توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله هزینه یابی بر مبنای هدف تحت word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله هزینه یابی بر مبنای هدف تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هزینه یابی بر مبنای هدف تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله هزینه یابی بر مبنای هدف تحت word :

هزینه یابی بر مبنای هدف

چکیده
در شرایط رقابتی حاکم بر بازار، بنگاه‌های اقتصادی ملزم به مدیریت اجزای محصول هستند، زیرا در اقتصاد امروز، حفظ یک مزیت رقابتی به مدت طولانی غیرممکن است. این محیط تجاری رقابتی، مؤسسات را ملزم کرده است که محصولاتی را با کیفیت و مطابق خواست مشتریان، را درحالی که قیمت های فروش کاملاً توسط بازار تعیین می ‌شود تولید کنند. یکی از مهمترین تکنیکهایی که می تواند موسسات را در این راه کمک کند سیستم هزینه یابی هدف می باشد. هزینه یابی هدف یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که به طور عمده تمرکز خود را بر مدیریت ه

زینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف می کند. در هزینه یابی هدف نگرش این است که چون پس از طراحی یک محصول بخش عمده ای از هزینه های آن تعهد می شود، کاهش هزینه امکان پذیر نخواهد بود مگر با طراحی مجدد محصول، در این تکنیک قبل از مرحله تولید

به مدیریت هزینه توجه می شود تا محصولی با بهای تمام شده از پیش تعیین شده تولید و در عین حال سود مورد نظر مدیریت را تأمین نماید. با توجه به جهانی شدن بازارها که در حال حاضر شاهد آن هستیم و مسئله پیوستن به بازار تجارت جهانی، ما ناگزیر به فضای رقابتی قدم می گذاریم و برای بقا در چنین فضایی ناگزیر از اعمال هزینه یابی هدف هستیم.در این مقاله تلاش گردیده است ضمن معرفی نظریه نسبتاً جدید هزینه یابی هدف به تاریخچه، اهداف، تفاوت با نگرش سنتی مدیریت هزینه و نحوه پیاده سازی آن در موسسات پرداخته شده است ،اگرچه هزینه‌یابی هدف در ایران با مشکلات عدیده ای مواجه است ولی مزایا و آینده دنیای تجارت، ما را مجبور به استفاده از این روش بسیار سودمند خواهدکرد.

واژه های کلیدی:

هزینه هدف، مدیریت هزینه، قیمت فروش هدف، طراحی مجدد محصول، بهای تمام شده ی محصول.

مقدمه
نرخ تغییرات اقتصادی و فن آوری دنیا تاكنون، به اندازه چند دهه اخیر نبوده است. نسل حاضر شاهد دگرگونی های شگرفی در حیات خویش است، شتاب وحجم و گسترده دگرگونیها ی مورد نظر آنقدر عظیم است که فرصت شناخت، ارزیابی و بهره ب

رداری به شیوه معمول فراهم نیست، و این امر پدیده ایست که همواره بر نحوه عملکرد سازمانها و شرکتها تاثیرات عمیقی می گذارد و کسانی می توانند از این دریای پر تلاطم به مقصد برسند که با اتخاذ تدابیر مقتضی، امواج خروشان دگرگونیها را تحمل کنند و با استفاده موثر و کارآمد از منابع خود مزیت رقابتی کسب کنند و این امر تحقق نمی یابد مگر با درایت و مهارت : درایتی که خوب تحلیل و مهارتی که خوب عمل کند. همچنین تجربه چند دهه اخیر روشن ساخته که محصولات یک کشور به شکوفایی نخواهد رسید مگر در یک بازار رقابتی بین المللی، چرا که رقابت لازمه ی پیشرفت است. روشهای زیادی برای دستیابی به این مزیت رقابتی وجود دارد که دو روش کلی آن عبارتند از : رهبری قیمت و تنوع محصولات. مفهوم ساده رهبری قیمت پایین نگه داشتن قیمت محصولات در مقایسه با رقبا است. تنوع در محصولات نیز زمانی رخ میدهد که شرکت موقعیت متمایزی در زمینه عملکرد محصول و ارائه خدمات با کیفیت در بازار داشته باشد. با توجه به شرایط بازار و افزایش تنوع محصولاتی که مشتری برای انتخاب در اختیار دارد برای هر

شرکتی مهم است که محصولات بهتر، ارزانتر و نوآورانه تری ارائه نماید. افزایش کارائی محصولات خود دارای دو وجه هزینه و عملکرد است به طوری که یک تکنیک موثر وکارآمد طراحی محصول می باید در بر گیرنده هزینه و کارایی مشخص شده باشد.
با گسترش روز افزون مباحث مربوط به سازمان تجارت جهانیاز پیش احساس می شود؛ زیرا كشورهایی كه به این پیمان جهانی می پیوندند، به دنبال ساز وكارها و ابزارهایی هستند كه بتوانند به دوام و بقا اقتصادی آن ها در بازار پر رقابت جهانی كمك كنند و بتوانند، پیش از ورود به این رقابت همه جانبه، قابلیت های مناسب و آمادگی لازم را كسب كنند. عرضه كنندگانی كه بتوانند محصولاتی را با كیفیت و كاركرد مشابه ؛ اما با قیمت های پایین تر به بازار ارائه كنند ، گوی سبقت را از دیگر رقیبان می ربایند و سهم خود را ، در بازار افزایش خواهند داد. بنابراین مدیریت هزینه منطق و رویكردی است كه در آن ، با استفاده از برخی روش ها، سعی می شود، بیشترین ارزش با كم ترین قیمت تمام شده ایجاد شود . همان طور كه از تعریف بالا بر می آید، مدیریت هزینه تنها به معنای كاهش هزینه نیست بلكه هدف آن ، ایجاد ارزش با كمترین هزینه است ؛ به عبارتی هزینه باید در جایی صرف شود كه موجد ارزش باشد. هزینه یابی بر مبنای هدف نیز یكی از روش های مدیریت هزینه است. طبق این روش بر خلاف روش سنتی قیمت گذاری محصولات ، بهای تمام شده محصول تعیین کننده قیمت فروش نیست. در بهایابی بر مبنای هدف اساس کار طراحی محصول به گونه ای است که رضایت مشتری جلب شده و در عین حا

ل شرکت به بهای تمام شده هدف نیز دست یابد.این روش از شیوه های کسب اطمینان نسبت به کفایت سود آوری محصولات می باشد وبرای مدیریت راهبردی سودهای آتی شرکت است. بنابراین ارائه سیستمی هزینه یابی هدف که بتواند شرکتها را در راستای رسیدن به این معیارها یاری دهد، از جمله اهداف نگارش این تحقیق است.

منشأ و تاریخچه هزینه یابی بر مبنای هدف

ریشه ظهور و بروز هزینه یابی برمبنای هدف به جنگ جهانی دوم برمی گردد زمانی كه به دلیل كمبود شدید مواد خام، تولید کنندگان، كارخانه های تولیدی تلاش می كردند هزینه ها را كاهش دهند و محصولاتی با قیمت پایین را عرضه کنند این رویكرد مهندسی ارزش نامیده شد. ومفهوم آن را در سال 1960گسترش دادند در دهه ی1960 که آن را عصر محصولات جدید نامیده اند رشد صنایع مختلف همگام با توسعه ماشینی شدن شتاب بیشتری گرفت. در آن زمان تقاضا برای محصولات شگفت آور بود و کانون توجه مدیریت هزینه بر مراحل تولید متمرکز قرار داشت و به نقش برنامه ریزی و طراحی تولید توجه چندانی نداشت. در اوایل دهه1970 ، اشباع بازار و بالا رفتن سطح زندگی مردم شرکت ها را مجبور به تولید محصولات متنوع با ویژگیهای متفاوت نمود و با استفاده از امکانات جدید چرخه عمر محصولات به نفع محصولات بهتر و جدیدتر دائما کوتاه تر شده و از این رو اهمیت مدیریت هزینه را در مرحله برنامه ریزی و طراحی افزایش داد وبالاخره در اواخر1980، هزینه ‌یابی هدف، با استراتژی شرکتها عجین شد و مانند ابزار

استراتژیک مدیریت هزینه، برای برنامه‌ریزی سود و نیز برای کاهش هزینه در نظر گرفته شد. که اولین بار در شرکتهای اتومبیل سازی تویتا در ژاپن برای برنامه ریزی هزینه تولید یک خودرو به مبلغ 1000 دلار و در واکنش به شرایط دشوار بازار پا به عرصه وجود گذاشته بود و نام ژاپنی جنکا کایکو به آن اختصاص داده شده بود. در آن زمان بازارهای آسیا انباشته از محصولات شرکتهای غربی بود و مؤسسه های ژاپنی نیز با کمبود منافع و مهارتهای مورد نیاز برای توس

عه مفاهیم فنون و ابزارهای لازم برای رسیدن به رقیب پر قدرت خود در زمینه هایی چون ؛ کیفیت، هزینه و کارآیی روبرو بودند. آنان بر این عقیده بودند که در هم آمیختن کارکنان بازاریابی، مهندسی، مال

ی، تولیدی و برنامه ریزی در یک گروه تخصصی منافع متعددی دارد بنابراین مجموعه ای از ابزار های تخصصی شامل ؛ تحلیل عملیات، مهندسی ارزشها، تحلیل ارزشها و مهندسی همزمان برای تکمیل هزینه های هدف معرفی شد و این امر شرکتهای ژاپنی را

در زمینه های طراحی و ایجاد محصول در موقعیتی شاخص و اثر بخش قرار داد . تنها بعد از این تحولات بود که شرکت های اروپایی و آمریکایی به

ارزش هزینه یابی هدف پی بردند.

معرفی هزینه یابی بر مبنای هدف
در چرخه حیات از مرحله طراحی تا عرضه محصول به بازار تا كنون یك تعریف عمومی و پذیرفته شد ه ای از هزینه یابی بر مبنای هدف بدست نیامده است . مصادیقی از تعاریف مختلف ارائه شده در مورد آن را می توان به شرح زیرمورد اشاره قرار داد:
تعریف كوپر در سال 1999: » مقصود هزینه یابی فروش می رسد، سود دلخواه و مورد نظر را ایجاد كند«
هورواث در سال 1993 میلادی: » هزینه یابی برمبنای هدف مجموعه ای از روشها و ابزارهای مدیریت جهت هدایت هزینه ها و فعالیتها در طراحی و برنامه ریزی برای محصولات جدید است كه مبنایی برای كنترل در مراحل بعدی عملیات به وجود می آورد تا نهایتاً سود هدف از طریق چرخه حیات محصول فراهم شود« .
كیتر در سال 1993 میلادی: »در واقع هزینه یابی هدف یك تكنیك تعیین و اندازه گیری بهای تمام شده نیست بلكه یك برنامه جامع كاهش هزینه است كه حتی قبل از اولین مراحل تولید یك محصول شروع می شود« .
تعریفی كه شاید بتوان آن را جامع تر و كامل تر از بق

یه دانست ، تعریفی است كه كوپر و اسلاگمولدر در كتاب خود آوردند:
» هزینه‌ یابی هدف، یک رویکرد ساختار یافته برای تعیین هزینه در طول عمر محصول است، به گونه‌ای که تعیین کند محصول موردنظر با چه شاخص‌های عملکردی و کیفیتی می باید تولید شود تا در هنگام فروش با قیمت پیش‌‌بینی شده، به میزان سود دلخواه در طول عمر خود دست یابد در این روش بهای تمام شده بعنوان یك ورودی در فرآیند طراحی محصول داده می شود ، نه بعنوان حاصل فرآیند طراحی یا بعنوان خروجی «

در حقیقت هزینه یابی هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای محصول یا خدمات در شرایطی که قیمت بر اساس رقابت تعیین می شود و سود مورد انتظار از پیش تعیین شده است. بنابراین در معادله کلی (بهای تمام شده-فروش=سود)، فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود لذا باید هزینه و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و حداقل سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نیابد. طرح ریزی هزینه ها، مدیریت هزینه ها وكاهش هزینه ها به ضرورت با ید در مراحل آغازین طراحی و تولید یك محصول صورت گیرد تا بتواند باعث كاهش هزینه های چرخه حیات یك محصول شود. روش هزینه یابی بر مبنای هدف، دارای تمامی عناصر سه گانه تشكیل دهنده مدیریت هزینه راهبردی ، یعنی كیفیت، هزینه و زمان است و به مدیریت هزینه می پردازد

.”

فرایند های هزینه‌ یابی هدف:
مراحل هزینه‌ یابی هدف، شامل سه بخش عمده است :
الف – هزینه یابی محرک بازار : این مرحله از هزینه یابی هدف

، به دنبال دستیابی به موارد زیر است:
1- برقراری هدف‌های بلندمدت فروش و سود
2- تعیین قیمت فروش
3- تعیین حاشیه سود هدف
4- تعیین هزینه مجاز
ب– هزینه یابی هدف سطح محصول : فعالیت هایی که در این مرحله انجام می‌گیرند، به سه بخش تنظیم می شوند:
1- تعیین هزینه هدف سطح محصول؛
2- نظم بخشیدن به هزینه‌ یابی هدف با نمایش پیشرفت کار و استفاده از قاعده اصلی هزینه ‌یابی هدف؛
3- استفاده از مهندسی ارزش و سایر تکنیک، برای دستیابی به هزینه هدف سطح محصول.
ج – هزینه یابی هدف سطح قطعات : پس از تکمیل هزینه ‌یابی هدف سطح محصول، مرحله سوم، یعنی هزینه‌یابی سطح قطعات شروع می‌ شود که هزینه هدف، سطح محصول را به سطح قطعات منتقل می ‌کند. هزینه ‌های هدف سطح قطعات مشخص می ‌کنند که شرکت آمادگی دارد چه مبلغی را برای خرید قطعات مورد نیاز محصول خود بپردازد. در این فرایند از هزینه‌ یابی درون سازمانی برای رسیدن به هدف یا باز کردن مجراهای ارتباطی جدید در بین تامین کنندگان قطعات، مشتریان و طراحان محصول استفاده می‌ شود.
شش اصل عمده در هزینه یابی هدف :

.1هزینه‌ یابی مبتنی بر قیمت : سیستم هزینه ‌های هدف، هدف هزینه ای را براساس تخمین قیمت محصول در بازار رقابتی و تعیین میزان سود مورد نظر و کاستن این دو مقدار از یکدیگر تعیین می‌ کند. یعنی حد هزینه مجاز را برای دستیابی به سود مشخص، ب

راساس قیمت بازار، برآورد می‌ کند.
. 2تمرکز بر مشتری: در سراسر فرایند هزینه ‌یابی هدف، نظر مشتری پیوسته مورد توجه قرار می‌ گیرد و خواسته‌های وی در مورد کیفیت، قیمت و کارکرد به طور همزمان در محصول و تصمیم‌های ساخت و تجزیه و تحلیل اعمال می‌ شود. تمرکز بر مشتری از راه توسعه فعالیت های مهندسی صورت می‌پذیرد.
. 3تمرکز بر طراحی : در سیستمهای هزینه‌ یابی هدف، طراحی محصولات و فرآورده ‌های اصلی مدیریت هزینه مورد توجه قرار می‌ گیرد، به صورتی که در زمینه طراحی زمان بیشتری صرف می‌ شود و با حذف مراحل پرهزینه و وقت‌گیر، زمان لازم برای ورود محصول به بازار کاهش می ‌یابد.
. 4 عملکرد متقابل: در سیستم هزینه ‌یابی هدف، گروه‌های عملیاتی و تولید را اعضای بخش طراحی و مهندسی تولید، خط تولید، فروش و بازاریابی، واحد تدارکات، دایره حسابداری صنعتی، دایره خدمات و پشتیبانی تشکیل می‌دهند و از افراد خارج سازمان، از قبیل: تأمین کنندگان قطعات، مشتریان، فروشندگان، توزیع ‌کنندگان، ارایه-‌کنندگان و عرضه‌‌کنندگان مواد اولیه نیز بهره گرفته می‌ شود.
. 5 جهت ‌گیری در چارچوب چرخه عمر محصول: در هزینه‌ یابی هدف، کنندگان قطعات، فروشندگان، توزیع‌ کنندگان و ارایه‌ کنندگان خدمات در هزینه‌ یابی هدف مورد توجه قرار می‌گیرند. هزینه ‌یابی هدف، تلاشهای مربوط به کاهش هزینه‌ ها را از راه ایجاد یک رابطه همکاری با اعضای خارج از سازمان در سراسر زنجیره ارزش انجام می دهد.(عبدی،1381: 6-5(،

.مقایسه سیستم هزینه یابی هدف با سایر سیستم های هزینه یابی
الف.سیستم سنتی هزینه یابی وسیستم هزینه یابی بر مبنای هدف
در سیستم های رایج و سنتی، كه محیط فعالیت های تجاری و تولیدی رقابتی نبود و یا دست كم با فشارهای شدید و روز افزون كنونی روبرو نبودند؛ این گونه عمل می شد كه ابتدا هزینه های عمده ای صرف تحقیق و طراحی یك محصول می شد؛ سپس محصولات طراحی شده، به تولید انبوه می رسید و در راستای سیستم های رایج هزینه یابی، بهای تمام شده ی آن تعیین می شد. در مرحله بعد، با توجه به سود مورد نظر مدیریت، درصدی از بهای تمام شده به عنوان سود به آن افزوده می شد و سرانجام محصول با قیمتی مشخص به بازار عرضه می شد. این سیستم قیمت گذاری نامیده می شود. (John J. &. …1996)
ویژگی این نوع سیستم قیمت گذاری، این است كه فرآیندهای تولیدی آن تنها تحت تأثیر مدیریت می باشد و مشتری هیچ تأثیری در تعیین نوع فر آیندهای تولیدی ندارد ؛ یعنی فر آیندهای تولیدی بر اساس خواست ها و نیازهای مشتری طراحی نمی شود . سود مورد نظر

هم بر اساس خواست مدیریت و معیارهای او تعیین می شود. بنابراین با توجه به این كه هم بهای تمام شده و هم سود تحت نفوذ و تأثیر عملكرد مدیر است، قیمت فروش به عنوان یك متغیر وابسته بر اساس دو عامل بالا و به عنوان خروجی این سیستم مطرح می شود .مشخص است كه بر اساس این سیستم قیمت گذاری كمتر می توان رقیبان را تحت تأثیر قرار داد، و نرمش لازم در آن روش وجود ندارد.طرح می شود، یعنی قیمت بازار بر اساس تحقیقات بازاریابی و با معرفی ویژگی ها، كاركردها و خصوصیات محصول و معرفی كامل محصول تعیین می شود. سپس مدیریت ، سود مورد نظر خود را ، بر اساس معیارها و اهداف از پیش تعیین شده، در مورد هر محصول ارائه می كند و بهای تمام شد ه ی محصول كه ما آن را بهای تمام شده هدف یا بهای تمام شده مجاز می نامیم ، حاصل می شود.
هزینه یابی سنتی:
طراحی محصول وخدمات اندازه گیری بهای تمام شده افزودن سود مورد نظر مدیریت تعیین قیمت فروش بازار

هزینه یابی بر مبنای هدف:
بازار تعیین قیمت فروش کسرنمودن سود مورد نظر مدیریت تعیین یهای تمام شده هدف طراحی محصول وخدمات

ب.سیستم هزینه یابی یر مبنای هدف وهزینه یابی بر مبنای فعالیت

برخی از شرکتها از سامانه مدیریت مبتنی بر مبنای فعالیت استفاده می کنند. با وجود آنکه مدیریت مبتنی بر فعالیت نسبت به مدیریت سنتی برتری دارد، اما یک چهارچوبی کافی برای مدیریت هزینه نمی باشد. زیرا تضمینی وجود ندارد که ارزش یک فعالیت ایجاد شده به وسیله تلاش مدیریت مبتنی بر هدف، نیازهای واقعی مشتریان را منعکس کند و به افزایش رضایت مشتریان منجر شود. به دلیل اینکه در کوتاه در کارایی و اثر بخشی فعالیتهای موجود موثر است، مکن است منجر به مدیران را به کاهش سودآوری و تهدید بقا در بلند مدت شود.
پ. سیستم هزینه یابی بر مبنای هدف و كایزن
كایزن به معنای تغییر و بهبود مستمر و مداوم تؤام با مشاركت همه افراد در یك شركت یا یك سازمان است . جنكا ( كایزن ) در واژه ژاپنی بعنوان مكانیسم كاهش و اداره هزینه ها استفاده شده است و عبارتست از بهبود فرآیند مبالغ تفاضلی به جای نوآوریهای عظیم ، تفاوت اصلی بین هزینه های هدف و كایزن در مرحله تولید به كار برده می شود.
كایزن مستقیماً به سیستم های هزینه یابی هدف مرتبط است و استفاده از آن همراه با هزینه یابی بر مبنای هدف به تولید كننندگان كمك می كند تا با اهداف كاه

ش هزینه در مرحله طراحی در چرخه توسعه محصول دست یابند . جنكا كایزن به كاهش هزینه ها در مراحل تولید تأكید دا رد، در حالیكه جنكا كیكاكو(هزینه یابی هدف) جهت دستیابی به قیمت تمام شده هدف طراحی می شود كه از طرف بازار تعیین می گردد . هزینه یابی كایزن عبارتست از بهره برداری كامل از توان كاهش هزینه ها ست . این امر از طریق تطبیق قدم به قدم هدف به وجود آمده است و با بهبود مستمر تحقق می یابد.
كایزن ابزاری برای تحقق هدف سودآوری كوتاه مدت است. در حالیك

ه هزینه یابی هدف بر سود آوری بلند مدت تمركز می كند. مهمترین

شباهت آنها شاید تمركز آن دو بر كنترل رو به جلو »پیشرو« در مقابل كنترل رو به عقب » بازخور« غربی است.

مزایای به کارگیری هزینه یابی بر مبنای هدف
هزینه یابی هدف یک ابزار راهبردی قوی است که سازمان ها را همزمان قادر به یافتن سه بعد کیفیت، هزینه و زمان می کند و هزینه ها را قبل از وقوع کنترل می کند. اگر در اجرا و حفظ یک سامانه‌ی هزینه یابی هدف مؤثر، موفق باشیم، قادر به انجام مواردی به شرح زیر خواهیم بود:
•هزینه یابی یك ابزار مدیریتی برای دستیابی به طراحی موفق محصول است، البته نه با استناداطلاعات تاریخی.
• قیمت قابل اتكایی است كه از فرآیند توسعه محصول ناشی می شود. این نتایج در بازار و از سود
فرآیند توسعه محصول ناشی می شود.
• بدلیل جهت یابی در بازار، هزینه یابی بر مبنای هدف استراتژی بلند مدت در بازار را در نظرنمی گیرد.

• تعیین اثر بخش تر هزینه های مورد انتظار تولیدی
• شناسایی ویژه نیازهای واقعی مشتریان
• تطابق فعالیتهای شركت با نیازمندی های مشتری
• درك بهتری از اهداف هزینه در میان كارگران
• افزایش رضایت مشتری
• توانایی بیشتر برای رقابت جهانی

معایب به كار گیری هزینه یابی بر مبنای هدف
اگرچه هدف هر سیستمی جلب رضایت مشتری و سودآوری بیشتری است . ولی به كارگیری این سیستم در عمل و اینكه بخواهیم رضایت همه مشتریان را جلب نماییم دشوار است.
در این میان مشكلات تجربه شده به وسیله شركتهای زیادی كه سیستم TCرا به كار بستند یا سعی در به كارگیری آن داشتند، به شرح زیر می باشد:
• شركت ممكن است به طور واضح نتواند دلایل اجرای این سیستم را شرح د

هد.
• شركت ممكن است تلاش كمتری برای اجرای TC نسبت به آنچه مورد نیاز است انجام دهند و
منابع نا كافی برای اجرای سیستم اختصاص دهد.
• مدیران ممكن است عكس العمل سریع نسبت به تغییرات نشان ندهند.
• شركت ممكن است قادر نباشد به طور دقیق قیمتهای بازار قابل قبول را تعیین كند.
• شركت ممكن است نتواند این سیستم را حفاظت كند.
هزینه یابی هدف در تعدادی از شرکت های معتبر دنیا
نام شرکت نتیجه

هوندا
1-برخی قطعات را با قطعات ارزا نتر جایگزین کرد.
-2 برخی اجزا محصول را ساد هتر کرد.
-3 طراحی برخی محصولات را ساد ه تر کرد.
-4 برخی از تجهیزات پرهزینه ی شرکت را تعویض کرد.

نیسان

1 – بهره جستن از مهندسی ارزش
2 -تعیین قیمت بر اساس توقعات مشتریان از کارکردهای محصول
-3 کاهش هزینه ها
-1 بهره جستن از آنالیز طراحی و آنالیز کارکرد
-2 استراتژی مدیریت هزینه

تویتا 1 – بهره جستن از آنالیز طراحی و آنالیز کارکرد
2 -تمرکز براستراتژی مدیریت کارکردهای محصول

ایران خودرو

-1 ایجادشرایط رقابتی در تولید و عرضه محصولات
-2 رایج کردن مشتری مداری و استفاده از نظرات مشتریان
-3 چند مهارتی ساختن نیروی انسانی و جایگزینی کار گروهی به ج

ای کار سنتی
4 – ایجاد انجمن مهندسی ارزش

نتیجه گیری:
بازارهای رقابتی كه برای دنیای رقابت و كسب كار در آینده تصور شده، دنیایی است، از همه نظر، رقابتی و مشتری مدار كه پیشرفت و گسترش هر واحد تجاری در آن، وابسته به استفاده از روش های نوین و كارآمدی است كه بتواند مدیریت یك واحد تجاری را در مواجه با مخاطرات بازار به درستی راهنمایی كند. هزینه یابی بر مبنای هدف یك برنامه ریزی بلند مدت ، برای مدیریت سودآوری واحد تجاری است كه در آن مشتری و قیمت نقش تعیین كننده و محوری دارند . این سیستم یك فن برنامه ریزی است كه اهمیت راهبردی برای واحدهای اقتصادی دارد و هدف آن كاهش بهای تمام شده محصول در طول چرخه حیات محصول است. برای اینكه مدیریت بتواند حضوری قوی و مقتدرانه در بازار داشته باشد، ضرورت دارد كه سازمانها سیستم مدیریت هزینه خود را با استفاده از رویكردهای نوین حسابداری مدیریت طراحی مجدد كنند تا بتوانند همچنان مقتدرانه بگویند»: حق با مشتری است.«
نتیجه آنكه شركتهایی كه اقدام به تولید محصولاتی با چرخه حیات طولانی و سرمایه گذاری های هنگفت می نمایند، اغلب به استفاده از هزینه یابی بر مبنای هدف در چرخه حیات محصول مبادرت می ورزند. زیرا شركتهایی می توانند به كاهش قابل توجهی در هزینه های خود دستیابی پیدا كنند كه در طی مراحل تولیدی و چرخه حیات محصول خود، هزینه ها را كاهش دهند . با مشخص شدن قیمت فروش مناسب ، كاركردهای محصول و كیفیت مورد نظر ، می توان بها

ی تمام شده مجاز را با كسر كردن حاشیه سود هدف از قیمت فروش هدف بدست آورداگر در اجرا و حفظ یك سامانه هزینه یابی هدف مؤثر و موفق باشیم، قادر به انجام مواردی به شرح ذیل خواهیم بود:

-1 تعیین هزینه مورد انتظار تولید محصول یا ارائه خدمات -2 دستیابی به هزینه كاراتر -3 افزایش سود آوری در بلند مدت-4 ورود به رقابت جهانی;
فهرست منابع و مأخذ:
-1 اسحقی، فاطمه.”هزینه یابی بر مبنای هدف، رویکردی هدفمند در مدیریت هزینه ها”، فصلنامه مدیریت، پاییز 1378 .
-2 حجازی، رضوان. »مدیریت هزینه بر مبنای هدف «، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال پانزدهم، بهار.1382
3- حقیقی پراپری، محمد”هزینه یابی بر مبنای هدف”
4- خوش طینت، محسن و اشرف جامعی» هزینه‌یابی هدف: شناخت، کاربرد و به کارگیری آن، حسابرس،شماره 16، مهر و آبان 1381، ص51-45
5- دستگیر، محسن و جواد عرب یارمحمدی، «بررسی موانع بکارگیری هزینه های هدف در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 39 ، بهار 1384
6- رحیمیان ، نظام الدین، «مقایسه قیمت‌گذاری بر مبنای هزینه به اضافه چند درصد و قیمت گذاری بر مبنای هدف»، نشریه حسابرس شماره 6 سال دوم، بهار 1379
7- گودرزی، حجت” بهایابی هدف”، تدبیر، اسفند 1382، شماره 142
8- مکرمی ، یدالله ، «هزینه یابی هدف: روشی اثربخش برای مدیریت هزینه‌ها، حسابدار شماره 132، سال 1378

9-AICPA. (Ja

nuary 1998). Target Costing Best Practices Report Founded
10- Cooper, Robin; Slagmulder, Regin. (1997). Target Costing & Value Engineering , Productivity Press
11- Elarm, Lisa L .Purchasing & Supply Management’s Participation in the Target Ciosting Process, Journal of Supply Chain Management, ROL. Spring, (2000). 36 – 51
12-Kato, Y. Target C

osting Support System: Lessons From Leading Japanese
Compnies, Management Accounting Research, (1993). V: 4, 33 – 47
13-Okano, Hiroshi. Target Costing Management, Strategy & Organization In
the Automotive I

ndustry, Osako University. (1996).
14-Sakurai, M. Summer. Target Costing &
15-Tom Albright. Autumn. International Journal of Strategic Cost
Management. (1998)

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir