توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی ارتباط بین مهارت¬های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) در استان قم تحت word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی ارتباط بین مهارت¬های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) در استان قم تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی ارتباط بین مهارت¬های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) در استان قم تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی ارتباط بین مهارت¬های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) در استان قم تحت word :

بررسی ارتباط بین مهارت¬های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) در استان قم

1-1- مقدمه
در دهه اخیر مسئله توسعه از طریق گرایش به نیروهای بازار و کاستن از دخالت‏ها و کمک دولت موجب گردیده است تا نقش مدیران در توسعه، بیش از پیش محسوس گردد. اندیشمندی به نام لرد بائر عامل مهم در عدم توسعه کشورهای جهان سوم را همانا نبود قابلیت‏های مدیریت و ابتکار اقتصادی قلمداد می¬کند.(الوانی، 1378، ص 358)
آنچه ذهن اندیشمندان اقتصادی را همواره به خود مشغول کرده،

این است که عامل ایجاد کننده ثروت و یا ارزش افزوده در جامعه چه کسی یا چه چیزی می‌باشد؟ این اندیشمندان به همراه صاحبنظران مدیریت و جامعه شناسی دغدغه دیگری نیز دارند و آن این که در بین موفقیت‏های کشورهای پیشرفته چه نیرویی نهفته است و علت عقب ماندگی دیگر کشورها نسبت به اینان چیست؟ این اندیشمندان پس از تحقیقات فراوان دریافتند که وجود افراد کارآمد و لایق که ایجاد “کار” می‏کنند و باعث به وجود آمدن کسب و کار و در نتیجه فعالیت و پویایی منابع (منظور تمامی بخش‏های سخت افزار و نرم افزار تولید وخدم

ات است) شده‏اند، جواب تمامی این پرسش‏ها است. آنها نام این نیروهای خلاق را کارآفرین نهاده‏اند. (عندلیب آذر، 1379، ص 184)
کارآفرینان به گفته شومپیتر موتور توسعه اقتصادی و به نظر دراکر الگوی جوانان آینده هستند. (صمدآقایی، 1378، ص 12)
کارآفرینان منافع و فوائد زیادی برای جامعه به بار می‏آورند که از آن جمله اشتغال زائی، تشویق و ترغیب سرمایه¬گذاری، ایجاد و گسترش بازارهای جدید

، تشویق حس رقابت، سازماندهی منابع جهت استفاده اثربخش از آن ، رفع شکاف‏ها و تنگناهای بازار می‌باشد. در این راستا یکی از موضوعاتی که با بحث کارآفرینی گره خورده است بحث مؤسسات کوچک و متوسط(SMEs) است. در واقع کارآفرینی امروزه یک بعد حیاتی و بسیار مهم مؤسسات کوچک و متوسط می‌باشد.(کریم زاده رغبتی، 1379، ص 147)

1-2- بیان مسأله تحقیق
جهان در اواخر قرن بیستم شاهد تغییر و تحولات بسیار گسترده¬ای در تمامی عرصه¬های كسب و كار بوده است . این تغییروتحولات به ح

دی زیاد و گسترده بوده كه باعث شده دنیای امروز را عصر آشوب بنامند.
در سالهای اخیر، بسیاری از كشورها شاهد ركود اقتصادی، نرخ بالای بیكاری و نوسان¬های شدید در چرخه¬های بین المللی بوده¬اند و از طرف دیگر پدیده جهانی شدن، افزایش رقابت، توسعه فن آوری اطلاعات، توجه به كیفیت كالاها و خدمات، مشتری¬مداری و نیاز به خلاقیت و نوآوری و مواردی از این قبیل اقتصاد كشورها را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این وضعیت باعث افزایش توجه سیاست¬گذاران و تصم

یم گیرندگان سیاسی به نقش بالقوه كارآفرینان به عنوان تنها راه حل كاهش نرخ بیكاری و دستیابی به رفاه اقتصادی و اجتماعی شده است. به همین خاطر در چند سال اخیر تحقیقات و مطالعات بسیار زیاد و گسترده¬ای در زمینه كارآفرینی وكارآفرینان انجام شده است.(مقیمی، 84، ص 8)
حال بایستی به بررسی پدیده كارآفرینی و كارآفرینان كه بعنوان مناسب¬ترین راه حل برای رشد وتوسعه اقتصادی تلقی می‌گردد، بپردازیم.كارآفرینان در رأس كسب و كارهای مخاطره آمیز قراردارند وهمواره در جستجوی فرصت¬ها می‌باشند و خلاقیت اغلب ابزاری برای موفقیت آنان تلقی می‌گردد.
تشكیل و توسعه سازمان‌ها و شركت¬های كوچك و متوسط (SMEs) ، به عنوان سیاستی مهم در ایجاد مشاغل جدید، تسریع در بهبود اوضاع اقتصادی و رشد كشورها محسوب می¬گردد و به این دلیل است كه بایستی توجه ویژه¬ای به كسب وكارهای كوچك و متوسط (SMEs) شود. از طرف دیگر كسب و كارهای كوچك و متوسط(SMEs) قادر هستند كه خود را با محیط امروزی وفق دهند و هم اینكه ساختار آنها امكان تطبیق با تغییرات و تحولات گسترده و همه جانبه را امكان¬پذیر ساخته و حفظ و بقایشان را فراهم می¬آورد.(Thomas N.Garavan, 1994, p.5)
امروزه در کشورهای مختلف توجه خاصی به كارآفرینی و كارآفرینان می¬شود و تقویت كارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آن، از ابزار پیشرفت اقتصادی كشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، می‌باشد. در هركشوری كارآفرینان به صورت باالقوه وجود دارند و باید تلاش شود كه توانایی¬های آنها بیشتر شود و مهمتر از همه، ساختارهای اقتصادی اجازه دهند كه كارآفرینان ابراز وجود كنند و توانایی¬هایشان را باالفعل درآورند .
كارآفرینی در حال حاضر زمینه بسیار مهمی برای مطالعه و تحقیق به شمار می¬آید و می¬تواند به رشد اقتصادی جوامع، افزایش بهره¬و

ری و دستیابی به تکنولوژی، تولید محصولات و خدمات جدیدكمك نماید.
درسال های اخیر، موسسات آموزشی در حال تمركز و رسمیت بخشیدن به اطلاعات مربوط به كارآفرینی هستند و افراد می¬توانند مهارت‌های كارآفرینی را آموزش ببینند. (هزار جریبی، 84، ص9)

از مطالب بالا میزان اهمیت كارآفرینی و كارآفرینان برای توسعه و پیشرفت اقتصادی روشن و آشكار می-باشد.كارآفرینی تاثیر مستقیمی روی توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد و هر چه یك جامعه بیشتر در فعالیت¬های كارآفرینی شركت كند سریع¬تر به توسعه دست می¬یابد.
این مهارت¬ها برای كشورهایی از جمله كشور ما كه دارای منابع غنی و ثروت¬های ملی زیادی می¬باشند ولی از نظر اقتصادی پیشرفته و توسعه یافته نمی¬باشند، بیشتر حائز اهمیت می‌باشد و از طرف دیگر با توجه خاص و ویژه به كسب و كارهای كوچك و متوسط (SMEs) كه دارای ویژگی¬هایی از جمله زود بازده (كوتاه مدت)، منعطف و نیاز به سرمایه اندك می‌باشند بایستی در عرصه بین المللی به رقابت بپردازیم. البته ناگفته نماند كه نقش دولت در تمام زمینه ها لازم و حیاتی می‌باشد و بایستی همواره به عنوان نیرویی تقویت كننده اقدام كند نه به عنوان عاملی بازدارنده که متأسفانه در بیشتركشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه این نیروی عظیم و تقویت كننده (دولت) نقش بازدارنده را ایفا می¬كن

د.
در خاتمه می توان چنین گفت كه كارآفرینی و كسب و كارهای كوچك و متوسط(SMEs)، سوخت موتور اقتصاد مدرن را فراهم می¬سازند.
در این تحقیق تلاش می¬شود كه ضمن تبیین جایگاه انقلاب كارآفرینانه در تغییر و تحولات سازمانی، مفهوم كارآفرینی و ویژگی¬هاوسط(SMEs)، مورد بررسی قرار گیرد .

1-3- اهمیت موضوع تحقیق
امروزه در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه, مقوله کارآفرینی به¬عنوان اصلی‌ترین مبنای توسعه مد‌نظر قرار گرفته است. به‌طوری که دو دهه اخیر در غرب و برخی کشورهای دیگر به¬عنوان دهه‌های طلائی کارآفرینی عنوان شده است. از همین رو بسیاری از متخصصین و نظریه پردازان مدیریت نیز از اوایل دهه هفتاد میلادی به تشریح کارآفرینی در درون سازمان‌ها پرداخته‌اند. اما تا اوایل دهه هشتاد میلادی به‌طور جدی مورد تأیید محققین قرار نگرفت.
تجربه دنیای امروز نشان داده است که نوآوری¬¬های مهم و پیشرفت¬های تکنولوژیکی، در سازمان¬ها و شرکت¬های بزرگ دولتی اتفاق نخواهد افتاد. قابلیت تطبیق و بازار و نیاز روز، چیزی است که از یک ساختار بزرگ تودرتو ساخته نیست و در نتیجه برای پیشرفت سریع و ارائه محصولات جدید تنها راه مؤثر، ایجاد و توسعه شرایطی است که فعالیت¬های اقتصادی کوچک بتوانند تأسیس شوند و رقابت کنند. (فیض¬بخش و تقی¬یاری، 1383،ص 3)
در کشورهای بزرگ پیشرفته اهمیت کارآفرینی فقط به-خاطر مسئله ایجاد اشتغال نیست، بلکه دلیل اصلی این است که فعالیت¬های اقتصادی کوچکی که در این کشورها به وجود آمده و رشد کرده¬اند، توانسته¬اند سهم عمده¬ای در توسعه فناوری¬های پیشرفته و از سوی دیگر تولید ثروت در دنیا را به خود اختصاص دهند. اینکه آمار نشان می¬دهد بیش از 90 درصد جهش¬های رادیکال که می¬توان از آن به عنوان انقلاب تکنولوژیکی تعبیر کرد، در شرکت¬های کوچک و متوسط و نه در سازمان¬های بزرگ اتفاق افتاده¬اند.

همبستگی میان نرخ بیكاری و كارآفرینی تا حدودی مبهم است. از یك سو، بیكاری، فعالیت‌های كارآفرینانه را تحریك می‌كند (بیكاری بالا = كارآفرینی بالا) كه تحت عنوان «اثر پناهنده» متداول شده است؛ از سوی دیگر، نرخ بالاتر كارآفرینی، بیكاری را كاهش می‌دهد (کارآفرینی بالا = بیکاری پایین). یعنی آن چیزی كه تحت عنوان «اثر شومپیتری» شناخته شده. جوزف شومپیتر در تئوری توسعه اقتصادی بر نقش¬كارآفرینی به عنوان موتور

توسعه اشاره ‌کرده و آن ‌را مهم‌ترین عامل رشد و رفع بیکاری می‌داند. (مقدم, 1384،ص 6)
در این صورت نه تنها باید کارآفرینان را به عنوان افرادی تاثیرگذار، بلکه تعیین‌کننده در ایجاد شغل و در نتیجه توسعه کشور در نظر بگیریم، از اینجا می‌تو

انیم به اهمیت مهارت‌های کارآفرینان پی‌ببریم. لذا نگارنده امیدوار است که انجام این پایان‌نامه زوایایی از بحث مهارت‌های کارآفرینان که تاکنون کمتر به آن توجه شده، را آشکار نموده و به طور خاص بحث مربوط به مهارت‌های کارآفرینانه را که اکثراً مورد غفلت قرار گرفته, به نوعی برجسته نموده و توجه مدیران و برنامه¬ریزان کشور را به این موضوع مهم جلب نماید.
1-4- ضرورت انجام تحقیق
میزان اهمیت کارآفرینی و ویژگی¬های کارآفرینان برای رشد و توسعه اقتصادی روشن و آشکار می‌باشد و تحقیقات گوناگون این موضوع را تایید کرده¬اند.
کارآفرینی تاثیر مستقیمی روی توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه دارد و هر چه یک جامعه بیشتر در فعالیت¬های کارآفرینی شرکت کند سریع تر به توسعه دست می¬یابد. این مهارت¬ها برای کشورهایی از جمله کشور ما (ایران) از اهمیت بیشتری برخودار می‌باشد.
کارآفرینان با مهارت‌های ویژه و خاص خود، موجب بهره ور شدن هر چه بیشتر این منابع و ثروت¬ها می‌شوند و این ثروت و منابع را در راستای توسعه و رشد اقتصادی کشور قرار می دهند که در این میان بایستی توجه ویژه و خاصی به کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) بشود. زیرا این کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) با ویژگی¬هایی از جمله زود بازده(کوتاه مدت)، منعطف و نیاز به سرمایه اندک، در راستای رشد و توسعه اقتصادی نقش بسزایی را ایفاء می¬کنند.
کشور ما که دارای منابع طبیعی و ثروت های ملی زیادی می‌باشد به مدیرانی با مهارت‌های کارآفرینانه نیازمند می‌باشد که از اتلاف این منابع و ثروت ها جلوگیری کند و با استفاده صحیح از این منابع و ثروت¬ها آنها را در راستای رشد و توسعه اقتصادی

قرار دهد که البته این کار نیز نیازمند حمایت همه جانبه دولت می‌باشد که بایستی به عنوان یک نیروی تقویت کننده اقدام کند نه به عنوان عاملی بازدارنده که متأسفانه در کشور ما و اکثر کشورهای در حال توسعه این نیروی عظیم و تقویت کننده( دولت) نقش بازدارنده را ایفاء می¬کند. در خاتمه می¬توان چنین گفت که کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک و متوسط(SMEs) سوخت موتور اقتصاد مدرن را فراهم می-سازد.

1-5- پیشینه تحقیق
با توجه به اینکه موضوع کارآفرینی به نسبت موضوع جدیدی می¬باشد، تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است که ما این تحقیقات را به دو دسته تحت عنوان پیشینه تحقیقات داخلی و پیشینه تحقیقات خارجی دسته بندی کرده¬ایم.که در این قسمت فهرست آنها را مطرح می¬کنیم و در پایان فصل دوم به توضیح مفصل¬تر آن می¬پردازیم.

1-5-1- پیشینه تحقیقات داخلی
در ایران کارآفرینی و مطالعات مربوط به آن سابقه طولانی ندارد، موسسه کار و تامین اجتماعی، سازمان آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی، با ترجمه مقالات درباره اشتغال آزاد و خوداشتغالی با همکاری دفتر بین¬المللی کار نخستین بار طرح«آموزش کارآفرینی» را در فروردین ماه 1367 مطرح کرد. در این رابطه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرای طرح¬های خود اشتغالی در سال 1368 دروس کارآفرینی را در برخی از رشته¬ها پیشنهاد نمود.
پایان نامه: ویژگی¬های شخصیتی کارآفرینان تحت حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پژوهشگر: سهراب کریم پور سفید داربنی، استاد مشاور: دکتر سید علی اکبر افجه،1382، شماره617ف،دانشگاه علامه
تحقیق دیگری که در این زمینه انجام گرفته اس

ت، پروژه تحقیقاتی است که توسط دکتر مقیمی در زمینه کارآفرینی در سازمان¬های دولتی انجام یافته است.
پایان نامه، بررسی مشخصه¬های کارآفرینان در مدیریت ایران خودرو، پژوهشگر: سعید باقر سلیمی، استاد راهنما: دکتر محمود ساعتچی، 1381، شماره640ف، دانشگاه علامه
تحقیق انجام شده با عنوان”کارآفرینی در جامعه” توسط دکتر جعفر هزارجریبی(1384)، پژوهشکده امور اقتصادی

رساله دکتری احمد پورداریانی، محمود، تحت عنوان ” طراحی و تبیین الگوی پرورش مدیران کارآفرین در صنعت در سال 1377 در دانشگاه تربیت مدرس می-باشد.
رساله دکتری علی جهانگیری با عنوان” طراحی و تدوین الگوی کارآفرینی در سازمان¬های دولتی” در سازمان گمرک ایران در سال 1382 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

1-5-2- پیشینه تحقیقات خارجی
سیر تحقیقات و مطالعات مربوط به کارآفرینی در سه مقطع زمانی(سالهای 1985،1981،1980) قابل بررسی است.
چرچیل و لوئی (1986) تعداد 291 مورد خلاصه مقالات و نشریات و حدود 150 مقاله ارائه شده را بررسی کردند.آنها تحقیقات خود را بر مبنای چهار مولفه ارائه نمودند که عبارتند از : روش تحقیق، هدف تحقیق، عناوین تحقیق و موضوع تحقیق که در واقع کانون اصلی تحقیق¬شان را نشان می¬دهد. منظور آنها از کانون اصلی تحقیقات همان توجه به موضوعات اصلی مورد مطالعه در کارآفرینی می¬باشد و میزان همگرایی یا عدم همگرایی آنها را نسبت به موضوعات اصلی اندازه گیری نموده¬اند.
تحقیق که توسط هانو لیتونی در خصوص کارآفرینی و ویژگی¬های شخصیتی کارآفرین در فنلاند در صنعت فلزات و خدمات کسب و کار انجام شده است.(هانو لیتونی، 2000، صص 295-310)
تحقیق در چهار دانشگاه توسط لورا گالووای و همکارانش در خصوص اهمیت و اولویت بندی مهارت‌های کارآفرینی انجام شده است.(لی یورا و دیگران، 2003،ص 13)
1-6- اهداف تحقیق
به رودخانه نمی¬توان گفت که از حرکت باز ایستد، باید شنا کردن در جریان آب و حتی در خلاف جهت آن را یاد گرفت. زیرا فقط ماهی¬های مرده در جهت جریان رودخانه شنا می¬کنند.
ما همواره در یک دنیای پویا زندگی می¬کنیم

و در راه اختراعات و نوآوری¬ها گام بر می¬داریم. در شرایط فعلی که بین تولید کنندگان در کسب بازارهای جهانی رقابت سختی وجود دارد، کارآفرینی مهمترین عامل موفقیت و خلق ایده¬ها و کالاهای بدیع و به دور از روندهای تکراری گذشته می¬باشد. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مهارت‌های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی کسب و کارهای کوچک و متوسط می¬پردازد. در این پژوهش اهداف متعددی دنبال می‌شود که آنها را می‌توان در قالب هدف اصلی و اهداف جزئی تقسیم نمود.

1-6-1- هدف اصلی
1 بررسی ارتباط بین مهارت‌های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان قم.
1-6-2- اهداف فرعی
1 بررسی ارتباط بین مهارت‌های شخصی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان قم.
2 بررسی ارتباط بین مهارت‌های متقابل فردی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان قم.
3 بررسی ارتباط بین مهارت‌های فرایندی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در استان قم.
¬1-7- فرضیات تحقیق
¬1-7-1- فرضیه اهم
بین مهارت‌های کارآفرینانه مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم ارتباط وجود دارد.
1-7-2- فرضیه¬های اخص
فرضیه اخص اول:
بین مهارت‌های شخصی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم ارتباط وجود دارد.

فرضیه اخص دوم:
بین مهارت‌های متقابل فردی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم ارتباط وجود دارد.
فرضیه اخص سوم:
بین مهارت‌های فرایندی مدیران و اثربخشی سازمانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم ارتباط وجود دارد.

1-8- روش تحقیق

روش تحقیق بکار گرفته شده ، روشی توصیفی از شاخه پیمایشی یا زمینه¬یابی است. به گونه¬ای که هدف توصیف نمودن شرایط یا پدیده¬های مورد بررسی است.
از سوی دیگر، از آنجا که در این تحقیق هدف بررسی رابطه دوبه دوی متغیرهای موجود در تحقیق است، برای تحلیل داده¬ها از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی نیز استفاده شده است.
1-9- جامعه آماری
واحد مورد مطالعه پژوهش حاضر کسب و کارهای کوچک و متوسط استان قم می¬باشد. با توجه به اینکه کسب و کارهای کوچک و متوسط این استان افراد بسیاری را مشغول به کار کرده و شهرت زیادی کسب کرده¬اند، محقق این دسته از صنایع را برای مطالعه کارآفرینی انتخاب کرده است.
1-10- نمونه آماری
با توجه به اینکه بزرگترین شهرک صنعتی استان، شهرک شکوهیه است و بیش از80 % شرکت¬ها در آنجا واقعند، نمونه¬های این تحقیق از بین واحدهای مستقر در شهرک شکوهیه انتخاب شده¬اندکه عبارتند از: صنایع برق و الکترونیک، سلولزی، شیمیایی، غذایی، فلزی، کانی غیر فلزی، نساجی.
1-11- قلمرو تحقیق
مسائل و مشکلات هر شاخه‌ای از علم تا حدی پیچیده و دارای تأثیرات و تأثرات متقابل می‌باشد. بنابراین بر ¬هر پژوهشگری واجب است¬که مرزهای مسئله یا مشکل را تعیین ¬کند, در غیر این صورت گستردگی ابعاد و زوایای مسئله از یک طرف و محدودیت‌های زمانی و مالی پژوهش از طرف دیگر سبب می‌شود که به¬جای اینکه پژوهشگر مسئله یا مشکل را حل کند و به راه‌حل‌های قطعی در ابعاد و زوایای مورد نظر برسد, مسئله و مشکل انتخاب شده پژوهشگر را در خود حل نماید. (میرزایی اهرنجانی, 1371،ص 27)
بنابراین جهت شناخت دقیق و صحیح مسئله مورد پژوهش, قابل کاربردی کردن پژوهش, ژرفا¬نگری و رسیدن به راه‌حل‌های دقیق‌تر, قطعی‌تر, اصلاحی و سازنده, مرتبط با موضوع مورد پژوهش و از طرف دیگر توجه به محدودیت‌های هزینه, زمان و اهداف فردی پژوهشگر, مشخص¬کردن قلمرو و ابعاد موضوعی, زمانی و مکانی پژوهش, لازم و ضروری است.
1-11-1- قلمرو موضوعی
بررسی محورها و موضوعات مرتبط با بحث کارآفرینی‌ و فرآیند آن از جهات مختلف ممکن و مقدور است, که در پژوهش حاضر, مباحث مربوط به مهارت‌های کارآفرینانه مدیران مورد بررسی قرار می¬گیرد.
1-11-2- قلمرو مکانی
به دلیل اینکه سال85 استان قم در زمینه اشتغال صنعتی مقام اول کشور را کسب کرده است (جام¬جم، شماره 1706) پژوه

ش حاضر در شرکت¬های صنعتی استان قم صورت می‌گیرد. ولی به خاطر محدودیت زمانی، و نیز رعایت اصل صرفه¬جویی، فقط به کسب و کارهای کوچک و متوسط واقع در شهرک شکوهیه اکتفا می¬گردد.
1-11-3- قلمرو زمانی
قلمرو زمانی این تحقیق از اوا

سط تیر 1385 تا اواخر خرداد86 می¬باشد.
1-12- تعریف‌های عملیاتی
در این تحقیق برای سنجش مهارت‌های کارآفرینان با تحقیق در ادبیات مربوطه، انواع مهارت‌های کارآفرینان شناسایی شد که به صورت تفصیلی مباحث مربوط به آنها در فصل دوم ارائه شده است. البته مهارت‌های¬کارآفرینان در طبقه¬بندی¬های مختلف به سه یا چهار دسته تقسیم شده بودند و ما کامل¬ترین طبقه-بندی موجود که شامل سه دسته است، برگزیده¬ایم. حال برای اینکه به سنجش این شاخص‌ها بپردازیم باید تعریفی عملیاتی از شاخص‌ها ارائه دهیم. تعریف‌ عملیاتی بدین معنی است که شاخص‌های مدل مفهومی را که کیفی هستند به صورتی در بیاوریم که قابل سنجش باشند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir