توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری تحت word دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری تحت word :

نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری

دین – همشهری آنلاین:
مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری در یك نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم و عزاداری (3 بهمن) پرسیده است
مركز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری این طرح را با مدیر یت سرور السادات قاضی زاده هاشمی و همكارانش شبنم چهره، فریده درفشی، سمیه گایگانی و فاطمه یزدانی اجرا كرده ‌است:

پیشگفتار
عزادارى و برپایى مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء خدا امرى است كه ریشه درقرآن و سیره نبوى(ص) وسیره امامان(ع) دارد. این عزادارى‏ها مصداق مودت اهل بیت(ع) است. (شورا، آیه 23).

در سیره امامان(ع) هم برنامه‏اى كه هرگز در هیچ شرائطى ترك نشد برپائى عزا بر سالار شهیدان امام حسین(ع) بود. امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع) تا زنده بود در هر مجلس از داغ حسین مى‏گفت و در حقیقت مجلس عزا برپامى‏كرد. امام باقر(ع) هم در شرائط سخت و خفقانى دستور مى‏داد روز عاشورا عزاى امام حسین را بر پا كند. مالك جهنى مى‏گوید امام باقر(ع) در روز عاشورا فرمود: همه براى امام حسین گریه كنند و اهل خانه را دستور به‏گریه بر حضرت مى‏كرد. (كامل الزیارات، ص‏174) همین سیره را حضرت امام صادق(ع) و امامان دیگر (ع) داشتند آنها بر این امر اصرار داشتند كه از رهگذر عزادارى و برپائى عزاى سالار شهیدان چراغ پرفروز نهضت حسینى روشن بماند كه ماند. در ادامه به نمونه ای از مجالس عزاداری امام حسین (ع) اشاره می كنیم:

1- پیامبر اكرم(ص) براى امام حسین(ع) در روز اول ولادتش مجلس عزا گرفت. (مقتل خوارزمى، ج‏1، ص‏88)
2- در منزل ام سلمه در دوره كودكى براى امام حسین مجلس عزا گرفتند.( مجمع الزوائد هیثمى، ج‏9، ص‏189)
3- در منزل عائشه براى حضرت امام حسین(ع) مجلس عزا گرفتند.(7 مقتل خوارزمى، ج‏1، ص‏159)
4- در خانه امام على(ع) براى حضرت عزا گرفت.( مقتل خوارزمى، ج‏2، ص‏167)

بنابراین اگر بگوئیم بنیانگذار عزادارى بر سید و سالار شهیدان حضرت نبى اكرم(ص) و امامان(ع) بوده اند ‏سخنى بگزاف نگفته‏ایم.
هم اكنون هم اگر بخواهیم احیا گر عزادارى راستین و عاشورایى باشیم باید در مجالس عزادارى هم از مقامات‏ملكوتى امامان بگوئیم وهم از مقامات مُلكى آنان! باید از جنبه الگوئى و اسوه بودن آنها بگوئیم و نباید به صرف ابرازعشق اكتفاء نمائیم. مجالس عزاى حسینى نه تنها نام سیدالشهداء(ع) را پرآوازه نگهداشته بلكه سبب ماندگارى پیام اسلام عزیز شدند. باتوجه به جایگاه رفیع عزادارى و گوهر ارزشمندى كه درآن نهفته است بدیهى است كه دشمنان تلاش گسترده‏در جهت تخریب و تحریف آن داشته باشند. در برهه‏اى از زمان كه

عباسى‏ها قدرت‏مند بودند در پى تخریب عزاى‏سالار شهیدان بودند كه عزاداران را دستگیر مى‏كردند، شكنجه و اعدام مى‏كردند و در برهه‏اى كه قدرت مقابله‏نداشتند، در پى تحریف آن بودند تا جلوى تأثیر گذارى این سنت مبارك را بگیرند. در ادامه بایدگفت كه وظیفه ما در این برحه از زمان جلوگیری از تحریف در عزاداری امام حسین و برپایی هر چه با شكوه تر مجلس عزاداری امام حسین(ع) است.

در پایان به چند جمله از امام حسین می پردازیم:
امام حسین (ع) می فرماید:
1- بدترین مردم كسی است كه آخرتش را فدای دنیایش كند.
2- كسانی كه بندگی خدا را می كنند،‌بندگی دیگری را نمی كنند.
3- از سخنی كه تورا پشیمان می كند و وادار به عذرخواهی می نماید،‌ بپرهیز و مگو.
مقدمه

نظرسنجی حاضر، با توجه به اهمیت ماه محرم و برپایی مجلس عزاداری امام حسین و نظرات مردم در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) به اجرا درآمد.
کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری از نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا بخشی از نظرات مردم جامعه در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) بدست آوریم.
این گزارش حاصل جمع آوری نظرات 1200 نفر پاسخگو به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مركز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر كسانی كه تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعكس شده است.

اهداف نظرسنجی
نظرسنجی حاضر برای آگاهی از موارد زیر به اجرا درآمد:
1 پاسخگویان به چه شیوه هایی عزاداری می كنند.

2 كدام یك از كارهایی كه در محرم انجام می شود مورد تایید پاسخگویان نیست.
3 نظر پاسخگویان در مورد روش مداحی فعلی.
4 نظر پاسخگویان درباره اشكالاتی كه در مداحی فعلی می بینند.
چكیده:

طرح نظرسنجی حاضر،‌پژوهشی در ارتباط با برپایی مجلس عزاداری امام حسین و نظرات مردم در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) به اجرا درآمده است كه یافته هایی از این طرح به دست آمده است كه در این بخش،‌به مهمترین قسمت های آن پر داخته شده است.
1- 35 درصد پاسخگویان را مردان و 65درصد را زنان تشكیل داده اند
2- 16 درصد از پاسخگویان دارای مدرك كارشناسی و بالاتر و 42 درصد دارای مدرك دیپلم و 6 درصد بی سواد هستند.
3- معادل 37% از پاسخگویان با رفتن به هیات و تكایا، 20% با رفتن به مساجد، معادل 15% با خواندن دعا،‌ نماز و زیارت نامه ها و یا از طریق تلویزیون و 11% با رفتن به جلسات سخنرانی عزاداری می كنند.

4- از میان 814 نفر پاسخگو كه بعضی از شیوه های عزاداری را قبول ندارند، 31% سنت های غلط (علم كشی‌،‌ قمه زنی،‌ لخت سینه زدن و;..)، 18% عدم رعایت همسایگان (صوتی و محیطی و;)، 17% مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت و 3% استفاده از آلات موسیقی جدید را در مراسم عزاداری تایید نمی كنند.
5- معادل 53% از پاسخگویان با روش مداحی فعلی موافق نیستند و 38% با روش مداحی فعلی موافق هستند و 9% در این باره نظری ندارند.
6- معادل 55% از پاسخگویان الگو برداری از موسیقی های روز و استفاده از آلات موسیقی نا متعارف،‌ 28% عدم تطابق محتوای نوحه ها با ارزش های اسلامی و غیر معنوی بودن آن ها،‌ 11% بزرگ نمایی های بیهوده و 6% فریاد زدن و داد كشیدن مداحان را از اشكالات روش مداحی فعلی اظهار كرده اند.
روش نظرسنجی

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.
جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق شامل 1200 نفر از مردم است. لازم به ذكر است كه از این تعداد 35 درصد مردو 65 درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 30 دی ماه تا 3 بهمن ماه 1385 توسط گروه نظرسنجی مركز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری بصورت تلفنی انجام شده است.
جنس پاسخگویا

جدول شماره 1 جنس پاسخگویان را نشان می دهد. بر اساس جدول اکثریت پاسخگویان 65% را زنان و 35% را مردان تشکیل می دهند.
جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس تعداد درصد
زن 779 65
مرد 421 35
جمع 1200 100

سن پاسخگویان
جدول شماره 2 نشان می دهد که پاسخگویان در چه گروه سنی قرار دارند از 1200نفر پاسخگو 16% از پاسخگویان بین 21تا 25 سال،‌ 15% درصد از پاسخگویان بین26 تا 30سال قرار دارند و 9% از پاسخگویان بالاتر از 60 سال سن دارند.

سن تعداد درصد
15- 20 137 11
21- 25 189 16
26- 30 179 15
31- 35 148 12
36- 40 157 13
41- 45 104 9
46-50 92 8
51- 60 89 7
60 سال به بالا 105 9
جمع 1200 100

سطح تحصیلات
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3 از میان 1200نفر پاسخگو 42% در مقطع دیپلم ، 16% در مقطع لیسانس و بالاتر و 6% بی سواد هستند.
میزان تجصیلات تعداد درصد
دیپلم 501 42
لیسانس و بالاتر 193 16
ابتدائی 153 13
راهنمائی 105 9
دانشجو و فوق دیپلم 95 8
دبیرستان 86 7
بی‌سواد 67 6
جمع 1200 100

پاسخگویان به چه شیوه ای عزاداری می كنند
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 4 از میان 1200نفر پاسخگو 37% با رفتن به هیات و تكایا، 20% با رفتن به مساجد، 15% با خواندن ادعیه و یا از طریق تلویزیون و11% با رفتن به جلسات سخنرانی عزاداری می كنند.

شیوه عزاداری پاسخگویان تعداد درصد
رفتن به هیات و تكایا 444 37
رفتن به مسجد 236 20
خواندن ادعیه و یا از طریق تلویزیون 178 15
رفتن به جلسات سخنرانی 137 11
برگزار كننده مراسم عزاداری هستم 79 7
تماشای هیات‌های عزاداری 53 4
ادای نذر (كمك در هیات‌ها از راههای مختلف) 40 3
عزاداری نمی‌كنم 33 3
جمع 1200 100

كارهایی كه در عزاداری مورد تایید پاسخگویان نیست
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5 از میان 1200نفر پاسخگو 68% اعتقاد دارند كه در برگزاری مراسم عزاداری مواردی به چشم می خورد كه باید در باره آن ها بازنگری صورت پذیرد. به گمان این دسته، مواردی در شیوه های عزاداری وارد شده است كه می تواند خلوص و طهارت عزاداری واقعی برای اهل بیت و بویژه خامس آل عبا (علیهم السلام) را مخدوش سازد. این دسته به مواردی چون: قمه زنی، علم كشی، كم محتوا بودن اشعار مداحان، استفاده از شمایل ونقاشی های غیرموجه، استفاده از ریتم و آلات موسیقی جدید، اسراف و تبذیر و مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت اشاره می كردند. 25% از پاسخگویان مساله حادی در عزاداری مشاهده نكرده‌اند
جدول شماره 5 توزیع پاسخگویان بر اساس كارهایی كه در عزاداری مورد تایید آنها نیست
كارهایی كه در عزاداری مورد تایید پاسخگویان نیست تعداد درصد
موارد نامناسب در شیوه های مرسوم عزاداری 814 68
مساله حادی مشاهده نكرده‌ام 296 25
بی جواب 90 7
جمع 1200 100

موارد نامناسب درشیوه های عزاداری از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6 از میان 814 نفر پاسخگو كه بعضی ازشیوه های عزاداری را قبول ندارند، 31% سنت های غلط (علم كشی‌،‌ قمه زنی،‌ لخت سینه زدن و;..)، 18% عدم رعایت همسایگان (صوتی و محیطی و;)، 17% مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت و 3% استفاده از آلات موسیقی جدید را در مراسم عزاداری تایید نمی كنند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir