توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری در دانشجویان معماری تحت word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری در دانشجویان معماری تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری در دانشجویان معماری تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری در دانشجویان معماری تحت word :

مقدمه و سخن آغازین :
چرایی تهیه و تنظیم این پژوهش باز می گردد به نارضایتی دانشجویان در زمینه انجام فعالیت ها در دانشگاه كه ما را بر آن داشت تا به دنبال شناسایی این مسأله باشم. این مطالب با اتكاء بر پرسشنامه ها و مصاحبات و همچنین حضور خود ما در فضای آموزشی مورد نظر تنظیم شده است و امید دارم این مختصر فضای مناسب برای بحث و گفتگو در این زمینه مؤثر بوده و مورد توجه علاقه‌مندان و دانشجویان قرار گیرد در عین حال در اینجا ما سعی داریم بیشتر به تعیین منشأ مشكلات دانشگاهی بطور عام و تحقیق در مورد مشكلات موجود در رشته معماری در رشته معماری بطور خاص بپردازیم. لذا طی مراحل معرفی شده، در جزوه فرایند مطالعات تا طراحی تلاش به ارائه راهكارهایی در خصوص این پژوهش نموده ایم. به امید اینكه این پژوهش بتواند سرچشمه تحقیقات بعدی و در نتیجه حل مشكلات موجود باشد.

به امید موفقیت
گروه 15

عنوان پژوهش :
تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری معماری در دانشجویان مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد ترم پائیز83
بیان مسأله :
نوع روند آموزش به خصوص در رشته معماری به گونه ای است كه بسیاری از دانشجویانی كه با علاقه قبلی وارد دانشگاه می شوند در برخورد با این نوع روند دچار سردگمی شده و در بسیاری موارد این علاقه كمرنگ تر می شود. در مواردی نیز منجر به انصراف دانشجو و پذیرش در رشته دیگری می گردد و تعداد كثیری از دانشجویانی كه در رشته باقی می مانند تنها به تحویل پروژه اكتفا كرده و هیچگونه مطالعه و تحقیقی كه متناسب با این رشته باشد، انجام نمی دهند. با توجه به اینكه ما خود دانشجوی رشته معماری هستیم و از نزدیك با این مشكل مواجهیم تا حد زیادی می توانیم بابیان مشكل و شناساندن آن به دانشجویان یا حتی استادان، در رفع آن تلاش كنیم. زیرا در صورت تداوم باعث كاهش میزان خلاقیت و فعالیت دانشجو و در نتیجه افت تحصیلی می شود. باید توجه داشت كه در حال حاضر نیز بسیاری از پروژه های ساخته شده با وجود مهندس معمار در طراحی حرفی برای گفتن ندارند. با افزایش این روند وضعیت معماری كشور به سوی انحطاط و واپسزدگی پیش می رود.

راه حل :
در نتیجه شناخت مشكل و تلاش برای حل آن می توان تا حد زیادی این میزان علاقه -مندی را همچنان حفظ كرد یا حتی ارتقاء بخشید. می توان با هماهنگی سیستم آموزش معماری در دانشگاهها و یا تغییر نگرش دانشجویان به این رشته تا حد زیادی راه برای حل مشكل هموار نمود. در حال حاضر در بیان مسئله تناقضات اطلاعاتی بسیاری وجود دارد. نگرش دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه با آنچه در سیستم آموزشی مشاهده می كنند متفاوت است.
مكان تحقیق دانشكده معماری دانشگاه آزاد واحد مشهد است. جمعیت مخاطب این پژوهش عبارتند از كلیه دانشجویانی كه در نیمسال اول سال تحصیلی 84-83 در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد دانشكده معماری دانشگاه آزاد واحد مشهد ثبت نام كرده و مشغول به تحصیل می باشند و همچنین گروه مخاطب بعدی این پژوهش اعضاء هیئت علمی و صاحبنظران شامل مسئول دانشگاه – معاونت فنی و آموزشی و اساتید محترم این دانشگاه می باشند. مكان ارائه این پژوهش هم دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گروه معماری می باشد.

نتیجه :
نتیجه تحقیق می تواند حداقل در نحوه تدریس و آموزش استادان در این دانشگاه كمك كند كه این روند باعث هماهنگ شدن شیوه آموزش با روش استانداردو متعادل و پویا كردن و به روز كردن سیستم آموزش بانیازهای دانشجویان می شود.
با توجه به اینكه ما خود دانشجویان این رشته در این دانشگاه می باشیم و از نزدیك شاهد این ناهماهنگی ها می باشیم بر آن شدیم كه با انجام این پژوهش و ارائه آن به گروه معماری و مسئولین دانشگاه برای رفع این معزل چاره اندیشی كنیم تا نتیجه پژوهش پلی باشد برای رسیدن به اهداف ذیل.

بیان اهداف:
اهداف كلی: تعیین تأثیر سیستم آموزشی در میزان تمایل به فراگیری معماری در دانشجویان مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد پاییز 83
اهداف اختصاصی: بررسی شناساندن مشكلات موجود در سیستم آموزشی به افراد صاحب نظر
اهداف اختصاصی تر: تغییر روند آموزش توسط استادان یا حتی در سطح بالاتر تغییر سیستم هماهنگ كردن شیوه آموزش با روش استاندارد و متعادل.

منابع و پیشینه :
با توجه به جستجو در آرشیو كتابخانه دانشگاه هیچگونه تحقیقی تحت این عنوان از قبل ندارد ولی در حال حاضر دو تحقیق عنوان مطالعه و بررسی سطح علمی دانشجویان گروه معماری كه توسط دانشجویان كارشناسی پیوسته و ناپیوسته معماری انجام می -گیرد در حال انجام است.

طرح مشابه:
هم اكنون دو طرح مشابه این پژوهش موجود است تحت عنوان بررسی سطح عملی دانشجویان گروه معماری كه توسط دانشجویان كارشناسی پیوسته و طرح دیگری با عنوان بررسی وضعیت آموزش دانشجویان مقاطع ناپیوسته – گروه معماری كه توسط دانشجویان گروه ناپیوسته انجام می گیرد.

خلاصه پژوهش :
ایده اصلی طرح برگرفته از مشكلات موجود آموزش معماری در دانشگاه و كاهش میزان علاقه مندی دانشجویان به انجام كارهای تحقیقی و مطالعه است. با بررسی مشكلات و شناساندن آنها می توان راهكارهای بهتری برای اجرای مناسب آموزش ارائه كرد و این گروه برای پیشبرد این پژوهش در ابتدا با پخش پرسشنامه و جمع آوری اطلاعات و آمار و تهیه دیاگرام و نمودار شروع كرده وبه مصاحبه با اساتید و صاحبنظران این گروه از جمله جناب آقای مهندس محسنی – (مدیر گروه رشته شهرسازی) – جناب آقای دكتر اشرف زاده (معاونت محترم آموزش ) – جناب آقای مهندس ابوترابی (استاد دانشگاه) و; می باشند، خاتمه می یابد و با راهنمایی استاد محترم جناب آقای مهندس صحاف تنظیم می شود و تحویل گروه آموزش معماری می گردد تا برای رفع ابهامات و مشكلات موجود چاره اندیشی شود.

فرضیات:
1- دانشجویان بعد از ورود به حوزه آموزش عالی معماری دچار كاهش علاقه می -شوند.
2- نوع سیستم آموزش معماری در میزان كاهش یا افزایش علاقه دانشجویان تأثیر گذار است.
شاخص:
1- كاهش تمایل به فراگیری (یادگیری)
2- تأثیر نوع آموزش در یادگیری دانشجویان معماری

برنامه زمانبندی پژوهش و تحقیق:
تنظیم و بیان مسئله 10/8/83
تنظیم فرضیه و شاخص 13/8/83
تنظیم پرسشنامه 13/8/83
فعالیتهای میدانی (پخش پرسشنامه ها، تهیه و پاسخ) 19/8/83
جمع بندی و بررسی آمار و نتایج 3/9/83
چكیده تحلیل فرایند پژوهش 16/10/83
ارائه نظرات در مورد یافته های نتایج آماری پرسشنامه (ارائه اولیه) 20/10/83
جمع بندی كلی مطالب 24/10/83
ارائه نتایج (ارائه ثانویه) 4/11/83

فرایند اجرای پروژه :
گروه اول: تنظیم فرضیه و شاخص: مریم مرتضایی
گروه دوم: تنظیم پرسشنامه : منیره طهماسبی، سیده طاهره یاوری
گروه سوم: فعالیت میدانی : مریم ریحانی ، غزل همت

چكیده پژوهش:
هدف ما بررسی تأثیر سیستم آموزش در میزان تمایل به فراگیری معماری در دانشجویان و یا تغییر روند آموزش توسط اساتید محترم یا حتی در سطح بالاتر تغییر سیستم و هماهنگ كردن شیوه آموزش با نیازها و خواسته های دانشجویان بود.
برای اینكار از پخش پرسشنامه در بین دانشجویان در دانشگاه شروع كردیم و موضوع را در مقاطع كارشناسی پیوسته و ناپیوسته و ارشد بررسی نمودیم. اول به این نتیجه رسیدیم كه هشتاد درصد دانشجویان (تقریباً همه) باعلاقه قبلی وارد این رشته شدند و این علاقه بعد از ورود به این رشته همچنان ادامه دارد. امّا آنچه قابل توجه می باشد این است كه اشتیاق به انجام فعالیت در بیشتر دانشجویان كاهش یافته، مطالعات خارج از درس در زمینه معماری كم است و در مجموع بیش از نیمی از دانشجویان از پیشرفت خود راضی نمی باشند وعنوان میكنند كه دچار افت تحصیلی شده اند. در نتیجه ما به بررسی این نكته می پردازیم كه چگونه دانشجویانی كه با علاقه وارد این رشته شده و این علاقه همچنان ادامه دارد، دچار افت تحصیلی شده اند؟

پس ما به جستجوی علت این موضع پرداختیم كه بررسی نوع سیستم آموزش معماری و تأثیر آن بر میزان كاهش و یا افزایش علاقه دانشجویان می باشد.
با بررسی پرسشنامه اول(پیوست2) به این نتیجه رسیدیم كه بیش از نیمی از دانشجویان معتقدند كه سیستم نتوانسته هیچگونه تأثیری در علاقه آنان داشته باشد و اگر این علاقه تاكنون ادامه داشته و نشأت گرفته از علاقه قبلی بوده، چگونه ممكن است كه نوع آموزش كه باید مشوق و راهنمایی دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و یا افزایش علاقه و پیشرفت آنان باشد نتواند هیچگونه تأثیری بگذارند، كه این نشان دهنده ضعف سیستم آموزشی در دانشگاه می باشد.

پس برای بررسی بیشتر و بدست آوردن دلایل مستندتر به تنظیم پرسشنامه دوم(پیوست3) با سئوالات جزئی تر نسبت به سیستم آموزش پرداختیم از این پرسشنامه نیز نتیجه گرفتیم كه دانشجویان از سیستم ناراضی هستند اعم از تهیه جزوات تا پشتوانه تحقیقاتی و;
در مصاحبه هایی (پیوست4) كه با اساتید محترم این دانشگاه داشتیم سیستم آموزش را مناسب نمی دیدند، همگی معتقد بودند كه در سیستم آموزشی ناهماهنگی وجود دارد و باید سرفصلهای جدید ارائه شود و همچنین به اصلاح سرفصلهای موجود نیاز است. كه متأسفانه دانشگاه هیچگونه تلاشی كه نتیجه داشته باشد تا بدین لحظه انجام نداده است و یا حتی از كمبود فضای آموزشی و امكانات بالقوه از جمله(بازدید علمی- مشاوره- كتابخانه) برخوردار است كه همین مسائل سهمی در كاهش انجام فعالیت دانشجویان دارد.

اما در نتیجه مصاحبه ای كه با مسئولین محترم دانشگاه داشتیم، آنان معتقد به كم كاری و عدم رغبت دانشجویان به یادگیری و انجام فعالیت درسی بودند. و بیشتر به كارهای جانبی غیر درسی می پردازند. در حالیكه بیان این مطلب در توجیه عملكرد دانشجویان بسیار سطحی می‌باشد. دانشجویان پس از ورود به دانشگاه تقریباً هدف خود را انتخاب كرده اند در نتیجه برای هدف انتخابی خود تلاش می كنند.

پرسشنامه ها حاكی از آن بود كه دانشجویان توقعی راكه از دانشگاه دارند، برآورده نمی شود. حتی كوچكترین نیاز دانشجوی معماری كه برخورداری از یك كتابخانه (تقریباً) مجهز می باشد تأمین نمی گردد. ولی بنابه گفته مسئولین بودجه برای اینگونه خواسته های دانشجویان اختصاص یافته پس چرا هنوز هر ترم چنین مشكلاتی ادامه دارد؟! یا سیستمی كه خود موظف به انتخاب اساتید می باشد نتوانسته این وظیفه مهم را به خوبی انجام دهد. زیرا طبق آمار بدست آمده دانشجویان تنها پنجاه درصد از كاركرد اساتید دانشگاه رضایت داشته اند كه این جای بررسی بیشتر در روشن تدریس اساتید محترم دارد تا نقاط ضعف مشخص شود

.
در این مرحله از كار، این مطالب برای ما روشن شده است كه مشكل از كجاست؟ آری نتایج نشان دهنده ضعف سیستم آموزشی است اما باید بررسی شود كه اساساً مشكل خود سیستم آموزشی از كجاست؟نیازمند به چه امكاناتی است؟ چرا این همه مشكل و كمبود؟ باید به دنبال این باشیم كه انتظارات دانشجویان از سیستم چیست؟ و خود سیستم چه انتظاری از دانشجویان و مراتب بالاتر از خود دارد؟ چگونه می توان بین دانشجو، سیستم آموزشی(اعم از اساتید و گروه مسئولین اجرایی) تعامل بیشتری ایجاد كرد.) و مابه سهم خود سعی می كنیم به تعدادی از سئوالات پاسخ دهیم. اما با توجه به محدودیتهای موجود و موانع سرراه تا به این لحظه به این مرحله از كار اكتفاء می كنیم.

محدودیتها:
1- عدم تمایل مسئولین به مصاحبه و پاسخ به سئوالات
2- نداشتن پیشینه تحقیق (كه ما را مجبور به پرداختن به كلیات موضوع كرده است
راهكارها و پیشنهادات:
الف) تشكیل یك كمیته علمی معماری در دانشگاه
اعضای كمیته خود دانشجویان باشند تا بتوانند مشكلات را بهتر درك نمایند و بهتر مسائل را به مراتب بالاتر انتقال دهند.
فعالیت های كمیته علمی
1- برقراری كلاسهایی در جهت رفع نقاط ضعف دانشجویان
2- هماهنگ كردن و برنامه ریزی برای بازدید و اردوها
3- برگزاری كنفرانس ها و همایش برای ارتقاء سطح علمی دانشجویان
4- شناخت تخصص دانشجویان و استفاده از آنان برای آموزش به دیگر دانشجویان
5- برقراری جلسات پرسش و پاسخ با مدیر گروه یا نماینده ای از جانب مدیر گروه محترم
ب) تجهیز كتابخانه
ج) افزایش زمان استفاده از آتلیه ها

پیوستها و ضمائم

پیوست 1
چكیده تحقیق طرح مشابه
در این پژوهش در پی آنیم تا با شناسایی هدف نهایی از ارائه مقطع كارشناسی معماری به دو شكل پیوسته و ناپیوسته به دیدگاهی روشن از تفاوتهای بین این دو گروه رسیده و احساس نیاز به یك تفكر دگرگون را در این باره درك نمائیم.
و با درك منطقی تفاوتها، تبعیضهای نابجای موجود را از میان برداریم و برای تعیین جایگاه واقعی دانشجویان مقطع كارشناسی ناپیوسته در این فضای دانشگاهی تلاش نمائیم. و همچنین مسئولان دانشكده معماری را نسبت به این پژوهش در ارتقاء سطح علمی گروه معماری مفید واقع شود.

پیوست 2

تحلیل پرسشنامه اول:
سئوال 1 – 80% دانشجویان با علاقه قبلی وارد دانشگاه شدند.
سئوال 2- 80% دانشجویان با شناخت وارد دانشگاه شدند..
سئوال 3- در 80% دانشجویان علاقه بعد از ورود به دانشگاه افزایش یافته.
سئوال 4- 60% نشان می دهد كه سیستم آموزشی تأثیر قابل توجهی بر میزان علاقه دانشجویان نداشته است.
سئوال 5- در 90% دانشجویان دیدگاه كاملاً تغییر كرده است.
سئوال 6- 60% دیدگاه بهتری نسبته به معماری پیدا كرده اند.
سئوال 7- در 60% دانشجویان اشتیاق به انجام فعالیت قابل توجه نمی باشد.
سئوال 8- 70% علاقه به پژوهش در میان دانشجویان وجود دارد.
سئوال 9- 60% دانشجویان مطالعات خارج از درس در زمینه معماری ندارند.
سئوال 10- 90% دانشجویان علاقه به ادامه تحصیل دارند.
سئوال 11- 60% دانشجویان از پیشرفت خود در زمینه معماری ناراضی نیستند.
سئوال12- 60% دانشجویان دچار افت تحصیلی شده اند.
سئوال 13- میزان رضایت دانشجویان از اساتید 50% بوده است.

پیوست 3

تحلیل پرسشنامه دوم:
تقریباً نیمی از دانشجویان معتقدند تا حدودی در دانشگاه زمینه پژوهش وجود ندارند. همچنین تقریباً 90% دانشجویان از اینكه دانشگاه به راحتی كتاب و منابع را در اختیارشان قرار نمی دهد نارضی هستند.
بیش از نیمی از دانشجویان معتقدند كه تنها با آموزش دانشگاه امكان قبولی در مدارج بالاتر را ندارند و احتیاج به كلاسهای بیرون از دانشگاه را دارند. نیمی از دانشجویان ساعات درس را كافی نمی دانند ویا نحوه كركسیسون و ژورمان را مناسب نمی دانند. تمام دانشجویان نیز مانند اساتید معتقدند كه نیاز به بازدید علمی دارند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir