توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تعریف بهداشت روان تحت word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعریف بهداشت روان تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعریف بهداشت روان تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعریف بهداشت روان تحت word :

بهداشت روان عبارت است از تامین، حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی هر فرد به طوری كه افراد قادر باشند فعالیتهای روزمره خود را به خوبی انجام دهند، با افراد خانواده و جامعه خود ارتباط مناسب برقرار نمایند و رفتار و گفتار غیر عادی ند اشته باشند. پنج گروه ازبیماریهای اعصاب و روان در این برنامه مد نظر هستند كه عبارتند از:

1- بیماران شدید روانى:

بیمارانی هستند كه رفتار و گفتار غیر طبیعی دارند، توهمات بینایی و شنوایی دارند، یعنی چیزهای را می بینند و صداهایی می شنوند كه وجود ندارند و افراد سالم آنها را احساس نمی كنند، به بیماری خود آگاهی ندارند و خود را بیمار نمی دانند، احتمال حمله به دیگران و آسیب به خود دارند، بعضی مواقع احساس می كنند افراد مهم و بزرگی شدند.این بیماران با درمانهای دارویی قابل كنترل و درمان هستند. هم زمان با مصرف دارو در مواردی هم درمانهای غیردارویی مثل روان ‌ درمانی برای آنها موثر است، درمان آنها می تواند بصورت سرپایی یا بستری انجام شود و با مراجعه به پزشكان عمومی، روانپزشكان (متخصص اعصاب و روان) و روانشناسان بالینی ‏از پیشرفت این بیماری جلوگیری شده و به بهبود آنها كمك می شود.

2- بیماران خفیف روانى:

علامت ‌ های مهم این بیماری عبارت است از: دلهره، ترس، اضطراب و بی ‌ قراری های زیاد، احساس افسردگی، وسواس های فكری وعملی، كاهش لذت از زندگی، عصبانیت و پرخاشگری، احساس ناامیدی و یاس، احساس غصه اندوه و گریه های بی دلیل، احساس سستی و خستگی مداوم، میل به تنهایی و گریز از جمع، بی میلی نسبت به كار و زندگی، شكایت‌های زیاد از دردهای جسمانی، افزایش یا كاهش خواب، افزایش یا كاهش اشتها بیماریهای خفیف روانی قابل درمان هستند، بهتر است كه درمانهای دارویی و غیر دارویی را با هم بگیرند، درصد كمی از این بیماران نیاز به بستری دارند و در اكثر موارد به صورت سرپایی قابل درمان هستند. برای درمان این بیماران می توان از پزشكان عمومی، روانپزشكان(متخصص اعصاب وروان) و روانشناسان بالینی كمك گرفت.

3- بیماران صرعى:

صرع یك بیماری عصبی مغزی است كه به دلیل اختلال در كار سلول‌های مغزی بوجود می آید كه مردم آن را به نام غش می شناسند.
در هر شرایطی ممكن است بیمار دچار حمله مغزی ( تشنج ) شود؛ در خواب، بیداری، هنگام كار، رانندگی و; زمانی‌كه این بیماران دچار حمله می‌شوند ناخود آگاه به زمین می افتند، بیهوش می‌شوند، اعضای بدن آنها سفت می‌شود، دست و پا می زنند، ممكن است از دهان آنها كف خارج شود، به همین دلیل احتمال خفگی در آنها زیاد است، دهان آنها قفل مى شود و ممكن است زبان خود را گاز بگیرند، معمولا ” پس از به هوش آمدن به یاد نمی آورند كه برای آنها چه اتفاقی افتاده است. با مراجعه به پزشكان عمومی، روانپزشكان(متخصص اعصاب وروان) و متخصصان داخلی مغز و اعصاب می‌توانید به این بیماران كمك كنید. با تشخیص و درمان به موقع این بیماری قابل درمان است، اما در بعضی از موارد لازم است كه برای همیشه دارو مصرف كنند. توصیه می ‌ شود این بیماران از كار هایی مثل رانندگی، كار در ارتفاع، كار با ابزار واشیاء تیز وبرنده خودداری كنند.

4- بیماران عقب مانده ذهنی:

بیماری عقب ماندگی ذهنی یك بیماری مغزی است كه اغلب از هنگام تولد یا در دوران كودكی افراد به آن مبتلا می‌شوند، این بیماری ارثی است، اما می‌تواند به دلیل زایمان سخت، ضربه سر در دوران نوزادی وكودكی، بیماریهای عفونی مثل مننژیت، سرخجه یا تشنج بوجود آ ید. كودكانی كه به این بیماری مبتلا می شوند مراحل رشد آنها مثل: نشستن، راه رفتن، حرف زدن، كنترل ادرارو مدفوع و یادگیریهای آنها نسبت به كودكان هم سن خودشان با تاخیر وكندی صورت می‌گیرد. معمولا سن عقلی یا هوشی آنها كمتر از سن شناسنامه ایشان است. این گروه ازبیماران معمولا قابل درمان نیستند، اما می‌توان با تعیین میزان هوش آنها در حد توانشان به آنها آموزش های ویژه داد بعضی از این كودكان كه آموزش پذیر هستند می‌توانند در مدارس استثنایی درس بخوانند، بعضی از انها قادرند كارهای ساده دستی را بیاموزند.

5- اختلالات رفتاری كودكان:

اختلالات رفتاری در كودكان بسیار شایع و متنوع است مثل: لكنت زبان، شب ادراری، ناخن جویدن، انگشت مكیدن، تیك، بیش فعالی یا پرتحركی، اختلال در توجه، تمركز ویادگیرى.این اختلالات اغلب قابل درمان هستند، در مواردی استفاده از درمانهای دارویی وغیر دارویی بطور هم زمان ضروری است، بیشترین خدمات برای این بیماران آموزش به خانواده و خود كودكان است كه بهتر است توسط روانشناسان ارائه شود. با مراجعه به پزشكان عمومی، روانپزشكان (متخصص اعصاب و روان) و روانشناسان بالینی می ‌توان از پیشرفت این اختلالات در كودكان جلوگیری نمود و آنها را به سادگی درمان كرد. گروههایی كه در مراكز دولتی خدمات بهداشت روان را ارائه می دهند عبارتند از:

بهورزان: درخانه های بهداشت‏، بهورزان بیماران اعصاب روان را شناسایی می‌كنند و درصورت نیاز به درمانهای دارویی به پزشك معرفی می‌كنند. بیمارانی كه توسط پزشك ویزیت شده اند را پیگیری نموده و به خانواده بیمار و خود بیماران در خصوص نحوه رفتار با او و مصرف داروها آموزش می دهند.

پزشك عمومی: در مراكز بهداشتی درمانی روستایی و شهری پرشكان عمومی وظیفه پذیرش بیماران معرفی شده از خانه های بهداشت و پایگاه های بهداشتی را بعهده دارند، پرونده تشكیل می‌دهند در صورتی‌كه در تشخیص و درمان بیمار مشكل نداشته باشند برای آنها درمان دارویی شروع می‌كنند. سپس بیمار را تحت نظر قرار می‌دهند به بهورز یا رابط بهداشتی توصیه می‌كنند كه درمان آنها را پیگیری كنند. در صورتی‌كه پزشك در تشخیص و درمان بیمار مشكل داشته باشد، موظف است بیمار را جهت بررسی بیشتر به سطح بالاتر ( سطح سوم ) در مركز شهری ارجاع دهد. پزشك سطح سوم بهداشت روان: پزشك سطح سوم بهداشت روان، پزشك عمومی است كه یك دوره 2 ماهه روانپزشكی را گذرانده است در مراكز بهداشتی درمانی شهری به جای متخصص روانپزشكی بیماران اعصاب و روان را ویزیت می ‌ كند. كلیه پزشكانی كه در مراكز شهری و روستایی ( سطح دوم ) هستند می ‌ توانند بیماران اعصاب و روانی را كه در تشخیص و درمان آنها مشكل دارند با فرم ارجاع به پزشك دوره دیده بهداشت روان ( سطح سوم ) معرفی كنند.

توضیح : كلیه بیماران اعصاب و روانی كه از طریق فرم ارجاع به پزشك سطح دوم و سطح سوم معرفی می‌شوند رایگان ویزیت می‌شوند.

كارشناس بهداشت روان: در هر مركز بهداشتی درمانی سطح سوم یك كارشناس روانشناسی حضور دارد كه خدمات روانشناسی و مشاوره و راهنمایی را به بیماران ارائه میدهدامروزه در دنیایی به سر می‌بریم كه مشكلات اجتماعی و نوسانات روانی نه تنها بر ارتباطات عاطفی افراد با یكدیگر بلكه بر سلامت جسمی و روحی آنها نیز تاثیر بسیار سوئی گذاشته است. تا آنجا كه روانپزشكان خنده درمانی را به عنوان یكی از روش‌های درمانی مؤثر در برطرف كردن اختلالات رفتاری دانسته‌اند. لبخند زدن تامین كننده شادابی جسم و سلامت روان به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، عادت به خندیدن و خلق خوش داشتن نه تنها با افزایش پذیرش پیام‌ها در ارتباطات مؤثر اجتماعی، یك آرامش روانی را در تعاملات انسانی تامین می‌كند بلكه با آرامش دادن به عضلات، تقویت سیستم ایمنی بدن، زیباتر كردن چهره، تحریك مركز خلاقیت و ابداع مغز، ایجاد یك حافظه قوی و سازگاری اجتماعی مطلوب و همچنین افزایش جذب اكسیژن به بدن، سلامت، بهداشت و شادابی جسمی را نیز به دنبال دارد. خندیدن و خلق خوش كاركرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد تبسم یكی از مهمترین ابزارهای مهرورزی و برقراری ارتباط مؤثرست یك عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار كرد: خندیدن و خلق خوش داشتن علاوه بر تامین آرامش روانی و افزایش پذیرش پیام در ارتباطات اجتماعی، آرامش عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل آسیب زا را نیز به همراه دارد.

دكتر پرویز آزاد فلاح در گفت‌وگو با ‌خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به مطلب فوق گفت: ‌در ارتباط‌های انسانی معمولا مبادله پیام‌های هیجانی و عاطفی نقشی مهمتر از محتوای كلامی بر عهده دارند. به این صورت كه در بحث ارتباط مؤثر علاوه بر اظهار پیام، چگونگی افزایش تاثیرگذاری و پذیرش پیام نیز حائز اهمیت است. وی حالات خلقی خوش را در افزایش تاثیرگذاری و جذابیت پیام بسیار مؤثر دانست و افزود: یكی از مهمترین ابزارهای مهرورزی داشتن روی خوش و متبسم است و گاهی این ارزش كاملا بی بدیل است و هیچ عنصر دیگر توانایی رقابت با آن را ندارد. این دكترای روانشناسی سلامت تاكید كرد: هنگامی كه افراد یك لبخند ناب بر چهره دارند، این امر نشان می‌دهد كه آنها فضای پذیرش و فضای الفت را فراهم كرده‌اند و این عامل خود به خود باعث می‌شود كه افراد مقابل گاردهای هیجانی منفی كه در بسیاری از ارتباطات وجود دارد را كنار بگذارند و راحت تر با دیگران تعامل برقرار كنند.

وی تصریح كرد: لبخند باید ناب باشد یعنی یك لبخند ساختگی و یا سطحی گاهی این حس را به فرد مقابل منتقل می‌كند كه افراد نقش بازی می‌كنند لذا افراد می‌توانند با توجه به قابلیت‌های خود حالات هیجانی ناب را هم در ابعاد منفی و هم در ابعاد مثبت شناسایی كنند. دكتر آزاد فلاح با اشاره به این كه در برقراری ارتباطات اجتماعی پیام‌های مورد نظر با فراهم آوردن فضای عاطفی مثبت آسانتر منتقل می‌شود، بیان كرد:‌ خنده رو بودن و خلق خوش داشتن آمادگی افراد مقابل را نسبت به پذیرش پیام‌های اجتماعی افزایش می‌دهد و با توجه به این كه در ارتباطات مؤثر پذیرش پیام بسیار حائز اهمیت است لذا خنده یكی از مهمترین عوامل در ایجاد موفقیت در ارتباطات اجتماعی است. وی همچنین نسبت به تاثیرات جسمی خنده رو بودن و خلق خوش داشتن تاكید كرد و به ایسنا گفت:‌ لبخند زدن و خندیدن علاوه بر این كه باعث كاهش فشار بر روی عضلات و رها شدن آنها می‌شود یك احساس عاطفی و خلقی مثبت را به خود فرد می‌دهد و موجب می‌شود كه فرد مقابل نیز این احساس آرامش را داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان كرد: همانطور كه تغییرات زیستی در درون ارگانیسم‌ صورت می‌گیرد بر روی حالات عاطفی و روانی تاثیر گذار است، ‌از سوی دیگر حالات عاطفی و روانی نیز می‌تواند تاثیرات بسزایی بر روی ارگانیسم بدن ایجاد كند. وی یكی از این تاثیرات را تاثیر بر روی سیستم ایمنی بدن خواند و اظهار كرد: سیستم ایمنی بدن در مقابل پاتوژن‌ها و آسیب زاهایی كه در محیط فراوان هستند مثل ویروس‌ها و عفونت‌ها مقابله می‌كند. بر این اساس تحقیقات نشان داده است كه افرادی كه خلق خوش دارند، می‌خندند و همیشه متبسم هستند، كاركرد سیستم ایمنی این افراد در مقابل عفونت‌ها بسیار افزایش می‌یابد و لذا این افراد در مقایسه با افرادی كه خلق عبوس و گرفته دارند از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار هستند.

دكتر آزاد فلاح بیان كرد: خندیدن علاوه بر تغییراتی كه در وضعیت زیستی و ارگانیك بدن ایجاد می‌كند، یك احساس آرامش روانی را نیز تامین می‌كند. این در حالیست كه حالت عبوس و گرفته یك احساس رنجش را برای افراد به دنبال دارد كه این احساس به دیگران نیز منتقل می‌شود. خنده با تحریك مركز خلاقیت و درك فوق منطق راندمان كار مغز را افزایش می‌دهد زود فهمیدن، حافظه قوی داشتن و سازگاری اجتماعی مطلوب از تاثیرات روانی خنده خنده با رساندن اكسیژن بیشتر به بدن، شادابی و سلامت جسمی را تامین می‌كند دكتر مصطفی تبریزی دكترای مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: خنده علاوه بر افزایش راندمان كار مغز و تامین بیشتر سلامت روانی از طریق تحریك نیمكره راست مغز به عنوان مركز خلاقیت، درك و ابداع، با رساندن اكسیژن بیشتر به بدن و زیباتر كردن چهره شادابی و سلامت جسمی را نیز تامین می‌كند.

‌مطالعات بسیاری كه بر روی تاثیرات خنده صورت گرفته است و یا ابداع فنی به نام «خنده درمانی» ‌یا laughtropy به عنوان یكی از فنون شناخته شده روانشناسی و مشاوره نشان می‌دهد كه در هنگام خندیدن علاوه بر این كه اكسیژن بیشتری به بدن می‌رسد و سلامت و شادابی جسمی بیشتر تامین می‌شود، با تحریك بخش‌های متعدد خاصی از مغز به ویژه نیمكره راست كه مركز خلاقیت، ابداع و درك فوق منطق است، راندمان كار مغز نیز افزایش پیدا می‌كند.
وی با تاكید بر این كه خنده در تامین سلامت روان بسیار مؤثرست، افزود: زود فهمیدن، حافظه قوی داشتن، قدرت استدلال و منطق بیشتر پیدا كردن و سازگاری اجتماعی مطلوب ایجاد كردن نیز از دیگر مزایای خندیدن و ایجاد این عادت به صورت همیشگی در افراد است.

این دكترای مشاوره علاوه بر همه این عوامل نسبت به تاثیر ظاهری خنده، نیز بسیار تاكید كرد و ادامه داد: اصولا یك لب خندان، یك چهره گشاده و حتی خنده‌های بلند جاذبه فرد را برای افراد مقابلش افزایش می‌دهد. یعنی اگر دو چهره زیبا و نسبتا زیبا در كنار هم قرار بگیرند، خنده جذابیت فردی كه چهره نسبتا زیبا دارد را نسبت به فرد كاملا زیبا و فاقد خنده افزایش می‌دهد و این امر از نظر علم روانشناسی كاملا به اثبات رسیده است. دكتر تبریزی همچنین به تاثیرات منفی عبوس بودن در مقابل خنده‌رو بودن اشاره و خاطرنشان كرد: عبوس بودن به روابط اجتماعی افراد لطمه می‌زند به این صورت كه چهره عبوس كه حتی بر بعضی حركات بدن نیز تاثیر می‌گذارد با فرستادن پیام‌های تلفنی در مقابل ایجاد ارتباطات عاطفی مؤثر با دیگران سد ایجاد می‌كند. لذا عادت به عبوس بودن تعاملات انسانی را به حداقل كاهش می‌دهد زیرا این عارضه به جای تسهیل در برخوردهای اجتماعی، برقراری ارتباط را سخت می‌كند و بازخوردهای منفی از افراد دیگر را نیز نسبت به این عادت ناپسند افزایش می‌دهد. پس بیاییم با اكسیر خنده بر بیماریهای مختلف جسمی و روحی غلبه كنیم

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir