مقاله تحریف های شناختی تحت word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تحریف های شناختی تحت word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحریف های شناختی تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
چکیده :
این پژوهش، به بررسى خطاهاى شناختى مىپردازد كه به عنوان زیربناى احساس فرد براى رفتار مىتواند بسیار تأثیرگذار باشد. هدف این تحقیق، مقابله با خطاهاى شناختى است تا از این طریق، از بروز رفتارهاى منفى برخاسته از افكار منفى جلوگیرى شود. روش تحقیق، تحلیل محتواست كه به صورت نظرى و در محیط كتابخانه انجام گرفته است. در این تحلیل، از مبانى روانشناختى با استفاده از آیات و روایات بحث شده است. یافته ما در این تحقیق نشان مىدهد كه خطاهاى شناختى عمدتآ برخاسته از حدسهاى غیرقطعى و تكیه بر ذهنیتهاى ناصواب است و فرد خطافكر همواره مىخواهد رفتار دیگران را حدس بزند و بر اساس تحلیل نادرست، آنها را به امورى منفى متصف سازد كه غیرواقعى است و درباره خودش اعتقاد دارد كه درست حدس مىزند. سؤال این است كه، آیا مىتوان ذهن دیگران را خواند؟ آیا دسترسى به افكار دیگران به راحتى پدید مىآید؟ چه دلیل و شاهدى مىتوان یافت كه حدس ما قطعى است؟
مـقدّمهشناخت درست و مطابق با واقعیت عامل مهمى براى یافتن حقیقت و آگاه شدن از زوایاى مثبت یك زندگى اسـت. ناآگاهى و آگاهى نادرست و ناصواب، انسان را در تحلیل آنچه پیرامونش اتفاق مىافتد دچار لغزش و اشـتباه مىكند. این امر در سازگارى و نـاسازگارى افـراد در جامعه تأثیر فراوانى دارد و مىتواند همه زندگى را تحتالشعاع قرار دهد. ما براى داشتن یك زندگى مطلوب باید از تحریف اطلاعات جلوگیرى كنیم.
پیاژه معتقد است: تفكر كودكان نسبت به تفكر بزرگسالان نه فقط از لحاظ كمّى، بـلكه از لحاظ كیفى نیز متفاوت است. كودكان نسبت به بزرگسالان فقط اطلاعات كمترى ندارند، بلكه این اطلاعات را نیز به گونهاى متفاوت پردازش مىكنند.1كودك در دوره
پیشعملیاتى، یعنى از دو تا هفت سالگى، در گفتار و تفكرْ خودمدار است. او نمىتواند نقطه نـظر دیگـرى را درك كند و فقط مىتواند چیزها را از دیدگاه خودش ببیند. بنابراین، تفكر او در این دوره، از تعمیم بیش از حد، تفكیك بیش از حد، جاندارپندارى و مصنوعگرایى برخوردار است.2
ما بزرگسالان كه انتظار نمىرود در فكر و شناختمان اینگونه باشیم، گاهى همینگونه فـكر مـىكنیم و به خطا در فكر دچار مىشویم.
گاهى تجزیه و تحلیل اطلاعات در ذهن ما تحریف مىشود. این نوع تحریفها كه خطاها و تحریفهاى شناختى نامیده مىشوند، به اشكال گوناگونى ظاهر مىگردند.3
خرسندى و ناخرسندى، آرامى و نـاآرامى و عـمده حالتهاى افراد، با فرایند تفكر فرد ارتباط مستقیم دارد. افراد مختلف در موقعیتهاى مشابه به گونهاى متفاوت عمل مىكنند؛ چراكه احساسات متفاوتى دارند. براى
خروج از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، بـاید احـساس افـراد شناسایى شود. از طرفى، طرز تـفكر انـسانها تـعیینكننده احساس آنهاست. پس بهترین راه براى تغییر رفتار، آن است كه احساس را عوض كنیم، و احساس با تغییر افكار قابل تغییر است.
افكارى كه به صـورت خـودكار پدید مـىآیند و حالت منفى دارند، به افكار «خودآیند منفى» مـعروفند و بـا یكدیگر شباهتهایى دارند. این افكار به دلیل تشابهى كه دارند، طبقهبندى مىشوند و در اصطلاح، به آنها «خطاهاى شناختى» مىگویند. در تمام صورتهاى خطاهاى شـناختى، فـرد ذهـن دیگران را مىخواند یا تلاش مىكند احساسات و عقاید آنها را حدس بزند و بـه حدس خود اعتقاد كامل دارد و این در حالى است كه توانایى حدس قطعى را ندارد.4
حال پس از این توضیح كوتاه درباره ارتباط رفتار بـا فـكر و تـعریف خطاهاى شناختى، به بررسى انواع آن مىپردازیم :
انواع خطاها
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0