مقاله ضرورتها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شركتها تحت pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ضرورتها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شركتها تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ضرورتها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شركتها تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
ضرورتها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شركتها
چكیده
مسئولیت اجتماعی شركتها به ارائه روشهایی میپردازد كه سازمانها در فضای كسب و كار خود به آن عمل كنند و پاسخگوی توقعات جامعه، انتظارات تجاری، قانونی و اخلاقی آنان باشند، چرا كه سازمانها مسئولیتهای بزرگی در زمینه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در قبال كاركنان، سهامداران، مشتریان، دولت، تأمینكنندگان و تمامی ذینفعان خود بر عهده دارند. آنچه ك
ه میتواندیك اطمینان و اعتماد دو جانبه را فراهم سازد و شركتها و سازمانها را به انباشت سرمایه و سوددهی هدایت نماید، وجود فضایی پر از اعتماد در تجارت و اقتصاد است و این اولین قدم برای پاسخگویی و حسابدهی شركتها در قبال عملكرد خویش میباشد كه گز
ارشكری مسئولیتهای اجتماعی به این امر كمك شایانی مینماید. تاكنون شركتها ملزم به ارائه گزارش مسئولیتهای اجتماعی خود نبودهاند، شركتهایی كه بصورت اختیاری این گزارش را افشاء نمودهاند، هدف اصلی خود را از انعكاس این گزارش، ارتقاء نام و اعتبار شركت نزد مشتریان، مراجع دولتی و وسایل ارتباط جمعی دانستهاند.
در این مقاله به بررسی زمینهها و ضرورتها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی كه مسئولیت شركتها را در قبال جامعه و كلیه ذی نفعان دربر می گیرد، میپردازیم.
واژههای كلیدی: مسئولیت اجتماعی شركتها،توسعه پایدار ، جهانی شدن.
مقدمه
هر وجهی از كسب وكار داراییك بعد اجتماعی است. مسئولیت اجتماع
ی شركتها یعنی رویههای باز و شفاف كسب وكار،یعنی روشهایی كه مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و احترام به كاركنان، جامعه و محیطزیست میباشد.
مسئولیت اجتماعی فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است كه سازمان در آن فعالیت دارد. بر این اساس، شركتها از نقش تاریخیشان كه كسب سود، پرداخت مالیات، استخدام كاركنان و تبعیت از قوانین است فراتر میروند و در تحقق هدفهای اجتماعی گستردهتر نقش بسزایی خواهند داشت. در واقع مسئولیت اجتماعی شركتها رویكردی متعالی به كسب و كار است كه تأثیر اجتماعییك سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مدنظر قرار میدهد و هدف اصلی آن گردهم آوردن تمامی بخشها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همكاری بایكدیگر است تا ازیك سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیطزیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری كسب و كار گردد. باید گفت مسئولیت اجتماعی شركتها مختص به كسب و كارهای بزرگ و سود آورتری بیشترآنها نیست بلكه رفتار سازمانی ت
مام شركتها و سازمانها را در بر میگیرد. در این راستا هر چه شركتهای بزرگ نسبت به اصول اخلاقی و زیست محیطی خود حساستر و آگاهتر شوند، شركتهای كوچكتر نیز در مراوده و تبعیت از آنها مصرتر خواهند شد كه از این طریق موجبات جلب اعتما
د مشتریان و جامعه را فراهم سازند و در نهایت میتوان چنین عنوان نمود كه بقاء و پایداری شركتها بصورت روزافزونی در گرو رعایت مسئولیتهای اجتماعی قرار گرفته است.
تعریف مسئولیت اجتماعی شركتها:
موضوع مسئولیت اجتماعی شركتها در دههی 1990 و به دنبال درك این مطلب كه با كوچكتر شدن اندازهی دولتها، دیگرآنها قادر به حل بسیاری از مشكلات اجتماعی نیستند، رواجیافت. به نظر طرفداران مسئولیت اجتماعی شركتها، شركتهای بزرگ ضمن آنكه مؤسسه ای اقتصادی هستند، اساساً نهادهایی اجتماعی اند و لذا باید به پیامدهای اجتماعی فعالیتهای خود اهمیت داده و بین مسئولیتهای متضادی كه نسبت به گروههای ذینفع مختلف وجود دارد، تبادل برقرار سازند. بنظر می رسد این مفهوم براساس چند مفهوم سنتی همچون نگرانیهای زیست محیطی، ارتباطات با عموم، بشردوستی شركت، مدیریت منابع انسانی و ارتباط با جامعه شكل گرفته است(فروغی و همكاران،1387) .
یكی از تعاریف مسئولیت اجتماعی شركتها كه بسیاركاربرد دار
د، تعریفی است كه توسط انجمن تجارت جهانی جهت توسعهی پایدار ارائه شده است. این انجمن مسئولیت اجتماعی شركتها را بعنوان «تعهد همیشگی شركت به انجام رفتارهای اخلاقی و سهیم بودن در توسعهی اقتصادی و بهبود شرایط زندگی نیروی كار
و خانوادههای آنها، جامعهی محلی و بطوركلی اجتماع» تعریف كرده است(كاستكا و همكاران، 2004).
تعاریف دیگری نیز از مسئولیت اجتماعی شركتها شده است كه در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.
مسئولیتهای اجتماعی شركت (بنگاه) چنین تعریف شده است: «تلفیق عملیات و ارزشهای بنگاه به گونه ای كه منافع همهی ذینفعها ازجمله مشتریان،كاركنان، سهامداران و جامعه در سیاستها و رفتار بنگاه ملحوظ گردد»(اسمیز، 2002).
در این چارچوب مدیریت متعهد می گردد منابع بنگاه از طریق مشاركت جدی و مسئولانه در جهت منافع جامعه و توام با تامین منافع برای سایرذینفعهای بنگاه بكارگیرد (كوك و همكاران، 2001).
توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی:
توسعه پایدار عبارتست از یك فرآیند تغییر كه طی آن ، مسائل مهمی نظیر نحوه بهره برداری و استفاده ازمنابع ، چگونگی جهت دهی به سرمایه گذاریها و نحوه اداره سرمایه ، جهت گیری و گرایش به سمت توسعه تكنولوژیكی و مواردی از این دست بصورت ریشه ای و بنیادین دچار تغییر شده و بهبود می یابند تا از طریق ، قابلیت پذیرش اثرات فعالیت های انسانی در طبیعت و محیط زیست حفظ شده و سازمان قادر باشد نیازهای آتی را نیز به خوبی نیازهای فعلی و با همین كیفیت جوابگو باشد(امیدوار،1386).
هرچند كه وزن اصلی این عبارت برحفظ شرایط زیست محیط
ی تاكید دارد ، اما با این وجود نمی توان سایر مسائل و عوامل دیگری را نیز كه برروی قابلیتها و تواناییهای سازمان درجهت پاسخگویی به نیازهای آتی بازار ، موثر خواهند بود، نادیده گرفت . از مهمترین انتقاداتی كه به این تعریف وارد شده است
این است كه هیچ نعریفی ازمفهوم نیازها و آثار آن ارائه نمی كند . شورای كسب و كار جهان برای توسعه پایدار پایداری شركتها را به صورت زیر تعریف می كند : پایداری شركتها یعنی پذیرش مسئولیتهای زیست محیطی و اجتماعی در استراتژی شركت به گونه ای هماهنگ تا شركت ها را قادر سازد سودهای منافع پایداری را برای تمامی ذی نفعان و نسلهای حاضر و آینده فراهم آورد(امیدوار، 1386).
امروزه تعاریف مربوط به توسعه پایدار بر3 محور پایداری متمركز شده اند: اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی. تاكید این 3 محور به این است كه نه تنها باید مسائل زیست محیطی یا حتی جنبه های زیست محیطی و اقتصادی بلكه جوانب اجتماعی پایداری نیز مورد نظر قرار گیرد . البته اندیشه و تفكرات مربوط به پایداری اجتماعی هنوز به اندازه دو محور دیگر پیشرفت نكرده است اما واضح است كه فشارهای اجتماعی و گاه تنازعات اجتماعی می تواند آن چنان گسستی در انباشت و نگهداشت كل دارایی ها ایجاد كند كه رفاه بین نسلی به مخاطره افتد . مفهوم امروزی مسئولیت اجتماعی شركتها به شدت از مفهوم توسعه پایدارتاثیر پذیرفته است . مسئولیت اجتماعی شركتها همانند توسعه پایدار سه بخش اقتصاد– محیط زیست و اجتماع را در بر می گیرد . توسعه پایدار همانقدر كه حكومت ها را مورد خطاب قرار داده است ، فعالان جامعه مدنی و تجاری را هم مورد خطاب قرار داده است . این مفهوم تا اندازه ای ازمفهوم مسوولیت اجتماعی گسترده تر است . زیرا مفهوم مسوولیت اجتماعی فقط در خصوص تجارت طراحی و تدوین شده است . در واقع ،CSR می تواند « مشاركت تجارت درتوسعه پایدار » محس
وب شود(امیدوار،1386).
ویژگیهای گزارشگری مطلوب در مورد مسئولیتهای اجتماعی:
تهیهكنندگان استانداردهای حسابداری، متخصصان حرفه حسابداری و مشاوران، دیدگاهها و نظرات خود را در خصوص ویژگیهای گزارشگری مطیات گزارش مطلوب را میتوان چنین بیان نمود (آدامز و همكاران،2005):
– شفافیت و گویایی
– پاسخگویی واقعی و صمیمانه به ذینفعان
– در برداشتن رویدادها و اقدامات منفی در كنار دستاوردهای مثبت
– بیان صریح پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و اخلاقی
– جامعیت گزارش و انعكاس آثار عملیات شركت بر جامعه، محیط زیست كه از دیدگاه ذینفعان عمده حائز اهمیت است.
زمینهها و ضرورتهای مسئولیتهای اجتماعی شرکتها:
دو عامل كلیدی شركتها را ناگزیرساخته است كه مسئولیتهای اجتماعی را رعایت كرده، نسبت به آثارفعالیتهای اقتصادی خود بر جامعه پاسخگو بوده وآن را گزارش نمایند (آدامز و همكاران،2005):
الف) درك قدرت و میزان تاثیرگذاری شركتها برجامعه
ب) قبول این واقعیت كه گزارشگری و انعكاس رعایت مسئولیتهای اجتماعی به نفع شركتها و متضمن پایداری آنان است و موجب احتراز از مخاطرات و پیامدهای عدم رعایت قوانین و مقررات ناظر بر حفظ محیط زیست و سلامت و ایمنی كاركنان می باشد .
سایر عوامل و محركهای مؤثر درگزارشگری
مسئولیتهای اجتماعی به قرار زیر است:
1- جهانی شدن :
طی دههی گذشته اندازه شركتها از طریق ادغام ویا خرید سایرشركتها به میزان قابل ملاحظهای بزرگ شده وگسترهی عملیات خود را به كشورهای بیشتری توسعه دادهاند.این روند رشد، قدرت و توانمندی شركتها را در تاثیرگذاری بر محیطهای اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی كشورهایی كه درآن فعالیت میكنند، افزایش داده اس
ت. از طرفی این امر بر انتظارات جامعه از شركتها برای رعایت مسئولیتهای اجتماعی افزوده است. بررسی و تحقیق بعمل آمده در سال 2002 در انگلستان نشان داد كه 89 درصد جامعه آماری این تحقیق كه جزء مشتریان شركتهای مختلف بودند عقیده دارند كه رعایت مسئولیتهای اجتماعی توسط شركتها بر تصمیمات آنها در ادامه مناسبات تجاری با شركتهای فروشنده تأثیر میگذارد (آدامز،2002).
تحقیق دیگری در مورد رفتار مصرفكنندگان نشان میدهد كه در آمریكا 42 درصد اروپا 25 درصد، آمریكای لاتین 23 درصد، آفریقا 18 درصد و در آسیا 8 درصد مشتریان در صورت عدم رعایت مسئولیت اجتماعی توسط شركتهای طرف معامله، مناسبات تجاری را با آنها قطع میكنند ویا انتقاد و گلهمندی خود را به آنان ویا دیگر ذینفعها منتقل میكنند(آدامز،2002).
2- دلایل و توجیهات شركتها:
در پاسخ به سوال (آدامز،2002) از مسئولان گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی درشركتهای شیمیایی و دارویی انگلستان وآلمان در مورد دلایل گزارشگری ایفای مسئولیتهای اجتماعی، چنین اظهارداشتند: «در دههی1980 گزارشگری عمدتاً ناشی از فشارهای جامعه، سیاستمداران و قوانین و مقررات برای افشای مسئولیتهای ما در قبال حفظ محیط زیست،كاهش ضایعات و امثالهم بود و به هرحال این اطلاعات را طلب می كرد. اما از دههی 1990،گزارشگری در مورد مسئولیتهای اجتماعی به لحاظ الزامات قانونی
ویا فشارجامعه نبود. هدف اصلی انعكاس وگزارشگری مسئولیتهای اجتماعی، ارتقاء نام و اعتبار شركت نزد مشتریان، مراجع دولتی و وسایل ارتباط جمعی بوده است» (آدامز ،2002).
3- سازمانهای غیردولتی:
كاهش نقش و قدرت دولت در اعمال نظارت بر شركتها برای رعایت مسئولیتهای اجتماعی و امتناع آنها از دخالت در امور شركتها موجب شكتها را وادار به رعایت مسئولیتهای اجتماعی كنند. سازمانهای غیردولتی از طریق خرید سهام شركتها و حضور در مجامع این شركتها بر اعمال رای و نظر خود میپردازند. برای نمونه، حضور انجمن طرفداران محیطزیست موسوم به گرین پیس در شركت نفتی بی پی و مخالفت با پروژه خط لوله تبت توسط پترو چیم را عنوان نمود كه موجب تأثیرات نامطلوب در سرزمین تبت میشود(گری و همكاران،1996).
4- قوانین و مقررات:
بسیاری ازكشورهای در حال توسعه فاقد قوانین و مقررات لازم برای واداركردن شركتها به رعایت محیط زیست و حقوق كاركنان و جامعه می باشند و عملاً قادر به بازداشتن این شركتها از آسیب رسانی به محیط زیست نیستند. درچنین شرایطی محركهی اصلی در رعایت مسئولیتهای اجتماعی، وجدان این شركتها و روحیات و تلقیات مدیران آنهاست. وضع قوانینی با پیش بینی جرائم سنگینی برای عدم رعایت مسئولیتها اجتماعی، در بسیاری ازموارد، شركتها را وادار به رعایت این مسئولیتها می كند(آدامز،2002).
مزایای رعایت و گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی:
شركتهایی كه رعایت مسئولیتهای اجتماعی را در
دستوركار و عمل خویش قرار میدهند، از منافع و دی سنجید. برخی از این منافع به قرار زیراست:
1- جذب و نگهداری نیروی ارزشمند :
تحقیقات و بررسیها نشان می دهد كه 88 درصد شركتهای انگلیسی بر این عقیده اند كه رعایت مسئولیتهای اجتماعییكی از عوامل مهم در جذب و حفظ نیروی انسانی است و عدم رعایت این مسئولیتها تاثیرات نامطلوبی بر روحیه و نگرش كاركنان نسبت به بنگاه بر جای می گذارد (سیمز،2002).
2- تصمیمات بهتر و كاهش هزینهها :
شركتهایی كه رعایت مسئولتهای اجتماعی و محیطی خود را گزارش می كنند و بعبارت دیگر، ملزم به انعكاس توامان خبرهای خوب و بد هستند، ناگزیر به تقویت كنترلهای داخلی واتخاذ تصمیمات عقلائی ترند كه خود موجب كاهش هزینهها و زمینه ساز بهبود مستمر است(آدامز ، 2002).
بهبود عملیات موجب كاهش ریسك و بهبود ایمنی محیط كار شده و زمینههای مساعد برای صرفه جویی در هزینهها را فراهم می سازد(سیمز، 2002).
3- افزایش اعتبار شركت:
با گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی،شركتها خطرات تحریم مشتریان و سایرمراجع بیرونی را كاهش می دهند، درك درست از مسئولیتهای اجتماعی و رعایت آنها شركت را از انتقاد مراجع داخلی و بیرونی مصون می سازد و بر اعتبار و وجهه شركت می افزاید. بعلاوه از این طریق ارتباط با جامعه و سایرذینفعها توسعه مییابد و برای شركتیك نوع مزیت رقابتی ایجاد خواهد كرد (آدامز ،2002).
4- بهبود نتایج مالی:
سرمایه گذاری مبتنی بر رعایت مسئولیتهای اجتماعی مفهومی است كه ضمن آن سرمایه گذاران به هنگام تصمیمگیری در سرمایه گذاری ویا خروج سرمایه ازیك شركت، ارزشهایی از دیدگاه شخصی و انتظارات جامعه از شركت وكلاً معیارهای اخلاقی را در نظر می گیرند (آدامز و همكاران، 2005).
در سال 1984 در انگلستان موسسه اف پی نخستین، «صندوق سرمایهگذاری متكی بر معیارهای اخلاقی» را تأسیس نمود كه در حال حاضر تعداد این صندوقها به 55 صندوق رسیده است و بالغ بر 14 میلیارد دلار سرمایهگذاری را در سال 2002 مدیریت كردهاند. تحقیق سال 2002 همبستگی مثبت بین ارزشهای بنگاه، اخلاق سازمانی و رعایت مسئولیتهای اجتماعی را با نتایج مالی نشان میدهد(اسمیز،2002).
عوامل تاثیرگذار بر رعایت و گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی:
تحولاتی كه رعایت مسئولیتهای اجتماعی توسط شركتها را در کشورهای اروپایی افزایش داده و مسئولیت خواهی از شركتها را توسعه داده است عبارت اند از: سیاستهای صندوق بازنشستگی، تدابیراتحادیههای صنفی وصنعتی، قوانین ناظر بر رعایت مسئولیتهای اجتماعی و جوایز وگواهینامههای رعایت مسئولیتهای اجتماعی. در ادامه به توضیح اجمالی برخی از این عوامل می پردازیم .
1- سیاستهای صندوق بازنشستگی:
صندوقهای بازنشستگی در انگلستان، سیاست خود را برپایه «سرمایه گذاری مبتنی بر رعایت مسئولیتهای اجتماعی» قرارداده اند و این سیاست را در هیئت مدیره و مجامع شركتها اعمال می كنند. ازجمله تمهیداتی كه نمایندگان صندوقهای بازنشستگی در هیئت مدیرههای مجامع دنبال می كنند عبارت از پیگیری و حصول اطمینان از گزارشگری رعایت مسئولیتهای اجتماعی و برحذر داشتن شركتها از اقدامات مغایر موازین اخلاقی و رعایت حقوق جامعه است. عدم رعایت این موازین و مسئولیتها موجب خروج سرمایه ازشركتها می گردد(آدامز و همكاران،2005)
2- تدابیر اتحادیههای صنفی و صنعتی:
اتحادیههای صنفی وصنعتی می توانند مشتركاً به تعریف و تعیین استانداردهای ایمنی، بهداشتی و مسئولیتهای زیست محیطی بپردازند. تبادل تجارب درجهت بهبود این ضوابط و استانداردها و همچنین آموزشهای لازم برای رعایت مسئولیته
ای اجتماعی و حفظ ایمنی محیط كار و امثالهم میتواند ازجمله تدابیرو اقدامات مشترك درسطح صنعت باشد.
3- گواهینامه و جایزه:
دو نهاد بینالمللی موسوم به «گزارشگری پیشرو جهانی» و «انستیتوی مسئولیت سنجی اخلاقی و اجتماعی» حدود 12سال قبل تاسیسیا
فته اند و رهنمودها و استانداردهای جدیدی برای گزارشگری پایداری شركتها ابداع كردهاند كه براساس ارزیابی و حسابرسی كیفیت این گزارشگری،گواهینامه و جوایزی را به شركتها اعطا می كنند.
4- قانون و مقررات:
بنابر تحقیق مؤسسه کی پی ام جی درسال 1999،كشورهای دانمارك، هلند، نروژ و سوئد در تدوین و اعمال قوانینی پیشگام هستند كه شركتها را ملزم به گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی می كنند. بورس اوراق بهادار درآمریكا، قانون شركتها در انگلیس و بورس اوراق بهاداركانادا مقرراتی را برای گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی تدوین كرده اند. اتحادیه اروپا طی سندی با عنوان «بیانیه سبزاتحادیه اروپا» درسال 2001 رهنمودها و ضوابط گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی توسط شركتها را مطرح كرده است .
5- تحریم مصرفكنندگان/ اقدامات NGOs:
تحریم مصرفكنندگان و اقدامات سازمانهای مستقل غیردولتی (NGOs) نظیر جذب سبزها و سازمانهای فعال در زمینه حقوق بشر، نقش بسزایی در تغییر تصمیمات شركتها در جلوگیری از نقض حقوق انسانی و رعایت مسئولیتهای اجتماعی داشتهاند. سازمانهای مستقل آنگاه كه اقدامات خود را با مشاركت مصرفكنندگان و پشتیبانی دولت به پیش برند، به اهرم قدرتمندی در اعمال فشار و تأثیرگذاری بر شركتها در جهت رعایت مسئولیتهای اجتماعی تبدیل میگردند.
موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شرکتها:
با توجه به بررسی صورت گرفته در بورس اوراق بهادار تهران در سال 88 ، موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در ایران شامل 4 مانع زیر می باشد(عزیزخانی و همكاران، 1388):
1- نبود الزامات قانونی برای گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی
2-عدم اطمینان مدیران نسبت به منافع حاصل از این گزارشگری
3- نبود(محدود بودن) زیرساختهای الکترونیکی که شرکتها برای این گزارشگری به آن احتیاج دارند.
4-عدم احساس نیاز جامعه به این گزارشها
که مهمترین این موانع نبود (محدود بودن) زیرساختهای الکترونیکی که شرکتها برای این گزارشگری به آن احتیاج دارند ،عنوان شده است.سپس نبود الزامات قانونی، عدم احساس نیاز جامعه و در نهایت عدم اطمینان مدیران نسبت به منافع حاصل از این گزارشگری در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
نتیجهگیری :
مهمترین مشكل و نارسایی گزارشگری جاری در مورد مقولههای اجتماعی، اخلاقی و زیستمحیطی، فقدان طبیعت گزارشهاست
. زیرا گزارشها معمولاً جزئیات آثار عملكرد شركت بر جامعه را به ذینفعها منعكس نمیكنند. مقولههایی كه درگزارشگری مسئولیتهای اجتماعی مورد توجه و علاقه ذینفعها است به شرح ذیل میتوان عنوان نمود:
– درج رویدادهای عمده و آثار منفی عملیات شركت.
– انطباق تصویری كه شركت به دست میدهد با آنچه مراجع بیرونی از شركت معرفی میكنند.
– ارزیابی میزان پایداری شركت در اثر رعایت ویا عدم رعایت مسئولیتهای اجتماعی و مسائل زیست محیطی.
– تشریح نظام حاكمیت شركت.
رعایت موارد فوق میتواند تا حدود زیادی به جامعیت گزارشهای مسئولیتهای اجتماعی كمك كند اما اقدامات و كوششهای دیگری نیاز هست تا این گزارشها را اطمینان بخش سازد. این اقدامات كه نحوه انجام و تحقق آنها میتواند موضوع و دستور كار پژوهشگران قرار گیرد را میتوان بشرح زیر عنوان نمود:
– تحلیل منافع بنگاه از رعایت مسئولیتهای اجتماعی
– بهبود مدل گزارشگری و فرایند تهیه آن و تلاش در جهت استفاده از اینترنت در انتشار گزارشها
– تهیه رهنمود برای حسابرسی فرآیندهای گزارشگری
منابع:
امیدوار، علیرضا.،1386،” مفاهیم مرتبط با مسئولیت اجتماعی شركت ها”، اداره استاندارد و تحقیقات، مركز ترویج مسئولیت اجتماعی شركت ها.
عزیزخانی،مسعود-پوراشرف،یاسان اله- لطیفیان،بهزاد،1388،”موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده
در بورس اوراق بهادار تهران”،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،پایان نامه کارشناسی ارشد.
فروغی، داریوش- میر شمس شهشهانی،مرتضی- پورحسین، سمیه،”نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی” ، فصلنامه بررسیهای
حسابداری و حسابرسی، شماره 52 ،صص 55 70، 1387 .
Adams,C.A.,2002,”Internal Organisational Factors Influencing Corporate Social and Ethical Reporting : Beyond Current Theorising”, Accounting,Auditing And Accountability Journal 15,2:50- 223.
Adams,C.,Zutshi,A.,2005,”Corporate Social Responsibility: Why business should Act responsibility and be Accountable , IFAC ,Article of merit,1-11.
Castka, P. Bamber, E.F. Bamber, D.F. and F.M. Sharp. (2004).”Integrating Corporate Social Responsibility (CSR) in to ISO Management System – In Search of a Feasible CSR Management System Framework”,The TQM magazin , Vol.16,No.3,pp.216 – 224
Gray, Owen and Adams,1996,”Accounting and Accountability” Chapter 4, pp.81-123.
Kok,P.,T.Wiele,R.Mckenna and A.
Brown,2001,”A Corporate social responsibility Audit Within a Quality management Frameworke”,journal of business Ethics 31,4;97-285.
Simms,J.,2002,”Business:corpor
ate social responsibility –You know it make sense”, Accountancy 130,pp:48-50.
Smith,K.,2002,”Iso considers corporate social responsibility standard” ,The Journal For Quality and Participation 25,3:420.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0