توضیحات

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت مدرسه تحت pdf دارای 25 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت مدرسه تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت مدرسه تحت pdf

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت مدرسه تحت pdf :

اسلاید 1 :

تاریخ نخستین گونه

مدرسه را به طور خلاصه می‌توان: مؤسسه‌ای برای آموزش عالی تعریف كرد كه در آن علوم سنتی اسلامی- حدیث، تفسیر، فقه و جز آن – آموزش داده می‌شود. این نوع مؤسسات آموزشی به طور مرسوم مسكونی هستند. مدرسه، بر خلاف انواع عمده بناهای اسلامی، حاصل دست و پنجه نرم كردن فرهنگ نوپای اسلامی با تمدن‌های همجوار در آن قرن (قرن اول هجری) نیست. آنگونه كه سنت‌های هزار ساله دنیاهای كلاسیك و خاور نزدیك كهن از طریق امپراطوری‌های بیزانس و به روی معماری مسجد، مناره و مقبره بر جا گذارده بودند. ولی مدرسه، پاسخی به نیازهای معینی از جامعه اسلامی بود؛ مدرسه طراحی شده بود تا در خدمت یك نهاد كاملا ابداعی قرار گیرد. افزون بر آن، مدرسه مخلوق تمدنی خودباور، شكل یافته و نزدیك به اوج توفیق خود بود: نخستین مدارسی كه از آنها در متون یاد می‌شود مدارس قرن دهمی خاور ایران است.

اسلاید 2 :

در این زمان معماری اسلامی سبك‌های خود را توسعه داده و فكر تبدیل‌پذیری انواع بنا به یكدیگر نیز – با همین درجه اهمیت امری شناخته شده بود كه رباط‌های تونسی نشانگر آن است. از این رو معماران قرن دهم برای الهام، اختیار جستجو در معماری خود را داشتند. ممكن است این تبدیل‌پذیری، همانگونه كه می‌توان از حدیث منقول از ابوهریره استنباط كرد، در اعتقاد فرد مسلمان ریشه دوانده باشد: «هر كس به قصد تعلیم و تعلم نیكیها به مساجد ما گام نهد بسان مجاهدان فی سبیل‌الله است». بدین طریق فعالیتهای آموزشی، عبادی و به خصوص جهادی به یكدیگر پیوسته‌اند. عملا، بعضی از ریشه‌های مبهم مدرسه چنین به ذهن متبادر می‌سازد كه نمونه‌های اولیه این مدارس چیزی جز نهادهای دولتی نبوده‌اند، كه برای این امر خاص طراحی شده و در همین جهت عمل می‌كردند.

این نهاد به آرامی و با گامهایی طبیعی رشد كرد، و احتمالا متداول شدن آن به واسطه تغییر عمده‌ای بود كه در شیوه آموزش به وجود آمد. در سده‌های نخستین اسلام اطلاعات صرفاً به طریق دیكته به شاگردان منتقل می‌شد. از قرن دهم، اگر پیش از آن نباشد، این شیوه آموزش همراه با تشریح و تفسیر «تدریس» شد كه به نوبه خود با مباحثه و مناظره توأم بود. بدیهی است كه مسجد برای چنین امری، فضایی مناسب نبود و این هم درست نبود كه طلاب فقیر در مناره مسجدی بخوابند كه در آن درس می‌خواندند.

اسلاید 3 :

ریشه‌های معماری

خاستگاه مدرسه در شرق ایران است و همین امر جستجوی ریشه‌های معماری این نهاد را در آن منطقه روشن می‌كند. دو شق محتمل وجود دارد، كه اگر یكی را بپذیریم آن دیگری را باید كنار بگذاریم.

اولی، شصت سال پیش توسط بار تولد و با زیركی خاص او ابراز شده است كه می‌خواهد مدرسه را با Vihars بودایی مرتبط سازد كه در آسیای میانه و افغانستان دیده شده است. مكتب بودایی در سده‌های پیش از فتح مسلمانان این منطقه را اشباع كرده بود و دور از ذهن نیست كه نهادی بودایی كه كاركردهای عبادی، آموزشی، زندگی اجتماعی و تدفینی را در هم آمیخته، توانسته باشد در ارتباط با  شكل‌گیری مدارس اولیه مؤثر گردد. پیش‌گویی بار تولد با كشف یك چنین محوطه‌ای در ادژینه تپه Tepe Adzhina واقع در شمال بلخ تأیید شد. این محوطه مشتمل بر یك مجموعه مركب از دیر و استوپا است كه كلا از دو قسمت مساوی تشكیل شده و بوسیله گذرگاهی به یكدیگر مرتبط هستند. هر یك از این قسمتها حدود پنجاه مترمربع مساحت دارد. هر دو عنصر دارای نقشه چهار ایوانی و یك حیاط مركزی است. قسمت مربوط به دیر، علاوه بر حجره‌های متنوع فرعی، مشتمل بر بناهای جدید، حجره‌هایی برای راهب‌ها و تالار اجتماعات بزرگی است كه همگی آنها با یك راهرو به یكدیگر مرتبط می‌شوند.

اسلاید 4 :

 با این كه تأكید مسلمین بر آموزش تا حدی مشخص‌تر است، مع‌ذالك روح این بنای قرن هفتم- هشتم میلادی در اصول و حتی از نظر طرح چهار ایوانی، به طور قابل ملاحظه‌ای نزدیك به یك مدرسه است. در دو دهه اخیر محوطه‌های متعدد دیگر بودایی در آسیای میانه كاوش شده است كه از آن میان می‌توان از اق‌بشیم Ak-Beshim، آیرتم Airtam، قلعه كافر میگن حالیست كه در ایران مهمترین محوطه بودایی احتمالا در جنوب آمودریا- نوبهار بلخ – بوده است.

منبع معماری دیگری كه برای مدرسه ایرانی پیشنهاد شده، خانه متداول خراسانی، همانند نمونه قرون وسطایی بامیان است. مدافع این نظریه گدار است. او اول بار مجبور شد تداوم سنتی پیوسته‌ای را بین خانه‌های قرون وسطایی و هم عصر منطقه فرض كند. سپس این شكل مسكونی را با مدارس بعدی مقایسه كرد و نتیجه گرفت كه بنای خانه شخصی مبنای به وجود آمدن بنای عمومی شده است. با این كه شواهد نوشتاری بسیاری وجود دارد كه بهره‌گیری از خانه‌ای شخصی برای كاربری‌های مدرسه را محرز می‌كند، هیچ نمونه‌ای از یك چنین خانه‌ای در دست نیست. بدین ترتیب نظر گدار یا اینكه نغز است ولی جز حدس و گمان نیست.

اسلاید 5 :

  1. مكتب‌خانه:

مكان خاصی نداشته است و معمولاً در خانه، بالاخانه، سركوچه یا در خانه ملا بوده و مقدمات الفبا، قرآن و خواندن را در آن فرا می‌گرفتند.

  1. مدرسه:

در دو سطح بوده است:

یكی، سطح مقدماتی: شامل صرف و نحو، ادبیات فارسی و علوم فقهی كه در این واقع حكم مدرسه مدرسه متوسطه را داشته است.

دوم، درس خارج: در بعضی از قسمت‌های مدرسه برای درس خارج یا درس تخصصی مكانی درنظر گرفته شده است. درس خارج منحصر به مباحث مذهبی نبوده و درس‌هایی مثل ریاضیات، موسیقی و ; نیز در آنجا تدریس می‌شده است. افرادی مثل بوعلی سینا، زكریای رازی و صدها دانشمند بزرگ اسلامی از این مدارس بیرون آمده‌اند.

اسلاید 6 :

مدرسه به دلیل شرایط كسانی كه در آنجا به تحصیل می‌پرداختند، فضاهای مختلفی داشته است. طلبه‌ها با مبلغ كمی كه در اختیار مدارس قرار می‌گرفته، زندگی مختصری داشته‌اند و این خیلی خوب بوده و باعث می‌شده است تا كوشا و زحمتكش شوند و رنج مردم كم‌درآمد با بفهمند. به آنها حجره‌هایی كوچك می‌داده‌اند كه خود آپارتمان یك نفره كامل بود.

داخل مدرسهن حیاطی سرسبز با حجره‌ها و ایوان‌هایی در اطراف داشته است. جای سمینارها در ایوان‌های مدارس بوده و بحث‌های دونفرهی در پیشخوان‌ها انجام می‌شده است.

ایوانچه‌های جلوی حجره‌هل نیز محل بحث بوده است. مباحث علمی، گاهی به دعوا نیز می‌كشیده كه در پایان بعد از حلاجی مساله، دوباره با هم روابط دوستانه داشته‌اند.

قسمتی نیز برای درس خارج كه سطح آنها بالاتر از طلبه‌های معمولی بوده، درنظر گرفته می‌شده است (طبقه همكف برای طلبه‌ها و كارهای آنها و طبقه اول برای طلبه‌های سطح خارج).

بنابراین تركیب فضای مدارس به این صورت بوده است: به طور كلی یك حیاط درونگرا برای اینكه تمركز حواس داشته باشند كه حجره‌ها و ایوان‌ها دور آن قرار می‌گرفته است. در ادامه به بررسی این عناصر می‌پردازیم.

اسلاید 7 :

حجره

حجره یا اتاق طلبه‌ها معمولاً دارای یك ایوانچه و یك پستو بوده كه شكل‌های گوناگونی داشته است. گاهی اوقات پستوها دو طبقه (به اصطلاح كمرپوش) ‌بوده‌اند. قسمت پایین آن به صورت آشپزخانه و برای اثاث‌های اضافی و طبقه بالای آن محل دنجی هم برای استراحت هم برای مطالعه و هم برای نورگرفتن بوده است.

حجره‌ها معمولاً برای یك نفر و سه نفر بوده و هیچدام از آنها رو به بیرون مدرسه ساخته نمی‌شد. همانطور كه گفته شد، حجره‌های طبقه اول برای طلبه‌های درس خارج كه ارتباط كمتری با طلبه‌های دیگر داشته‌اند، بوده است. در بیشتر مدارس ایوانچه‌های جلوی حجره‌های طبقه به راهرو تبدیل شده در جلوی حجره‌ها راهرو و در پشت آنها نیز پستوها قرار گرفته‌اند.

اسلاید 8 :

در بیرون مدرسه فقط چند مغازه یا حجره جهت فروش كاغذ دوات، صحافی و غیره بوده است و بقیه چیزها را از بازار تهیه می‌نمودند.

تهیه غذا نیز معمولاً از بیرون بوده و اجاقچه‌ای نیز در حجره داشته‌اند.

در بیرون یا گوشه‌ای از مدرسه سرویس‌های بهداشتی نیز مثل مستراح، جوی آب و ;. قرار داشته است. لباس‌ها را نیز در بیرون از مدرسه می‌شسته‌اند.

در مدارس خیلی خوب تاسیسات را بیرون می‌گذاشته‌اند. مدرسه خان شش دستگاه  سرویس داشته كه در زیرزمینی در بیرون مدرسه قرار داشته است.

اسلاید 9 :

مدرس

فضای درس مدرسه است و در اغلب مدارس یكی می‌باشد. استاد در این محل درس می‌داده است. بعضی از مدارس مثل مدرسه خان پنج مدرس داشته كه یكی متعلق به ملاصدرا و چهار عدد دیگر برای دیگران بوده است. غیر از این، هر مدرسه یك مسجد، نمازخانه و یا كتابخانه‌ای داشته كه در بعضی بجای كتابخانه، در مدرس گنجه‌ای برای نگهداری كتاب درنظر گرفته می‌شده است.

قدیمی‌ترین مدرسه كه تا به حال چند بار بازسازی شده است، مدرسه فخریه سبزوار در شهر شیعه‌نشین سبزوار می‌باشد. اصل مدرسه از زمان فخرالدوله دیلمی است و با وجود اینكه بازسازی شده است، ولی شكل كلی اولیه را دارد. اتاق‌های آن كه در حال حاضر دراز هستند، تناسب منطقی ندارد. ابعاد آن چیزی در حدو 1×5/2 متر است كه نشان می‌دهد پستوها یا ایوانچه یا هر دو را داشته است. در چهار گوشه آن، مسجد، مدرس، كتابخانه و سرویس‌ها قرار گرفته‌اند. هشتی آن به دو راهرو راه داشته كه وارد حیاط می‌شده است.

اسلاید 10 :

مدارس زیبای متعددی در ایران بجای مانده است. یكی از انها، مدرسه غیاث‌الدین خرگرد است. زمان ساخت آن قبل از خان بین سال‌های 842 تا 847 هجری بوده است.

خرگرد بین خاف و جام است. این كار توسط قوام‌الدین شیرازی و بعد از او پسرش غیاث‌الدین ساخته شده است. ای مدرسه به نام غیاث‌الدین پیر احمد خافی وزیر شاهنشاه نامگذاری شده و در میان مدارس ایران در دقت و تنوع در كار و پلان و نیز تنوع در آموزش كاملترین نمونه است.

در پلان برجستگی‌ها و تورفتگی‌های زیبایی دارد. بیرون زدگی‌ها را نهان و تورفتگی‌ها را نخیر می‌گویند. حجره‌های آن دو طبقه هستند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir