توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد بررسی اثر مشاركت ورزشی برفشار روانی (استرس) دانش آموزان تحت pdf دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی اثر مشاركت ورزشی برفشار روانی (استرس) دانش آموزان تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی اثر مشاركت ورزشی برفشار روانی (استرس) دانش آموزان تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی اثر مشاركت ورزشی برفشار روانی (استرس) دانش آموزان تحت pdf :

بررسی اثر مشاركت ورزشی برفشار روانی (استرس) دانش آموزان

چكیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر مشاركت ورزشی بر فشار روانی دانش آموزان پسر فوتبالیست 18-14 ساله بوده است. منظور از فشارهای روانی مجموعه واكنش های غیراختصاصی ارگانیسم در مقابله و مواجهه با هر عاملی كه می باید با آن رودرو شود، كه در كنترل فشار روانی عوامل متعددی از جمله مشاركت ورزشی موثر است. این تحقیق با شیوه نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه گواه و آزمایش انجام گردید. برای انجام تحقیق آزمودنی های

گروه گواه و آزمایش هر كدام 30 نفر بودند، كه گروه گواه، از بین دانش آموزان دبیرستان شاهد و گروه آزمایش از بین دانش آموزان ورزشگاه هفتم تیر بابل به روش تصادفی ساده انتخاب گردید، سپس میزان فشار روانی آزمودنیها از طریق پرسشنامه فشار عصبی كه شامل 40 سوال می باشد، مورد آزمون قرار گرفت، و بعد در مرحله آزمایش متغیر مستقل «مشاركت ورزشی» شامل آموزش و تمرین مهارتهای فوتبال، طی دوماه و نیم، 3 جلسه در هفته و هرجلسه به مدت 70 تا 90 دقیقه اجرا گردید تا تاثیر آن بر متغیر وابسته «فشار روانی» بررسی گردد. در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های حاصل از آزمون t استودنت استفاده شد و این نتایج به دست آمد:

الف) بین میانگین نمرات فشار روانی گروه گواه و نمرات گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون، به لحاظ آماری تفاوت معنی داری مشاهده نگردید 0/05) (p.
ب) بین میانگین نمرات فشار روانی گروه گواه و نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون، به لحاظ آماری تفاوت معنی داری مشاهده گردید 0/05) (p.
ج) بین میانگین نمرات فشار روانی گروه گواه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به لحاظ آمار

ی تفاوت معنی داری مشاهده نگردید 0/05) (p.
د) بین میانگین نمرات فشار روانی گروه آزمایش در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به لحاظ آماری تفاوت معنی داری مشاهده گردید 0/05) (p.

مقدمه
امروزه با پیشرفت علم و تكنولوژی و ماشینی شدن جوامع، اگر چه خدمات ارزنده ای برای بشر به ارمغان آورده اما عوارض متعددی را در برداشته است. یكی از این عوارض كاهش تحرك و فعالیت بدنی می باشد. كم تحركی سلامت جسمی و روانی انسان را مورد تهدید قرار داده و زندگی انسان را به طور چشمگیری دچار اختلال می سازد.
انرژی روانی نمی تواند از انرژی جسمانی جدا باشد و خستگی، دلسردی، كمبود تمرین و ناتوانی در تصمیم گیری به هم ارتباط دارند. عكس قضیه نیز صادق است. یعنی شرایط متناسب به ترقی و تعالی منتهی می شود. مهارت باعث ایجاد اعتماد می گردد و دارا بودن آمادگی جسمانی گام بزرگی به سوی داشتن آمادگی روانی است.

بیان مسئله
با توجه به اینكه شركت در فعالیتهای ورزشی اغلب تاثیر درمانی بركودكان و نوجوانان كه دچار اختلال عاطفی و یا معلولیت رشدی هستند. دارد. و همچنین كودكان و نوجوانان و حتی بزرگسالان از طریق ورزش این فرصت را بدست می آورند كه ارتباطات جسمی و روانی و اجتماعی ود را تقویت نمایند. برهمین اساس تحقیق حاضر در پی بررسی این موضوع است كه آیا مشاركت در یك فعالیت ورزشی نسبتا بلند مدت باعث تغییر فشار روانی در دانش آموزان ورزشكارمی گردد. البته انتخاب رشته ورزشی فوتبال بدلیل تمایل و كشش دانش آموزان به رشته فوق در استان مازندران بیشتر است.

اهمیت و ضرورت تحقیق
با توجه به اینكه در عصر حاضر كم تحركی باعث بروز بسیاری از بیماریهای روانی و بالعكس ناراحتی روانی سبب بروز علائم جسمانی می شود. لذا مشاركت ورزشی تاثیر درمانی بركودكان و نوجوانان می گذارد. به همین دلیل است كه گروه زیادی از مردم پس از كار و تلاش خسته كننده شغلی، ساعات فراغت خود را صرف این گونه فعالیت ها می كنند حتی افرادی كه از موضوعی دچار تاثر و غم هستند، جهت كاهش ناراحتی های روانی به ورزش می پردازند.
به موازات توسعه تكنولوژی ، كم تحركی و بی حركتی اجبارا به انسانها تحمیل گشته است. در نتیجه سلامت و تندرستی جسمی و روانی آنان دستخوش مخاطره شده است در این موقعیت حساس ورزش كردن در یك محدوده زمان معین می تواند شرایط بدنی را دوباره احیاء كند و تعادل و توازن روانی برقرار سازد. (تندنویس. 1371).

ادبیات و پیشینه تحقیق
مك ماهان (1990) در مورد فوائد تمرینات بدنی مطالعات زیادی انجام داد و به این نتیجه رسید كه تمرینات هوازی شدید، موجب بهبود و پیشرفت زیاد در عزت نفس و كاهش افسردگی می شود (به نقل از حبیبیان، 1379).
اسكلتون و همكاران (1991) طی تحقیق نقش درجات كمربند تكواندو را بر سطح پرخاشگری كودكان 11-9 ساله بررسی كردند. نتایج این تحقیق آشكار نمود كه همراه با رشد و بالا رفتن سطوح رزمی، میزان پرخاشگری كاهش پیدا می كند دلیل این امر در طول مدت تمرینات رزمی تكواندو می توان یافت.
بروك و هایم (1996) پژوهش مقدماتی در مورد 16 كودك مبتلا به آسم به عمل آوردن

د و نتیجه گرفتند افرادی كه در ورزش شركت داشتند، خودپنداری مثبت تری داشتند و دچار اضطراب كمتری بودند و با بیماری خود بهتر كنار می آمدند تا كسانی كه در فعالیت های ورزشی شركت نداشتند (به نقل از شاملو، 1378).
نورا و همكاران (1995) در طی تحقیقی پیشرفت معنی دار 13 تا 14 درصد توان هوازی و كاهش دردهای مفصلی و تغییرات مثبت در افسردگی و اضطراب را بعد از 12 هفته تمرین هوازی مشاهده كردند و در تحقیق دیگری (1997) برنامه هوازی ارتقای 10 تا 20 درصد آمادگی قلبی – تنف

سی با كاهش موثر افسردگی، اضطراب و خستگی و تنش را، گزارش دادند.
كوكس و كالین (1998) طی تحقیقی گزارش دادند اعتماد به نفس و اجرای مهارت ها حركتی رابطه خطی وجود دارد یعنی هرچه مهارت های حركتی با كیفیت بالاتری اجرا شود اعتماد به نفس نیز افزایش می یابد . (به نقل از نمازی زاده و نقوی، 1381).
زیبری (1373) وضعیت خلق و خوی شخصیتی یك گروه منتخب از ورزشكاران نخبه را با یك گروه از غیرورزشكاران مورد مقایسه قرار داد نتایج وی نشان داد كه در متغیرهای خشم- خصومت، قدرت- فعالیت و خستگی – بی حالی تفاوت بین دو گروه معنی دار بود ولی در متغیرهای تنش- نگرانی و سردرگمی – بهت زدگی تفاوت معنی داری بین دو گروه دیده نشد.
صاحب الزمانی (1374) دانش آموزان غیرورزشكار 13 الی 15 ساله را به دو گروه تجربی و كنترل تقسیم نموده و با گروه كنترل سه ماه تمرین كاراته انجام داد به این نتیجه رسید كه تمرین كاراته به مدت سه ماه در كاهش پرخاشگری دانش آموزان مثبت است.
مزینی (1374) میزان افسردگی از دانشجویان دختر ورزشكار و غیرورزشكار را مورد بررسی قرار داد و نتایج نشان داد كه میزان افسردگی در دختران غیرورزشكار بیشتر از دختران ورزشكار بوده است. ورزش به دلیل ماهیت ضد افسردگی در ایجاد روحیه شاداب در افراد بسیار موثر است.
الله قلی پور (1376) پرخاشگری جوانان ورزشكار رشته های بسكتبال، كاراته و بوكس را با جوانان غیرورزشكار را مورد مقایسه قرار داد و به این نتیجه رسید كه اختلاف معنی داری بین پرخاشگری ورزشكاران و غیر ورزشكاران وجود دارد.
حبیبیان (1379) در پژوهشی تحت عنوان مقایسه میزان استرس (فشار روانی) دانشجویان دختر

ورزشكار با غیرورزشكار انجام داد به این نتیجه رسید كه دانشجویان دختر ورزشكار استرس كمتری نسبت به دانشجویان غیرورزشكار داشتند.

هدف تحقیق
هدف كلی از این تحقیق بررسی اثر مشاركت ورزشی بر فشار روانی دانش آموزان پسر می باشد. و اهداف اختصاصی عبارتند از:

1- تعیین میزان فشار روانی آزمودنی ها قبل از شركت در یك دوره آموزش و تمرین فوتبال.
2- تعیین میزان فشار روانی آزمودنی ها بعد از شركت در یك دوره آموزش و تمرین فوتبال.
3- آزمـون فـرضیه اثر نـاشی از مشـاركـت ورزشی (فوتبال) بركاهش فشار روانی آزمودنی ها.

فرضیه تحقیق
جهت دست یابی به هدف تحقیق فرضیه زیر مطرح گردید تا مورد آزمون قرار گیرد.
مشاركت ورزشی (فوتبال) بر كاهش فشار روانی آزمودنی ها تاثیر معنی داری دارد.

روش تحقیق
در این پژوهش با توجه به اینكه هدف، بررسی اثر مشاركت ورزشی با فشار روانی دانش آموزان می باشد، لذا این تحقیق بصورت نیمه تجربی و با طرح تحقیق دو گروهی، یعنی گروه های گواه و آزمایش با انجام پیش آزمون و پس آزمون انجام شده است.

جامعه آماری و شیوه نمونه گیری
30 نفر از آزمودنی گروه گواه از بین 120 نفر دانش آموز 14 تا 18 سال دبیرستان شاهد با میانگین سنی 66/15 و 30 نفر از آزمودنی گروه آزمایش از بین 120 نفر دانش آموز شركت كننده در كلاس های فوتبال پسران 14 تا 18 سال ورزشگاه هفتم تیر بابل با میانگین سنی 26/15 به روش تصادفی ساده گزینش شدند و تحت بررسی قرار گرفتند.

ابزار پژوهش
ابزار اندازه گیری در این تحقیق شامل دو پرسشنامه :
1- پرسشنامه مشخصات فردی
2- پرسشنامه اندازه گیری فشار روانی شخصی بوده است.

روش جمع آوری اطلاعات
برای جمع آوری اطلاعات و توزیع پرسشنامه كه از اواسط آبان تا اواخر دی ماه (1383) به مدت دو ماه و نیم ادامه داشت. محقق با حضور مستقیم و با هماهنگی های انجام شده در اولین جلسه برای اجرای پیش آزمون پرسشنامه را در بین دانش آموزان گروه گواه و آزمایش توزیع و پس از تكمیل آن توسط آزمودنی ها جمعی آوری شد. البته قبل از توزیع پرسشنامه از هر دو گروه مصاحبه به عمل آمد كه براساس اظهاراتشان هیچ یك در فعالیت منظم ورزشی شركت نداشتند. برهمین اساس گروه‌آزمایش در مدت سی و دو جلسه و هر جلسه به مدت 70 تا 90 دقیقه به تمرین و آموزش مهارتهای فوتبال پرداختند و در آخرین جلسه یكبار دیگر برای اجرای پس آزمون پرسشنامه در بین دو گروه توزیع گردید و پس از تكمیل آن توسط آزمودنی ها جمع آوری شد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir