توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاكنون تحت pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاكنون تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاكنون تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاكنون تحت pdf :

مقایسه تطبیقی گروه های موسیقی از قاجار تاكنون

این مقاله با هدف نشان دادن تاثیر حوادث سیاسی و وقایع اجتماعی و بروز تفكرات و ایدئولوژی ها مختلف در آثار هنرمندان (كه در این مقاله هنرمندان رشته موسیقی موردبحث است) و شیوه ارائه آثار آنها نوشته شده دوران مورد بحث از زمان قاجار تا زمان حاضر است كه همانطور كه می دانیم حوادث سیاسی فراوانی مانند انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی و ده‌ها تحول دیگر در این دوران جامعه ایران را در نوردیده كه تاثیرات شگرف این حوادث در هنر موسیقی بر همگان روشن است . برخی از این تاثیرات مثبت بوده و باعث تعالی موسیقی ایران شده برخی دیگر این هنر را از مسیر اصلی خود منحرف كرده .

نوشتن در این زمینه برای خواننده ای كه شناخت كافی از واژه های مورد استفاده در موسیقی ندارد كاریست غیرممكن بنابراین سعی شده تا در چند سطر پایین به طور مختصر واژه های مورد استفاده در این مقاله را تعریف كنیم تا با داشتن زبانی مشترك منظور خود را به طور رساتری به خواننده القا كنیم .
اولین واژه‌یی كه تعریف آن ضروری است واژه مد است .

مد در موسیقی به معنی یك سری از صداهاست كه با فاصله های معینی نسبت به هم و نسبت به اولین نت (تنیك) قرار دارند كه مجموع آنها باعث بوجود آمدن نوع خاصی از موسیقی می شود كه اگر نسبت این فاصله ها تغییر كند آنوقت نوع موسیقی نیر عوض خواهد شد .

برای مثال شور كه یكی از مدهای مهم موسیقی ایران است نسبت فواصلش به این ترتیب است . نت اول تا دوم سه ربع پرده – نت دوم تا سوم سه ربع پرده – نت سوم تا نت چهارم یك پرده – نت چهارم تا نت پنجم یك پرده – نت پنجم تا نت ششم نیم‌پرده – نت ششم تا نت هفتم یك پرده و نت هفتم تا نت هشتم یك پرده هر مد از 8 نت تشكیل می‌شود كه اگر با فواصل بالا نسبت به هم چیده شوند . نغمه حاصل آن چیزی است كه ما به عنوان شور می شناسیم و می توان با تغییر این فواصل نسبت به هم به مقام ها و مدهای دیگر رسید .

دومین واژه ،‌ واژه موسیقی سنتی است . واژه موسیقی سنتی را معمولاً در مقابل موسیقی جهانی به كار می برند . یعنی یك نوع موسیقی كه همه مردم جهان قادر به درك و فهم آن باشند موسیقی سنتی هر كشوری بر اساس حوادث تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی و موقعیت جغرافیایی آن كشور بوجود می آید . مردم هر كشوری نسبت فاصله نت ها را طوری انتخاب می كنند كه نوع خاصی از موسیقی متناسب با شرایط ذكر شده در بالا بوجود می‌آید . موسیقی كلاسیك اروپایی از دو مد ماژور و مینور تشكیل شده (البته مدهای دیگری در این موسیقی وجود دارد كه امروزه مورد استفاده نیست) موسیقی سنتی ایران از 7 مد تشكیل شده است .

دستگاه : دستگاه به مجموع نغمه هایی كه در یك مد ساخته می شود اطلاق می‌شود این نغمه ها بدین صورت ساخته می شوند كه هر بار روی یكی از 8 نت گام تكیه می شود كه به آن نت شاهد گفته می شود به ترتیب شاهد قرار دادن نت ها و نغمه های حاصل از آن را ردیف گویند و مجموعه ردیف یك دستگاه را تشكیل می‌دهد .

دستگاه های موسیقی ایرانی عبارتند از ماهور – سه گاه – چهار گاه – همایون – شور ، نوا و راست پنجگاه كه این دستگاه ها زیر مجموعه هایی به نام نغمه دارند كه عبارتند از اصفهان – دشتی – ابوعطا – بیات ترك – افشاری .

واژه های دیگر كه تعریف آنها ضروری است عبارتند از هارمونی – كنترپوان – اركستراسیون و فرم در موسیقی .
هارمونی علمی است كه در مورد ارتباط عمودی نت ها بحث می كند ارتباط عمودی نت ها یعنی نت هایی كه به طور همزمان به صدا در می آیند كه هر تركیب از نت های همزمان فضایی خاص در موسیقی پدید می آورد كنتریوان علمی است كه ارتباط افقی نت‌ها را بررسی می كند . یعنی رابطه نت هایی كه پی در پی و پشت سر هم می آیند .

اركستراسیون : اركستراسیون یك اثر موسیقی را می توان با رنگ آمیزی در یك تابلوی نقاشی مقایسه كرد . آهنگساز با بهره گیری از سازهای مختلف و رنگ صوتی هر یك و تركیب آنها نقش ها و رنگ های بدیعی را در اثر خود می آفریند . فرم در موسیقی یعنی ساختار كلی یك قطعه كه از عوامل و اجزای مختلف تشكیل شده است. پس از این مقدمه كه بیان‌آن جهت فهم مطالب این مقاله ضروری به نظر می رسید به بررسی موضوع مورد بحث می پردازیم .

دوران قاجار :
در این دوره موسیقی وارث افولی كه از دوره صفویه كه آن را در موسیقی دوره سكوت نامیده اند بود . خصوصیات موسیقی دوره قاجار مانند سایر هنرها مثل نقاشی خصوصیاتی كاملاً شرقی و سنتی بود زیرا هنوز درهای تمدن اروپایی به روی ایران باز نشده بود .

بهتر است برای بیان خصوصیات موسیقی ، آن را با نقاشی مقایسه كنیم زیرا به خاطر ماهیت انتزاعی موسیقی صحبت در مورد آن مشكل تر است . نقاشی‌های دوره قاجار مخصوصاً تا قبل از دوران ناصرالدین شاه شامل مینیاتور و نقاشی های قهوه خانه ای بود كه در هیچ یك عمق وجود نداشت ، همین طور از عامل نور استفاده چندانی در این نقاشی ها نمی شد . در موسیقی حالت های بالا بوسیله هارمونی ، كنترپوان و اركستراسیون بوجود می آید كه هیچ یك از این عوامل در موسیقی دوره قاجار خبری نبود موسیقی مبتنی بر تك نوازی و مهارت های شخصی یك نوازنده زبردست بود و اگر هم قطعه ای با چند ساز یعنی به طور اركسترال اجرا می شد تك صدایی بود . یعنی تمام سازهای خطی شبیه به هم داشتند .

در زمان سلطنت ناصرالدین شاه در اثر علاقه وی و حمایتش از نوازندگان و خوانندگان نخبه دربار وی محلی شد تا هنرمندان نامی در آن جمع شوند و نوعی موسیقی كه جدای از موسیقی كوچه بازاری و مبتذل آن دوره بود بوجود آید . خاندان فراهانی كه راویان ردیف موسیقی ایرانی بودند و با علی اكبرخان فراهانی شروع می شوند را می‌توان از این دسته هنرمندان دانست . كه آنچه می توانستند از میراث گذشته موسیقی در سینه خود جا دادند و به نسل‌های بعد منتقل نمودند زیرا خطی برای نگاشتن موسیقی در آن زمان وجود نداشت .

با تاسیس دارالفنون و گشایش شعبه موزیك نظامی تعدادی معلمین خارجی به ایران‌ آمدند و دسته های موزیك نظامی را تشكیل دادند كه دستاورد مهم این دوره آشنایی با خط نت بود .
دوره بعدی دوران انقلاب مشروطه است .

نشر روحیات انقلابی و وطن خواهی در این دوره تاثیر شگرفی بر موسیقی نهاد ، تصانیفی كه دارای اشعار مبتذل و بی مایه برای دست انداختن مردم ساخته می شدند در این زمان به تصانیف انقلابی چون مرغ سحر ، از خون جوانان وطن عارف و زمن نگارم درویش خان تبدیل شدند . این تصانیف به خاطر ماهیت انقلابی شان از نظر ریتم و نوع ملودی ها با تصانیف قبلی بسیار متفاوت بودند . موسیقی ایران كه بیشتر شامل آواز به همراه ساز با وزن‌ آزاد بود . با توحه به نیاز زمان موسیقی دارای غالب‌های وزنی و مخصوصاً وزن ها مهیج و انقلابی شد .

یكی از فرم هایی كه در این زمان و در اثر همین تحول در ریتم به موسیقی ایران اضافه شد فرم پیش درآمد است كه مبتكر آن را درویش خان می دانند و آهنگی است كه قبل از درآمد در غالب های وزنی چون ¬6¬¬8-24 و غیره در فضای مدال دستگاه مورد نظر اجرا می شود .
تحول عظیمی دیگر كه در این دوره بوجود آمد كنسرت های عمومی بود كه از طریق همین كنسرت ها بود كه تصانیف انقلابی به گوش مردم می رسید و همین عامل موسیقی را كه منحصر به دربار شاهان بود به هنری مردمی تبدیل كرد .

اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی مصادف با هجوم فرهنگ غربی به ایران بود گروه زیاد ایرانیان برای تحصیل به فرنگ می رفتند و جذب شكوه و عظمت تمدن غربی می‌شدند . یكی از این ایرانیان علی نقی وزیری بود كه پس از آشنایی با سیستم موسیقی غربی راه تعالی موسیقی ایرانی را پایه گذاری این

موسیقی بر اساس تئوری‌های موسیقی كلاسیك غربی دانست . صحبت در مورد درستی یا نادرستی اقدامات وزیری موضوع مورد بحث این مقاله نیست اما به نظر نگارنده وزیری فردی دلسوز برای موسیقی ایران بوده و حقی بزرگ به گردن این موسیقی دارد هر چند كه اشتباهاتی را در ثر وقایع سیاسی اجتماعی زمان مرتكب شده است .

پس از مرگ غلامرضا خان مین باشیان ریاست مدرسه موزیك دارالفنون به علی نقی وزیری سپرده شد . وزیری خصوصیات موسیقی غرب را كه از جمله داشتن هارمونی – اكستراسیون – كنترپوان و موسیقی بر اساس سیستم تونال بود را به موسیقی ایران وارد كرد و در هنرستان عالی موسیقی كه در سال 1302 تشكیل شد گروهی شاگردان با این نوع موسیقی آشنا شدند و نسلی نو در موسیقی ایران پدید آمد.
وزیری موسیقی ایران را چیز با ارزشی می دانست و سعی داشت تا با بهره گیری از علوم موسیقی كلاسیك‌ان را به تعالی برساند از جمله آثار وی می توان قطعات بندباز – دخترك ژلیده در چهارگاه – و آثار دیگ را نام برد .

هم زمان با این وقایع سازهای غربی چون ویلن و كلارینت و سایرسازهای اركستر سمفونیك وارد ایران شدند و شاگردان هنرستان موسیقی به تعلیم آنها پرداختند از آنجا كه افرادی كه بعد از وزیری عهده دار ریاست هنرستان موسیقی شدند به اندازه او وسعت نظر نداشتند و موسیقی سنتی ایران را هنری عقب افتاده می دانستند . آموزش سازهای سنتی رفته رفته كم رنگ شد و نوازندگانی كه این گونه سازها را می‌نواختند مورد تمسخر قرار گرفتند .

و نتیجه این تحولات آن بود كه در موسیقی ایران سازی چون كلارینت جانشین ساز نی شد و بسیاری از سازهای محلی و سنتی ایرانی كنار گذاشته شدند . در كنار این تحولات فرهنگ صادراتی غرب با اهداف تجاری خود تاثیراتی متفاوت از آنچه در بالا بیان شد نیز در موسیقی ایران به جا گذاشت كه از آن جمله می توان ورود انواع و اقسام موسیقی پاپ و كاباره ای را به موسیقی ایران دانست كه طرفداران زیادی نیز پیدا كرد .

در سالهای بعد موسیقی سنتی به شكل تكنوازی اساتید و موسیقی دانهای نسل قبل مانندجلیل شهناز – پرویز یاحقی ، و غیره در جریان بود كه كار این اساتید نیز بی‌تاثیر از تحولات زمان نبود .
جریان موسیقی وزیری هم در كنار انواع و اقسام دیگر موسیقی بر حركت خود ادامه می داد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir