توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله زندگانی امام خمینی تحت pdf دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله زندگانی امام خمینی تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله زندگانی امام خمینی تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله زندگانی امام خمینی تحت pdf :

در روز بیستم جمادى الثانى 1320هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مركزى ایران در خانواده اى اهلعلـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـى از سلاله زهـراى اطـهـرسلام اللهعلیها, روح الـلـه المـوسـوى الخمینـى پـاى بـر خـاكدان طبیعت نهاد

او وارث سجایاى آباء و اجدادى بـود كه نسل در نسل در كار هـدایـتمردم وكسب مـعارف الهى كـوشیـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمینـى مرحومآیه الـله سید مصطفى مـوسـوى از معاصریـن مرحـوم آیه الـلـه العظمـىمیرزاى شیـرازى (رض) که پـس از آنكه سالیانـى چنـد در نجف اشـرف علـومو معارف اسلامـى را فـرا گرفته و به درجه اجتهـاد نایل آمـده بـود بـهایـران بازگشت و در خمـیـن ملجأَ مردم و هادى آنان در امـور دینـىبـود. در حـالـیكه بیـش از 5 مـاه از ولادت روح الـلـه نمى گذشتطاغوتیان و خوانین تحت حمایت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كهدر برابر زورگـوئـیهایشان بـه مقاومت بـر خاسته بـود, با گلـوله پاسـخگفـتـنـد و در مـسیر خمـیـن به اراك وى را بـه شهادت رسانـدنـد. بستگانشهیـد بـراى اجراى حكـم الهى قصاص به تهران (دار الحكـومه وقترهـسـپار شـدند و بر اجراى عـدالت اصـرار ورزیدند تا قاتل قصاصگردید

بدیـن ترتبیب امام خـمیـنى از اوان كـودكى با رنجیـتـیـمىآشـنا و با مفهوم شهادت روبرو گردید. وى دوران كـودكـى ونـوجـوانى را تحت سرپرستى مادر مـومـنـه اش (بانـو هاجر) كه خـود ازخاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آیـه الـلـه خـوانسـارى(صاحب زبـده التصانیف ) بوده است و همچنیـن نزد عمه مـكـرمه اش (صاحبـهخانم ) كه بانـویى شجاع و حق‌جـو بـود سپرى كرد اما در سـن 15 سالگى ازنعمت وجـود آن دو عزیز نیز محـروم گـردید

هجرت به قم، تحصیل دروس تکمیلی و تدریس علوم اسلامی

اندكـى پـس از هجرت آیه اللهالعظمـى حاج شیخ عبد الكریـم حایرى یزدى ـ رحـمه الله علیه ـ ( نـوروزهـجـرى شمسـى, مـطابق بـا رجب المـرجب 1340 هجـرى قمـرى ) امامخمینى نیز رهـسپار حـوزه علمیه قـم گردید و به سرعت مراحل تحصیلاتتكمیلى علوم حـوزوى را نزد اسـاتید حـوزه قـم طـى كرد. كه مـى تـوان ازفرا گرفتـن تـتـمـه مباحث كـتاب مطـول ( در علـم معانى و بیان ) نزدمرحوم آقا مـیـرزا محمـد علـى ادیب تهرانـى و تكمیل دروس سطح نزدمرحـوم آیه الـله سید محمد تقـى خـوانسارى, و بیشتر نزد مرحـوم آیهالـله سـیـد عـلى یثربى كاشانى و دروس فـقـه و اصـول نزد زعیـم حـوزهقـم آیـه الـله العظمى حاج شیخ عبدالكریـم حایرى یزدى ـ رضـوان الـلـهعلیهـم نام برد

پـس از رحلت آیه الله العظمـى حـایـرى یزدى تلاشامـام خمینـى به همراه جمعى دیگر از مجتهدیـن حـوزه علمیه قـم بهنـتیجـه رسـیـد و آیه الله العظمـى(رض) به عنـوان زعـیـم حـوزهعـلمـیـه عازم قـــم گـردیـد. در این زمان, امام خمینـى به عـنـوانیـكـى از مـدرسیـن و مجتهدیـن صـاحب راى در فـقـه و اصـول و فلسفه و عرفــان و اخلاق شناخته مى شد . حضرت امام طى سالهاى طولانى در حوزه علمیه قـم به تدریـس چندیـن دوره فقه, اصـول, فلسفه و عرفان و اخـلاق اسـلامى در فیضیه, مسجـد اعظم, مسجـد محمـدیه, مـدرسه حـاج ملاصـادق, مسجد سلماسى و ; همت گماشت و در حـوزه علمیه نجف نیز قریب 14 سال در مسجـد شیخ اعظـم انصــــارى (ره) معارف اهل بـیت و فـقـه را در عالیترین سطـوح تدریـس نمود و در نجف بـود كه بـراى نخـستـیـن بار .مبانـى نظرى حكـومت اسلامـى را در سلسله درسهاى ولایت فـقیه بازگـو نمود.

 

امام خمینی (ره) در سنگر مبارزه و قیام

روحیه مبارزه و جهاد در راه خـدا ریـشـه در بینـش اعـتـقـادى و تربـیت و محیط خانـوادگى و شرایط سـیـاسى و اجـتماعى طـول دوران زندگى آن حضرت داشـتـه است. مـبارزات ایـشان از آغاز نـوجـوانـى آغـاز و سـیـر تكاملى آن به مـوازات تكـامـل ابـعاد روحى و عـلمى ایـشان از یكـسـو و اوضاع و احـوال سیاسـى و اجتماعى ایـران و جـوامع اسـلامـى از سـوى دیگـر در اشكـال مخـتـلف ادامـه یـافـته است و در ســـال 41و1340 ماجراى انجمـنهاى ایالـتى و ولایـتىفرصـتـى پـدیـد آورد تا ایـشان در رهبـریت قـیام و روحـانیـت ایـفاىنقـش كنـد و بـدیـن

تـرتـیـب قـیـام سراسرى روحانیت و ملت ایـران در 15خـرداد سال 1342 با دو ویـژگـى برجستـه یعنى رهـبرى واحد امام خمـیـنىو اسلامـى بـودن انگـیـزه ها و شعارها و هدفهـاى قیام, سرآغـازى شـد برفـصـل نـویـن مـبارزات مـلـت ایران كه بـعد ها تحت نام انقلاب اسلامىدر جهان شناخـتـه و معرفـى گردید امام خمـیـنـى خاطـره خـویـش از جنـگبیـن المـلل اول را در حالیكه نـوجـوانى 12 ساله بـوده چنین یاد مـىكند : مـن هـر دو جـنـگ بـیـن المللـى را یادم هست ; مـن كـوچـكبـودم لكـن مـدرسـه مى رفـتـم و سربازهاى شـوروى را در هـمان

مركزى كهما داشـتـیـم در خـمـیـن, مـن آنجا آنهـا را مى دیـدم و ما مـورد تاختو تاز واقع مى شـدیـم در جـنـگ بیـن المـلـل اول. حضـرت امام در جایىدیگر با یاد آورى اسامى بـرخى از خوانیـن واشـرار سـتمگر كه در پناهحكـومت مـركـزى بـه غـارت اموال و نوامیـس مردم مى پرداختند مى فـرمایدمـن از بچگى در جـنـگ بـودم ; ما مـورد زلقـى هـا بـودیـم, مـوردهـجـوم رجـبعلـیـهـا بــودیـم و خـودمان تفنگ داشتیـم و مـن در عیـنحالى كه تـقـریـبا شـایـد اوایـل بلوغم بود, بـچـه بودم, دور ایـنسنگـرهایى كه بـسـتـه بـود نـد در مـحل ما و اینها مى خـواسـتند هجـومكـنند و غـارت كـنند, آنجا مى رفـتـیــم سنگرها را سركشـى مى كردیـمكـودتاى رضا خان در سـوم اسفـند 1299 شمسـى كه بنابر گـواهـى اسـناد ومدارك تاریخـى

و غـیر قابـل خـدشـه بـوسیله انگلیـسها حـمایت وسازمانـدهـى شـده بـود هـر چـنـد كـه بـه سلطنت قاجاریه پایان بخشید وتا حـدودى حكـومت مـلوك الطـوایـفـى خـوانیـن و اشـرار پـاركنـده رامحدود سـاخت اما درعـوض آنچـنـان دیكتاتـورى پدید آورد كه در سایـه آنهـزار فامـیـل بر سرنـوشـت مـلـت مظلـوم ایـران حاكـم شدند ودودمانپهـلـوى به تنهایى عهـده دار نقـش سابق خوانین و اشرار گردید

درچنین شرایطـى روحانیت ایران كه پـس از وقایع نهـضـت مشروطیت در تنگناىهجـوم بى وقـفـه دولتهـاى وقت و عـمال انگلیسى از یكـسو و دشمـنی‌هاىغرب باختگان روشنفـكر مـآب از سـوى دیگر قـرار داشت براى دفاع ازاسـلام و حـفـظ موجـودیت خـویـش بـه تكاپـو افـتاد. آیه الـلـه العظمىحاج شیخ عـبدالـكریـم حایرى بـه دعـوت علماى وقت قـم از اراك به ایـنشهـر هجرت كرد واندكـى پـس از آن امـام خـمیـنى كه با بـهـره گیرى ازاستعداد فـوق العاده خـویـش دروس مقـدماتى و سطـوح حـوزه علمیه را درخـمیـن و ارا ك با سـرعـت طى كرده بود به قـم هجرت كـرد و عملا درتـحكیـم موقعیت حـوزه نـو تاسیـس قـم مـشاركـتى فعال داشت

زمانچندانـى نگذشت كه آن حضرت در اعداد فضلاى برجـسته این حـوزه در عرفـانو فلسفه و فقه و اصـول شنـاخته شـد
پـس از رحلت آیـه اللـه العظمىحایرى ( 10 بهمـن 1315 ه-ش ) حـوزه علمیه قـم را خطر انحلال تهـدید مىكرد. عـلماى مـتـعهـد به چاره جویى برخاستند. مدت هشت سال سرپرستىحـوزه علمـیـه قـم را آیات عـظـام

سید محمد حجت, سید صدر الدیـنصدر و سیـد محـمـد تقـى خـوانسارى -رضوان الـلـه علیهـم ـ بر عهدهگرفتند. در ایـن فاصله و بـخصـوص پـس از سقوط رضاخان, شرایط براى تحققمرجعیت عظمى فراهـم گردید. آیه الله العظمى بروجردى شخصیت علمى برجستهاى بـود كـه مـى تـوانست جانشین مناسبـى براى مـرحوم حایرى و حفـظ كیانحـوزه بـاشـد. ایـن پیشنهاد از سـوى شاگردان آیـه الـلـه حایرى و ازجمله امام خـمـیـنـى به سرعت تعقیب شـد. شخص امام در دعـوت از آیـهالـلـه بـروجردى براى هجرت به قـم و پذیرش مسئولیت خطـیر زعامت حـوزهمجدانه تلاش كرد

امام خمینـى كه با دقـت شـرایط سیاسـى جامعه ووضعـیـت حـوزه ها را زیر نظر داشت و اطـلاعات خـویش را از طریق مطالـعهمـستمر كتب تاریخ معاصـر و مجلات و روزنـامـه هاى وقـت و رفـت و آمـدبـه تهـران و درك محضر بزرگانى همچون آیـه الـلـه مـدرس تكـمیل مى كرددریافـته بـود كه تـنها نقـطـه امـیـد بـه رهـایـى و نجات از شـرایطذلت بارى كه پـس از شكست مشروطیت و بخصـوص پـس از روى كار آوردن رضاخان پدید آمده است, بیدارى حوزه هاى عـلمـیـه و پیش از آن تضـمیـن حیاتحوزه ها و ارتبـاط معنـوى مـردم بـا روحـانیت مـى بـاشـد
امامخمینى در تعقیب هدفهاى ارزشمند خویش در سال 1328 طرح اصلاح اساس ساختارحـوزه علمیه را با هـمـكارى آیـه الـلـه مـرتضـى حایـرى تهـیـه كرد وبـه آیـه الـلـه بـروجردى پـیشـنهاد داد. ایـن طرح از سوى شاگردان امامو طلاب روشـن ضمیر حـوزه مـورد اسـتقبال و حمایت قرار گرفت

امارژیـم در محاسباتـش اشـتـبـاه كرده بـود. لایحه انجـمـنـهاى ایالتى وولایتى كـه به مـوجـب آن شـرط مسـلمان بودن, سوگـند به قرآن كریـم ومرد بـودن انـتخاب كـنـنـدگان و كاندیـداها تغییر مـى یافت در 16 مهـربه تصـویب كـابـیـنـه امیـر اسـد الـلـه علـم رسیـد. آزادىانتخابات زنان پـوششـى براى مخفى نگـه داشـتـن هـدفـهاى دیگربـود
حذف و تغییر دو شـرط نخـست دقـیـقا بـه منظور قانـونـى كـردنحضـور عناصر بهایـى در مصـادر كـشـور انتخاب شـده بـود. چـنانكه قـبـلانـیـز اشاره شد پـشتـیـبـانى شـاه از رژیـم صهـیـونیـستـى در تـوسعهمناسبات ایران و اسرائـیل شرط حمایـتهاى آمـریـكـا از شـاه بـودنـفـوذ پـیـروان مـسـلك استعـمـارى بهـائـیت در قـواى سه گانه ایرانایـن شرط را تحقق مـى بخشید. امام خمـیـنـى به هـمراه عـلماى بزرگ قـمو تهـران به محض انتشار خبر تصویب لایحه مـزبور پـس از تبادل نـظـردسـت به اعـتـراضات همه جانبه زدند

نقـش حضرت امام در روشـنساختـن اهداف واقعى رژیـم شـاه و گوشـزد كـردن رسالت خطیر علما و حـوزههاى علمـیـه در ایـن شـرایـط بـسیـار مـوثـر وكارساز بـود. تلگرافـهـاو نامـه هـای سرگـشـاده اعـتـراض آمـیز علما به شاه و اسـد الـلـه علـممـوجى از حـمایـت را در اقـشار مخـتلف مردم برانگیخت. لحـن تلگرافـهـاىامام خمـیـنـى به شاه و نخست وزیر تند و هشـدار دهنده بود. در یكـى ازایـن تلگرافها آمده بـود

اینجانب مجددا به شما نصیحت مى كنـم كهبـه اطاعت خـداوند مـتعـال و قانـون اساسـى گردن نهید واز عواقبوخـیـمـه تخلف از قـرآن و احـكام علماى ملت و زعماى مسلمیـن و تخـلف ازقانـون اساسی بـترسید وعـمـدا و بـدون مـوجب مـمـلكت را به خطـرنـیـنـدازید و الا علماى اسلام درباره شمـا از اظهار عقیـده خـوددارىنخـواهنـد كـرد
بدیـن ترتـیـب ماجراى انجـمنهاى ایـالـتى وولایـتـى تجربـه اى پیروز و گرانقدر براى ملت ایران بـویژه از آن جهـتبـود كـه طى آن ویـژگـیـهـاى شخصیتـى را شناخـتـنـد كه از هر جهـت براىرهـبـرى امت اسلام شایسته بـود. باو جـود شكست شـاه در ماجـراىانجـمـنها, فـشـار آمریكـا بـراى انجـام اصلاحـات مـورد نظر ادامـهیافت. شـاه در دیـماه 1341 اصـول ششگانه اصلاحات خویـش را بر شمرد وخـواستار رفـراندوم شد . امام خمینى بار دیگـر مراجع و عـلمـاى قـم رابـه نـشـست و چاره جویى دوباره فراخواند

با پیشنهاد امام خمینىعـیـد باسـتانـى نـوروز سـال 1342 در اعـتراض به اقدامات رژیم تحریـمشد. در اعلامـیه حضـرت امام از انـقـلاب سـفـیـد شاه بـه انقـلاب سـیـاه تعـبـیـر و هـمـسـویـى شـاه بـا اهـداف آمریكا و اسرائیل افـشا شده بود . از سـوى دیگـر, شـاه در مـورد آمادگى جامـعـه ایـران بـراى انجام اصلاحات آمـریكا به مـقامات واشـنگـتـن اطـمـیـنان داده بـود و نام اصـلاحات را انقـلاب سـفـیـد نهاده بـود. مخالـفت عـلما براى وى بسیار گران مى‌آمد .

امام خمـیـنى در اجـتماع مردم, بى پروا از شخـص شـاه به عنـوان عـامل اصلـى جنایات و هـم پـیـمان بـا اسـرائـیـل یاد مـى كـرد و مـردم را بـه قـیام فرا مـى خـوانـد. او در سـخـنـرانى خـود در روز دوازده فـروردیـن 1342 شدیـدا از سـكـوت عـلماى قـم و نجف ودیگر بلاد اسلامى در مقابل جنایات تازه رژیـم انـتـقـاد كرد و فـرمـودامـروز سكـوت هـمـراهى بـا دستگـاه جبـار است حضـرت امـام روز بعد(فروردیـن 42 ) اعلامـیـه معروف خـود را تحت عنـوان شاه دوستى یعنى غارتگرى منـتـشر ساخت .
راز تأثیر شگـفت پـیـام امام و كـلام امـام در روان مخاطـبـیـنـش كه تا مرز جانـبازى پیـش مـى رفت را بایـد در هـمـیـن اصـالت انـدیشه, صلابت راى و صـداقت بـى شـائبه اش بـا مـردمجستجـو كـرد

سال 1342 با تحریـم مراسـم عـیـد نوروز آغـاز و باخـون مظـلـومیـن فیضیه خـونرنگ شد. شـاه بر انجام اصـلاحات مـورد نظـر آمـریكـا اصـرار مـى ورزیـد و امام خـمـیـنى بر آگاه كردن مردم و قـیـام آنـان در بـرابـر دخـالتهاى آمـریكـا و خیـانـتهاى شاه پـافـشـارى داشـت. در چهـارده فروردیـن 1342 آیـه الله العظمـى حكیـماز نجف طـى تلگـرافـهـایى بـه علما و مراجع ایران خـواستار آن شد كـههمگـى به طـور دسـتـه جمـعى به نجف هجرت كنند. این پیشنهاد براى حفـظ جان عـلما و كیان حـوزه ها مطرح شده بود .
حضرت امام بـدون اعـتـنا بـه ایـن تهـدیـدها, پاسخ تلگـراف آیـه الـلـه العـظـمى حكیـم را ارسال نمـوده و در آن تاكیـد كرده بـود كـه هـجـرت دسـتـه جمـعى علما و خالـى كـردن حـوزه علمیه قـم به مصلحت نیست .

امام خمیـنـى در پیامـى( بـهتایخ 12 / 2 / 1342 ) به مناسـبـت چهـلـم فاجعـه فـیـضـیـه بـرهمـراهـى عـلما و مـلت ایران در رویارویـى سـران ممـالك اسلامـى و دول عربـى بـا اسـرائیل غاصب تـاكید ورزید وپیمانهاى شـاه و اسـرائیل را محكـوم كرد .

قیام 15خرداد

ماه محرم 1342 كه مـصادف با خردادبـود فـرا رسـید. امام خمینى از ایـن فـرصت نهـایت اسـتفاده را درتحـریك مردم بـه قیام عـلیـه رژیـم مستبد شاه به عمل آورد
امامخمینى در عـصـر عاشـوراى 13 خرداد سال 1342شمسى در مـدرسه فیضـیـه نطقتاریخـى خـویـش را كه آغازى بر قیام 15 خرداد بود ایراد كرد

درهمیـن سخنرانى بـود كه امام خمـیـنى بـا صداى بلند خطاب به شاه فرمـودآقا مـن به شما نصیحت مـى كنـم، اى آقاى شـاه ! اى جنـاب شاه! مـن بهتو نصیحت مى كـنم دسـت بـردار از این كارها، آقا اغـفـال مى كنند تورا. مـن مـیل ندارم كـه یـك روز اگر بـخـواهـند تـو بـروى، همه شكركـنند; اگر دیكـته مى دهند دسـتت و مى گـویند بخـوان، در اطـرافـشفكـر كـن;. نصـیحت مرا بـشـنـو; ربط ما بـیـن شـاه و اسرائیل چیستكه سازمان امنیت مـى گـوید از اسرائـیـل حرف نزنـیـد; مگر شاهاسـرائـیلـى است ؟ شاه فـرمان خامـوش كـردن قـیـام را صادر كـرد. نخستجمع زیادى از یاران امام خمینـى در شـامگاه 14 خرداد دستگیـر و ساعت سهنیمه شب ( سحـرگاه پانزده خـرداد 42 ) صـدها كماندوى اعـزامـى از مركز،منزل حضرت امـام را محاصره كردند و ایشان را در حالیكه مشغول نماز شببـود دستگیـر و سـراسـیـمـه بـه تهـران بـرده و در بازداشــتگاه باشگاهافـسـران زنـدانـى كـردنـد و غروب آنروز به زندان قـصر مـنتقلنمـودنـد. صـبحگاه پـانـزده خـرداد خبـر دستگیرى رهـبـر انقلاب بـهتهـران، مـشهـد، شیـراز ودیگـر شهرها رسیـد و وضعیتـى مشـابه قـم پـدیدآورد

نزدیكترین ندیم همیشگى شاه، تیمـسار حسیـن فردوست در خاطراتشاز بكارگیرى تجربیات و همكارى زبـده ترین ماموریـن سـیاسى و امـنیـتىآمریكا براى سركـوب قـیام و هـمچنیـن از سراسـیمگـى شاه و دربـاروامراى ارتـش وساواك در ایـن ساعـات پرده بـرداشـتـه و تـوضـیح دادهاست كه چگـونه شـاه و ژنـرالهـایـش دیـوانه وار فرمان سركـوب صادر مىكردند
امام خمینـى، پـس از 19 روز حبـس در زنـدان قـصـر بـهزنـدانـى در پـادگـان نظامـى عشـرت آبـاد منتقل شـد

با دستگیرىرهبـر نهـضـت و كـشتار وحشیانه مـردم در روز 15 خـرداد 42، قیام ظاهراسركوب شد. امـام خمـینى در حبـس از پاسخ گفتـن بـه سئوالات بازجـویان،با شهـامت و اعلام ایـنكه هـیـئـت حاكمه در ایـران و قـوه قضائیه آنراغـیر قـانـونـى وفـاقـد صلاحـیت مـى داند، اجتـناب ورزیـد. در شامگاهفـروردیـن سال 1343 بـدون اطلاع قـبـلى، امام خمینى آزاد و به قـممنتقل مـى شـود. بـه محض اطلاع مردم، شـادمـانى سراسر شهر را فرا مـىگیرد وجشنهاى باشكـوهى در مـدرسه فـیـضـیـه و شهـر بـه مـدت چـنـد روزبـر پا مـى شـود. اولیـن سالگـرد قـیام 15خـرداد در سال 1343 با صـدوربیانیه مـشتـرك امام خمـیـنـى و دیگر مراجع تقلید و بیانیه هاى جداگانهحـوزه هاى علمـیه گرامـى داشـتـه شـد و به عنـوان روز عزاى عمـومـىمعرفـى شـد

امـام خمـینـى در 4 آبـان 1343 بـیانـیـه اى انقلابـىصادر كرد و درآن نـوشـت : دنـیا بـدانـد كه هر گرفـتارى اى كـه ملـتایـران و مـلـل مسلمـیـن دارنـد از اجـانب اسـت، از آمـریكاست، ملـلاسلام از اجـانب عمـومـا و از آمـریكـا خصـوصـا متنفــر استآمـریكـاست كه از اسـرائیل و هـواداران آن پشتیبـانـى مـى كنـدآمریكاست كه به اسرائیل قـدرت مـى دهـد كه اعراب مسلـم را آواره كندافشاگرى امام علیه تصـویب لایحه كاپیتـولاسیون، ایران را در آبان سـالدر آستـانه قیـامـى دوبـاره قرار داد

سحرگاه 13 آبان 1343دوباره كماندوهاى مـسلح اعـزامى از تـهـران، مـنزل امام خمـیـنى در قـمرا محاصره كـردنـد. شگـفـت آنـكه وقـت باز داشت، هـمـاننـد سال قـبـلمصادف با نیایـش شبـانه امام خمینـى بـود.حضرت امام بازداشت و بـههـمراه نیروهاى امـنـیـتى مـستقیما بـه فرودگاه مهرآباد تهران اعـزام وبـا یك فـرونـد هـواپـیـماى نظامى كـه از قبل آماده شـده بـود، تحتالحـفـظ مامـوریـن امـنیـتى و نظامى بـه آنكارا پـرواز كـرد. عـصـرآنـروز سـاواك خـبـر تـبـعـیـد امـام را بـه اتهام اقـدام علیه امنیتكشـور ! در روزنـامه ها مـنتـشـر سـاخت
علی رغم فضاى خفقان موجى ازاعتراضها بـه صـورت تـظـاهـرات در بـازار تهران، تعطیلى طولانى مدتدروس حوزه ها و ارسال طومارها و نامـه ها به سازمانهاى بیـن المللـى ومـراجع تقلیـد جلـوه گـر شد

اقامت امام در تركیه یازده ماه بهدرازا كشید در این مدت رژیم شاه با شدت عمل بـى سابقه اى بقایاى مقاومترا در ایران در هـم شكـست و در غیاب امام خمینى به سرعت دست به اصلاحاتآمریكا پـسند زد. اقـامت اجبارىدر تـركیـه فـرصتـى مغـتـنـم بـراىامـام بـود تا تـدویـن كتـاب بزرگ تحـریـر الـوسیله را آغازكند

تبعید امام خمینی (ره) از ترکیه به عراق

روز 13 مهرماه 1343 حضرت امام بههـمـراه فرزنـدشان آیه الله حاج آقا مصطفـى از تركیه به تبعیدگاه دوم،كشـور عراق اعزام شدند. امام خمینى پس از ورود بـه بـغداد بـراى زیارتمرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاى كاظمیـن، سامـرا و كـربلا شتـافتویك هـفـته بعد بـه محل اصلـى اقـامت خـود یعنـى نجف عزیمتكرد
دوران اقامت 13 ساله امام خمـینى در نجف در شرایطى آغاز شد كههر چند در ظاهر فشارها و محدودیـتهاى مستقیـم در حـد ایـران و تـركیهوجـود نـداشت اما مخالفـتها و كارشكـنـیها و زخـم زبانهـا نـه ازجـبـهـه دشمـن رویاروی بـلكه از ناحیه روحانى نمایان و دنیا خـواهانمخفى شده در لباس دیـن آنچنان گـسترده و آزاردهنده بود كه امام باهـمـه صـبر و بـردبارى معروفـش بارها از سخـتى شرایط مبارزه در ایـنسالها بـه تلخى تمام یاد كرده است. ولى هـیچـیـك از ایـن مصـائب ودشـواریها نـتـوانـست او را از مـسیــرى كه آگـاهانه انتخاب كرده بودباز دارد

امام خمینى سلسله درسهاى خارج فـقه خـویـش را با همهمخالفتها و كارشكنیهاى عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شیخ انصارىره) نجف آغاز كرد كه تا زمان هجـرت از عراق به پاریـس ادامه داشتحوزه درسى ایشان به عنـوان یكى از برجسته تریـن حوزه هاى درسى نجف ازلحـاظ كیفیت و كمیت شـاگـردان شنـاخته شـد
امام خمینـى از بدو ورودبـه نجف بـا ارسال نامـه ها و پیك‌هایى بـه ایران، ارتباط خویـش را بـامـبارزیـن حـفـظ نـموده و آنان را در هـر منـاسبـتـى بـه پـایـدارى درپیگیـرى اهـداف قـیام 15 خـرداد فـرا مى خواند

امام خمینى در تمامدوران پـس از تـبـعـید، علی رغـم دشواریهاى پدید آمـده، هیچگاه دست ازمبارزه نـكـشیـد، وبـا سخنـرانیها و پیامهـاى خـویـش امیـد به پیـروزىرا در دلها زنـده نگـاه مى داشت
امام خمینى در گفتگـویى با نمانیدهسازمان الفـتـح فـلسطیـن در 19 مهر 1347 دیـدگاههاى خویش را دربارهمسائل جهان اسلام و جهاد ملت فلسطین تشریح كرد و در همین مصاحبه بروجوب اختصاص بخشى از وجـوه شـرعى زكات بـه مجـاهـدان فلسطینـى فتـواداد

اوایل سال 1348 اختلافات بـیـن رژیـم شاه و حزب بـعث عراق بـرسر مرز آبـى دو كشـور شدت گرفت. رژیـم عراق جمع زیادى از ایـرانـیانمقیـم این كشـور را در بـدتریـن شرایط اخراج كرد. حزب بـعث بـسـیاركوشید تا از دشمـنى امام خمـیـنى با رژیـم ایـران در آن شرایط بـهـرهگیرد چهار سال تـدریس، تلاش و روشنگرى امام خمـیـنـى تـوانسته بـودتا حـدودى فضاى حـوزه نجف را دگرگـون سازد. اینـك در سال 1348 علاوه برمبارزین بیـشمار داخل كشور مخاطبین زیادى در عراق، لبـنان و دیگر بـلاداسلامـى بـودنـد كه نهـضت امام خمینى را الگـوى خویـش مىدانستند

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir