توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf دارای 71 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کار عملی درس برنامه ریزی شهریشیب ها تحت pdf :

کار عملی درس برنامه ریزی شهری

فهرست مطالب

عنوان صفحه
مقدمه 1
فصل اول-نمایی از تهران 3
بخش اول-موقعیت جغرافیایی 5
بخش دوم-تاریخچه تهران 7

بخش سوم-وجه تسمیه تهران 15
بخش چهارم-جمعیت تهران 17
بخش پنجم-تهران امروز 18
فصل دوم- ویژگی های منطقه3 19
بخش اول-معرفی منطقه 22
بخش دوم-مشخصات منطقه 24
بخش سوم-تاریخچه منطقه 27

بخش چهارم-خصوصیات جمعیتی منطقه 31
بخش پنجم-اطلاعات آماری منطقه 37
بخش ششم-مشکلات منطقه و ارائه پیشنهادات 38
فصل سوم-ساختار کالبدی منطقه3 40
بخش اول-جایگاه منطقه 3 41

بخش دوم-محدوده جغرافیایی منطقه و تقسیمات داخلی 43
بخش سوم-توزیع کاربری های مختلف اراضی منطقه3 47
بخش چهارم-موقعیت جغرافیایی نواحی منطقه 3 48
بخش پنجم-بزرگراه ها ،خیابان های اصلی ،میل ها ،گسلهاو; 50
فصل چهارم-ویژگیهای ناحیه3و محله 5 52
بخش اول-موقعیت جغرافیایی ناحیه ومحله 53

بخش دوم-جمعیت و خانوار در ناحیه 54
بخش سوم-تاریخچه اختیاریه 55
بخش چهارم-مشکلات اختیاریه و ارائه پیشنهادات 59
فصل پنجم-ضمیمه(نقشه ها) 64
– نقشه مناطق شهرداری تهران
– نقشه موقعیت منطقه 3

– نقشه راهنماهای منطقه3
– نقشه وضع موجود ناحیه3(1:2000)
– نقشه کاربری اختیاریه (سال 49)
– نقشه فاز 1 ناحیه 3
– نقشه فاز2 ناحیه3

– نقشه فاز 3 ناحیه3
– نقشه عکس منطقه
فصل ششم- نقشه پیشنهادی

مقدمه :
از هنگامیكه بشر شروع به ساختن شهر می كند به شكلی در محیط طبیعی دخل و تصرف كرده ویك محیط ساخته شده برای خود ایجاد می كند تا در آن زندگی كند . اما این به معنی آن نیست كه انسان از هنگام ساختن شهر به برنامه ریزی شهری پرداخته است درواقع بیشترشهرهای جهان بدون برنامه ریزی قبلی ساخته شده اند .

در نتیجه شهر نشینی در ضمن رشد ، مشكلات گوناگونی را به همراه داشته است . ادامه این وضعیت منجر به پیدایش رشته برنامه شهری در قرن نوزدهم شد، یعنی زمانی كه محیط شهری در اثر تحولات جمعیتی و تكنولوژیك دگرگون شده و مبدل به محیطی نامطلوب برای زندگی گردید در این شرایط مسئله اصلی ایجاد نظم در درون شهر بود . و این در واقع همان هدف اصلی برنامه ریزی شهری است . برنامه ریزی شهری به دنبال نظم دادن به كالبد شهر جهت زیست راحت مردمان آن می‌با‌شد‌.

در این بین شهر تهران چون سایر شهرهای بزرگ جهان و بخصوص كشورهای جهان سوم دارای مشكلات شهری عدیده و گسترده ای می باشد . به ویژه كه با گسترش محدوده شهر ، مشكلات آن نیز هر روز روزافزون تر می گردد .

این وضعیت لزوم برنامه ریزی شهری و استفاده از دانش متخصصین این رشته را برای شهر تهران ضروری می نماید . دراین كار تحقیقی سعی شده ویژگی ها ومسائل محدوده انتخابی ( منطقه سه شهرداری تهران « محله 5 = اختیاریه » ) مطرح گردد و تا حد ممكن ویژگی های شهری آن از جمله بافت سنتی ، ویژگیهای جمعیتی و ; مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهاداتی نیز در سطح تحقیق دانشجویی ارائه شود .

در اینجا بر خود لازم می دانم از همكاری سركارخانم سعیدی (كارمند محترم همشهری محله منطقه 3) و آقای محمد سرابی ( خبرنگار محترم همشهری محل منطقه 3 ) بابت راهنمایی هایشان تشكرو قدردانی نمایم .

فصل ا ول نمایی از تهران

بخش اول – موقعیت جغرافیایی
بخش دوم – تاریخچه تهران (تهران از آغاز تا كنون )
بخش سوم – وجه تسمیه تهران
بخش چهارم – جمعیت تهران
بخش پنجم – تهران امروز

بخش اول -موقعیت جغرافیایی
شهر تهران بدون شك یكی از كلان شهرهای امروز «دهكده كوچك جهانی » به شمار می رود ، و مسائل چنین شهر بزرگی بایستی با برنامه ریزی های منسجم و دقیق همراه با نگرش نوین و صحیح مورد بررسی قرار گیرد .

تحولات و گسترش تهران ، ایجاد بناها و سازهای این مدرن و احداث شریان ها و شبكه های ارتباطی ،چهره ای زیبا و مدرن به آن بخشیده . كه می توان آن را با شهرهای مهم جهان مقایسه كرد .

موقعیت جغرافیایی :
شهر تهران از نظر موقعیت جغرافیایی د ر51 درجه و 08 دقیقه تا 51 درجه و 37 دقیقه طول خاوری و 35 درجه و 34 دقیقه تا 35 درجه و 50 دقیقه عر ض شمالی قرار گرفته است. و ارتفاع آن از 1700 متر شمال به 1200 متر در مركز و بالاخره 1100 متر در جنوب می رسد .

تهران در پهنه ای بین دو وادی كوه و كویر دردامنه های جنوبی البرز گسترده شده است.
از سمت جنوب به دشت های هموار شهریار و ورامین و از شمال به واسطه كوهستان محصورگردیده است . و كلاً می توان این شهر را به سه منطقه طبیعی تفكیك كرد :
1- كوهستانهای شمالی تهران
2- دامنه های البرز
3- منطقه سوم دشتی است كه قسمت اعظم شهر تهران به آن گسترده شده است.
و دارای شیب ملایمی باجهت شمالی –جنوبی است .

از نطر آب وهوایی ،تهران غیر از نواحی كوهستانی شمال كه اندكی مرطوب ومعندل است كلاً گرم و خشك می باشد . و حداكثر دمای ثبت شده آن 8/40 و حداقل آن 6/4- و متوسط دمای سالانه حدود 4/19 درجه سانتیگراد ، ثبت شده است .(1380) .

بخش دوم – تاریخچه تهران ( تهران از آغاز تا كنون)
تهران پایتخت كشورما از سابقه شهری چندان طولانی برخوردار نمی باشد .

این شهر مدت ها یكی از روستاهای كوچك ری بوده و برخی از جغرافی دانان از جمله ابن حوقل ، اصطخری ومسعودی در تألیفات خویش آورده اند :
تهران در شمال شهر ری واقع است و دارای باغ های فراوان و میوه های متنوع می باشد و همچنین آب و هوایی خوش دارد . پس از آنكه شهر ری دوبار موردحمله مغولان قرار گرفت ،اهالی آنها رو به بلاد دیگر منجمله تهران نهادند.

قدیمی ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران مؤید این مطلب است كه تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است و همچنین درنوشته های مورخانی چون ابن اسفندیار ، عمادالدین زكریای قزوینی و حمداله مستوفی و برخی دیگر همگی معترفند كه تهران دارای محلاتی بوده كه در زیرزمین ساخته شده بود و اهالی آن در زیرزمین بیتوته می كردند .

اهمیت وآبادانی در رونق تهران از زمان سلسله صفویه آغاز گردید ، چون جد اعلای صفویان به نام سید حمزه در شهر ری مدفون بوده و هم به جهت باغ های وسیع و آب گوارا و چنارهای بلند و زیبا ، سلاطین صفوی هرچند یكبار بدانجا روی می آوردند و بدین ترتیب تهران مورد توجه پادشاهان صفوی بخصوص شاه طهماسب اول گردید . و وی دستور ساختن بارویی به دور شهر را داد كه دارای 4 دروازه و 114 برج به تعداد سوره های قرآن بود‌.

و برای بنای حصار شهر از دومنطقه داخل شهر خاكبرداری انجام شد كه بعدها این دو منطقه به چاله حصارو چاله میدان نامیده شدند .
حدود تقریبی نخستین حصار شهر تهران از جنوب به خیابان مولوی و حاج ابوالفتح ، از شرق به خیابان ری ، از غرب به خیابان شاپور (وحدت اسلامی ) و از شمال به امیركبیر وسپه (امام خمینی«ره» ) و محوطه ارگ تهران در وسط شمالی شهر قرار داشت و خندقی نیز به دور حصار كنده شده بود.

محدوده داخلی حصار حدود 4 كیلومتر مربع بوده و طول باروی دور آن در كتب معتبر حدود 6 هزار قدم نگاشته شده است .
بعد از استقرار سلسله صفوی در قزوین و سپس در اصفهان ، تهران از رشد و گسترش بازمانده و بی توجهی شاه عباس اول به تهران نیز خود به این مسئله افزود، زیرا كه وی درسال 998 ه.ق كه به جنگ عبدالمومن خان ازبك عازم بود ، د رتهران به سختی بیمار گردید و ناگزیر از سركوبی به موقع ازبكان باز ماند ود رنتیجه ازبك ها مشهد را گرفتند ، بدان جهت خاطره تلخی از تهران به دل گرفت و نسبت به توسعه و رشد آن بی توجه ماند .

درعهد آخرین پادشاهان صفوی بعضی اوقات تهران مقر موقتی دربار گردید و حتی شاه سلیمان در آنجا قصری بنا نهاد. ودر زمان سلطان حسین صفوی كه مقارن با حمله افاغنه در تهران بسر می برده برابر یورش افغان ها به سختی مقاومت نمود و تلفات سنگینی را به نیروهای اشرف افغان وارد ساخت اما سرانجام تهران سقوط نمود و افغان ها نیز به جهت گرفتن انتقام ، شهر را خراب كردند و موجبات ویرانی و قتل عام مردم این بلاد را فراهم آوردند.

و بعدها پس از دفع افغان ها شاه طهماسب دوم به تهران مراجعه نمود و درزمان نادرشاه افشار ، تهران مجدداً نام ونشانی یافت و وی فرما ن داد كه مجلسی از همه علمه شیعه وسنی در آنجا تشكیل شود . آنان اختلافات دیرینه خویش را كنار گذارده و موجبات اتحاد اسلام را فرهم آورند .

بعدها با اعتراض افشاریان ، تهران در حیطه نفوذ قاجارها كه رقیب كریم خان زند بودند واقع گردید ودرطی جنگ ومنازعه میان خان قاجار و كریم خان ، خان قاجار قلع و قمع گردید وكریم خان بااردوی خویش وارد تهران گردید و ظاهرا ً قصدش این بود ه كه تهرا ن را پایتخت خویش كند بدان سبب كه عمارت دیوانی را در آنجا بنا نهاد و به فرمان او برج و باروی شهر تعمیر گردید و ارگ سلطنتی نیز بازسازی شد ، بعد از مرگ كریم خان ، آقامحمدخان قاجار به كشور مسلط گردید و تهران را درابتدای قرن سیزدهم و به سال 1204 ه ق.

پایتخت خویش قرار داد و از آن به بعد تهران دارالخلافه نامیده شد درطول دوره قاجاریه تهران وسعت زیادی یافت و ساخت و سازهای فراوانی درآنجا انجام گرفت و در دوره سلطنت فتحعلی شاه محلات جدید و ساختمان های چندی در تهرا ن ایجاد گردید كه از آن جمله مسجد امام خمینی«ره» (شاه ) مسجد سید عزیزاله ، مدرسه مروی ، قصر قاجار ، باغ نگارستان و لاله زار را می توان نام برد.

همچنین طول باروی شهر به 5/7 كیلومتر افزایش یافت و با 6 دروازه به خارج شهر مرتبط گردید .
درزمان محمد شاه قاجار توسعه و رونق تهران همچنان ادامه یافت و دو محله یكی به نام عباس آباد و دیگری به نام محمدیه به محلات تهران افزوده گردید و آب رودخانه كرج به نام نهر كرج به تهران انتقال یافت كه آب جاری میان بلوار كشاورز یادگار همان زمان است .

در ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه به جهت افزایش چشمگیر جمعیت ،دیگر فضایی بر ای ساخت و ساز درون حصار قدیمی باقی نمانده بود . بنابراین ایجاد محلات در بیرون از حصار قدیمی انجام گرفت كه از آن جمله قصرهای سلطنتی ، كوشك های اعیانی ، سفارتخانه ها و منازل خارجیان همگی دربیرون از حصار ساخته شد و به اهتمام مصلح بزرگ ایران ، امیر كبیر تاسیسات چندی از جمله مدرسه دارالفنون ،

بازار امیر ،بازا ر كفاش ها و سرای امیر پدید آ مد . كه خود در گسترش مكانی شهر تهران بی تأثیر نبوده است جمعیت تهران در این دوره بالغ بر 150 هزار نفر نكاشته شده است. درهمین زمان نیاز به تعیین محدوده جدید شهر تهران ا حساس می شده و این كار نیازمند تهیه نقشه ای از تهران بود ، بدین لحاظ در سال 1275 ه .ق گروهی به سرپرستی اعتضادالسلطنه با همكاری موسیو كریشش سرتیپ و معلم توپخانه و دستیاری چندین نفر از شاگردان درالفنون نقشه ای از تهران تهیه كردند واین اولین نقشه دارالخلافه تهران به مقیاس 1000 :1 بوده است .

و از آنجایی كه امكانات و وسایل فنی در اختیار هیئت تهیه نقشه نبوده ، لذا فواصل با قدم و زوایا با تقریب اندازه گیری می شده است با این حال نقشه مزبور از جهت نشان دادن شكل و موقعیت شهر و محله های داخل آن ودروازه ها از نوع خود، نقشه موفقی بوده و چهره تهران قدیم را كاملاً در مقابل دیدگان مجسم می سازد‌.

بعد از تهیه اولین نقشه تهران مجدداً د رسال 1284 ه. ق با همكاری مهندس بوهلر فرانسوی وتعدادی مهندسان و معماران ایران نقشه دیگری از تهران طرح ریزی شد كه در آن پیرامون شهر را بوسیله خندق ها و باروهای جدید به شكل 8 ضلعی و با 12 دروازه محدود ساختند .

كه ارتباط داخل و خارج شهر از طریق این دروازه ها صورت می پذیرفته است . دروازه های مزبور به ترتیب شمیران ، دولت ، یوسف آباد ، دوشان تپه ، دولاب ، خراسان ،باغ شاه ، قزوین ، گمرك ، حضرت عبدالعظیم ، غار خانی آباد نامیده شدند.

مقارن سال 1305 ه .ق مهندس عبدالغفار نجم الملك معلم ریاضیات مدرسه دارالفنون و با دستیاری عده ای از معلمان دیگر و بیست نفر شاگردان مدرسه مزبور از شهر جدید به مقیاس 2000 :1 نقشسه برداری كردند و محیط شهررا به میزان 19200 متر اندازه گیری كرده و جمعیت تهران را به حدود 250 هزار نفر سرشماری نمودند هیئت نامبرده برای تهیه نقشه 4 سال وقت صرف نمودند‌. وبالاخره در سال 1309 نقشه تهران جدید به چاپ رسید كه در مقایسه با نقشه های قبلی از دقت بیشتری برخوردار بوده است .

بدون تردیدتحولات و تغییرات اساسی در تهران از سال 1300 به بعد ایجاد شده است كه به 4 دوره كاملا ً متمایز تقسیم می شود .
1) 1300تا 1320 كه د رطی آن خندق ها و دروازه ها از بین رفت و شهرازچهار جهت رو به گسترش نهاد واند كی شكل منظم و هندسی یافت ، همچنین ساختمان ها و تأسیسات بانك ملی ، وزارت امورخارجه شهربانی كل كشور،ایستگاه راه آهن ، دانشگاه تهران ، و ایستگاه فرستنده رادیو تهران ، باشگاه افسران و چند بیمارستان مربوط به این دوره می باشد.

2) 1320تا 1332 كه مصادف با جنگ جهانی دوم بوده و به دلیل پیامدهای ناشی از جنگ جهانی و مسائل و مشكلات سیاسی ناشی از آن تغییرات چشمگیری در تهران حاصل نشد.

3) 1332 تا 1357 كه طی آن شهر تهران به سرعت توسعه یافت و ساختمان ها و شهرك ها و بلوارهای جدیدی احداث شد و جمعیت شهر مطابق آمار سال 1355 به ;، 530 ،4 نفر بالغ گردید .
4) سال 1357 به بعد كه مصادف با انقلاب اسلامی ،تغییر رژیم سیاسی كشور و حاصل آن تغییر چشمگیر در همه ابعاد جامعه اسلامی ما بوده است كه به وضوح شاهد آنیم .
گسترش تهران ، در طی این سال ها مربوط به عوامل چندی از جمله جنگ تحمیلی و مسئله جنگ زدگان ،تمركز امكانات آموزشی و بهداشتی ،

درمانی و رفاهی در تهران موجبات گسترش بی رویه جمعیت در این شهر گردید ه است ودقیقاً همین امر سبب ایجاد معضلات اجتماعی و اقتصادی بی شماری را برای شهروندان تهران درپی داشته است كه از آن جمله به اختصار می توان آلودگی محیط زیست ، ترافیك مشكلات حمل و نقل شهری ، مشاغل كاذب و بسیاری مسائل اقتصادی و زیستی را برشمرد .

تهران مركز كلیه وزارتخانه ها و ادارات و مراكز علمی كشور می باشد و در حال حاضر نمایندگی های سیاسی بیش از 90 كشور جهان در تهران به فعالیت مشغولند . تهران به غیر از داشتن مركزیت سیاسی در كشور یكی از كانون های اصلی فعالیت های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی می باشد . ودرهمین رابطه می توان از مراكز تفریحی و فرهنگی بی شماری در تهران و اطراف آن مانند موزه ایران باستان ، كتابخانه ملی، مجموعه كاخ های سابق ، پارك ها ؛فرهنگسراها خانه فرهنگ ، موزه ها و ; نام برد .

درتهران اماكن متبركه متعددی نیز وجود دارد . طبق آمار 36 امامزاده ، در تهران وجود دارد .
آرامگاه حضرت عبدالعظیم در شهر ری ، امامزاده صالح در تجریش ، امام زاده داود درشمال كن ، آرامگاه حضرت امام خمینی (ره) با آن فضای ملكوتی همواره مورد توجه بسیاری از بازدیدكنندگان و زائرین داخلی وخارجی قرار دارد .

شهر تهران دارای مساحتی حدود 864 كیلومتر می باشد كه از نقطه نظر تامین نیازمندی ها و اداره بهتر شهر به 22 منطقه شهرداری تقسیم شده است كه هركدام از شهرداری های مناطق به مسائل ومشكلات ناحیه ای خود می پردازند.

بخش سوم -وجه تسمیه تهران
تهرا ن د رقدیم روستائی نستباً بزرگ بود كه بین شهر معروف و بزرگ آن زمان یعنی ری و كوهپایه های البرز قرارداشته و برای اولین بار نام آن در ذكر زندگی نامه محمدبن حماد ملقب به ابوعبداله حافظ تهرانی رازی ، متولد سال 190ه .ق آمده است .

پس از اسلام نام آن معرب گردیده و از تهران به طهران تبدیل شده است . اما جغرافی دانان مشهور آن زمان نیز به املای تهران اشاره كرده ا ند .
مقارن ظهور جنبش مشروطیت كه تغییرات زیادی نیز در ادبیات و نگارش زبان فارسی به وجود آمد رفته رفته املای تهران رواج یافت و پس از تاسیس فرهنگستان زبان فارسی و تأكید آن بر روی املای تهران واژه طهران كاملا ً منسوخ گردید .

در مورد اطلاق نام تهران از سوی صاحب نظران و پژوهشگران تاریخ تهران ، گمانه زنی های متفاوتی صورت گرفته اما تا كنون دلیل و شاهدی تاریخی و قابل قبول همگان ارائه نشده است . وجه مشترك بیشتر این اظهار نظرها بر تقسیم واژه تهران به 2 بخش «ته»و«ران» قرار دارد اما اختلاف عمده به خصوص در تعریف بخش اول این واژه بروز می كند .

واژه «ران» عمدتاً به عنوان پسوند مكان به معنی «جا» در نظر گرفته شده و بر حسب آن كه «ته» به چه معنی باشد وجه تسمیه مختلفی به تهران داده شده است .
در برخی موارد واژه «ته» به معنی«گودی » و «نقطه پست» گرفته شده و تهران در مقابل كلمه «شمیران» به معنای «مكان بلند » ، به معنا ی« مكان پست » یا «گود» تعبیر شده است همچنین با لحاظ كردن معنای «گرم » برای واژه «ته» درمقابل شمیران به معنای «مكان سرد » . تهران به معنای «مكان گرم » در نظرگرفته شده است ،

به علاوه برخی نیز دامنه جنوبی كوه توچال را به «ران» تشبیه نموده و تهران را به معنای «ته» یا انتهای ران و «شمیران » را به معنای «بالا» یا «سرران» در نظر گرفته اند .
یكی دیگر از موارد مطرح شده در این زمینه استناد به نوشته یاقوت حموی درمعجم البلدان و قزوینی در آثار البلاد و اخبار العباداست كه تهران را روستایی بزرگ و پرجمعیت توصیف كرده كه اكثرخانه های آن در زیرزمین قراردارد، در این تعبیر «ته» به معنای «زیر» و «ران» به معنای «زمین » تعریف شده وتهران به معنای مكانی كه در زیرزمین ساخته شده معنا شده است .

بخش چهارم – جمعیت تهران
جمعیت تهران در ابتدای تشكیل دولت قاجار حدود 15000 نفر بوده كه در اواخر دوره ناصرالدین شاه به حدود 150000 تا 200000 نفر رسیده ودر پایان سلسله قاجار یه جمعیت تهران حدود 250000 تا 300000 تفر بر آورده شده بود . در آمارگیری دوره رضاشاه ،در سال 1318 هجری شمسی ، جمعیت تهران 540087 نفر تعیین گردید.

درسرشماری های عمومی سال های 1335 ،1345 ، 1375،1365،1355 جمعیت تهران به ترتیب ، 1512082 نفر ، 2719730 نفر ، 4539223 نفر، 6042584 نفر و 6758845 نفر بوده است تخمین های مركز آمار ایران جمعیت تهران را بر ای سال 1384 حدود 7123190 نفر برآورد كرده بود .
شهر تهران به لحاظ اداری به 22 منطقه شهرداری و 112 ناحیه تقسیم شده كه شهر دار هرمنطقه توسط شهردار تهران منصوب می گردد .

بخش پنجم – تهران امروز
شهر تهران نه تنها مركز سیاسی ایران ، بلكه مركز اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ایران نیز به شمار می رود و به علت جاذبه های فراوانش مدت ها ست كه مهاجران بسیاری را از سراسر كشور به خود جذب می كند . انبوهی جمعیت ، افزایش وسایل نقلیه خصوصی و عمومی ،تمركز بسیار ی از امور اداری در تهران و نظایر آن موجب ایجاد معضلات عدیده ای شده كه علاوه بر مشكلات اجتماعی ، و معضل آلودگی هوا وترافیك ، بیش از 3 دهه است كه مردم تهران را رنج می دهد .

علی رغم ایجاد بزرگراه های متعدد در مناطق مختلف تهران ، تعیین محدوده خاصی درمركز تهران تحت عنوان محدوده ترافیك برای محدود كردن آمد و شد وسایل نقلیه خصوصی ، درمركز شهر ، تعین مسیرهای ویژه اتوبوس های شركت واحد ، راه اندازی 3 خط مترو ،افزایش تعداد انواع تاكسی های شهری و اخیراً دوربرگردان ها ، هنوز هم گره ترافیك گشوده نشده و از آنجایی كه سرعت تولید اتومبیل های سواری از سرعت گسترش خیابان ها و بزرگراه ها بیشتر است به نظر می آید روزی تهران به یك پاركینگ مبدل خواهد شد .

فصل دوم
ویژگیهای منطقه3

بخش اول – معرفی منطقه
بخش دوم – مشخصات منطقه (وضع موجود )
بخش سوم – تاریخچه منطقه (تحولات گذشته )
بخش چهارم – خصوصیات جمعیتی منطقه

بخش پنجم – اطلاعات آماری منطقه
بخش ششم – مشكلات منطقه ارائه پیشنهادات

آسمان فیروزه ای خیابان دكتر شریعتی
وقتی خبری از ترافیك نیست

بخش اول – معرفی منطقه
1- در نگاهی كلی منطقه 3 را منطقه ای با كالبد و كاركرد فرامنطقه ای و یكی از مهمترین مناطق شهر تهران می توان خواند .
این منطقه دارای حساسیت های منطقه ای بالایی به لحاظ مكان وموقعیت است . در این منطقه شاهد بیمارستان های بزرگ و مهمی چون بیمارستان قلب شهید رجایی ، سوانح و سوختگی مطهری و ; هستیم . این منطقه شریان های ارتباطی شهررا هم پوشش می دهد .

اینجا منطقه ای است در تقاطع شمال و جنوب و غرب و شرق تهران ؛ و میدان ونك نقطه ارتباطی این شریان‌ها به حساب می آید.

2- منطقه 3 دارای ویژگی های طبیعی استثنایی اصیلی است . این منطقه اقلیم طبیعی خود را حفظ كرده و به آن زیبایی صدچندانی داده است.
پستی ها و بلندیها ی طبیعی و تپه ماهور های پارك بهشت مادران ، پارك طالقانی و بزرگراه مدرس از آن جمله اند .

فضای سبز این منطقه بالغ بر 80 سال قدمت دارد . این از شاخصه های منطقه است در محله هایی چون ده ونك ، احتشامیه ، و دروس درختان تنومندی با قدمت بیش از 100 سال هم مشاهده می شود . كه نشان از قدمت این منطقه دارد .
3- منطقه 3 خیابان و محله های بسیار قدیمی و اصیلی دارد . جمعیت جوان این منطقه از جمعیت سالمندش كمتر است .

گرانی زمین ، خانه و اجاره آن برای سكونت جوانان در این منطقه مشكلاتی بوجود آورده است . همانطور که گفته شد جمعیت سالمند این منطقه از جمعیت جوان آن بیشتر است این وظیفه خدمت رسانی به سالمندان منطقه را خطیر تر می کند.

ایجاد فضای امن و آرامش بخش در گوشه گوشه محله های قدیمی یا حداقل رسیدگی به پارک های محله و ا یجاد فضایی با نشاط برای سالمندان از جمله اقدامات لازم به شمار می رود.
4- مردم در این منطقه سطح زندگی ، در آمد سرانه و تحصیلات بالایی دارند. در این منطقه بی سوادی نزدیک به صفر است. در این منطقه زندگی مرفه بر زندگی فقیرانه غلبه دارد.

5- فضای فرهنگی در منطقه کم است(کتابخانه /خانه فرهنگ/سالن نمایش/;)

مشخصات منطقه (وضع موجود )
منطقه 3 شهرداری تهران (بالغ بر 3 هزار هكتار ) یكی از مناطق شمالی این شهر محسوب می شود كه از شمال با منطقه 1، از شرق با منطقه 4، از جنوب با مناطق 6و7 و از غرب با منطقه 2 همجوار بوده ومحدوده جغرافیایی منطقه نیز طبق طرح جامع ساماندهی شهر تهران مصوب سال 1370 از شمال بزرگراه شهید چمران ،

بزرگراه شهید مدرس و بزرگراه شهید آ یت اله صدر از شرق خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی ، از جنوب بزرگراه رسالت و بزرگراه شهید همت و از غرب بزرگراه شهید چمران می باشد .

این منطقه دارای 6 ناحیه و 11 محله بوده كه از شاخص ترین محلات آن می توان به محلات قلهك ، زرگنده ، ونك ، داوودیه ، دروس ، اختیاریه ، چال هرز ، كاووسیه ، امانیه ، و رستم آباد اشاره نمود . از نظر جمعیتی منطقه 3 دارای حدود 300 هزارنفر جمعیت و 83000 خانوار می باشد كه از این میان 213429 نفر باسواد و 10066 نفرنیز جزو افراد بی سواد می باشد كه با توجه به بررسی های بعمل آمده می توان این منطقه را جزو مناطق شاخص در زمینه درصد نرخ بالای باسوادان به حساب آورد . همچنین با توجه به تمركز مراكز عمده تجاری و اقتصادی ،

ادارات و موسسات دولتی ، همچنین موسسات و مراكز آموزس عالی ، مراكز تفریحی و فرهنگی و مراكز عمده بهداشتی و درمانی جمعیت شناور منطقه بسیار بیشتر از جمعیت ساكن بود ه و ساكنین این منطقه روزانه پذیرای خیل كثیری از شهروندان سایر مناطق می باشد كه این امر موجب حساسیت این منطقه به نسبت به سایر مناطق گردیده است .

یكی دیگر از شاخصهای مهم و عمده این منطقه وجود 66 سفارتخانه و مراكز اقامت سفرا بوده كه این منطقه را بصورت منطقه دیپلمات نشین درآورده است . از دیگر شاخص های منطقه وجود سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مراکز دولتی سطح کشور است. پارک ملت به عنوان اصلی ترین پارك سطح شهر تهران نیز بیش از پیش به اهمیت این منطقه می افزاید .

وجود شبكه وسیع بزرگراه های شهر تهران از جمله بزرگراه صدر ، همت ، چمران ، رسالت ، مدرس، نیز موجب تردد خیل عظیمی از شهروندان بوده به نحوی كه در برنامه هفتگی هر شهروند تهرانی مطمئناً گذری از این منطقه صورت می پذیرد جهت اطلاع هر چه بیشتر از اهمیت منطقه 3 می توان مختصرا ً به وجود مراكز ذیل اشاره نمود.

در بخش بهداشت و درمان وجود بیمارستان های فوق تخصصی خاتم الانبیا ء ، و بقیه اله اعظم ، كودكان مفید ، سوانح وسوختگی در بخش فرهنگی تفریحی پاركهای نشاط و طالقانی ، سینما فرهنگ ، موزه پول ، دفینه امیر المومنین، تماشاگه تاریخ ، فرهنگسرای هنر و طبرستان و 6 كتابخانه د ربخش مذهبی آستان مقدس امام زاده اسماعیل و امامزاده قاضی الصابر وجود 31 مسجد و حسینیه مانند مسجد حسینیه ارشاد و قبا و الغدیر و ; مراكز ورزشی مانند پیست دوچرخه سواری و تیروكمان پارك نشاط

، سالن تیراندازی ، پارك سئول مجموعه ورزشی كوثر ، باشگاه های ورزشی انقلاب ، استقلال ، ادارات و مجموعه ورزشی شهید كشوری وجود بیش از 13 اقامتگاه و 2 هتل 5 ستاره هما و استقلال و 37 مركز آموزش عالی و33 وزارتخانه و سازمان دولتی و همچنین بالغ بر 27 مركز عمده خرید می باشد .

مجموعه مراكز فوق جمعیت شناور منطقه را روزانه به بیش از 4 برابر جمعیت واقعی آن افزایش داد ، به صورتی كه شهرداری منطقه 3 می بایست علاوه بر افزایش كمی خدمت رسانی به شهروندان بر ا رتقای این خدمات رسانی نیز توجه ویژه مبذول نماید . این حجم زیاد مسافرتهای درون شهری ترافیك این منطقه را به شدت افزایش داده احداث شماره 1 مترو واقع در اتوبان شهید حقانی با جابجایی مسا فران به كاهش بار ترافیكی منطقه كمك می نماید .

بخش سوم -سوابق تاریخی منطقه
منطقه سه بخشی از شمیران محسوب می شود . شمیران دارای آبادیهای بسیار است كه در اینجا تنها از آبادیهایی نام برده می شود كه در محدوده جغرافیایی این منطقه قرار داشته است.
تاریخ شمیران و آبادیهای آن از گذشته دور همواره متاثر از تاریخ شهر ری و بعد از آن تهران بوده است . شمیران آسایشگاه مردم ری بوده وبعدها به علت وجود نقاط كوهستانی صعب العبور دارای اهمیت زیادی شد و استحكامات متعددی در آنجا ساخته شد .

قلهك :
نخستین قریه شمیران محسوب می شود كه از آنجا جاده های متعددی به اطراف منشعب می شده است . یكی به سوی سفارت خانه فرنگیها ، دیگری به سوی قصراعیان و باغهای ییلاقی درباریان یا كارمندان می رفته است .
از نوشته های سیاحان چنین بر می آید كه منطقه قلهك از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به نسبت سایر آبادیها نیز زودتردارای تاسیسات شهری شده بود .

آبادی اصلی قلهك در شمال شرقی تهران برسرراه قدیم تهران – تجریش واقع و جزء نقاط خوش آب و هوا است . مساعد بودن اقلیم و فراوانی آن به باغداری رونق بخشیده بود و اكثر اهالی در این شغل امرار معاش می كردند .علاوه بر باغداری تعدادی از افراد نیز در كارخانجات مهمات سازی به كار اشتغال داشته‌اند .

تعداد افراد شاغل در این كارخانجات مشخص نیست و همچنین به دلیل تغییرات فراوان در منطقه محل این كارخانجات مشخص نمی باشد.
ساختار جمعیتی منطقه علاوه برساكنین مسلمان آن حدود بیست خانوار ارمنی و چند خانواده یهودی بوده است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir