توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد جلوه های حجاب تحت pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد جلوه های حجاب تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد جلوه های حجاب تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد جلوه های حجاب تحت pdf :

جلوه های حجاب
جلوه های حجاب:
آن چه مسلم است حجاب تنها پوشش ظاهری نیست، بلكه حجاب در گفتار، نگاه و رفتار نیز از مصادیق آن است و در این موارد تقریباٌ زن و مرد از وظایف یكسان برخوردار هستند. اما چون غرض رساله شرح و وظایف و مسئولیت های خاص زنان است، این بحث را از همین جنبه ادامه می دهیم:
1- حجاب در پوشش ظاهری
و; لیضربن بخمرهن علی جنوبهن و لایبدین زینتهن الا ماظهر منها ; ))1
در این آیه كه در ابتدای بحث مفصلاٌ ذكر شد، حد حجاب زنان مشخص شده است.

گفته اند : ‌((در دوران جاهلیت زنان روسری را بر پشت گوش خود می اندختند و سینه و بالای آن نمایان می شد.2
طوسی در تعریف ((خمار)) گفته است: ((خمار، پوشش سرزن است كه بر پیشانی آویخته می شود.))3
مجمع البیان از قول ابن عباس نقل می كند: ((یعنی زن باید مو و سینه و دور گردن و زیر گلو را بپوشاند.))4
ابوالفتوح رازی نیز گفته است: ((یعنی چنان كنند كه گریبان ایشان به مقنعه پوشیده باشد تا سینه ی ایشان پیدا نشود.))1
((زینت)) چیست؟

مفسرین در مورد آیه ی (ولایبدین زینتهن الا ماظهر منها)) و كلمه ی ((زینت)) نظرات مختلفی بیان داشته اند، از جمله:
در مجمع البیان می خوانیم: ((برخی گفته اند: زینت دو قسم است: آشكار و پنهان زینت آشكار، لازم نیست پوشیده شود و می توان به آن نگاه كرد، كه در این زمینه سه قول است:
1- زینت آشكار، لباس است
2- زینت آشكار، سرمه، انگشتری و خضاب كف است.
3- زینت آشكار، صورت و كف دست هاست.2

برخی گفته اند: ((كلمه ی ابداء)) به معنی آشكار نمودن و اظهار است و مفهوم لغوی زینت، آن چه سبب تزیین میشود))3
برخی از مفسران بر این باورند: ((منظور از زینت، مواضع زینت است كه نباید برای نامحرم آشكار شود، پس به قول ایشان به خود زینت می شود نظر كرد و تنها وظیفه ی زن این است كه مواضع زینت مثل گوش و سینه را بپوشاند.1
زمخشری در كشاف گفته است: ((زینت عبارت است از چیزهایی كه زن خود را بدان ها می آراید، اما زینت های پنهان مثل بازوبند، گردنبند، تاج، كمربند و گوشواره كه باید پوشانیده شود.2

((حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: آنچه روسری آن را می پوشاند، یعنی سرو گردن و بالاتر از دستبند، زینت است)).3
قرطبی نیز می گوید: ((زینت بر دو قسم است: خلقی، اكتسابی، زینت خلقی:
صورت زن است كه اصل زینت است، اما زینت اكتسابی عبارت است از آن چیزی است كه زن در زیبا نمودن خود مثل لباس، زیورآلات و ; به كار می گیرد.4
در المیزان چنین آمده است: ((مواضع و محل زینت خود را آشكار نكند، مگر آن مواضعی كه عادهٌ ظاهر است و مطابق روایت، منظور از آن صورت و دو كف دست وقدم ها می باشد، در ادامه می فرماید: به زنان بگو تا اطراف مقنعه ها را به سینه های خود انداخته و آن را بپوشانند و زینت های خود را جز برای محارم هفت گانه ی نسبی و سببی آَشكار نكنند.1
برخی نیز گفته اند: (منظور از زینتهن)) اعضای بدن است.2
در مورد آیه ی: اوما مكت ایما نهن گفته اند: شامل غلامان و كنیزان می شود.3
در تفسیر الكبیر آمده است كه: ((غلام نمی تواند به موی صاحبش (خانمش) نگاه كند.4
و درباره ی «اوالتابعین غیر اولی الاربه من الرجال اوالطفل» گفته اند: كلمه ی (اربه) از ماده ی (ارب)، (بر وزن عرب) به معنی نیازمندی و شدت احتیاج است.5

فخر رازی در این باره گفته است: « در اعراب (غیر) دو احتمال داده اند:
1- منصوب است: طفلان استثناء شده اند، مگر در صورتی كه صاحب شهوت باشند
2- مكسور است: در صورتی كه دارای صفت تابعین باشند، یعنی طفلانی كه نیاز به زن ندارند.6
تابعین كیانند؟
در مجمع البیان ذكر شده است: «برخی گفته اند: مراد مرد ابهلی است كه جیره خوار زن باشد و به زن توجهی ندارد (این نكته از امام صادق (ع) نقل شده است)، برخی گویند: مقصود آدم های عقیمی هستند كه تمایل جنسی در وجودشان نیست، عده ای گویند: منظور پیرمرد است؛ برخی نیز گویند: مراد غلام صغیر است. به هر حال مقصود هر كه باشد، آیه مردی را كه تمایل به زنان ندارد و جاذبه ی زن را درك نمی كند، از حكم استثناء نموده است.1
نسائهن كیانند؟

زنان، گروه دیگری هستند كه از حكم عام استثناء شده اند، مصداق «نسائهن» میان مفسران به مناقشه رفته است . بدین ترتیب كه:
برخی گفته اند: «زنان، در برابر زنان مومن لازم نیست خود را بپوشانند، اما در برابر زنان غیر مسلمان، باید خود را بپوشانند.2
طوس می نویسد: «مراد زنان مومن است نه مشرك»3
پاره ای گفته اند: «منظور زنانی است كه با آن ها معاشرت و رفت و آمد دارند،

خواه مسلمان و یا غیر مسلمان باشد، برخی این را قول محكم گرفته اند.»1
در این باره حدیثی از امام صادق (ع) رسیده كه فرمودند: سزاوار نیست كه زن (مسلمان) نزد زن یهودی و نصرانی، كشف حجاب نماید، زیرا آن ها زن مسلمان را نزد شوهرانشان توصیف می كنند.2

در آیه ی دیگر آمده است: «یا ایها النبی قل لازواجك و بناتك و نساء المومنین یدینن یلیهن هن جلابیهن ذلك ادنی ان یعرفن فلایوذین; »3
در شان نزول آیه آمده است: « زنان مسلمان به مسجد می رفتند و پشت سر پیامبر (ص) نماز می گذاردند، هنگام شب بعضی از جوانان هرزه، مزاحم آنان می شدند خداوند برای گرفتن بهانه از آن ها و یا به اشتباه نیفتادن آنان، دستور داد كه زنان آزاده مقنعه ای بپوشند كه بتواند از سر تا پایین بدن آن ها را بپوشاند.4
مصداق واژه ی «جلباب» چیست؟
ابن منظور می نویسد: (جلباب به معنی قمیص است)، جامه ای است:
از خمار، گشاده تر و از رداء كوتاه تر، كه زن بدان سرو سینه ی خود را می پوشاند و گفته جامه ای گشاد و كوتاه تر از ملحفه است.1
ابن ثیر می گوید: «جلباب» ازار و رداء است و نیز گفته: ملحفه است و آن مانند مقعنه می باشد كه زن بدان سر و پشت و سینه خود را می پوشاند و جمع آن «جلابیب» است.2

طوسی از ابن عباس و مجاهد آورده است: «جلباب، خمار زن است و آن مقنعه ای است كه پیشانی و سر خود را بدان پوشد، گاهی كه برای كاری از خانه بیرون آید؛ و از گفته ی حسن می نویسد: جلابیب: ملحفه هاست كه زن آن را بر چهره ی خود می آورد.3
قاموس (جلباب) را به پیراهن گشاد و كوچك تر از ملحفه كه زن لباس های خود را با آن می پوشاند معنی كرده است.4
در تفسیر این كثیر آمده است: «ام سلمه روایتی دارد كه وقتی آیه ی فوق نازل شد، زنان طایفه ی انصار جامه های پشمی سیاه به سر می كردند و در سیاهی مانند زاغ ها بودند و با همین وضع از كفار عبور می كردند. رسول اكرم در این مورد به آن ها اعتراض نكرد و همین دلیل تقریر و امضای آن حضرت است.1

روایتی از ابوهریره می گوید: «نساء كاسیات، عاریات، مائلات و ممیلات، لایدخلن الجنه2
می توان نتیجه گرفت: آن پوششی منظور است كه اعضای بدن را بپوشاند و حجم اندام و جاذبیت های زنانه و لباس و زیور را آشكار نكند. و همه اتفاق دارند كه كل بدن عورت است نسبت به اجنبی به جز صورت و دو دست از مچ تا انتهای انگشتان و دلیل آن آیه ی (21) از سوره ی نور و آیه ی (59) از سوره ی احزاب می باشد و صورت زن عورت نیست ، مگر زنانی كه به قصد تلذذ به آن نگاه شود و یا احتمال فتنه برود.3
قرآن كریم درباره ی زنان پیامبر (ص) می فرماید: و اذا سالتموهن متاعا فاسالوهن من وراء حجابٍ.4
در شان نزول آیه ی فوق روایت شده است: رسول خدا (ص) با بعضی از اصحاب غذا می خوردند كه دست یكی از آن ها به دست عایشه اصابت كرد. و بر پیامبر این قضیه ناگوار آمد آیه نازل شد.1

برخی گفته اند: «منظور از حجاب در این آیه پوشش زنان نیست؛ بلكه حكمی اضافه بر آن است كه مخصوص همسران رسول گرامی بوده، آن ها حتی با پوشش اسلامی در برابر مردم در این گونه موارد ظاهر نشوند، البته این حكم درباره ی زنان دیگر وارد نشده و در آن ها تنها رعایت پوشش كافی است.2
سوره ی نور، آیه ی (60)، حدود حجاب را در مورد زنان سالخورده معین می كند: «والقواعد من النساء اللاتی لایرجون نكاحاً فلیس علیهن جناح ان یضعن ثیابهن غیر متبرجات بزینه و ان یستعفن خیر لهن و الله سمیع علیم.3
برخی از مفسران برآنند: (قواعد) یعنی زنان سالخورده ای كه كسی رغبتی به مباشرت و نكاح با ایشان نداشته باشد و بعضی گفته اند : منظور زنان یائسه است. (تبرج) به معنای اظهار محاسن و زیباییهایی است كه باید آن ها را بپوشاند.
این آیه ی استثنایی از حكم عمومی حجاب است، یعنی زنان مسنی كه امید ازدواج ندارند، می توانند حجاب را مراعات نكنند، البته در صورتی كه خودنمایی و زینت نداشته باشند، اما در ادامه می فرماید: به همین دلیل برای

زنان پوشیدگی بهتر از خودنمایی است و خدا شنواست.1
در مورد سن این زنان و این كه تا چه حد برسند، حكم قواعد پیدا می كنند، آنان در برخی روایات به (مسنه) و در برخی دیگر به (قعود از نكاح) یعنی (بازنشستگی از ازدواج) تعبیر شده اند.2

اما جمعی از فقها و مفسرین آن را به معنی پایان دوران بیماری زنانه و رسیدن به حد نازایی و عدم رغبت كسی به ازدواج با آن ها دانسته اند.3
در برخی روایات در پاسخ به این سوال كه كدامیك از لباس هایشان را می توانند فرو نهند، امام صادق فرمود: الجلباب4
در بیان السعاده می خوانیم: در مورد پیر زنان مو كه استثناء شده چون از دیدن موهای آنان اگر برای مردان انزجار و تنفر حاصل نشود، قطعاً رغبت و میلی هم نشان نخواهند داد (خیر لهن) می گوید: جامه را پوشیدن بهتر از درآوردن آن است.»5

2- حجاب در نگاه كردن:
«قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلك ازكی لهم ان الله خبیر بما یصنعون، و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن;1
در شان نزول آیه (30) سوره نور آمده است: «جوانی از انصار در كوچه های مدینه به زنی برخورد كرد كه می آمد و در آن ایام زنان مقنعه ی خود را پشت گوش می انداختند، وقتی زن از او می گذشت، او را تعقیب كرد و از پشت او را می نگریست تا داخل كوچه ی بعدی شد و در آن جا استخوان یا شیشه ای كه در دیوار بود به صورت جوان گیر كرد و آن را شكافت؛ همین كه زن از نظرش غایب شد متوجه گردید كه خون به سینه و لباسش می ریزد، نزد رسول الله رفت و جریان را گفت: آیه فوق نازل گردید.2
معنی لغوی «یغضوا»

(یغظوا) از ماده ی «غض» غض بصر یعنی : فرو خواباندن جشم از آن چه بر آن نگاه كردن حرام است.3 در مقایس اللغه آمده است: یعنی كاستن نگاه4
«یغضوا»؛ از ماده ی «غض» یعنی كوتاه كردن نگاه و صدا، در لسان العرب آمده است.
«غض العین: كفه، خفضه و كسره یعنی : چشم را از دیدن بازداشت، پایین آورد. و آن را شكست.1
راغب اصفهانی در مفردات می گوید: نگاه تند را مهار كردن و جلو آن را گرفتن و كم كردن است.2
برخی از مفسران برآنند: غرض از (غض)، پوشاند ویا تنگ كردن چشم است. غض بصر این است كه پیك های چشم را به هم نزدیك كنند كه دید و نگاه محدودتر باشد، به عبارت دیگر با چشم گشاده و دریده نبینند.3

برخی هم «غض» را به معنای بستن و روی هم نهادن چشم معنا كرده اند.4
به كار رفتن (من) در آیه نیز از سوی مفسران به مناقشه رفته است
زمخشری می گوید: من تبعیض است و مقصود فروخواباندن نگاه از موارد حرام و محدود كردن نگاه به موارد حلال است.5

اردبیلی گفته است: بهتر است (من) را زائده بگیریم.1
از جمله نكاتی كه مفسران بدان پرداخته و در بازشناسی چگونگی آن سخن گفته اند، این است كه چرا در مساله ی «نگاه» (من) آمده ولی در «حفظ فرج» نیامده است؟
اردبیلی می گوید: «چون مساله ی نگاه، وسیع تر و گسترده تر از مساله ی فرج است، لذا در مساله ی نگاه (من) آمده است.2
چرا (غض) بر (حفظ فرج) مقدم شده است؟

سید قطب در این رابطه می گوید: «حفظ فرج پی آمد طبیعی فرو خواباندن چشم است و گامی است در استواری اراده و هوشیاری در حفاظت از افتادن در گناه و تسلط بر خواهش های نفسانی ، از این روی بین آن دو در یك آیه جمع فرموده تا نشان دهد: یكی حالت سبب و دیگری جایگاه نتیجه را دارد و هر دو گام هایی هستند پی در پی، در صفحه ی ذهن و صحنه ی زندگی، نزدیك به نزدیك.3
برخی نیز گفته اند: نگاه كردن ، مقدمه ی واقع شدن در فجور و ; است.4
در روح البیان نیز می خوانیم: نهی از نگاه و حفظ فرج قرین شد و مشعر به این است كه خطر نگاه بسیار است، چه بسا سبب زنا می شود.1
در مورد (قل للمومنات یغضضن; ) عقیده برخی بر آن است كه خطاب (قل للمومنین ; ) برای زن و مرد كفایت می كرد، ولی (مومنات) را مخصوصاً ذكر نمود تا اهمیت مساله را برساند و امرش را تاكید نماید. قرطبی می گوید: خداوند (مومنات) را به منظور تاكید اختصاصاً ذكر نمود، چون قول خداوند در «قل للمومنین» كلمه ی مومنین شامل زن مرد مومن می شود، چرا كه هر خطایی در قرآن عام است.2
در اثنی عشری نیز آمده است: نهی از نظر نمودن و امر به ترك نظر، فقط تحریم نظر را عملاً اقتضا دارد، پس وقوع نظر سهوی و غیر عمدی جایز می ماند ، لیكن چون چشم بر هم گزاردن و اغماض را امر فرموده است، پس نظر غیر عمدی را هم شامل می باشد، زیرا وقتی چشم بر هم نهادن واجب شد، نظر نكردن چه عمدی و چه سهوی، مسلم خواهد بود.3

پیامبر در ضمن وصیت به امیر مومنان فرمود: یا علی ! نظری را به دنبال نظری نفرست، زیرا اولی برای تو بخشوده است، اما دومی، خیر.4
برخی از فقها برآنند: هر آن چه مس آن جایز باشد، نظر به آن هم جایز است و هر چه نظر بر آن حرام، مس هم حرام است به اتفاق همه، مس در تلذذ قوی تر از نظر است.1
3- حجاب در گفتار:
«یا نساء النبی لستن كاحد من النساء ان اتقیتن فلاتحضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولاً معروفاً و قرن فی بیوتكن و لاتبرجن تبرج الجاهلیه الاولی»2
در آیه ی فوق كه راجع به همسران پیامبر است و می توان حكم را به بقیه ی زنان مسلمان سرایت داد، از خضوع در گفتار و با لحن جذاب و دلبر با سخن گفتن نهی شده است.
زیرا این نحوه سخن گفتن، قلب بیمار شخص منحرف را به خود جلب كرده و او را به طمع می اندازد و زمینه ی فساد و انحراف را فراهم می اورد.
در مورد آیه ی (قرن فی بیوتكن) گفته اند: به دو معنا آمده است:
1- ملازم خانه های خود باشید و از منزل خارج نشوید، به این معنا بنابراین است كه از «قرر» مشتق باشد و اصل آن «اقررن» بوده است، «راء» اول حذف شد و فتحه آن به «قاف» منتقل شد.
2- باوقار باشید موقر باشید این معنا بنابراین است كه از (وقر) مشتق باشد1

برخی دیگر از مفسران برآنند: «ای زنان پیامبر در منازل خود قرار گیرید (درخانه مشغول باشید، اما موقع خارج شدن از منزل، مانند زنان دوره ی جاهلیت قبل از اسلام به خود زینت نداده برای مردان ظاهر مشوید».2
«ولا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی»

بعضی درباره ی آیه فوق چنین گفته اند : منظور از (جاهلیت اولی) جاهلیت قدیمی است كه آن را «جاهلیت جهلا» می گفتند و آن زمان تولد حضرت ابراهیم است كه زنان پیراهن مروارید دوز به تن می كردند و در میان راه ها خود را بر مردان عرضه می داشتند، پاره ای گویند: دوران میان آدم و حضرت نوح است و برخی گویند: مقصود جاهلیت زمان كفر پیش از اسلام است.3
می فرماید: در خانه هایتان بمانید و همانند روزگار جاهلیت آرامش و خودنمایی نكنید.

4- حجاب در رفتار
«; ولایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن ; »1
از دیگر جلوه های حجاب، رفتار سنگین و بامتانت برای زنان است طرز راه رفتن، نشست و برخاست و دیگر حركات زن نباید هوس انگیز و محرك باشد و نظر مرد بیگانه را به خود جلب كند.

در تفسیر آیه فوق گفته اند: در آیه شریفه درباره طرز راه رفتن زن است، كه باید با متانت و وقار باشد . در گذشته زن ها پاهای خود را چنان بر زمین می زدند كه صدای خلخال آن ها شنیده شود. قرآن كریم آن ها را از این عمل نهی فرمود، برخی گویند: مقصود این است كه موقع راه رفتن به گونه ای راه نروند كه خلخال آنها آشكار شده و یا صدای آن ها شنیده شود.»3
پاره ای دیگر گفته اند: «زنان مومنه پاهای خود را محكم بر زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان به گوش رسد (زیورهایی مانند دستبند، خلخال، گوشواره و ; )3

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir