توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله روش‌ها و فنون تدریس word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله روش‌ها و فنون تدریس word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله روش‌ها و فنون تدریس word

1- تعریف تدریس
2- ابعاد تدریس
3- طبقه بندی هدفهای آموزشی از نظر بلوم
4- تعریف یاد‌گیری
5- طبقه بندی نظریه‌های یاد‌گیری
6- روشهای نوین تدریس
7- آموزش از راه دور
8- مدارس هوشمند
9- نقد و مقایسه جزوه و کتاب

1-   تدریس

       فعالیتی است در جهت راهنمایی، هدایت و مساعدت در امر یاد‌گیری

       بیان صریح معلم درباره آنچه که باید یاد گرفته شود

       هم ورزی متقابل بین معلم و متعلم

       فعالیتی است که شرایط مساعد و مناسب یاد‌گیری را فراهم می سازد

       فعالیتی است برای رشد فراگیران

پس: تدریس فعالیتی است منظم، دارای هدف از قبل طراحی شده که به صورت تعاملی و رابطه دوجانبه بین معلم و فراگیران جریان می‎گیرد. تا شرایط لازم و مساعد را جهت بازسازی تجارب فردی و تغییرات کیفی در فراگیران ایجاد نماید[1]

2-  تدریس مجموعه فعالیت هایی منظم و هدفدار است که منجر به تغییر و یاد گیری شاگرد می‎شود. یعنی فعالیت هایی باید از قبل طراحی و برنامه‌ریزی شده باشند و در آنها تعامل وجود داشته باشد[2]

3-  تدریس به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می‎شود که هدفدار است و آگاهانه صورت می‌پذیرد و به گونه اتفاقی یا تصادفی قوام نمی گیرد. فعالیت هایی که تدریس را موجب می‎شوند بر اثر سه رکن اساسی یعنی معلم، شاگرد و مواد درسی استوار است[3]

4-  تدریس متشکل از فعالیت هایی است که با فعالیت های ذهنی و جسمی معلم و شاگرد همراه است و این فرایند به گونه ای اصولی، مستدل و با بهره گیری از مواد درسی تحقق می یابد و زمانیکه یکی از سه مؤلفه معلم، شاگرد و مواد درسی نباشد، به جهت به هم خوردن ارتباط بین این سه عامل، تدریس به وقوع نمی پیوندد[4]

5-  فرایند تدریس مجموعه اعمالی است سنجیده، منطقی و پیوسته که به منظور ارائه درس از طرف معلم صورت می‎گیرد[5]

6-  منظور از تدریس بوجود آوردن تغییری مناسب در رفتار شاگرد است. به عبارت دیگر تدریس باید شاگرد را از نقطه نظر کارهایی که می‎تواند انجام دهد تغییر دهد که این تغییر معمولاً به توسط معلم انجام می پذیرد. معلمان برای تحقق اهداف خود از راهبردهای تدریس بهره می گیرند، در واقع اغلب این تمایل وجود دارد که مسئله تدریس صرفاً به کار گرفتن یک روش یاددهی یکسان برای تمامی موارد تلقی شود. گاهگاهی، آن هم در صورت بودن وقت برای تأثیر بیشتر قدری چاشنی وسایل کمک آموزشی دیداری شنیداری نیز به آن اضافه می‎شود[6]

7-   تدریس جریان بهم پیوسته و مرتبطی است که با طراحی شروع می‎شود و با اجرا و ارزشیابی خاتمه می یابد[7]

8-  تدریس فعالیتی است معطوف به پیشرفت دانش آموز در امر یاد‌گیری، به گونه ای که یگانگی و گنجایش فکری دانش آموز را برای قضاوت مستقل. تأمین می سازد[8]

2- ابعاد تدریس

به نظر من می‎توان بعد روشی (فنی) را با بعد فناوری تلفیق کرد. چرا که استفاده یا عدم استفاده و چگونگی استفاده از فناوری به روش تدریس معلم باز می گردد


[1]  . منبع: یاد‌گیری دانش سه گانه (ص 24) از: منصور شاه ولی، قادر عربی و مسعود شیرنی، بهمن 82- نشر نصوح- اصفهان

[2]  . www.irib.ir/amouzesh/m/ravesh-tadris/page02.htm

[3]  . منبع مورد 3 و 4: کتاب روشها و فنون تدریس از دکتر داریوش نوروزی، احمد آقازاده و کریم عزت‌خواه، دانشگاه پیام نور- (رشته علوم تربیتی). (سال و انتشارات در کتاب ذکر نشده بود.)

[4] منبع مورد 3 و 4: کتاب روشها و فنون تدریس از دکتر داریوش نوروزی، احمد آقازاده و کریم عزت‌خواه، دانشگاه پیام نور- (رشته علوم تربیتی). (سال و انتشارات در کتاب ذکر نشده بود.)

[5]  منبع: کتاب کلیات روشها و فنون تدریس از: دکتر امان الله صفوی- تهران- 1370- نشر معاصر

[6] – منبع: کتاب مدیریت یاد‌گیری از: آرکی دیویس- ترجمه دکتر داریوش نوروزی و محمدحسین امیرتیموری- 1373- نشر راهگشا- شیراز

[7]  – از : کتاب نگاهی دوباره به روشها و فنون تدریس، از دکتر حسین خنیفر چاپ دوم: 1382 ناشر: مؤسسه بوستان کتاب قم، انتشارات: دفتر تبلیغات اسلامی، ص 72 به گفته رضا رحال زاده ص 19 کتاب روانشناسی تدریس

[8] – شفلر- 1972- همان منبع

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir