توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد واحد کنترل الکترونیک اتومبیل word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد واحد کنترل الکترونیک اتومبیل word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد واحد کنترل الکترونیک اتومبیل word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد واحد کنترل الکترونیک اتومبیل word :

واحد کنترل الکترونیک اتومبیل

ECU
مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل

است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ; اعمال می کند. سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS،

سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ;
سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
1 )شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.

2) شرکت Delco آمریکا: این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای سازنده ECU می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و; همچنین در خودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.
3) شرکت Ford آمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برای خودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد.

4) شرکت Siemens آلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی Bosch نیست اما ECU های خوبی می سازد. ECU پراید انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.
5) شرکت Magneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا 323.

6) شرکت Sagem فرانسه: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این شرکت نصب است. بنابراین پژو 206، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانند سمند و پیکان انژکتوری.
7) شرکت Nippon Denso ژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا می باشد البته 6 درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ; متعلق به این شرکت می باشد.

شرکتهای دیگری هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS و ;
UNICHIP یا فن آوری تنظیم ECU
امروزه موتورهای انژكتوری نقشی بسیار اساسی در موفقیت صنایع خودروسازی ایفاء می‌نمایند و كیفیت و قابلیتهای آن، درصد كارایی خودرو را نشان می‌دهد. همانطور كه می‌دانیم كنترل كننده موتورهای انژكتوری، بردی الكترونیكی به نام ECU می‌باشد و در واقع كارایی این بخش تعیین كننده كیفیت یك موتور و در ابعادی دیگر كیفیت خودرو خواهد بود؛ بدین معنی كه هرچقدر ECU یك موتور بهتر طراحی شده باشد، آن موتور كیفیت بهتری خواهد داشت.

ECU بر اساس سنسورهایی كه بدان متصل است شرایط كار موتور را درك كرده و فرامین مناسب را به انژكتورها و شمعها صادر می‌كند. از آنجا كه دینامیك خودرو بسیار پیچیده و غیر خطی می‌باشد، طراحان ECU برای سهولت كار، جداولی را به نام map داخل حافظه ECU می‌ریزند كه در آن مقدار پاشش سوخت و زاویه آوانس در هر دور و بار موتور مشخص شده است. هر چه دقت این جداول بیشتر باشد، دقت عملكرد ECU بیشتر خواهد بود.

نكته‌ای كه باید توجه كرد اینست كه مقادیر این جدولها وابستگی مستقیمی به پارامترهای جغرافیایی موتور، نظیر فشار و دمای هوا دارد. شركتهای خودروسازی، ECU را برای یك آب و هوای خاص طراحی نمی‌كنند بلكه مقادیر map را بگونه‌ای تنظیم می‌كنند كه برای انواع شرایط جغرافیایی جوابی بهینه و معقول بدهد. بنابراین map، در این حالت برای تمام خودروهای از یك مدل بهینه است نه هر خودروی خاص؛ زیرا هیچ دو خودرویی، حتی از یك مدل كاملاً مانند یكدیگر نیستند.
اگر سیستمی بتواند این نقیصه را از ECUها برطرف كند، آنگاه می‌توان به طور اختصاصی map هر خودرو را كالیبره كرده و توان آن را افزایش داد.

امروزه تیونینگ ECU خودروها، بحث جا افتاده ای است و شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند بطور کلی دو روش برای تیونینگ خودروهای انژکتوری وجود دارد. روش اول خواندن دیتاهای (map) ECU و دادن دیتاهای جدید که شرکتهای بسیاری در این زمینه فعالند از جمله: Eurochip، Chip Tuning، Tech TV، Autospeed و ;یکی از اشکالات این روش اینست که بشدت وابسته به ساختار ECU است و با پیچیده شدن سخت افزار ECU امکان خواندن و تغییر دیتاهای آن مشکل

و گاهی غیرممکن می شود مگر آنکه شرکت سازنده ECU خود نحوه دسترسی به اطلاعات را در اختیار شرکتهای تیونینگ بگذارد. روش دوم اضافه کردن یک سخت افزار جانبی به ECU جهت تغییر پارامترهای ECU است. این روش گرچه گرانتر تمام می شود اما وابسته به نوع ECU نیست. یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعال است
، شرکت Dastek است. شرکتی که در آفریقای جنوبی قرار دارد و با پرسنلی

در حدود 30 نفر توانسته موفقِِِِت چشمگیری داشته باشد.جالب است بدانید که این شرکت بظاهر کوچک توانسته است محصول خود را به کشورهای مختلف دنیا صادر کند و بیش از 300 نمایندگی فروش در سرتاسر دنیا دارد كه فقط 100 تا از آنها در ایالات متحده آمریكا هستند. نام این محصول UNICHIP است.
اصول عملکرد UNICHIP بدین صورت كه سنسورهای اصلی در یك موتور انژكتوری (MAP, RPM) را خوانده و سپس با توجه به نقطه كار موتور، مقادیری مجازی از این دو سنسور را به ECU اعمال می‌كند؛ بگونه‌ای كه رفتار ECU نسبت به حالت قبل بهبود پیدا می‌كند.

آمارها نشان می‌دهد كه موفقیت UNICHIP در این زمینه بسیار بالا بوده است:از هر 400 خودرو، فقط یك خودرو ممكن است با UNICHIP بهینه نگردد، 80% خودروهایی كه در آفریقای جنوبی استفاده می‌شوند، UNICHIP را در خودروهای خود نصب كرده‌اند، UNICHIP بر روی بیش از 320 مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا پیاده شده است.
واحد كنترل الكترونیك- سنسورها و عملگرها
ECU- Sensors & Actuators

1-واحد كنترل الكترونیك ECU-Electronic Control Unit
واحد كنترل الكترونیك براساس یك برنامه مشخص كه توسط كارخانه سازنده براساس مشخصات موتور و خودرو طراحی شده كه اصطلاحا برنامه كالیبراسیون نام دارد عمل می‌نماید پارامترهای به كار گرفته شده توسط واحد ECU در مورد خودروی پراید عبارتند از:
– دور موتور
– فشار منیفولد و دمای هوای ورودی
– وضعیت دریچه گاز
– دمای مایع و خنك كننده موتور
– سرعت خودرو
– موقعیت میل سوپاپ
– میزان نسبت هوا به سوخت
– میزان كوبش موجود در موتور

– عملكرد سیستم تهویه
– ولتاژ باطری
ECU از اطلاعات فوق الذكر برای كنترل مقادیر زیر استفاده می كند:
– میزان و زمان پاشش سوخت
– زمان جرقه زنی و طول مدت داول
– دور آرام موتور

– عملكرد پمپ بنزین
– عملكرد شیر برقی كینستر
– قطع تزریق سوخت برای جلوگیری از افزایش دور موتور (cut off)
– عملكرد فنی كندانسور
– سیستم عیب یابی (MILLamp)
علاوه بر این از اطلاعات ارسال شده به ECU برای نمایش اطلاعات زیر استفاده می شود.
– دور موتور

– دمای مایع سیستم خنك كننده
– سرعت خودرو
*نحوه عملكرد ECU در شرایط مختلف:
– در زمان استارت موتور: در زمان استارت زدن، ECU فرمان فعال شدن انژكتورها را به صورت پالس (موج های پله ای) با عرض ثابت صادر می كند، بدین معنی كه انژكتورها به طور متناوب شروع به پاشش یكنواخت سوخت می نماید.

مقدار سوخت تزریق شده با توجه دور موتور، دمای مایع سیستم خنك كننده، و همچنین دما و فشا رهوای ورودی تنظیم می شود. در عین حال مقدار هوای اضافی توسط موتور پله‌ای دور آرام و با توجه به پارامترهای عملكردی موتور تعیین می گردد. پس از استارت زدن و روشن شدن موتور، دور آرام با توجه به دمای مایع خنك كننده موتور تعیین می‌گردد.

عملكرد در دورهای مختلف: در زمان تغییرات لحظه ای موتور (شتابگیری یا كاهش سرعت) مدت زمان تزریق سوخت توسط انژكتورها براساس تغییر در مقادیر پارامترهای زیر تعیین می‌شود:
– دور موتور (بوسیله سنسور دور موتور)
– وضعیت دریچه گاز (بوسیله سنسور موقعیت زاویه ای دریچه گاز)
– فشار هوای ورودی (بوسیله سنسور فشار هوای مانیفولد ورودی)
– دمای مایع خنك كننده (بوسیله سنسور دمای مایع خنك كننده موتور)

قطع پاشش سوخت انژكتورها:
الف) در زمان كاهش سرعت خودرو و زمانی كه به طور ناگهانی راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی دارد، ECU پاشش سوخت انژكتورها را به دلایل زیر قطع می كند:
– كاهش مصرف سوخت
– كاهش گازهای آلاینده خروجی اگزوز
– برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دور موتور تقریبا از دور موتور 5500rpm پاشش سوخت توسط انژكتورها قطع می‌شود.
شروع مجدد پاشش انژكتورها
بعد از قطع پاشش سوخت، هنگامی كه دور موتور به مقدار مشخصی برسد، عمل پاشش سوخت مجددا آغاز شده تا از خاموش شدن موتور جلوگیری شود.
توضیح: در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:

الف) حافظه دائم ب)حافظه موقت
حافظه دائم ECU با قطع باطری از میان نمی رود و در واقع محل قرا گیری اطلاعات مربوط به كالیبراسیون موتور و خودرو است كه توسط آنها ECU اطلاعات دریافتی از سنسورهای مختلف سیستم را پردازش می نماید.
حافظه موقت ECU با برداشتن كابل باطری پس از مدت زمان معینی از بین می رود

.
سنسورها Sensors
1- سنسور دور موتور و موقعیت میل لنگ: اطلاعات مربوط به میزان دور موتور و موقعیت TDC نقطه مرگ بالای سیلندر 4و1 را اندازه گیری و به واحد كنترل الكترونیك ارسال می نماید این سنسور توسط تغییر میدان مغناطیسی ولتاژ مناسب را ایجاد می كند. اطلاعات این سنسور توسط ECU برای محاسبه پارامترهای گوناگون نظیر پاشش سوخت، زمان جرقه زنی و ;. مورد استفاده قرار می گیرد.

2- سنسور موقعیت میل سوپاپ camshaft sensor
وظیفه این سنسور تعیین موقعیت TDC و یا نقطه مرگ بالای سیلندر یك و تفكیك آن از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور است.
3- سنسور فشار منیفولد و دمای هوای ورودی
Manifold Pressure and Intake Air Temperature Sensor
این سنسور در بالای مخزن آرامش منیفولد هوای ورودی نصب شده و اطلاعات مربوط به دمای هوای ورودی و فشار هوای داخل منیفولد را به طور پیوسته اندازه گیری و به ECU ارسال می كند ولتاژ این سنسور توسط ECU تامین می گردد.
ولتاژ بازگشتی از SENSOR متناسب با افزایش فشار اندازه گیری شده توسط پیزوالكتریك (مقاومت متغیر با فشار) تغییر می‌كند. ECU از این اطلاعات برای محاسبه موارد زیر استفاده می‌نماید:
– اندازه گیری جرم هوای ورودی به موتور
– تغییر نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هوای محیط
– اوانس جرقه
مقاومت به كار رفته در سنسورهای هوا از نوع NTC می باشد یعنی مقاومت آن با افزایش دما كاهش می یابد. ECU برای محاسبه جرم هوای ورودی به موتور از اطلاعات این سنسور استفاده می كند.

4- سنسور دمای مایع خنك كننده Water Temperature Sensor
5- سنسور سرعت خودرو Vehicle speed sensor
این سنسور بر روی دنده كیلومتر شمار گیربكس نصب شده و یك سیگنال متناسب با سرعت شفت خروجی گیربكس تولید می نماید و در نتیجه سرعت حركت خودرو اندازه گیری می‌شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir