توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بـررسی تأثیر مدیریت سـود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـ‌ران فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بـررسی تأثیر مدیریت سـود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـ‌ران فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بـررسی تأثیر مدیریت سـود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـ‌ران فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بـررسی تأثیر مدیریت سـود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـ‌ران فایل ورد (word) :

بـررسی تأثیر مدیریت سـود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهـ‌ران

چكیده
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر مدیریت سود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنایع مختلف بود. در دوره مورد بررسی (1385- 1381) 166 شركت از صنایع مختلف انتخاب شدند. سپس با استفاده از شاخص ایكل این شرکتها به دو گروه شركتهای دستكاری كننده سود (93 شرکت) و غیر دستكاری كننده سود (73 شرکت) طبقه بندی شدند. نتایج بررسی نشان داد که شرکتهای دستکاری کننده سود در دوره دستکاری سود سطح

سرمایه گذاری بالاتری نسبت به فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار ندارند. همچنین این شرکتها در دوره مالی بعد نیز سطح سرمایه گذاری پایین تری از فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار نداشته اند اما نتایج تحقیق در كل گویای این مطلب است كه در شركتهای مورد مطالعه مدیریت سود اعمال می شود. از آنجا که مدیریت سود سبب ارایه اطلاعات مالی به صورت غیر واقعی می شود استفاده كنندگان از اطلاعات حسابداری باید در تصمیم گیری های خود به این موضوع توجه نمایند.

واژه های كلیـدی: بورس اوراق بهادار، مدیریت سود، شاخص ایكل، سرمایه گذاری

الف – مقدمه
سود گزارش شده در صورتهای مالی بعنوان یكی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملكرد و تعیین ارزش بنگاه اقتصادی تلقی می گردد كه همواره مورد استفاده طیف وسیعی از استفاده كنندگان نظیر سهامداران- سرمایه گذاران- كارگزاران بورس و ; قرار می گیرد. از آنجا كه محاسبه سود بنگاه اقتصادی متأثر از روشهای برآورد حسابداری است و تهیه صورتهای مالی بر عهده مدیریت واحد تجاری می باشد ممكن است مدیریت بنا به دلایل مختلف اقدام به مدیریت سود نماید.
رفتار فرصت طلبانه مدیران اقتضا می كند در گزارش سود دخل و تصرف كنند و وقتی این دخل و تصرف كشف شود كیفیت سود شركت مورد سوال قرار می گیرد. و تحلیل گران مالی مجبور هستند به ارزیابی مجدد اطلاعات مالی بپردازند. از آنجا كه بسیاری از فنون حسابداری مستلزم قضاوت حرفه ای است، انتخاب فنون اندازه گیری و ارزشیابی حسابداری همچون روشهای قیمت گذاری موجودی ها، استهلاك، حسابداری اوراق بهادار قابل داد و ستد كه با اهداف افزایش منابع مدیریت صورت می گیرد بخشی از مدیریت سود محسوب می شود[9].
هدف اساسی این تحقیق بررسی تأثیر مدیریت سود در تصمیمات سرمایه گذاری شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. شناسایی مدیریت سود در شركتهای بورس اوراق بهادار می تواند زمینه را برای تصمیم گیری مناسب تر گروههای مختلف استفاده كننده از اطلاعات حسابداری فراهم نماید.

پدیده مدیریت سود در سالهای اخیر موضوع مورد علاقه محققین حسابداری و مالی بوده است این پدیده نوعی اقدام آگاهانه با هدف طبیعی نشان دادن سود شركت جهت رسیدن به یك سطح مطلوب و مورد نظر است[22]. به عبارت دیگر مدیریت سود به معنای دخالت هدفمند در فرآیند گزارشگری مالی برون سازمانی به منظور تحصیل منافع مورد نظر [21] است.

مدیریت سود موقعی روی می دهد كه مدیران با استفاده از قضاوت (تشخیص) در گزارشگری مالی و ساختار مبادلات جهت منافع بعضی از ذینفعان (شامل سهامداران، اعتبار دهندگان، كاركنان، دولت، سرمایه گذاران و ; ) درباره عملكرد اقتصادی

شركت یا تحت تأثیر قرار دادن نتایج قراردادی كه به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است در گزارشگری مالی تغییر ایجاد می¬كنند [11]. برای این منظور مدیریت می تواند رویه هایی را از بین روشهای مختلف حسابداری انتخاب كند كه منافع آنها را حداكثر كند و یا باعث افزایش ارزش بازار سهام شركت شود. یکی از اهداف مدیریت سود حفظ اعتبار شركت است زیرا باعث می شود شركت كارا و پویا به حساب آید. كسب جایگاهی مناسب در میان رقبا و بازار سرمایه باعث می شود سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نسبت به شركت نظر مساعدتری داشته باشند و شركت در صرف هزینه های بیشتر در رقابت با سایر شركتهای مشابه بی نیاز باشد و با هزینه كمتر اعتبار و وام دریافت كند [10].

 

به آن دسته از روشها یا ابزارهایی كه با استفاده از آنها مدیران می توانند روی سودهای گزارش شده اثر بگذارند ابزارهای مدیریت سود گفته می شود كه در كل می توان آنرا به سه دسته تقسیم نمود[9]: 1- نحوه برخورد حسابداری معاملات به دلخواه مدیریت 2- انتخاب و تغییر اصول و رویه های حسابداری و 3- مدیریت اقلام تعهدی

برخی از ابزارهای مدیریت سود كه به غیر از روشهای حسابداری وجود دارد عبارتند از: زمانبندی فروش داراییهای ثابت، زمانبندی فروش سرمایه گذاری ها، زمانبندی هزینه های مالی[6]. مدیران از مدیریت سود انگیزه هایی دارند [15] كه می توان آنها را به شرح ذیل عنوان كرد:
الف) ارزیابی عملكرد شركت و مدیریت ب) انگیزه های سیاسی ج) انگیزه های مالیاتی د) حفظ ارزش بازار سهام ه) جذب سهامدار جدید و) افزایش رفاه مدیریت ز) قراردادهای تأمین مالی

راهبردهای مدیریت سود
1- برآورد بیش از واقع نتیجه عملیات: در شرایط عادی مدیران سعی می كنند تصویر مطلوبی از شركت نشان دهند این كار معمولاً از طریق تسریع در شناخت درآمدها یا تأخیر در شناخت هزینه ها صورت می گیرد [9].

2- انتقال زیانهای آتی به دوره جاری: اگر شركتی در یك سال آتی بیش از حد عملكرد ضعیفی داشته باشد این راهبرد به شركت اجازه می دهد زیانهای مربوط به آینده را در سال مالی مورد نظرشناسایی كند تا در سالهای آتی بتواند وضعیت مالی بهتری را گزارش كند [9].

به طور كلی مدیران مایلند روشهایی را انتخاب كنند كه سود خالص گزارش شده را افزایش یا كاهش دهد. اگر مدیریت روشهایی را انتخاب كند كه سود را زیادتر نشان دهد در این صورت، این امر می تواند بر تصمیمات سرمایه گذاران در زمینه خرید و فروش سهام تأثیر گذارد و افزایش قیمت سهام را به دنبال داشته باشد. البته این حالت تا زمانی می تواند دوام بیاورد كه سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان از نوع سرمایه گذاران بی تجربه یا کم تجربه باشند. در فرضیه سرمایه گذاران كم تجربه ادعا می شود كه با روشهای متنوع حسابداری می توان سود جاری را بوسیله روشهای مختلف حسابداری دستكاری نمود بدون اینكه سرمایه گذار از این موضوع آگاه باشد[7]. ادبیات مرتبط با این موضوع برای اولین بار توسط بال و برون و بور در سال 1968 ارائه شد. آنها صورت سود و زیان را تأمین كننده و ارائه دهنده اطلاعاتی در مورد ارزش شركت به سرمایه گذاران می دانند و بیان می كنند كه تنوع در كیفیت گزارش سود در اطلاع رسانی به سرمایه گذاران تأثیر بسزایی دارد[17].

تحقیقات مرتبط با مدیریت سود (دستكاری سود) در حال حاضر بخش قابل توجهی از مطالعات تجربی را تشكیل می دهد كه بطور نمونه می توان به تحقیقات چیف، آرچی بالد، دچوو، والن، بارتو و سیمکو، هلی، ، لیو، مایرن و دیگران اشاره نمود.

چیف (1966) از نخستین محققینی بود كه موضوع مالكیت را از دیدگاه گزارشگری مالی مورد توجه قرار داد. او پس از مطالعه رفتار شركتهای عضو بورس اوراق بهادار نیویورك نتیجه گیری کرد كه هرگاه تضادی بین منافع مدیران و مالكان در شركتها وجود داشته باشد انتخاب روشهای حسابداری فرصتی مناسب برای دستكاری سود برای مدیران فراهم می كند [2].

آرچی بالد (1967) در تحقیقات خود به این نكته دست یافت كه بخش قابل ملاحظه ای از شركتها هنگامی دست به مدیریت سود می زنند كه سودآوری آنها كاهش می یابد [11]. کاپلند (1968) در تحقیق خود عنوان نمود که برآوردهای حسابداری نظیر برآورد هزینه های مطالبات مشکوک الوصول، استهلاک و عمر مفید داراییها ممکن است ابزاری باشد تا از طریق آن بتوان روی سودهای گزارش شده اثر گذاشت و آنها را دستکاری کرد [10].

وایت (1970) نیز به شواهدی رسید كه همزمان با كاهش سودآوری تمایل شركتها به مدیریت سود بیشتر می شود[11]. آشاری و همكارانش ارتباط نسبت سود آوری و مدیریت سود را مورد تأیید قرار دادند و میچلسون و همكارانش نیز در جامعه آماری مورد بررسی، دریافتند شركتهایی كه دست به مدیریت سود می زنند متوسط بازده پایین تری دارند[11]. بیدلمن (1973) در تحقیقات خود درباره مدیریت سود به این نتیجه رسید كه مدیران شركتها در مبادله داراییها و بدهی ها، هزینه هایبازنشستگی، هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های فروش و بازاریابی، سود را دستكاری می كنند[2]. بارتاو (1993) زمانبندی فروش سرمایه گذاری ها و داراییهای بلند مدت را بعنوان ابزار دستكاری سود توسط مدیریت انتخاب كرد. وی نشان داد ابزار مزبور تغییرات موقتی روی سود می گذارد[10]. دچوو (1996) گزارش کرد شركتهایی كه از نظر مدیریت سود توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار بررسی شدند به هنگام كشف آن، برای اولین بار بطور متوسط كاهش قیمتی معادل 9 درصد را تجربه کرده اند[14].
مك نیچالز و ویلسون(1988) نیز برای پاسخ به این سئوال كه آیا مدیران سود را دستكاری می كنند آزمونهایی انجام دادند این دو محقق ذخیره مطالبات مشكوك الوصول را بعنوان ابزار دستكاری سود برگزیدند آنها شواهد مدیریت سود را از روی ابزار مزبور بدست آوردند[18]. والن (1999) انگیزه دستكاری سود را مربوط به انتظارات و ارزیابی بازار سرمایه می داند. به نظر وی گسترش استفاده از اطلاعات حسابداری توسط سرمایه گذاری و تحلیل گران مالی برای ارزش گذاری سهام می تواند منجر به بروز انگیزه هایی در مدیران برای مدیریت سود شود تا عملكرد قیمت در كوتاه مدت را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیقات میچلسون و همكارانش (1999) نشان داد كه مدیریت سود بر بازده سهام شركت تأثیر می گذارد[3]. بارتون و سیمكو (2002) با استفاده از شواهد و آزمونهای تجربی نشان دادند كه شركتهایی كه به سودهای مورد نظر دست نمی یابند تا حدودی دست به مدیریت سود می زنند [6].

ریچاردسون و همكارانش (2002) در تحقیقات خود مزایای اطلاعات حسابداری در پیش بینی رفتارهای مدیریت سود را در شركتهایی بررسی نمودند که صورت سود و زیان آنها دارای تجدید ارائه است. آنان به این نتیجه رسیدند كه اقلام تعهدی شاخصهای كلیدی در دستكاری سود می باشند. نتایج تحقیقات آنها در كل گویای این مطلب بود كه شركتهایی كه با دستكاری در صورتهای مالی سود بالایی را گزارش می كنند بعد از تجدید ارائه صورتهای مالی با كاهش بالایی در قیمت سهام روبرو می شوند[19].

لیو (2003) در تحقیق خود رابطه بین مدیریت سود و پرونده های دعوای حقوقی را بررسی نمود (با این سئوال كه آیا شركتهایی كه بخاطر عدم رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری با شکایت سهامدارانشان روبرو شده اند سود را دستكاری كرده اند یا نه؟) به این نتیجه رسید كه این شركتها در گزارشهای خود سود را بیش از مقدار واقعی گزارش كرده اند و این امر بیانگر این است كه مدیریت سود بازار را گمراه كرده است و هنگامی كه اینگونه دستكاری های سود آشكار شود بازار قیمت سهام را تصحیح می كند[16]. مایرن و دیگران (2005) در تحقیق خود به بررسی این سئوال پرداختند كه آیا مدیریت سود بر تصمیمات سرمایه گذاری شركتها تأثیر می گذارد؟ یافته های وی نشان داد كه در دوره ای كه گزارشهای نادرست ارائه شده، سرمایه گذاری بیش از حد بوده است ولی در دوره های بعد از دوره فوق سرمایه گذاری كاهش یافته است[17].

رونین و همكارانش (2006) اثر مدیریت سود بر ارزش شركت و بر قیمت سهام را مورد بررسی قرار دادند آنها در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند كه مدیریت سود به نوسان قیمت سهام منجر می شود [20] . اگر استانداردهای حسابداری دقیقتر تهیه و تدوین شوند باعث كاهش مدیریت سود خواهد شد. تدوین كنندگان استانداردهای حسابداری، مدیریت سود را نامطلوب ارزیابی می كنند و همواره سعی دارند با دقیقتر كردن استانداردهای حسابداری آزادی عمل مدیران را در مدیریت سود كاهش دهند[15].

حاجی وند (1376) در تحقیقی تحت عنوان انگیزه های مدیریت در هموار سازی سود گزارش در تمامی شركتهای تولید كننده سیمان انجام داد. هدف وی این بود كه آیا هموار سازی سود و دستكاری سود در خدمت منافع مدیران است و یا در خدمت افزایش ثروت سهامداران، كه نتایج تحقیق وی گویای این نكته بود كه هدف از دستكاری سود افزایش منافع شخصی مدیریت است. خانی (1382) تحقیقی تحت عنوان مطالعه ای جهت شفاف سازی اطلاعات مالی با هدف كشف عوامل موثر در زمینه اعمال مدیریت سود و حداكثر سازی پاداش مدیران به منظور كمك به تصمیم گیری مطلوب افراد انجام داد. نتایج تحقیق نشان داد كه امكان چنین سوء استفاده ای (چه آگاهانه و یا ناآگاهانه) برای مدیران وجود دارد. از آنجا كه نحوه پرداخت پاداش مدیران در ایران معمولاً بر مبنای سود سالانه می باشد این می تواند مهمترین انگیزه در این زمینه باشد[4].

همتی (1383) در تحقیقی تحت عنوان بررسی قراردادهای بدهی- هزینه های سیاسی، طرحهای پاداش و مالكیت بر مدیریت سود در شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به این نتیجه دست یافت كه بر خلاف نتایج تحقیقات غربی با افزایش اندازه شركت، مدیریت برای ارائه تصویری بهتر از عملكرد خود به سهامداران و مسئولین انگیزه بیش تری جهت افزایش سود دارد [11].

ب- روش تحقیق
فرضیه های تحقیق
فرضیه های این پژوهش به شرح زیر است:
فرضیه 1) شركتهای دستكاری كننده سود در دوره دستكاری سود سطوح سرمایه گذاری بالاتری نسبت به فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار داشته اند.
فرضیه 2) شركتهای دستكاری كننده سود بعد از دوره مالی دستكاری سود سطوح سرمایه گذاری پایین تری نسبت به فرصتهای سرمایه گذاری مورد انتظار داشته اند.

نمایه 1-1 : نمونه مورد بررسی
ردیف نام گروه / صنعت تعداد
1 سایر معادن 2
2 سایر كانی غیر فلزی 9
3 سیمان و آهك و گچ 9
4 ماشین آلات و تجهیزات 16
5 شیمیایی 18
6 فلزات اساسی 12
7 خودرو و قطعات 22
8 كانی های فلزی 2
9 غذایی بجز قند و شكر 18
10 لاستیك و پلاستیك 6
11 دستگاههای برقی 6
12 محصولات فلزی 10
13 دارو 17
14 قند و شكر 1
15 كاشی و سرامیك 9
16 حمل و نقل 1
17 محصولات كاغذی 3
18 نفت كمك هسته ای 2
19 وسایل ارتباطی 3
جمع 166
جامعه آماری نمونه و روش نمونه گیـری
جامعه آماری تحقیق شامل كلیه شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای تعیین نمونه مورد مطالعه، شركتهایی از جامعه آماری یاد شده انتخاب شده اند كه پایان سال مالی آنها 29 اسفند ماه بوده و قبل از سال 1380 در بورس پذیرفته شده و در طی سال 1380 الی 1384 سال مالی خود را تغییر نداده اند و همچنین معاملاتشان در بورس دچار وقفه نشده باشد (باستثنای دوره تشكیل مجامع).
با توجه به مجموعه شرایط یاد شده، نمونه آماری تحقیق شامل 166 شركت بود كه نمایه 1-1 شركت های انتخاب شده بر حسب گروه و صنعت را نشان می دهد.
قلمرو زمانی تحقیق در برگیرنده اطلاعات 5 ساله شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1380 الی 1384 است. با توجه به استانداردهای حسابداری ایران و طبق استاندارد شماره 2 آن، شركتها از ابتدای سال 1380 موظف به تهیه صورت جریان وجوه نقد پنج بخشی هستند این عامل باعث گردید كه محدوده زمانی انتخاب شركتهای نمونه از ابتدای سال 1380 تا 1384 باشد.
روشهای آزمون فرضیات
برای آزمون فرضیات این تحقیق، در ابتدا از طریق شاخص ایکل شرکتهای دستکاری کننده ســـــود مشخص شد و سپس از طریق مدل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار Excel و13 Spss و با سطح اطمینان 95/0 فرضیات تحقیق آزمون شد.
شاخص ایکل
دستکاری سود توسط شرکتها، بوسیله شاخص ایکل اندازه گیری می شود. این شاخص پس ازایکل (1981) توسط محققین دیگری مانند آلبرشت و ریچاردسـون (1990) ، آشاری و همکاران (1994) و میچلسون و همکاران (1995) مورد استفاده قرار گرفته است. مدل ایکل تغییر پذیری سود را با تغییر پذیری فروش مقایسه می کند. منطق اصلی بکار رفته در این مدل به رفتار هزینه های ثابت بر می گردد. به عبارت دیگر وجود هزینه های ثابت باعث می شود تا در حالت عادی (حالتی که هیچ نوع دستکاری در سود صورت نگرفته باشد) تغییر پذیری سود بیشتر از تغییر پذیری فروش باشد. مفهوم اهرم عملیاتی نیز می تواند در توضیح این واقعیت به کار گرفته شود. روشن است که در صورت وجود هزینه های ثابت عملیاتی درجه اهرم عملیاتی همواره بزرگتر از 1 است بنابراین درصد تغییر در سود (ناشی از تغییر در فروش) باید بیشتر از درصد تغییر در فروش باشد. به علاوه با افزایش هزینه های ثابت عملیاتی، درجه اهرم عملیاتی نیز افزایش می یابد و فاصله آن از 1 بیشتر می شود لذا تغییر پذیری سود بطور آشکاری بر تغییر پذیری فروش فزونی می یابد. اگر شاخص ایکل کوچکتر از یک باشد، شرکت بعنوان دستکاری کننده سود و اگر بزرگتر یا مساوی یک باشد بعنوان غیر دستکاری کننده سود شناخته می شود[1]. مزیتهای این شاخص عبارت است از :
1- شاخص ایکل دستکاری سود را بدون نیاز به قضاوتهای ذهنی برای پیش بینی سود و برآورد هزینه ها اندازه گیری می کند.
2- در این شاخص از اطلاعات چند دوره زمانی (سریهای زمانی) به جای اطلاعـات یک دوره استفاده می شود.

فرمول آماری محاسبه ایکل به شرح فوق می باشد:
شاخص دستکاری سود
: تغییرات سود طی چند دوره
: تغییرات فروش طی چند دوره
CV : ضریب تغییر متغیر مورد نظر (که از تقسیم انحــراف معیار متغیر مـــورد نظر بر میانگین همان متغیر بدست می آید) [1].
مدل مورد استفاده برای بررسی فرضیات به شرح ذیل می باشد

: سطح سرمایه گذاری شرکت i در دوره t
: نسبت ارزش بازار داراییها به ارزش دفتری داراییها در آغاز سال مالی
: جریان وجوه نقدی عملیاتی شرکت
: دوره مالی مصادف با ارائه اطلاعات نادرست مالی در شرکت
K=-2 TO k=-1 :: دوره های مالی مصادف با ارائه اطلاعات نادرست مالی در دو سال قبل.
K=0 : دوره مالی مصادف با ارائه اطلاعات نادرست مالی.
K=+1 TO k=+2 : دوره های مالی 2سال بعد از دوره مالی مصادف با ارائه اطلاعات نادرست مالی
: این ضریب، انحراف از سرمایه گذاری بهینه را برای سرمایه گذاری مصادف با ارائه صورتهای مالی نادرست را منعکس می کند.
: خطای مدل

مراحل بررسی فرضیات آماری
1- بررسی ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته و مطالعه معنی داری ضرایب با استفاده از ضریب همبستگی پیرسن.
2- بررسی نوع و شدت روابط بر اساس نمودارهای پراکنش
3- برازش مدل رگرسیونی چند گانه : در این مرحله مدل برازش شده ضریب تعیین، فرض عدم کفایت مدل و آزمونهای معنی داری تک تک متغیرهای مستقل مدل انجام شد.
4- بررسی فرضیات زیر بنایی
الف) از نمودار پراکنش باقیمانده های استاندارد شده در مقابل پیش بینی های استاندارد شده برای بررسی همگنی واریانس استفاده شد [5].
ب) برای بررسی نرمالیتی از آزمون کولموگروف اسمیرنف استفاده شد اگر احتمال مربوط به این آزمون بزرگتر از 05/0 باشد با اطمینان 95% نرمال بودن باقیمانده ها تایید قرار می شود[5].
ج) برای بررسی استقلال باقیمانده ها از آماره دوربین واتسن و آزمون Runs استفاده شد. اگر مقدار آماره دوربین واتسن نزدیک به عدد 2 باشد استقلال باقیمانده ها پذیرفته می شود[5].
متغیرهای تحقیق:
متغیرهای مستقل
1 متغیر Q توبین: یكی از معیارهای مهم ارزیابی عملكرد، معیار Q توبین است. این معیار در دهه 1970 توسط آقای توبین1 ارائه گردید كه موجب تحول علمی در ارزیابی عملكرد شركتها شد و در دهه اخیر بطور گسترده ای توسط محققین مورد استفاده قرار گرفته است. بطور كلی اگر نسبت Q توبین بزرگتر از یك باشد می توان گفت شركت در حال رشد بوده و انگیزه زیادی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اما اگر این نسبت كوچكتر از یك باشد می توان نتیجه گرفت كه شركت فاقد رشد است و بنابراین جهت انجام سرمایه گذاری انگیزه ای وجود ندارد [8]. این نسبت از طریق زیر بدست می آید:
Q توبین=
(ارزش دفتری بدهی های بلند مدت و كوتاه مدت شركت در آغازسال+ ارزش بازار سهام شركت در پایان سال) تقسیم بر (ارزش دفتری كل داراییهای شركت در آغاز سال)

2 متغیر بازده داراییها (ROA) یكی از معیارهای ارزیابی عملكرد مدیریت و سنجش توانایی وی برای استفاده بهینه از دارییهای شركت نرخ بازده داراییها است. از مدیریت انتظار می رود تا دارایی های در اختیار را چنان بكار گیرد كه حداكثر بازده را بدست آورد. نسبت سود آوری نشان می دهد كه مدیریت به ازای بكارگیری هر ریال از داراییها چند ریال سود كسب كرده است. بازده داراییها از طریق تقسیم سود خالص پس از كسر مالیات بر جمع داراییها حاصل می شود.
3 وجوه نقد عملیاتی به مجموع داراییها (CF/TA) سود محاسبه شده حسابداری، ناشی بر مبانی تعهدی است. بسیاری از اقلام درآمدی و هزینه ای شركتها نشان دهنده جریان نقدی ورودی و خروجی طی یك دروه نیستند. همچنین چرخه عملیاتی شركت در برگیرنده عملیاتی است كه الزاماً به جریان وجه نقد منجر نمی شود. برخی سهامداران به غلط تصور می كنند كه سود خالص معادل مبلغی است كه شركت توان پرداخت و تقسیم آن را دارد. در صورتی كه در اغلب موارد این گونه نیست. اگر سود خالص شركت برابر با مجموع جریان نقدی عملیاتی باشد می توان گفت كه سود آن شركت از كیفیت بالایی برخوردار است. تحلیل گران مالی با لحاظ كردن اقلام تعهدی و معوق در محاسبه سود، می توانند ارزیابی مناسبی از توان نقدی شركت بدست آورند. برای حذف اثر اندازه شرکت در این تحقیق از نسبت جریان نقد عملیاتی به مجموع داراییها استفاده شده است.
متغیرهای وابسته تحقیق
در این تحقیق متغیرهای وابسته عبارتند از
منظور از CAPEX مخارج سرمایه ای1 است. مخارج سرمایه ای مخارجی هستند كه انتظار می رود منافع آن علاوه بر دوره جاری به دوره های آینده نیز تسری یابد. در این تحقیق مخارج سرمایه ای از قسمت فعالیتهای سرمایه گذاری صورت جریان وجوه نقد شركتها استخراج شده است.
منظور از NPPE 2خالص داراییهای ثابت مشهود در آغاز سال مالی می باشد. كه از ترازنامه شركتها استخراج گردیده است.
همچنین منظور از TA3 كل داراییهای شركت در آغاز سال مالی است.
اطلاعات مورد نیاز از منابع مختلفی از جمله از نرم افزار دناسهم- تدبیر پرداز و صورتهای مالی شركتها استخراج شده است.
پ- یافته های تحقیق
ابتدا از طریق شاخص ایکل شرکتهای دستکاری کننده سود در نمونه شرکتهای انتخاب شده مشخص شد. از تعداد 166 شرکت، 93 شرکت به عنوان شرکتهای دستکاری کننده سود و 73 شرکت به عنوان شرکتهای غیر دستکاری کننده سود بودند. پس از مشخص شدن نتایج آزمون شاخص ایکل، آزمون فرضیه بر روی شرکتهای دستکاری کننده سود صورت گرفت. همان طور که نمایه 2-1 نشان می دهد بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل در سطح معنی داری 95% ارتباط مثبت و معنی دار مشــاهده می شود.
همچنین با توجه به مشاهده وجود رابطه مستقیم و معنی دار بین متغیرهای وابسته Capex/Nppe و Capex/TA یا متغیر ROA بنظر می رسد وجود این متغیر در مدلهای رگرسیون به افزایش دقت مدلها منجــر شود . از اینرو بررسـی فرضیات در دو وضعیت با متغیرROA و بدون آن بررسی شد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir