توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی فایل ورد (word) :

لقاح مصنوعی از دیدگاه حقوقی

امروزه لقاح مصنوعی یا تولید كودكان آزمایشگاهی در بسیاری از كشورهای جهان مطرح شده است و ازنظر علوم تجربی با هیچ مشكل یا ابهامی روبرو نیست ،اما ازنظرخلاق و حقوق با ابهامات و مشكلاتی مواجه است . تلاش ما بر این است ضمن طرح دیدگاههای حقوقدانان و فقهاء عظام راه حلهائی كه در تعدیل نظرات مخالف با روشهای فوق موثر است مطرح و تبیین نمائیم ،در این رابطه مقدمتا” به تشریح روشهای موجود جهت ایجاد كودكان آزمایشگاهی پرداخته سپس دیدگاههای حقوق فقهی موجود را بررسی می نمائیم و در پایان باتحلیل دیدگاهها می كوشیم تا با توسل به عمومات فقهی و استمداد از روح قانون نظریاتی كه با اصول و قواعد حقوق و اخلاق از یك طرف و با مصالح افراد در جوامع بشری سازگارتر است ارائه نموده و حتی المقدور در رفع این خلاءقانونی به ویژه در قلمرو نظام حقوقی حاكم بر جامعه ایران پیشنهادهائی را مطرح سازیم 0

 

بخش نخست :شرح روشهای موجود جهت تولید نسل از طریق غیر طبیعی در روزگار ما با كمك تسهیلات چشمگیری كه دانش پزشكی در اختیار بشریت معاصر قرار داده ، با روشهای متنوعی می توان به تولید نسل به طور مصنوعی پرداخت 0
از بین روشهای متنوع مزبور دو طریقه زیر بیشتر متداول است .
1- از طریق تلقیح داخلی
2- از طریق تلقیح خارجی

روش نخست : در روش نخست عمل بارور شدن و پرورش نطفه داخل رحم انجام می شود اما بر حسب اینكه بین صاحبان نطفه (زن و مرد ) رابطه زوجیت یا زناشوئی مشروع موجود بوده و یا چنین ارتباطی وجود نداشته باشد این روش به دو صورت لقاح همگون یا تلقیح بین همسران و لقاح ناهمگون و تلقیح بین افراد بیگانه تقسیم می گردد لقاح همگون یا تلقیح بین همسران

در تلقیح مصنوعی همگون پای شخص ثالث در میان نیست نطفه (اسپرم ) مرد را به نحوی بدست آورده و آنرا در رحم همسرقانونی او وارد می كنند.معمولا”توسل به این روش آنگاه صورت می گیرد كه توسل به روشهای متداول یعنی مقاربت دو همسر بامشكلات فیزیكی از قبیل :غیرقابل نفوذبودن دهانه رحم یا كمی اسپرم ویاناتوانی جنسی مردیا انزوال زودرس مواجه است و تلاشهای پزشكان یا روانپزشكان مجرب درمان این گونه نارساییها و بیماریها موثر واقع نمی گردد 0 در تلقیح بین همسران به یكی از دو طریق اقدام می شود 0
گاهی همسران خود در انجام این عمل مباشرت داشته و بادخالت دادن دیگران در گرفتن اسپرم یا تخمك مرتكب اقدام خلاف اخلاقی نمی شوند 0گاهی نیز در مسیر عمل ، دیگران به عنوان متخصص و غیره دخالت می كنند كه ممكن است بعضا” مرتكب اعمال غیرمجاز یا خلاف شرع نیز بشوند 0

 

لقاح ناهمگون یا تلقیح بین دو بیگانه
در این روش ، در مرحله باروری و پرورش نطفه ، علاوه بر زن یا شوهر پای ثالثی نیز در میان است . بدین توضیح كه :گاهی نطفه مرد با تخمك همسر او ممزوج شده و نطفه بارور شده در رحم زن ثالثی بودیعه سپرده می شود 0 گاهی نطفه (اسپرم ) مرد با تخمك زن بیگانه ای ممزوج شده و این نطفه بارور شده در رحم همسر و یا بیگانه پرورش می یابد 0
گاهی نیز نطفه مرد بیگانه با تخمك همسر ممزوج شده و این نطفه در رحم همسر یا بیگانه ای پرورش می یابد 0 بنابراین قطع نظر از انواع نادر لقاح مصنوعی داخلی اعم از همگون و ناهمگون لقاح مصنوعی به روش داخلی به یكی از چهار طریق فوق الذكرامكان تحقق دارد كه در بخش دوم به بیان احكام فقهی و حقوقی این موارد خواهیم پرداخت 0
روش دوم : در این روش عمل بارور شدن و یا پرورش نطفه در محیطی خارج از رحم شبیه لوله های آزمایشگاهی و امثال آن انجام میشود

بنابراین بعضی از همین كودكان كه نطفه آنها خارج از رحم در محیطی شبیه لوله های آزمایشگاهی بارور و نگهداری می شوندبه محیط رحم منتقل می شوند ،امانه رحم مادر و صاحب تخمك بلكه به رحم زنانی دیگر و در آنجا نگهداری و پرورش می یابند كه اینگونه زنان ممكن است با شوهر (صاحب نطفه ) رابطه زناشوئی داشته و همسر دوم آنان باشند و ممكن است با مرد صاحب نطفه زوجیت نداشته و با او بیگانه باشند 0 آنچه در چهارچوبه این نوشتار بررسی و تشریح شده و مقررات حقوقی و فقهی آن تا حدودی تبیین ومشخص می گردد این گونه كودكانند 0 به عبارت دقیقتر در این نوشته عمدتا” سوالات زیر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .

آیا وارد كردن نطفه مرد به رحم همسر او از طرق غیر طبیعی مجاز است ؟ اگر مجاز است آثار حقوقی آن چگونه است ؟
آیا پرورش نطفه بارور شده دو همسر خارج از رحم جایز است ؟اگر جایز است آثار حقوقی آن كدامند ؟
آیا وارد كردن جنین (نطفه بارور شده ) دو همسر به رحم زن ثالثی جایز است ؟ در نهایت آیا وارد كردن نطفه مرد به رحم زن اجنبی مجاز است ؟

بررسی دیدگاههای حقوقی و فقهی در مورد لقاح مصنوعی

قسمت اول : احكام لقاح مصنوعی و نسب طفل حاصل از نطفه بارور شده یا پرورش یافته دو همسر از طریق غیر طبیعی
این گونه كودكان به یكی از دو طریق ممكن است تولید گردند 0

الف : طفل حاصل از لقاح غیر طبیعی (بین زوجین ) و پرورش یافته در رحم مادر
هر گاه به دلیل ناتوانی جنسی زن و مرد یا دلایل دیگر امكان مقاربت و استفاده از روشهای طبیعی جهت باردار شدن همسر از روشهای غیر طبیعی از قبیل تزریق اسپرم مرد به زن و امثال آن استفاده كرد 0 در اینجا بیان احكام وضعی و تكلیفی این اقدام مد نظر است .
حكم تكلیفی : در جواز این گونه تلقیح بین حقوقدانان و فقهای معاصر اختلاف چندانی وجود ندارد 0 تنها عده معدودی از فقهاءنظر به عدم جواز دارند 0مشهور معاصرین از فقهاء و قاطبه حقوقدانان این گونه تلقیح را مجاز شمرده اند 0

زیرا از این رهگذر هیچ خدشه ای به اصول و قواعد حاكم بر روابط مشروع زوجین وارد نمی گردد و علاوه بر انطباق عمل بامنطق عقل و مقبولیت اجتماعی و حفظ مصالح عمومی ، روایت یا دلیل شرعی دیگری از كتاب و سنت آن را نفی ننموده است . مهمترین دلیلی كه فقها ء به آن استناد كرده اند اصاله الاباحه است . نكته ای كه همه فقهاء بر آن وحدت نظر دارند اینكه در جریان باروری نطفه به روشهای مصنوعی ارتكاب اعمالی خلاف ضوابط عفاف مجاز نبوده و مشروعیت هدف ، وسیله نامشروع را موجه نمی سازد.

حكم وضعی : طفل ناشی از این روش
در خصوص قانونی بودن نسبت طفل ناشی از روش مذكور اختلاف نظر كمتر است ، به عبارت دیگر با اینكه از نظر احكام تكلیفی در روش فوق اختلاف نظراتی وجود دارد اما از نظر نسب طفل و مشروعیت آن و الحاق نسب او به زوجین اختلاف نظر بسیار كمتر است ،چون حتی صاحبنظران یا فقهائی كه عمل لقاح مصنوعی به روش فوق را مجاز نمی دانند در مشروعیت نسب ناشی از این روش تردیدی ندارند، زیرا طفل مزبور كلیه شرایط لازم جهت الحاق نسب قانونی به صاحبان نطفه از قبیل وجود رابطه زوجیت مشروع بین مرد و زن و تولد طفل در دوران زوجیت با رعایت دوران حمل و سایر امارات نسب را واجد است .تنها ایرادی كه بر این نوع از تولید نسل ممكن است وارد گردداین كه در این وضعیت از روش متداول یعنی مقاربت بین دو همسر تبعیت نشده است ،در حالی كه كمتر كسی مقاربت را طریقه منحصر ایجادنسبت مشروع محسوب داشته است به ویژه كه درمشروعیت نسب كودكانی كه ازتفخیذ دو همسر متولد می شوند و حتی كودكان ناشی از وطی به شبهه تردیدی وجود ندارد.

 

ب – طفل حاصل از جنین بارور شده یا پرورش یافته دو همسر خارج از رحم مادر
تفاوت این روش با روش نخست آن است كه در روش نخست تنهالقاح یا باروری نطفه به طور غیر طبیعی صورت می گیرد در حالی كه در این روش تمام یا بخشی از دوران جنینی كودك خارج از رحم به طور غیر طببعی جریانیم یابد. هرگاه به لحاظ به لحاظ عدم آمادگی رحم زوجه جهت پرورش نطفه بارور شده ، جنین از نعمت پرورش در رحم مادر محروم گردد و به ناچار نطفه مزبور در محیطی خارج از رحم پرورش یابد احكام تكلیفی ووضعی این حال با حالت نخست تفاوت چندانی ندارد. بلكه می توان گفت در این حالت اگرمرحله باروری به روش طبیعی انجام پذیرد و زوجین از طریق مقاربت نطفه را بارور نموده و سپس به دلائل مذكور جنین از رحم خارج و در محیط های آزمایشگاهی و مشابه آن پرورش یابد امكان الحاق نسب طفل به زوجین قوی تر و مشروعیت این اقدام یقینی تر است .

محققین و فقها نیز در این فرض نظر مخالفی ابراز ننموده اند، به ویژه كه كمتر اتفاق می افتد زوجین بدون ضرورت و اضطرار مبادرت به چنین اقدامی نمایند 0 ضرورت حفظ حیات جنین و مخدوش نشدن هیچ یك از ضوابط مشروعیت عمل و الحاق نسب بهترین دلیل جریان احكم تكلیفی و ضوعیت فوق الاشعار است .

قسمت دوم : احكام و نسب طفل حاصل از از نطقه بارور شده طبیعی یا غیر طبیعی انتقال یافته به رحم ثالث
هرگاه جنین موجودیت خود را از رحم مادر شروع ولی به دلیل بیماری مادر یا ضعف و ناتوانی او در پروراندن و به ثمر رساندن او از رحم ، خارج و به رحم زن دیگی منتقل و دوران جنینی را در محل جدید به پایان رساند وضعیت نسبت (احكام وضعی ) و حكم تكلیفی این اقدام چگونه خواهد بود.

به منظور دادن پاسخی كامل به سئوال فوق بهتر است اولا” بین دو فرض زیر تفكیك نمائیم ، فرضی كه جنین مذكور به رحم زنی كه باشوهر رابطه زوجیت دارد( به عنوان همسر دوم ) منتقل گردد و فرضی كه جنین مذكور به رحم زنی منتقل شود كه با شوهر رابطه زوجیت ندارد. ثانیا” احكام تكلیفی موضوع را از احكام وضعی جدا نمائیم 0

فرض اول : انتقال جنین (نطفه بارور شده ) به رحم زنی كه به شوهر رابطه زوجیت دارد.
الف : احكام تكلیفی
دلائل فراوانی بر حلیت و مجاز بودن این اقدام دلالت دارد. از جمله :
یك : آیات – آیات متعددی از قرا; كریم مانند آیه 233 از سوره بقره كه مقرر می دارد : (زنان شما محل پرورش نطفه شمایند، به هر نحو كه می خواهدی از این نعمت یا از این امتیاز بهره ببرید.
این آیه به طور صریح بر این ادعا دلالت دارد. آیات شریفه دیگری نیز وجود دارد كه نه به طور صریح بلكه به طور ضمنی بر این امر دلالت می نماید.
از جمله آیه 72 از سوره نحل كه مقرر ی دارد: خداوند از سرنوشت مشا همسرانی برایتان مقرر داشت و از این همسران نیز برای شما فرزندان ونواده های قرار داد. وآیه 21 از سوره روم با این مفهوم كه از نشانه های عظمت خداوند اینكه از سرشت شما برایتان همسرانی آفرید تا در جوار همسران آرامش یاببد و بین شما وهمسرانتان دوستی ومحبت قرار داد.
دو آیه اخیر گرچه صراحتی در دلالت بر مدعا ندارد ولی محتوانی كلام و تعبیر به ازدواج در هر دو آیه مباركه دلالت دارد بر اینكه زنان كه طبق حقوق اسلام می توانند متعدد باشند جمعا” برای شوهران در حكم پیكرده واحده و محلی جهت تولید مثل و به تعبیر آید اولی مزرعه ای جهت كشت و بارور كردن نطفه شوهر خویش محسوب می گردند ، بنابراین از نظر حلیت و احكام تكلیفی منع صریحی از این اقدام به عمل نیامده و در نتیجه ، اصاله الاباحه و اصل عدم ممنوعیت موید مشروعیت آن می تواند باشد 0
دو:روایت
در بین روایات باب نكاح و نسب روایت صریحی بر حلیت این مورد به دست نیامد ، اما روایات متعددی به طور ضمنی بر حلیت مورد دلالت دارد كه از جمله روایت منسوب به پیامبر اسلام (ص ) با این مضمون با یكدیگر ازدواج كنید و تولید مثل نمائید و بر تعداد پیروان مكتب بیفزاید ، زیرا من در روز واپسین به كثرت تعداد شما در بین امتها و ملتها افتخار می كنم ولو اینكه تولید مثل به سرانجام نرسد.

ب : احكام وضعی
احكام وضعی فرض مورد بحث تحت تاثیر احكام تكلیفی این فرض قرار داشته و بر آن اساس استقرار می یابد ، لذا با توجه به مجاز بودن عمل می توان گفت نظر به اینكه در نظام حقوقی اسلام هدف اصلی قانونگذار جلوگیری از گسترش موجبات ایجاد انساب غیر مجاز و كودكان غیر قانونی می باشد و به لحاظ اینكه مراحل باروری نطفه در شرایطی كاملا” مجاز تحقق یافته و پرورش جنین نیز در رحمی صورت می گیرد كه با مرد صاحب نطفه رابطه زناشوئی دارد تردیدی در الحاق فرزند به پدر و مادر صاحب نطفه نخواهد بود و طبعا” كلیه آثار مترتب بر نسب قانونی بر كودك و پدر و مادر وی كه از لقاح نطفه آن دو جنین شكل گرفته است بار می گردد واحكام وراثت و حرمت نكاح یا محرمیت بین آنان برقرار می شود 0 آنچه در این واقعه قابل بحث و تردید آمیز می باشد تبیین ماهیت رابطه بین طفل و زنی است كه كودك در رحم او پرورش یافته است .

نظر به اینكه انتقال جنین از رحم مادر اصلی به رحم ثالث از پدیده های نوظهور عالم پزشكی است و سابقه چندانی در گذشته ندارد و جزو مسائل مستحدثه محسوب است طبعا” از متقدمین ازفقهاء در این مورد فتوائی دیده نشده و نظریه ای روشن بدست نیامد 0به ناچار به بررسی نظرات محققین معاصر و اندیشمندان قرن حاضراكتفا می كنیم 0

به اعتقاد نگارنده با اتكاء به وحدت ملاك حاكم بر قرابت رضاعی و تنقیح مناط در مورد اخیر و این كه در فرض مورد بحث نیز همان ملاك و مناط بودجه قویتری موجود است بنابراین رابطه نسب را بین ثالث و طفل پرورش یافته در رحم او می توان برقرار دانست 0 بدین توضیح كه چون در قرابت رضاعی آن چه منشاء قرابت می گردد روئیدن گوشت و استخوان از شیر مادر رضاعی بر طفل شیر خوار است و به تعبیر فقهاء انبات لحم و عظم علت قرابت رضاعی دانسته شده و در اینجا نیز بی تردید جنین از خون ثالث تغذیه نموده و رشد می نماید ، بنابراین موجبات برقراری رابطه نسب بین كودك وثالث فراهم می گردد 0بعضی معتقدند تمسك به این گونه استحسانات و قیاس این مورد با آن چه در قرابت رضاعی به آن تمسك می شودموجه نبوده و با موازین فقهی حاكم بر فقه شیعه انطباق ندارد 0

به نظر نگارنده آنچه با منطق عقل بیشتر انطباق دارد این است كه چون جنین انتقال یافته به رحم زن ثالث به نسبت زمانی كه در رحم مانده از خون او تغذیه نموده و میزان تاثیر این تغذیه در هر شرایطی از تاثیر شیر دادن و رضاع نسب به كودك بیشتر است به ویژه كه در اكثر موارد طفل از شیر ثالث پس از زایمان و خارج شدن از رحم استفاده می كند ، بنابراین ، برقرار دانستن نوعی رابطه خویشاوندی بین طفل و ثالث بسیار معقول تر و پذیرفتنی تر است ، البته این قرابت از نوع قرابت نسب و متضمن كلیه آثار آن از قبیل وراثت نخواهد بود ولی بداهتا” موجب حرمت نكاح و محرمیت به میزانی كه از قرابت رضاعی ناشی می شود خواهد گردید 0

نكته قابل دقت این كه احكام تكلیفی و وضعی فوق الذكر در شرایطی بار می شود كه اولا” ، دو همسر بر انتقال نطفه بارور شده به ثالث آگاه بوده و بر آن امر رضایت دهند و ثانیا” زن ثالث نیز با آگاهی و رضایت ، پذیرای نطفه بارور شده باشد وآن را جهت پرورش در رحم خویش بپذیرد، در غیر این صورت تردیداتی نسبت به جواز و همچنین برقراری رابطه نسب بین طفل و صاحبان نطفه و صاحب رحم بوجود خواهد آمد 0

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir