توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد تخلیه عرضی فایل ورد (word) دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تخلیه عرضی فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تخلیه عرضی فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تخلیه عرضی فایل ورد (word) :

تخلیه عرضی

شاخص 8211 – مقدمه :
تخلیه عرضی شامل انتقال جریان آب سطحی و نهر در عرض یك بزرگراه می باشد . این امر توسط فراهم كردن یك نهر سرپوشیده بایك پل برای انتقال جریان از یك طرف جاده به طرف دیگر یا عبور از نوع دیگری از مانع جریان انجام می شود . علاوه بر عمل هیدرولیك یك نهر سرپوشیده باید بارهای سازه و ترافیك بزرگراه و زمینی را منتقل نماید . طراحی نهر سرپوشیده ، شامل طراحی هیدرولیك و سازه هر دو می باشد . این بخش از راهنما به بررسی طرح هیدرولیك نهرهای سرپوشیده می

پردازد . طدح های هیدرولیك و سازه هر دو باید با مهندسی خوب و اقتصاد سازگار باشد . یك فهرست اقلام موارد طراحی تخلیه خوب و عوامل اقتصادی مورد نظر در شاخص 8014 در نظر گرفته می شوند . اطلاعات درباره مقررات نیازمندیهای استحكام ، ارتقاع سفره های سیری Fill Table رو سایر خصوصیات فیزیكی شكلهای نهر سـرپـوشیده دیگر و موارد ممـكن اسـت در فصـل 850، استـانداردهای فیزیكی یافت شود .

اطلاعات كامل تر در خصوص قوانین هیدرولیك و روش های مهندسی طراحی نهر سر پوشیده ممكن است در سری طراحی هیدرولیك شماره 5 ، ‏” طراحی هیدرولیك نهرهای سرپوشیده بزرگراه ” یافت شود . ویژگیهای اصلی طرح نهر سرپوشیده و یك بازنگری خوب از موضوع در خطوط راهنمایی زهكشی بزرگراه AASIITO بحث شوند . سازه های با اندازه 61 متر در امتداد خط مركزی جاده بصورت پل ها طبقه بندی می شوند و یك شماره پل تخصیص داده شده و توسط بخش سازه ها نگهداری و بازرسی می گردد . با این حال بعضی سازه های طبقه بندی شده به صورت پل ها به صورت هیدرولیك طراحی می گردند و از لحاظ سازه بصورت نهرهای سرپوشیده می باشند .

بعضی مثالها عبارت اند از نهرهای سرپوشیده جعبه چند مانعی و نهرهای سرپوشیده قوس مانند می باشد . نهرهای سرپوشیده ، همانطور كه از پل ها متمایز میشوند ، معمولاً با خاكریزی پوشیده می شوند و دارای ماده ساختمانی در اطراف كل محیط مرئی هستند ، اگر چه بعضی ها بر روی

جا پاهای Footingsپهن با بستر نهر پشتیبانی میشوند كه به صورت كف نهر سرپوشیده عمل می نماید . پل ها برای بهره گیری از مزیت غرقه شدن تحت جریانهای سیلاب طراحی می گردند . در بسیاری از محلها ، یك پل یا یك نهرسرپوشیده هر دو نیازهای ساختمانی و هیدرولیكی عبور از نهر را ارضاء خواهند كرد . انتخاب سازه در این محلها باید بر پایه هزینه های ساخت و نگهداری ،

احتمال خطر فروریزش failare ، احتمال خطر آسیب به اموال ، ایمنی ترافیك و ملاحظات محیط زیست و زیبایی شناسی باشد . نهر های سرپوشیده معمولاً سازه هایی كوچك هستند اما برای زهكشی كافی و یكپارچگی تأسیسات بزرگراه دارای اهمیت زیادی می باشند . اگر چه هزینه نهرهای سرپوشیده مجزا نسبتاً كم است، هزینه انباشته ساختمان نهر سرپوشیده یك بخش ضروری از هزینه كل ساختمان بزرگراه را ایجاد می نماید . بطور مشابه هزینه فقط مشابه ویژگیهای زهكشی بزرگراه ضروری است و نگهداری نهر سرپوشیده یك بخش بزرگی از این هزینه ها است . سرویس بهبود یافته برای مردم و یك كاهش در هزینه كل ساخت بزرگراه و نگهداری میتواند توسط انتخاب درست معیارهای طراحی و توجه دقیق به طراحی هیدرولیك هر نهر سرپوشیده بدست می آید .

8212 – ملاحظات طراحی : قبل از اینكه طراحی هیدرولیك یك نهر سرپوشیده یا پل بتواند آغاز شود ، تخلیه طراحی ، مقدار (Q ) آب بر حسب مترمكعب در ثانیه ، كه در تاسیسات ممكن است برای انتقال پیش بینی شود باید برآورد گردد . مهمترین مرحله عبارت اند از ایجاد طغیان و یا تعداد دفعات سیلاب برای محل خاص و شرایط رایج می باشد ، به فصل 810 آب شناسی ( هیدرولوژی

 و به ویژه موضوعات 818 و 819 برای اطلاعات مفید درباره روش های تحلیل هیدرولیك و ملاحظات مراجعه فرمایید . هنگامی كه روش های تجربی برای بر آورد كردن نرخ اوج تخلیه ، Q طراحی ، برای نهرهای سرپوشیده مهم استفاده می شوند ، توصیه می شود كه حداقل دو روش امتحان گردد . با مقایسه نتایج برآورد تخلیه قابل اطمینان تر برای حوزه تخلیه ممكن است بدست آید . این امر برای حوزهای رود بزرگتر ، مهمتر می باشد .

8213 – انتخاب طغیان طراحی : همانگونه كه در شاخص 8182 بحث گردید، دو روش برای انتخاب فركانس سیلاب طراحی ، در طراحی پل ها و نهرهای سرپوشیده وجود دارند . آنها عبارتند از :
طبق خط مشی ـ استفاده از یك فاصله وقوع مجدد از پیش تعیین شده .

طبق تحلیل ـ استفاده از فاصله وقوع مجدد كه مقرون به صرفه ترین برده و بهترین انطباق را با شرایط محل خاص و خطرات احتمالی مربوطه دارد . اگر چه هر كدام از این راهها ممكن است مستقل از دیگری بكار برده شود ، در عمل هر دو راه در نظر گرفته می شوند و بطور مرتبط برای انتخاب فركانس سیلاب برای طراحی هیدرولیك بكار می روند . برای نهرهای سرپوشیده و پل های كوچك ، قوانین كلی زیر برای در نظر گرفتن در فرآیند برای انتخاب نهاییِ سیلابِ طراحی بكار ببرید .

1)پل ها ـ قانون اصلی برای طراحی هیدرولیك پل ها آن است كه آنها باید 2% از طغیان احتمالی را عبور دهند (سال ـ 50) . فاصله درز عمودی بین پایین ترین عضو سازه و ارتفاع سطح آب از طغیان طراحی ، برای عبور 1% از طغیان احتمالی باید فراهم گردد . شش دهم متر از بورد آزاد Free board اغلب برای طراحی های پل مقدماتی فرض می شود . تاثیرات بار بستر Bed load و نخاله Debris باید در طراحی راه آب ( آبراه ) پل در نظر گرفته شود .
2) نهرهای سرپوشیده ـ دو طرح مقدماتی وجود دارد كه باید د رنظر گرفته شود : یك طغیان احتمالـی 10% ( سال ـ 10 ) بدون افزایش ارتفاع سرچشمه به بالاتر از بخش فوقانـی ورودی نهـر سـرپوشیـده و ، یك طغیان احتمالی 1% ( سال ـ 100 ) بدون سرچشمه هایی كه بالاتر از ارتفاعی می رسند كه باعث عمق های مرداب قابل اعتراض یا سرعتهای خروجی می شود . طراح باید از آگاهی در بكارگیری معیارهای فوق استفاده نماید . طغیان های طراحی انتخاب شده بر این اساس ممكن است برای محل هایی شرایط پروژه خاص ، مناسبترین مورد نباشد . هزینه ایجاد تاسیسات برای عبور از تخلیه های اوج كه توسط این معیارها پیشنهاد میشود لازم است در مقابل خسارت بالقوه به بزرگراه و اموال مجاور در جهت جریان و مخالف جریان نهر متعادل تراز شود . انتخاب یك طغیان طراحی با یك تخلیه‌ بیشتر یا كمتر ممكن است توسط تحلیل اقتصادی توجیه شده و مجاز گردد . یك طغیان طرح بادهای بیشتر از یك احتمال 4% از تجاوز از مقدار مجاز (سال ـ 25) نباید برای طرح هیدرولیك نهرهای سرپوشیده در زیر آزاد راه ها و سایر بزرگراههای با اهمیت استفاده گردد . از طرف دیگر ، در جایی كه اطلاعات پیش بینی كننده محدود باشد ، یا در جایی كه خطرات احتمالی همراه با خرابی تاسیسات زهكشی زیاد باشند ، بزرگترین طغیان یا حادثه بزرگ دیگر باید توسط طراح ارزیابی شود . هنگامی كه مجراها یا تاسیسات زهكشی تحت قضاوت موسسات كنترل طغیان محلی یا هیئت های مهندسان د رنظر گرفته میشوند ، طغیان طرح باید از طریق مذاكراتِ با موسسات مربوطه تعیین شود .

8214 – (Head water ) سرچشمه و Tail water :
1) Head Water : اصطلاح Head Water به عمق سطح آب بر ضد جریان گفته می شود كه از اطاق برگرداننده Invert مدخل ورودی نهر سرپوشیده ، اندازه گیری میشود . هر نوع نهر سرپوشیده ای كه جریان رود ( نهر ) طبیعی را تحت فشار قرار دهد باعث یك افزایش در سطح آب بر ضد جریان میشود . بهره برداری از تمام Head (سر) موجود همواره اقتصادی یا عملی نیست ، این امر برای وضعیت هایی بكار می رود كه نخاله باید از داخل نهر سرپوشیده عبور نماید ، در جایی كه حوضچه سرچشمه نیتواند تحمل گردد ، یا جایی كه شیب طبیعی تند است و سرعتهای

خروجی زیاد مرد اعتراض میباشند . Head (سر) موجود ممكن است توسط ارتفاع Fill محدود شود ، به تاسیسات بزرگراه آسیب برساند یا باعث انباشتگی آب بر روی اموال در جهت ضد جریان (Upstream) گردد . مقدار انباشتگی (Ponding) آب باید برای تمام اعمال مورد نظر ، در نظر گرفته شود كه شامل توسعه پروژه ، نگهداری و حقِ عبور ( حقِ شارع ) می باشد . استفاده كامل از Head (سر) موجود ممكن است باعث توسعه بعضی مسائل مرتبط با گرداب شود و همچنین سرعتهای قابل اعتراض را توسعه دهد و منجر به ساییدگی خود نهرِ سرپوشیده یا فرسایش در جهت موافق (Down stream ) جریان گردد . در اكثر موارد ، مشروط بر اینكه نهر سرپوشیده بطور قابل ملاحظه ای باعث تغییر در سرعت های خروجی نمیگردد .
2) Tail Water : این اصطلاح به آب واقع در جهت موافقِ از یك سازه گفته میشود . عمق یا ارتفاع آن وابسته به توپوگرافیِ موافق جریان و سایر تاثیرات است. Tail Water میتواند خروجی نهرِ سرپوشیده را غرقه Submerge سازد .

8215 – تاثیرات جذر و مد و باد : در جایی كه ارتفاع Tail Water توسط جذر و مدها كنترل میشود ، بررسی های ویژه ای برای تعیین مرحله TailWater سازگار با تعداد دفعات طوفان طراحی شده از تأسیسات لازم است . تاثیرات باد و تخلیه های طغیان باید همراه با مراحل جذر و مد پیش بینی شده در نظر گرفته شود . در صورت ضرورت ، حفاظت جریان پشتی(Back Flow) باید به شكلِ دروازه های (Gates) آویخته (Flap) فراهم گردد . به شاخص های 8383 و 8385 برای بحث بعدی درباره این موضوع ، مراجعه فرمائید .

موضوع 822 – كنترل نخاله ( زباله و آشغال )
مقدمه 8221 : نخاله (زباله) اگر اجازه یابد تا در داخل یك نهر سرپوشیده یا در مدخل آن انباشته گردد می تواند تاثیرات معكوس و سؤ را بر عملكردِ هیدرولیك تاسیسات بگذارد . آسیب به جاده و به اموال در جهت ضد جریان ممكن است از زباله ناشی شود كه از جریان وارد شونده به نهر سرپوشیده جلوگیری می نماید . هماهنگی با نیروهای نگهداری ناحیه (حوزه) می تواند به تعیین هویت نواحی دارای پتانسیل زباله بالا و اعمال مقدرات برای پاكیزه و بر طرف كردنِ زباله در جایی كه ضروری باشد ، كمك نماید . استفاده از هر وسیله ای كه بتواند زباله را گیر بیاندازد باید بطور كامل

آزمایش گردد قبل از اینكه از آن استفاده شود . علاوه بر مشكل عمده تر و رایجترِ انباشتگی زباله درمدخلِ ورودیِ نهر سرپوشیده ، استفاده از شبكه های ایمنی یا سایر متعلقات نیز می تواند منجر به انباشتگیِ زباله در داخل نهر سرپوشیده در انتهایِ خروجی گردد . ارزیابی این احتمال و عمل جلوگیری مناسب ، باید صورت گیرد اگر چنین علاج نهایی ای پیشنهاد شود .

8222 – روشهای كنترل زباله – دو روش برای حمل زباله وجود دارد :
1) عبور كردن از داخل نهر سرپوشیده : اگر از لحاظ اقتصادی توجیه داشته باشد، نهرهای سرپوشیده باید برای عبور زباله طراحی شوند ، نهرهای سرپوشیده ای كه زباله را عبور می دهند اغلب دارای هزینه ساخت بالاتری هستند . از طرف دیگر ، جلوگیری از ورود زباله ها در جهت ضد جریان به كمك یك سازه كنترل زباله اغلب شامل هزینه نگهداری ضروری است و بر روی عبور ماهی می تواند تاثیر بگذارد . یك مقایسه اقتصادی كه شامل ارزیابی هزینه های نگهداری بلند مدت است باید برای تعیین معقول ترین و مقرون به صرفه ترین روش انتقال انجام شود .

2) جدا سازی : اگر عبور زباله اقتصادی نباشد ، باید در جهت ضد جریان از مدخل ورودی توسط یك ساختار (سازه) كنترل زباله یا استفاده از یك آبگیر زباله (Debris basin) بدست آیـد هنـگامی كه تاسیـسـات در مجـاورت پرّه های رسوبی (Alluvial fans ) واقع باشد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir