توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله محصولات کشاورزی فایل ورد (word) دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله محصولات کشاورزی فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله محصولات کشاورزی فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله محصولات کشاورزی فایل ورد (word) :

محصولات کشاورزی

مقدمه
محصولات كشاورزی (سبزیها ، میوه ها ، غلات ، حبوبات ) به طور كلی ، بیشتر مواد اولیه خاص كه برای تولید كنسرو مورد استفاده قرار می گیرند . در مرحله ورود به كارخانه دارای مقادیر زیادی از انواع ناخالصیها هستند كه قبل از شروع عملیات لازم است آنها را از محصول جدا نمود ، ناخالصیهای محصولات عبارتند از :

بذر علفهای هرز ، دانه های سایر مواد ، باقیمانده های گیاهی ، باقیمانده فضولات حیوانات ، آفات انبار و مواد معدنی و … در مرحله اول باید تمیز یا جداسازی شوند كه هریك از آنها روش مخصوص به خود دارد مانند ناخالصیهای سبك وزن با جریان هوا – ذرات فلزات آهن ربا، قطعات با اندازه های مختلف بوسیله الك ، سرند و استوانه های غلطان باقیمانده های چسبیده به مواد اولیه در مرحله آخر با شست و شو جدا می شوند . و چون بسیاری از مواد طی مرحله شست و شو مقداری آب جذب می كنند باید حین عمل شست و شو ، همیشه زمان و درجه حرارت را كنترل نمود ، شست و شو به روش های گوناگون صورت می گیرد عبارتند از :

-ماشینهای شست و شو تسمه ای :
اساس كار ماشین شست و شوی تسمه ای ، انتقال مواد بوسیله نقاله تسمه ای و پاشش آب به مواد از حین انتقال است . این ماشین از شاسی ، بدنه ، نقاله تسمه ای و افشانكهای آب تشكیل شده است . تسمه نقاله مشبك بوده و آب به راحتی از آن عبور می كند . محصول از دریچه ورودی ، بر روی تسمه نقاله قرار می گیرد و بوسیله آن به سمت خروجی منتقل می گردد . پاشش آب از افشانك هایی كه در بالای نقاله نصب شده اند ، محصول را می شوید و در انتهای نقاله مواد شسته شده ، از نقاله تخلیه می شوند.
– تذكر : تسمه نقاله عامل انتقال مواد است و بر اساس نوع ماده انتقالی ، دارای شكل و جنس های مختلفی است جنس تسمه نقاله از الیاف نخی با مواد لاستیكی یا تركیبی از آن دو می باشد .

– تذكر : نقاله تسمه ای خود از اجزای زیر تشكیل شده است .(شاسی ، موتور ، غلتك محرك و متحرك و هرزگرد فوقانی )
و نیز نقاله ها باید دارای ویژگیهای زیر می باشند :
الف : به مواد آسیب نرسانند . ب: توان مصرفی كمی داشته باشند .
ج: بتوانند حجم زیادی از ماده را انتقال دهند.
– نقاله تسمه ای برای انتقال مواد دانه ای از قبیل غلات ، سنگ ریزه و مواد بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

-ماشینهای شست و شوی استوانه ای .
ماشین شست و شوی استوانه ای از شاسی ن استوانه مشبك ، افشانك های آب و الكترو موتور تشكیل شده است .
استوانه مشبك دارای شیب قابل تنظیم می باشد و بوسیله الكتروموتور حول محور خود می چرخد. محصول از دریچه ورودی وارد استوانه شده و به دلیل شیب ، به سمت انتهای استوانه حركت می كند و طی این مسیر به دلیل چرخش استوانه دور خودش می چرخد . آب از طریق افشانكهایی كه در استوانه قرار دارند به دلیل پاشیده و مواد ، تا انتهای مسیر شسته می شود و از خروجی تخلیه می گردد . استوانه مشبك بوسیله الكتروموتور و از طریق زنجیر و چرخ زنجیر می چرخد.

– ماشینهای شست و شوی غوطه وری .
این دستگاه از بدنه ، مخزن شست و شو ، پمپ آب ، الكتروموتور و نقاله تخلیه تشكیل شده است . مواد از دریچه ورودی وارد مخزن شست و شو می شوند و روی صفحه مورب به سمت پایین هدایت می گردند . در انتهای این صفحه دریچه ای كوچك وجود دارد كه در آن آب تازه از زیر به سمت بالا ، پمپ می گردد . فشار آب به قدری است كه مواد ، اجازه عبور از دریچه را پیدا نمی كنند و تنها مواد سنگین مثل سنگ و شن از آن عبور كرده از محل خروج شن تخلیه می گردند.
مواد سبك مثل برگ نیز در سطح آب معلق می مانند و در جلوی دستگاه از محل خروج مواد شناور ، تخلیه می شوند مواد شسته شده ، بوسیله پمپ از مجرای خروجی ، خارج و روی نقاله تخلیه منتقل می شوند.
-نقاله خروجی ، نقاله تسمه ای با تسمه مشبك می باشد كه ضمن گرفتن آب اضافی از مواد ، مواد را از دستگاه تخلیه می سازد .
مثلا در كمپوپ سازی سیب .برای این كار ابتدا سیب وارد حوضچه های شست و شو شده و با غوطه ور شدن در آب تمیز ، شسته می شوند . سپس در حالی كه توسط بالا بر نقاله ای حمل می شود ، از زیر اسپری های با فشار بالای آب عبور كرده و كاملا تمیز می گردند . در صورتی كه جهت دفع آفات نباتی از سموم آرسنیكی استفاده شده باشد ، با افزودن5/1 – 1 % اسید كلریدریك به آب شستشو آن را بر طرف می نمایند .

كنسرو رب گوجه فرنگی :
عمل شستشو برای جدا كردن و حذف ذرات گل و خاك انجام می گیرد ، برای این منظور محصول را مدت 6-4 دقیقه در آب خیسانده و در حین این عمل هوای فشرده وارد ظرف می كنند تا گوجه ها به همدیگر مالیده شده و به صورت معلق به نحو مؤثرتری تمیز شوند ، پس از این مرحله محصول در مسیر انتقال به مرحله بعد با آب تمیز و با فشار زیاد اسپری شده تا آلودگی های حوضچه شستشو به میزان بیشتر حذف گردد . (شكل 134)

خشك كن ها :
خشك كردن عبارتست از عملیاتی كه طی لآن آب موجود در یك محصول كشاورزی یا یك ماده غذایی با استفاده از یك منبع حرارتی در شرایط دقیق و كنترل شده ، تبخیر شود . خشك كردن یك محصول كشاورزی یا غذایی ، تنها شامل خارج كردن آب از آن نیست ، بلكه حفظ بافت ، رنگ ، طعم ، كیفیت و ارزش غذایی نیز مورد نظر است .

خشك كردن به دو روش سنتی و صنعتی انجام می شود . روش سنتی شامل خشك كردن سبزی و تهیه ماهی دودی ، كشمش و … است . كه بیشتر در روستاها مورد استفاده قرار می گیرد . در این روش از باد و نور خورشید برای خشك كردن مواد خوراكی استفاده می شود در روش صنعتی از ماشین های خشك كن استفاده می شود . مزایای استفاده از خشك كن های صنعتی عبارتند از :
– افزایش عمر مفید دانه های خوراكی
– امكان ذخیره سازی و انبار محصولات خوراكی برای مدت زمان طولانی
– امكان برداشت به موقع محصول در رطوبت بالاتر و كاهش ضایعات در مزرعه
– كاهش وزن محصول نهایی و در نتیجه تقلیل هزینه و تسهیل حمل و نقل و انبار سازی
برای خشك كردن مواد در خشك كنها ، معمولا از جریان هوایی خنك یا جریان هواگرم استفاده می شود . خشك كنها معمولا از مخزن و مواد جریان هوای خنك یا مواد هوای گرم تشكیل شده اند.

خشك كنها به دو دسته مداوم و غیر مداوم تقسیم می شوند . در خشك كنهای غیر مداوم ، محصول مرطوب در مخزن انبار می شود بار عبور جریان هوا از میان مواد ، محصول خشك می شود . در خشك كن های مداوم ، مواد و جریان هوا هر دو در مخزن حركت می كنند با برخورد محصول مرطوب با جریان هوا مواد به رطوبت مناسب می رسند.

در روش صنعتی ، ماشینها و تأسیسات گوناگون برای خشك كردن محصول وجود دارد . كه به شرح چند مورد می پردازیم .
-كوره های هوای گرم : برای خشك كردن مواد در خشك كنها از جریان هوای خنك یا جریان هوای گرم استفاده می شود جریان هوا بوسیله پنكه تولید می شود متناسب با ظرفیت خشك كن از پنكه های با ظرفیت هوادهی مناسب استفاده می شود.

-كوره مستقیم .
این كوره از محفظه ، مشعل و پنكه تشكیل شده است . هوای ورودی با عبور از داخل محفظه ، گرم شده و بوسیله پنكه به خشك كن هدایت می شود درجه حرارت و فشار هوا قابل تنظیم است در این كوره مجاری عبور هوا از محفظه مشعل مجزا نیست . به همین دلیل هوای خروجی دود آلود می شود و در نتیجه كیفیت محصول كاهش می یابد بازده این كوره 98 % است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir