توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران فایل ورد (word) دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران فایل ورد (word) :

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران است. دو پرسش اساسی پژوهش: (1 وضعیت موجود حفظ محیط زیست در آموزش های مدرسه ای و برنامه های درسی دوره تحصیلی ابتدایی ایران چگونه است؟ (2 چه راهکارهایی می توان برای بهبود وضعیت موجود حفظ محیط زیست در آموزش های مدرسه ای و برنامه های درسی دوره تحصیلی ابتدایی ایران پیشنهاد نمود؟ این پژوهش یک پیمایش کتابخانه ای است و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سوال ها، از طریق اسناد و مدارك کتابخانه ای، گزارش های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت جمع آوری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت موجود حفظ محیط زیست در آموزش محیط زیست دوره تحصیلی ابتدایی ایران علی رغم تلاش هایی که صورت گرفته چندان خوب نیست و توجهی که سایر کشورهای پیشگام نسبت به حفظ محیط زیست در آموزش مدرسه ای شان دارند، در دوره تحصیلی ابتدایی ایران مشاهده نمی شود. پژوهش حاضر نیز به منظور بهبود وضعیت حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران راهکارهایی از قبیل طراحی برنامه درسی آموزش محیط زیست، نیازسنجی آموزش زیست محیطی، بازنگری اساسی نسبت به محتوای آموزش محیط زیست را پیشنهاد می نماید.

کلمات کلیدی: حفظ محیط زیست، دوره تحصیلی ابتدایی، نظام آموزش و پرورش، ایران.

National Conference

2015/ 8/27 Kome elmavaran danesh R.S. Institute
3022 Article Code:

1

.1 مقدمه

آموزش مسائل مربوط به حفاظت محیط زیست به کودکان از دو جهت دارای اهمیت است: (1 دانش آموزان امیدهای واقعی ملت برای تحقق اهداف و آرزوهای قابل دسترسی آینده کشورند. کودکان امروز، کارگزاران فردایند. تصمیم گیری کودکان امروز در قرن بیست و یکم درباره نحوه استفاده از محیط زیست درصورتی عاقلانه خواهد بود که جامعه بویژه نظام آموزش رسمی آموزش های لازم را در این زمینه داده باشد. (2 اگر قرار باشد سیمای توسعه آینده ترسیم شود، بهتر است در طراحی آن کودکان امروز که فردا بسیاری از آنها صاحبان مشاغل و بزرگان آینده خواهند شد و به علت پیوندشان با مسائل زیست محیطی در صف اول ملاحظات زیست و توسعه قرار خواهند گرفت نیز مشارکت کنند.

آموزش مدرسه ای یا همان آموزش در دوره ابتدایی به دلیل آنکه زیربنای نظام آموزشی هر کشوری به شمار می آید دارای حائز اهمیت بسیاری است .[4] پژوهش های انجام شده نشان می دهند که نه تنها احساس مسئولیت ایجاد شده و آموزش محیطی در زمان کودکی عامل هدایت رفتار اجتماعی و محیطی در نوجوانی و بزرگسالی است [25]، بلکه پیش زمینه ای اساسی برای رفتارهای محیطی مطلوب یا نامطلوب یعنی معظلات زیست محیطی هستند .[25] از این رو، توجه به حفظ محیط زیست از دوره کودکی از نیازهای ابتدایی و اساسی محسوب می شود که در نخستین سال های زندگی کودك بر اثر مسئولیت محیطی، به صورت رفتاری مسئولانه در او به وجود می آید (هینده، .(2001

حفاظت از محیط زیست در ابتدا باید از آموزش شروع شود .[6] آموزش پایه به دانش آموزان، مشارکت همگانی را در جهت حراست از این منابع عظیم جهانی خواهد داد که تنها راه حل مقابله جدی با روند تخریب و نابودی محیط زیست در حال حاضر محسوب می شود. لذا باید برنامه ها و تلاش های فراوانی در زمینه حفاظت از محیط زیست و احیاء و بازیابی منابع طبیعی تخریب شده و در آلودگی قرار گرفته شده، صورت گیرد .[17] آموزش محیط زیست موجب افزایش دانش زیست محیطی و مهارت های لازم برای حفاظت محیط زیست در طول زندگی می شود. آموزش محیط زیست یک فرآیند میان رشته ای و همه جانبه است که موجب می شود یادگیرنده موارد زیر را کسب کند: آگاهی (درباره محیط زیست)؛ ارزش (شناخت محیط زیست از طریق دانش)؛ رویکرد (مسئولیت در مورد محیط زیست؛ قابلیت انجام عمل (مهارت های لازم برای حل مشکل) .[6]

آموزش محیط زیست در دوره ابتدایی بسیار مهم است. به نقل از طایی و همکاران یافته های پژوهش صناعی گلدوز (1381) نشان می دهد، بیشتر مدیران اعتقاد دارند که آموزش محیط زیست باید از کودکی آغاز شود زیرا تعلیم و تربیت در کودکی آسان تر و با پذیرش بیشتری صورت می گیرد .[12] از آنجایی که کودکان بیشترین قربانی نابهنجاری های محیط زیستی اند و همچنین بهترین و موثرترین گروه در جامعه برای آموزش محیط زیست به شمار میروند، بنابراین بهترین شیوه نهادینه کردن عادت های مثبت، آموزش این عادت ها از دوران کودکی است .[24] بنابراین پژوهش حاضر با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست در آموزش های مدرسه سعی دارد به بررسی حفظ محیط زیست در آموزش های مدرسه ای و برنامه های درسی دوره تحصیلی ابتدایی ایران بپردازد.
.2 مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

به نظر نمی رسد واژه محیط زیست و آموزش تا اواسط دهه 1960 در کنار هم به کار برده شده باشند، لیکن تحولات مربوط به آموزش زیست محیطی حاصل اندیشه گروهی از متفکران، نویسندگان و تحصیل کردگان برجسته قرن های 18 و 19، از جمله گوته1، روسو2، هگل3، فروبل4، دیویی5 و منتسوری1 است. در شرایطی که این پیشگامان ایده آموزش محیط زیست،

1Goethe 2.Roussea 3.Haechel 4.Froebel 5. Dewey

2

آشکارا مطالبی را بر اندیشه عمل زیست محیطی افزودند، بسیاری از نویسندگان، بنیانگذاری آموزش زیست محیطی را حاصل تلاش های سرپاتریک گدس2 می دانند .[3]
آموزش محیط زیست در آموزش مدرسه ای
آنچه مسلم است آموزش و پرورش یکی از مناسبترین راه ها برای رسیدن به توسعه در ابعاد مختلف است. گنجاندن مفاهیم پایه ای و عمیق محیط زیست در مواد درسی مقاطع تحصیلی باعث می شود که دانش آموزان از ابتدا و در زمان تکوین و شکل گیری شخصیت اجتماعی شان به عنوان شهروندان آینده، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک مسئولیت انسانی و اخلاقی در وجود خود نهادینه کنند. برای حفظ محیط زیست، رویکردهای آموزشی مناسبی نیاز است که در جهت رو به رشد دانش، رفتار و نگرش زیست محیطی حرکت نمایند؛ به طوری که به همراه توسعه دانش و مهارت های مورد نیاز، به آینده ای مطمئن سوق دهد. یکی از مهمترین ابزارها، آموزش محیط زیست است که با تاثیرگذاری بر فرهنگ جوامع و در واقع با بسترسازی لازم، شرایط حصول نتیجه را فراهم می آورد. در واقع، آموزش زیست محیطی بنیادی ترین شیوه در حفاظت از محیط زیست بوده و هدف آن یافتن مناسبترین و بهترین شیوه ارائه مطالب و نحوه فعالیت ها و اجرای ساختاری است که زمینه ساز ارتقا آگاهی های زیست محیطی در سطح جامعه است .[28]اهداف این آموزش که نوعاً عبارت از (به طور بلند مدت و پایدار ) بالا بردن دانش و نگرش های محیطی و در همان راستا، رشد رفتار محیط دوستانه است و به عنوان مبنای ظروری برای رفتار محیط دوستانه در نظر گرفته می شود .[23] بلاکی(2005) 3 معتقد است که یک مدل تحلیلی، چارچوبی مفهومی یا نظری فراهم می آورد و می تواند نمایانگر مکانیسیم یا ساختار تبینی فرضیه واری باشد که شاید با استفاده از تشبیه و تمثیل به دست آید، یا می تواند روشی برای سازماندهی نتایج پژوهش و ارائه باشد .[21] با توجه به اهمیت مدل تحلیلی در یک فعالیت تحقیقاتی و با توجه به مطالعه تحقیقات پیشین و دیدگاه های نظری، به نظر می رسد که می توان مجموعه ای از عوامل را در بررسی رفتارهای زیست محیطی، گرد هم آورد. مدل زیر نحوه ارتباط احتمالی بین متغیرها را به تصویر می کشد:

مدل اصلاح شده آزچن و فیش بین (1980) به نقل از صالحی و قائمی اصل (1392)

همانگونه که مدل تحلیلی نشان می دهد، آموزش زیست محیطی، سواد زیست محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و سواد زیست محیطی به عنوان یک متغیر واسط و میانجی بر نگرش نوین زیست محیطی، شناخت زیست محیطی عام و خاص موثر است. این سه متغیر اخیر بر رفتارهای زیست محیطی اثر دارند. عوامل جمعیت شناختی، متغیر دیگری است که احتمال می رود به شیوه ای مستقیم و بلاواسطه با رفتار زیست محیطی ارتباط داشته باشد.
جایگاه حفاظت از محیط زیست در سطح بین الملل و ایران

6Montessori 1.Sir Patrick Geddes 2.Blakie

3

بخشی از تخریب و آلودگی های محیط زیست ناشی از عدم آگاهی و اطلاع عموم نسبت به مسائل زیست محیطی است. لذا »آموزش« نقش حیاتی در پیشگیری از تخریب و آلودگی محیط بازی می کند. به همین جهت در عرصه بین الملل موضوع آموزش محیط زیست مورد توجه واقع شد. از بدو تولد حقوق بین الملل محیط زیست در سال 1972، ضرورت آموز ش محیط زیست و اطلاع رسانی جهت تهیه راهبردی برای حفاظت و ارتقای محیط زیست احساس شد .[7] سال 1972 میلادی سرآغازی بر زیست محیط گرایی نوین است [18]؛ اعلامیه استکهلم و توصیه نامه شماره 69 کنفرانس استکهلم 1972 به طور رسمی و صریح بر اهمیت آموزش محیط زیست صحه گذاشت. دومین کنفرانس بین المللی محیط زیست در سال 1992 با تاکید بر رابطه محیط زیست و توسعه و تصویب دستور کار 21، ابعاد گوناگون مندرج در اعلامیه ریو را صورت بندی کرد. یکی از فصول چهل گانه این دستور کار به بهسازی آموزش و پرورش، آگاهی عمومی و آموزش حرفه ای اختصاص دارد .[7] در نوزدهمین اجلاس فوق العاده مجمع عمومی که در سال 1997 برگزار شد، بار دیگر بر اهمیت آموزش محیط زیست در حفظ محیط زیست و اجرای دستور کار 21 تاکید شد .[7]

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir