توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  گزارش کاراموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی pdf دارای 176 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کاراموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کاراموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی pdf :

گزارش کاراموزی تعمیر و بازسازی موتور های بنزینی

مقدمه :
احتراق عبارت است از سوختن مخلوط سوخت و هوا در اطاقك احتراق و تبدیل آن به انرژی. این انرژی تولید شده ناشی از احتراق توسط پیستون و شاتون و میل لنگ به انرژی مكانیكی چرخشی تبدیل می شود تمامی این عملیات داخل محیطی كه موتور نام دارد صورت می گیرد ( همچنین به عبارتی دگر در وسیلع ای كه انرژی را از حالتی یا نوعی به حالت و نوع دیگر تبدیل می كند موتور نام دارد . ) بطوركل دو نوع موتور

1- بنزینی
2- دیزیلی
وجود دارد كه ساختمان و عملكرد آنها با هم متفاوت بوده و دارای تفاوت های عمده ای از لحاظ نوع سوخت مصرفی ، نحوه احتراق ماده سوختنی ، نحوه مخلوط كردن سوخت و هوا مقدار نیرو و قدرت تولیدی و … می باشند احتراق در موتور بنزینی نیاز ضد ایجاد جرقه در داخل محفظه احتراق زمانی كه مخلوط سوخت و هوای داخل آن به حد كافی فشرده شده اند می باشد این جرقه نیز به نوبه خود نیازمند قسمتهای مختلفی از قبیل باطری ، دینام . كوئل ، دلكو ، شمع می باشد همچنین در این موتورها ( موتور بنزینی) جهت مخلوط كردن هوا و

بخار بنزین به یك دستگاه كاربراتور نام دارد نیاز داریم . اما نحوه احتراق در موتو دیزل به این شكل است كه ابتدا تنها هوا در داخل سیلندر تا حد زیادی متراكم می شود بطوری كه دمای آن تا حد بسیار زیادی بالا می رود وقتی كه هوا كاملا فشرده شد سوخت توسط انژكتو ر با فشار زیاد بصورت ذرات بسیار ریزی داخل محفظه احتراق پاشیده می شود و دمای بسیار زیادی هوای داخل سیلندر را باعث احتراق سوخت می شود پس در موتور های انوع دوم به شمع و سایر قسمتهاییی كه در بالا ذكر شد برای تولید جرقه نیازی نیست همچنین كاربراتور

نیز در نوع دوم حذف می شود و یك انژكتور به همراه بارل و پلانجرجای تمامی این قسمتها را می گیرد .
پس از توضیحات كوتاهی كه در مورد این موتو ارائه كدم با توجه به اینكه نوع موتورهای كه در دوره كارآموزی مورد تعمیرقرار گرفتند از نوع اول ، یعنی بنزینی بود پس در این جزوه به تعمیر و بازسازی موتورهای بنزینی می پردازیم .

بطور كلی پیاده كردن قطعات موتور ممكن است بعلل مختلفی از قبیل شكستگی رینگها ، چسبیدن یاتاقاهای میل لنگ چسبیدن رینگ های پیستون ، كاهش كمپرس سیلندر ، سائیدگی رینگ های پیستون و سیلندر های موتور كه به مرور بر اثر كاركرد كوتور پیش می آید . در اینصورت لازم است كه قطعات موتور باز شده و تعمیر و تعویض گردند .
• مراحل كلی تعمیر موتور
• باز كردن قطعات موتور

باز كردن قطعات موتور :
پس از باز كردن موتور از رو شاسی اتومبیل و قرار دادن آن بر روی پایه مخصوص و یا بر روی میز كارك محسمتها زیر نیز بایستی بترتیب از موتور جدا گردد .
1- دینام یا آلترناتور را با باز كردن پیچ های آن ( معمولا سه عدد می باشد ) از موتو جدا نمود .
2- پیچ های استارت را باز و آنرا بیرون آورد .

3- در اغلب موتورها ،
4- واتر پمپ را بیرون آورد ( سعی گردد كه واشر آن سالم از جای خود كنده شود ).
5- صفحه كلاچ و خورشیدی كلاچ (چدنی كلاچ ) را با بازكردن پیچ های اطراف آن از موتور جدا كرد .
6- پیچ های اطراف سینی جلو را باز ،

7- سینی و واشر آنرا در آورد . لازم بیاد آوری است كه قبل از باز كردن پیچ های اطراف سینی ،
8- بایستی پیچ بزرگ سر میل لنگ را بوسیله دو پیچ گوشتی بزرگ یا بزرگ تایرلیور بیرون آورد (برای جلوگیری از حركت میل لنگ ،
9- میتوان با قراردادن پیچ گوشتی روی دندانه های چرخ دندانه های چرخ دندانه های چرخ دندانه دار فلایویل ،
10- از حركت آن جلوگیری بعمل آورد ).

توجه :
موقع باز كردن قطعات موتور ، باید دقت بیشتری شده و محل قطعهو طرز قرار گرفتن آنرا بخاطر سپرده یا یادداشت نمود تا در موقع بستن موتور ، كار بسهولت انجام گیرد . حتی بعضی نكات لازم را روی بر چچسب نوشته و به قطعه چسباند .

11- پس از جدا نمودن سینی جل و ،
12- لازم است كه بعلامت های تایمینگ روی چرخ دنده ها ی میل لنگ و میل سوپاپ توجه نموده و از بودن آنها مطمئن شد . در غیر اینصورت باید روی هر دنده علامت گذاشـت.
سپس پیچ و واشر قفلی (واشر بر گردان ) سر چرخ دنده میل سوپاپ را باز كرده و با اهرم اگر در مكانیزم سوپاپ ها از زنجیر استفاده شده باشد . ابتدا خار زنجیر را بیرون كشیده و سپس زنجیر را در آورد . چرخ دنده میل سوپاپ نیز بایستی بروش فوق از موتور جدا گردد . ( در صورت وجود زنجیر سفت كن باید با باز كردن دو پیچ آنرا در آورده و زنجیر را آزاد نمود . )
در بیشتر موتورها ، چرخ دنده سر میل لنگ بوسیله خار ، خیلی محكم روی محور میل لنگ قرار گرفته و رد آوردن آن ضروری نیست .

13- بلك موتور را روی پایه میچر خانند تا كارتر روغن رو سمت بالا قرار گیرد . سپس بستهای پایه را سفت كرده و پپچ های اطراف كارتر ( سینی روغن ) را باز می كنند .
14- اویل پمپ در محفظه كارتر قرار گرفته و بوسیله دو پیچ به بلوك موتور بسته شده است كه با باز كردن پیچ ها ،15- اویل پمپ از موتور جدا می شود .

16- در این حالت بلوك موتور را بر روی پایه میگردانند تا پیستون ها در وضعیت افقی قرار گیرند . حالا ضمن باز كردن پیچ های شاتون ها ،17- پیستون ها را نیز از پهلو خارج می كنند . برای این كار فلایویل را می چرخانند تا كپه های شاتون ها در حالتی قرار گیرند كه باز كردن مهره های آنها به آسانی انجام شود . برای باز كردن مهده های شاتون ها بایستی از آچار بوكس یا آچا رینگ مناسب استفاده نموده و از بكار بردن آچار دوسر ( تخت ) خود داری نمود . در غیر این صورت گوشه های مهره ها سائید شده و نه تنها باز كردن چنین مهره هایی مشكل خواهد بود بلكه موقع بستن موتور باید آنها را عوض نمود .

ترتیب باز كردن مهره ها یا پیچ های شاتون دبدین شرح است كه ابتدا هر كدام را چند رزوه شل نمود و بنوبت باز می كنند و بعد كپه یاتاقان متحرك ( سر بزرگ شاتون ) را بیرون می آورند . در صورتیكه پس از باز كردن مهره ها كپه به آسانی از شاتون جدا نشود ، با ضربه چكش فیبری یا قسمت چوبی چكش معمولی می توان پیچ ها را عقب زده و كپه پائینی شاتون را بیرون كشید و اگر باز هم كپه جدا نشد با زدن ضربه خفیف به دو طرف ، آنرا از شاتون جدا نمود . سپس با فشار دادن شاتون بسمت خارج پیستون شماره یك را بیرون كشیده و كپه پائین را روی شاتون می بندد و بهمین ترتیب بقیه شاتون ها را جدا كرده و پیستون ها را بیرون می آورند و بترتی روی میز كار قرار می دهند .

توجــه : در موقع بستن كپه به شاتون باید دقت شود كه شماره های روی كپه و شاتون د یك قسمت قرار گرفته و زبانه ( چاك ) پوسته یاتاق ها نیز روی هم قرار گیرد .
در صورتیكه شماره های فوق الذكر روی كپه های شاتون نوشته نشده باشد بایستی به وسیله سوهان سه گوش ، علامت گذاری نمود تا موقع بستن مشكلی پیش نیاید . ضمناً باید معلوم شود كه سمت شماره دار شاتون یا سوراخ پا شش روغن در كدام طرف موتور قرار گرفته است . ( زیرا اگر اشتباه بسته شود ، موقع كاركدن موتور ، عمل روغنكاری دیواره های سیلندر ها و رینگ های پیستون و بوشها گجن پین مختل خواهد شد) .

معمولاً روی پیستون ها شماره های 1 و 2و 3 و …… و همچنین فلش ، كلمه فرانت (1) یا علامت های دیگری كه جهت قرار گرفتن پیستون را به سمت جلو موتور نشان می دهد حك شده است .
10 – قبل از جدا نمودن میل سوپاپ از موتور ، بایستی ابتدا میل تایپ ها و تایپ ها را بیرون اورد ( در موتور هائی كه سوپاپ ها در بلوك سیلندر قرار گرفته اند . سوپاپ ها نیز باید پیاده گردد ) . سپس شافت اویل پمپ و میل وسط دلكو را كه معمولاً حركت خود را از میل سوپاپ می گیرند نیز از موتو جدا ساخت .
قبل از باز كردن صفحه نگهدارنده باید روی بلوك موتور و صفحه هر دو را علامت گذاشت تا در موقع بستن اشكالی پیش نیاید . حالا با باز كردن دو پیچ ، صفحه نگهدارنده میل سوپاپ (2) را با چرخ دنده سر ان بیرون آورد ( لازم به توضیح است كه چرخ دنده میل سوپاپ را موقتا روی میل سوپاپ بسته و پس از در آوردن میل سوپاپ مجدداً باز می كنند ) . این عمل بایستی

خیلی به آرامی و با چرخانیدن میل سوپاپ و رد كردن بادامك ها از داخل بوشها میل سوپاپ انجام گیرد . اگر در این عمل دقت كافی نشود ، بوش های میل سوپاپ صدمه خواهد دید .
11-واشر های برگردان پیچ های فلایویل را تخت كرده و پیچ های فلایویل را كه معمولاً پنج عد هستند شل نموده و باز می كنند . سپس بارد كردن خارروی فلنج میل لنگ فلایویل از موتور جدا می شود .

12-بلوك موتور را روی پایه موتور می گردانند تا میل لنگ موتور در سمت بالا قرار گیرد . سپس پیچ های ثابت را نیز بهمان ترتیب باز كردن پیچ ها شاتون ها باز نموده ، كپه های ثابت را با پیچ های مربوط در می آورند . در حین كار ممكن است كه كپه آخری بعلت وجود كاسه نمد عقب میل لنگ مشكل تر از بقیه جدا شود . لذا لازم به ذكر است كه با ضربه های چكش فیبری یا تكه چوب سفت آنرا شل نموده و از بلوك جدا نمود. سپس میل لگ را با آرامی از روی بلوك بلند كرده و روی میز كار یا تشت مخصوص شستشو قرار می دهند .
توجه شود كه میل لنگ در جائی گذاشته شود كه احتمال افتادن نداشته و یا ضربه سختی به آن وارد نشود و یا اینكه لنگ ها و ثابت های میل لنگ با جسم سختی تماس پیدا نگرده و خراشی بر ندارد . سپس كپه های ثابت سیلندر را با پیچ های مربوطه روی بلوك موتور می بندند .

توجــه : اغلب روی كپه های ثابت سیلندر ، شماره آنها حك شده و موقع بستن باید دقت شود كه كپه ها در جای خود بسته شده و حتی پیچ ها نیز جابجا نشده باشد .

2- آزمایش قطعات موتور :
كلیه قطعات موتور را پس از باز كردن با نفت شسته و بدقت بازدید نموده و قسمتی كه بیش از اندازه سائیده شده باشد باید تعمیر یا تعویض گردد .
1- زنجیر و چرخ دنده ها ی موتور را بازدید نموده ،2- در صورتیكه دو پهلوی یك دندانه ها عوض شده و یا قسمت مقعر دندانه ها خوردگی داشته باشد ،3- باید چرخ دندانه ها عوض شود .
زنجیر را بازدید نموده و خالصی آن را حول محورهای اتصال بررسی می كنند در این صورت نبایستی بیش از اندازه خلاصی داشته باشد ، همچنین با اندازه گیری دقیق طول زنجیر كار كرده و مقایسه آن با طول زنجیر نو ، می توان فهمید كه زنجیر بیش از اندازه سائیده شده و باید عوض شود . زنجیر سفت كن را نیز بازدید نموده و در صورتیكه عیبی مشاهده شود باید تعویض گردد.

اگر ارتباط میل لنگ و میل سوپاپ فقط بوسیله چرخ دنده باشد ، بایستی دنده ها بازدید شده ، چنانچه دندانه ها خوردگی یا خلاصی بیش از اندازه (1) داشته باشد باید تعویض نمود .
4- ساقه سوپاپ ها ،5- گاید( گیت ) سوپاس ها ،6- سیت و نشیمن سوپاپها ،7- انگشتی و سر سیلندر ها باید بازدید شود )- پیستونها ،9- سیلندرها ،10- گجن پین ها ،11- شاتون ها ،12- لنگ های میل لنگ را با میكرومتر داخلی و میكرومتر خارجی اندازه گیری نموده و با اندازه های استاندارد آنها كه در كتابچه تعمیرات هر موتونر نوشته شده مقایسه می نمایند .
13- بازدیددندانه های چرخ دنده0فلایویل ( چرخ لنگر ) و تعویض آن در صورت سائیدگی تعداد زیادی از دندانه ها و همچنین بازدید سطحی از فلایول كه صفحه كلاچ روی آن بسته می

شود . اگر این سطح فلایول بیش از اندازه خط افتادگی ( پله كردن ) داشته باشد . بایستی بوسیله تراشكار تا حد مجاز تراشیده شده و صاف گردد . بوش و یاا بولبرینگ روی فلایول یا روی فلنج میل لنگ را بازدید نموده و در صورتیكه سائیده و یالقی بیش از اندازه داشته باشد و بایستی تعویض شود ( خلاصی بین انتهای شافت كلاچ و بوش ).

14- تاپت ها و میل تاپت ها،
15- با دامك های میل سوپاپ ،
16- بوشهای میل سوپاپ،
17- تكیه گاههای میل سوپاپ نیز بازدید گردد

یادآوری : در صورتیكه قطعات نو موتور در دسترس باشد ، قطعات كار كرده را می توان با آنها مقایسه نموده و میزان سائیدگی آنها را مشخص نمود .
تشخیص قطعات معیوب و لزوم تعمیر یا تعویض آن از مهمترین قسمت تعمیر موتور است زیرا اگر از تعمیر قسمت معیوب صرف نظر شود ، كار به درستی انجام نشده و موتور پس از كار كردن مجدداً احتیاج به تعمیر خواهد داشت و این خود هزینه زیادی را در بر می گیرد ، همچنین تعویض قطعاتی كه احتیاج به تعمیر یا تعویض ندرند باعث تخحمل هزینه اضافی و بی مورد خواهد بود . بنابراین تشخیص موققع تعمیر و آشنائی به عمر مفید قطعات موتور ، اهمیت زیادی دارد . به طور كلی تعمیرات موتور را می توان بدو دسته تقسیم نمود .
1- تعمیرا اتفاقی 2- تعمیرات ادواری

تعمیرات اتفاقی همانطوریكه از اسم آن پیدا است قابل پیش بینی نبوده و در اثر بی اطلاعی یا سهل انگاری یا بطور تصادفی پیش می آید ( یخ زدن موتور ، بی آب و بی روغن كاركردن موتور ، عیب فنی موتور و یا عیب هائی كه دراثر تصادف اتوموبیل پیش می آید .)
تعمیرات ادواری كه به طور معمول وسیله تولید كنندگان موتور اتومبیل ها پسش بینی شده و در مدت عمر مفید موتور باید انجام شود . موقع تعمیر قسمتهای مختلفه در كتابچه نگهداری اتومبیل ها به صورت جدول نوشته می شود .
در این جا فرض شده كه موتور با اندازه كافی كار كرده و فرسوده شده و باید تعمیر اساسی گردد . لذا پس از پیاده كردن موتور ، بلوك سیلندر ، میل لنگ ، میل سوپاپ ، سر سیلندر شاتون ها ، فلایویل ( در صورت لزوم ) به كارگاه تراشكاری فرستاده می شود .
3- خلاصه كراهائی كه در كارگاه تراشكاری انجام می شود .
1- اندازه گیری ثابت ها و لنگ های میل لنگ با میكرومتر خارجی و قطر اصلی سیلندرها ، با میكرومترداخلی و یا ساعت داخل سنج و تعیین اندازه پوسته یا تاقان های ( آندرسایز ) و اندازه پیستونهای ( اورسایز ).
2- سنگ زدن میل لنگ روی دستگاه میل لنگ تراش .
3-تراش سیلندرها روی دستگاه سیلندر تراش ، در صورتیكه موتور ، بوش های سیلندر داشته باشد ( اعم از بوش یا بوش خشك ) فقط بوش های آنها تعویض می شوند .
4- آزمایش خمیدگی یا پیچیدگی شاتون ها به وسیله دستگاه مخصوص كج گیری شاتون انجام می شود .
5- تراش ثابت های موتور به وسیله دستگاه ثابت تراش .
6- تراش دو سرشاتون ( سر بزرگ و سر كوچك ) یا سنگ زدن آنها بوسیله دستگاه شاتون تراش .
7- تعویض بوش های میل سوپاپ .

8- سنگ زدن كف سرر سیلندر و سطح فوقانی بلوك سیلندر بوسیله ماشین سنگ كف زنی ( سنگ كف )
9- بازدید و تشخیص ترك های موئی بلوك ،10- سیلندر ها ،11- سر سیلندر ،12- میل لنگ و هم چنین كجی میل لنگ ( كج گیری میل لنگ )
13- تعویض بوش های سر كوچك شاتون ( بوش گجن پین )
14- فیت كردن یاتاقان های ثابت و متحرك و همچنین پولیش سیلندرها و فیت كردن پیستونها و سیلندر ها و شماره گذاری آنها .
15- تراش سطح فلایویل در صورت نیاز .

یادآوری : كارهای فوق پس از بازدید و آزمایش كامل و اندازه گیری دقیق در صورت نیاز انجام می گردد . زیرا ممكن است كه بكلیه كارهای فوق الذكر نیازی نبوده و فقط چند قلم از آنها انجام شود .

پس از اتمام كارهای مربوط به تراشكاری ، عموماً تعمیر كارها با همان توصیه های ت
راشكار موتور را جمع می كنند . البته این كار در صورتی صحیح است كه تراشكار فردی كاملاً با تجربه بوده و تعمیر كار به صحت و دقت كار او اطمینان داشته باشد و گرنه مسئولیت تعمیر موتور بعهده تعمیر كر است . لذا تعمیر كار باید كلیه خلاصی ( لقی ) های موتور را طبق استاندارد و دستور كارخانه سازنده آزمایش كرده و در صورت مشاهده هر گونه اشتباه نسبت به رفع آن اقدام نموده و در صورتیكه نیاز دوباره ققطعه معیوب را به كارگاه تراشكاری برگرداند .

4- كارهائی كه در فاصله زمان بازكردن موتور و اتمام كارهائی می توان انجام داد .
1- بازدید و تعمیر سرسیلندر و سوپاپ ها و آب بندی آنها .
2- ً واتر پمپ و رادیاتور ( در صورتتی گرفتگی یا سوراخ شدن لوله های رادیاتور بایستی توسط رادیاتور ساز تعمیر گردد .
3-بازدید و تعمیر اویل پمپ .

4 بازدید و تعمیر كاربراتور و پمپ سوخت رسانی .
5- ً و ً دینام و استارت ، شارژ كردن باتری (توسط باتری ساز ) .
6- تعویض كاسه نمد جلو میل لنگ ( روی سینی جلو قرار گرفته است ) .
7-تعویض بوش فلایویل ( در صورت نیاز ).
8- بازدید و تعمیر دلكو ، آزمایش كوئیل و وایر ها ، تمیز كردن شمع ها وفیلر گذاری آنها

5 – تهیه صورت قطعات مورد نیاز
در تهیه صورت ریز قطعات مرود نیاز اولاً باید شماره سریال موتور و مدل و سال تولید اتومبیل قید شود . همچنین شماره قطعه كه در كتابچه لوازم یدكی موتور نوشته شده در جلو اسم قطعه ذكر گردد . از تهیه قطعات یدكی طبق نمونه كه بیشتر بین تعمیر كارها مرسوم است حتی الامكان خودداری نموده و روش صحیح را بتدریج جایگزین ان نمود ، البته در مورد خرید یك یا چند قلم معدود ،از روی قطعه نمونه ، شاید اشكالی پیش نیاید ولی در تعمیر گاه های بزرگ كه روزانه چندین موتور پیاده شده و جمع می شود خرید قطعات موتور بصورت فوق امكان پذیر نبوده و یا خالی از اشكال نخواهد بود .

6- شستشوی قطعات موتور پس از برگشت از تراشكاری
پس از انجام تراشكاری و تحویل قطعات موتور ،‌( سر سیلندر ، میل لنگ ، بلوك موتور ، شاتون ها ،‌پیستون ها ، میل سوپاپ ، فلایویل ) آنها را داخل تشت بزرگی قرار داده و با نفت و هوای فشرده كه با پیستوله انجام می شود ، قطعات فوق را كاملا شستشو داد .

توجه شود كه تمامی براده ها ی آهن كه در حین تراشكاری به وجود آمده بایستی شسته شده و باز گردد برای اطمینان باید دهانه پیستوله را در یك سر مجرای روغن قار داده و یكی از انگشتان دست چپ را روی انتهای دیگر مجرا گذاشت تا جریان هوای فشرده كاملاً احساس گردد همچنین مجاری آب اطراف سیلندرها و سرسیلندر نیز كاملاً شسته و تمیز گردد حالا قطعات شسته شده را برداشته و روی میز قرار می دهند و سپس با پارچه تمیز ( كرباس ، ململ) خشك می نمایند .

7- كلیات مربوط به بازدید قسمتهای موتور
پس از شستشوی قسمتهای موتور و خشك كردن آنها بایستی كلیه قطعات تراشكاری شده و یا تعویض شده بازدید گردد . همچنین خلاصی ( لقی ) قسمتهای موتور كنترل شده و با ارقام مندرج در كتا راهنمای تعمیرات موتور اتومبیل مقایسه و تطبیقق داده شود ، در صورتیكه كتاب راهنما در دسترس نباشد می توان ارقام مربوط به مشخصات فنی موتور را از تراشكار با تجربه پرسیده و یادداشت نمود . لازم به یادآوری است كه هر تعمیر كاری ، بایستی ارقام مربوط به مشخصات فنی موتور را كه به طور تجربی بدست آمده و بین تعمیر كاران معمول است

در دفترچه ای یادداشت كرده و در صورت لزوم از آنها استافده نماید . در این فصل سعی شده كه خلاصی های لازم موتور به طور میانگین ذكر شود هم چنین در جدول های 1و 2 مقدار سفتی پیچهای موتور با تورك متتر ( آچار مدرج ) نسبت به بزرگی و كوچكی آن ( قدرت موتور ) و نسبت به قطر و جنس پیچ به طور نمونه ذكر شده است .

8- بازدید فشار كپی و فشار یاتاقانی سر بزرگ شاتون
شاتون شماره یك را انتخاب كرده و 1س از تمیز كردن ، آنرا به گیره روی میز كار بسته ( لازم به تذكر است كه بین دودها نه گیره ، ورق آلومینیوم یا هر فلز نرمی كه بتواند فشار گیره را تحمل كرده و از صدمه زدن به قطعه جلوگیری كپه شاتون ، پوسته های یاتاقان آن را بیرون آورده و مجدداً با آچار رینگ و بعداً با آچار مدرج با اندازه لازم ( به جدول های 1و2 مراجعه شود .) سفت می كنند .

در این حالت یكی از پیچ های شاتون را تا آخر باز كرده و با نازك ترین تیغه فیلر فاصله محل بستن كپه پائین به شاتون را آزمایش می كنند . اگر دو لبه طوری روی هم قرار گرفته باشند كه امكان ورود نازك ترین تیغه (یك هزارم اینچ ) نیز نباشد عمل تراش صحیح بوده در غیر این صورت بایستی دوباره به تراشكاری برگردانیده شود . در صورت صحیح بودن ، پیچ دومی را نیز بازكرده و پوسته های یاتاقان را داخل شاتون قرار داده و دوباره پیچ های شاتون را ابتدا با آچار رینگ و سپس با آچار مدرج می بندند .

حالا یكی از پیچ ها را باز كرده و فاصله دو له كپه شاتون را بوسیله فیلر بهمان روش فوق اندازه می گیرند این كار به آزمایش فشار یاتاقان معروف است و این فاصله بایستی 001/0 – 0025/0 اینچ باشد . در صورتیكه فاصله بیش ا 0025/0 اینچ شد بایستی پوسته های یاتاقان ها را بیرون آورده و لبه آنها را روی سنگ مخصوص با مقداری روغن رقیق سائیده و پس از تمیز كردن مجددا داخل شاتون قرار داده و فشار یاتاقان را آزمایش نمود تا خلاصی لازم بدست آید .

در بعضی از كارگاه ها بعوض سائیدن روی سنگ ، یا سوهان خیلی نرم لبه یاتاقان را سوهان می زنند .
توجـه : موقع سائیدن یا سوهان زدن لبه پوسته یاتاقان ها بای دقت نمود كه بیش از اندازه سائیده نشود . ضمنا پوسته یاتاقان ها را طوری با دست نگهداشت تا لبه آن كاملا گونیا روی سنگ قرار گیرد . ضمنا به علت نرم بودن جنس پوسته یاتاقان ها باید دقت نمود كه هنگام در آوردن و جا زدن پوسته ها روی آنها خط نیفتاد .
اگر در حین آزمایش ، فاصله دو لبه كمتر از 001 / 0 اینچ باشد . بایستی پوسته های یاتاقان ها را عوض نمود . این آزمایش را باید بقیه شاتون ها نیز عمل نمود .

9- آزمایش خلاصی یاتاقان های متحرك :
فلنج میل لنگ را به گیره روی میز كار بسته و برای اطمینان انتهای دیگر آنرا روی پایه چوبی قرار می دهند .
برای اندازه گیری صحیح خلاصی یاتاقان ها اصولا بایستی از پلاستی گیج (1) استفاده شود .
ودر صورت عدم دسترسی به آن می توان صفحات كاغذی را به ضخامت های متفاوت (001/0 ، 0015/0 ، 002/0، 0025/0 ، 003/0، اینچ ) انتخاب كرده و پس از اندازه گیری با میكرومتر ،‌اندازه آنها را روی كاغذ ها یادداشت نمود . بعد باندازه سه بر چهار در نیم اینچ (5/19 *7/12 میلیمتر ) از هر كدام را در صورت لزوم بریده و بین لنگ های ، میل لنگ و پوسته ها قرار داده و خلاصی هر یك از یاتاقان ها را بشرح زیر مشخص نمود:

ابتداء ثابت ها و لنگ های میل لنگ را با پارچه تمیز نموده ، سپس پیچ های شاتون شماره یك را باز كرده و پوسته یاتاقان ها را بیرون آورده و با پارچه پوسته یاتاقان ها و سر بزرگ شاتون را تمیز نموده و پوسته ها را در جای خود قرار می دهند . حالا یك قطره روغن موتور بوسیله روغندان روی لنگ متحرك شماره یك میل لنگ متحرك شماره یك میل لنگ ریخته و كاغذی به ضخامت 001/0 اینچ ( 025/0 میلیمتر ) را بطریقه فوق بریده و روی قطره روغن می چسبانند و شاتون را روی میل لنگ بسته و پیچ های انرا با آچار مدرج باندازه لازم ( به جدول 1 و 2 مراجعه شود )‌سفت می نمایند و حالا شاتون را به آرامی حركت می دهند در صورت سفت بودن ، خلاصی یاتاقان درست بوده و در غیر این صورت پیچ های آنرا باز كرده و كاغذ 015/0 اینچ (03/.0 میلیمتر) را بروش فوق قرار داده و آزمایش می كنند و در صورت شل بودن . ازكاغذ 002/0 اینچ 05/0 میلیمتر)

استفاده می كنند تا بالاخره مقدار خلاصی یاتاقان متحرك معلوم گردد .
مقدار خلاصی یاتاقان ها متحرك معمولا بین 001/0 – 002/0 اینچ (025/0 –05/0 میلیمتر)
بوده و در صورت زیاد بودن می توان لبه بودن میتوان لبه دو پوسته یاتاقان ها را روی سنگ سائیده و خلاصی آنرا كم نمود . ور این عمل را بایستی در مورد بقیه یاتاقان های متحرك نیز بتریب شماره آنها انجام داد .

روش دیگری كه برای آزمایش خلاصی یاتاقان های متحرك دراغلب تراكاری ها مرسوم است بدین شدرح است كه سر بزرگ شاتون ها و پوسته یاتاقان های آنها و همچنینثابت و متحرك میل لنگ را با پارچه تمیز كرده و شاتوه ها را با پوسته های یاتاقان ها روی میل لنگ بترتیب شماره ،‌بدون قرار دادن كاغذ یا پلاستی گیج با آچار بوكس بسته و با آچار مدرج سفت می كنند . در این حالت سفتی یا آنهالقی یاتاقان ها با حركت دادن شاتون ها معلوم میگردد .

10- آزمایش فشار كپی و فشار یاتاقانی یاتاقان های ثابت
بلوك موتور را روی میز قرار داده و یا به پایه مخصوص ، طوری می بندند تا كپه های ثابت در سمت بالا قرار گیرد . حالا بهمان ترتیبی كه برای آزمایش فشار كپی های شاتون ها گفته شد از كپه ثابت شماره یك شروع می كنند . لذا اول پیچ های كپه ها را باز كرده و پوسته یاتاقان ها را بیرون می آوردند. حالا كپه ثابت شماره یك را در جای خود قرار داده و هر دو پیچ را باندازه معینی با آچار مدرج سفت می كنند ( به جدول های 1و2 مراجعه شود ) در این حالت یكی از پیچ ها را باز كرده و با نازكترین تیغه فیلر ، فاصله لبه كپه را بازدید می كنند در صورتیكه فیلر نتواند داخل شود عمل تراش صحیح بوده و در غیر این صورت باید دوباره به كارگاه تراشكاری برگردانده شو.د . در صورت درست بودن فشار كپی ، هر دو پیچ را باز كرده و

پوسته های یاتاقان مربوط را در جای خود قرار داده و با آچار مدرج پیچ ها را سفت می نمایند سپس یكی از پیچ ها را باز كرده و بهمان روش فوق ، فاصله دو لبهكپه را اندازه میگیرند در این حالت فاصله دو لبه بایستی بین 001/0-004/0 اینچ (025/0-1/0میلیمتر ) باشد و در صورت كم یا زیاد بودن باید بهمان روشی كه قبلاً گفته شده عمل نمود .

11- آزمایش خلاصی یاتاقان های ثابت
پس از آزمایش فشار كپی و فشار یاتاقانی ، پیچ های كپه های ثابت را باز كرده و كپه ها را با پیچ های مربوط در آورده و در یك سمت موتور قرار می دهند . سپس میل لنگ را روی میز گذاشته و كلیه یاتاقان های ثابت و متحرك آنرا با پارچه ، كاملاً تمیز می نمایند . حالا میل لنگ را به آرامی بدون اینكه پوسته های یاتاقان ها از جای خود تكان بخورد روی بلوك موتور قرار داده و كپه ها را روی ثابت ها گذارده و پیچ های آنها را باستثنای ثابت شماره یك ابتدا با دست سپس با آچار رینگ تا آخر سفت می كنند .

حالا به همان روشی كه برای آزمایش خلاصی شاتون ها گفته شد از كاغذی به ضخامت 001/0 اینچ ، به اندازه یك در نیم اینچ ( 25*5/12میلیمتر ) بریده و یك قطره روغن، روی ثابت میل لنگ ریخته و كاغذ را روی آن قرار می دهند . كپه را در جای خود گذاشته و پیچ های آنرا به اندازه معین سفت می كنند سپس میل لنگ را به آرامی می چرخانند ، در صورتیكه میل لنگ كاملاً سفت بوده یا بسختی حركت نماید اندازه خلاصی یاتاققان صحیح می باشد و اگر لق بوده و یا راحت بگرد باید از كاغذ ضخیم تری (0015/0اینچ ) استفاده نمود . این آزمایش را باید آنقدر ادامه داد تا خلاصی یاتاقان ثابت مشخص شود اسن خلاصی معمولاً بین 001/0-003/0 اینچ می باشد در صورت كم بودن خلاصی باید پوسته یاتاقان ها عوض شود ، اگر خلاصی بیش از حد مجاز باشد می توان با سائیدن لبه پوسته یاتاقان ها روی سنگ یا ب وسیله سوهان نرم خلاصی را به یاتاقان ثابت داد . بهمین ترتیب بایستی خلاصی بقیه یاتاقان های ثابت اندازه گیری شود .

 

یادآوری :
1- توجه شود كه كلیه پیچ ها در جای خود بسته شده و جابجا نشوند .
2- توجه شود كه كپه ها درست در محل خود بسته شوند لذا باید به شماره حك شده روی كپه ها بیشتردقت نمود .
3- توجه شود كه كاغذهای اندازه گیری پس از هر آزمایش از روی میل لنگ برداشته شود .
12- آزمایش بازی طولی میل لنگ

میل لنگ موتور ها ، حركت طولی مختصری داشته كه بنام بازی طولی میل لنگ گفته می شود این بازی بوسیله واشرهای بغل یاتاقانی كنتترل می گردند .
بدین معنی كه پس از آزمایش خلاصی یاتاقان های ثابت ، كپه ای كه بایستی واشر های بغل یاتاقانی روی آن سوار شود باز كرده سففت نمود .
توجه شود كه موقع قرار دادن واشر ها ، رویه ای كه دارای مواد یاتاقانی است ، باید در سمت بیروئن كپه ثاببت قرار گیرند .
حالا بوسیله پیچ گوشتی بزرگ ، میل لنگ را بیك سمتت حركت داده و بازی طولی میل لنگ را بوسیله فیلر اندازه می گیرند و این بازی معمولاً بین 002/0- 006/0 اینچ (05/0-15/0میلیمتتر ) می باشد .

بازی طولی میل لنگ را هم چنین می توان بوسیله میكرومتر ساعتی نیز اندازه گرفت بدین ترتیب كه پایه میكرومتر ساعتی را روی بلوك موتور ( سمت فلنج میل لنگ ) بسته و نوك میكرومتر ساعتی را روی فلنج میل لنگ قرار می دهند ، در این حالت میل لنگ را بوسیله پیچ گوشتی حركت داده و انحراف قربه میكرومتر ساعتتی ، مقدار بازی وطلی میل لنگ را نشان خواهد داد .

13- آزمایش سیلندرها موتور
برای این كار بلوك موتور را بر می گردانند تا سیلندرها در سمت بالا قرار گیرند سپس هر یك از سیلندرهای موتور را با پارچه تمیز نموده و بوسیله میكرومتر داخلی یا ساعت سیلندر ، قطر سیلندر را در جاهای مختلف اندازه گیری می نمایند واضح است كه پس از تراش و پولیش سیلندر یا تعویض بوش سیلندر نبایستی اختلاف قطری مشاهده شود در صورت مشاهده اختلاف قطر ، بلوك سیلندر باید دوباره به كارگاه تراشكاری بر گردانیده شده تا عیب بر طرف گردد.

14- آزمایش خلاصی پیستون و سیلندر
پس از تمیز كردن پیستون و سیلندر شماره 1 (پیستونها در كارگاه تراشكار ی شماره گذاریمی شود ) ، فیلر بلند مخصوص اندازه گیری خلاصی سیلندر و پیستون (عرض این فیلر معمولا سه بر هشت یا یك بردو اینچ می باشد ) را با یك دست داخل سیلندر قرار میدهند .

سپس با دست دیگر از گجن بین گرفته و پیستون را داخل سیلندر می نمایند ؛( فیلر بایستی بفاصله 90 درجه از محور گجن بین گیرد ، زیرا بزرگترین قطر قطر پیستون در این محل می باشد ) . با حركت پیستون داخل سیلندر ، میزان خلاصی آن معلوم می شود . مقدار این خلاصی بین 001/0 – 002/0 اینچ (025/0 – 05/0 میلیمتر ) می باشد . هم چنین می توان آزمای فوق را بوسیله نیرو سنج فنری كه به فیلر بسته می شود انجام داد . در این حالت پیستون را ثبت نگهداشته و با نیرو سنج فیلر را بیرون می كشند . اگر فیلر ببه آسانی كشیده

شود ، خلاصی بیشتر بوده و در غی اینصورت اندازه خلاصی صحیح است . مقدار نیروی لازم 5 – 10 پوند (1) می باشد روش سوم ، اندازه گیری بوسیله میكرومتر میباشد بدین نحو كه به وسیله میكرومتر خارجی (1) قطر پیستون را اندازه گرفته و بوسیله ساعت داخل سنج قطر سیلندر را تعیین می كنند . اختلاف حاصل از این دو اندازه گیری ، مقدار خلاصی پیستون و سیلندر را مشخص می كند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir