مقاله در مورد چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم و تثبیت آموخته ها توسط دانش آموز word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم و تثبیت آموخته ها توسط دانش آموز word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم و تثبیت آموخته ها توسط دانش آموز word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
چگونگی آموزش ریاضیات توسط معلم
و تثبیت آموخته ها توسط دانش آموز
چكیده:
آموزش درس ریاضیات از دغدغههای اصلی معلمان این رشته میباشد و با توجه به اینكه درس ریاضی در بسیاری از مطالب حالت انتزاعی دارد پرداختن به این درس تا حدود زیادی توان ذهنی بالقوه دانشآموزان را میطلبد تا آنها را به متفكرانی خلاق و حلكنندهی مسائل تبدیل كند. دانشآموز فكور كه قدرت شناخت و استفاده از آموختههای خود را دارا باشد.
1- مقدمه:
عوامل زیادی ساخت و بنیان روشهای تدریس را پایهریزی كرده و استحكام میبخشد از جملهی این عوامل مهم و تأثیرگذار، دیدگاهها و نظریههای یادگیری میباشد.
یادگیری عبارت است از فرآیند تغییرات نسبتا پایدار حاصل از تجربه در رفتار بالقوهی یادگیرنده و نظریههای یادگیری در واقع اصول كلیت یافتهای هستند كه زمینهی یادگیری و شرایط آن را تبئین میكنند و همچنین یادگیری فرایندی درونی است كه حافظه، انگیزش و تفكر نقش مهمی در آن بازی میكنند. بر اساس دیدگاههای جدید موجود در این نظریه، یادگیری فرایندی است كه طی آن دانش و اطلاعات به وسیله خود یاد گیرنده:
1) كسب میشود
2) پردازش میشود
3) دست كاری میشود
4) و به یاد سپرده میشود
2- مفهوم فرایند یاددهی، یادگیری
نشست یادگیری
آسان است معلم ریاضی مدرسه راهنمایی باشیم. اما سخت است معلم ریاضی بسیار خوب باشیم ]1[
در فرایند یاددهی- یادگیری، مفاهیمی چون تدریس، یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، تعامل معلم و دانشآموزان و ; مطرح است.
1- تدریس:
تعامل یا ارتباط متقابل معلم با دانشآموز بر اساس طرح منظم و هدفدار به منظور تغییر در رفتار (یادگیری) را تدریس مینامند. ]2[
2- یادگیری:
تغییر در طرز تفكر و مهارتهای ذهنی و حركتی را یادگیری مینامند. ]3[
3- ارزشیابی:
فرایندی منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت دانشآموزان در رسیدن به هدفهای آموزشی ست.
4- مواد آموزشی:
شامل كتاب، فیلمهای آموزشی، مجلات و ; كه محتوای یادگیری تلقی میشوند.
در فرایند تثبیت یادگیری
1) نحوه مطالعه و تمرین و تكرار دانشآموز
2) نحوه كمك رسانی ولی دانشآموز در خانه
3- هدفها در فرآیند یاددهی – یادگیری – تثبیت یادگیری
كمیته بینالمللی آموزشی در قرن بیست و یكم یادگیری را بر چهار ستون استوار میداند:]4[
1- آموزش برای یادگیری
2- آموزش برای عمل كردن
3- آموزش برای زیستن
4- آموزش برای همزیستی
4- اهداف عمومی ریاضیات در مقطع راهنمایی ] 5[
1- پرورش نظم فكری و درست اندیشیدن از طریق آموزش به كار بردن صحیح دانستهها
2- ایجاد توانایی انجام محاسبات عددی در زندگی روزانه
3- رشد توانایی حل مساله
4- ایجاد و توانایی محاسبات ذهنی و تخمین زدن كمیتها در حد نیازهای زندگی روزمره (للهی: 1368)
نخستین هدف از یادگیری هر موضوعی آن است كه در عمل به كار آید. برای اینكه آموختهها در عمل به كار آیند دو راه موجود است. یكی اینكه آموختهها عینا در مواردی مشابه به كار روند كه به این عمل انتقال یادگیری میگویند. مانند آموختن چهار عمل اصلی كه دانشآموزان را در موقعیتهای مشابه دیگری چون خرید كردن یا حل مسئله به كار میبرد. راه دیگر آموختن، اصول و مبانی كلی و نگرشهایی است كه میتواند مبنای اعمال آینده قرار گیرد.
البته آموختن و درك اصول اساسی یك موضوع تنها در فراگرفتن اصول كلی آن خلاصه نمیشود، بلكه دانشآموزان باید ازتوانایی كشف جدید و حل مسئله برخوردار باشند. اگر كشف نهایی مجهولات توسط دانشآموزان صورت پذیرد این امر اعتماد به نفس را در وی تقویت میكند و هم بر علاقه او میافزاید. به عبارت دیگر كشف روابط و معلوم كردن مجهولات توسط دانشآموز باید جز روش تدریس محسوب شود. ]6[
5- تحول در روشهای یادگیری ]7[
یكی از تقسیمبندیهایی كه برای یادگیری ریاضیات ذكر شده یادگیری طوطیوار و یادگیری معنادار است. همان طور كه گویا (1381) ذكر میكند. یادگیری برای فهم و درك قانعكننده است، حال آن كه یادگیری طوطیوار اینگونه نیست. انجام اعمالی از دانشآموز خواسته شده، ولی قناعت در
ونی برای او ندارد. یادگیری برای فهم و درك راهی برای تفكر است. اما یادگیری، برای فهم و درك شرایطی ایجاد میكند كه دانشآموزان درستی مطالب را درك كنند. ولی یادگیری طوطیوار شرایطی درست میكند كه درستی آن را بپذیرد. لذا در صورتی وقوع یادگیری معنادار خواهد بود كه میتوانیم امیدوار باشیم كه دانشآموز قدرت انتقال مطالب به موقعیتهای جدید و به كارگیری آنها برای حل مسائل دنیای واقعی را پیدا كرده است. بدین ترتیب از خواندن ریاضی لذت برده، اهمیت و كارایی آن را بهتر درك میكنند و برای آن ارزش قایل میشو.
در روانشناسی یادگیری، یادگیری به شیوهی معمول را كه روش حفظ كردن مطالب است، به س
بب این كه ذهن دانشآموز در كشف روابط موجود، بین قسمتهای گوناگون موضوع دخالت ندارد و به جای درك و فهم، تنها گفتههای معلم یا مطالب را طوطیوار حفظ میكند را یادگیری غیرفعال میگویند.
اما در یادگیری فعال و معنادار، دانشآموز تلاش میكند محتوای پنهان مطالب درسی را با راهنمایی و رهبری معلم درك كند. درباره آنها بیندیشد، آنها را با دانش قبلی خود ارتباط دهد و از طریق بحث و گفت و گو، تمرین و تكرار، به درك كامل برسد.
در این روش، دانشآموز با دقت، اراده، كنجكاوی و استدلال، موضوع را درك و بین آموختههای قبلی و جدید ارتباط برقرار میكند تا به برداشت جدید از دانش و آگاهی برسد و در ذهنش ثبت شود.
در نتیجه درك موضوع، تفكر و تامل و كنجكاوی و دقت در مطالعه، یادگیری را عمیقتر و پایدارتر میكند. به كلامی دیگر، ذهن دانشآموز برای یادگیری مطالب جدید، بیشتر به درك و فهم و چالش فكری نیاز دارد تا حفظ مطالب به صورت طوطیوار.
حال بعد از آنكه یادگیری انجام شد در محیط زندگی دانشآموز شرایطی فراهم شود كه یادگیری در حافظه دراز مدت او جایگزین شود و استفاده بهینه از آموختههایش نماید.
6- نقش معلم و یادگیرنده در یادگیری فعال و پایداری یادگیری در حافظه ]8[
یادگیری جریانی دو طرفه و دو سویه دارد و در فرآیند یاددهی- یادگیری، معلم و یادگیرنده هر دو فعال هستند. یعنی معلم و یادگیرنده هر دو بسته به موقعیتهای پیش آمده نقشهای متفاوتی را ایفا میكنند.
معلم برای ایجاد یادگیری معنادار و واقعی (همانطور كه آزوبل بیان كرده است) آموختههای قبلی دانشآموزان را مورد توجه قرار میدهد و مطالب درس جدید را بر اساس آن پیریزی میكند و به جای تدریس، راهنمایی میكند. زیرا هدف خود را انتقال دانش به حساب نمیآورد، بلكه هنر اصلی و در عین حال ظریف خود را ایجاد عشق به دانستن، كشف كردن و خلق كردن میداند و برای
پرورش نیروی تفكر، محیطی را فراهم میسازد تا یادگیرندگان به تفكر و تعمق در مسائل بپردازند. یعنی هدف «فهماندن» نیست، بلكه فراهم ساختن شرایطی است كه یادگیرنده «بفهمد». زیرا فرق است بین «فهماندن» و «فهمیدن». در یاد دادن و فهماندن، معلم فعال است و یادگیرنده منفعل و در فهمیدن و گرفتن یادگیرنده فعال است و معلم زمینهساز و راهنما و تسهیلكننده امر آموزش. لوویگوتسگی (1934-1896)، روانشناس برجسته روسی كه جزو اولین ساخت و سازگرها
محسوب میشود، معتقد بود یك معلم ساخت و سازگرا در كلاس با فعالیتهای مختلف، فضایی را فراهم میسازد تا دانشآموزان بتوانند دانش بیشتری توسط خود بسازند. در چنین كلاسی دانشآموزان یاد میگیرند كه چگونه یاد بگیرند.
ژان پیاژه روانشناس ساختگرا میگوید: «هر گاه مطلبی را به كودك یاد بدهیم، لذت اكتشاف آن را از وی دریغ میكنیم.»
بعد از جدایی دانشآموز از فضای آموزشی میتوان فضای خانه و نقش ولی را در تثبیت یادگیری مورد نقد و بررسی قرار داد. به عبارتی ترفندها یا تكنیكهایی در حد توانایی دانشآموز از قبیل
1) مطالعه ریاضیات به مدت حداقل 30 دقیقهای در شبانهروز جزو فعالیتهای روزمره میباشد.
2) نسب روزنامه دیوار به اتاق جهت تداعی شدن فرمولها و روابط ریاضی در روز
3) جمعبندی هفتهای از آموختههای طی هفته بر روی كاغذ
4) نوشتن سئوالات امتحانی توسط خود دانشآموز و امتحان گرفتن از خود
5) نگرش مثبت داشتن به درس
6) اهمیت دادن و نحوه كاربرد استفاده ریاضیات در زندگی روزمره توسط والدین
7) از فرزندان بخواهند برای مطالعه ریاضی برنامهریزی كنند
8) تهیه كارت آموزشی (ریاضیات) در زمان بیداری و استراحت
9) كمك نمودن والدین در ساخت و تهیه وسایل كمك آموزشی و اشكال هندسی
10) فواید دانش ریاضیات از جمله محاسبه درصد در خرید و فروش و ;
همه موارد فوق منجر به ایجاد انگیزه و علاقه بیشتر در یادگیری ریاضیات میشود.
7- دانشآموزان چگونه ریاضی یاد میگیرند؟ ]9[
یاددهی- یادگیری ریاضیات فرایند پیچیدهایست كه در آن معلم و دانشآموز ارتباط مستقیم دارند. ریشه این پیچیدگی، تفاوتهایی است كه در ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان وجود دارد. دانشآموزان، دانش، مهارت و نگرشها را در زمانهایی با سرعتهای متفاوت و با روشهای گوناگون كسب میكنند. زیرا سطح آمادگی و عكسالعملهای آنها متفاوت است باید به هر یك از
دانشآموزان فرصتهایی داده شود تا به روش خود ریاضیات را یاد بگیرند.
«كاك كرافت» عقیده دارد كه ریاضیات باید موضوعی باشد كه دانشآموز هم از آن استفاده كند و هم از آن لذت ببرد.
او سه ركن اساسی برای تدریس و یادگیری ریاضی در نظر گرفته است كه عباتند از:
1- مفاهیم اساسی و پایه و مهارتها
2- ساختارهای مفهومی
3- نگرشهای مثبت و راهكارهای عمومی
از نظر او تدریس ریاضیات برای هر گروه سنی یا هر سطح توانایی باید شامل فرصتهایی برای شرح و عرضه بوسیله معلم متبحر، و با ذوق و بحثهایی بین معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با هم باشد. همچنین باید كارهای عملی و ساخت چیزهای گوناگون، تمرین و تكرار و حل مساله و تحقیق و تفحص را نیز شامل شود.
ماریا مونته سوری (1870-1952) پزشك ایتالیائی، كودكان را انسانهایی میپنداشت كه به طور طبیعی مایل به یادگیری هستند. بنابراین باید به آنها اجازه داد كه مطابق میل و خواستههای خود یاد بگیرند و بدون دخالت مستقیم بزرگسالان، خود سكان هدایت یادگیریشان را بدست گیرند. به نظر او كودكان از طریق حواس میآموزند. از این رو، فعالیتهای عملی در زندگی واقعی از طریق به كارگیری حواس، محمل بسیار خوبی برای یادگیری آنهاست. فلسفه تربیتی مونته سوری، فلسفه كودك محور و شناخت نیازهای كودك اولین نقطه شروع آن است. مونته سوری عقیده داشت كه با كودك نباید مانند یك شیء، بلكه مانند یك انسان رفتار كرد. نباید به كودك به مثابه ظرفی نگاه كرد كه بزرگسالان آن را پر میكنند. و نه چون موجود زندهای كه باید هویت خود را از والدین یا معلم دریافت كند، بلكه باید نگاهها به كودك همچون شخصی زنده، فعال و منحصر به فرد باشد. ]10[.
هنر معلمی از نظر ژان ژاك روسو، ایجاد لذت یادگیری در شاگرد است:
«هنر معلم در این است كه كاری بكند شاگردش از درس لذت ببرد» (همان)
در حقیقت هیچ كس نمیتواند ریاضیات را تدریس كند. معلمان تاثیرگذار، آنهایی هستند كه میتوانند دانشآموزان را ترغیب به یادگیری ریاضی كنند تحقیقات آموزشی شواهد متقاعدكنندهای ارائه میكند كه دانشآموزان فقط زمانی ریاضی یاد میگیرند كه سازنده درك ریاضی خود باشند. در گروهها كار كنند در بحثها شركت كنند، نظرشان را عرضه كنند و از طرف دیگر عدهدار یادگیری خودشان باشند. ]11[ (Every body Counts, 1989)
8- جمعبندی و نتیجهگیری:
همانطور كه میدانیم، یادگیری فرایندی است فعال در نتیجه باید در یادگیری ریاضیات از روشهای فعال استفاده كنیم. در این روشها، دانشآموز تلاش میكند محتوای پنهان مطالب درسی را با راهنمایی و رهبری معلم درك كند، درباره آنها فكر كند و آنها را با دانش قبلی خود ارتباط دهد و با دقت، اراده، كنجكاوی و استدلال به برداشت جدیدی از دانش و آگاهی برسد و دانش را دوباره بسازد و به این طریق یادگیری خود را عمیقتر كند.
هر دانشآموز ویژگیهای شخصیتی خاص خود را دارد و سطح آمادگی و عكسالعملهایش متفاوت است لذا باید به هر یك از دانشآموزان فرصتهایی بدهیم تا به روش خود ریاضیات را یاد بگیرند. همچنین تدریس باید چند روشی باشد تا همه دانشآموزان بتوانند از تدریس معلم به طور یكسان استفاده كنند و یاد بگیرند كه چكونه یاد بگیرند.
ماریا مونته سوری معتقد بود كه باید به كودكان اجازه بدهیم كه مطابق میل و خواستهی خود یاد بگیرند و بدون دخالت بزرگسالان خود سكان هدایت یادگیریشان را بدست بگیرند. و ژان ژاك روسو، ایجاد لذت در یادگیری را برای شاگردان از هنر معلمین میداند.
در نتیجه كودك زمانی ریاضیات یاد میگیرد كه خود سازنده درك ریاضی خود باشد و معلم تنها راهنما و تسهیلكننده امر یادگیری و هنر اصلی خود را ایجاد عشق به دانستن، كشف كردن و
خلق كردن در دانشآموزانش بداند. و هیچگاه لذت اكتشاف را از دانشآموزانش نگیرد.
یادگیری ریاضیات فقط از طریق تجربه كردن، سؤال كردن، كشف كردن و تكرار كردن، توضیح دادن و بحث كردن و بعد از ایجاد یادگیری مهمترین مرحله تمرین و ممارست و به خاطر سپردن حائز اهمیت است. لذا دانشآموز، معلم و محیط و ولی دانشآموز عاملهای مؤثر در آموزش میباشد تا فرد باسواد خلاق، نوآور بار آمده و برای جامعه فردی مفید واقع شود.
به قول مقام معظم رهبری:
ما میخواهیم آن كسی كه از آموزش و پرورش خارج میشود از لحاظ خصوصیات فكری خلاق، پرسشگر، اهل فكر، اهل نوآوری، مایل به ورود در میدانهائی بسیار وسیع نادانستنیهای بشر برای كشف دانستنیها و افكندن نور علم به وادی مجهولات و صاحب فكر باشد.
منابع:
1- گویا. زهرا- دانش ریاضی موردنیاز برای تدریس در دوره ابتدایی گزیده مقالات هفتمین كنفرانس ریاضی- ص 201
2- شعبانی. حسن (1371) مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشهای تدریس)- انتشارات سمت.
3- قورچیان. نادرقلی (1379)- جزئیات روشهای تدریس- انتشارات دفتر همكاری علمی و
بینالمللی
4- رؤوف. علی (1378)- یاد دادن برای یادگرفتن، انتشارات مدرسه- ش 61
5- صمدی. معصومه- نقش دانش فراشناخت در حل مساله ریاضی- آموزش ریاضی 80-79
6- صفوی. امان ا; آموزش ریاضی به كودكان دبستاین به روش كشورهای پیشرفته- انتشارات رشد 79- ص 13-15-20
7- یغما. عادل- یادداشت سردبیر- رشد تكنولوژی- فروردین 86
8- راصد. سعید- آموزش مستقیم یادگیری فعال- رشد تكنولوژی آموزشی- ش 182- ص 25-24
9- بخشعلی زاده- شهرناز- آموزشی ریاضیات- رشد آموزش ابتدایی- آذر 81- ش 45- ص 28
10- رضوی- سیدعباس- زیربنای تربیتی آموزش فعال- رشد تكنولوژی آموزشی- فروردین 86- ص 19
11- غلام آزاده. سهیلا (80-79) ایجاد فرصتهای یادگیری- مجموعه مقالات دومین كنفرانس آموزش ریاضی- ص 197
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0