تحقیق رابطه بین نگرش دینی و شادکامی در بین دانشجویان word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق رابطه بین نگرش دینی و شادکامی در بین دانشجویان word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
چکیده
مقدمه
فرضیات پژوهش
روش پژوهش
جامعه و حجم نمونه
ابزار پژوهش
روش تجزیه و تحلیل دادهها
یافتهها
بحث و نتیجهگیری
منابع
جیمز، دین و روان، ترجمه، مهدی قائنی، چ دوم، تهران، آموزش انقلاب اسلامی، 1372
خدایاریفرد و همکاران، طرح آماده سازی و هنجاریابی مقیاس سنجش دینداری در جامعه دانشجویان کشور، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 1385
روحانی، عباس و معنویپور، داود، «رابطه عمل به باورهای دینی با شادکامی و رضایت زناشویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه»، دانش و پژوهش در روانشناسی، سال سیوپنجم و سیوششم، 1387، ص 189ـ206
ـــــ ، «رابطه عمل به باورهای دینی با شادکامی و رضایت زناشویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه»، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، ش 0(35)، 1388، ص 206-189
سرمد، زهره و همکاران، روشهای تحقیق درعلوم رفتاری، تهران، آگاه، 1387
علیمحمدی، کاظم و جانبزرگی، مسعود، «بررسی رابطه میان شادکامی با جهتگیری مذهبی و شادکامی روانشناختی و افسردگی در دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم در سالتحصیلی 86-1385»، فصلنامه روانشناسی در تعامل با دین، سال اول، شماره دوم، 1387، ص 147-164
نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم، روشهای تحقیق در علوم انسانی (با تاکید بر علوم تربیتی)، تهران، ارسباران، 1388
Abdel-Khalek, A. M, “Happiness, health and religiosity: Significant relations”, MentalHealth, Religion and Culture, v 9, 2006, p 85–97
_____ , Naceur, F., “Religiosity and its association with positive and negative eemotions among college students from Algeria”, Mental Health, Religion & Culture, v 10, 2007, p 159–170
Andrews, F., McKannell, A., “Measure of Self-reported well-being: Their affective, cognitive and other components”, Social Indicators Research, v 8(1), 1980, p 25-
Argyle, M., Lu, L., “The Happiness of Extraverts”, Personality and Individual Difference, v 11, 1990, p 1011-
Buss, D. M., “The Evolution of Happiness”, American Psychologist, v 55(1), 2000, p 15-
Diener, E., Diener, M., “Factors predicting the subjective well–being of nations”, Journal of Personality and Social Psychology, v 69, 1995, p 851– 864
Diener, E., Oishi, S., “Recent findings on subjective well-being”, Journal of Clinical Psychology, v 61. Issue 820, 1997, p 27-
Ellison, C. G., ‘Religious involvement and subjective well-being”. Journal of Health and Social Behavior, v 32, 1991, p 80–99
Francis, L., J.,et al., “Religiosity and Happiness: During Adolescence, Young Adulthood and later life”,Journal of Psychology and Christianity, v 19, 2000, p 157-
Greely, A., M., “Sociology of paranormal, In P, Hills & M Argyle (Eds.), Musical and religious experiences and their relationship to happiness”, Personality and Individual Differences, v 25, 1974, p 91-
Hall, G., S., “The Moral and Religious Training of Children”, The Princeton Review, v 9, 1882, p 26–48
Hills, P., Argyle, M., “Musical and Religious Experiences and their Relationship to Happiness”,Personality and Individual Differences, v 25, 1998, p 523-
Kashdan, T., “The Assessment of Subjective Well-being”, Journal of Personality and Individual Differences, v 36, 2004, p 1225-
Maltby, J., et al., “Religious Orientation and Psychological Well-being”, British Journal of Health psychology, v 4, 1999, p 363-
Myers, D., G., “The Friends and Faith of Happy People”, American Psychologist, v 55(1), 2000, p 56-
_____ , Diener, E., “Who is Happy”, Psychological Science, v 6, 1995, p 10-
Nix, G., et al., “Revitalization through Self-regulation: the Effects of Autonomous Versus Controlled Motivation on Happiness and vitality”, Journal of EXP. Soc. Psychology, v 35(2), 1999, p 65-
Reiss, S., “Secrets of Happiness”, Psychology Today, v 34, 2001, p 50-
Ryan, R., M., Deci, E., L., “Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation.Social Development.and Well-Being”, American Psychologist, v 55, 2000, p 68-
هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین نگرش دینی و شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به حجم 7389 نفر بود. بدین منظور، از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 418 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش دینی استفاده شده است. دادههای حاصل از اجرای پرسشنامهها با استفاده از روشهای آماری، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومن ویتنی تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین نگرش دینی و شادکامی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. اما بین دانشجویان دختر و پسر در نگرش دینی و شادکامی تفاوت معناداری وجود نداشت. به علاوه، بین دانشجویان مجرد و متأهل در نگرش دینی و شادکامی تفاوت معناداری وجود داشت و دانشجویان متأهل شادکامتر و نگرش دینی بیشتری داشتند. همچنین بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در نگرش دینی تفاوت معناداری وجود داشت و دانشجویان مقطع دکتری از نگرش دینی بیشتری برخوردار بودند، ولی از لحاظ شادکامی تفاوتی بین آنها مشاهده نشد.
کلید واژهها: نگرش دینی، شادکامی، دانشگاه تربیت مدرس.
با ظهور روانشناسی دین1 علاقه به بررسی رابطه بین دین و شادکامی به طور فزایندهای پدید آمد. علاقه به روانشناسی دین به یک قرن پیش برمیگردد.2به باور تاولس3 روانشناسی دین به دنبال درک رفتار دینی از طریق به کارگیری اصول و قوانین روانشناختی است که البته آن اصول از راه مطالعه رفتار غیردینی به دست آمده است
مذهب یکی از مؤثرین عوامل در تاریخ بشری است. نگرش مذهبی عبارت است از اعتقادات منسجم و یکپارچه توحیدی که خداوند را محورامور میداند و ارزشها، اخلاقیات، آداب و رسوم و رفتارهای انسان با یکدیگر، طبیعت و با خویشتن را تنظیم میکند. فانک و والنگز5 دین را سبک زندگی یا نظام باورهایی دانستهاند که رابطه غایی فرد را با خدا و عالم هستی تنظیم مینماید. برخی از اندیشوران غربی دین را مجموعهای از مؤلفههای مرتبط با هم میدانند. برای مثال پترسون6 معتقد است مذهب مجموعهای از اعتقادات، احساسات و اعمال فردی و جمعی است که حول مفهوم حقیقت غایی یا امر مقدس سامان یافته است
ویلیام جیمز که پدر روانشناسی شمرده شده، معتقد است عشق و نیروی مذهبی به وقار و سنگینی و صبر و شکیبایی و اعتقاد و اطمینان در فرد منجر میشود. احساسات مذهبی نیروی روزافزونی در کار و زندگی شخص وارد میکند و وقتی دنیا به آدمی پشت میکند احساسات مذهبی دست به کار میشود در درون ما هیجان و شور زندگی را زنده نگه میدارد.8 به لحاظ نقش و اهمیت دین در تاریخ زندگی انسان، از آغاز مطالعه علمی روانشناسی، پرداختن به جنبههای روانشناختی دین نیز مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است و سطور آینده نظری اجمالی به جنبههای مختلف این مطالعات دارد
در طول دهه گذشته توجه روانشناسان به شادکامی تعریفها و عاملهای پیش بینی کننده آن و ارتباط آن با شخصیت بسیار افزایش یافته است. روانشناسان و پژوهشگران نیز به اشکال گوناگون به تعریف مفهوم شادکامی پرداختهاند؛ برای مثال ونهون9 شادکامی را مجموعهای از عواطف و ارزیابی شناختی از زندگی و درجهای ازکیفیت زندگی افراد میداند که به طور کلی مثبت ارزیابی میکنند.10 برخی پژوهشگران نیز شادکامی را نوعی هیجان مثبت11 میدانند که تأثیر ژرفی برسازوکارهای جسمانی، شناختی و روانی در مکانیزم دارد و عملکرد آدمی را در زمینههای مختلف بهبود میبخشد.12 همچنین دینر و دینر13(1995) معتقدند شادکامی شامل حالت خوشحالی یا سرور(هیجانات مثبت)، راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی و اضطراب(عوامل منفی) است. شادکامی که هدف مشترک انسانهاست و همه درتلاش برای رسیدن به آناند. ارزشیابی افرادازخود و زندگیشان است.14 این ارزشیابیها ممکن است جنبه شناختی داشته باشد، مانند قضاوتهایی که در مورد واکنش به رویدادهای زندگی ظاهر میشود. بنابراین شادکامی از چند جزء تشکیل یافته که عبارتاند از: خشنودی از زندگی، خلق و هیجانات مثبت و خوشایند و نبود خلق و هیجانات منفی
نظریهها بیان میکنند که مذهب، شادکامی را به چند طریق ارتقا میدهد. برای مثال، اعمال مذهبی، مانند حضور در مساجد، تعامل و حمایت اجتماعی را افزایش میدهد. علاوه براین، ایجاد و گسترش رابطه فردی با خدا، شادکامی را با کاهش استرس و بهبود راهبردهای غلبه بر استرس، ارتقا میدهد. همچنین مذهب به زندگی شخص معنا میدهد
افراد با گرایش دینی و با این عقیده که در جهان مقصد والایی وجوددارد، میتوانند شادکامی خود را ارتقا بخشند.17 به طور کلی نظریهپردازان دیگری وجود دارند که راه رسیدن به شادکامی و خوشبختی روانشناختی را در پرتو توجه به ارزشها و هدفهای معنوی، نیازهای بنیادی، معنیدار بودن و هدفمندی زندگی، عشق و علایق دینی و الاهی میدانند.18 همچنین بین شادکامی و اعتقادات مذهبی ارتباط مثبت و معنادار نشان داده شده است.19 شواهد تجربی فراوانی وجود دارد که حاکی از رابطه مثبت و معنادار بین نگرش دینی و شادکامی است. علیمحمدی و جانبزرگی (1387) در تحقیق خود در زمینه بررسی رابطه میان شادکامی با جهتگیری مذهبی و شادکامی روانشناختی و افسردگی در دانشپژوهان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم در سال تحصیلی 86-1385 به این نتیجه رسیدند که میان شادکامی دینی با شادکامی روانشناختی رابطه مثبت معنادار وجود دارد
روحانی و معنویپور (1387) در تحقیق خود در زمینه بررسی رابطه عمل به باورهای دینی با شادکامی و رضایت زناشویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه به این نتیجه رسیدند که بین دینداری با شادکامی همبستگی مثبت معناداری وجود دارد و دینداری پیشبینی کننده مناسبی برای شادکامی محسوب میشوند
عبدالخالق و ناسور22 (2007) یک نمونه از دانشآموزان کالجی را در الجزیره که همگی مسلمان بودند انتخاب کردند و به این نتیجه دست یافتند که در زنان مذهب همبستگی مثبت و معناداری با شادکامی و همبستگی منفی با اضطراب دارد.عبدالخالق23 (2006) نیز با استفاده از نمونه 2210 نفری دانشجویان مسلمان کویتی به این نتیجه رسید که بین شادکامی و مذهب رابطه مثبت معناداری وجود دارد
مالتبی وهمکاران24(1999) و فرانسیس وهمکاران25 (2000) با هدف بررسی رابطه بین نگرش دینی و شادکامی در نوجوانان و بااستفاده از مقیاس شادکامی آکسفورد گزارش دادهاند که بین شادکامی و نگرش دینی رابطه ضعیف، اما معناداری وجود داشته است. با توجه به اهمیت و تأثیر مثبت نگرش دینی بر شادکامی انسانها، و به دلیل کمبود پژوهش که به بررسی رابطه کلیه عوامل شادکامی با نگرش مذهبی بپردازد، و به علاوه با توجه به اهمیت دین در زندگی فردی و اجتماعی بشر و شادکامی به عنوان یک شاخص اثرگذار در کلیه شئون زندگی از یک سو و توجه به قشر دانشجویان به عنوان آیندهسازان جامعه از سوی دیگر، در این پژوهش به بررسی رابطه نگرش دینی و شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس پرداخته میشود
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0