توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  تحقیق در مورد چگونه می توان میزان یادگیری اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را در كلاس اول راهنمائی افزایش داد با word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد چگونه می توان میزان یادگیری اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را در كلاس اول راهنمائی افزایش داد با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد چگونه می توان میزان یادگیری اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را در كلاس اول راهنمائی افزایش داد با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد چگونه می توان میزان یادگیری اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را در كلاس اول راهنمائی افزایش داد با word :

چگونه می توان میزان یادگیری اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را در كلاس اول راهنمائی افزایش داد

عنوان صفحه
مقدمه
بیان مساله
مشكل چیست؟
ویژگی گروههای مورد پژوهش
گردآوری اطلاعات(شواهد1)
تحلیل یافته های 1
برداشت از یافته های 1
گردآوری اطلاعات(شواهد 2)
تحلیل یافته های 2
برداشت از یافته های 2
فهرست منابع و ماخذ

مقدمه
دوره ای را كه در آن زندگی می كنیم عصر می كنیم انفجار اطلاعات می نامند و فراگیران همواره زیر بمباران اطلاعات از طریق رادیو، تلویزیون، انواع كتب، روزنامه، مجلات، اینترنت و انواع نرم افزارهای كامپیوتری و غیره می باشند. كه در فرآیند یاددهی و یادگیری می توان از این رسانه ها در كنار كتاب درسی استفاده كرد.
البته در مورد تدریس علوم تجربی روش مشاهده مستقیم و انجام آزمایش بهترین شیوه آموزش می باشد. مخصوصا اگر ابزار و وسایل مشاهده و آزمایش دارای ویژگیهایی از قبیل: در دسترس بودن، ارزان بودن، قابل ساخت و استفاده توسط خود دانش آموز باشد می تواند علاوه بر آموزش موضوع تدریس، موجب تقویت روحیه جستجوگری و حس كنجكاوی دانش آموزان شده و فرآیند یادگیری لذت بخش باشد و دانش آموز به دنبال ابداع و ابتكار باشد.
علوم تجربی به بخشی از دانش بشری گفته می شود كه حاصل تحقیق و جستجوی او در جهت شناخت جهان مادی و نظامها و قوانین حاكم بر آن است.
همچنین علوم تجربی با گستردگی فراوان و شاخه های مختلفی كه دارد می تواند یكی از بهترین راههای خداشناسی(از طریق قانون علیت) باشد و زمینه پرورش نسلی خداجو و معتقد را برای آینده فراهم آورد.

«انشاء الله»
بیان مساله
در بخش فیزیك علوم تجربی سال اول راهنمایی فصلی از كتاب با عنوان«اثر گرما بر حالت مواد» وجود دارد كه در این مبحث دانش آموزان با انواع تغییر حالتهای ماده از جمله تبخیر و عوامل موثر بر آن و همچنین با نقطه جوش مایعات و با انجام یك آزمایش و مقایسه نتیجه این آزمایش با نتیجه این آزمایش در شهرهای دیگر با عوامل موثر در نقطه جوش مایعات آشنا می شوند.

عوامل مختلفی در سرعت تبخیر مایعات موثر هستند كه عبارتند از:
الف- جنس مایع ب- دمای مایع ج- سرعت جریان هوا

د- سطح تبخیر ذ- مقدار رطوبت هوا(تراكم گاز) ر- میزان ناخالص مایع
ز- فشار هوا

مایعات در هر دمایی دارای تبخیر سطحی هستند یعنی مایع فقط از سطح مایع تبخیر می شود و هر چه دما مایع افزایش یابد سرعت تبخیر نیز افزایش می یابد با افزایش دمای مایع وضعیتی پیش می آید كه مایع فقط از سطح تبخیر نمی شود بلكه از تمام قسمتهای مایع تبخیر صورت می گیرد كه در این حالت گفته می شود مایع به نقطه جوش خود رسیده و در حال جوشیدن است.

نقطه جوش یك مایع دمایی است كه در آن دما، فشار بخار آن مایع كاملا با فشار خارجی كه بر مایع وارد می شود برابر می شود.
بنابراین نقطه جوش هر مایع به جنس آن مایع و فشار وارد بر مایع بستگی دارد. در یك ظرف معمولی مایعات را فقط می توان تا نقطه جوش هر مایع گرم كرد. اما در ظروف در بسته مانند دیگ بخار، زودپز به علت وجود فشار زیاد گاز درون ظرف كه به راحتی اجازه تبخیر به مایع را نمی دهد می توان دمای مایع را بسیار بیشتر از نقطه جوش معمولی آن مایع بالا برد.

یعنی هر چه فشار گاز بیشتر باشد نقطه جوش یك مایع افزایش می یابد. اكنون عكس همین مطاب هم صادق است یعنی اگر بتوانیم در یك ظرف فشار گاز را از حد استاندارد یك اتمسفر یا 105*01/1 پاسكال یا 760 میلی متر جیوه پایینتر بیاوریم مایع در دمایی كمتر می جوشد به طوری كه تغییرات فشار هوا در یك جغرافیایی نقطه جوش آب را تا دو درجه سانتیگراد تغییر می دهد.

آب خالص در شرایط استاندارد هم سطح دریا یعنی فشار یك اتمسفر یا 105*01/1 پاسكال در دمای cْ100 می جوشد در صورتی كه در یك ارتفاع پنج هزار پایی(حدود 1500 متر) فشار هوا به 83/0 اتمسفر كاهش می یابد در نتیجه نقطه جوش آب نیز كاهش یافته و در cْ95 می جوشد.
مشكل چیست؟

مشكل اول این است كه چون مفهوم فشار در كلاس دوم راهنمایی مورد بررسی قرار می گیرد دانش آموزان كلاس اول راهنمایی هیچ تصور از وجود فشار هوا بر روی اجسام ندارند و هنگامی كه به آنها می گوییم كه هوا بر روی تمام اجسام فشار و سنگینی وارد می كند با این سوال آنها مواجه می شویم كه پس چرا این فشار را حس نمی كنیم؟ و یا اینكه چرا این سنگینی را نمی توانیم با ترازو اندازه بگیریم؟ كه علت ایجاد این شبهات نوعی كج فهمی ادراكی در دانش آموزان می باشد.

مشكل دوم: ایجاد شرایطی كه فشار هوا از حد معمول كمتر باشد تا بتوان اثر كاهش فشار هوا بر نقطه جوش آب را خود دانش آموزان بررسی كنند كمی مشكل است.
در این تحقیق عملی اثر كاهش فشار بر نقطه جوش آب، در دو كلاس جدا با شرایط كاملا مشابه اما با دو روش متفاوت انجام می شود و نتایج آن با تاكید بر روش گروهی مورد بررسی قرار می گیرد.

ویژگی گروههای مورد پژوهش
در سال تحصیلی 88-1387 در مدرسه شاهد المهدی شهرستان خمین مشغول تدریس در علوم تجربی در این سال چهار كلاس پایه اول راهنمایی در این آموزشگاه دایر بود كه تدریس علوم تجربی دو كلاس 3A و 4A به عهده اینجانب بود.

هر كلاس دارای 28 دانش آموز بود كه به طور یكسان براساس میانگین معدل كلاس پنجم ابتدایی تقسیم بندی شده بود. به طوری كه در هر كلاس به طور مساوی دانش آموزانی با معدل عالی، خوب، متوسط حضور داشتند. و در درس علوم تجربی هر یك از این دو كلاس به هفت گروه چهار نفری گروه بندی شده بودند.

گردآوری اطلاعات(شواهد 1)
برای تدریس اثر كاهش فشار بر نقطه جوش آب در كلاس 3A به این صورت تئوری برای دانش آموزان توضیح داده شد كه عامل به وجود آورنده فشار هوای اطراف زمین نیروی گرانش زمین است و زمین همه اجسام و حتی هوای اطراف خود را به طرف زمین می كشد و موجودات زنده در حقیقت در كف دریایی از هوا زندگی می كنند. و هر چه از سطح زمین بالاتر برویم ضخامت لایه هوا كمتر می شود در نتیجه سنگینی و فشار هوا نیز كمتر می شود. سپس نقش و اهمیت وجود فشار هوا برای تنفس آسان و جلوگیری از آسیب دیدن رگها در اثر فشار خون، بیان شد.

و برای اینكه ببینیم كاهش فشار چه اثری بر نقطه جوش دارد به این صورت عمل شد كه ابتدا به هر گروه یك سرنگ بزرگ داده شد و در یك بشر مقداری آب گرم حدود cْ60 تهیه كردم سپس از اعضای هر گروه خواستم كه تا یك سوم سرنگ را از آب گرم پر كنند و با انگشت نوك سرنگ را نگه دارند و پیستون آن را به طرف عقب بكشند و خودم بر كار آنها نظارت می كردم البته در بسیاری از موارد آنها نمی توانستند دهانه سرنگ را نگه دارند و هوا وارد سرنگ می شد و بنابراین از آنها می خواستم آزمایش را تكرار كنند و در مواردی كه یك گروه آزمایش را درست انجام می داد به آنها می گفتم كه چند بار دیگر آن را تكرار كنند. پس از این مرحله چند سوال از دانش آموزان پرسیدم:

سوال اول: چرا درون سرنگ جناب ایجاد می شد؟
سوال دوم: چرا هنگامی كه دهانه سرنگ بسته بود پیستون سرنگ به سختی كشیده
می شد؟
سوال سوم: چرا هنگامی كه دهانه سرنگ بسته بود با كشیدن و رها كردن سرنگ به جای اول بر می گردد؟
سوال چهارم: چگونه می توان فشار هوای درون یك ظرف را كاهش داد؟
تحلیل یافته های 1
در پاسخ سوال اول چهار گروه علت تشكیل حباب را جوشیدن و سه گروه علت آن را ورود هوا به درون سرنگ می دانستند.
100 * 4 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
1/57 = =

7 تعداد كل گروهها
یعنی 1/57 درصد پاسخ صحیح دارند.
در پاسخ به سوال دوم سه گروه علت آن را وجود فشار هوا می دانستند و سه گروه وارد نشدن هوا به داخل سرنگ و كاهش فشار هوا و یك گروه جوابی ندارند.
100 * 3 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست

8/42 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 8/42 درصد پاسخ صحیح دارند.

در پاسخ به سوال سوم سه گروه علت آن را بیشتر بودن فشار هوا بیرون نسبت به فشار هوای درون سرنگ می دانستند و دو گروه علت آن را كشیده شدن سرنگ توسط نیروی گرانش زمین می دانستند و دو گروه بدون جواب بودند.
100 * 3 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
8/42 = =

7 تعداد كل گروهها
یعنی 8/42 درصد پاسخ صحیح دادند.
در پاسخ به سوال چهارم چهار گروه بیان كردند كه باید هوای داخل ظرف را خارج كرده دو گروه بیان نمودند كه اجازه ورود هوا به داخل ظرف را ندهیم و یك گروه بیان كرد كه باید جاذبه زمین را از بین برد.
100 * 4 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست

1/57 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 1/57 درصد پاسخ صحیح دادند.
برداشت از یافته های 1

با بررسی یافته ها به این نتیجه رسیدم كه در كلاس 3A یادگیری كمتر از حد انتظارم بوده است و برداشتم این بود كه دانش آموزان به خوبی مفهوم كاهش فشار را متوجه نمی شوند و بهتر دیدم ابتدا مفهوم افزایش فشار به دانش آموزان آموخته شود تا به قرینه مفهوم كاهش فشار را نیز متوجه شوند همچنین روش انجام آزمایش را به گونه ای تغییر دهم كه بعضی از معایب آن رفع شود.
لذا در كلاس 4A همین عنوان درسی یعنی اثر كاهش فشار بر نقطه جوش آب را به روش دیگری تدریس نمودم.
گردآوری اطلاعات(شواهد 2)

برای تدریس اثر فشار بر نقطه جوش آب در كلاس دیگر یعنی در كلاس 4A مانند كلاس قبل ابتدا در مورد عامل به وجود آورنده فشار هوا و اهمیت وجود فشار هوا و رابطه تغییر فشار با افزایش ارتفاع از سطح زمین مطالبی را برای دانش آموزان بیان كردم.

سپس برای آنكه دانش آموزان را با مفهوم تغییر فشار آشنا نمایم ابتدا سرنگی را پر از آب نمودم و آن را وارونه نگه داشتم به طبع آب آن خارج نمی شد و هر بار با نیروی بیشتری پیستون را فشار می دادم سپس از دانش آموزان پرسیدم علت خارج شدن آب درون.

سرنگ چیست؟ تمام دانش آموزان علت آن را فشار وارد شده توسط دست به پیستون سرنگ می دانستند سپس ضمن تایید پاسخ آنها از آنها پرسیدم اكنون كه حركت پیستون به طرف داخل سرنگ باعث افزایش فشار به آب درون سرنگ می شود اگر پیستون را بیرون بكشیم چه اتفاقی می افتد تقریبا اكثر دانش آموزان به قرینه پاسخ دادند این كار باعث كاهش فشار به آب داخل سرنگ می شود.

سپس به آنها گفتم آزمایشی انجام دهیم تا ببینم كه با كاهش فشار آب درون سرنگ چه تغییری می كند؟ و برای انجام آزمایش مواد و وسایل مورد نیاز شامل: سرنگ بزرگ 50 سی سی- انتهای بریده یك میخ كوچك- یك بشر بزرگ آب شیر.
– مقدار كمی قیر را به هر یك از هفت گروه كلاس دادم.

بعد در یك ظرف مقداری آب گرم حدود 60 درجه سانتی گراد تهیه نمودم و به آن چند قطره جوهر نیز اضافه كردم تا آب رنگی شود.
بعد از هر گروه خواستم تا سرنگ را تا یك سوم حجم آن از آب رنگی پر كند سپس انتهای بریده شده میخ را در سوراخ نوك سرنگ قرار دهند و كمی قیر به اطراف آن بچسبانند كه با این كار هم هوا به داخل سرنگ كشیده نمی شود و هم میخ نمی گذارد قیر وارد سرنگ شود.
بعد از آن خواستم سرنگ محتوی آب رنگی و گرم را در درون آب بشر بزرگ ببرند و پیستون آن را محكم بكشند و چند لحظه آن را به همین حالت نگه دارند. در این حالت آب درون سرنگ شروع به جوشیدن می نمود و پس از چند لحظه قطرات بسیار ریز آب بر اثر میعان بر روی دیواره سرنگ تشكیل می شد.(شبیه عرق كردن شیشه)

پس از انجام آزمایش سوالهایی را كه از دانش آموزان كلاس قبلی پرسیده بودم از دانش آموزان این كلاس نیز پرسیدم:
سوال اول: چرا درون سرنگ حباب ایجاد می شد؟

سوال دوم: چرا هنگامی كه دهانه سرنگ بسته بود پیستون آن به سختی كشیده می شد.
سوال سوم: چرا هنگامی كه دهانه سرنگ بسته بود با كشیدن و رها كردن آن پیستون به جای اول بر می گردد؟
سوال چهارم: چگونه می توان فشار هوای درون یك ظرف را كاهش داد؟
تحلیل یافته های 2

در پاسخ سوال اول شش گروه علت این پدیده را جوشیدن آب درون سرنگ می دانستند و یك گروه علت آن را ورود هوا به درون سرنگ بیان كردند.
100 * 6 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
7/85 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 7/85 درصد پاسخ صحیح دارند.
در پاسخ به سوال دوم پنج گروه علت آن را كاهش فشار هوا می دانستند و دو گروه علت آن را فشار آب می دانستند كه به سرنگ وارد می شود.
100 * 5 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
4/71 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 4/71 درصد پاسخ صحیح دارند.
در پاسخ به سوال سوم شش گروه علت آن را بیشتر بودن فشار هوای بیرون نسبت به فشار هوای درون سرنگ می دانستند و یك گروه علت آن را كشیده شدن پیستون سرنگ توسط نیروی گرانش زمین می دانستند.
100 * 6 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
7/85 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 7/85 پاسخها درست بود.
در پاسخ به سوال چهارم شش گروه گفتند گه باید هوای داخل ظرف را خارج كنیم و یك گروه بیان كردند كه باید اجازه ورود هوا به داخل ظرف داده نشود.
100 * 6 100 * تعداد گروهها با پاسخ درست
7/85 = =
7 تعداد كل گروهها
یعنی 7/85 درصد پاسخها درست بود.
برداشت از یافته های 2
با مقایسه نتایج بدست آمده از دو روش تدریس متفاوت كه در كلاس 3A و 4A انجام شد به خوبی مشخص می شود كه میزان یادگیری در كلاس 4A بسیار مطلوبتر از میزان یادگیری در كلاس 3A بوده است.
لذا می توان نتیجه گیری نمود كه اگر شرایط انجام یك آزمایش را به گونه ای تغییر دهیم كه عواملی كه باعث بروز خطا در یادگیری دانش آموزان می شود حذف شوند میزان یادگیری به نحو مطلوبی افزایش می یابد. مثلا برای اینكه ذهنیت ورود هوا به درون سرنگ در فراگیران ایجاد نشود عمل تخلیه هوا و كاهش فشار هوا را در درون یك ظرف آب انجام می دهیم.

فهرست منابع و ماخذ:
1- دكتر قاسمی پویا، اقبال- راهنمائی معلمان پژوهنده نشر اشاره 1382
2- رشد آموزش شیمی، دوره بیست و دوم بهار 1388
3- فیزیك(2) و آزمایشگاه 2/226
4- رشد آموزش راهنمایی تحصیلی سال هفتم شماره مسلسل 25
5- www.daneshnameh.roshd.ir
6- www.tebyan.net
7- www.olympiadelmi.ir /sab-file/shimi/1/F3/shime-1-F3.htm

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir