توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبت با word دارای 28 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبت با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبت با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبت با word :

برنامه عملی شیعیان و یاوران حضرت در دوران غیبت

اشاره:
بزرگان و دانشمندان شیعه به ویژه صاحبان قلم كه درمورد وجود حضرت مهدی كتاب نوشته اند، با بهره گیری از كلمات نورانی و روایات وارده در این باب ، برای شیعه و دوستان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) تكالیف ووظایفی را مقرر داشته اند ، تكالیفی كه یك فرد شیعه باید درعصر غیبت نسبت به آنها اهتمام ورزد . البته هر كسی در حد وسع خود اموری را به عنوان وظایف تعیین كرده اند . در این مورد ، بهترین كتاب ، «مكیال المكارم » است كه مؤلف آن (سید محمد تقی موسوی )

در باب هشتم كتاب ، هشتاد امر را به عنوان تكالیف عباد نسبت به امام عصر ، بر شمرده است . ما در این نوشتار درصدد بررسی و جمع تمامی تكالیف نیستیم ، بلكه تنها به برخی تكالیف ووظایف عباد مخصوصاً شیعه اشاره می كنیم ، چرا گه بررسی تمام وكمال آن نه در وسع فهم مؤلف است و نه در این نوع نوشتار می گنجد .
البته معلوم است كه این تكالیف ، دستوراتی هستند كه از طرف مبادی عالیه و ائمه معصومین : صادر شده اند كه عبارتند از :
1-‌ یاد امام زمان (علیه السلام)
وظیفه ی یك شیعه و یك عاشق دلسوخته قبل از هر چیز یاد امام زمان است نه در هر صبح و شام ، بلكه درتمایم ساعات عمر خود و درهر حال ازحالات و در هر مكانی از مكانها باید به یاد امام زمام باشد ، نه آنكه هر گاه مریض یا گرفتار شد ویا در مركزی از مراكزدینی ، مانند حرم ائمه (علیه السلام) قرار گرفت به یاد امام بیافتد ، زیرا عاشق آن است كه آنی از یاد معشوق غافل نشود . تأسف آن است كه نه تنها دیگران به یاد امام نیستند . بلكه شیعیان نیز امامشان را به فراموشی سپرده اند ، در حالی كه از یاد بردن ولی نعمت عیب و زشت است . یاد اما نه تنها یك وظیفه است كه آرام بخش و نشاط آور ، سازنده و تربیت كننده ، اصلاح گر وشور آفرین ووسیله تقرب به خدا و توشه لحظه پر وحشت مرگ نیز هست .

بنابراین ، ای دوستان امام زمان اگر صفای روح می طلبید ، اگر تزكیه نفس می خواهید . اگر قدرت مبارزه با تمایلات نفسانی ووسوسه های شیطانی را جویا هستید ، اگر از گناهان و خطاها پشیمان شده در پی وسیله استغفار به فكر درمان بیماری های روحی وناهمواریهای معنوی افتاده اید ، اگرتعالی روانی و نور باطنی می خواهید و بالاخره اگر كامیابی دنیا و آخرت را خواستارید ، راه اصلی و مسیر حقیقی آن است كه به یاد امام زمان باشید و به او روی آورید ودست به دامان او شوید ، در تمام ساعات عمرتان به یاد او باشید ، از او بخواهید ، او را بجوئید ، راه او را به پیمائید

و در خانه او را بزنید ، چرا كه همه چیز انجاست و همه كمالات در سایه مهر او و در پرتو اطاعت و كسب خوشنودی او و سرانجام از یاد اوست . شما در هر مقام و موقعیتی كه هستید ، اگر می خواهید در تمام شئون زندگی و در همه مسائل اجتماعی ، به خصوص سازندگی روح انسانی وشكوفایی اندیشه ، به جائی برسید و به موقعیتهائی نایل شوید پیوسته به یاد او باشید و پیون

دتان را با او محكم كنید كه در غیر این صورت . تلاشها بی ثمر می ماند . راههای به یاد امام بودن ، تكالیف بعدی است كه ذیلاً اشاره می شود .
2-‌ دعا برای شناخت امام زمان (علیه السلام)
معرفت و شناخت امام زمان ، امری حتمی و ضروری است ، چرا كه طبق حدیث نبوی مرگ كسی كه نسبت به امام زمانش آگاهی ندارد ، مرگ جاهلیت است . بنابراین یكی از وظایف مسلم عبد این است كه امام زمانش را بشناسد و در این راه از هیچ كوششی دریغ نورزد . از جمله كوششها دعا و مسئلت شناخت امام از حضرت حق تعالی است كه از خدا استعانت بجوید و بخواهد كه معرفت امام را برای اومیسر و مقدورنماید . در این مورد دعای معروفی است كه مرحوم كلینی در

باب غیبت ازكتاب الحجه اصول كافی و نعمانی در كتاب غیبت خود و شیخ صدوق در كتاب كمال الدین و سید بن طاووس در جمال الاسبوع و شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل كرده اند .در این دعا پس از درخواست معرفت خدا ومعرفت رسول خدا . معرفت امام مسئلت می شده ودستور مواظبت آن به مؤمنان و منتظران ظهور حضرت داده شده است :

«اللهم عرفنی نفسك فانك ان لم تعرفنی نفسك لم اعرف نبیك ( لم ارعف رسولك ) اللهم عرفنی رسولك فانك ان لم تعرفتی رسولك لم اعرف حجتك . اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی ؛ خداوندا خودت را به من بشناسان كه اگر خودت را به من نشناسانی رسولت رانخواهم شناخت، خداوندا رسولت را به من بشناسان ، چرا كه اگر رسولت را به من نشناسانی

، حجتت را نخواهم شناخت . خداوندا حجت خود را به من بشناسان كه اگر حجتت را به من نشناسانی ، در دین گمراه خواهم شد .»
بزرگان دین به دوستان و مؤمنان و عاشقان حضرت مهدی دستور مواظبت این دعا را برای همیشه داده اند ، بنابراین می توان آن را یكی از وظایف شمرد .
3- دعا برای سلامت امام زمان (علیه السلام) :
یكی ازوظایف دوستان امام این است كه برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی كه جان امام را تهدید می كند ، با هر زبانی كه بدان مسلطند ، دعا كنند و بهتر آن است كه دعاهای مأثور را بخوانند ،مانند :
« اللهم كن لویك الحجه بن لحسن صلواتك علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی كل ساعه ولیاً و حافظاً و قائداً وناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسكنه ارضك طوعاً وتمتعه فیها طویلاً »1 یا مانند « اللهم اعده من شر جمیع ما خلقت و ذرات و برات و انشات و صورت . و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن عینه و عن شماله و من فوقه ومن تحته بحفظك الذی لا یضیع من حفظته و احفظ فیه رسولك و وصی رسولك علیهم السلام . اللهم ومد فی عمره وزد فی اجله و اعنه علی ما ولیته و استرعیته ;»2

البته كل این دعا را محدث قمی درمفاتیح الجنان در ملحقات آن تحت عنوان دعا در غیب امام زمان آورده است .
و مانند دعایی كه تحت عنوان « صلوات بر ولی امر منتظر (عجل الله تعالی فرجه) » در مفاتیج الجنان در ضمن صلوه بر حجج طاهره : آمده است : « ; اللهم اعذه من شر كل باغ و طاغ و من شر جمیع خلقك و احفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و احرسه و امنعه م

ن ان یوصل الیه بسوء ;» . و یا مانند دعایی كه با این عبارت شروع می شود : « اللهم ادفع عن ولیك و خلیفتك ;» كه مرحوم محدث قمی آن را از سید ین طاووس در جمال الأسبوع و شیخ الطایفه در مصباح المتجهد نقل كرده و درامر چهارم از دعا برای امام عصر (علیه السلام) قرار داده است . طالبان می توانند به مفاتیح الجنان مراجعه كنند .
در اینكه به دوستان توصیه شده برای سلامتی امام زمان (علیه السلام) دعاكنند و اینكه دعاهای بسیار در مورد این مورد ثبت و ضبط شده ، تا آنجا كه در دعاهایی كه برای امام زمان نقل شده به این موضوع توجه شده ، بحثی نیست و كسی نمی تواند در آن تردید كند ، حتی دستور داده شده كه دوستان برای حفظ جان امام صدقه بدهند، نخست قصد و نیتش سلامتی امام زمان ، سپس سلامتی خود و اعضای خانواده اش ، آنهم در پناه امام زمان را لحاظ كند كه این به قبول نزدیكتر است تا آنكه بخواهد صرفاً برای سلامتی خود صدقه بدهد .

4-‌ دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان (علیه السلام) :
یكی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان ، دعا برا ی قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است . شیعه راستین و دلباخته امام زمان كسی است كه در هر صبح و شام و با هر نماز ونیاز دست حاجت به پیشگاه خدای رؤف دراز كرده و از او ظهور مولایش را بطلبد .
كسی كه شیفته واقعی امام زمان (علیه السلام) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست ، بلكه از عمق جان دعا می كند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد ، تنها زبانش سخن نمی گوید ، بلكه قلبش در هجران یار می سوزد ، دلش در فراق محبو

ب مضطرب است و دیدگانش در انتظار دیدار اشكبار است . گردش زبانش در گام ، همچون اشكهای غلطانش برگونه ، نشانه محبت درونی و علاقه قلبی او به مولا و محبوب اش است .
شیعه شیفته ، بسان انسانی فارغ و بی سوز ، نیایش نمی كند . بلكه مانند عاشقی دلباخته با دلی پر سوز و گداز و با تمام وجود برای ظهور امامش دعا میكند . انسانی كه دردریا گرفتار توفان شده و كشتی اش شكسته به دریا افتاده و در حال غرق شدن است ، چگونه برای نجات خوی

ش دعا می كند ؟ و با چه حالی خدا را میخواند و چطور از ته دل به پیشگاهش التماس می كند ؟
شیعه دلباخته نیز در زمان غیبت ، میان موجهای پرخروش حكومتهای خود كامه در دل دریای توفان زده و تاریك اجتماعات فاسد بشری ، كشتی سعادتش را شكسته می بیند ، دل را در فراق امام ومولایش مضطرب و پریشان می یابد و بدون ذره ای ظاهر سازی و خودنمایی ، از صمیم قلب فریاد می كشد : این بقیه الله ؟ و با اشك و آه جان سوز می گوید : این المنتظر لاقامه الامت والعوج ؛ كجاست مصلحی كه انتظار می كشیم انحرافها و كجیها را راست گرداند ؟ این المرتجی لازاله الجور و العدوان ؛ كجاست مایه امیدی كه ستم و بی عدالتی را از جهان برچیند ؟ این معز الاولیاء ومذل الاعداء ؟ كجاست عزت بخش دوستان و ذلیل كننده دشمنان ؟ این ابن النبی المصطفی و ابن علی المرتضی وابن خدیجه الغراء و ابن فاطمه الكبری ؛ كجاست پسر محمد مصطفی (صل الله علیه و اله) وعلی مرتضی (علیه السلام) و خدیجه غراء (علیه السلام) و فاطمه كبری (علیه السلام) ؟
آری ، عاشق دلباخته صبح و شام نمی شناسد و درتمام ساعات منتظر ظهور یار و مشتاق دیدار جمال محبوب است . امام صادق (علیه السلام) فرمود : « فتوقعو الفرج صباحاً و مساءً3 ؛ باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی ».
و در حدیث دیگر فرمود :«;. و توقع امر صاحبك لیك و نهارك4 ؛ باید شب و روز منتظر فرار رسیدن ظهور صاحب خود باشی ».
بنابراین ، بر همه شیفتگان آن حضرت لازم است دائم به یاد آن امام همام بوده و برا ی تعجیل در ظهورش دعا كنند و از خدا ظهور او را هر چه سریعتر بخواهند ، چرا كه با آمدن او تمام ملل نجات می یابند و شیعه به اوج عزت وعظمت خود می رسد . به قول امام صادق :لكل اناس دوله و

دولتنا فی آخر الدهر یظهر5 .
یقیناً در دولت اهل بیت پیامبر شیعیانشان به اوج عزت خواهند رسید و دشمنانشان به حضیض ذلت ، چنانكه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) فرمود : « و اكثر و الدعا ، بتعجیل الفرج فان ذالك فرجكم 6؛ برای فرج ما بسیار دعا كنید چرا كه فرج شما در آن است .»
5-‌ ندبه بر امام زمان (علیه السلام) :
ندبه بر حضرت مهدی اظهار شوق به لقای او ، گریه و ابراز نگرانی از مفارقت ومحروم بودن از فیض حضور او ، دعا برای تعجیل فرج وظهور او ، ذكر مناقب وفضایل واقدامات و برنامه های انقلابی و اصلاحی آن وجود مبارك و اظهار تأسف از اوضاع ناهنجار و روی كار بودن حكومتهای باطل ومستبد و روشهای بیداگرانه ، سنت حسنه ای است كه همواره شیعه بر آن مداومت داشته و آن راشعار

خود قرار داده و تا ظهور دولت حق و تأسیس حكومت جهانی اسلام ، و آزادی و نجات تمام انسانها ، این شعار بر قرار بوده و روشنگر خواسته های ارزنده و با ارج و هدفهای مترقی و نجات بخش‌اسلام‌است .
این ندبه را شیعه از امامان معصوم خود كه كار و عملشان سرمشق و پیروی از گفتار و رفتارشان ( بر حسب حدیث متواتر ثقلین و احادیث دیگر ) وظیفه هر مسلمانی است ، آموخته اند .
پیامبر اكرم (صل الله علیه و اله) و ائمه معصومین (علیه السلام) بر حسب روایات ، كراراً ضمن آنكه از اوضاع آخر الزمان و فتنه های كه ظاهر میشود و فشار هایی كه براهل حق وارد می گردد ،خبر می دادند ، نگرانی و تأثر خود را نیز اظهار می كردند .
شیخ صدوق و شیخ طوسی (رحمه الله ) هر یك به سند خود حدیث مفصلی را از «سدیر صیرفی » روایت كرده اند كه در آن ، گریه و ندبه امام ششم حضرت جعفر بن محمد (علیه السلام) بر غیبت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) بیان شده است ، در اینجا برای رعایت اختصار قسمتی از این حدیث را كه ارتباط با بحث ما ( ندبه ) دارد ؟ نقل می كنیم . سدیر صیرفی می گوید : من و مفضل

بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شدیم ، دیدیم آن حضرت بر روی خاك نشسته و لباسی كه از مو بافته شده و طوقدار و بی گریبان بود ، پوشیده

است و مانند فرزند مرده جگر سوخته گریه می كند ، آثار حزن و اندوه ا زگونه و رخسارش آشكار و اشك كاسه چشمهایش را پر كرده بود و می فرمود :
« سیدی غیبتك نفت و ضیقت علی مهادی و ابتزت منی راحه فوادی سیدی غیبتك او صلت مصابی بفجایع الابد ، و فقد الواحد بعد بعد الواحد یقنی الجمع و العدد ، فما احس بدمعه ترقی من عینی و انین یقتر من صدری عن دوارج الرزایا و سوالف البلایا الا مثل بعینی عن غوایر اعظمها و افظعها و بواقی اشدها و انكرها ونوائب مخلوطه بغضبك و نوازل معجونه بسخطك 7؛ آقای من ، غیبت تو خوابم را گرفته و خوابگاهم رابر من تنگ كرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است . آقای من ، غیبت تو مصیبتم را به مصیبتهای دردناك ابدی پیوسته و ازدست دادن یكی پس از دیگری جمع و عدد را فانی می سازد ، پس احساس نمی كنم به اشكی كه در چشمم خشك می گردد و ناله ای كه در سینه ام آرام می گیرد ، مگر آنكه مصایب بزرگتر و دلخراش تر وپیشامدهای سخت تر و ناشناخته تر در برابر دیده ام ، مجسم می شود .»
سدیر گفت : عقل از سر ما پرید و دلهای ما از غم و اندوه این پیشامد هولناك و حادثه خطرناك پاره شد و گمان كردیم از اتفاق ناگوار كوبنده ای این چنین گریان و سوگوار است یا از روزگار به او مصیبتی رسیده است .
عرض كردیم خدا دیدگانت را نگریاند ای پسر خیر الوری ،از چه پیش آمدی اینگونه گریانی ، و از دیده اشك می باری ؟ چه حالی روی داده كه این گونه سوگواری ؟ حضرت چنان آه عمیقی كشید كه ناراحتیش از آن افزون شد . از روی تعجب فرمود : « وای بر شما . بامداد امروز نگاه كردم در كتاب « جفر » و آن كتابی است كه علم مرگها و بلاها ، وآنچه واقع شده و واقع می شود تا روز قیامت ، در آن مندرج است . خدا ،محمد (صل الله علیه و اله) وائمه اطهار (علیه السلام) بعد از او را به آن اختصاص داده است و تأمل كردم در موضوع ولادت غایب ما و غیبت و طول عمر او و گرفتاری مؤمنان در آن زمان وشك هایی كه از جهت طول غیبت در دلهایشان پیدا می شود و اینكه بیشتر آنها از دین برگردند و رشته اسلام را از گردن بردارند . »8
بنابراین ، ندبه ناله وزاری و گریه بر امام عصر (علیه السلام) كه در بین شیعه رائج است امری بی مأخذ و موضوعی بی سند نیست ، بلكه امری است كه شیعه ازاولیای خود گرفته است .

در تضرع و زاری بر امام عصر و ندبه بروجود مقدس او شیعه دلباخته اسیر الفاظ نیست ، با هر لفظی و با هر سوز و گدازی انجام گیرد ، صحیح است ، لكن بهتر آن است كه شیعه در این موضوع نیز ببیند كه از مبادی عالیه چه دستوری رسیده است ، شاید بهترین آنها « دعای ندبه » باشد كه هم از لحاظ سند طبق بررسی بزرگان فن, محكم ومتین است و هم از لحاظ متن ودلالت مطابق

قرآن و روایات وارده است . اساساً جذبه این دعا محتوای بلند آن ، بهترین گواه بر صحت صدور آن است . ذكر این نكته لازم است كه اگر شخصی میخواهد برای امام زمان تضرع و ندبه ای داشته باشد باید با حالی مخصوص و قلبی محزون و چشمی گریان و ادبی مطابق شأن امام معصوم باشد . در این مورد ،دعای ندبه بهترین راهنماست ، زیرا با دقت در آن دعا روشن می شود كه از یك جهت دعای ندبه ، به سه بخش قابل تقسیم است :
نخست : مناجات با خدا و سرسخن باز كردن و گله وشكایت از مردم روزگار نمودن و اقرار به معارف حقه اسلامی كردن تا آنكه محبتش شدید و شدیدتر می شود . سپس مثل كسی كه میخواهد محبوب و معشوق عزیزش را در گوشه و كنار دنیا پیدا كند با سفری روحی به همه جای عالم سری می زند و به گفتن این كلمات می پردازد : « این الحسن این الحسین (علیه السلام) » تا می رسد به « این بقیه الله ؟ » و همچنان ادامه می دهد و به تجسس می پردازد، ناگهان مانند كسی كه محبوبش را درگوشه ای یافته و او را دیده، به اوخطاب می كند : « بابی انت وامی ونفسی لك الوقاؤ والحمی » و در پایان می گوید : « اللهم انت كشاف الكرب والبلوی ؛ یعنی كسی كه غم و اندوه را از دلها می زداید و بلاها را رفع میكند و غم هجران را به سرور و صال مبدل می ساز

د ، خداست .
بنابراین ، عاشق دلسوخته وقتی برای حضرت ندبه می كند ، خواه دعای ندبه بخواند ، خواه خود زمزمه داشته باشد ، ابتدا باید توجه به حضرت حق داشته و عرض حاجت و شكایت به او ببرد

م بیند و در پایان نیز شكر خدا را به جا آورده و رسیدن به وصال یار را از امداد او بداند .
6-‌ زیارت امام زمان (علیه السلام) :
از جمله وظایف دوستان امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) این است كه درهر روز به ویژه در روز جمعه به زیارت امامشان بپردازند وبه یكی از زیارتنامه هایی كه برای آن حضرت در كتب دعا معرفی شده . آقایشان را زیارت كنند .
زیاراتی كه در كتب ادعیه از قبیل مصابح المتجهد شیخ طوسی و جمال الأسبوع و اقبال سید بن طاووس ، و زاد المعاد و بحار الانوار مجلسی ومفاتیح الجنان محدث قمی و كتب دیگر آمده ، بسیار است .كتاب مفاتیح الجنان محدث قمی كه دردسترس همگان قرار دارد ، عاشقان می توانند برای زیارت امام عصر (علیه السلام) به همان كتب مراجعه كنند . زیارتی كه در اوایل مفاتیح مربوط به روز جمعه است ودعای ندبه و آل یاسین ودعای عهد و چندین زیارت دیگر كه دراواخر آن كتاب در بخش زیارت حضرت صاحب الامر آمده است، همه زیارت نامه آن حضرت است . بهترین زیارت برای هر امامی از جمله امام عصر (علیه السلام) زیارت جامعه كبیره است .
نكته : چه قدر زیباست كه انسان هر شب هنگام استراحت وضو گرفته ، دو ركعت نماز به جا آورد . سپس تسبیح حضرت زهرا (س) وحداقل سه مرتبه سوره توحید را بخواند و یكی از زیارات حضرت را هر چند مختصر بخواند و هر مقدار كه آمادگی دارد به قرآن و اذكار بپردازد و در پایان مجموعه آن

عمل را به عنوان هدیه به محضر آن حضرت تقدیم نماید، زیرا حداقل فایده این كار این است كه در هر 24 ساعت یكبار هم كه شده به یاد مولایش افتاده است . امكان ندارد كه ما متوجه مولایمان بشویم ، ولی او به ما توجه نكند ، چون آنان خاندان كرمند :«عادتكم الاحسان‌و‌سجیتكم الكرم»

7-‌ توسل به امام زمان (علیه السلام):
همانگونه كه هر عبدی اگر مبتلا به مشكلی شود به مولایش پناه می برد و رفع شداید ومشكلات را از او می طلبد ، مخصوصاً اگر آن مولا توان رفع مشكل راداشته باشد ، شیعه نیز باید در همه حالات به ویژه درهنگام شداید وتهاجم دشمن ، به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)متوسل شود و رفع مشكل را از مولای خود بخواهد . در طول تاریخ شیعه از صدر غیبت تاكنون مواردی كه مؤمنان به آن امام همام متوسل شه و نتیجه گرفته اند ، قابل احصا نیست . شفا یافتگان درگاه او ونجات یافتگان پناهجویان او بسیارند كه در كتابهای متعدد به آنها اشاره شده است. كسانی كه در مسجد جمكران قم با توسل به امام زمان (علیه السلام) شفا گرفته و یا از آنان رفع مشكل شده ، تعداد بی شماری هستند كه ما در اینجا بنای نقل آنها را نداریم .
گرچه همه ائمه سرور ومولای ما هستند و همگان صاحب كرامات ومعجزات اند و تمامی آنان در درگاه پروردگار صاحب عزت و جاه و جلالند و انسان به هر كدام كه متوسل شود به پناهندگان خود ، پناه می دهند . لكن طبق قاعده امروزه هر كاری كه بخواهد انجام گیرد وهر مشكلی كه بخواهد رفع شود و هر بلیه ای كه بخواهد از میان برداشته شود و سرانجام ، هر عزت و ذلتی باید زیر نظر ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) باشد و با صلاح دید آن حضرت انجام گیرد . شاید معصومین دیگر كارها را به آن حضرت ارجاع دهند ، چرا كه فعلاً دوران حكومت و حكمروایی اوست ، لذا توسل به او لازم است .
8-‌ ارجاع مردم به امام زمان (علیه السلام) :
صرف اینكه انسان به یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و متوسل به اوست ودرهر صبح و شام او را زیارت می كند كافی نیست ، بلكه تكلیف دیگری هست كه (البته این تكلیف عمدتاً متوجه روحانیت ورهبران دینی و متدینان صاحب نفوذ در جامعه است ) باید سعی كرد تا جامعه را جامعه امام زمانی (علیه السلام) قرار داد و مردم را متوجه امام زمان كرد . درایام تبلیغ محرم وصفر وماه رمضان و درهر فرصت متناسب از امام عصر(علیه السلام) سخن به میان آورد و بخشی از منبر و وعظ و خطابه خود را به آن حضرت اختصاص داد ومردم را نسبت به اصل وجود او و عظمت و جلال و جمال او آگاه ساخت . دستور توسل به آن حضرت را به مردم آموخت و مردم را نسیت به آن امام همام امیدوار كرد . هم چنین شبهات رادر مورد وجود آن حضرت برطرف نمودو در مورد طول عمر آن حضرت وغیبت و فواید وجودی او ، در عین اینكه در پرده غیبت است ، سخن گفت و ابهامات را بر طرف نمود تاهمه افراد شیعه نسبت به امام آگاهی پیدا كرده و مبلغ او شوند . در این راه یك بسیج عمومی لازم است كه همه اهل سخن و قلم یكصدا شوند ، همنوا شوند و به مردم بفهمانند كه ما بی صاحب نیستیم تا جامعه ، یكپارچه جامعه امام زمانی شود ،نه آنكه تنها دعای ندبه بخوانند ، آنهم پس از مدتی در اثر گرایشهای نابجا مورد طعن دیگران قرار گیرند . یا یك روحانی و واعظ در میلاد آن حضرت به چند جمله یا داستان اكتفا نماید ، بلكه باید كاری كرد كه زن و مرد شیعه دائم به فكر امامشان بوده و مبلغ او باشند و درهر حادثه قبل از هر كسی به یاد امام زمان بیفتند و از او كمك بخواهند . نه آنكه پس از آنكه نزد همه اطبا رفته و تمام اموالشان را در این راه تباه كردند . و پاسخ منفی و مأیوس كننده شنیدند ، تازه به یاد مسجد جمكران و امام زمان بیفتند . ما باید مردم را به گونه ای بسازیم كه در تمام زمینه ها نخست به یاد امام زمان افتاده ،سپس با توسل به آن حضرت به طبیب مراجعه كنند و دارو مصرف نمایند ، نه آنكه نخست به دارو پناه ببرند ، آنگاه به امام زمان (علیه السلام) مراجعه نمایند . البته ما منكر اسباب و علل طبیعی نیستیم و نمی خواهیم

بگوییم هر كه بیمار شد، و با اینكه مثلاُ نیاز به عمل جراحی دارد به دكتر مراجعه نكند ، و فقط به امام زمان متوسل شود ، بلكه می گوئیم نخست توسل برای اینكه امام عصر عنایتی بفرماید كه طبیب درست مرض را تشخیص دهد و داروی مناسب تحویز نماید و عمل جراحی موفقیت آمیز باشد . به هر حال ، دارو از طبیب ، ولی شفا از خدا با وساطت امام عصر (علیه السلام) است .
9-‌ هدیه برای امام زمان (علیه السلام) :
از جمله وظایف شیعه آن است كه هدایایی به محضر امام زمانش تقدیم دارند . منظور از هدایای مادی نیست كه مثلاُ برای امام یك دست لباس بخرند ، بلكه مقصود از هدیه اعمال صالحه ا

ست از قبیل : قرائت قرآن . حج ، طواف ، زیارت قبور ائمه معصومین (علیه السلام) به نیابت از آن حضرت و سرانجام هر كار خیری كه از انسان سر زند می تواند آن را به محضر امام هدیه كند یا به نیابت امام زمان حج انجام دهد و طواف نماید و امثال اینها و یا برای سلامتی او صدقه دهد و ;
10-‌توبه :

گرچه توبه درهر عصر و زمانی ممدوح ومورد توجه و لازم بوده است ، ولی در عصر غیبت اهتمام به آن دلیل اینكه از جمله اسباب غیبت حضرت گناهان ماست ، مورد توجه یشتر قرار گرفته است و اساساً اگرمی خواهیم امام زمان ظهور كند باید از گناه و‌آلودگی پاك باشیم . زیرا با ظهور امام گنه كاران از میان برداشته می شوند ، چون آلودگان نمی توانند در اطراف امام جمع شوند ، بلكه درمقابل امام قرار می گیرند و هر كسی هم كه علیه امام و درمقابل او قرا رگیرد ، از دم تیغ اوخواهد گذشت .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir