توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله گزارش کاراموزی نقشه كشی ـ معماری با word دارای 84 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش کاراموزی نقشه كشی ـ معماری با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش کاراموزی نقشه كشی ـ معماری با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش کاراموزی نقشه كشی ـ معماری با word :

گزارش کاراموزی نقشه كشی ـ معماری

و سرپرست كارآموزی مربوطه به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد نحوه ادامه كار دانشجو گردیده و در این جلسه كه با حضور نماینده‌ای از معاونت آموزشی دانشگاه تشكیل می‌شود بسته به موارد تخلف و اشكالات پیش آمده در حین كار، اخطار كتبی و درج در پرونده تا مردود شمردن واحد كارآموزی برای دانشجو می‌توان تصمیم اتخاذ نمود. تصمیمات این جلسه اكثریت آراء لازم الاجرا خواهد بود.

ب) مواردی كه باید در نوشتن گزارش كارآموزی مورد توجه قرار گیرد:
1) كلیه گزارشات كارآموزی می‌بایست با Word XP 2000 – 2003 و در صفحه A4 و یك رو تایپ گردد. تعداد صفحات آن بین 30 تا 50 صفحه باشد. فاصله خطوط معادل 1 سانتی‌متر، حاشیه سمت راست و چپ 5/2 سانتی‌متر و حاشیه بالا و پایین 2 سانتی‌متر باشد. شماره صفحه در پایین صفحه و به فاصله 5/1 سانتی‌متر از لبه كاغذ و در وسط متن قرار گیرد.

2) طرح روی جلد گزارش كارآموزی صحافی شده مطابق فرم پیوست و زركوب باشد. (با آرم دانشگاه آزاد)
(توجه): موضوع كارآموزی با تصویب استاد راهنما و سرپرست كارآموزی در واحد صنعتی تعیین می‌گردد.
3) صفحه اول: آیه مباركه بسم‌الله الرحمن الرحیم بصورت درشت نوشته شود.
4) صفحه دوم: مانند فرم پیوست باشد. (بدون آرم دانشگاه)

5) صفحه سوم: در صورت لزوم به سپاسگزاری و تقدیم اختصاص داده شود.
6) صفحه چهارم: فهرست مطالب، اشكال و جداول با ذكر صفحات نوشته شود.
7) صفحه پنجم: چكیده
8) از صفحه ششم به بعد:
فصل اول: آشنایی كلی با مكان كارآموزی شامل:
1ـ تاریخچه سازمان

2ـ نمودار سازمانی و تشكیلات
3ـ نوع محصولات تولیدی یا خدمات
4ـ شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدماتی
نكته: حداقل یك ششم زمان كارآموزی باید به بررسی موارد فوق اختصاص یابد.

فصل دوم: ارزیابی بخش‌های مرتبط با رشته علمی دانشجو شامل:
1ـ موقعیت رشته دانشجو در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی رشته دانشجو در واحد صنعتی
2ـ بررسی شرح وظایف رشته دانشجو در واحد صنعتی
3ـ امور جاری در دست اقدام
4ـ برنامه‌های آینده

5ـ تكنیك‌هایی كه توسط رشته موردنظر در واحد صنعتی بكار می‌رود.
6ـ سایر مواردی كه توسط استاد كارآموزی مشخص می‌گردد.
نكته: حداقل دو ششم زمان كارآموزی باید به بررسی موارد فوق اختصاص یابد.

فصل سوم: آزمون آموخته‌ها و نتایج
در این مرحله كه با تصویب استاد كارآموزی و سرپرست در واحد صنعتی صورت می‌پذیرد و حداقل سه ششم زمان كارآموزی را به خود اختصاص می‌دهد، دانشجو بیشتر به محیط كار رشته عملی خود پرداخته و آموخته‌های خود را عمل می‌آزماید و به تحلیل و بررسی عمیق‌تری در مورد مكان و موضوع كارآموزی پرداخته و پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت ارائه می‌دهد. لازم به ذكر است كه دانشجو باید از هر نوع اقدام مستقیم در خط تولید یا سیستم جداً خودداری نماید.

9) صفحه آخر: محتوی كلیه منابع مورد استفاده و نام اشخاصی باشد كه راهنمائیهای لازم را معمول داشته‌اند. (به ترتیب حروف اول نام خانوادگی نگارندگان آنها و ابتدا منابع فارسی و سپس منابع لاتین نوشته شود)
10) پیوستها
11) الصاق فرم‌های شماره 1 و 2 و 3

12) فرم نوشتن باید مطابق آئین نگارش فارسی باشد. پاراگراف‌ها و جمله‌ها مشخص و دارای ارتباط مناسب بوده و تقسیم‌بندی بخش‌ها و فصل‌ها و زیرفصل‌ها به طور منطقی باشد.
13) جهت طبقه‌بندی و تشخیص سریع‌تر گزارش كارها لازم است دانشجو متناسب با رشته خود و با توجه به جدول زیر به انتخاب رنگ جلد گزارش كارآموزی اقدام نماید.
رشته
تحصیلی حسابداری خدمات مسافرتی

و جهانگردی – الكترونیك
– الكتروتكنیك
صنتی
– برق – قدرت – ساختمان
– معماری – تأسیسات
– ساخت
و
تولید شیمی

كاربردی – گرافیك
– نقاشی – كامپیوتر
رنگ جلد طوسی قهوه‌ای زرشكی سورمه‌ای مشكی سبز آبی سفید

ج) مراحل نهایی و نحوه ارائه گزارش كارآموزی
1) تایید استاد كارآموزی در صفحه اول گزارش كارآموزی
2) تحویل گزارش كارآموزی و گواهی اتمام آن و همچنین یك نسخه از فرم شماره 3 به همراه یك عدد CD از گزارش كارآموزی به دفتر ارتباط با صنعت
3) تحویل گزارش كارآموزی به كتابخانه دانشگاه پس از تأیید دفتر ارتباط با صنعت
با آرزوی توفیق روزافزون شما در كسب مهارتهای علمی و عملی

 

چكیده
بخش اعظم عمر ما، در فضاهای داخلی بناها سپری می‌شود كه به كمك ساختارها و جداره‌ها شكل گرفته‌اند. این فضاها، محیطی را ایجاد می‌كنند كه بسیاری از فعالیت‌های ما در آن صورت می‌گیرد؛ كما این كه آنچه بر بنا روح می‌بخشد هم، فضای داخل آن است.

این گزارش ماهیت و طراحی فضای داخل یك رستوران را مورد مطالعه قرار می‌دهد. هدف از گردآوری این مطالب، معرفی مهمترین عناصر تشكیل‌دهنده‌ی محیط داخل یك رستوران است كه در آن مشخصات هر یك از این عناصر به صورت كلی با توجه به استانداردهای موجود ذكر شده و روش‌هایی جهت گزینش و سازماندهی آن‌ها در الگوهای طراحی ارائه شده است در گزینش هر یك از این روش‌ها دو موضوع مورد تأكید قرار گرفته است یكی طراحی رستوران با توجه به عناصر تشكیل‌دهنده براساس ضوابط و استانداردها و دیگر طراحی رستوران و چگونگی ظاهر رستوران از نظر ساختاری و زیباشناختی فضاها.
فصل اول:‌ مربوط تاریخچه سازمان و كاربری و فرآیند تولیدی آن.

فصل دوم: مربوط می‌باشد به چگونگی پیدایش اولیه یك رستوران و پیشینه تاریخی آن.
فصل سوم: تحت عنوان «وا‍ژه رستوران و رستوران‌داری» می‌باشد.
فصل چهارم: با عنوان «طراحی رستوران ظاهر ساختمان» روشی را مورد بررسی قرار می‌دهد كه طی آن می‌توان نیازهای از پیش تعیین شده و موردنظر را تجربه كرد.

فصل پنجم: «بخش‌های حماسی گیلگش» چگونگی شكل‌گیری یك رستوران با توجه به داستان حماسی آن منطقه می‌باشد.
فصل ششم: جمع‌آوری یك سری اطلاعات از استانداردها در فضاهای مهمانپذیر با توجه به روش‌های تجربی معماران و كاربردهای فضاها
فصل هفتم: تحت عنوان “Fast Food” نمونه كار ارائه شده نگارنده می‌باشد.

اصولاً پرداختن به مقوله طراحی رستوران كه از نوع ساختمان‌های مختلف و متفاوت می‌باشد نیازمند به مطالعات جامع در خصوص جذب مشتری، محل قرارگیری، سطح كیفی، میزان تقاضای مراكز اطراف و ; كه هر كدام از این عوامل به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار است. در طراحی یك رستوران به دلیل اینكه از چه نوع كاربری باشد عوامل بسیاری نقش دارند كه با یك آرشیتك همكاری می‌نمایند به عنوان مثال در طراحی فضاهای عرضه نوشیدنی و غذا، مسئولین مربوط به این امر هستند كه نحوه چیدمان فضاهای داخلی و یا عناصر مورد استفاده را طراحی می‌كنند و یا نظر می‌دهند. در رستوران‌های ارزان قیمت اصرار بر طرح‌های اقتصادی است در حالی كه در رستوران‌های درجه یك و لوكس نهایت تلاش در جهت كارایی خوب طرح انجام می‌پذیرد.

فصل اول: آشنایی كلی با مكان كارآموزی شامل:
1ـ تاریخچه سازمان
2ـ نوع محصولات تولیدی یا خدمات
3ـ شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدماتی

تاریخچه سازمان
این سازمان به نام شركت عمران عرصه مهر از سال 1384 به مدت دو سال هست كه فعالیت خود را به صورت جدی شروع كرده است و از تاریخ ثبت به مدت نامحدود تعیین شده است.

نوع محصولات تولیدی یا خدمات و شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدماتی
اجرای اتبیه‌های بتنی و فلزی و ساختمانی و تأسیساتی و راه و صنعتی و مشاركت در ساخت و احداث مسكن انبوه‌سازی، مشاركت در مسكن و راه‌سازی و زیرسازی، آبرسانی، لوله‌سازی، آسفالت معابر و لوله‌گذاری صنعتی محوطه‌سازی، خاك‌برداری، احداث ساختمان تجاری مسكونی و بیمارستانی و پروژه‌های نفت و گاز ساخت و ساز بست‌های فشار قوی و ضعیف شبكه آبرسانی و فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها و تأسیسات شهری و پروژه‌ها برقی و مكانیكی و اجرای زیرسازی خطوط راه آهن و خدمات مربوط به امور شهری ازقبیل فضای سبز و رنگ‌كاری مبلمان و عمران ان طراحی نقشه‌كشی و نقشه‌برداری جاده و صادرات و واردات ماشین‌های سبك و سنگین و صنعتی و مصالح ساختمانی و كلیه كالاهای مجاز بازرگانی (اخذ وام از كلیه بانك‌های داخلی و خارجی ایجاد شعب در كلیه استان‌ها)

فصل دوم
ـ پیشینه خدمات پذیرایی
سابقه تأمین غذای مسافرین، تاریخچه‌ای بسیار كهن دارد و سابقه آن به 4000 سال پیش، از میلاد مسیح می‌رسد كه در آن زمان مراكزی برای عرضه غذا و نوشابه بوجود آمد كه در هنگام حكومت پادشاهان روم، یونان و روم شرقی رونقی فراوان داشت، در سده 16 گونه‌های مختلفی از كلیه قهوه‌خانه در انگلستان بوجود آمد كه در زمان‌های معین غذاهایی را ارائه كرد، در سال‌های آخر سده 18، واژه رستوران برای نخستین بار در فرانسه (پاریس) بكار برده شد، ولی اولین سالن غذا‌خوری به مفهوم امروزی در ایالات متحده آمریكا در دلمانیكو به سال 1834 میلادی گشایش یافت كه به شیوه انگلیسی‌ها غذا و نوشابه را به مشتریان ارائه می‌كرد.

در ایران كهن در كنار امكانات اقامتی، تسهیلاتی نیز جهت پذیرایی مسافران در نظر گرفته شده بود كه سابقه آن به قبل از هخامنشیان برمی‌گردد كه متأسفانه اطلاعاتی از آن زمان در دسترس نیست، در زمان هخامنشیان نسبت به ایجاد ایستگاههای شاهی در مسیرهای ارتباطی كه در آن از مسافران نیز پذیرایی می‌شد، همت می‌گماشتند. در زمان سلوكیان نیز در فواصل معین در مسیر راهها، آب انبار و كاروانسراهایی برای استفاده از مسافران بنا شده بود كه این روند در دوران اشكانیان و ساسانیان نیز ادامه داشت. در شروع دوران اسلامی در ایران احداث بناهای عام المنفعه مربوط به مسافران، سیاحان و برقراری موقوفات

جهت پذیرایی آنان، كاملاً رواج داشت. در فاصله سلطه مغولان و یورش تیمور، با ندرت رسیدن جنبش تصوف در كنار خانقاهها، مراكزی را نیز برای نگهداری سكنی، پذیرایی و اطعام واردین تخصیص داده بودند. در زمان صفویه در كنار كاروانسراها برای تأمین آب آشامیدنی مسافران، خصوصاً در نواحی كویری و نقاط كم آب، آب انبارهایی بزرگ با بادگیر بنا گردیده بود تا آبی خنك و گوارا در دسترس مسافران قرار گیرد زمان نیز مسافران می‌توانستند، آذوقه و ارزق موردنیاز خود را به اقتضاء فصل، به قیمت خوب از كاروانسرا و یا روستائیان اطراف كه در مسیر مسافران قرار می‌گرفتند ابتیاع نمایند، در مسیرهایی كه كاروانسرا وجود نداشت. منازل اهالی، وسایل استراحت مسافران را فراهم می‌نمودند و چون اجازه دریافت كرایه و پول را نداشتند از بابت فروش ارزاقی كه برای مسافرت تهیه می‌كردند وجوهی را اخذ می‌كردند.

در زمان صفویه تمامی افراد در منازل خود مطبخ نداشتند و به آشپزخانه‌های عمومی می‌رفتند و در آنجا پلو یا هر چه كه می‌خواستند برای شام خود خریداری می‌كردند، كه در سرتاسر شهرها، خصوصاً اصفهان تعداد زیادی از این نوع آشپزخانه‌ها وجود داشته كه هر یك فقط یك نوع غذا را ارائه و به فروش می‌رساندند، این مطبخ‌های عمومی كه به شكل دكان در قسمت داخلی با پرده‌ای جدا شده و مشتریان بر روی یكی دو تخت و یا نیمكتی كه روی زمین به اندازه سه پا ارتفاع داشته و با قالی پوشانیده شده بود، غذای خود را صرف می‌كردند. قهوه‌خانه‌ها نیز در دوران صفویه بسیار مهم و مجلل بودند. این محل‌ها عموماً مراكز اجتماع و محل تفریح مردم بوده است كه در آنجا قهوه به طرز بسیار تمیزی با سرعت تمام و احترام، تقدیم مشتریان نشسته بر روی سكوها، می‌شده است. در قهوه‌خانه‌ها مردم به اعبت می‌پرداختن و ضمن انجام چند بازی، توجه به سخنان ملایان، درویشان و یا شاعران، نیز رواج داشته است.

در زمان قاجاریه به وضعیت ارائه و طبخ غذا بهبود بسیار یافته، غذای ملی ایران، پلو «كه با دقت و مهارت از برنج و روغن فراهم می‌شده است و دارای انواع و اقسام بوده است» نام داشته است. از سوپ به ندرت استفاده می‌شده ولی خوردن نوعی آب‌گوشت با گوشت گوسفند و مرغ بنام شوربا، رواج داشته است. غذاهای معمول دیگر در آن زمان خوراك‌های بره، گوسفند، پرنده كه با برگه میوه خشك، پخته می‌شد، كوكو، شیرینی و كباب «از گوشت گوسفند، آهو، گوزن،

كل، بز كوهی و ;» بوده است. در آن زمان از گوشت گاو، گوساله و خرگوش یا استفاده نمی‌شده و یا استفاده از آن بسیار محدود بوده است. خوردن میوه رواج فراوان داشته، در عهد امیركبیر، توجه بیشتری بر میهمانخانه‌ها و آب انبارها و چایخانه‌ها معطوف می‌گردد. همانند ادوار گذشته برای رفاه و آسایش مسافران در كنار جاده‌های كاروان‌رو و شوسه، اماكن اقامتی و پذیرایی متعددی متناسب با نیاز زمان و منطقه، احداث شده بوده است،‌ قهوه‌خانه‌ها میان راه نیز با معماری خاص خود كه شامل فضایی مربع شكل در وسط با شاه‌نشین‌هایی در اطراف و یا سكوهایی پوشیده از قالی و گلیم و حوض آب در میان آن بوده، بر تعداد بسیار در كنار راههای مختلف كشور وجود داشته كه مسافران خسته در این واحدها، به استراحت می‌پرداختند و یا با چای، قهوه، شربت و دوغ پذیرایی می‌شدند.

در سال 1306 یك مهاجر روسی به نام خاچیك‌ ما دیكیانس، كافه نادری را در خیابان نادری (جمهوری امروز) دائر كرد كه این شخص برای اولین بار در تهران به كار شیرینی‌پزی پرداخت و چندی بعد در جوار (كافه نادری) میهمانخانه‌ای به همان نام احداث كرد، كه برای نخستین بار، در تهران، در رستوران این هتل بود كه غذاهای فرنگی همچون بیفتك و بیف استروگانف و غیره به ایرانیان عرضه می‌شد.

در سال 1307 خورشیدی برای اولین بار نفرات و ضوابطی برای تأسیس كافه و رستوران از سوی بلدید (شهرداری) تهران وضع گردید. در اسفند 1314 نیز آئین‌نامه نرخ فروش اغذیه و ماكولات در میهمانخانه‌ها و رستوران‌ها از طرف بلدید تهران، تدوین و ابلاغ گردید، سپس از این دوران بود كه ایجاد واحدهای پذیرایی در شهرهای بزرگ واقعی نقاط كشور رو به فزونی رفت.

فصل سوم
ـ رستوران و رستوران‌داری
اهمیت بخش غذا و نوشابه از این‌روست كه از مجموع تمام هزینه‌ای كه یك مشتری می‌پردازد مخارجی كه صرف غذا و نوشابه می‌شود.
رستوران جایی كه گذشته از مصرف مواد اولیه سالم، خوب و قابل اعتماد، هنرآشیز متخصص در انظار مراجعه‌كنندگان بخوبی نمایان می‌شود، از این‌رو باید شیوه‌های ظریف و لپسند عرضه كردن غذا را به كار گرفت.

ظاهر هر رستوران به شیوه گوناگونی بر شتری اثرگذار است، امروزه صاحبان این نوع مراكز خدماتی برآنند كه جلوه قسمت بیرونی، تابلو و محل‌های ورودی خود را ارتقاء ببخشند تا بتوانند با جلب مشتریان آنان را به ورود به رستوران خود تشویق و ترغیب نمایند، علاوه بر جلب توجه، تصویری به یادماندنی در ذهن ایجاد می‌كند. معماری خاص بنا، عامل مهمی در ارتباط برقرار كردن با مشتریان است، در حقیقت نمای بیرونی رستوران، القاء‌كننده وضعیت داخل آن نیز بوده و هماهنگی طرح‌نما و معماری ساختمانی، نوعی وابستگی خاصی نسبت به هم دارند.

شیوه‌های جداسازی محیط خارجی، با داخل رستوران، باید با نوع و مكان رستوران هماهنگ بود و رعایت اصول طراحی در نورپردازی، رنگ كف سالن، دیوار، صندلی‌ها و میزهای مورد استفاده، تزئین داخلی از عواملی مهم در تعیین وضعیت كلی رستوران هستند، مثلاً رنگ‌های اصلی و روشن برای رستوران‌های غیررسمی و یا Fast Food (سریع الطبخ) مناسب هستند زیرا عملكرد این رستوران‌ها سریع می‌باشد.

انواع واحدهای خدمات پذیرایی:
رستوران: رستوران محلی است كه افراد مختلف با خلق و خوی گوناگون و توقعات و انتظارات خاص و متفاوت در آنجا جمع می‌شوند و توقع دارند با راحتی، آسودگی و احترام از آن پذیرایی شود. رستوران‌ها با درجات و موقعیت‌های مختلف به‌ وجود آمده است كه به وسعت، محل رستوران، مبلمان، تزئینات، معماری، سطح و نوع خدمات و ; از عواملی هستند كه درجه‌بندی و ارزش‌گذاری این نوع واحدهای خدمات پذیرایی تأثیرگذار هستند.

غذاكده سنتی: غذاكده‌های سنتی با معماری و طراحی سنتی و با استفاده از وسایل و تجهیزات بومی بنا شده‌اند. لباس افراد خدماتی در این نوع واحدها ترجیحاً از البسته محلی انتخاب می‌شود و غذاهای ارائه شده عمدتاً سنتی و شامل انواع كباب، آبگوشت، خوراكی‌ها، مخلفات و نوشیدنی‌های بومی و محلی می‌شود. ضمناً برخی از این نوع واحدها از موزیك سنتی زنده در ساعات خاصی نیز استفاده می‌شود.

كافه ـ تریا: در كافه ـ تریا، بستنی، چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها كیك و شیرینی و غذاهای ساده همانند همبرگر و ساندویچ سرو می‌شود، برخی از كافه تریاها می‌توانند 24 ساعته نیز باز باشند. ضمناً قیمت مواد عرضه شده در كافه تریا از رستوران‌ها ارزان‌تر است.

سلف سرویس: در سلف سرویس كلیه غذاهای موجود در معرض دید مشتریان به نمایش گذاشته می‌شود، به نحوی كه خود میهمان از هر نوع غذایی كه بخواهد انتخاب می‌نماید. در سلف سرویس، پرسنل كمتری موردنیاز است،‌ زیرا میهمانان خود لوازم و غذای مورد احتیاج خود را برمی‌دارند.

بوفه: بوفه یا بوفه آزاد در هتل‌ها برای صرف صبحانه و نهار میهمانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد، كه معمولاً مراجعه‌كننده صورت‌حساب مخصوصی را كه به همین منظور نوشته می‌شود امضاء می‌كند، در سایر واحدهای پذیرایی، محاسبه‌های غذا با توجه به تعداد نفرات است میزبونه نهار دارای انواع غذاهای سرد و گرم، سالاد و دسر و نوشابه خواهد بود، البته روش دیگری نیز در بوفه به كار برده می‌شود بدین معنی كه پیش غذا و یا مكثل غذا میز بخصوص وجود داشت ولی غذای اصلی را باید از روی فهرست غذا (منو) سفارش داد. در این جا برای پیش غذا و مكثل غذا و دسرها حتی اگر مورد استفاده مشتری هم قرار نگیرد، مبلغی به حساب وی منظور می‌شود. در این نوع بوفه‌ها پیش غذا و یا مكثل غذا و دسرها را مشتری خود باید بردارد ولی غذاهای اصلی بوسیله پیشخدمت سرو می‌شود.

قهوه‌خانه:
قهوه‌خانه همان چایخانه‌‌های سنتی هستند كه با وسایل و تجهیزاتی ساده از گذشته‌های دور فعالیت می‌كردند و هر مكان پاتوق یا محل مجتمع قشری خاص از اصناف بودند هم‌اكنون نیز چایخانه در گوشه كنار شهرها و یا در بین راهها خصوصاً در مناطق پرتردد و كم رفاه بیشتر فعالیت دارند در این نوع مكان‌ها انواع چای (با طعم‌های مختلف) قیلان، نیمرو در برخی موارد آبگوشت (دیزی) كه با زغال طبخ می‌شود در صبح، ظهر و گاهی شام به مشتریان ارائه می‌شود. در قدیم برای سرگرم كردن حاضرین در قهوه‌خانه‌ها از نقل‌ها، استفاده می‌شد، كه امروزه كماكان در معدودی از قهوه‌خانه‌ها از این روش استفاده می‌شود، گرچه در برخی از موارد، تلوزیون جایگزین آن شده است. فضای قهوه‌خانه‌ها كاملاً مردانه است و مراجعه‌كننده بدون محدودیتی می‌تواند ساعت‌های متمادی را در آن مكان سپری كند، در برخی از قهوه‌خانه‌ها نیز افراد به تبادلات تجاری می‌پردازند.

چك لیست فضاهای عرضه غذا
الف) رستوران
طرح / پلان
سلسله مراتب برای ورود ـ میزبان/ سر گارسون ـ صندوقدار ـ تركیب صندلی‌ها در كنار هم ـ بوفه/ سلف سرویس ـ ایستگاه خدمات ـ ویترین غذا/ نوشیدنی ـ پخت و پز نمایشی ـ تغییر سطح ـ محوطه تفریحات و سرگرمی‌ها ـ ورودی آشپزخانه ـ پیشخوان ارسال نوشیدنی (Service Bar)
ب) طرح / دكور:

جو یا سبك محل ـ فازك‌كاری ـ میزها / صندلی‌ها ـ عناصر نمادین ـ روسازی پنجره‌ها ـ نورپردازی ـ رنگ‌پردازی ـ وسایل مربوط به رومیزی ـ كارهای هنری ـ گیاهكاری‌ها
ج) وسایل و تجهیزات خاص
تجهیزات و وسایل پخت و پز نمایشی ـ چرخ‌های انتقال غذا و ; به میزها، كامپیوترهای ثبت فروش در جا ـ سیستم سفارش‌نویسی ـ سیستم صوتی
ح) عمومی

نام و محل عرضه نوشیدنی ـ موقعیت قرارگیری ـ گنجایش ـ ساعات كار ـ شرحی از بازار مشتریان آن ـ پیش‌بینی مالی‌ ـ كاركنان
* اهداف طراحی رستوران‌ها و سالن‌ها
* كلیه اماكن عرضه غذا باید دسترسی مستقیم و نزدیكی به آشپزخانه داشته باشد.
* كلیه اماكن عرضه نوشیدنی كه به سرویس و پشتیبانی نیاز دارند می‌توانند از فضاهای انبار و یا آشپزخانه تأمین شود.
* تمامی امكان عرضه نوشیدنی را باید بتوان از نواحی كه در آن رفت و آمد میهمانان و مراجعین جریان دارد، به راحتی تشخیص داد. كافه تریا را باید بتوان از لابی مشاهده نمود.

* اغلب اماكن عرضه غذا باید یك محل صرف نوشیدنی در مجاورت خود داشته باشند. یا اینكه از سالن كوچك برخوردار باشند.
* رستوران و محل‌های بزرگتر صرف نوشیدنی باید به صورت طراحی شوند كه بتوان بخش‌هایی از آنها را، در اوقات كاهش تعداد مشتری بسته نگهداشت.
* تعداد صندلی‌های رستوران و محل صرف نوشیدنی، برحسب اندازه و محل و نیز بنا بر اهمیت نسبی كه گرداننده رستوران به آن بخش از فعالیت‌های رستوران قائل است، متفاوت و متغیر می‌باشند. معیار مقدماتی در شرح طراحی تعدادی صندلی‌های رستوران را 75% در نظر می‌گیرند.
* اهداف در طراحی رستوران

اهداف طراحی، از یك طرح نظری روشن و تحقیق شده، در رابطه با بازاریابی و نحوه اداره رستوران پیروی می‌نمایند. براساس برنامه غذا و ابعاد فعالیتی، ازقبیل نوع سرویس‌دهی و شیوه ارائه نوشیدنی‌ها، نحوه ارائه صورتحساب غذا و استفاده از امكانات تفریحی، طراحان كاربری، چیدمان، نازك كاری‌ها، نورپردازی‌ها، مبلمان را ایجاد می‌كنند.

در طراحی یك كافی شاپ باید نكات ذیل را در نظر گرفت؛
ـ بخش‌های مجزا: رستوران را به دو یا چند قسمت نمائیم تا بتوان بخش‌هایی از آن در اوقاتی كه تعداد افراد و مشتریان كم است تعطیل نمود.
ـ چیدمان قابل تغییر میزها: میزهای قابل جفت نمودن و میزهای لبه‌دار (یعنی میزهایی كه لبه و یا مستطیل بلندتر تبدیل می‌نماید.) برای پذیرایی از میهمانان بیشتر، در نظر بگیریم.

ـ صندلی‌های پشت پیشخوان: حدود ده درصد از صندلی‌ها را برای میهمانان تنها، در كنار پیشخوان قرار گرفته شود.
ـ قسمت‌های بوفه/ ویترین: فضایی را جهت بوفه سلف سرویس یا ویترین غذا قرار گیرد.
ـ ایستگاه‌های خدماتی: حدوداً برای هر 100 صندلی، یك ایستگاه خدمات‌رسانی در نظر گیرند، تا بتوان از آن محل آب، قهوه، رومیزی دستمال‌های تمیز و وسایل غذاخوری موردنیاز تأمین نمود و همچنین بتوان ظروف كثیف را بدان فضا انتقال داد.
ـ چراغ و روشنایی قابل تغییر و تنظیم: برای آنكه بتوان جو فضا را از حالت نهارخوری به زمان شام خوری تغییر داد. طرح‌هایی را برای یك رستوران فرضی گران‌قیمت در نظر گرفت. رستوران‌های عرضه غذاهای ویژه و یا خیلی گران قیمت می‌توانند فقط برای شام باز باشند هر چند عرضه نهار نیز می‌تواند سودآور باشد.

ـ سلسله مراتب ورود: برای رستوران یك سر سرای ورود پیش‌بینی نمائید تا در هنگام ورود جو رستوران احساس گردد.
ـ میزبان (Maitred) : یك مكان برای استقرار میزبان، در كنار ورودی رستوران تعبیه نمائید.
ـ كانون توجه: صندلی‌ها به صورتی قرار گیرد تا به نقاط داخلی (مانند ویترین غذاها، فواره‌ها) یا به یك نقطه در خارج از سالن غذاخوری متوجه باشد.
ـ‌ فضای نشیمن: از پارتیشن‌ها،‌ جداكننده‌ها و اختلاف سطح، به صورتی استفاده شود كه به فضاهای دوستانه و تقریباً خصوصی ایجاد كنند.
ـ ویترین غذا: یك ویترین غذا، در نزدیكی ورودی و یا به صورتی كه در میان میزها مركزیت داشته باشد، قرار داده شود.

ـ آشپزی و پخت و پز نمایشی: براساس ایده‌های طبخ غذا، فضایی برای آماده‌سازی غذا، مانند كباب‌پز، تنور یا سبك ژاپنی درنظر گیرند.
ـ تفریحات: مبنای طرح فاز صفر مربوط به غذاخوری‌ها، یك سالن و محوطه نمایش كوچك پیش‌بینی شود. از آنجا كه رستوران‌ها و محل‌های عرضه نوشیدنی در رستوران‌ها، رقابت جدی و شدیدی با اماكن مشابه در خارج از آنها دارند. لذا از نظر طراحی داخلی، آنها را در بهترین موقعیت رقابت قرار داده شود.
فصل چهار: (طراحی رستوران ظاهر ساختمان)

فصل پنجم: (مجله صفحه 22 تا صفحه 24) بخش‌های حماس گیلگش
فصل ششم: (كتاب استانداردهای جامع)
فصل هفتم: Fast Food به همراه عكس

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,

آخرین مطالب وبلاگ

نظرات مشتریان

سلام و خسنه نباشید اول بگم که سایت خوب و جامع و با امکانات خیلی خوبی دارید.. مهمتر اینکه کاربر رو بعد از خریدش رها نمیکنید و واقعا پاسخگو هستید. موفق باشید ممنون. امیر

Copyright © 2014 icbc.ir