توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد ترمز در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ترمز در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ترمز در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ترمز در pdf :

ترمز

به ابزاری که برای بازداشتن یک وسیله از حرکت بکار می‌رود تُرمُز گفته می‌شود. واژه ترمز از زبان روسی وارد فارسی شده‌است.
گونه‌های ترمز
ترمز (ABS(Anti Block Brake System به معنی سیستم ضد قفل ترمز
ترمز در خودروها به چند صورت وجود دارد 1- ترمزهای سیمی 2- ترمز‌های هیدرولیکی 3-ترمز‌های پنوماتیکی / ترمزهای سیمی در خودروها کاربرد زیادی ندارند و در ترمز دستی خودرو کاربرد دارند نوع هیدرولیکی بیشترین کاربرد رادارد و رایج ترین ترمز مورد استفاده در خودرو‌های سبک وسنگین می‌باشد ترمز‌های پنوماتیکی در خودرو‌های سنگین بکار میرود و به وسیله فشار هوا عمل ترمز

گیری صورت میپذ یرد//طرز کار کلی ترمز‌های هیدرولیکی به این صورت است که بر اثر فشار وارده به پدال ترمز به وسیله اهرم بندی نیرو به پمپ اولیه روغن وارد شده و پیستون موجود در پمپ روغن مقابل خود رابافشار به داخل لوله‌ها می‌فرستد و روغن به داخل دستگاه ترمز می‌رود و دستگاه ترمز با توجه به نوع خود که ممکن است کاسه‌ای یا دیسکی باشد عمل ترمز گیری راانجام می‌دهد .

ترمز دستی
تُرمُز دستی یکی از اجزاء خودرو است.

دسته ترمز دستی در خودروی سواری
برای اینکه خودرو در توقفگاه‌ها در اثر شیب محل به راه نیفتاده خطری ایجاد ننماید ترمزی به نام ترمزدستی در آن پیش‌بینی نموده‌اند که این ترمز ممکن است روی چرخ‌ها قرار داده شده چرخ‌ها را از چرخیدن بازدارد و یا روی میل گاردان تعبیه شود و مانع گردیدن آن شود.

بوستر ترمز چگونه کار می کند؟
اگر تا به حال کاپوت ماشین خود را باز کرده باشید،احتمالا بوستر ترمز را دیده اید.قوطی گرد سیاه رنگی که در پشت موتور و معمولا طرف راننده قرار گرفته است.

در گذشته،وقتی بیشتر خودرو ها ترمز طبلی داشتند نیازی به بوستر ترمز نبود ،ترمز های طبلی به طور طبیعی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را فراهم می کنند، اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودرو ها ترمز دیسکی دارند(حداقل در چرخ های جلو) بوستر ترمز اهمیت بیشتری دارد.بدون این وسیله رانندگانی با پاهای خسته خواهیم داشت!

بوستر ترمز از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اصلی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند.در این مقاله به درون این قوطی سیاه نگاهی خواهیم انداخت.
قدرت ترمز دستی به مراتب کمتر از ترمز پایی است و کاربرد آن تنها در مواقعی است

که می‌خواهند یک خودروی ایستاده حرکتی نکند.
به طور کلی متوقف شدن خودرو به وسیله ترمزها در حین سرعت به واسطه اصطکاک بازوهای ترمز با کاسه چرخ‌ها است. اصطکاک طولانی تولید گرمای زیاد نموده و ممکن است فلزات و لنت را سرخ نموده و حتی ذوب نماید، ازاینرو کاربرد ترمز باید کوتاه و متناوب باشد.

بوستر خلا
بوستر خلا قوطی فلزی است که شامل یک سوپاپ هوشمندانه ویک دیافراگم است.میله ای که از مرکز قوطی می گذرد از یک سو به پیستون سیلندر اصلی و از سوی دیگر به پدال متصل است.

یکی دیگر از بخش های اصلی بوستر،سوپاپ یکطرفه است

عکس بالا سوپاپ یک طرفه را نشان می دهد که به هوا فقط اجازه به بیرون کشیده شدن از بوستر را می دهد.اگر موتور خاموش باشد یا نشتی درلوله های بوستر ایجاد شود سوپاپ یک طرفه اجازه ورود هوا به بوستر را نمی دهد.این مهم است چون بوستر خلا باید بتواند تا چندین بار پس از خاموش شدن موتور نیروی وارده به پدال را تقویت کند(بی شک نمی خواهید وقتی در بزرگراه بنزین تمام کردید ترمز هایتان را از دست بدهید!) در بخش بعد خواهیم دید که بوستر ترمز چگونه کار می کند .
شیوه کار بوستر
بوستر خلا طراحی زیبا و ساده ای دارد.این قطعه نیاز به منبع خلا ای دارد تا بتواند کار کند.در خودرو های بنزینی موتور خلا مناسبی را برای بوستر ایجاد می کند. اگر لوله ای را به محل مناسبی از موتور متصل کنید می توان هوا را به بیرون از محفظه کشید و خلا نسبی ای ایجاد نمود؛اما از آنجایی که موتور های دیزل نمی توانند خلا مناسبی ایجاد کنند در خودرو های دیزلی باید از پمپ خلا مجزایی استفاده کرد.

در خودرو هایی با بوستر خلا، پدال ترمز میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی متصل می شود را فشار می دهد.موتور خلا نسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند.هنگامی که پدال را فشار می دهید میله سوپاپی را باز می کند که به هوای بیرون اجازه ی ورود به پشت دیافراگم را می دهد در حالیکه سمت دیگر دیافراگم خلا می ماند.به این ترتیب فشار وارده بر یک سوی دیافراگم بیشتر می شود که این به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی کمک می کند
هنگامی که پدال رها می شود ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع شده و دو سوی دیافراگم به هم مرتبط می شوند.در نتیجه در هر دو سوی دیافراگم خلا ایجاد می شود و همه ی شرایط به حالت اولیه باز می گردد.
بوستر ترمز چگونه کار می کند ؟
اگر تا به حال کاپوت ماشین خود را باز کرده باشید،احتمالا بوستر ترمز را دیده اید.قوطی گرد سیاه رنگی که در پشت موتور و معمولا طرف راننده قرار گرفته است.
در گذشته،وقتی بیشتر خودرو ها ترمز طبلی داشتند نیازی به بوستر ترمز نبود ،ترمز های طبلی به طور طبیعی بخشی از نیروی مورد نیاز خود را فراهم می کنند، اما از آنجایی که امروزه بیشتر خودرو ها ترمز دیسکی دارند(حداقل در چرخ های جلو) بوستر ترمز اهمیت بیشتری دارد.بدون این وسیله رانندگانی با پاهای خسته خواهیم داشت!
بوستر ترمز از خلا تولید شده توسط موتور استفاده می کند تا نیروی وارد شده به سیلندر اص

لی ترمز توسط پای شما را چند برابر کند.در این مقاله به درون این قوطی سیاه نگاهی خواهیم انداخت.
آشنایی با عملكرد بوستر در خودرو
بوسترهای قرمز
نیروی پای راننده، به تنهایی فاقد توانایی ایجاد فشار موردنیاز در مدار هیدرولیك ترمز است. برای ایجاد فشار مطلوب، از تقویت‌كننده استفاده می‌شود. تقویت‌كننده را در زبان انگلیسی بوستر می‌گویند. برای استفاده از بوستر، دو عامل به كار گرفته می‌شود: یكی خلا موتور و دیگری فشار جو.
بوستر، پیستون بزرگی دارد كه هنگام استفاده از ترمز، طرف جلوی آن (سمت سیلندر اصلی) به خلا موتور و طرف عقب آن، به فشار جو، ارتباط پیدا می‌كند. بر اثر اختلاف فشار بین طرفین پیستون، بوستر عمل كرده و فشار موثری بر سطح پیستون وارد می‌شود و نیروی قابل توجهی به وجود می‌آید. این نیرو، برای فشردن روغن ترمز به میله فشاری پیستون بوستر، اعمال می‌گردد.
شكل 1: طرز كار بوستر

اجازه بدهید كار بوستر معلق در خلا خودروی پیكان را، در پنج حالت بررسی كنیم:
الف- حالت غیرفعال بودن سیستم ترمز
وقتی پدال ترمز به هنگام روشن بودن موتور آزاد باشد، نیروی فنر (9) آزاد شده، پیستون و دیافراگم بوستر (12 و 3) را به درپوش (14) می‌فشارد. خلا موتور، هوای بوستر را از طریق سوپاپ یكطرفه (8) جذب می‌كند. در این هنگام در مناطق O.N.M.L خلا وجود دارد، زیرا پیستون سوپاپ هوا (5) و دیافراگم هوا (3) در پایین و سوپاپ هوا (1) به وسیله فنر، بسته است و اجازه عبور هوا از خارج را نمی‌دهد. بنابراین، خلا موتور می‌تواند از قسمت جلوی پیستون (N) به پشت آن (O) نفوذ كند.
ب- حالت نیمه ترمز
اگر به پدال ترمز، فشار كمی وارد شود، در سیلندر اصلی نیز فشار كمی تولید می‌شود. روغن سیلندر اصلی، از مجرای نشان داده شده با فلش در شكل 7، وارد مدار روغن سیلندر بوستر می‌شود. سپس، از همین

شكل 2: اجزای بوستر پیكان

مشخصات شكل 2:
سوپاپ هوا
فیلتر هوا
دیافراگم هوا
تكیه‌گاه دیافراگم هوا
پیستون سوپاپ هوا
سیلندر ثانویه ترمز
پیستون سیلندر ثانویه

اتصال لوله خلایی و سوپاپ یك‌طرفه
فنر برگردان پیستون بوستر
بدنه بوستر
میله فشاری
دیافراگم پیستون
پیستون بوستر
درپوش
شكل 3: BRAKES& CONTROLS-FRONT BRAKES

شكل 4: BRAKES & CONTROLS- REAR BRAKES

شكل 5: بوستر در حالت غیرفعال

شكل 6: بوستر در حالت نیمه ترمز

مدار و با همین فشار، سیلندر ترمز بوستر را ترك كرده، وارد لوله‌های ترمز و سیلندر چرخ‌ها می‌شود و نیروی كمی در لنت‌ها تولید می‌شود. همین نیروی كم، سوپاپ هیدرولیك (5) را بالا برده، آن را به دیافراگم هوا (3) می‌فشارد و آمادگی لازم را برای مرحله ترمز كامل فراهم می‌سازد. در این

مرحله، هنوز خلاء در طرفین دیافراگم هوا (3) وجود دارد، ولی ارتباط، موقتا قطع می‌شود.
شكل 7: بوستر در حالت ترمز كامل
پ-‌‌‌‌‌حالت ترمز كامل
هر گاه پدال ترمز فشرده و تقریبا ثابت نگه داشته شود، نیروی زیاد پدال، فشار نسبی زیادی در سیلندر اصلی تولید می‌كند. فشار روغن، در سیلندر ترمز بوستر هم، تاثیر كرده، در نتیجه پیستون هیدرولیكی هوا (5) را به بالا حركت می‌دهد. حركت 1 این سوپاپ، دیافراگم هوا (3) را بلند كرده، باعث تحریك سوپاپ هوا (1) می‌شود. سوپاپ هوا، به صورت دو طرفه عمل می‌كند، یعنی از یك

طرف، مجرای روی دیافراگم را می‌بندد تا خلاء موتور از دیافراگم (M) به قسمت بالا (L) نفوذ نكند و از طرف دیگر، مجرای هوا را می‌گشاید تا هوای محیط بتواند به پشت پیستون بوستر راه پیدا كرده و فضای روی دیافراگم (L) و طرف راست پیستون بوستر (O) را پر كند. فشار جو در پشت پیستون (O) و خلاء موتور در جلوی آن (N)، باعث ایجاد نیروی نسبتا زیادی در پیستون و میله فشاری آن

(11) می‌شود. این نیروی زیاد، وارد پیستون سیلندر ثانویه (-) می‌شود و روغن جلوی

پیستون، به‌شدت تحت فشار قرار می‌گیرد. فشار این روغن فشرده كه بسیار بیش از فشار روغن سیلندر اصلی است، از خروجی سیلندر بوستر به لوله‌های ترمز و سیلندر چرخ‌ها ارسال می‌شود و در آنها نیروی ترمزی نیرومندی ایجاد می‌كند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir