مقاله عدل الهی در pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عدل الهی در pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عدل الهی در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بهار 83
روشها و مشربها:
موضوعِ عدل الهی وقتی مورد بحث قرار می گیرد كه مباحث توحید و نبوت و معاد اثبات شده باشد در اینصورت وجود و یگانیگی باری تعالی و رسالت پیامبران به خصوص رسالت و پیامبری خاتمالانبیاء محمد رسول الله (ص) را قبول می كنیم و به روز رستاخیز نیز ایمان می آوریم آنگاه می توانیم شبهات و سؤالاتی كه در مورد عدل الهی وجود دارد را جوابگو باشیم، انشاء ا . . .
در ابتدایِ بحثِ عدل الهی دو گروه از متكلمین و دانشمندان اسلامی قرار دارند كه عقایدی مخالف یكدیگر بیان می كنند اولی اشاعره كه طرفدار جبر و اضطرار هستند و دیگری معتزله كه طرفدار عدل و اختیار. اشاعره می گویند. خداوند حكیم است و هر كاری انجام می دهد از روی حكمت است ما اصلاً اختیاری نداریم هر چه می كنیم آنرا خداوند خواسته كه ما انجام میدهیم و هر چه هم پیش آید از طرف خداوند است وظیفه ما فقط سازگاری با تمام حوادث و شكر باری تعالی و تسلیم در برابر خواستههای او می باشد.
معتزله می گویند اگر هر چه را خداوند بخواهد همان اتفاق بیفتد و ما اختیار نداشته با شیم دگر روز قیامتی لازم نیست خداوند بعضی ها را گمراه قرار داده است و بعضی ها را به راه راست هدایت نموده، بعضی انسانها ظالم هستند چون خداوند آنها را ظالم خواسته است و بعضی دیگر مظلوم در حقیقت جزا و عقابی نباید در كار باشد ولی چون معاد و روز قیامتی وجود دارد پس باید انسانها اختیار داشته باشند تا اگر كاری شایسته انجام دادند پاداش بگیرند و اگر در مسیر دزدی و چپاول و غارتگری افتادند غذاب آخرت نسیب آنها گردد.
اشاعره می گویند علم خداوند ابدی و ازلی است از گذشته و آینده اطلاع دارد پس خداوند از كارهای ما خبر داشته است. او می داند كه ما انسان صالح و با وجدان خواهیم شد با یك انسان ستمكار و گناهكار پس اوست كه ما را به این راه می كشاند و ما هیچ اختیار نداریم.
معتزله می گویند علم خداوند اختیار ما را از بین نمی برد مثلا ما می دانیم كه اگر كسی از ارتفاع 10 یا 15 متری بپرد مجروح می شود حال اگر كسی خودش را از ارتفاع بلند بیندازد و مجروح شود آیا می تواند از شما شكایت كند و بگوید چون شما می دانستید، من مجروح شدم و پایم شكست و اگر شما نمی دانستید من مجروح نمی شدم! پس علم خداوند نمی تواند اختیار را از انسان بگیرد.
اشاعره می گویند اگر بگوئیم انسان از خودش اختیار دارد در حقیقت در كارهای باریتعالی دخالت كردهایم در حالی كه دخالت در كارهای خداوند در شأن انسان نیست و هرچه خداوند بخواهد همان می شود.
معتزله می گویند اگر همه كارها و شرایط ایجاد شده برای انسانها را به خداوند نسبت دهیم در حقیقت كارهای زشت و ظلمها و غارتگریها و جنایات را نیز به خداوند نسبت دادهایم كه این در شأن باریتعالی نیست پس بعضی كارها به دست انسانها انجام می شود.
از این بحثها كه بگذریم می توانیم بگوئیم شیعه راهی غیر از اشاعره و معتزله دارد از نظر شیعه نه جبر است و نه اختیار بلكه راهی بین آن دو می باشد. بعضی كارها جبر است مانند به دنیا آمدن ، دوران شیرخوارگی، پشت سر گذاشتن دوران كودكی، رسیدن به دوران جوانی ، گذشت زمان، رسیدن به دوران پیری و مسائلی شبیه اینها، ولی بسیاری از كارها اختیاری است كه به اختیار خودمان انجام می دهیم كه در آینده هم احتمالا كارهای بیشتری به اختیار خودمان انجام خواهیم داد كه باید دقت كنیم این اختیار، ما راه به گمراهی و ضلالت نكشاند. و همین اختیار است كه ما را سعادتمند و خوشبخت می گرداند آنچه را كه به عنوان جبر قبول كردیم نباید سبب ناراحتی و نا امیدی ما شود و آنچه را كه به اختیار می توانیم انجام دهیم با كمال قدرت و با شجاعت و سرعت در آن راه گام بر می داریم. انشاء ا . . .
تحصیل علم اختیاری است یك نفر می تواند با وجود همه شرایطِ مساعد و حتی بر خلاف خواسته های خانوادگیش درس نخواند و به كارهای دیگر مشغول شود و دیگری می تواند در شرایط سخت بدون امكانات ، تحصیل علم كند و به مدارج عالی برسد حال شما كدام را انتخاب می كنید اختیار با شماست. می گویند برای ما گرفتاری پیش آمد ناراحتی خانوادگی داشتیم مسائلی داشتیم درس نخواندیم ،
ما می گوییم اراده شما ضعیف بوده است تحصیل علم در نظر شما خیلی مهم نبوده و برای علم ارزش قائل نبودید و از این جهت از لحاظ علمی به جایی نرسیدید وگرنه می توانستید فقط راه تحصیل علم و مطالعه و تحقیق را در پیش بگیرید و فعلا هر موضوع غیر درسی را كنار بگذارید و خود را از قید آن آزاد نمائید. بیشتر پادشاهان، سلاطین و ظالمان و استعمارگران، حتی بیشتر افراد بزرگسال از لحاظ فكری پشتیبان جبر هستند خواستار ادامه وضع موجودند می گویند
خداوند این وضع را ایجاد كرده است همه باید مطیع و تابع باشند خانوادههای فقیر و تهیدست، با فقر سازش داشته باشند انسانهای مظلوم در شرایط موجود سخنی نگویند تا ما بهتر بتوانیم غارت كنیم بیشتر سو د ببریم، بهتر زندگی كنیم. اما پیامبران و پیشوایان و انسانهای با ایمان و انقلابیون و بیشتر جوانان و مظلومان آگاه ، طالب استقرار عدالت ، رفع ظلم، نابودی استعمار و استثمار هستند اینها عقیده دارند هیچ شرایطی برای انسانها عوض نمیشود مگر آنكه خودشان با سعی و كوشش و فداكاری و ایثار آن شرایط را عوض كنند و این نشانه اختیار كامل بشر بر اوضاع و شرایط خودش می باشد.
ایرادها و اشكالها:
می گویند اگر خداوند عادل است این همه تبعیضها، فقرها، نابسامانیها و اختلافات طبقاتی برای چیست؟
ما می گوییم تفاوت و تنوع را قبول داریم حتی موجودیت اشیاء را از تركیب اضداد میدانیم مثلا، نر و ماده – بار مثبت و بار منفی – جاذبه و دافعه سبب بقاء طبیعت هستند.
پستی و بلندیها – كویر و جنگلها – دریاها و خشكیها سبب زیبایی در طبیعت هستند تنوع گلها و حیوانات و جانداران طبیعت را دلپذیر نمودهاند كه همه اینها ساخته اراده حق تعالی می باشند ولی تبعیضها، فقرها، نابسامانیها ساخته دست انسانهای شرور و ظالم است كه وظیفه ما قدرت گرفتن از طبیعت و مبارزه با این آفات اجتماعی است.
می گویند اگر خداوند عادل است بلاهای طبیعی از قبیل سیل – طوفان – زلزله كه سبب نابودی افراد و انسانها می شود و خسارت های گوناگونی به وجود میآورد برای چیست؟
ما می گوئیم هر معلولی علتی دارد یعنی هر حركت و هر واقعهای در طبیعت تابع علتی است ما می توانیم علتها و گاه معلولها را تغییر دهیم مثلا می توانیم با ایجاد سدها و درختكاری و ساختمان سازی در جاهای امن، از سیل و خسارتهای آن جلوگیری كنیم با ساختمان های محكم و علمی می توانیم از خسارات طوفان و زلزله جلوگیری نمائیم چنانچه خداوند می فرماید ما زمین و آسمان و تمام موجودات را مسخر شما قرار دادیم تا از آن استفاده نمایید.
تفاوت نه تبعیض:
می گویند اگر خداوند عادل است چرا بعضی افراد سیاه، بعضی ها سفید هستند چرا بعضی ها زیبا و بعضی ها زشت روی می باشند. ما می گوئیم نژادپرستی نتیجه تبلیغات سوء ظالمان و استعمارگران است وگرنه هیچ انسانی به خاطر رنگ پوستش نباید مورد اذیت و آزار قرار گیرد اگر یك انسان سیاه رنج می برد به خاطر این است كه یك عده سفیدپوست استعمارگر او را به بردگی كشیدهاند و جلوی ترقی و تعالی او را گرفتهاند و از نیروی كار و فكر او به نفع خود استفاده می كنند.
امكانات طبیعی و مالی و فكری او را ربوده و نابودش ساختهاند پس باز هم انسانهای جنایتكار هستند كه تبعیض ایجاد می نمایید و اما در مورد زشتی و زیبایی ما باید در هر حال خودمان را زیبا بدانیم و به نظافت و ظاهر خودمان توجه داشته باشیم اصولا زشتی و زیبایی در مقابل فعالیتها، كوشش ها و فداكاریها عاملی بیاثر است. مثلا اگر ساختمانی مجلل را ببینید كه مهندسانی در ساختن آن همكاری داشتهاند بیشتر توجه شما به علم و كار آنهاست یا به زشتی و زیبایی مهندسین یا اگر به پزشك خوب و حاذق مراجعه میكنید به دارو و دستور او توجه دارید یا به زشتی و زیبایی او؟
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0