توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل در pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل در pdf :

1 چکیده :

فن آوری و تکنولوژی در عرصه تجارت نیز رخنه کرده است . این توسعه و پیشرفت باعث پدید آمدن تجارت الکترونیکی گردید . یکی از شاخه های تجارت الکترونیک تجارت سیار یا همان تجارت با تلفن همراه می باشد . هرچند بررسی جنبه های متفاوت این نوع خاص از تجارت نیاز به بررسی های گوناگون دارد ، ولی کارآمدی و اثربخشی آن به اثبات رسیده است . یکی از جنبه های کارآمد در تجارت سیار تبلیغات و بازاریابی به وسیله تلفن همراه می باشد . تکنولوژی موبایل اشاره به فرصتهای زیادی برای بازاریابی به ویژه در ارتباطات مستقیم با مصرف کننده بدون موانع زمانی یا موقعیتها دارد . اگرچه جنبه های بازاریابی موبایل مثل تبلیغات با موبایل نیاز به تحقیقات بیشتری دارد ، اما تأثیر این تکنولوژی در کارآمدی تبلیغات مشخص شده تقریباًو تمامی شرکتهای بزرگ در پی استفاده از این نوع تبلیغات می باشند .

بررسی مورد نظر در جهت تعیین عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل انجام شده است . که در محدوده زمانی 6 ماهه ، از شهریور ماه تا بهمن ماه 1387 شمسی در بین بانکهای خصوصی استان اصفهان اجرا گشت . نوع جامعه آماری از نوع تصادفی و تبیینی بوده و عوامل مورد بررسی شامل : قوانین و مقررات ، پوشش مخابراتی ، سیستمهای امنیتی و فرهنگ پذیرش می باشد. نظر عاملین بانکها از جمله : روسا ، معاونین

و کارمندان بررسی و مورد تحلیل قرار گرفت . بررسی از طریق پرسشنامه خودساخته ، پس از بررسی پایایی و روایی آن ، انجام شد . این پرسشنامه حاوی 14 سوال 5 گزینه ( طیف لیکرت ) تهیه گردید .

با استفاده از آزمونهای متفاوت به نامهای : نرم افزار SPSS ، آزمون کلموگروف-اسمیرنوف ، آزمون LSD و آنالیز واریانس طرح با چندین عامل متقاطع به تحلیل اطلاعات پرداخته و در نتایج را اعلام نمودند . و به توصیف و تحلیل نتایج آماری تحقیق و سپس نتایج نهایی پرداخته شد . نتایج حاصل از این بررسی عامل پوشش مخابراتی را از مهمترین عوامل مؤثر بر بازاریابی به وسیله موبایل نمایان ساخت . و بر اساس تحقیقیات انجام شده مشخص شد که سه فرضیه ، تأثیر پوشش های مخابراتی ، سیستمهای امنیتی و فرهنگ پذیرش مشتریان اثبات شده و قابلیت تعمیم یافت .

.2 واژگان کلیدی :

بازاریابی بوسیله موبایل ، تجارت الکترونیک ، تجارت بین الملل ، تجارت با موبایل ، پوشش مخابراتی ، قوانین و مقررات ، سیستمهای امنیتی ، فرهنگ پذیرش تبلیغات .

.3 مقدمه

زندگی انسان مملو از فرآیندهای تجاری بوده و تجارت با میلیونها شکل متفاوت در زندگی بشر نمود پیدا کرده است . زمانی که کالای مورد نظر خود را از یک فروشگاه خریداری می نمایید ،در تجارت شریک و در فرآیندهای آن درگیر شده اید.[1] حال در مقدمه لازم است که نگاهی به تجارت جهانی ، تجارت الکترونیک ، تجارت با موبایل که یکی از زیرشاخه های تجارت الکترونیک می باشد ، بازاریابی و در انتها بازاریابی به وسیله موبایل بپردازیم . در ابتدا به برخی مفاهیم می پردازیم .

سازمان تجارت جهانی ( ( W.O.T سازمانی است که برای گسترش تجارت خارجی در سطح بین المللی برپاشده است . این سازمان پدیده جدیدی نیست ، پیش از آن سازمانی با عنوان ( موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت ) معروف به گات ( ( G.A.T.T با اختیارات کمتری وجود داشت . [2] کشورهای رو به توسعه را گریز از تجارت جهانی نیست ، و به هر صورت درگیر مناسبات آن خواهند شد [3]. سازمان تجارت جهانی در جهت تجارت بهتر و راحت تر بین کشورهای مختلف ایجاد و مذاکرات توسعه و تجارت با نام گات را ایجاد کرد . هدف اصلی گات ایجاد نظام اقتصادی بین المللی آزاد است که در آن دخالت دولت در امور تجاری حداقل بوده و بنگاههای تولیدی از قدرت و شانس رقابتی یکسان در سطح بین الملل برخوردار باشند [4]. در حین مفاهیم و استفاده از تجارت جهانی با روبرو شدن با توسعه فناوری ، دولت ها خواه نا خواه به تجارت الکترونیک ( تجارت همگام با توسعه و پیشرفت ) متمایل می گردند .

استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینه اینسبتاً طولانی دارد . در حقیقت نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخشهای خصوصی و عمومی برای استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور کسب رضایت مشتری ، و هماهنگی موثر درون سازمانی نشأت گرفته است. [5] تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه تجاری : ابزاری است که کسب و کارهای مختلف ، شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر می سازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات ، سرعت تحویل و ;. را ارتقا و موضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند . تجارت الکترونیک ، علی رغم جوان بودن در جهان شناخته شده و در سالهای اخیر رشد فزاینده و غیر قابل پیش بینی داشته است . این رشد تصاعدی حاصل استفاده از یک ابزار ، یعنی اینترنت می باشد [6].

با وجود آنکه برخی ایرانیان مقیم خارج ، از طلایه داران این فناوری در جهان به حساب می آیند ، متأسفانه تجارت الکترونیک هنوز در ایران به طور کامل شکل نگرفته و ریزساختهای لازم و مناسب برای آن به وجود نیامده است ، این امر موجب بروز معضلات فراوانی در عرصه تجارت ایران شده است .

در زمینه موانع توسعه تجارت الکترونیک در عرصه داخلی می توان گفت با وجود آنکه از دهه هشتاد ، کارت های اعتباری هوشمند در ایالات متحده و بسیاری از کشورها به صورت یکپارچه و کارآمد مورد توجه قرار گرفته است ، اما تا به امروز ، در کشور ما گامی اساسی در این زمینه برداشته نشده است و همچنان مشکلاتی در این زمینه برداشته نشده است و همچنان مشکلاتی در این زمینه به چشم می خورد . این کارتها هنوز در یک نظام پیوسته مالی قرار نگرفته و حتی مؤسسات مالی و بانکها از پذیرش این کارتها سر باز می زنند . از سوی دیگر استفاده از این کارتها در مراکز فروش رواج پیدا نکرده و این کارتها فقط به عنوان ابزاری جنبی در بعضی از مراکز قابل استفاده است . زیرا این کارتها جنبه تمام الکترونیک ندارد و با هیچ سیستمی غیر از دستگاههای مخصوص بانک های عامل ، سازگار نیست . به عنوان مثال هیچ یک از این کارتها قابلیت کار با اینترنت و شبکه های داخلی را به طور کامل ندارند که با استفاده از سیستم حساب های الکترونیک مالی داخلی ، به ایجاد سیستم هایی کارآمد برای فروش آنلاین و تحویل کالا و دریافت پول در محل بپردازند . دلیل این امر آن است که ایجاد چنین سیستمی ، بدون یک سیستم مالی یکپارچهاصولاً غیرممکن است . البته فروشگاههای الکترونیکی پدید آمده اند که دایره پوشش آنها از لحاظ جغرافیایی و همچنین تنوع کالا بسیار محدود است .

شبکه پست و سیستم حمل و نقل کشور ما چندان قدرتمند نیست که بتوامد نقل و انتقال محصولات و مرسولات را در مدت زمان منطقی انجام دهد . مشکلات زیرساختی فراوانی در شبکه مخابرات وجود دارد که باعث شده است دسترسی آسان به اینترنت برای عموم مردم امکان پذیر نباشد . آقای حسن پور در سال 1384 گفت : در عین حال که شبکه جامع ملی وجود ندارد و به ایجاد WAP نیز توجه نمی شود . عوامل فوق سبب شده تا آنچه به عنوان تجارت الکترونیک در سطح کشور ما به مرحله ظهور رسیده است ، به فعالیتهایی غیر متمرکز و غیرسازمان یافته محدود شود و کاتالوگهای شبکه ای موجود فقط جنبه فانتزی یا اطلاع رسانی صرف به خود بگیرد . [7]

از نظر متخصصان جهش تکنولوژی اطلاعات دو دوره بیست ساله سرگذاشته و اکنون وارد دوره سوم شده است .

: 1974 – 1955 عصر پردازش الکترونیکی داده ها ( ( EDP

: 1994 – 1975 عصر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت ( ( MIS

: 2014 – 1995 عصر اینترنت ( [8] ( Internet

همزمان با تاثیراتی که سیستم های سیار روی زندگی ما خواهند داشت ، تغییرات بزرگی هم در دنیای تجارت در حال وقوع است . این تحول تجارت سیار ( m-commerce یا ( m-business نامیده می شود ، تجارت سیار به هر نوع تجارت الکترونیکی که در یک محیط بی سیم به ویژه از طریق اینترنت انجام می شود اطلاق می شود . تجارت سیار مانند کاربردهای معمول تجارت الکترونیکی ، می تواند از طریق اینترنت ، خطوط ارتباطی خصوصی ، کارت ملی هوشمند و یا زیرساختهای دیگر انجام شود . طبق گفته برخی متخصصان فناوری اطلاعات ، در آینده مشتریان قادر خواهند بود که با استفاده از یک وسیله کامپیوتری دستی ، رایانه های جیبی ، کامپیوترسیار یا تلفن همراه خرید کنند . در واقع کاربران در هر جایی قادر به دریافت اطلاعات ، انجام معاملات و ; خواهند بود [9].

ارتباطات از طریق موبایل باعث تسهیل در امر برقراری ارتباط افراد در هر زمان و هر مکانی می شود . هرچند پیام های کوتاه و صوتی در حال حاضر شکل اصلی ارتباطات از طریق موبایل را تشکیل می دهند . تجهیزات موبایل های آینده مثل تلفن های 3G قادر به جابه جایی اطلاعات بیشتر با پهنای باند وسیعتر می باشند . در نتیجه ، ارتباط به صورت فراگیر می تواند یک کاربرد مهم تجاری موبایل باشد . [10] در ایران موانع پپش روی تجارت الکترونیک به تبع از دستیابی و پیشرفت به سوی تجارت سیار می کاهد . ایران نسبت به دیگر کشورها در رتبه پائینی در استفاده ار موبایل در تجارت و یا استفاده از تجارت الکترونیک می باشد.

حال به توضیحاتی در رابطه با بازاریابی می پردازیم . بازاریابی عبارتست از فعالیتهای نیروی انسانی ، که از طریق تبادل فرآیندها به سمت ارضاء نیازها و خواسته ها هدایت شود . اهمیت برنامه ریزی برای بازاریابی در چند سال اخیر رشد فزاینده ای داشته است . در بازاریابی ابتدا باید هویت هر مشتری را مشخص نموده و خصوصیات هر یک از آنها را بطور مجزا مورد بررسی قرار داد . هر چه میزان ارتباط برقرار شده میان سازمان و مشتریان نزدیک تر و صمیمی تر باشد به همان نسبت می توان آن ها را به سازمان نزدیک تر ساخت . برقراری این ارتباط صمیمی نیازمند کسب اطلاعات دقیق از مشتریان می باشد . بازاریابی الکترونیک امکانات و تسهیلات جدیدی را برای رسیدن به این هدف فراهم آورده است .

اینترنت ، به عنوان فناوری عمده تسهیل کننده تجارت الکترونیک ، اصول پایه ای تجارت را دچار تغییر و تحول کرده است . یکی از فعالیتهای تجاری اصلی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته ، بازاریابی است . تمامی کشورها با توجه به اهمیت بازاریابی در پیشرفت و رقابت به روشهای نوین بازاریابی از جمله بازاریابی الکترونیکی رو آورده اند .

بازاریابی الکترونیکی اداره ارتباط متقابل میان مشتری و سازمان در یک محیط پیشرفته رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوطه می باشد . [11]

به کارگیری اینترنت یعنی جدیدترین و مهم ترین فناوری دوران ما ، یکی از دغدغه های اصلی سازمان ها می باشد . پدیده بازاریابی اینترنتی نیز در جهت پاسخگویی به این نگرانی ها پدیدار گشت و از آن به بعد استراتژی های مختلفی برای تبدیل بازاریابی سنتی به بازاریابی نوین ارائه شده است . [12] یکی از روشهای بازاریابی الکترونیکی بازاریابی به وسیله موبایل می باشد.

تکنولوژی موبایل توانسته بازار جدیدی را ایجاد و تغییری در بازار رقابت بوجود آورد . همچنین فرصت های جدیدی را خلق کرده و تغییری در ساختار جامعه بوجود آورده است . پیشرفت امروز در تکنولوژی اطلاعات کمک به دلالان برای حفظ مسیر مصرف کننده می کند و ارتباطات جدیدی را برای رسیدن به بخش هایی با هزینه های مؤثر فراهم کرده است . این باعث دو تغییر اصلی در محیط ارتباطات شده است . پیشرفت در تکنولوژی اطلاعات به تغییرات در بازاریابی سرعت بخشیده است و در همان زمان دلالان در حال تغییر بازاریابی هدفمند هستند [13].

تجارت سیار به طور عمده از تجارت الکترونیک قدیمی می باشد که می تواند سرویس هایی را فراهم کند که تجارت الکترونیک ثابت نمی تواند آنها را فراهم کند [14].

امروزه یکی از روشهای تبلیغاتی به وسیله موبایل ، استفاده از پیامکهای تبلیغاتی می باشد . تبلیغات از طریق موبایل عبارتست از توزیع پیام های تبلیغاتی از طریق گوشی های جامعه هدف به شکل های موسیقی ، تصویری ، متنی یا صوتی به منظور دستیابی با اهداف تبلیغ کنندگان و همچنیت گردآوری عکس العمل مصرف کنندگان . [15]

هرچند تبلیغات موبایل دارای توان بالقوه گسترده ای است ، هنوز به طور فعالانه وارد بازار نشده است زیرا موانعی در این زمینه وجود دارد مثل مسائل شخصی ، مشکلات هدایت و هزینه های سنگین ارسال .

میزان پذیرش استفاده ار سرویس پیام کوتاه در بین کشورها و نمونه های آماری متغیر است . استفاده از پیامک در کشورهایی که هزینه استفاده تلفن همراه بر حسب تماس های گرفته شده ، می باشد ، مثل کشورهای آسیایی و اروپایی ، نسبت به کشورهایی که هزینه تلفن همراه بهای ثابتی دارد که ماهیانه پرداخت می شود و برقراری تماس بین تلفن های همراه موجود در یک شبکه رایگان است ، رایج تر است . همچنین استفاده از پیامک در میان کاربران جوان نسبت به بقیه نمونه های آماری رایج تر است . با وجودیکه در حال حاضر محبوبیت و رواج استفاده از پیامک با سرعت فوق العاده ای در حال گسترش است [16].

روش تحقیق :

هدف از این تحقیق بررسی تأثیرگذاری چند عامل بر بازاریابی به وسیله موبایل می باشد . که این عوامل عبارتند از : قوانین . مقررات مرتبط با بازاریابی به وسیله موبایل ، پوشش مخابراتی ، سیتمهای امنیتی و فرهنگ پذیرشر مردم جامعه .

در این بررسی جامعه آماری ما از نوع تصادفی قضاوتی انتخاب گردید ، که در میان بانکهای خصوصی استان اصفهان انجام شد . تعداد نمونه آماری 121 نفراز میان شعب مختف بانکهای خصوصی موجود از جمله : پارسیان ، اقتصاد نوین ، سامان ، کارآفرین ، سرمایه ، پاسارگاد بود .

این تحقیق در نیمه دوم سال 1387 ، با استفاده از توزیعحدوداً 180 پرسشنامه در این بانکها انجام پذیرفت . پرسشنامه از نوع پرسشنامه محقق ساخته و با بررسی روایی و پایایی تهیه گردید . سعی گردید پرسشنامه بیشتر در بین رؤسا و معاونین توزیع گردد ، ولی به دلیل عدم همکاری تعدادی از آنها در بین کارمندان نیز توزیع شد . در جمع با توجه به تعداد شعب و همچنین میزان همکاری مسوولین در هر شعبه به طور میانگین

4-6 پرسشنامه تکمیل گردید. که در مجموع با کسر پرسشنامه های ناقص تعداد 121 پرسشنامه از بین 26 شعبه بانک تهیه گردید .

نتایج حاصل از تحقیق :

مقایسه بازار یابی بوسیله موبایل میان نوع بانک ، عنوان شغلی در سازمان ،مدرك تحصیلی ،گروه سنی و جنسیت میان افراد شاغل در بانک های خصوصی استان اصفهان با استفاده از آنالیز واریانس شش راهه وقتی یک عامل اندازه مکرر و پنج عامل متقاطع باشند :

پس از تعیین چهار عامل مؤثر بر بازار یابی بوسیله موبایل و بدست آوردن مقادیر عامل ها، هدف در این بخش بررسی اثرات اصلی و متقابل نوع بانک ، عنوان شغلی در سازمان ،مدرك تحصیلی ،گروه سنی و جنسیت(به عنوان عوامل متقاطع) و سطوح بازاریابی بر بازار یابی بوسیله موبایل می باشد .(منظور از سطوح بازاریابی همان چهار عامل تأثیر گذار بر بازار یابی بوسیله موبایل می باشد که به عنوان عامل دارای اندازه های مکرر در نظر گرفته می شود.)

اعضای نمونه براساس شش بانک ، سه عنوان شغلی ، چهار مدرك تحصیلی ، پنج گروه سنی و دو جنس به 720 رده تقسیم می شوند .

نتایج بیانگر این مطلب است که تنها اثرات معنی دار ، اثر اصلی »نوع بانک« و اثر متقابل سه تایی » نوع بانک *عنوان شغلی*سن « در بین عوامل متقاطع می باشد. یعنی بین بانک های مختلف در بازاریابی بوسیله موبایل اختلاف معنی دار وجود دارد. از طرفی در رده های مختلف سنی بین سمت های متفاوتی موجود در هر بانک در بازاریابی بوسیله موبایل تفاوت وجود دارد.

اثر اصلی »سطوح بازاریابی« و اثرات متقابل دوتایی »بازاریابی*بانک« و چهارتایی »بازاریابی*بانک*سن*جنسیت « معنی دار است . معنی داری این اثرات نشان دهنده این است که بین سطوح مختلف بازاریابی(همان عوامل مؤثر بر بازاریابی) در بازاریابی بوسیله موبایل و همچنین بین سطوح مختلف بازاریابی در هر بانک تفاوت وجود دارد . به طور مثال در بانک پارسیان بین سطوح مختلف بازاریابی(همان عوامل مؤثر بر بازاریابی) در بازاریابی توسط موبایل اختلاف وجود دارد .

از طرفی بین دو جنس زن و مرد در رده های مختلف سنی در هر بانک بین سطوح مختلف بازاریابی در بازاریابی بوسیله موبایل تفاوت معنی دار وجود دارد .

وجود نداشتن اثر متقابل» بانک* عنوان شغلی «به این معنی است که وضعیت عنوان شغلی در بانک ها و وضعیت بانک ها در عنوان شغلی در بازاریابی بوسیله موبایل یکسان است و اگر بازاریابی بوسیله موبایل در بین بانک ها متفاوت باشد این تفاوت در هر عنوان شغلی یکسان است . این وضعیت در بقیه اثرات متقابل معنی دار نشده نیز به همین صورت است .

برای روشن شدن وضعیت در عامل معنی دار نوع بانک از پس آزمون LSD استفاده می کنیم. این پس آزمون نشان می دهد که وجود اختلاف معنی دار بین بانک ها، مربوط به اختلاف بین کدام بانک ها است؟

به عنوان مثال ، نتایج حاصل از مقایسه بانک سرمایه با دیگر بانکها حاکی از این مطلب است که :

در بازار یابی بوسیله موبایل بین بانک سرمایه و هر کدام از بانک های سامان،پارسیان و اقتصاد نوین اختلاف وجود دارد. در این بین بانک سرمایه نسبت به هر کدام از این سه بانک میانگین بازار یابی کمتری دارد.

در بازار یابی بوسیله موبایل بین بانک کار آفرین و بانک پارسیان اختلاف وجود دارد.بانک کار آفرین میانگین بازار یابی کمتری نسبت به بانک پارسیان دارد.

در بازار یابی بوسیله موبایل بین بانک پاسارگاد و بانک پارسیان اختلاف وجود داردکه بانک پارسیان دارای میانگین بازار یابی بیشتری نسبت به بانک پاسارگاد می باشد.

نتایج فوق در نمودار اثر اصلی عامل بانک قابل ملاحظه می باشد.

Estimated Marginal Means of MEASURE_1

290

280 Means
Marginal
2.70

260 Estimated
2.50

240

Sarmaye Kar Afarin Saman Pasargad Parsian Eghtesad Novin

نمودار .1-4 نمودار اثر اصلی مربوط به عامل معنادارگروه

با توجه به معنی دار شدن اثر متقابل سه تایی » نوع بانک *عنوان شغلی*سن « و با بررسی جدول میانگین مربوط به این اثر در می یابیم که بطور مثال در بانک سرمایه :

برای معاونین در رده سنی 31-24 دو عامل قوانین و مقررات و فرهنگ پذیرش مشتریان بیشترین تأثیر را بر بازار یابی دارند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir