توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی امور مربوط به روابط کار تحت word دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی امور مربوط به روابط کار تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی امور مربوط به روابط کار تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی امور مربوط به روابط کار تحت word :

بررسی امور مربوط به روابط کار

تعاریف روابط كار:
_ استراتژی هایی برای مدیریت روابط سازمان و كاركنانش. (بنت،1997)
_سیستمی از مقررات ، عملیات و توافقات صورت گرفته با استفاده از چانه زنی دست جمعی برای اجتناب یا حل تضادهای سازمانی بین كارفرما و مستخدم .

_بر طبق تعریف سازمان بین المللی كار(ILO )روابط كار موضوعی است كه هم با روابط بین دولت و كارفرمایان و مستخدمین(یا اتحادیه های كارگری)وهم با روابط بین سازمانهای حرفه ای با یكدیگرسروكار دارد.(مانیراماپا وهمكاران،1992)

عناصر روابط كار و نقش مدیریت دولتی :
دولت
مدیریت
كارفرما
كارگر

1-دولت : عنصر نظارتی و تنظیم كننده از طریق قوانین ومقررات.
2-كارفرما : صاحب سرمایه لازم برای صنعت مورد نظر.
3-كارگر یا كارمند : نیروی كار در اختیار سازمان.

4-مدیریت : به نمایندگی از طرف كارفرما برای تحقق اهداف سازمان،مشاركت كنندگان در فعالیت های سازمانی (كارفرما ، مستخدم،حتی مشتریان) را هماهنگ می سازد.
اعتماد ، اعتماد می آورد.

در تمامی روابط انسانی ، بهترین رویكرد برای هر مساله ،
القاء اعتماد متقابل
بین كارمندان و كارفرمایان یا مدیران می باشد.
مستخدم در بخش خصوصی ودولتی دارای مفهوم و معانی متفاوتی است.
به طوری كه:

بخش خصوصی
كارگر: تنظیم روابط از طریق روابط كار.

بخش دولتی
كارمند: (بخش اعظم نیروی كار دولت):تنظیم روابط از طریق قانون استخدام كشوری.
كارگر: تنظیم روابط از طریق قانون استخدام كشوری.

انواع تضاد بین كارفرما و كارگر:
1-تضاد منافع:گروه های مختلف برای كسب منافع بیشتر با یكدیگر رقابت می كنندكه منجر به چانه زنی حقوق و دستمزد ، ایجادشرایط جدیدكار، توافقات دسته جمعی می شود. این نوع تضادها از طریق ((مذاكره)) حل می شود.

2-تضاد مربوط به احقاق حقوق:این نوع تضاد به علت تخطی یا عدم رعایت شرایط قرارداد توسط طرفین ایجاد می شود.برای حل آن از روش ((حكمیت شخص ثالث)) استفاده می شود.(بنت،1997)

نگرش سیستمی بر روابط كار:
تئوری سیستمی توسط ((دانلوپ))ارائه شد كه روابط كار را در فالب فرآیند سیستمی مورد توجه قرار می گیرد.
چانه زنی
دلجوئی
حكمیت
قانونگذاری

قوانین و
مقررات
بازیگران
عوامل محیطی
ایدئولوژی

ورودی ها
فرآیندها
خروجی ها
بازیگران : شامل كارفرما،كمیته كارگران،دولت می شود.
عوامل محیطی یا زمینه ای : محیط تكنولوژی،محیط بازار (اندازه،ساختار،پویائی،بازار و;.) قدرت نسبی گروه های اجتماعی و موانعی كه كارگران ایجاد می نمایند.

ایدئولوژی ها : كلیه ایده ها،نگرش ها ،و عقایدی كه بازیگران رابه هم پیوند می دهد.
(بنت،1997)

سبك های مدیریت در روابط كار :

مدیریت همیشه به رضایت جمعی كاركنانش نیازمند است.

5-سبك
فرصت گرایانه
محول شدن مسئولیت روابط كار به واحدهای فرعی
رویكرد یكسانی برای تمامی واحدهای سازمانی وجود ندارد و هر واحدسازمانی متناسب با مقتضیات سازمانی خود اقدام به تنظیم روابط كار می نماید.
سازمان ها و شركت های بزرگ

4-سبك قانونگرا
تقریبا مشابه به سبك مشاوره ای
اماتاكیدبرقراردادهای رسمی برای تنظیمروابط بین كارمند وكارفرما
3-سبك مشاوره ای
اتحادیه ها به رسمیت شناخته می شوندودعوت به مشاركت می كردند
تاكید بر روابط طرفینی،گرایش به حل مساله و رویكردغیر رسمی به روابط كاركنان
2-سبك پدرسالاری

اتحادیه ها پدیده ایغیرضروری هستندچراكه به تنویر افكار كاركنان می پردازد
پرداختهای بالا،تمركز بر تشویق وترغیب كاركنان
شركت های دارای این سبك
1-سبك سنتی
رویكرد آتش نشانی روابط كار با توجه با مشكل دارای اهمیت است.
حقوق پائین،دشمنی با اتحادیه ها،اقتدارگرائی.
در كسب و كارهای مالك -مدیرو شركت های كوچك
نوع سبك
شرح
ویژگی ها
كاربرد

مدیریت استراتژیك در روابط كار:
نظام روابط كار:
روابط كارعبارتست ازچگونگی روابط كارگروكارفرما و یا كارمندومدیریت و استراتژی آنها.

تئوری ها:
1-تئوری همزیستی یا وحدت گرا:
بر اساس این تئوری كارفرما و كارگر به منزله اعضای یك تیم تصور شده اند كه در منافعی كه حاصل می شود شریك هستند.

در اینجا ایجاد اتحادیه های كارگری غیر لازم وحتی عامل اختلاف بین كاركنان تلقی می شود.
2-تئوری تعارض یا كثرت گرا:
بر مبنای این تئوری بین كارگرو كارفرما مباینت وتعارض وجود دارد ولی این تعارض یك پدیده طبیعی است و قابل حل است.

توجیحات این تعارض:
1-تعارض صنعتی از اختلاف و تباین سیاسی جداست و در نظام های حكومتی كاملا پذیرفته شده است.

2-موسسات صنعتی مینیاتوری از كل جامعه هستند وهمانطور كه در حامعه عدهای ،عده دیگررارهبری می كنند درموسسات صنعتی نیز چنین است.
3-جوامع صنعتی غرب به مرحله بعد از سرمایه داری (حاكمیت جمعی) رسیده اند واختلاف كارگر وكارفرما رو به التیام است.
این تئوری تسلط زیادی بر افكار عمومی در انگلستان دارد و اغلب تحلیلهای روابط كار در این كشور بر این مبنا انجام می شود.

3 – تئوری اقدام یا نقش اجتماعی (social acion theory):
رفتار تك تك افراد به عنوان مدیر،نماینده كارگر،نماینده اتحادیه و نظیر اینها تعیین كننده چگونگی روابط كارسازمان می باشد و بر خلاف نظریه سیستمی این كل مجموعه نیست كه به این روابط شكل می بخشد بلكه اصل،رفتارانسانهای واقع دراین روابط هستند. بر اساس این تئوری رفتاری اجتماعی افراد برآیندی است ازفشارهای وارد بر آنها چه در محل كار چه در بیرون.

از جمله این فشار ها : ارزش های ذهنی – هدف ها – تجربیات – هنجار ها_ارزش ها و استنباطات – توقعات – وضعیت – تبادل نظر با دیگران و در چارچوب این محدودیت هاست كه روابط بین كارگران و كارفرمایان شكل می گیرد

4- تئوری تعارض طبقاتی یا رادیكال(class (confict theory
توجیحات جامعه شناسی ماكس وبر در قرن 19 از جامعه صنعتی اروپا بر این اساس تعارض بین كارگر وسرمایه دار یا بورژوا و پرولتاریا لاینحل است مگر با تغییر ساختار اقتصادی جامعه

5 – تئوری سیستم ها) (system theory
برمبنای این نظریه دانلوپ ، نظام روابط كار مانند هر سیستم دیگری دارای 4 عنصر اصلی است :
1 – برونداد (output) قوانین

2 – درون داد (input) خاص طرفهای ذینفع فشار های محیط سیاسی و ایدئولوژیك
3 – فرآیند (process) مذاكره ، توافق و تنظیم
4 – بازداد (feedback) عكس العمل محیط حاصل از سیستم روابط كار

نظام روابط كار عبارت است از مجموعه ای از قوانین و مقررات كه حاكم بر روابط كار است:
1- قوانینی كه كیفیت یا محتوای روابط كار را مشخص می كنند.
2- قوانینی كه روشها وچگونگی تحقق محتوای مورد نظر را تعیین می كنند.

روابط كار قبل از انقلاب صنعتی
1- دوران بردگی : ارباب به عنوان مالك بود و برده از هرگونه حقوق مالی و اجتماعی محروم گردیده بود.
2- دوران فئودالیته : كم شدن بردگان، رعیت وزارع
3- نظام صنفی : رابطه بصورت استاد شاگردی وبا شیوه پدر سالاری بود.

روابط كار بعد از انقلاب صنعتی
دو پدیده تاثیر گذار:
1- تحول فكری : انقلاب كبیر فرانسه
2- تحول صنعتی : انقلاب صنعتی وگسترش تولید

عواملی كه از اوایل قرن 19 زمینه تحول روابط كار و دخالت دولت درامور مربوطه به كارگروكارفرما را فراهم نمود عبارتنداز :

1- عامل ایدئولوژیك ومورد سوال قراردادن فلسفه اقتصاد آزاد و لزوم حمایت از كارگران
2- عامل حقوق فلسفی ومورد سوال قرار دادن اصل حاكمیت اراده
3- عامل اقتصادی وتمركز سرمایه وتوسعه تكنولوژی تولید
4- جنبش های كارگری

تاریخچه روابط كار در ایران
درگذشته در بخش كشاورزی نظام ارباب رعیتی و در بخش صنعت نظام صنفی بر روابط كارگر وكارفرما حاكم بوده وافزایش طبقه كارگر نیز همراه با حركت به سوی صنعتی شدن كشور بوده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir