توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله هنر سفال قاجاریه تحت pdf دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله هنر سفال قاجاریه تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله هنر سفال قاجاریه تحت pdf

مقدمه
تعاریف کلی
تاریخچه
دو شیوه در لعاب
سفال گری در قرن 6 و
مواد اولیه سرامیکی
طبقه بندی خاک ها
دلایل استفاده از بال کلی
بررسی ساختمان بال کلی
منابع و ماخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله هنر سفال قاجاریه تحت pdf

1- انوشفر , محمد مهدی , لعاب کاشی سفال, 1363 , گوتنبرگ
2- دی خلیلی, ناصر, سفال اسلامی , 1385, کارنگ
3- گرجستانی , سعید , صنعت سرامیک , 1365, گوتنبرگ

مقدمه: 

واژه سفالگری (عمل تولید اشیا سفالی) با قدمت ده هزار سال هنوز هم برای معرفی یک هنر یک شغل و یک کارگاه کارایی دارد,هر چند ممکن است دامنه محدودی از فعالیت یک هنرمند-صنعتگر را تعریف کند

شاید خاطره شیرین سفالهای قدیمی (بدنه هایی از جنس رس با دمای پختی در حدود هزار درجه سانتیگراد). هنوز هم بقدری پر رنگ است که بسیاری را-هر چند به ظاهر- وادار به تشبه به اسلافشان میکند

با اینحال در زمان حاضر هیچگونه ارتباط منطقی بین مصنوعات دوران تاریخی نه تنها با محصولات کارگاه های معاصر بلکه با عینیت فرهنگ جاری در جامعه وجود ندارد .انقطاع اصلی که حاصلش تولد فرهنگ جاری جامعه حاضر است در عرض خود نیز طبیعتا کثیری از فعالیت های آن دوره اجتماع را تعطیل کرد.بی مصرف شدن محصولات کارگره های سفالگری هم یکی از تکه های همین مجموعه بود اما تغییر کاربری کارگاه ها که خود محصول تقاضای جدید جامعه است بحث جداگانه ای می طلبد. تغییر محتوایی و کاربردی هنرهای قدیم و استخراج قشران توسط هنرمندان معاصر وکاربرد کاملا تجاری آن نیز ثمره همین دوره است

 تغییر در سفالگری هم باتغیر گسترده ی کاربردی شروع شد و در سطح دیگر غنای بصری سفالینه ها و نقوش ونگاره ها ی چند هزارساله بهانه خوبی برای پوشاندن جای خالی محتوا بدست داد.و صدمه اصلی این تغییرات متوجه جنبه صنعتی سفالگری شد که طاقت فرسا بود وبرای نورسیدگان بی مصرف !

سفالگری ایرانی در ردای معاصر ان محدوده ای بین سفال تزیینی  تا سفال کاربردی را شامل میشود  که بدلیل ضعف تکنیکی بی توجهی به ارزشهای اصیل وخاص فرهنگ ان بجز در معدود مواردی حتی تا پایینترین سطح سفالگری تاریخی فاصله دارد . در دوره ای که این صنعت از عرصه مصرفی بودن خارج شده است وبر جنبه تزیینی ان بیشتر تاکید میشود وجود ضعف شدید در بکار گیری انواع تکنیک های تز یین متناسب با کاربرد اثار جای تعجب فراوان دارد

وتنها وسوسه ای در ذهن ها باقیمانده از شمایل مبهم وشبح وارسفالهایی که در روز گاری دور مورد احتیاج بوده اند وعلاوه بر رفع احتیاج وظیفه دیگرشان در زیبایی بخشیدن به حوضه ای از زندگی انسان را بخوبی انجا م میدادند

هدف از تدوین چنین رساله ای جدای از سلیقه شخصی نگارنده گرد آوردن قسمت قابل توجهی از دانش شفاهی سرامیک سازان سنتی و بازساری آنها بر پایه علم امروزی سرامیک برای استفاده عزیزانیست که بعد از مدتها اموزش کلاسیک ! هنوز با مبانی نظری و عملی این صنعت بدرستی اشنا نشده اندو به خوبی قادر به تجربه گری در این رشته نیستند

با یاد آوری در این مورد که اطلاعات و تجربیات ارایه شده تنها امانتی در دست نگارنده بوده و شخصا زحمتی در جهت بدست اوردنشان متقبل نشده وتنها به گرد اوری و تنظیم انها بصورت ناکامل و خام پرداخته ام امید وارم زحمات استادان واقعی این رشته را کمتر تضییع کرده باشم که هنوزهم قدر دانی از هنر بی مانندشان بر خاطرعده ای سنگینی دارد

درتنظیم مطالب و فصل بندی کلی تمام سعیم معطوف بر ارایه بیشترین مطلب با کمترین ابهام وبدست دادن مجموعه ای از تعاریف یکسان وبدون کلی گویی بوده بطوریکه مانع کژفهمی یا سردرگمی خواننده بشود .قرار گرفتن فصل تعاریف در ابتدا بطمع کسب چنین نتیجه ای انجام شد

در فصول چند گانه اشنایی با مواد و ابزار و روشهای کار که مبتنی برمستندات موجود در باره کارگاه های سفالگری اندوره تاریخی است ساختارهای اصلی صنعت سرامیک در دوران تاریخی با افزودن پاره ای موارد از علم جدید برای روشنگری به اجمال شرح داده شده

. فصل زیبایی شناسی محتوی دورنمای تاریخی و جغرافیایی! سفالگری در عصریست که سفال در زندگی جایی برای خود داشت واز همین رو عرصه هنر نمایی سازندگانش . و حالا هم که نیست لازمست بفکر میراثی باشیم که بجا میگذاریم از هنرهای متداول در دوران خودمان تا ایندگانمان بر ما قضاوت کنند

 تعاریف کلی 

1  .سفال : بدنه سرامیکی دارای تخلخل نا مرتب که در دمای 850c-1000c پخته شده . در زبان

انگلیسی ارتن ور خوانده میشود (معنای تحت الفظی ان بدنه خاکی است) . در زبان عرب نیز خزف نامیده شده که به پوسته اهکی نوعی حیوان دریایی معنی شده . این نوع سرامیک را فرانسویان فایانس نامیده اند

2چینی : نوعی سرامیک دارای بدنه کاملا سفید و شفاف بادرصد تخلخل کم وگاهی در حد صفر درجه پخت ان بین 1200-1450 درجه سانتی گراد است . لعاب چینی همیشه از نوع ترانس پرنت وشیشه ای میباشد

3چینی سنگی : که با نام انگلیسی خود –استون ور- شناخته میشود قطعه ایست لعابدار ویا بدون لعاب که قسمت اعظم ان از مواد دیر گداز تهیه شده است و تا مرحله نیمه شیشهای شدن (درجه بحرانی) گرما دیده است ودردرجات 1200 -1300 درجه سانتیگراد در مسیر حرارت قرار گرفته است. استون ورها عموما شفافیتی ندارند و کاملا مات هستند .ولی از استحکام نسبی خاصی برخوردارند.در فرانسه(gros) نامیده میشود

4پرسلین : پرسلین ها بدنه های سرامیکی کاملا سخت  و شفاف سرامیکی اند که معمولا دارای ترکیبات سه ماده ای میباشند . این نوع اجسام ابتدا در حرارت 900-950 درجه سانتی گراد اتش داده شده و سپس لعابی که معمولا شفاف است با درجه پخت بین 1300-1500 بر روی ان داده میشود . در زبان فنی عرفی اکثر قطعات فنی و مهندسی و نیز چینی های بدون لعاب را که دارای درصد تخلخل صفر را پرسلین مینامند

5سرامیک ظریف : قطعهای از سرامیک کاملا دقیق و حساب شده که دارای ساخت ظریف بدون لعاب یا لعابدار است . این دسته از سرامیکها اغلب به ظروف غذا خوری خاص و اشیا تزیینی اطلاق میگردد . اصطلاح وایت ور(white ware) بعنوان اصطلاح فنی این نوع سرامیک در نظر گرفته شده .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir