توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دانشجویی مقاله ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان بااستفاده از با pdf دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانشجویی مقاله ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان بااستفاده از با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانشجویی مقاله ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان بااستفاده از با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانشجویی مقاله ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان بااستفاده از با pdf :

ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان بااستفاده از
روش كارت امتیازی متوازن

چكیده
راز موفقیت شرکت ها ی عصر اطلاعات در سرمایه گذاری ومدیریت بر روی داراییهای معنوی است . از این رو ،روش ارزیابی متوازن به عنوان ابزاری موثر وتایید شده در پاسخ به نیاز ما پا به عرصه گذاشت تا با ترجمه ی داراییهای نامشهود به ارزش واقعی برای همه ی ذینفعان یک سازمان ، به سازمانها اجازه دهد تا استراتژیهای متمایز کننده ی خود را با موفقیت پیاده سازند
دراین مقاله مدل مبتنی نقشه استرتژیک سازمانهای دولتی وانتفاعی آقاین کاپلان ونورتون بحث شده است همچنین طراحی سیستم ارزیابی عملکرد متوازن شرکت گاز استان کردستان با روش میدانی مورد بررسی قرار گرفت که جهت اعتبار سنجی مدل طراحی شده از روش نظر سنجی استفاده شده که با استفاده آزمون tو آزمون فریدمن نتایج حاکی از آنست شرکت مذکور از ساز وکار مناسبی برای پیاده سازی کارت امتیازی متوازن برخوردار است ونیز این روش ضمن اینکه استراتژ یها را به کل بدنه شرکت انتقال می دهد ، آگاه کننده مدیران از فضاهای خالی عملکردی موجوددر شرکت است که با اجرای فرآیند سیستماتیک ودریافت بازخورد این نقصانها را ازبین می برد . از تجزیه وتحلیل داده ها هر چهار فرضیه مبتنی بر چهار منظر کارت امتیازی در سطح اطمینان 95% میانگین نمونه بیش از میانگین جامعه فرضی بوده است ومورد تایید قرار گرفتند ونیز بر اساس آزمون فریدمن نشان می دهد برتری وارجحیتی بین فرضیه ها وجود دارد وبه ترتیب دوم ،اول ،سوم وچهارم یعنی مناظر چهار گانه کارت امتیازی متوازن در اولویت تاثیر هستند .
واژه های كلیدی :كارت امتیازی متوازن ،داراییهای نامشهود ،شاخص و فرآیند

مقدمه
نظام ارزیابی به صورت گسترده چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی از سال 1800 میلادی در اسكاتلند توسط رابرت اون در صنعت نساجی مطرح شد. استفاده از چوب در رنگ های مختلف به منظور رد یا قبول كالاهای تولید شده در واقع ارزیابی از كیفیت و ستاده سازمان بوده است، رنگ سفید نماد عملكرد عالی، رنگ زرد نماد عملكرد خوب، رنگ آبی نماد عملكرد متوسط و رنگ سیاه نماد عملكرد بسیار بد در خصوص كارایی و عملكرد فرد و نهایت سازمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. فرایند ارزیابی عملكرد در سالهای اخیر نسبت به گذشته آن به مراتب راه تكامل و پیشرفت را پیموده است، در واقع همگام و همسو با توسعه و تكامل اندیشه های مدیریت در قالب مكاتب مدیریت، فرایند، ماهیت و كارآمدی آن نیز توسعه پیدا كرده است به عنوان مثال می توان به ارزیابی كاركنان، ارزیابی مدیریت و تغییر و توسعه شاخص های ارزیابی در قالب ارائه اصول عام و مبانی مستدل برای ارزیابی سازمان ها تا مدیریت كیفیت فراگیر نیز اشاره نمود از این رو دامنه قلمرو استفاده از ارزیابی عملكرد به تمام ابعاد و جهات فعالیت های انسانی و سازمانی كشیده شده است و در حقیقت امروزه مباحث و موضوعاتی كه در جدیدترین عرصه های علمی مطرح می شوند به گونه مستقیم و یا غیر مستقیم به ارزیابی عملكرد مرتبط می شود چرا كه هر یك از مفاهیم، فنون و شیوه های نوین علمی در راستای كاركرد هر چه بهتر سازمان ها جهت تحقق فلسفه وجودی و دستیابی به اهداف تدوین شده صورت می گیرد و از آنجا كه محور اصلی ارزیابی عملكرد بررسی میزان مطلوبیت این كاركردها می باشد، لذا تمام موضوعات و عناوین مدیریتی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به ارزیابی عملكرد مربوط می شود.]6[گسترش وپیچیدگی روز افزون وشتاب آمیز واحدهای انتفاعی وغیر انتفاعی درجهان پیشرفته امروز ،فشارهای ناشی از کمبود منابع وافزایش رقابت ،وجود انواع مخاطرات در زمینه های مالی ،اداری وتجاری که هدفهاوسیاست های سازمانی آنهاراچه از درون وبرون به شدت تهدید می کند ،سبب شده است که کنترل و ارزیابی عملکرد این گونه واحدها به صورت منطقی انجام گیرد ونیاز به یک سیستم سنجش عملکردی کامل تر از آنچه که قبلاً موجود بود،به وجود آید .]7[لذا سازمانها به سیستمی نیاز خواهند داشت تاعلاوه براندازگیری تمامی ابعاد سازمان ،میزان موفقیت سازمان رانیزدر دستیابی به رسالت وچشم انداز خود اندازه گیری نماید .این سیستم باید همچنین بتواند به مدیران سازمان رادر برنامه ریزی وتصمیم گیریهای استراتژیک کمک شایانی نماید .دراین پژوهش کارت امتیازی متوازن به عنوان سیستم سنجش عملکرد ی می تواند این خواسته سازمان ها رافر اهم نماید معرفی می گردد .

پیشینه تحقیق
آقای کیگان و همکارانش در سال 1986 یک توازن بین شاخص های داخلی و خارجی و همچنین بین شاخص های مالی و غیر مالی پیشنهاد دادند[18[؛ همپنین آقایان کراس و لینچ در سال های 1988 و 1989 هرمی از شاخص ها را توصیف کردند که عملکرد را در سلسله مراتب سازمان یکپارچه می کند و شاخص ها را در دو دسته نتایج تعیین کننده های آنها طبقه بندی کرد ]12[.در سال 1992 پرفسوررابرت کاپلان استاد دانشگاه هاروارد ودكتر دیوید نورتون بعداز انجام تحقیقاتی یك ساله با همكاری 12شركت ، مقاله ای منتشر کردند به عنوان کارت امتیازی متوازن سنجه های محرک عملکردی كه درآن رویكرد جدید مدیریتی برای اندازه گیری عملكرد ، با عنوان كارت امتیازی متوازن توسعه یافته بود]13[در اواسط سال 1993نورتون وکاپلان کارت امتیازی متوازن را بع عنوان وسیله ای جهت کمک به شرکت ها به منظور تبدیل استراتژی به عمل استفاده کرد .در این حین با رویکرد کارت امتیازی از حدود 25-20شاخص با استفاده از 4 جنبه مندرج در BSC موفق شد یک دیدگاه فراگیر واجرایی از استراتزی در کل سازمان ایجاد کنند وبرای اینکه شرکتها عملکرد فرآیندهای موجودشان را بهبود وبه صورت راهبردی درآوردند آنها اقدام به دومین مقاله خود با عنوان کارت امتیازی متوازن در عمل شدند ]15[.درسال 1996همین دونویسنده در مقاله ی دیگر با عنوان کاربرد کارت امتیازی متوازن یک سیستم مدیر یک استراتژیک به این مسئله پرداختن كه روش ارزیابی متوازن یک چارچوب مرکزی سازمان دهنده برای فرایندهای مهم مدیریتی برای تنظیم اهداف شخصی وگروهی ، نظام جبران پاداش،تخصیص منابع ، برنامه ریزی وبودجه ریزی وبازخورد استراتزیک ویادگیری نیز استفاده کرد ]16[.

كارت رزیابی متوازن
ارزیابی متوازن رویكردی است كه با اندازگیری واقعی عملكرد ( از ابعاد مالی وغیر مالی )ومقایسه با اهداف از پیش تعیین شده به ما نشان می دهد تا چه حد راهبردهای برگزیده مارابه سمت هدف های شركت گرایش داده است وراهبردهای نقدم در اولویت را برای رسیدن به هدف های از پیش تعیین شده به ما معرفی می كند ]4[ارزیابی متوازن تلفیقی از معیارهای عملكردی است كه شاخص های عملكرد گذشته ، جاری و نیز آتی را شامل می شود ومعیارهای غیر مالی رادركنار معیارهای مالی قرار می دهد . ارزیابی متوازن دید همه جانبه ای را از آنچه درداخل یا خارج از سازمان در حال وقوع است ، برای مدیران سازمان ها ارائه می دهد .بسیاری از شركتها بزرگ از این روش برای ارزیابی تاثیرات تصمیمات راهبردی بر كارمندان ومشتریان وسود آوری استفاده می كنند .]8[

هدف پژوهش
1) هدف از پژوهش شناسایی مهمترین مولفه های تاثیر گذار در ارزیابی عملکرد سازمانی براساس روش ارزیابی متوازن و فراگیری وهمسو كردن كل شركت با اهمیت نسبی اهداف استراتژی وعملیات مبتنی برآن است. بنابراین چیزی كه در این تحقیق جستجو می شود كه ارزیابی عملكرد نه تنها اطلاعات معتبروصحیح در اختیار مدیران قرار می دهد و در اتخاذ تصمینات استراتژیك یاری می كند بلكه اطلاعات جامع ومناسبی هم در اختیار كاركنان قرار می دهد .ازاین رو هدف پژوهش ازانتخاب روش كارت امتیازی متوازن چارچوبی برای راهنمایی در رسیدن به رسالت و آرمانها ی شركت ملی گاز ، منطقه كردستان كه بوده است .
مراحل پیاده سازی ارزیابی متوازن
سلسله مراتب متعددی برای فرآیند ساخت یک ارزیابی متوازن وجود دارد . این رویه که ارائه می شود ، تنها یکی از رویه ها دراین زمینه است ولزوماً به معنی ارجحیت آن نسبت به سایر رویه ها نیست .لیکن به نظر نکارنده گان الگوی زیر روند منطقی تری نسبت به سایر چارچوب های پیاده سازی ارزیابی متوازن به دست می دهد .همان طوری که در نمایشگر مشخص است ، پیاده سازی عملی سیستم ارزیابی متوازن ، می تواند به مرحله کلی تقسیم شود .

یکی از مراحل فوق طراحی نقشه ا استراتژیك برای شركت گاز استان كردستان است که در نگاره زیر آمده است

نگاره 3: نقشه استراتژیك شركت گاز استان كردستان
برنامه عملیاتی
برای تحقق بخشیدن به مضامین واهداف استراتژیك ، فر آیندهای موثر برای هر مضمون شناسایی شدند ( فرآیندهای استراتژیك ).نمودار علت ومعلولی همین فرآیندها ومضامین مرتبط را نمایش می دهند .در این نمودارها پس از معرفی ایده ها (برای هر مضمون استراتژیك)و فرآیندهای لازم در تحقق آنها و اشاره به نوع ضعفها و قدرت ها در فرآیندها اشاره دارد .

در این میان ضعف ها وقدرتهای در شركت گاز استان كردستان شناسایی شد .
توانمندیهای شناسای شده ضعف های شناسایی شده
در اختیار داشتن نیروی متخصص جوان ساز وکار ضعیف و نامطلوب تخصیص بودجه از ستاد
توانایی شرکت در انجام پروؤه های کلان وملی ضعف در جذب نیروی انسانی
امکان جذب بودجه مناسب برای انجام فعالیتها وجود بازار کار جذاب تر برای نیروی متخصص
امکانات استفاده سریع وبهینه از بانکهااطلاعاتی نداشتن سیستم پاداش وتشویق فردی
همکاری با دانشگاهها ومراکز علمی همسو نبودن پرسنل با استراتژی شرکت
روند روبه رشد فرهنگ مدیریت کیفیت کمبود عملکرد در مدیریت نام
روند روبه رشد فرهنگ حفظ محیط زیست آگاه نبودن عموم از روند پروژه ها به صورت قبل درک
انعقاد قرار دادهای خرید مستقیم با تامین کنندگان کالا توجه نکردن به رشته های علوم انسانی
پتانسیل قوی جهت پشتیبانی
دارا بودن بستر و ساز وکار مشارکتی
توجه به کار گروهی
توجه اساسی به مدیریت کیفیت در تمامی شئون شرکت
رعایت اصل مشتری مداری
روش تحقیق
دراین تحقیق ، ادبیات مربوط به روش های مختلف بكارگیری كارت امتیازی متوازن مورد مطالعه قرارگرفته است وچارچوبی برای اجرایی كارت امتیازی متوازن به عنوان سیستمی نوین در ارزیابی عملكرد ، ساختاری بنیادی برای توسعه انتخاب شد .این چارچوب بابررسی مشخصات جنبه های ارزیابی در چهار دسته از عوامل ، طیف جامعی از شاخصهای موثر در شركت گاز استان كردستان را مورد بررسی قرارمی دهد
نوع تحقیق با توجه به هدف بررسی ارزیابی عملكرد در شركت ملی گاز ، منطقه كردستان با نظر سنجی از كارشناسان وكاركنان این شركت «كاربردی »است كه با استفاده از روش تحقیق « پیمایش »انجام پذیرفته است .
جامعه آماری ونمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش كل كاركنان ومدیران شركت گاز استان كردستان شامل ستاد مركزی در شهرسنندج وچهارده ناحیه گازرسانی در شهرستانهای تابعه بود كه تعدادآنها 420نفر است ، براین اساس نمونه آماری تحقیق مشتمل بر بخشی از جامعه یاد شده است كه با روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند . حجم نمونه آماری نیز با استفاده از فرمول زیر 105نفر به دست آمده است .
به طوری zمیزان اطمینان در سطح می باشد pqبرآورد واریانس وdمیزان خطای مجاز می باشد .برای برآورد حجم نمونه ، میزان اطمینان رادر سطح 95% و مقدار اشتباه مجاز را در سطح 8%در نظر گرفته شده است .
ابزارجمع آوری داده ها
پرسشنامه كه بر پایه خصوصیات وعملكرد های شركت ملی گاز می باشد تنظیم شد كه اطلاعات مربوط به ارزیابی شركت را مبنی بر شاخص های کارت امتیازی متوازن در چهار جنبه جمع آوری می کند .در این روش پاسخ ها به صورت در جه بندی پنج گزینه ای مشخص شده که افراد پاسخ مناسب رابا علامت گذاری انتخاب کنند . از میان 105پرسشنامه 72مورد آن برگشت داده شد .
تحلیل عاملی واعتبار پرسشنامه ها
برای چهار جنبه كارت امتیازی كه مسئله تحقیق حاضر است 36شاخص در پرسشنامه منظور گردید كه 36شاخص مورد تحلیل عاملی قرار گرفت كه نتایج تحلیل عامل برای این متغیر به این صورت بوده كه جمع انباشته واریانس تبین شده 99/55بدست آمد در تحقیقات علوم انسانی فراوانی درصد تجمعی واریانس مربوط به مقادیر ویژه نباید کمتر از 50 باشد . بار عاملی هر یک از این سوالات نیز نزدیک به یک می‌باشد، بنابراین نتیجه می‌گیریم که سوالات برای سنجش متغیر از اعتباركافی برخورداراست .اعتبار پرسشنامه با استفاده از آلفای كرونباخ برای سوالات فرضیه رشد ویادگیری 85%برای فرضیه فرآیندهای داخلی 86%،برای مشتری وبازار 82% وبرای فرضیه مالی 79%بدست آمد .

ابزار وتجزیه وتحلیل اطلاعات
پرسشنامه از نوع مقیاس سنجش مورد استفاده از طیف پنج گزینه ای لیكرت بوده است . برای بررسی سؤالات پژوهشی نیز از روش آزمون T-Testبرای تعیین وضعیت متغیر ها، وهم چنین از روش تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی آنها استفاده شده است .
استفاده از شاخص های عملكردی برای اطمینان از اجرای استراتژی (اعتبار سنجی ):
مطالعه علمی از داده مصاحبه ونظر سنجی :
مرحله آخر، مرحله مرور و نتیجه گیری انجام پیاده سازی ارزیابی عملکرد در سازمان است که به دو طریق داخلی و خارجی انجام می پذیرد. در مرحله داخلی بازخورد نظر مدیران و پرسنل سازمان از روش ارزیابی عملکرد مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و در روش خارجی دستیابی به هدف های سازمان، به منظور تحلیل روش ارزیابی در سازمان، مورد بررسی قرار می گیردبا استفاده از این روش برای بدست آوردن روابط علت ومعلولی بین شاخص ها از نظر سنجی پرسنل استفاده شد .وبرای بررسی اطمینان از اجرای استراتژی ، جابجا كردن شاخص ها در مناظر ، حذف واضافه كردن شاخص و دخل وتصرف در نقشه ی استراتژیك ،در جهت كامل شدن نقشه استراتژیك از آزمون T-Testاستفاده در نگاره 7 آورده شده است
یافته های پژ وهش
باتوجه به مبانی نظری تحقیق ، شاخص های كه به منظور سنجیدن ارزیابی عملكرد شركت ملی گاز ، منطقه كردستان مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از :
نگاره 7
منظرهای كارت ارزیابی متوازن شاخص ها تعداد سوالات منظرهای كارت ارزیابی متوازن شاخص ها تعداد سوالات
رشد ویادگیری سرمایه انسانی 4 فرآیند داخلی فرآیند بهبود سطح پروژه ها 4
سرمایه اجتماعی 4 طراح وتوسعه 1
سرمایه سازمانی 3 بهره برداری 2
مالی رشد مالی 2 سازوكارداخلی 1
بهره وری 3 مدیریت وبرنامه ریزی 2
مشتری وبازار رضایت مشتری 2 مالی وپشتیبانی 2
مدیریت نام 1 نوآوری 3
فرهنگ سازی 2 جمع سوالات 36

قبل از آزمون فرضه ها باید از نرمال بودن یا عدم نرمال بودن متغیرهای تحقیق آگاهی یافته تا بتوان آزمون آماری مناسب را اجرا كرد ونتایج مطلوب دست یافت .
نگاره8 :آزمون كولموگروف- اسمیرنف
مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن تعداد پرسش شوندگان مقدار آماره كولموگروف- اسمیرنف مقدار احتمال P.Value نتـیجــه
رشد ویادگیری (فرضیه اول ) 72 082/1 192/0 نرمال است
فرآیند داخلی (فرضیه دوم ) 72 696/0 718/0 نرمال است
مشتری وبازار(فرضیه سوم ) 72 244/1 1/0 نرمال است
مالی(فرضیه چهارم ) 72 867/0 440/0 نرمال است
نتیجه آزمون t
برای بررسی نتایج آزمونها اگر احتمال آزمون بزرگتر از میانگین فرضی جامعه كه بنام test Valueبرچسب خورده است فرض پذیرفته در غیر اینصورت رد می شود .ازاین رو با توجه به داده های نگاره 10 در مورد رشد ویادگیری ، از آنجایی كه احتمال مشاهده شده بزرگتر از میانگین فرضی جامعه است(اختلاف 75/6+) می توان نتیجه گرفت كه درسطح اطمینان 95%فرضیه مبنی بر توسعه ورشد یادگیری كاركنان در شركت گاز استان كردستان مورد توجه است مهر تایید می گذارد . بدین معنی كه برنامه های آموزشی جهت رشد ویادگیری كاركنان شركت گاز استان كردستان با استراتژی های آموزشی واهداف ومإموریت مرتبط با آن است .سازمان پیشرفت كاركنان را برای موفقیت شركت ضروری میداند وتا حدی شاخص عملكرد كلیدی را در منظر رشد ویادگیری كارت ارزیابی متوازن مورد توجه قرار داده است .
در مورد فرضیه دوم در سطح اطمینان 95% احتمال مشاهده شده كه میانگین آزمون بزرگتر از میانگین فرضی جامعه است ، ازاین رو می توان اظهار نمود كه به نظر پاسخ دهندگان شركت یادشده ، فرآیند های داخلی بستر لازم را جهت دستیابی به اهداف استراتژی را برآورده می سازد .ولی این فرایندها با توجه پیشرفت سریع دنیای كنونی كند می باشد .
احتمال مشاهده شده در فرضیه سوم نیز میانگین آزمون بیشتر از میانگین فرضی جامعه بوده است می توان گفت كه رشد وتوسع منابع مالی در شركت گاز استان كردستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است .
در مورد فرضیه آخر ، داده ها حاكی از آن است كه فرضیه پذیرفته می شود ، بدین معنا كه مسئولین شرایطی مناسب را برای رضایت مشتریان وبازار را فراهم نموده ودر صدد بهبود ارائه خدمات ومشتری محوری می باشند .

One-Sample Statistics
نگاره 9:نتایج آزمون t
منظر N Mean Std. Deviation Std. Error Mean
رشد ویادگیری 72 75/39 78903/7 91795/0
فرآیند های داخلی 72 93/52 56822/9 12767/1
مالی 72 70/17 60844/5 66096/0
مشتری 72 20/18 14164/4 48810/0
One-Sample Test
منظر Test Value1=33 Test Value 2=45 و = Test Value 315 و = Test Value 4 15
t df Sig. (2-tailed) Mean Difference 95% Confidence Interval of the Difference
Lower Upper
1. رشد ویادگیری 353/7 71 000/0 75/6 9197/4 5803/8
2 فرایندداخلی 033/7 71 000/0 93/7 6820/5 1791/10
3 مالی 077/4 71 000/0 70/2 3765/1 0124/4
4 مشتری 573/6 71 000/0 20/3 2351/2 1816/4
درهر چهار فرضیه آماره آزمون t طبق نگاره 11 در ناحیه قرار می گیرند .بنابراین در سطح 95درصد می توان گفت كه مشاهدات دلالت كافی برتایید دارد .وفرض رد می شود .

نگاره 10:موقعیت ناحیه و

آزمون فرضیه ها نتیجه آزمون
نمی توان گفت توسعه ورشد ویادگیری كاركنان در شركت گاز استان كردستان مورد توجه است
توسعه ورشد ویادگیری كاركنان در شركت گاز استان كردستان مورد توجه است تایید

` نمی توان گفت فرایند های داخلی كسب وكار شركت گاز استان كردستان دستیابی به اهداف استراتژی رابرآورد می سازد
فرایند های داخلی كسب وكار شركت گاز استان كردستان دستیابی به اهداف استراتژی رابرآورد می سازد تایید

نمی توان گفت رشد وتوسعه منابع مالی شركت گاز استان كردستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir