توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانشجویی مقاله آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟ با pdf :

آیا بین فنگ شویی و آئین زرتشت ارتباطی وجود دارد؟

منابع و مآخذ:
1- نام كتاب: دین بهی و فلسفه زرتشت، مؤلف: مهرداد مهرین، ناشر: انتشارات فروهر. تاریخ چاپ 1362، نوبت چاپ اول
2- نام كتاب: دیدی نو از دینی كهن فلسفه زرتشت، مؤلف: دكتر فرهنگ مهر، ناشر: انتشارات: دیبا، تاریخ چاپ 1374

3- نام كتاب: طراحی نظم به شیوه فنگ‌شویی، مؤلف: كارن كینگستون، ترجمه گیتی خوشدل، نشر پیكان- تهران: 1379
4- نام كتاب: فنگ شویی برای امروز، مؤلف: كوان لائو، ترجمه: محمد قرچه داغی، تهران: پیكان، 1381- ص 134

5- نام كتاب: فرهنگ و زندگی و سكونت بر اساس حكمت سنتی چینی، مؤلف: درك والترز؛ ترجمه جواد سید اشرف- تهران: آویژه، 1376- ص 277
6- http. www. Zartosht 83 Persian blog. Com
7- http. www. Farvahar. Blogsky. Com
8- http. www. Persian language .org. com
9- http. www. gatha. Org. com

پیش‌درآمد
ما در جهانی به سر می‌بریم كه امور آن بسیار پیچیده، تودرتو و تا حدودی حیرت‌آور است. مردم با اعتقادات دینی گوناگون در آن زیست می‌كنند. تنوع ادیان (religiousdiversity) به قدری زیاد است كه حتی یك گزاره‌ی آن ها در یك قالب نمی‌گنجد. این كثرت ها نه تنها در حوزه‌ی دین و اعتقاد دینی بلكه در حوزه‌های فرهنگ، زبان، اندیشه، عالم، فلسفه، هنر، تمدن و ده‌ها مقوله‌ی دیگر نیز سرایت كرده است.

امروزه انسان‌ها، متدینان، دانشجویان و جهان گردان در اثر ارتباطات بین‌المللی، در حال دادوستد علمی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و… می باشند. دهكده‌ی جهانی به این ارتباطات شدت داده شده است و همین امر، سبب توجه اندیشمندان به فرهنگ‌ها، ادیان، علوم و فلسفه‌های مختلف شده و منشاء كشف اختلاف‌های فرهنگی و تبیین آن گردیده است.

درحال حاضر، ما با انواع ادیان آسمانی و زمینی از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، و بودیسم و مذاهب شیعی، سنی و فرقه‌های مورمونیسم وحدت گرایی، پروتستانیسم، كاتولیك، آیین‌نو كنفوسیوسی و… روبه رو هستیم و ناچاریم درباره‌‌ی این كثرت‌ها، دیدگاه و تفسیری داشته‌باشیم و در زمینه‌‌ی حقانیت‌، هدایت یا بطلان و ضلالت آن‌ها داوری كنیم.

هدف:
با وجود تنوع و تكثر ادیان و مذاهب، نمی‌توان از ترابط و تشابه ادیان غافل ماند؛ گرچه شاید نتوان در میان تمام ادیان و مذاهب، یك عقیده یا عمل مشترك یافت ولی پاره‌ای از عقاید و مناسك و مراسم در برخی از ادیان و مذاهب بی‌شباهت با هم نیستند. در این مقاله به مقایسه فلسفه فنگ‌شویی و مذهب زرتشت می‌پردازیم و در صورت وجود تفاوتها و شباهتهای موجود را بررسی می‌كنیم.

كلید واژه‌ها:
1- فنگ‌شویی: باد و آب
2- جئومانسی: پیشگیری
3- تای جی: نهایت مطلق

فنگ‌شویی را می‌توان هنر طراحی نظم موزون نامید، و ریشه‌های آن را باید در جهان‌بینی تائویسم و باورهای آن جستجو كرد. تائوئیسم در آغاز به عنوان یك فلسفه یا جهان‌بینی، بر وفاق موزون بین انسان و محیط او برای دستیابی به آرامش و توازن تكیه داشت، اما در طی قرون تحت تاثیر عوامل مختلف تبدیل به مذهب غالب در چین شد.

در گمان چینی های باستان، موقعیت و جهت پدیده‌ها در فضا حائز اهمیت والایی است. نحوه قرارگیری محل سكونت و كار، اشیاء و سایر مایملك انسان كه او را از هر سو احاطه كرده اند، قادر به تأثیر گذاشتن بر رفتار و روان اوست. درفرهنگ بومی و اسطوره های چینی، این تأثیرات شكل رفتار و شخصیت بیرونی انسان را در جهت مثبت یا منفی، دوستانه یا غیردوستانه و بالاخره موزون یا موزون تعیین می‌كنند.

هنر بومی چین موسوم به فنگ‌شویی، یا طراحی استقرار اشیاء برای خلق زندگی متوازن و موفقیت‌آمیز است. این حكمت باستانی ابزار لازم جهت نیل به آرامش و رشد انسان را از طریق تعیین چگونگی ارتباط وی با اشیاء و محیط پیرامون فراهم می‌سازد؛

استقرار اشیاء به گونه‌ای كه مردم (انسان)، محیط زیست (خاك) و روان (آسمان) با تشكیل وحدتی موزون، زمینه های پیشرفت انسان را ایجاد كنند. در سنت‌های جوامع غربی نیز نظریات مشابهی وجود دارد كه جئومانسی یا پیشگویی از طریق تفسیر اشكال و خطوط محیط اطراف نامیده می‌شود.

معنای لغت چینی فنگ باد و معنای شویی آب می‌باشد. عبارت «باد و آب» نماد «صعود باد به قله كوه» و «اوج گیری آب درموج» است كه در صورت همنوایی، رفتار و كردار انسان را به سوی تعالی پیش می‌برند. ریشه‌های فنگ‌شویی را باید در ستاره‌شناسی كهن، علم جغرافیایی قدیم، حكمت محلی چین، جهان بینی و فلسفه تائوئیستی، و طالع بینی چینی مندرج در ئی‌جینگ (یكی از متون كلاسیك چینی كه ئی چینگ یا كتاب دگرگونی‌ها نیز نامیده می‌شود) جستجو كرد.

حكمت سنتی فنگ‌شویی (در تمامی مكاتب مختلف آن) عموماً‌ از طریق ارتباط استاد با شاگرد و یا پدر با پسر از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.

قطب‌نمای سنتی چینی علاوه بر جهت یابی، در واقع دایره المعارف متحركی است كه با طراحی ویژه خود تمام اطلاعات مورد نیاز پیروان مكاتب مختلف فنگ‌شویی را ارائه می‌كند.

قطب نمای فنگ شویی
در مركز این دایره‌ یك قطب‌نمای فلزی معمولی با عقربه‌ای مغناطیسی نصب شده است كه نیمی از آن قرمز (نشان دهنده شمال) است. دور قطب نمای فلزی دایره‌های هم مركزی به رنگ‌های قرمز و سیاه قرار دارند كه حاوی اطلاعات فنگ شویی هستند.

تاریخ مختصر فنگ شویی:
توسعه تاریخی فنگ‌شویی و توسعه ستاره‌شناسی طالع‌بینی چینی به هم پیوسته‌اند. شروع فنگ‌شویی به عصر اساطیر باز می‌گردد، هر چند هیچ سند تاریخی قابل اتكایی درباره زمان دقیق آن و ابداع‌كننده‌اش در دست نیست. ارتباط فنگ شویی با قطب‌نما باعث شده كه آغاز آن را با اختراع قطب‌نما همزمان بدانند، كه به امپراطور زرد نسبت داده می‌شود.

فهرست هفت‌ مكتب اصلی فنگ‌شویی كه در زمان سلسله‌های تانگ و سونگ به وجود آمدند و تا امروز نیز اعتبار خود را در نزد پیروان فنگ‌شویی حفظ كرده‌اند، ذكر می‌شود:
1 روش مركب نه ستاره، هشت ورودی و باگوا
2 ورودی حیرت‌انگیز و جای فراری
3 پنج عنصر كهن
4 كوه‌های دوگانه، سه توازن، و پنج عنصر
5 باگوا و پنج عنصر
6 خلاء عمیق و پنج عنصر
7 پنج عنصر هونگ‌فن

نظریه فنگ‌شویی كیهان شناسانه است و بر اساس نظریات انتزاعی تائوئیسم درباره رابطه كیهان و انسان شكل گرفته است. هدف آن ایجاد وحدت میان آسمان، زمین، انسان و ماده از طریق نیرویی به نام تای‌جی (نهایت مطلق) است.

نمودار كیهان شناسی فنگ شویی
جنبه‌های اصلی كیهان شناسی فنگ شویی در عبارات زیر نهفته است:
آسمان مفهومی است كه در برگیرنده خدایان، ارواح، ستارگان (با دو معنای نجومی و اسطوره‌ای)، زمان (گردش فصول و تأثیرات آن) و تمامی مسائلی است كه مربوط به نیروهای مرئی و نامرئی كیهان می‌گردد.

به اعتقاد چینی‌های باستان، تای‌جی منشاء و مبداء كائنات بوده، حاوی دو نیروی متضاد یین و یانگ است.
كی فاقد شكل، حجم و بعد است اما از طریق آن تمام آنچه در كائنات وجود دارد، اعم از مرئی و نامرئی، موجودیت می‌یابد.

چینی‌ها تصور می‌كردند كه مردم باید با تقویت كی و حفاظت از آن، رشد مداوم و جاری بودن آن را تضمین می كنند.

عوامل طبیعی
آب: آب در فنگ‌شویی ابزاری مفید شناخته می‌شود. به عبارت دیگر هر جا آب وجود دارد، حیات و رونق نیز موجود است.
در فنگ‌شویی معاصر، آب نماد ثروت است دارای نیروی جادویی برای نابودی عوامل مزاحم در محیط‌های داخلی و خارجی می‌باشد.
علم عداد: معانی نمادین اعداد، كه در فنگ‌شویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
2 9 4
7 5 3
6 1 8

مربع لوئوشو از نه مربع كوچك تر تشكیل شده كه به نه كاخ معروف هستند و در هر یك از آنها عددی درج شده است. این اعداد از هر جهتی كه خوانده شوند (راست‌، چپ، بالا، پایین و یا قطری) در مجموع عدد پانزده را می‌سازند. عدد پانزده تركیبی از پنج و ده است. پنج نماد افتخار و ده معرف وحدت و كمال است.

كاربرد علم اعداد در فنگ‌شویی انعطاف‌پذیر است و در برخورد با آن باید خلاقیت و تخیل را به كمك طلبید. اعداد تقربیاً در تمام موارد مرتبط به نظم مبلمان، اشیاء و خصوصیات درون یك فضا قابل استفاده‌اند.

مشخصات معماری
در فنگ‌شویی باید از استقرار ورودی اصلی خانه و پنجره‌های آن در محدوده ورودی‌های وسیع ساختمان‌های بزرگ یا ورودی گورستان شدیداً اجتناب كرد.

گوشه‌های داخلی و تقاطع دیوراها:
تقاطعات تند دیوارها و زوایای تیز ْ90 : در فنگ‌شویی مقبول نیستند و گوشه‌های گرد، اشكالی با خطوط منحنی و لبه های نرم به آنها ترجیح داده می‌شوند. نورپردازی شاید بهترین روش برای تلطیف گوشه‌ها و لبه‌های تیز داخلی باشد.

آشپزخانه و سرویس
محل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به دلیل تاثیر مستقیم به روی سلامتی ساكنان خانه دارای اهمیت ویژه‌ است در فنگ‌شویی به قرارگیری آشپزخانه در مركز نام «قلب سوزان» اطلاق می‌شود و باید كلی اجتناب كرد. و این كه باید همواره دارای هوای تازه باشد.

سرویس‌های بهداشتی اگر چه از فضاهای مرتبط با آب هستند و آب در فنگ‌شویی عنصری دوستانه تلقی میشود به دلیل ارتباط آنها با فضولات، كثیفی باید به طور صحیحی مكان یابی شوند. فنگ‌شویی به این باورند كه استقرار سرویس‌های بهداشتی در قسمتهای بد موجب دفع نحوست می‌شود .

نتیجه:
بنابراین آیین فنگ‌شویی معرف ذهن بشر و روح او است كه برای رسیدن به تعادل و توازن باید با آسمان، زمین و ماده به وحدت برسد. دستیابی به این تعادل و توازن نیازمند برقراری اتحادی مثبت با تمام نیروهای طبیعت و فراهم ساختن شرایط برای به جریان افتادن موزون آنها در جهت غنای زندگی است.

فلسفه دین زرتشت:
پیش درآمد
خدایا چنان ساز كاین داستان شود گرم از آتش باستان
كه یاد آورد این نام ز ایران زمین ز آیین نیك و ده راستین
زرتشت پیامبر بزرگ اریائی، یكی از جمله نوادر اندیشمندان جهان است. درباره دوران زندگی وی آگاهی درستی در دست نیست، اما قدر مسلم آن است كه دانشمندان بر اساس و پایه پژوهشها و بررسیهای انجام شده زمان زندگی وی را از 1500 تا 3000 سال پیش از میلاد میدانند.

آموزشها و فلسفه و جهان‌بینی زرتشت از همان دوره‌های كهن مورد توجه حكما و فلاسفه بزرگ جهان بوده است. اندیشمندان جهان باستان چون فیثاغورس، ارسطو، افلاطون و… با افتخار و غرور از زرتشت و فلسفه وی یاد كرده‌اند. در حكمت اشراق اهمیت و اعتبار و دیدگاههای وی زمینه ساز بسیاری از تحولات در فلسفه و حكمت شد. فلسفه عمیق زرتشت، از افلاطون تا هگل را از جنبه‌های متفاوت و سرشار خود برخوردار كرده است و نیچه مرد برتر را در وجود این بزرگ مرد تاریخ یافته و معرفی نموده است.

زرتشت نخستین پیغمبری بود كه در آن دوران كهن خدای واقعی را شناخت و یكتاپرستی را مطرح كرد. در فلسفه بران بود كه دو گوهر همزاد در آغاز در عالم تصور پیدایی یافتند كه یكی نیكی و آن دیگری بدیست.

سروده‌های زرتشت كه در میان تمام آثار دینی جهان مشخص و متمایز میباشد. موسوم است به گاثه‌ها، گاث‌سرودی است كه با سدای خوش و آهنگین خوانده می‌شود و 17 قطعه می‌باشد.
یكی از بزرگترین مسائلی كه فلاسفه و انبیاء با آن روبرو بوده‌اند توجیه علت وجود زشتی و بدی در جهانی كه پر از نیكی، زیبایی و هوشی نیز می‌باشد بوده است.

از دو گوهر همزاد را كه یكی بنام سپنتا مینو (روح افزایشی) و دیگری بنام انگره‌مینو (روح كاهشی) خوانده می‌شود میتوان بصورت ذیل درآورد:

سپنتامینو= سپنته+ مینو
مقدس و روشن خوی = خوی نیك
نیك منش
انگره مینو و با انگرمن (اهریمن) = انگره + مینو
= خوی بد
بد خوی
زرتشت كه در طول عمر با بدیها به مبارزه پرداخت، و با تیره درونان جنگ كرد ثابت نمود كه او یك زاهد گوشه‌نشین نیست بلكه یك مبارز دلیر است.

هدف زندگی آدمی بطور قطع تعیین شده است و آن طی راه درستی جهت وصول به خدا و نیكی است. این عمل را میتوان به سه طریق بانجام رساند.
1- از طریق دانش
2- از طریق محبت
3- از طریق عمل
درباره این سه طریق اشاراتی در اوستا شده است ولی راهی كه روی آن تاكید گردیده راه عمل است.

پیام زرتشتی «عمل» است. عمل صحیح و درست كه از طریق آن بتوان انگره مینو را كاملاً مغلوب و دربند كرد.
آتش: نماد راستی و زندگی
از آن بدیر مغانم عزیز می‌دارند كه آتشی كه نمیرد همیشه دردل ماست
آتش زیباترین و مهمترین نمودی است ك ما می‌شناسیم. بعلاوه پاكترین شئی هم هست و در عین حال كه كثیفترین اشیاء را در خود حل و نابود می كند و خود هرگز ناپاك نمی‌شود.

هدف زرتشت از فراخواندن مردم به نیایش آتش آن است كه از اهمیتی كه این عنصر زیبا و مفید در زندگیشان دارد متبه بشوند و بآ‎تش بصورت یك فرشته آبادكننده جهان احترام بگذارند و از آن در ویران كردن جهان سوء استفاده ننمایند.

اندیشه نیك
قوانین اخلاقی كه زرتشت تعلیم داده یكی از عالیترین و ساده‌ترین مقررات اخلاقی جهان است. منظور اخلاق ساده زرتشت، شعار اندیشه نیك، كردار نیك و گفتار نیك باشد كه در واقع جوهر اخلاق است و با پیروی از آن میتوان بكمالات انسانی رسید.

این سه اصل آن چنان پایه و اساس محكمی دارد «كاخی كه زرتشت بر روی سه ستون بلند و زیبای اندیشه نیك، گفتار نیك و كردار نیك استوار داشته هیچگاه ویران نخواهد شد.»

آری، پاكی اندیشه سنك بنای كاخ با شكوه اخلاق است. بقول نگركار «زرتشت روح حقیقی دین خود را در شعار معنوی معروف خود یعنی اندیشه نیك، گفتار نیك و كردار نیك گنجانیده است.

گاتها
مهمترین و اصلیترین قسمت اوستا، گاتهاست كه هم قدیمی‌ترین كتاب ادبی و فلسفی ایران بشمار می‌رود و هم كهن‌ترین كتاب مقدس دینی جهان محسوب می شود یك قسمت از گاتها سروده خود زرتشت است قسمت‌هائی را هم شاگردانش سروده‌اند.

اوستا
اوستا مهین نامه مینوی ایران به شكلهای گوناگون بیان گردیده است از قبیل اوستا- ابستا- استا- وستا، ایستا- اویستا- اوستاك.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir