توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  دانشجویی مقاله تخت جمشید و معماری تحت word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانشجویی مقاله تخت جمشید و معماری تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی دانشجویی مقاله تخت جمشید و معماری تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن دانشجویی مقاله تخت جمشید و معماری تحت word :

مقدمه

تخت جمشید را میتوان مشهورترین مجموعه از دوران باستان در ایران به شمار اورد كه در سطح جهانی نیز كاملن شناخته شده است احداث این مجموعه در دوره داریوش هخامنشی در حدود سال های 518 تا 520 پ.م شروع شد و در دوره پسر او خشایار شا نیز ادامه یافت در دوره پادشاهان بعدی هخامنشی نیز فعالیت هایی در زمینه توسعه این مجموعه صورت گرفت یكی از ویژگی های این مجموعه این است كه پیش و پس از ان مجموعه ای با ان عظمت در تاریخ ایران ساخته نشده و هنوز هم منحصر به فرد است ویژگی مهم دیگر تخت جمشید این است كه بزرگترین مجموعه ی طراحی شذه از دوران باستان است كه افزون بر عظمت

وشكوه جنبه ای ائینی نیز داشته است برخی از پژوهشگران اظهار داشته اند كه تخت جمشید یك جایگاه صرفا ائینی و مذهبی بوده است در حالی كه در این پروژه نشان داده شده كه تخت جمشید گونه ای از دژها ی حكومتی – تشریفاتی وسكونتی بوده كه از لحاظ ائینی نیز اهمیت داشته است بازتاب نمادگراییائینی را نه تنها در نقشه ی بناها وطراحی مجموعه بلكه در طراحی نقوش نیز می توان مشاهده كرد به همین ترتیب در شكل نقشه ی اپادانا نیز نوعی نمادپردازی عالی را می توان مشاهده كرد كه مجموعه ستونهای ان نیز كه 72 است تاییدی بر همین نمادپردازی است امید است كه توانسته باشیم جلوه ها ی كوچك در ذهن شما عزیزان تداعی كنیم از بزرگترین مجموعه ی ایران و باستان و با این پروژه كوچك بار دیگر تمدن هزاران ساله كشورمان در زمینه هنرها و اثار باستانی به جهانیان بشناسانیم.

چگونگی شكل گیری و پیدایش تخت جمشید
هخامنشیان :
كوروش بنیان گذارحكومت هخامنشی از بزرگان قبیله ی پارس بودكه رهبری حكومت انان در اختیار داشت وی دراواسط قرن ششم پیش از میلاد (تقریبا در حدود سال 555 پ.م )در طی نبردی با اخرین پادشاه ماد موسوم به ایختوویگو وی را شكست داد وبا یكپارچه و متحد كردن قبایل مادو پارس بزرگترین و مقتدرترین حكومت ان دوران را پدید اورد.
كورش به مناسبت فتح بابل كتیبه ای از خود بر جای گذاشت كه متن ان حاكی از احترام وی به سایر ادیان و ملل است كوروش بیش از 25سال حكومت كرد وسرانجام در جنگی در سال 530 پ.م زخمی شد و پس از چند روز درگذشت.

شخصی به نام گئومات یكی از مهم ترین مدعیان سلطنت بود كه در پاساگارد از داریوش شكست خورد داریوش در سال 521 پ.م در پی غلبه بر مخالفان قدرت را به طور كامل در دست گرفت.
وی دستور داد سنگ نبشته ای بر روی قسمتی از كوه واقع در كنار جاده مهمی كه از ری تا بابل ادامه داشت در محلی بنام بیستون در نزدیكی كرمانشاه پدید آید تا پیروزی او بر دشمنانش در آن درج شود. داریوش در حدود سالهای 520 تا 518 پ.م محوطه ای مصخره ای را در (ش. غ) كوه رحمت كه نام كهن آن را كوه مهر دانسته اند
واقع در حدود 57 كیلو متری شمال شرقی شیراز- انتخاب كرد و فرمان داد تا مجموعه و تختگاهی شكوه مند كه امروز با نام تخت جمشید معروف است در آنجا بر پا شود. در دوره حكومت او كه نزدیك به 36 سال بود بخشهای از عرصه ای كه بعدها به تخت جمشید موسوم شد ساخته شد.

پس از او پسرش خشایار شاه به مدت 20 سال سلطنت كرد . در زمان وی كارهای عمرانی مهمی درصفحه ی تخت جمشید صورت گرفت و تالارها و بنا های جدیدی در انجا ساخته شد درحكومت برخی دیگر از پادشاهان هخامنشی (اردشیراول با 42 سال داریوش دوم با 20 سال اردشیر دوم با 43 سال اردشیر سوم با 21 سال و سرانجام داریوش سوم با 6 سال حكومت) فعالیتهای عمرانی در تخت جمشید صورت گرفت تا اینكه بر اساس برخی از شواهد و اسناد موجود اسكندر مقدونی در سال 330 پ.م به ایران حمله كرد و به شاهنشاهی هخامنشی پایان بخشید و قسمت هایی از كشور را تصرف كرد و صفه ی تخت جمشید را به آتش كشید.

تخت جمشید را چرا و چگونه ساختند؟
تخت جمشید را چنان كه داریوش در كتیبه ای به آن به عنوان یك دژ اشاره كرده است باید نمونه ای از این گونه ارگ های سكونتگاهی- حكومتی- تشریفاتی دانست .به عبارت دیگر تخت جمشید یكی از پایتخت های هخامنشیان بود كه در ایامی كه هوای منطقه پارس مناسب بود در آنجا اقا مت می كردند و البته مراسم آیین های بسیار كهن وبا اهمیت نوروزی از سوی حكومت هخامنشی در این جایگاه بر گزار می شود.
باید توجه داشت كه تخت جمشید مانند سایرارگ ها یا دژ ها در میان بیابان و دور از مراكز سكونت گاهی نبود بلكه آن را در كنار شهری آباد وبزرگ ساخته بودند.
بنابراین الگوی ساختن تخت جمشید در كنار یك شهر مانند برخی دیگر از شهرهای ایرانی پیش از اسلام و همچنین در دوران اسلامی بوده است و آنجا را می توان نوعی ارگ یا دژ حكومتی- سكونتگاهی دانست كه بخشی از امور حكومتی سیاسی اداری واقتصادی امپراتوری هخامنشی در آنجا انجام می شد .البته كتیبه ای از داریوش درباره ی شیوه ی ساختن كاخی در شوش وجود دارد كه گویای چگونگی انجام فعالیت های بزرگ ساختمانی در آن دوران است ومی توان حدس زد كه در ساختن تخت جمشید از همان شیوه استفاده شده است.

در ساختن بنا های بزگ ومهم از مصالح و مواد غیربومی نیز استفاده می شد و در برخی از بخش ها ی ساختمانی از بهترین انواع سنگ چوب وسایر مواد و مصالح اصلی و نیز مواد تزیینی شناخته شده در سرزمین های تابع امپراتوری هخامنشی بهره می بردند.
البته با سایر اطمینان می توان اظهار داشت كه برنامه ریزی طراحی و نظارت كارها در مقیاس كلان بر عهده ی معماران و هنرمندان ایرانی بوده است و چنان كه در بخش بعدی اشاره خواهد شد الگوهای اساسی طراحی معماری وشهری در این مجموعه كاملا” ایرانی است.

كاخ ها- تالارها و بخش های مهم تخت جمشید
انواع فضا ها و عرصه ها:
1- تالارها یا كاخ های حكومتی و تشریفاتی:
در تخت جمشید دو تالار یا كاخ بسیار با عظمت و با شكوه وجود داشت كه چنین كاركرد هایی داشتند انها عبارتند از:
تخت جمشید را همان گونه كه داریوش در كتیبه ای به آن اشاره كرده است می توان نوعی دژ یا ارگ حكومتی دانست كه جایگاهی برای اداره ی كشور و برگزاری مراسم رسمی و مذهبی و پذیرای های مهم و با شكوه و تجمع های حكومتی و اقامتگاه پادشاه و نزدیكان او بود.فضاها و عرصه های مهم تخت جمشید را به شرح زیر می توان طبقه بندی كرد :
– تالار یا كاخ اپادانا در جبهه ی شمال غربی صفه ی تخت جمشید و در نزدیكی پلكان اصلی و بزرگ ورودی
– تالار یا كاخ صد ستون در جبهه ی شمال صفه

2- كاخ های سكونتگاهی یا سكونتگاهی-تشریفاتی:
كاخهای سكونتگاهی یا سكونتگاهی-تشریفاتی تالارها و كاخهایی را در برمی گیرد كه بیشتر برای سكونت و نیز برای پذیرایی ها ومراسم و جشن ها و تجمع های كوچك رسمی یا نیمه رسمی وخانوادگی و مانند آن مورد استفاده قرار می گرفت برخی از این گونه كاخها عبارتند از:
– كاخ داریوش یا تالار آینه واقع در جبهه ی جنوبی آپادانا
– كاخ هدیش واقع در جبهه ی شمال غربی مجموعه ی حرم سرا

– كاخ اندرون (موزه ی فعلی تخت جمشید) واقع در جبهه ی شمال شرقی مجموعه حرم سرا
– كاخ مركزی واقع در منتهی الیه جنوبی فضای واقع بین آپادانا و كاخ صد ستون.
3- عرصه زندگی خوانوادگی: اندرونی یا حرمسرا
4- خزانه:

خزانه محل نگهداری انواع اشیاء و لوازم مهم مانند بخشی از جواهرات و اشیاء گران قیمت جنگ افزارها وآذوقه ولوحه های مربوط به فرمان ها و حسابرسی ها و سایر كالاها و لوازم با ارزش بود. خزانه در جبهه ی جنوب شرقی صفه و به شكلی مجزا و مستقل از سایر بخشها ساخته شده بود.

5- فضاهای ورودی و دروازه ها
6- آرامگاه ها یا دخمه ها
7- عرصه ها و فضاهای خدماتی و نظامی
صفه تخت جمشید

داریوش برای ساختن مجموعه كاخ ها خزانه و سكونتگاه ها یا به عبارت دیگر ارگ حكومتی در دامنه كوه رحمت فرمان داد تا صفه یا سكویی بزرگ به درازای 455 متر و پهنای 300 متر آماده كنند.
برای این بخش های دیگری را كه گودتر از سطح دلخواه بود با خرده سنگ و ملاط پر می كردند و همچنین در برخی جبهه ها به ویژه جبهه ی غربی و قسمتهای از جبهه جنوبی و شمالی دیوارهایی با ضخامت زیاد با سنگ درست می كردند تا سطح صفه به شكل دلخواه فراهم شود. ارتفاع این دیوارها در برخی جاها تقریبا” به 15 مترمی رسد.
برای ورود به این صفه ابتدا یك پلكان ورودی در جبهه جنوبی ساخته شد و داریوش فرمان داد بر دیواره ی این پلكان نبشته ای به چند خط میخی عیلامی و بابلی پدید آید. وی فرمان داد در متن عیلامی این سنگ نبشته چنین نگارند) پیش ازاین در این مكان دژی وجود نداشت. به خواست اهورا مزدا من این دژ را ساختم ومن آن را استوار زیبا و مقاوم ساختم. همانطور كه میل من بود .) داریوش در این كتیبه اشا ره كرده كه وی برای نخستین بار فرمان ساختن دژ یا عرصه تخت جمشید را داده بود.

این عرصه صفه تخت جمشید نیز می نامند زیرا سطح آن از محیط اطرافش بالاتر است.
در زمان داریوش كاخ آپادانا سكونتگاهی داریوش و عمارت خزانه بر روی این صفه ساخته شد و برای دسترسی به آنها پلكانی درجبهه جنوبی صفه ساختند.
بر اساس كتیبه های كه در تخت جمشید پیدا شده است گفته اند كه در دشت پایین صفه سكونتگاهی پر جمعیت به نام (خوادایتشیه) وجود داشته كه در منابع بابلی نیز به آن اشاره شده است. پس از داریوش كارهای عمرانی مهمی در زمان خشایار شاه در صفه تخت جمشید صورت گرفت.
ایوان وپلكان شرقی آپادانا

ایوان شرقی 12 ستون در دو ردیف شش تایی دارد كه درگاه ورودی تالار در وسط آن ساخته اند.
به نظر میرسد كه ورودی اصلی كاخ آپادانا در ابتدا از جبهه شرقی آن بوده است و به همین سبب است كه مهمترین نقشی كه در تخت جمشید حجاری شد و حاكی از اهمیت این مجموعه به عنوان مركز حكومتی امپراتوری هخامنشی بود در نما های پلكان شرقی ایجاد شد زیرا همه میهمانان و سفرا و نمایندگان ایالتهای زیر فرمان امپراتوری و كشورهای دیگر از طریق آن به كاخ وارد می شدند. ورودی این ایوان مانند ایوان شمالی از دو پلكان دو طرفه تشكیل شده كه یكی در جلوی دیگری قرار گرفته است. شكل كلی نمای پلكان جلویی از سه بخش تشكیل شده است.برخی نكاتی كه بر اساس این حجاری به نظر می رسد چنین

است: پادشاه و چند نفر دیگر در زیر سایبانی قرار گرفته اند. در نقطه مركزی تصویر پادشاه بر روی نوعی تخت یا صندلی مجلل و مزین نشسته است. در دست راست او یك عصا یا چوب دستی بلند و در دست چپ او یك گل نیلوفر آبی قرار دارد. زیر پای او یك كرسی كوتاه طراحی شده و زیبا قرار دارد. پشت سر او شخص و پادشاه بر روی سكوی كوتاهی كه اندكی از سطح زمین بالاتر است قرار گرفته اند.و به این ترتیب درجایگاه متمایز و بلندتری نسبت به اطرافیان مستقر شده اند. این موضوع برای نشان دادن برتری آنان نسبت به سایرین بوده است. بعضی ازباستان شناسان معتقدند كه شخص برتخت نشسته داریوش و شخص ایستاده ولیعهد او خشایارشا بوده است.برخی نیز گفته اند كه شخص نشسته خشایارشا بوده است و ساختن ایوان وپلكان شرقی یا اتمام آن را به وی نسبت داده اند در هریك از دو طرف این صحنه دو حیوان یك شیر ویك گاو در حالی دیده می شوند كه شیر بر پشت گاو پریده و در حال دریدن اوست. برخی از پژوهشگران در تفسیر این صحنه نظریه های گونا گونی را ارائه داده اند كه یكی از آنها با مراسم نوروز و مجلس سلام عام نوروز كه

از ایام باستان تا دوران اخیر مرسوم بوده است سازگارتر است. بر این اساس شیر یكی از صورت های فلكی( برج اسد) و نشانه و نماد خورشید و همچنین نماد تابستان بوده است. گاو نیز یكی دیگر از صورت های فلكی(برج ثور) ونماد و نشانه زمستان بوده است. در این صورت پیروزی شیر بر گاو حاكی از رسیدن خورشید به منزل گاو است و منظور از آن فرا رسیدن نوروز و سپری شدن زمستان بوده است.البته می توان حدس زد كه به سبب كمبود سطح كافی برای نشان دادن مراسم سلام نوروز در یك محل نتوانسته اند تعداد واقعی نمایندگان را نشان دهند و چه بسا عده ی واقعی نمایندگان كشورها و مقدار هدایای آنان ونیزعده افسران ونظامیانی كه درمراسم سان ورژه شركت می كردند بسیاربیشترازآن بوده كه حجاری شده است.افزون براین می توان آنان رانمایندگان برگزیده گروه های بزرگترشركت كننده دانست كه می توانستند به جایگاه مخصوص نزدیك شوند.بین سطح مستطیل شكل همین پلكان وسطح مثلث شكل آن سطحی مستطیلی وجودداردكه كتیبه ای ازخشایارشا درآنِِِ است.

كاخ داریوش
این كاخ از یك تالار مركزی مربع شكل با 12 ستون و ایوانی در سمت جنوب تشكیل شده است .حیاطی نیز در جلوی این ایوان وجود دارد .در جبهه ی شمالی تالار مركزی دو اتاق بزرگ ستون دار وجود دارد كه در یك طرف هر كدام و در میان آنها اتاق هایی كوچك یا پستوهایی قرار دارند كه بنظر می رسد برای انبار از آنها استفاده می شد. نگاره ای از داریوش در محل ورود به تالار اصلی كاخ وجود دارد كه او را در حال خارج شدن از كاخ نشان می دهد .در این نگاره دو نفر در پشت سر داریوش قرار دارند یك نفر یك چتر آفتابی ودیگری یك مگس پران دریك دست وحوله ای در دست دیگر دارد . این دو نفر كوچك تر ازشاه نقش شده اند. حجاری ها و كتیبه های این كاخ نشان می دهد كه از آن به عنوان محل و فضای پذیرش برخی مراجعه كنندگان نیز استفاده می شده است .
توسعه ی بناهای تخت جمشید دوره ها ی مختلف

 

در زمان داریوش از میان بناها ی مهم تخت جمشید تنها كاخ آپادانا كاخ اختصاصی داریوش و احتمالا” قسمتی از فضای خزانه ساخته شد هر چند كه درهنگام حیات او برخی بخش ها و تزیینات این ساختمان ها نیز كاملا” به پایان نرسیده بود .
دروازه ی نیمه تمام
در جلوی حیاط كاخ صد ستون آثاری از دروازه ای وجود دارد كه چون براساس شواهد موجود كارهای ساختمانی آن به پایان نرسیده و نیمه تمام رها شده بود آن را (دروازه ی نیمه تمام) خوانده اند. به عبارت دیگر این دروازه را برای آمدن افراد در هنگام برگزاری مراسم و آیین های رسمی به كاخ صد ستون طراحی كرده بودند
خزانه

عمارت خزانه در بخش جنوب شرقی صفه تخت جمشید در خزانه مجموعه ی اندرونی و در جنوب كاخ صد ستون قرار داشت . مجموعه عمارت خزانه توسط چند خیابان از ساختمان های مجاور جدا و متمایز شده بود .
بخش هایی از این مجموعه در زمان داریوش طراحی و ساخته شد و به عنوان خزانه ی اسناد و اموال مورد استفاده قرار می گرفت.پس از مدت اندكی آشكار شد كه فضای خزانه برای اموال و اشیاءوالواح دولتی كافی نیست عمارت دیگری در عرصه ی واقع در شمال خزانه ساختند و آن را به عمارت پیشین افزوده اند. براساس اطلاعاتی كه مورخان یونانی ارائه داده اند انواع گوناگونی از كالا های گرانبها در این انبارها ذخیره می شد در قسمت هایی از خزانه نیز لوحه هایی گلی و سفالی وجود داشت كه بسیاری از آنها به پرداخت دستمزد كارگران و امور اقتصادی تعلق داشت .فضای جدید خزانه دو ورودی داشت و دیوارهای آن با خشت و آجر ساخته شده بود.در برخی قسمتهای خزانه آثاری از اشیای آتش گرفته و سوخته وجود دارد كه حاكی از وقوع آتش سوزی در تخت جمشید است.
بخش اندرونی و كاخ آن

بخش اندرونی یا مجموعه اتاق ها و تالار هایی كه ظاهرا” محل سكونت اعضای خانواده ی پادشاه و اطرافیان نزدیك او بود در سمت جنوب غربی صفه تخت جمشید قرار دارد.از آن به عنوان پستو یا صندوقخانه و برای نگهداری اشیاءو لوازم استفاده می شد. در یك ردیف از اتاقها یك دالان وجود داشت كه درگاه ورودی اتاقها به آن باز می شد .به این ترتیب درگاه ورودی دو اتاق مقابل هم از دو دالان جداگانه بود.
كاخ خشایارشا

در شمال بخش غربی مجموعه ی اندرونی و جبهه ی غربی كاخ اردشیر كاخ سكونتگاهی خشایارشا قرار داشته است .موقعیت این كاخ نشان می دهد كه از آن بیشتر برای سكونت استفاده می كرده اند .در چند جای این كاخ حجاری هایی وجود دارد كه خشایارشا با خدمه اش تصویر شده اند. چند كتیبه در این كاخ وجود دارد كه خشایارشا در آن اشاره كرده كه این كاخ كه (هدیش ) نامیده وی ساخته است.
عناصر و تاسیسات آبی

اطلاعات موجود درباره ی چگونگی تامین آب برای بهره برداری در روی صفه پایتخت جمشید كامل و جامع نیست اما عناصر و تاسیسات آبی كمك می كند از جمله یك چاه عظیم سنگی در عرصه ی واقع در شمال شرقی بخش خزانه و در دامنه كوه ودر ارتفاعی حدود 22 متر بالاتر از سطح صفه ی تخت جمشید وجود دارد كه دها نه ی آن به شكل مربعی با ضلع 7/4 متر و عمق آن در حدود 26 متر است.در اطراف این چاه جوی هایی وجود دارد كه به آبروهای زیرزمینی صفه ی تخت جمشید متصل باشد یافت نشده است به احتمال بسیار می توان حدس زد كه این منبع یكی از مخزنهای تامین آب برای بهره برداری در تخت جمشید به شمار می آمده است.

گیاهان و فضاهای سبز
كاخ های بزرگ حكومتی و تشریفاتی یا سكونتگاهی واقع در پایتخت ها و شهرهای بزرگ براساس شیوه ای كهن در تاریخ ایران غالبا” در عرصه ی یك باغ ساخته می شد و به همین سبب در كنار بخش اندرونی كه عموما عرصه ای محصور یا نیمه محصور و دارای یك یا چند فضای باز مركزی (حیاط) بود .كاخ های تشریفاتی یا سكونتگاهی تشریفاتی به صورت برونگرا و در حالتی كه در پیرامون یا در جلوی یك یا چند جبهه ی آنها فضایی سبز در نظر گرفته می شد طراحی و ساخته می شد. نمونه هایی از این نوع كاخهای برونگرا را می توان در قسمتی از پاسارگاد ملاحظه كرد برخی از باستان شناسان براساس شواهد موجود حدس زده اند كه فضا و عرصه ی باز بین كاخهای پاسارگاد فضایی سبز با طرح نزدیك به چهار باغ بوده است.نحوه ی طراحی چهاركاخی كه در آن محوطه قراردارند نیز حاكی از وجود فضاهای سبز وسیع در پیرامون كاخهااست.

نقوش و لوح ها و الگوهای طراحی تخت جمشید

نقوش تخت جمشید

براساس بررسی های مایکل رف، بیش ازسه هزارنقش برروی ساختمان ها ومقبره های تخت جمشید ایجادشده است. درحدودهشتصد نقش ازآنها بر روی جبهه ی شرقی آپاداناودر حدودچها رصد نقش برجسته درپلکان های شمالی کاخ مرکزی دیده می شود، درحالی که درهیچ بنای دیگری در دوران باستان این مقدارنقش مورد استفاده قرارنگرفته بود .

البته بسیاری ازنقوش درپی تأثیرعوامل طبیعی در طی تاریخ و عوامل گوناگون دیگرازجمله تخریب توسط افرادازمیان رفته اند. سالم ترین نقوش برجسته درجبهه ی شرقی آپادانا وبرروی پلکان های کاخ مرکزی هستند،زیرادرزیرآوارناشی ازدیوارهای خشتی که ویران شده بودند،محفوظ مانده اند. مهمترین نقوش ازلحاظ کیفیت،اهمیت وشماردرجبهه ی شرقی کاخ آپادانا وجود دارد زیرا این بنا مهمترین،عظیم ترین وبا شکوه ترین کاخ مجموعه بوده است. مجموعه نقوشی که مراسم هدیه آوردن بیست و سه گروه ازنمایندگان قوم ها و ملت های زیر فرمان هخامنشیان را به نزد پادشاه نشان می دهد، درجبهه ی شرقی کاخ آپادانا قرار دارد.
چگونگی و حالت نقوش با اهمیت موضوع به نمایش درآمده متناسب است.
دربرخی سطوحی که سربازان و افراد درحال هدیه آوردن نشان داده شده اند،آنان را با حالتی رسمی و حاکی ازرعا یت احترام وادب ونظمی خاص که نشان از توجه به سلسله مراتب اجتماعی دارد، نمایش داده اند،درحالی که در برخی از پلکان های کاخ مرکزی که بزرگان مادی وپارسی نشان داده شده اند،شیوه ی حجاری آنان به گونه ای است که نشان می دهد آنان درهنگام بالا رفتن ازپله های کاخ به صورت آزادانه و راحت هستند وهمچنین درمواردی برخی از افراد که دو به دو درحال گفتگوبا هم هستند،نشان داده شده است. نکته ی جالب توجه دیگر درحجاری ها این است که اندازه ومقیاس افراد نشان داده شده نسبت به

یکدیگرمتناسب است،درحالی که دربعضی جایها،به ویژه مواردی که پادشاه به تصویردرآمده است،پادشاه رانسبت به سایرافرادبزرگترازتناسبات طبیعی حجاری کرده اند دربعضی موارد مانند نقوشی که دربالای آرامگاههاترسیم شده یانقوش واقع دردرگاه برخی از کاخ ها مانند درگاه شمالی ودرگاه جنوبی کاخ صد ستون و نیز در درگاه شرقی کاخ مرکزی، پادشاه بزرگترازسربازان و نمایندگان اقوام وملل تابع نشان داده شده است. نقوش افرادی که شأن ومنزلت اجتماعی یکسان وشغل همانندی دارند غالبا ًبه شیوه وصورتی یکنواخت تکرار شده، چنان که سربازان روی پلکان ها و کناردست اندازها غالباً به صورت یکسان نشان داده شده اند. به همین ترتیب ازدو طرح کلی برای نشان دادن دو گروه مهم اجتماعی درآن دوره یعنی پارس هاومادها استفاده شده است. علت استفاده ازنقوش یکسان برای نشان دادن افرادی که موقعیت اجتماعی و شغلی یکسانی داشتند موجب سرعت کارمی شدوحجاران می توانستند با توجه به الگوهای مشخص درزمانی کوتاه،شمارفراوانی ازنقش ها راحجاری کنند ، زیرادر غیراین صورت هم زمانی بسیارزیادوهم عده ی فراوانی هنرمندبسیارماهر موردنیاز بود. در حجاری ازنقوش انسانی سروپای آنان به صورت نیمرخ نشان داده شده،درحالی که بدن آنان گاهی ازجلو ودرمواردی از نیمرخ نشان داده شده است.
برخی از عناصر والگوهای طراحی معماری وشهری:

یکی از نکات بسیارمهم درموردتخت جمشید ایرانی بودن نقوش وعناصر اصلی وبه ویژه الگوهای طراحی معماری و شهری است، هرچند که احتمال کاربرد شمار اندکی ازنقوش غیربومی توسط برخی صنعتگران غیرایرانی نیز وجود دارد. عناصر اصلی معماری مجموعه ی تخت جمشید طی چندهزارسال درمعماری ایرانی به کاررفته اند. حیاط مرکزی،شبستان ستون دار، ایوان ستون دار و فضای ورودی طراحی شده ومورد تأکید قرارگرفته ازپدیده هایی هستند که دردوران پیش از اسلام و کما بیش درطول دوران اسلامی نقش مهمی درشکل گیری معماری ایرانی داشتند. به عنوان نمونه می توان به نقش واهمیت فضای ورودی درمجموعه ی تخت جمشید اشاره کرد. چنان که درنقشه و به ویژه در پرسپکتیو بازسازی شده ی این مجموعه ملاحظه می شود،سطح وحجم بسیارعظیمی برای دروازه ی ملل ـ واقع درجلوی پلکان اصلی ورودی

مجموعه ـ ونیزبرای دروازه ی ناتمام که روبروی کاخ صدستون قرار داشته،در نظر گرفته شده است. اگربه اندازه وترکیب حجمی دروازه ی ناتمام توجه شود،آشکار می شود که حجم این فضای ورودی تقریباً یک سوم کاخ صد ستون است. چنین تأکید معمارانه ای برای فضای ورودی یکی از ویژگی های فرهنگ معماری ایرانی است وبی سبب نیست که فضای ورودی مساجد که درابتدا تنها از یک درگاه ساده تشکیل می شد، به تدریج اهمیت یافت و در دوره ی تیموریان و صفویان به یکی ازبا عظمت ترین بخش های بنا تبدیل شد. البته برخی از عناصرمعماری مانند پلکان دوطرفه درمعماری ایران در دوره ی اسلامی چندان مورد توجه قرارنگرفت، زیرا این نوع پلکان ها بیشتر درمجموعه ها یا کاخ هایی به کارمی رفت که در روی یک صفه ی بلندتراز سطح زمین قرارداشتند، در حالیکه چنین پدیده ای درمعماری ایرانی دردوران اسلامی به شکل باز وگسترده پدید نیامد.
الگوهای طراحی معماری

درتخت جمشید به عنوان یک ارگ حکومتی سکونتگاهی که فضاهاوبناهای بسیارگوناگونی ازلحاظ کارکردی وکالبدی درآن وجود دارد، از الگوهای متنوعی متناسب با نوع بناها بهره برده اند. این الگوها به عنوان مفهوم های اساسی معماری ایرانی افزون دردوران باستان ، دردوران اسلامی هم مورد توجه قرار گرفتند. برخی از مهمترین الگوهای مزبور به این شرح هستند:

1ـ الگوی متمرکز برونگرا
براساس این الگومعمولاً یک فضای سرپوشیده مرکزی ساخته می شد که درپیرامون آن غالباً رواق یا چند ایوان قرارداده می شد. ازاین الگوبیشتردرمواردی استفاده می کردندکه بنایی درمیان باغ با یک محوطه وفضای بازمطلوب قرارداشت. وجودفضاهای نیمه بازپیرامونی مانند رواق یا ایوان درواقع بعنوان فضای واسط یا رابط میان فضای بسته ی مرکزی وفضای بازیا محوطه ی واقع در پیرامون آن بوده است. بسیاری ازکوشک های واقع درمیان باغ ها را با استفاده از این الگوطراحی واحداث می کردند.به عبارت دیگرهرگاه می خواستند بنایی دروسط یک باغ یا یک محوطه وفضای باز مطلوب بسازند، به نحوی که بین بنا وفضای باز واقع درپیرامون آن ازلحاظ بصری و دسترسی بیشترین ارتباط ممکن وجود داشته باشد،ازاین الگو استفاده می کردند .

کاخ آپادانا باتوجه به این الگو طراحی وساخته شد. درنقشه ی این کاخ یک تالارستون دارمرکزی مربع شکل مشاهده می شود که درهریک ازسه جبهه ی آن ، یک ایوان ستون دار قراردارد.براساس الگوی طراحی این کاخ،امکان ساختن ایوان چهارم درجبهه ی جنوبی تالار مرکزی نیزوجودداشت،اماچون این جبهه ازکاخ درکنارکاخ های سکونتگاهی وبخش اندرونی بود ؛به جای ساختن ایوان،شماری اتاق وفضاهای بسته ی دیگردرآنجا ساختند . به این ترتیب کاخ آپادانا ازسه طرف با فضای باز مرتبط بود و این ارتباط ازطریق ایوان های ستون دارآن برقرارمی شد. این الگو پیش از بهره برداری ازآن درتخت جمشید در معماری ایرانی شناخته شده بود و از آن درکاخ های پاسارگاد و کاخی درشوش بهره برده بودند به این ترتیب الگوی طراحی کاخ آپادانا یکی ازالگوهای اصیل ومهم معماری ایرانی است که از دوران باستان تا دوره ی معاصر به صورت هایی متنوع ، متناسب با زمینه ومحیط های گوناگون مورد بهره برداری قرارمی گرفت.

2- الگوهای متمرکزدرونگرا
الگوی طراحی فضای متمرکز درونگرا یکی ازالگوهای بسیارمهمی است که در بسیاری ازنواحی و مناطق ایران درطراحی و ساختن بسیاری از انواع فضاها مورد استفاده قرار می گرفته است. دراین الگوغالباً یک فضای بازمرکزی یاحیاط مرکزی درمیان فضادرنظرگرفته می شودودر چهارسوی آن فضا های بسته (اتاق وتالار) یا سرپوشیده (ایوان و رواق) طراحی وساخته می شود. این الگوها غالباً درمناطق ومحیط های گرم وخشک وبدون فضاهای سبزطبیعی ازالگو ی متمرکزدرونگرا یاحیاط مرکزی استفاده می شد،وبرعکس درمناطق و محیط هایی که فضا های سبزطبیعی و مصنوع (مانند باغ) داشتند بیشترازالگوی متمرک برونگرا استفاده می شد. درتخت جمشید نیز این نکته ملاحظه می شود،به این ترتیب که درکاخ آپادانا که برخی فعالیت های درون آن بافضای بازبیرون مرتبط بوده است ،ازطرح متمرکزبرونگرا ودربرخی ازکاخ های سکونتگاهی یا بخش خزانه ازطرح متمرکز درونگرا یا به عبارت دیگر ازحیاط مرکزی استفاده شده است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir