توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 93 –1392 در pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 93 –1392 در pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 93 –1392 در pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 93 –1392 در pdf :

بررسی رابطه بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز در سال تحصیلی 93 –1392

• مقدمه:
اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه جوامع، به عنوان یك پاسخ مناسب و سازگار تلقی می گردد.فقدان اضطراب یا اضطراب بیمارگونه ممكن است ما را با مشكلات و خطرات زیادی مواجه سازد . اضطراب در حد متعادل و سازنده ما را وا می دارد كه برای انجام امور خود، به موقع ومناسب تلاش كنیم. بندرت اتفاق می افتد كه در خلال فرآیند نوجوانی بحرانهای اضطراب مشاهده نگردند، گاهی این اضطراب به طور ناگهانی و زمانی به صورت تدریجی ظاهر می شود. بنابراین، اضطراب به منزله بخشی از زندگی كودكان و نوجوانان ، یكی از مولفه های ساختار شخصیت آنها را تشكیل می دهد و از این زاویه است كه پاره ای از اضطرابهای دوران كودكی و نوجوانی را می توان بهنجار تلقی كرد و تاثیر مثبت آنها را بر فرآیند تحول پذیرفت . بالعكس ، اضطراب

مرضی نیز وجود دارد كه به منز له منبع شكست و سازش نایافتگی به شمار می

شود و طیف وسیعی از اختلالهای شناختی و بدنی تا ترسهای غیر موجه و وحشتزدگی را شامل می شود و فرد را از بخش عمده ای از امكاناتش محروم می كند.
اضطراب امتحان نوعی شایع از اضطراب عملكرد است كه در بررسی های مختلف

10 تا 30 % دانش آموزان و دانشجویان را درگیر می سازد .اضطراب امتحان به عنوان یك پدیده متداول ومهم آموزشی، رابطه تنگاتنگ با عملكرد و پیشرفت تحصیلی كودكان و نوجوانان دارد.
اضطراب امتحان اصطلاح كلی است كه به نوعی از اضطراب با هراس اجتماعی خاص اشاره دارد كه فرد را درباره توانایی هایش دچار تردید می كند و پیامد آن كاهش توان مقابله با موقعیتهایی مانند موقعیت امتحان است، موقعیتهایی كه فرد را در معرض ارزشیابی قرار می

دهند و مستلزم حل مشكل یا مسئله هستند، بنابراین می توان چنین اظهار داشت كه فرد دچار اضطراب امتحان مواد درسی را می داند اما شدت اضطراب وی مانع از آن می شود كه معلومات خود را هنگام امتحان نشان دهد .
• بیان مسأله:
نتایج مطالعات انجام شده در مورد اثر اضطراب امتحان بر عملكرد تحصیلی دانش آموزان، یكسان نبوده است . بعضی ارتباط قوی بین كاهش عملكرد تحصیلی و اضطراب امتحان گزارش كرده اند و بعضی ارتباط كم و یك مطالعه هم هیچ ارتباطی مشاهده نكرده است.
بورك معتقد است كه اضطراب امتحان ممكن است خیلی زود حتی در سنین پیش دبستانی ظاهر شود . اما شوارژر معتقد است، اضطراب امتحان بین سنین 10 تا 11 سالگی شكل گرفته، ثبات می یابد و تا بزرگسالی تداوم می یابد . او اظهار می دارد كه نمره های اضطراب امتحان در مدارس ابتدائی با افزایش سن بیشتر می شود. اغلب دانش آموزان اظهار می دارند كهموقع امتحان دچار استرس، هیجان زدگی و احساس درماندگی می شوند و شیوع اضطراب امتحان، در دو جنس تفاوت معنا دار داشته است.
اضطراب امتحان به عنوان یك پدیده متداول ومهم آموزشی، رابطه تنگاتنگ با عملكرد و پیشرفت تحصیلی
كودكان و نوجوانان دارد . و اضطراب امتحان با شخصیت و اعتماد

به نفس دانش آموزان نیز ارتباط دارد به طوریكه در دانش آموزان درونگرا و دانش آموزان با اعتماد به نفس كم شایع تر است.
افراد دارای اضطراب امتحان به فعالیتهای نامربوط وا داشته می شوند كه این رفتارها به عملكرد آسیب رسانده یا آن را مختل می كنند . ساراسون 1975 )) اضطراب امتحان را نوعی اشتغال به خود می داند كه با خود كم انگاری و تردید در باره توانای های خود مشخص می شود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمركزحواس، واكنش های فیزیولوژیك نامطلوب و افت عملكرد تحصیلی فرد منجر می گردد در نتیجه انتظار می رود كه یك رابطه معكوس معنا دار بین نمرات اضطرابی و نمرات امتحانی وجود داشته باشد . همانطور كه ذكر شد اغلب مطالعات تأكید بر وجود رابطه قوی بین عملكرد تحصیلی و سطح اضطراب امتحان دارند در صورتیكه در بعضی از مطالعات این ارتباط با شدت كمتر مشاهده شده و در یك مطالعه هیچ رابطه معنی داری مشاهده نشده است.
هدف اصلی این مطالعه ، بررسی شیوع اضطراب امتحان و نیز ارتباط آن با عملكرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی می باشد.

• پیشینه پژوهش:
در پژوهشی که لشکری پور و همکارانش(1384) درباره ارتباط بین اضطراب امتحان با عملكرد تحصیلی انجام دادند و روش آن توصیفی- تحلیلی بوده، جامعه آن کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در دوره راهنمایی در مدارس دخترانه و پسرانه شهر زاهدان بوده که از جامعه مورد نظر 935 نفر از دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و پرسشنامه مشخصات دموگرافیك و معدل كارنامه تحصیلی ترم جاری شركت كنندگان بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص ضریب همبستگی، آزمون t و كای – دو استفاده شد. نتایج پژوهش از یك سو نشانگر شیوع بالای اضطراب ام

تحان در دانش آموزان مقطع راهنمایی و از سوی دیگر نشانگر اثر منفی اضطراب بر عملكرد تحصیلی می باشد. لذا توجه به آسیب شناسی، اجرای برنامه های پیشگیری و درمان به موقع دانش آموزان ضروری به نظرمی رسد و به ویژه توانمند سازی مشاورین مدارس در جهت تشخیص و ارائه خدمات روان شناختی، و در صورت لزوم ارجاع به مراكز درمانی از اهمیت اساسی برخوردار است.

• اهداف:
هدف کلی:
شناسایی رابطه بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی
اهداف جزیی:
شناسایی رابطه بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی
شناسایی رابطه بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی

• سوالات:
سوال اصلی:
آیا بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد؟
سوالات فرعی:
آیا بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی رابطه

وجود دارد؟
آیا بین اضطراب امتحان و عملكرد تحصیلی در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد؟

• فرضیات:
بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی درس ریاضی در دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.

بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی در دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.
بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی درس فارسی در دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.
بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی درس علوم اجتماعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.
• روش شناسی:
در پژوهشی که انجام خواهد شد، روش تحقیق توصیفی خواهد بود.
جامعه، نمونه و روش نمونه گیری:
جامعه این پژوهش تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز که در سال تحصیلی 93-1392مشغول به تحصیل هستند می باشد.
نمونه این پژوهش را 100 نفر از دانش آموزان تشکیل خواهند داد که 50 نفر آنها دختر و 50 نفر پسر هستند.
روش نمونه گیری هم تصادفی منظم خواهد بود.
ابزار نمونه گیری:
در این تحقیق از مصاحبه استفاده خواهد شد.
نحوه گردآوری داده ها:
بنده برای گردآوری داده ها به آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر تبریز مراجعه خواهم

کرد و از لیست دبستان های موجود 2 دبستان دخترانه و 2 دبستان پسرانه را بص

ورت تصادفی منظم انتخاب خواهم کرد. سپس به دبستان ها مراجعه خواهم کرد و بصورت تصادفی منظم از هر پایه 5 دانش آموز را انتخاب می کنم که می شود 25 دانش آموز در هر مدرسه. جمع 4 مدرسه می شود 100 دانش آموز. که 50 نفر از آن ها دختر و 50 نفر پسر هستند.

• منابع:
1با عزت، فرشته و ایزدی فرد، راضیه (1388). اضطراب امتحان (مفاهیم و نظریه ها، تشخیص و درمان). تهران: نیاک.
2لشکری پور، کبری و بخشانی، نور محمد و سلیمانی، محمد جواد (1386). بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان در سال1384 برگرفته از : www.SID.ir

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir