توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد مصلح جهان تحت word دارای 55 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد مصلح جهان تحت word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد مصلح جهان تحت word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد مصلح جهان تحت word :

مصلح جهان
یكی از مسائل و اموریكه فرق اسلام برآن اجتماع و اتفاق نموده اند ظهور مهدی اهل بیت حضرت قائم آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین در آخر الزمان است كه همه متفق الكلمه انتظار یكقیام روحانی و ظهور مصلحی را میكشند كه عدالت اجتماعی و نظام جهان را براساس ایمان به خدا و احكام دین اسلام برقرار سازد و دنیا را از چنگال ستمكاران و جباران نجات بخشد و پرچم عزیز اسلام را در تمام نقاط به اهتزاز درآورد
همه چشم به راهند و انتظار دارند كه شایسته ترین فرزندان پیغمبر قیام كرده آئین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده نموده بشر را از نعمت آسایش بهره مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناكامی را ازمیان بردارد .

این وعده الهی است و تخلف پذیر نیست دنیا به طرف آن عصر درخشان در حركت است ، سیر زمان ، گردش دوران هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیك تر می سازد .
ایمان به ظهرو حضرت مهدی علیه الصلوه و السلام و جهانگیر شدن دین اسلام به آیات متعدده ای از قرآن مجید و متواتر ترین روایات و قویترین اجتماعات اتكا و استناد دارد كه هر مسلمان معتقد به قرآن و رسالت پیغمبر اسلام باید به این ظهور ایمان راسخ و ثابت داشته باشد .
اگر چه در این مقاله تفصیل و شرح این مطالب ممكن نیست ولی برای توجه خوانندگان محترم تحت چهارعنوان ( 1- آیات قرآن مجید 2- اجماع و اتفاق مسلمین 3- روایات اهل سنت 4- روایات شیعه ) به طور اختصار توضیحاتی می دهیم .

1- آیات قران مجید
در قران‌مجید در آیات كریمه متعدده ای تشكیل یك حكومت جهانی اسلامی و بسط دین اسلام ، غلبه بركلیه ادیان و زمامداری صلحاء و ارباب لیاقت را خداوند وعده فرموده است كه از آن جمله این آیات است :
« وقاتلوهم حتی لاتكون فتنه و یكون الدین كله لله » (انفال : 39).

« هوالذی ارسل دسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله » (توبه :33 فتح :28 صف : 9 ) .
« یریدون ان یطفئوا نورالله بافواههم ویابی الله الا ان یتم نوره » ( توبه : 32 ) .
یرید الله ان یحق الحق بكلماته و یقطع دابرالكافرین » (انفال : 7)
« وقل جاء الحقو زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا » (اسراء‌: 81)

«و لقد كتبنا فی الزبور من بعدالذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » (انبیاء : 105 )
« وعدالله الذین امنوامنكم و عملواالصالحات لیستخلفنهم فی الارض » ( نور :55)
« و لقدسبقت كلمتنالعبادناالمرسلین انهم لهم المنصورون و ان جندنا لهم الغالبون » ( صافات : 173-171)
« انا لننصر رسلنا و الذین آمنوا فی الحیاه الدنیا » (غافر :‌51 )
« كتب الله لاغلبن انا ورسلی ان الله قوی عزیز » ( مجادله : 21 )

و آیات دیگر كه تاویل آنها هنگام ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه آشكار شود دلالت دارند بر غلبه اسلام بر سایر ادیان و غلبه اهل حق بر اهل باطل و حتمی بودن غلبه انبیاء‌و اتمام نور خدا كه این معانی به طور مطلق تا حال ظاهر نشده و این آیات تحقق آنرا در آخر الزمان بشارت می دهد .
خداوند وعده داده كه البته پیغمبران را غالب سازد و یاری كند و معلوم است كه این نصرت و غلبه فقطی نصرت و غلبه در آخرت نیست برای اینكه می فرماید ( فی الحیاه الدنیا ) و نصرت و غلبه انبیا بر قوم خودشان و پیشرفت كار آنها در عصر خودشان هم نیست زیرا دعوت بسیاری از پیغمبران در قومشان اثر نبخشید بلكه بعضی از آنها كشته شدند .

این نصرت و غلبه نصرت و غلبه مقصد و هدف ودعوت آنها است كه بر طبق ظاهر آیات مقید بمرتبه ای نیست و نصرت و غلبه مطلق است .
همچنین است اتمام نور ، به معنی آنكه خدا نور خود را تمام می گرداند در مقابل آنهائیكه می خواهند نور اورا خاموش كنند و مانع ا زپیشرفت اسلام شوند این است كه دین را جلو می برد و بر قلمرو اسلام می افزاید و اتمام آن وقتی است كه اسلام تمام جهان را بگیرد .
چنانكه معنی استخلاف مؤمنین در زمین و وارث شدن آنهازمین را هم استخلاف در تمام زمین و وارث شدن كره ارض است كه برای امام زمان و یاران و اصحاب آن حضرت حاصل می شود .

معنی غلبه حق بر باطل به طور اطلاق هم غیر از این نیست كه به تمام معنی حق بر باطل پیروز شود و اگر از جهت حجت و برهان غالب باشد ( با اینكه به این معنی همیشه غالب است ) ولی در ظاهر غالب نباشد غلبه مطلق نیست و ظاهر این آیات غلبه مطلق است .
و اما آیه › لیظهره علی الدین كله » كه دلالتش برغلبه اسلام واضح است .
ومؤید مستفاد از این آیات است روایاتی كه در این خصوص از حضرت رسول (ص) منقول است مثل : لیدخلن هذا الدین علی ما دخل علیه اللیل یعنی : البته این دین در هركجا شب داخل شده باشد داخل می شود و شاید نكته اینكه فرمود « علی ما دخل علیه اللیل » و نفرمود « علی ما دخل علیه الیوم او الشمس » تشبیه دین به آفتاب باشد كه همان طور كه روز و آفتاب در هر كجا كه شب رفته باشد وارد می شود خورشید عالمتاب اسلام نیز به تمام اماكن پرتو افكن خواهد شد و تاریكی كفر و شرك و ضلالت رانابود خواهد ساخت همانطور كه آفتاب تاریكی شب از میان می برد .

2- اجماع مسلمین
اگر مقصود از اجماع و اتفاق شیعه باشد كه محتاج به ذكر نیست و همه می دانند كه از ضروریات مذهب امامیه ظهور قائم آل محمد فرزند حضرت امام حسن عسكری است و اگر مقصود اتفاق عامه مسلمین از شیعه و سنی باشد برای اثبات آن عبارت یكی از متتبع ترین علماء‌اهل سنت علامه معتزله ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ( طبع مصر ج 2 ص 535 ) كافی است كه می گوید ك
« قدوقع اتفاق الفریقین من المسلمین اجمعین علی ان الدنیا و التكلیف لا ینقضی الا علیه » یعنی :‌اتفاق سنی و شیعه بر این است كه دنیا و تكلیف منقضی و تمام نشود مگر برآنحضرت یعنی بعد از ظهور آن حضرت.

كسانیكه در تاریخ تتبع دارند می دانند كه ظهور مصلح منتظر و مهدر آل محمد علیه الصلواه و السلام آنچنان مورد اتفاق ومسلّم نزد تمام مسلمین بوده كه از همان قرن اول هجری تا حال در مقام رد ادعاء‌افرادی كه ادعا مهدویت كردند یا این ادعاء‌را به آنها نسبت دادند اصل ظهور قائم آل محمد (ع) را كسی انكرا نكرد زیرا برخلاف اجماع مسلمین و انكار اخبار قطعیه صادره از پیغامبر (ص) بود . بلكه در مقام رد آنها به فاقد بودن اوصاف وعلاماتی كه برای مهدی موعود در اخبار و احادیث مذكور است استناد می جستند .

چنانچه چهارنفر از بزرگان علماء مذاهب چهارگانه اهل سنت . ابن حجر شافعی مؤلف ( القول المختصر ) وابوالسرور احمد بن ضیاء الحنفی ، محمدبن احمد مالكی و یحی بن محمد حنبلی در جواب استفتائی كه از ایشان شده و در باب (13) از كتاب (البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان ) عین فتاوای آنهارا نقل كرده همین روش را انتخاب نموده و به صحت اصل ظهور مهدی در آخرالزمان و اینكه عالم را پراز عدل و داد كند وعیسی به آن حضرت اقتدا نماید و اوصاف دیگر آن حضرت رسماً فتوای محكم و مستدل و قاطع داده اند حتی شاعر بنی امبه حكیم بن عیاش كلبی نیز در رد نسبتی كه به جناب زیدبن علی بدون رضایت آن جناب داده شده بود ( و او را مهدی خوانده بودند ) گفته :
ولم ارمهدیا علی الجذع یصلب
مقصودش این است كه آن مهدی كه ظهور می كند مستولی برممالك و فاتح كشورها می گردد و عدل و داد را بسط می دهد پس چگونه ممكن است جناب زید كه مصلوب شد مهدی باشد .

3- احادیث اهل سنت
محدثین بزرگ اهل سنت كه ذكر اسامی آنهاو كتب ومصنفات ایشان در این مقاله سخن را طولانی می سازد احادیث راجع به ظهور حضرت مهدی را تخریج نموده اند و از جماعتی از صحابه و جمع كثیری از تابعین راجع به ظهور آنحضرت روایات بسیار نقل كرده اند و بعض ایشان در تخریج این احادیث كتاب خاص نوشته اند و گروه بسیاری از آنان تواتر این روایات را صریحاً تصدیق كرده اند و آنچه در كلمات بسیاری از ایشان مصرح است این است كه نه فقط اصل ظهور مهدی (ع) به روایات متواتره از پیغمبر اكرم ثابت و قطعی است بلكه به تواتر ثابت است كه آن حضرت زمین را پر از عدل و داد كند و عیسی از آسمان نزول كرده به آن حضرت اقتدا نماید . و تمام جهان را فتح كرده و احكام قرآن رانشر دهد .

علاوه بر این بسیار از محققین علماء‌عامه در اشعار و قصاید یا كتب و تصنیفاتشان ایمان خود را به اینكه حضرت مهدی همانیگانه فرزند امام حسن عسكری علیه السلام است اظهار داشته اند كه ما د ركتاب «منتخب الاثر» در باب اول از فصل سوم تصریحاتی از بیش از شصت نفر علماء اهل سنت را جع به ولادت یا غیبت و امامت آن حضرت را ضبط كرده ایم و هر منصفی مجموع این اعترافات را ملاحظه كند برایش جای شبهه باقی نخواهد ماند .

4- روایت و اخبار شیعه
به طور كلی احادیث كه از طرق شیعه روایت شده معتبرترین روایات است زیرا از عصر حضرت رسول اكرم تا حال كتابت حدیث ضبط و حفظ و روایات در بین ایشان منقطع نشده و هم اكنون بعضی كتب كه د رنیمه اول و دوم هجرت نوشته اندموجود و محل مراجعه است و اولین كتاب ایشان همان كتابی است كه باملاء رسول الله و خط امیرالمومنین علی (ع) می باشد و در اخبار مكرر دیده می شود كه ائمه در نقل احادیث و بیان احكام به آن استناد می جستند .

روایات شیعه با روایات دیگران فرق دیگر نیز دارد و آن این است كه روایات شیعه از ائمه اهل بیت كه علم و زهد و تقوی وفضیلت ایشاننزد فریقین مسلم است اخذ شده و بمقتضای « اهل البیت ادری بما فی البیت » طبعاً‌ نقل آنهامحكمتر و از اشتباه دوراست و بالاخره سومین جهتی كه روایات شیعه را در بالاترین درجه اعتبار قرارداده و در حقیقت پشتوانه این روایات است احادیث متواتره ثقلین و احادیث سفینه و احادیث امان و روایات دیگر است كه امت را ارجاع به ائمه معصومین از اهل بیت كه اعدال قرآن مجید هستند نمده و قول ایشان را امان از ضلالت معرفی كرده و دلالت برخالی نبودن زمان از وجود امام معصوم از اهل بیت دارد .

بنابراین احادیثی كه ا زائمه طاهرین صادر شده از راه بناء‌عقلاء بر احتجاج و عمل به خبر واحد در اعلی درجه اعتبار است زیرا اختصاص و ارتباطی را كه ائمه طاهرین با پیغمبر اكرم (ص) داشته اند احدی از صحابه و تابعین نداشتندو از طریق حدیث متواتر ثقلین شرعاً‌ نفس اقوال و گفته های ایشان مأخذ و مستند است و بر امت مراجعه و اخذ از ایشان كه از قران جدا نمی شوند و معصومند فرض و واجب می باشد .
بعد از بیان این مقدمه كوتاه كه دركتابیكه در بیان وجوب پیروی از اهل بیت و اخذ علم از ائمه نگاشته ایم شرح و تفصیل آنرا داده ایم – می گوییم :
از طرق شیعه راجع به ظهور حضرت ولی عصر قائم آل محمد – عجل الله تعالی فرجه – معتبرترین روایات در كتب مشایخ و محدثین ایشان كه از همان قرن اول هجرت تا حال تالیف شده موجود است مانند روایات كتب اصولی كه پیش از ولادت حضرت قائم تالیف شده مثل كتاب مشیخه حسن بن محبوب (متوفی 224) و كتاب سلیم بن قیس ( متوفی 70 یا 90 )

روایاتی كه بسیار از آنها هریك برای اثبات امامت امام زمان یگانه فرزند عزیز و گرامی امام حسن عسكری كافی و قطع آور است روایاتی كه از لحاظ پیشگویی هایی كه در آنها شده و وقوع یافته از معجزات اولیاء دین و اخبار آنان از مغیبات شمرده می وشد روایاتی كه در آنهاخصوصیات این ظهور و شرائط وعلامات آن به طور واضح بیان شده است .
این روایات فوق تواتر واحصاء آن جز برای اشخاصی كه تتبع و احاطه كامل داشته باشند ممكن نیست .
خوانندگان عزیز ! این سخنان حرف نیست . ادعاء نیست و بیان حقیقت و روح واقع است علاوه بر تمام جوامع حدیث صدها كتا بو مصنفات بزرگان محدثین ایشان د رخصوص موضوع دلیل و برهان این سخنان است .

مانند كتاب « المهدی » تالیف عیسی بن مهران مستعطف از بزرگان قرن سوم و كتاب قائم و غیبت فضل بن شاذان و غیبت عبدالله بن جعفر حمیری از اكابر قرن سوم و كتاب غیبت و ذكرالقائم تالیف ابن اخی طاهر (متوفی 358) و كتاب غیبت محمدبن قاسم بغدادی معاصر ابن همام (متوفی 333 ) و اخبار القائم علان رازی كلینی خال كلینی معروف ( متوفی 339) و اخبار المهدی تالیف جلودی ( متوفی 332 ) و غیبت نعمانی از اعلام قرن چهارم و غیبت حسن بن حمزه مرعشی (متوفی 358 )

و دلائل خروج القائم تالیف ابی علی حسن بن محمد صفاری بصری از اعلام قرن سوم و كتاب ذكر القائم من آل محمد تالییف احمدبن رمیح المروزی و اخبار القائم تالیف ابی علی احمد بن محمد الجرجانی از قدما محدثین و الشفاء و الجلاء احمدبن علی رازی و ترتیب الدوله تالیف احمدبن حسین مهرانی و كمالدین و كتاب غیبت كبیر تالیف صدوق (متوفی 381) و غیبت ابن جنید ( متوفی 381) و غیبت مفید ( متوفی 413) و غیبت سید مرتضی (متوفی 436) و غیبت شیح طوسی ( متوفی 460)

و التاج الشرفی تالیف اسعدآبادی معاصر سید مرتضی و كتا ب« مانزل من القران فی صاحب الزمان »‌تالیف عبدالله بن عیاش ( متوفی 401) و فرج كبیر تالیف محمدبن هبه الله طرابلسی شاگرد شیخ طوسی و بركات القائم و تكمیل الایمان و بغیه الطالب و تبصره الاولیاء‌و كفایه المهدی و اخبار القائم و اخبار ظهور المهدی و الحجه الباغه و نثبیت الاقران و حجه الخصام و الدرالمقصود و اثبات الحجه و اتمام الحجه و اثبات وجود القائم و مولدالقائم و الحجه فیما نزل فی الحجه و الذخیزه فی المحشر و السلطان المفرج عن الایمان و سرور اهل الایمان و جنی الجنتین و سیزدهم بحار و غیبت عوالم و صدها كتاب دیگر كه ذكر نام آنها و اسامی مؤلفین موجب كمال تطویل خواهد شد .

و فقط بعض مواردی راكه این روایات به تواتر قطعی راجع به اوصاف حضرت مهدی (ع) و علائم ظهور آن جناب بر آن دلالت دارد به طور فهرست یادآور می شویم و بحث و توضیحات لازم را در اطراف هر یك از این موارد را به موقع و فرصت دیگری موكول می كنیم .
در اینجا یادآور می شویم كه دلایل دیگر از عقل و نقل بر وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه نیز اقامه شده كه ما در این مقاله در صدد بیان آن نبوده ایم و اجمالاً همه آن ادله عقلیه و نقلیه كه در امامت عامه دلالت دارند بر لزوم وجود امام معصوم در تمام اعصار و وجوب معرفت امام و اینكه زمین خالی از وجود حجت نمی ماند كه لوبقیت الارض بغیر حجه لساخت باهلها بر وجود حضرت صاحب الزمان و امامت آن حضرت نیز دلالت دارند و اگر در مقام استدلال فقط همان براهین امامت عامه را مستند قرار دهیم در اثبات امام عصر (عج) و بقاء آن حضرت در پشت پرده غیبت كافی خواهد بود .

مشخصات و اوصاف حضرت مهدی علیه السلام
تمام مخلوقات ممكنات وانواع اجناس و اشخاص مركب می باشند از مابه الاشتراك و مابه الامتیاز و بعبارت دیگر هر یك از افراد و اشخاص و انواع در عین حالیكه در بعض اوصاف ذاتی یا عرضی یا اعتباری با افراد دیگر جهت اجتماع و اشتراك دارند دارای اوصاف و مشخصاتی نیز می باشند كه به ان اوصاف از دیگران ممتاز و مشخص می شوند واین مسئله ممیزات و مشخصات یكی از بزرگترین حكمتهای عالم آفرینش و از پایه های عمده بقاء نظام جهان است .
مابه الاشتراك یا قدر مشترك آن چیزی است كه فرد یا افراد دیگر در آن شركت دارند و ملاك صحت اطلاق یك مفهوم كلی و لفظ عام بر افراد كثیره است مانند انسان . مسلمان . ناطق . ضاحك و…

ما به الافتراق والامتیاز اوصاف و مشخصات حقیقیه و عرضیه و اعتباریه است كه افراد از یكدیگر به ملاحظه آن ممیز و به طور استقلال تحت ملاحظه و تصور واقع می شوند .
بدیهی است مشخصات یك فرد بسیار و بلكه شاید قابل احصاء‌نباشد ولی در مقام شناختن یك نوع یا یك فرد باید طوری مشخصات او گفته شودكه با توجه به آن مشخصات آن فرد با فرد دیگر اشتباه نشود مثلاً در خصوصیات مسكن باید نام كشور . استان . شهرستان . بخش . شماره خیابان . شماره كوچه . شماره اطاق و د رخصوصیات اندام باید شكل و شمایل ، قیافه ، رنگ چهره و نشانه های ابرو و مو ، قد و قامت و در مشخصات نسبی و فامیلی اسم پدر ومادر و اجداد (پدر بزرگها ) و جدات ( مادر بزرگها ) و در مشخصات عملی اقدامات اصلاحی و مواقف تاریخی و سلوك و وضع معاشرت و درمشخصات علمی روش فكری و ایمان و عقیده و نظرات اجتماعی و سیاسی و آراء‌دیگر و در اوصاف اخلاقی ؛ چگونگی صفات و خلق و خوی او از شجاعت و سخاوت ، عفو ، گذشت ، تواضع و فروتنی و شكیبایی و عدل و سایر اوصاف و محامد اخلاقی و یا اضداد آن باید ذكر شود .

هر چه این مشخصات روشن تر بیان شود فردی كه مقصود شناساندن او است بهتر شناخته می شود .
راجع به حضرت مهدی و اوصاف آن بزرگوار باید بدانیم كه شناختن مشخصات آنحضرت از دو جهت مخصوصاً‌ اهمیت دارد یكی از نظر تكلیف زیرا شناختن امام شرعاً‌و عقلاً واجب است و به حكم حدیث معروف : من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه –هركس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد مرده است مردن جاهلیت و دیگر از جهت شناختن دروغ و باطل بودن دعاوی كسانیكه بدروغ ادعاء مهدویت كرده یا بنمایند زیرا با ملاحظه این مشخصات كذب و بطلان دعوای این افراد روشن و واضح می شود چون فاقد این صفات و خصائص بوده اند .

صفات و مشخصات حضرت مهدی (ع) كه در احادیث و روایات ذكر شده مشخصاتی است كه هركس آن مشخصات را در نظر بگیرد هرگز آن حضرت را با افراد دیگر اشتباه نخواهد كرد و اگر دیده می شود پاره ای فریب خورده و دعوای مهدویت را از شیادانی پذیرفته اند برای غفلت یا بی اطلاعی از این مشخصات و خصائص بوده و یا آنكه بعضی مشخصات را كه تمام مشخص نبوده و وصف عام آن حضرت و دیگران بوده تمام مشخص شمرده و صاحبان عام را به صاحب وصف خاص اشتباه كرده اند .بسیاری هم دانسته و عمداً‌ این دعاوی را برای یك سلسله اغراض مادی و سیاسی و حب جاه و ریاست به ظاهر پذیرفته و ترویج می نمایند .

وگرنه خصوصیات و اوصافی كه برای آن حضرت بیان شده مشخصاتی است كه جز برآن شخص خاص و موصوف به آن صفات خاصه یعنی امام دوازدهم یگانه فرزند امام حسن عسكری علیهماالسلام بر احدی از كسانیكه ادعاء مهدویت كرده اند قابل انطباق نیست و بطلان دعاوی آنها با توجه به این نشانیها و علامات مانند آفتاب آشكار و هویدا است .
علماء‌و دانشمندان متتبع و محیط به احادیث كه وثاقت آنان مورد تایید علم رجال و تراجم است در كتابهای معتبر و مستند به نحو كافی و وافی این مشخصات را تعیین و توضیح داده اند كه چون نقل آن احادیث در این جا امكان پذیر نیست ما فقط بر طبق احصاء ناقص خودمان دركتاب « منتخب الاثر » قسمتی از این مشخصات را با ذكر عدد احادیثی كه برهریك از انها دلالت دارد به عرض خوانندگان ارجمند می رسانیم .
1- مهدی (ع) از خاندان و ذریه پیغمبر (ص) است « طبق 389 حدیث »

2- همنام و هم كنیه پیغمبر و شبیه ترین مردم به آن حضرت است « طبق 48 حدیث »
3- در صفت شمائل و قیافه آن حضرت «21 حدیث »
4- از فرزندان امیرالمومنین است « 214حدیث »
5- از فرزندان حضرت فاطمه زهرا است « طبق 192 حدیث »
6- از فرزندان حسن و حسین علیهماالسلام است « طبق 107 حدیث »
7- از فرزندان حسین (ع) است « طبق 185 حدیث »

8- نهمین از فرزندان حسین (ع) است « طبق 148 حدیث »
9- از فرزندان زین العابدین (ع) است « طبق 185 حدیث »
10- هفتمین از فرزندان حضرت باقر است « طبق 103 حدیث »
11- ششمین از فرزندان حضرت صادق است « طبق 99حدیث »
12- پنجمین از فرزندان موسی بن جعفر (ع) است « طبق 98 حدیث »
13- چهارمین از فرزندان حضرت رضا (ع) است « طبق 95 حدیث »
14- سومین از فرزندان امام محمد تقی(ع) است « طبق 60 حدیث »

15- جانشین جانشین امام علی نقی و پسر امام حسن عسكری است « طبق 146 حدیث »
16- اسم پدرش حسن است « طبق 147 حدیث »
17- مادرشی سیده كنیزان و بهترین ایشان است « طبق 9 حدیث »
18- دوازهمین امام و خاتم ائمه است « طبق 136 حدیث »
19- دارای دو غیبت است –صغری و كبری « طبق 10 حدیث »
20- غیبتش از بس طولانی خواهد شد كه مردم ضعیف الایمان و كم معرفت گرفتار شك و تردید می شوند « طبق 91 حدیث »
21- بسیار طویل العمر است « طبق 318 حدیث »

22- زمین را پر از عدل و داد كند بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد « طبق 123 حدیث »
23- مرور روزگار او را پیر نسازد و به سیمای جوانان باشد « طبق 8 حدیث »
24- ولادتش پنهان باشد « طبق 14 حدیث »
25- دشمنان خدارا می كشد و زمین را از شرك و ظلم و ستم و حكومت دیكتاتوران پاك و بتاویل جهاد كند « طبق 19 حدیث »
26- دین خدا را آشكار و اسلام را در تمام روی زمین گسترش دهد و فرمانروای روی زمین گردد ، و زمین را خدا به او زنده سازد « طبق 47حدیث »
27- مردم را به هدایت و قرآن و سنت برگرداند « طبق 15 حدیث »
28- دارای سنت هایی از انبیاء است كه از آنجمله غیبت است « طبق 23حدیث »
29- با شمشیر قیام كند « طبق احادیث بسیار »

30- روش او روش پیغمبر (ص) است « طبق 30 حدیث »
31- ظاهر نشود مگر بعد از آنكه مردم در امتحانات و آزمایشهای سخت واقع شوند « طبق 24 حدیث »
32- عیسی نازل شود و در نماز به آن حضرت اقتدا نماید « طبق 25 حدیث »
33- پیش از ظهورش بدعتها و ظلم و گناه و تجاهر به فسق و فجور و زنا و ربا و میگساری و قمار و رشوه و ترك امر به معروف و نهی از منكر و معاصی دیگر رایج شود و زنان مكشفه و در كارهای مردان شركت كنند و طلاق بسیار و مجالس لهو و لعب و غنا آوازهای مطرب علنی گردد« طبق 37 حدیث »
34- هنگام ظهورش منادی آسمانی بنام او و نام پدرش ندا كند كه همه آنرا بشنوند و ظهور آن حضرت را اعلام كند « طبق 27 حدیث »

35- پیش از ظهورش نرخ ها بالا رود و بیماری ها زیاد شود و قحطی ظاهر و جنگهای بزرگ بر پا شود و خلق بسیار از میان بروند « طبق 23 حدیث »
36- پیش از ظهورش نفس زكیه و یمانی كشته شوند و در بیداكه مكانی بین مكه و مدینه است خسفی واقع شود و دجال و سفیانی خروج كنند و صاحب الزمان (ع) آنها را بكشد « طبق احادیث باب 6و7-از فصل 6 و باب 9 و10 – از فصل 7 »
37- بركات آسمان و زمین بعد از ظهورش ظاهر شود و زمین معمور و آباد گردد و غیر خدا پرستش نشود و كارها آسان و خردها تكامل یابد « طبق احادیث باب 2 و 3 4 11 12 – از فصل 7 »

38- سیصدو سیزده نفر از اصحاب او در یك ساعت به محضرش حاضر شوند « طبق 25 حدیث »
39- ولادت و مشروح تفصیلات وتاریخ آن وبعض احوال مادر جلیله آن حضرت « طبق 214 حدیث »
40- شرح بعض معجزات او در زمان حیات پدربزرگوارش و در غیبت صغری و در غیبت كبری و نام جمع بسیاری از كسانیكه مشرف به نعمت دیدار و لقاء‌ آن حجت خدا شده اند« طبق باب 2و3 از فصل 3 و باب 1 و2 – از فصل 7 »

بیش از این و به تفصیل هر كس خواسته باشد از اوصاف حضرت مهدی (عج) اطلاع حاصل نماید می تواند به كتاب منتخب الاثر ،‌ یا كتابهای مبسوط و مفصل و جامع محدثین بزرگ مانند صدوق و نعمانی و شیخ طوسی و مجلسی رضوان الله علیهم اجمعین رجوع نماید.

السلام علی المهدی الذی و عدالله به الامم
شاید بعضی گمان كنند كه ایمان و عقیده به ظور حضرت مهدی منتظر علیه الصلوه و السلام اختصاص به شیعه دارد و مصادرو مدارك احادیث آن فقطی كتابهای شیعه و روایت آن همه از سیعیان هستند و از كثرت احادیث وارده ازطرق اهل سنت و جماعت و تألیفات علماء‌ و محدثین معروف ایشان در این موضوع بی اطلاع باشند . لذا ما در این مقاله به طور اختصار و بدون اینكه در مقام استقصاء باشیم بشارتهای قرآن مجید و احادیث شریفه و اسامی كسانی كه از اهل سنت آن احادیث راروایت كرده اند و كتابهای ایشان را كه این احادیث رد آن ضبط است و تألیفات بخصوصی را كه علماء‌ عامه در این باب دارند با مطالب دیگر كه مناسب این موضوعات است در تحت چند عنوان می نگاریم .

1- قران شریف وحضرت مهدی منتظر علیه السلام
از قران شریق آیات متعدده تفسیرو تأویل به ظهور حضرت مهدی علیه السلام شده است مانند آیه : لیستخلفنهم فی الارض و آیه : لیظهره علی الدین كله كه جمعی از از مفسرین مثل ابن عباس و سعید بن جبیر و سدی گفته اند كه این وعده در وقت ظهرو حضرت مهدی علیه السلام عملی خواهد شد .
و آیه : و لقد كتبنا فی الزبور و آیه‌ : الذین یؤمنون بالغیب
و آیه : و نریدان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض

و آیه :‌و انه لعلم للساعه كه مقاتل بن سلیمان و اتباع او از مفسرین همه گفته اند در حق مهدی علیه السلام نازل شده است .
2- احادیث وارده در موضوع ظهور
احادیث در موضوع ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بسیار و در نهایت كثرت است شاید در كمتر مسئله ای از مسائل اسلامی كثرتروایات به این حد باشد كه بدیهی است رد یكدهم بلكه یكصدم این روایات خلاف ایمان وخلاف طریقه عقلاء‌ و در قبول و اعتماد به اخبار ثقات است خصوصاً‌كه قرائن و نشانیهایی در بعض این روایات است كه قطع به صدور آنها حاصل می شود و شكی باقی نمی ماند .
در بین این احادیث ، احادیث علیه الاسناد و احادیثی كه روایت آن موثق و ممدوح باسند زیاد است و چنانچه از تاریخ و تراجم و كتب حدیث استفاده می شود این اخبار در بین روات مشهور وراجع به مضامین و مفاد آنها از صحابه و تابعین توضیحات می خواسته اند و مضمون آنهارامسلم و حتمی الوقوع می دانستند و بعضی اصحاب مثل حذیفه بن الیمان در این گونه احادیث اطلاع و تخصص بسیار داشته اند.

3- تواتر احادیث
جمع كثیری از مشایخ و حفاظ اهل سنت مانند صبان در اسعاف الراغبین ( ب 2 ص 140 ط مصر 1312 ) و شبلنجی در نورالابصار (ص 155 ط مصر 1312 ) و شیخ عبدالحق در لمعات به نقلی كه در حاشیه سنن مذی ( ص 46 ج 2 ط دهلی ) است و ابی الحسین آبری به قل ( صواعق ص 99 ط مصر ) و ابن حجر و سید احمدبن سیدزینی دحلان مفتی شافعیه در الفتوحات الاسلامیه (ج 2 ص 211 ط مصر ) و حافظ در فتح الباری و شوكانی در التوضیح به نقل غایه المأمول (ص 382 ج 5 ) و كنجی شافعی در البیان (ب 11) و شیخ منصور علی ناصف در عایه المأمول و استاد احمد محمد صدیق در ابر از الوهم المكنون و ابی الطیب در الاذاعه و ابوالحسن سحری و عبداوهاب عبداللطیف مدس دانشكده شریعت در حاشیه صواعق تصریح به تواتر روایات وارده

در باره مهد علیه السلام و صفات و علائم آن حضرت مثل این كه زمین را پر از عدل و داد كند واز اهل بیت پیغمبر واولاد فاطمه و فرزندان حسین است نموده اند و علامه شوكانی در خصوص تواتر این روایات كتابی تالیف كرده به نام التوضیح فی تواتر ماجاء فی المنتظر و الدجال و المسیح و محمد بن جعفر الكتانی در نظم المتناثر می گوید : « الاحادیث الوارده فی المهدی المنتظر متواتره » و شیخ محمد زاهد كوثری در كتاب نظره عابره گفته است : « و اما تواتر احادیث المهدی و الدجال و المسیح فلیس بموضع ریبه عند اهل العلم بالحدیث .»

و اسنوی در مناقب شافعی گفته : اخبار در ظهور مهدی و اینكه از اهل بیت پیغمبر است متواتر است .
4- نام جمعی از صحابه كه این احادیث رااهل سنت از آنهاروایت كرده اند :
1- حضرت علی (ع) 2- حضرت امام حسن (ع) 3- حضرت امام حسین (ع) 4- ام سلمه 5- عایشه 6- عبدالله بن مسعود 7- عبدالله بن عباس 8- عبدالله بن عمر 9- عبدالله بن عمرو 10 – سلمان فارسی 11- ابو ایوب انصاری 12- ابو علی الهلالی 13-جابربن عبدالله انصاری 14- جابربن سمره 15- ثوبان 16- ابوسعید الخدری 17- عبدالرحمن بن عوف 18- ابو سلمی 19- ابوهریره 20- انس بن مالك 21- عوف بن مالك 22- حذیفه بن الیمان 23- ابولیلی الانصاری 24- جابربن ماجد صدفی 25- عدی بن حاتم 26- طلحه بن عبیدالله 27- قره بن ایاس مزنی 28- عبدالله بن الحارث بن جزء 29- ابوامامه 30- عمرو بن العاص 31 – عماربن یاسر 32- ابوالطفیل 33- اویس ثقفی
5- نام مشاهیر علمائ بزرگ اهل سنت و كتابهار آنهاكه احادیث ظهور در آن تخریج شده است .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir