توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق كاربران تحت فایل ورد (word) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق كاربران تحت فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق كاربران تحت فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق كاربران تحت فایل ورد (word) :

تأثیر سازنده اینترنت بر اخلاق كاربران

چكیده
در این مقاله به تأثیرات مثبت اینترنت بر اخلاق كاربران پرداخته شده است. دیدگاه اتخاذ شده در این مقاله مبتنی بر قابلیت‌هایی است كه به صورت بالقوه در اینترنت وجود دارد و می‌تواند سبب تسهیل ارتباطات جهانی میان انسان‌ها، از میان برداشتن تبعیض‌ها در دستیابی به اطلاعات و در نهایت ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی شود. از نظر نویسندگان این مقاله اینترنت علیرغم چهره فناوری‌محور خود می‌تواند پدید آورنده فضایی باشد كه در آن اخلاق و روابط اجتماعی افراد تقویت گردد. معمولاً از چنین اخلاقی با عنوان «اخلاق سازنده» یاد

می‌شود. استفاده از اینترنت اخلاق خاص خودش را به شیوه‌ای خودكار در كاربرانش به وجود می‌آورد، كاربرانی كه در هر لحظه داده یا اطلاعاتی را تولید می‌كنند. از اینرو «اخلاق اینترنتی» جدای از «اخلاق سازنده» نیست. مقاله حاضر با یادآوری امكان همكاری میان اینترنت و انسان به منظور ارتقای روابط انسانی و اصول اخلاقی نگارش یافته است.
كلیدواژه : اخلاق؛ اخلاق سازنده؛ اخلاق اینترنتی
________________________________________
1- مقدمه
موضوعات اخلاقی معمولاً بر مبنای اصول فلسفی یا دینی جوامع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند، مانند اینكه انسان باید با پدر و مادر، همسر و فرزندان خود چگونه رفتاری داشته باشد؟ پیشرفت‌هایی هم كه در حوزه دانش و فناوری روی می‌دهند گاهی اوقات روابط میان انسان‌ها و اصول اخلاقی پذیرفته شده در هر جامعه را به چالش می‌گیرند. اغلب در رابطه با انسان و ماشین این ایده مطرح می‌شود كه ماشینی‌شدن جامعه سبب كمرنگ شدن عواطف انسانی و سردی روابط میان انسانها شده است. چنین دیدگاهی در نگاه اول می‌تواند درست به نظر برسد، اما برای دنیای امروز چندان مصداق ندارد. امروزه اینترنت و كاربردهای گوناگون آن نظیر پست الكترونیكی1، گروه‌های بحث2 محاوره مستقیم یا اصطلاحاً چت3

فرصت‌های جدیدی را برای آشنایی میان كسانی كه هرگز یكدیگر را نمی‌شناخته‌اند، فراهم ساخته است و دوستی‌های جدیدی را از نوع مجازی4 بوجود آورده است كه گاهی به دوستی‌های واقعی میان افراد همفكر و همعلاقه منجر می‌شود. بدین ترتیب می‌توان انقلاب اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت را بر خلاف انقلاب صنعتی و مظاهر آن كه سبب جدایی انسانها از یكدیگر شد، عاملی پیوند دهنده میان عناصر انسانی و نزدیك كننده جوامع انسانی در نظر گرفت و به تعبیری در كنار هر رویداد یا تحول تكنولوژیكی می‌توان نتایج و تأثیرات مثبتی را نیز مشاهده نمود.

تأثیر اینترنت بر روابط اجتماعی انسانها گستره‌ای فراتر از ابعاد فردی را در بر گرفته است تا آن حد كه در هنگام وقوع بلایای طبیعی و فجایع انسانی عاملی مهم در انعكاس عواطف و احساسات انسانی به شمار می‌رود. نقش راهبردی اینترنت در دو رویداد بزرگ اخیر یعنی جنگ در عراق و حادثه سونامی5 مثال زدنی است. در هر یك از ایندو رویداد، اینترنت جدای از ایفای نقش اطلاع‌رسانی خود، رسانه‌ای مهم در اعلام موجودیت گروه‌های مختلف اجتماعی جهت حمایت از آسیب دیدگان و جلب كمك‌های مردمی از سراسر جهان بود. بسیاری از كاربران اینترنتی با استفاده از امكانات این رسانه جهانی به كمك نیازمندان شتافتند.

هدف از بیان این مطالب ارائه یا القای یك تفكر مثبت‌اندیش یا خوشبینانه به ذهن خواننده نیست بلكه تبیین امكان تحقق جامعه اطلاعاتی آرمانی در سراسر جهان است. شكی نیست كه همه كاربران اینترنتی به ارزشها و اصول والای انسانی اهمیتی نمی‌دهند. هكرها6 یا راهزنان اینترنتی كه با شیوه‌های مختلف در صدد نفوذ به نقاط مشخصی از اینترنت هستند، از همین نوع كاربران هستند. اصولاً، اینكه در اینترنت چه چیزی پسندیده است یا چه چیزی نامطلوب است، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

حتی در تعاریف قوانین بهره‌برداری از شبكه كامپیوتری و اینترنت همواره جلب نظر طرف‌های ذینفع مطرح بوده است. گاهی اوقات جانبداری‌های اقتصادی از تولیدكنندگان دانش و اطلاعات به حدی می‌رسد كه دیگر «حق»7 یا به عبارت بهتر ارزشی برای كاربران قائل نمی‌شوند. این وضعیت در جوامع اقتصادگرایی8 مانند آمریكا و كشورهای غربی به خوبی مشهود است. كاربران برای برخورداری از خدمات پیوسته اطلاع‌رسانی مجبور به پرداخت هزینه‌هایی هستند كه چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسند. گستره اقتصاد آنقدر وسیع شده است كه دیگر حوزه اخلاق را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است. امروزه ثروت و پول تنها ارزش اخلاقی پذیرفته‌شده در بسیاری از جوامع شده و كلیه روابط انسانی بر اساس همین عامل تنظیم و برقرار می‌گردد.

اما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه اینترنت، گستره اخلاق درست از لحظه‌ای آغاز می‌شود كه یك كاربر پشت رایانه شخصی خودش می‌نشیند و روی دگمه مرورگر اینترنتی9 كلیك می‌كند تا به درون جامعه جهانی اطلاعات گام بگذارد (كولمن 2001). اینكه كسی میهمان اینترنت باشد و برای اولین بار باشد كه از این رسانه استفاده می‌كند، یا از مشتریان پر و پا قرص اینترنتی یا اصطلاحاً «نرد»10 باشد، زیاد مهم نیست. مهم این است كه همه این افراد تحت محیطی به تبادل اطلاعات با یكدیگر می‌پردازند كه هیچ قانون یا مقرارت رسمی بر آن حاكم نیست. خوب یا بد، درست یا نادرست، باید یا نباید، همگی تعابیر منحصر بفردی هستند كه به ازای تك تك كاربران میلیونی یا میلیاردی اینترنت قابل بررسی و تعریف است.

در چنین فضایی تدوین هر گونه قانون و مقررات نه تنها غیرممكن به نظر می‌رسد، بلكه مضحك هم جلوه می‌كند. چیزی كه ممكن است از نظر یك كاربر مطلوب و خواستنی باشد، می‌تواند از دیدگاه كاربر دیگری نامطلوب و ناپسند باشد. اما فصل مشترك همه كاربران از مبتدی گرفته تا پیشرفته، یك چیز است و آن «ساختن»11 است. همه كاربران اینترنت به نوعی در حال ساختن داده یا اطلاعات هستند. حتی كاربرانی كه فقط نقش دریافت كننده12 یا مصرف كننده13 اطلاعات را دارند، در واقع به نوعی اطلاعات را در جایی مصرف می‌كنند و سبب ساختن چیزی در جایی دیگر می‌شوند. بدین ترتیب همه آنها برخودار از نوعی از اخلاق هستند كه اصطلاحاً «اخلاق سازنده» (كولمن 2001) نامیده می‌شود.
2- اینترنت: خوب، بد، زشت یا زیبا

با وجود همه مباحثی كه تاكنون درباره اینترنت و پیامدهای استفاده از آن بر اخلاق كاربران مطرح شده است، هنوز به درستی نمی‌توان تصویر روشنی را در این خصوص مشاهده كرد. روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری اغلب توجه خود را بر جنبه‌های منفی اینترنت معطوف می‌نمایند. این بیشتر بدان جهت است كه این دسته از افراد انسانها را در قالب سوژه‌های مطالعاتی خود در نظر می‌گیرند و به علت اضمحلال فزاینده بنیان‌های خانوادگی و ارزش‌های انسانی در جوامع غربی، نقش مخرب اینترنت بیشتر از نقش سازنده آن مورد عنایت محققان واقع شده است. بارزترین مصداق این وضعیت استفاده نادرست و كنترل‌نشده كودكان از اینترنت و گمراهی و به خطر افتادن آنها توسط سودجویان اینترنتی است كه هر چند وقت یكبار اخبار نگران‌كننده‌ای در این رابطه از رسانه‌های جمعی منتشر می‌شود و هوشیاری والدین كودكان را در استفاده آنها از این رسانه گوشزد می‌شود. اما به لحاظ چند جانبه بودن پدیده اینترنت، نمی‌توان نگرشی یك‌سویه به آن داشت.

به عنوان نمونه هنگامی كه بحث تجارت الكترونیكی مطرح می‌شود، جنبه‌های سودآور و سرمایه‌ساز اینترنت بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی از سوی بسیاری از مؤسسات بین المللی نظیر یونسكو14 استفاده از اینترنت به عنوان یك رسانه ارزان قیمت و سهل‌الوصول جهت حل بحران‌های اقتصادی و فقر در جوامع توسعه نیافته توصیه می‌شود. در سخنرانی سال گذشته آقای كوفی عنان دبیر كل سازمان ملل متحد استفاده از اینترنت برای از میان برداشتن فواصل طبقاتی در جوامع محروم و عقب‌مانده قاره آفریقا به عنوان سریع‌ترین و عملی‌ترین راه حل پیشنهاد شده بود.

هنگامی كه صحبت از تسهیم دانش15 به میان می‌آید، حقیقتاً هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند جایگزین اینترنت شود و به مثابه یك پل ارتباطی كارآمد میان پژوهشگران در سراسر جهان عمل نماید. در چنین حالتی آیا اینترنت خوب است یا بد؟ زشت است یا زیبا؟ اگر قدری منصفانه به این موضوع نگاه كنیم در می‌یابیم كه در بسیاری از موارد ملاك قضاوت ما درباره اینترنت سود و زیانی است كه به ما و منافع ما می‌رساند. چنین دیدگاهی نمی‌تواند یك جایگاه بی‌طرفانه در قبال اینترنت داشته باشد. كاربران هنگام استفاده از اینترنت به درستی درمی‌یابند كه آیا اینترنت دارد به آنها خدمت می‌كند یا خیانت. البته در سنین كودكی یا نوجوانی چنین تشخیصی قدری مشكل به نظر می‌رسد، اما با رعایت تدابیر تربیتی و ایجاد امنیت لازم توسط والدین این مشكل قابل حل است.

3- نقش اینترنت در ایجاد اخلاق سازنده در كاربران
از جمله مهم‌ترین اقداماتی كه می‌توان از طریق اینترنت سازمان داد عضویت استادان و متخصصان رشته‌های مختلف در گروه‌های تخصصی است. با عضو شدن كاربران اینترنت در این گروه‌ها، آنها می‌توانند در جریان آخرین اطلاعات موجود در رشته‌های تخصصی خود قرار گیرند زیرا همه اعضاء در جریان پیام‌های علمی كه توسط یك نفر صادر می‌شود قرار دارند. در شرایطی كه خطوط ارتباطی از كیفیت لازم برخوردار باشد و در ایستگاه‌های محل كار هر دو یا چند طرف امكانات لازم (دوربین ویدئویی ;) به سیستم اتصال داشته باشد، می‌توانند تصویر و فعالیت‌های یكدیگر را نیز مشاهده كنند.

هم اكنون انجام عمل‌های مهم جراحی به شكل هدایت از راه دور16 و با شركت چند متخصص كه هر كدام در گوشه‌ای از دنیا به كار مشغول هستند و می‌توانند در یك آن ناظر عمل جراحی یا راهنمایی‌كننده آن باشند، در تعدادی از مراكز مجهز درمانی متداول شده است. یكی دیگر از شكل‌های نسبتاً رایج اخلاق سازنده كه در سطح كشورهای اروپای غربی و امریكا مشهود است، كنفرانس از راه دور17 می‌باشد كه در آن تعدادی از متخصصان (كه هر كدام در یك گوشه از كره زمین زندگی می‌كنند) با یكدیگر درباره موضوع مورد علاقه خود به تبادل نظر می‌پردازند. این نوع كنفرانس‌های الكترونیك در آینده رواج زیادی خواهند یافت و احتمال می‌رود كه در مقیاس وسیعی از اهمیت كنفرانس‌های حضوری (كه بسیار پرهزینه‌تر است) كاسته شود (آیزنتاد و وینسنت 2002).

در طول چند دهه اخیر، مجله‌های علمی، در میان پژوهشگران، نقش ویژه‌ای در برقراری ارتباطات علمی ایفا كرده‌اند و تعداد این مجله‌ها در سطح جهان همواره رو به افزایش بوده است. اما با توجه به گسترش شبكه اینترنت، به ویژه در طول 5 سال گذشته، به نظر می‌رسد كه در سال‌های آینده نتوان افزایش تعداد این مجلات را مانند سال‌های گذشته انتظار داشت. همه روزه بر تعداد پژوهشگرانی كه برای انتشار نتایج پژوهش‌های خود از این شبكه استفاده می‌كنند، افزوده می‌شود. آنان می‌توانند اطلاعات تولیدی خود را در اختیار تمامی افرادی كه امكان دسترسی به این شبكه را دارند قرار دهند و از آنان نیز بخواهند، علاوه بر نظرخواهی، برایشان مدارك علمی مشابهی از همین رهگذر ارسال دارند یا با خود آنان همكاری مستمر داشته باشند (آیزنتاد و وینسنت 2002).

همه این فعالیت‌ها كه در بستر اینترنت انجام می‌گیرند و به گونه‌ای نوآوری، خلاقیت و سازندگی علمی محسوب می‌شوند، سبب تبلور شكل گسترده‌ای از اخلاق در میان كاربران می‌گردد كه اصطلاحاً «اخلاق سازنده» نامیده می‌شود.
4- تعامل و همزیستی جهانی: شكل‌گیری هویت پویا18

واقعیت این است كه گسترش شبكه جهانی اینترنت فاصله‌ها را كم كرده و به ایجاد نوعی تشابه، به ویژه در جوانان، انجامیده است. اعضای كمیسیون توسعه سازمان ملل متحد (فلوریدی 2002) گزارش داده‌اند كه در گردهمایی‌های خود در شهرهای قاره‌های گوناگون، شاهد بوده‌اند كه جوانان خیلی شبیه به هم شده‌اند و این شباهت، با رنگ باختن مرز جوامع و رفتن به سوی نوعی جامعه اطلاعاتی و شبكه‌ای، بیش‌تر شده است.

اما باید توجه داشت كه به یمن گسترش وسایل ارتباطی و رسانه‌ها، جوامع مختلف اگر آگاهانه و با برنامه‌ریزی عمل كنند، می‌توانند برای تحولات مثبت از آن استفاده كنند و به نوعی همزیستی سالم جهانی دست یابند. مبارزه با مواد مخدر در سطح جهانی، حفظ محیط زیست، همبستگی انسان‌ها، احترام به حق حیات، محترم بودن حریم زندگی خصوصی افراد، احیای حقوق مادران و كودكان، تأكید بر عدالت جهانی، گرامی داشتن كرامت انسان‌ها و توجه به حقوق اقلیت‌های دینی و اجتماعی، توسعه پایدار و اجازه مطرح شدن سایر فرهنگ‌ها و ارزش‌ها مباحثی هستند كه می‌توانند با بهره‌گیری از همین فضای موجود اطلاعاتی، وجه دیگری را در تعامل فرهنگ‌ها نشان دهند.
5- كثرت‌گرایی فرهنگی19

اصطلاح پدیده چندفرهنگی20 ما را به شناسایی و حتی گرامی داشتن دیگران، درست به همان گونه‌ای كه هستند، بدون سقوط به نژادپرستی، به شكل درست آن دعوت می‌كند. در این عصر، كلید واژه رایج تساهل و تسامح21 بود. این كلید واژه به معنای پذیرش تفاوت میان «ما» و «آنها» است اما در كاربرد امروزه خود انسانها را به بردباری در برابر تفاوت‌های یكدیگر فرا می‌خواند (فلوریدی 2003). اینترنت، با جهان‌گستری چشمگیر خود، فرض را بر اعتبار همه دعاوی درباره حقیقت می‌گذارد، بدون آن كه در چاله نسبی‌گرایی محض بیفتد. نسبی‌گرایی بیش از حد شالوده هر گونه گزاره اخلاقی و همراه آن، شالوده‌های اخلاقی زندگی عمومی را سست می‌كند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir