توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تحت pdf دارای 186 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تحت pdf :

الف- مقدمه
دانشگاههای ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، كمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، كه در حقیقت دریافت كنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا كنند و ملاحظه نمایند كه آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حركت می كند، یا آن كه چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.
یك رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می كند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا كنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.

تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند كه آیا ما می توانیم این كسانی را كه به این مراكز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت كنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور كه ملاحظه می شود دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان كار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یك استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.

رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان كه از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است كه نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی كه هم اكنون اكثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشكلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد

ب- بیان مسأله
موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شكوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یكی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است كه هر سازمان و مركزی برای این امر مهم باید تلاش كند. یكی از این مراكز مهم و پر اهمیت مركز آموزش عالی است كه تربیت كننده نسل جوان، پیشرو و آینده ساز مملكت است.

بنابراین، این مراكز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای كه مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای كه از طریق مصاحبه اكتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت كمی دارند، در ضمن هیچگونه كار تحقیقاتی در این زمینه در این مركز انجام نشده بود، در بررسی كارهای تحقیقی خارج از این مركز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله كادر اداری، كتابخانه، خدمات رفاهی و ;;;..) بودیم.

ج- اهمیت و ضرورت پژوهش
بر طبق دیدگاههای جدید تكنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی كه دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر كشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یكی از مراكز یا مجامع تبادل افكار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود كه با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی كار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، كه در این صورت موجبات افزایش كارایی و

بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه كشور های موفق جهان به این مطلب كه در مقایسه بین عوامل موثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یك كار است و رضایت افراد در محیط كار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام كار توام با كیفیت مطلوب فراهم می آورد.

اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود كه در دانشگاهها با قشر جوانی كه آینده ساز مملكت هستند روبه رو هستیم و چون آنها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یك استاد خوب كمك می كند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشكلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.

در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی كمكی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تكیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن و تقویت سطح رضایت دانشجویان راهكارهایی اتخاذ نمائیم.

د- اهداف پژوهش
محقق دراین تحقیق به دنبال دستیابی به پاسخی روشن برای سوال اساسی تحقیق(سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی – واحد قوچان در سال تحصیلی 85-1384 ) یعنی تعیین و اندازه گیری میزان رضایت دانشجویان از اساتید در هر یك از حیطه های مختلف با استفاده از مقیاس های اندازه گیری كه در قالب پرسشنامه برای رضایت طراحی شده است و مشخص كردن سهم هر یك از عوامل و تعیین اهمیت هر كدام از آنها است.

با توجه به اهداف تحقیق رسیدن به نتایج علمی دارای ارزش می باشد. اما زمانی این نتایج به واقعیت نزدیك می شود كه از این نتایج در راه بهبود اوضاع و تصمیم گیریهای مسئولین استفاده شود وامیدوارم كه نتیجه این تحقیق بتواند یك منبع مفیدی برای دست اندركاران امور اجرایی این مركز آموزشی باشد و از طرفی ما به عنوان قشری كه با علوم اجتماعی سر و كار داریم هدف اصلی این است كه تاثیر روابط انسانی را بر رفتار انسانها اعم از احساس و فكر و عمل آنها را بشناسیم.
اهداف فرعی تحقیق شامل :
1- بررسی و مقایسه میزان رضایت دانشجو از اساتید در ابعاد مختلف.
2- بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید با توجه به ویژگیهای فردی دانشجویان.
3- بررسی و مقایسه رضایت دانشجو از اساتید در بین رشته های مختلف.
4- بررسی وجوه تشابه و تمایز میزان رضایت با متغیرهای مستقل تحقیق.
5- بررسی رابطه همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق.

الف- مقدمه
این فصل از تحقیق شامل سه بخش فرعی است که عبارتند از: پیشینه تحقیق و پس از آن به نقد و بررسی تحقیقات مزبور پرداخته است. در نهایت تعریفی از رضایت به عنوان چارچوب مفهومی کار ارائه گردیده است.

ب- پیشینه تحقیق

هر پدیده دارای سابقه یا پیشینه ای است كه مطالعه سابقه آن محقق را در شناسایی و درك دقیق ماهیت آن پدیده یاری می كند
(ساروخانی 1372: 147)

یك تحقیق علمی فرایندی مداوم و پویا است كه در آن، گذشته، حال و آینده موضوع پیوند می یابد. واقعیتهای مورد تحقیق دارای چنین خصلتی می باشند. یعنی ریشه ای در گذشته ، وضع و حال در زمان موجود و دور نمایی در آینده دارد. وقتی یك محقق در خصوص موضوع مورد نظرش به منابع مختلف مراجعه می كند:

اولا از محتوای منابع در رابطه با موضوع آگاه می شود و براساس آن می تواند حد و مرز شناخت علمی را در رابطه با موضوع مشخص كند و آماده شود تا قدم به جلو بر دارد.

دوما با آگاهی از نكات قوت و ضعف منابع در برخورد با موضوع می تواند چهار چوب نظری جامع تر و واقع بینانه تری را شكل دهد و خطاهای قبل را مرتكب نشود در این تحقیق سعی شده در حد امكان با مطالعه منابع متعدد مرتبط شامل: كتاب، مقالات و مراجعه به مراكز علمی و پژوهشكده های آستان قدس و كتابخانه ها و بررسی تحقیقات انجام شده شامل طرحهای پژوهشی و پایان نامه ها، آنها را ارزیابی كرده و با مصاحبه اكتشافی نزدیكی بیشتری به موضوع حاصل گردد.

ب- 1- تحقیقات انجام شده در داخل كشور :
با جستجو در پایگاه اطلاعات جامع پایان نامه های تحصیلی و طرحهای تحقیقاتی كشور ((iran .doc و سایر پایگاه های اطلاعاتی موجود در اینترنت، بررسی طرحهای پژوهشی در موسسات پژوهشی و آموزشی مختلف، در ارتباط با موضوع مورد نظر تعداد 13 اثر تحقیقی در داخل ایران جمع آوری شده که به صورت مقاله، طرح پژوهشی و یا رساله کارشناسی ارشد و دکترا ارائه شده است. ترتیب ارائه مقاله با توجه به نزدیکی موضوع اثر به عنوان تحقیق حاضر است كه در ذیل بدان اشاره شده است :

1- فتحی، یدالله، میزان رضامندی دانشجویان از ارائه مشاوره و راهنمایی در دانشگاه علوم پزشکی همدان”.
هدف این مطالعه بررسی وضعیت رضامندی دانشجویان از ارایه خدمات مشاوره و راهنمایی تحصیلی از طریق دانشگاه ها بوده است. تعداد 445 نفر دانشجوی (230 نفر مرد، 215 نفر زن) سال آخر تحصیلی کلیه رشته های مختلف باضافه دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی و نشانه شناسی پزشكی و علوم پایه

دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی در مانی استان همدان به صورت داوطلبانه در این مطالعه شركت نمودند. میزان رضامندی دانشجویان در خصوص ارایه راهنمایی و مشاوره توسط پرسشنامه ای تهیه و پس از پایایی و روایی آنها مورد استفاده قرار گرفت. نمره رضامندی دانشجویان (82/10 SD.

52/25M) از ارایه مشاوره و راهنمایی اساتید غیر قابل قبول (نمره كمتر از 30) بوده است. نمره رضامندی دانشجویان مرد دانشكده های پرستاری و مامایی به میزان 3512 (SD11/74) و بهداشت به میزان 3098 (SD9/07) قابل قبول بوده است. هم چنین تفاوت زیادی بین نمره رضامندی دانشجویان مرد 2607، (SD11/74) و زن 2409 (SD9/72) دانشگاه وجود نداشت. این مطالعه نشان داد ارایه مشاوره و راهنمایی دانشگاه نتوانسته است جایگاه رضایت بخشی برای دانشجویان داشته باشد همچنین دانشجویان منبع مطمئن و مشخصی برای رفع نیازهای مشاوره ای و راهنمایی در طی دوران تحصیل خود نمی شناسند.
(فتحی، 1379)
2- احرامپوش، محمد حسین و دیگران، ویژگیهای یك استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد.
بر طبق دیدگاه جدید، تكنولوژی آموزشی معلم مهمترین عامل در موفقیت در اهداف آموزشی است. آشنایی با دیدگاه دانشجویان نسبت به یك معلم خوب ما را كمك می كند تا استاد را از دریچه دانشجو ببینیم و با ارائه برنامه مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس و ارزیابی تصمیمی اگاهانه بگیریم. تحقق مذكور یك مطالعه پیمایشی از نوع مقطعی است كه تعداد 162 دانشجو به طور تصادفی انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری پرسشنامه بوده كه پس از تعیین روایی به مرحله گذشته شده است. مهمترین ویژگیهای یك استاد خوب به تفكیك رشته تعیین گردیده است. به طور كلی مهمترین خصوصیات یك استاد خوب عبارتند از: احترام به دانشجو– داشتن علم به موضوع تدریس، داشتن طرح درس، داشتن اعتقادات مذهبی و رعایت عدالت، بر طبق نتایج این بررسی بین ضرورت حضور و غیاب در كلاس و مقطع تحصیلی.(P/03) و ضرورت امتحان كوئیز و مقطع تحصیلی (P/05) نیز اعتبار آماری معنا داری وجود داشته است. نتایج بدست آمده از این تحقیق می تواند ملاك مناسبی جهت ارزشیابی یك استاد خوب قرار گیرد.
(احرامپوش، مظلومی و كلرانتر، 1379)

3- سلطانی عربشاهی، کامران، بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
هر زمان كه تاریخ علوم و دستیابی بشر به دانش شده انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر به وسیله كتب و مقالات و نیز تدریس و تعلیم مطرح می شود. در این زمان میان مهمترین عنصر در انتقال دانش به نسل بعدی معلمین بوده اند. بنا بر این تدریس در تاریخ علوم و در طی قرون متمادی نقش اساسی در پیشرفت بشر ایفا نموده است. اجرای تدریس اثر بخشی دركلاس و داشتن اهداف آموزشی روشن، به منظور یاددهی و یادگیری بهتر از اوایل قرن بیستم به

صورت جدی مطرح بوده است. چگونگی تعامل دانشجو و استاد از دل مشغولیهای اصلی نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه است. با توجه به اهمیت تدریس هدفمند یا اثر بخش. در این پژوهش با هدف بررسی نظرات اساتید و دانشجویان در مورد ویژگیهای كه تدریس اثر بخش می تواند داشته باشد. به ارزیابی این ویژگیها در مركز علوم پایه پزشكی پرداختیم تا از این طریق بتوانیم با ارائه پیشنهاداتی در مورد شاخص تدریس اثر بخش، در بهبود و ارتقاء تدریس اساتید (Staff Devlopment) در دانشگاه قدمی كوچك برداریم. نوع مطالعه مشاهده توصیفی تخیلی و مقطعی انجام پذیرفته است.

(عربشاهی، 1377)
4- آقاجانی، سعید، مقایسه نظرات مدرسین و دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی سمنان در مورد معیار یك استاد خوب دانشگاه.
از آنجا كه دانشگاه یكی از مراكز تبادل اطلاعات و مفاهیم در جامعه می باشد و میزان كارایی مدرسین با نحو آموزش آنها بستگی دارد و مدرسین به عنوان نیروی انسانی درگیر در آموزش، مهمترین نقش را در آموزش دانشجویان دارند پس شناخت ویژگیهای آنان از دیدگاه دانشجویان و خود آنها در مورد معیار یك استاد خوب می تواند مهم باشد. زیرا اگر ضرورت ارزشیابی اساتید را بپذیریم، این نكته مطرح است كه معیارهای این ارزشیابی چیست و همان طور كه

مشاهده می شود معیارهای ارزشیابی فرمول از پیش تعیین شده ثابتی نیست و در شرایط متفاوت آموزش دستخوش تنوع و دگرگونی می شود و این پژوهش ویژگیهای یك استاد خوب دانشگاهی را از چهار جنبه دانش پژوهی، توانایی ایجاد ارتباط، شخصیت فردی مورد بررسی قرار می گیرد تا لزوما در كیفیت یادگیری و یاددهی موثر واقع گردد.
(آقاجانی، 1376)

 

5- صفری، یحیی، بررسی رابطه بین سبك رهبری مدیریت كلاس و اثر بخشی تدریس مدرسین دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه در تیم سال دوم تحصیلی (1375-76).
بدون شك پاسخ به این پرسش كه چه چیز موجب اثر بخشی رهبر است؟ برای رهبری سازمانها بیشترین اهمیت را دارد. اثر بخشی سازمانهای آموزشی به میزان یادگیری ( تغییر رفتار مطلوب در فرا گیران) بستگی دارد. زیرا رسالت و محور فعالیتهای موسسات آموزشی در جهت یادگیری است. تدریس موثر از متغیرهایی حاصل می شود كه یكی از این متغیرها رفتار یاد دهنده در كلاس درس است. اگر ما یاد دهنده را در مفهوم جدید آن مدیر كلاس بدانیم شناسایی سبك رهبری مدیریت كلاس و رابطه آن با اثر بخشی تدریس در فرایند یاددهی و یادگیری اهمیت فراوانی خواهد داشت. هدف كلی این تحقیق، كشف وجو یا

عدم وجود رابطه بین سبك رهبری مدیریت كلاس و اثربخشی تدرسی مدرسین دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه است. هدفهای جزیی این تحقیق تعیین نوع سبك رهبری مدیریت كلاس و اثر بخشی تدریس مدرسین دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه است. هدفهای جزیی این تحقیق تعیین نوع سبك رهبری مدرسین در كلاس درس و تعیین میزان اثر بخشی هریك از سبكهای رهبری مدیریت كلاس است.
(صفری، 1376)

 

6- توانا، داریوش، بررسی پیرامون معیارهای ارزشیابی مدرسین درس روش تدریس ریاضی ابتدایی در مراكز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر
آموزش و پرورش را می توان به صورت فرآیندی تعریف كرد كه برای تغییر و تعدیل رفتار دانش آموز، با توجه به هدفهای معین، طرح ریزی شده است. نقش معلم در این فرآیند عبارتست از فراهم ساختن شرایط و امكانات به گونه ای كه تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموز ایجاد می شود. این تغییرات كه با توجه به برنامه، وسایل، روشها و هدفهای آموزش و پرورش در رفتار دانش آموز ایجاد می شود. یادگیری نام دارد. ارزشیابی بخشی از فرآیند آموزش و پرورش است كه براساس

آن اطلاعات لازم در مورد یادگیری یا آموخته های دانش آموزان جمع آوری و تجزیه و تحلیل می شود تا میزان تحقق هدفهای پیش بینی شده مورد قضاوت قرار گیرد. این تحقیق تحت عنوان بررسی معیارهای ارزشیابی مدرسین درس روش تدریس ریاضی ابتدایی مراكز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر می باشد. این پژوهش به دنبال آن است كه اثر بخشی ارزشیابی تشخیص و تكوینی و میزان انطباق و رابطه ارزشیابی مدرسین درس روش ریاضی ابتدایی را با اهداف

آموزش و همچنین كیفیت سوالات امتحانی آنان بر اساس سطوح مختلف حیطه شناختی با توجه به طبقه بندی هدفهای آموزشی بررسی نماید. جهت پی گیری این هدف جامعه مدرسین را مشخص كرده كه شامل 30 نفر بوده است و از بین دانشجویان ترم دوم سال تحصیلی 1372-1373 كه با مدرسین ذكر شده درس داشته اند نمونه تصادفی به عمل آمده و 160 نفر از دانشجویان فوق الذكر در تكمیل پرسشنامه مشاركت نموده اند. و سوالات مدرسین را طبقه بندی كرده و با طبقه بندی كه از طرف خود مدرسین انجام شده بود مقایسه ای به عمل آمد و ارزیابها به این نتیجه رسیدند كه 90/33 درصد از سوالات در سطح دانش و فهمیدن طرح شده است. كه بین قضاوت طراحان سوال و ارزیابها تفاوت محسوسی وجود داشته است. دانشجویان اظهار داشته اند كه 30 درصد از مدرسین د

ر هر جلسه، قبل از شروع درس از ارزشیابی تشخیص جهت مشخص كردن دانش پایه دانشجویان استفاده نمی كنند و 1/3 از مدرسها ارزشیابی تكوینی به عمل نمی آورند و 2/3 از مدرسینی كه ارزشیابی راهنمایی لازم نمی كنند. در این تحقیق از آزمونهای x2, z درصد گیری و تجزیه و تحلیل واریانس استفاده شد.37 درصد از مدرسین 30 درصد از نمره پایان ترم را جهت فعالیتهای علمی و 23 درصد از آنها، 40 درصد از نمره پایان ترم را به فعالیتهای عملی اقتصادی می دهند و 53/33 درصد از مدرسین تدریس عملی را همراه با طرح درس از دانشجویان انتظار دارند. تقریبا 17 درصد از مدرسین از دانشجویان انتظار دارند كه وسایل كمك آموزشی تهیه كنند. 13 درصد از مدرسین جهت فعالیتهای عملی نمره ای در نظر نمی گیرند و 7 درصد آنها از مقالات تحقیقی بهره می گیرند مدرسین تقاضای تشكیل سمینار ها و كارگاههای آموزشی و گرد هماییهای مختلف در جهت بهتر شدن كار را دارند. و نیز انتظار دارند كه امكانات بیشتری در اختیار آنان گذاشته شود. و دانشجویان قویتر جذب مراكز تربیت معلم گردد.
(توانا، 1373)

7- گرجی، یوسف، رابطه میزان مجبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و نحوه ارزشیابی دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان.
هدف از انجام این تحقیق تعیین رابطه میزان محبوبیت اجتماعی استادان با ارزشیابی های دانشجویان از فعالیتهای آموزشی آنان بوده است علاوه بر آن، تعیین میزان رابطه بین معدل دانشگاهی، نمره مورد انتظار و ترم تحصیلی دانشجویان یا ارزشیابی آنان از فعالیت های آموزشی استادان و تعیین متفاوت بودن ارزشیابی های دانشجویان زن و مرد از اهداف دیگر پژوهش حاضر بود. برای این منظور 30 تن از استادان رشته های روانشناسی، جغرافیا و پرستاری

دانشگاههای اصفهان توسط 931 نفر از دانشجویان خود مورد ارزشیابی قرار گرفتند. این ارزشیابی در دو مرحله و با فاصله زمانی سه هفته انجام شد. ابتدا پرسشنامه ای كه میزان محبوبیت اجتماعی استادان را از نظر دانشجویان می سنجید توزیع و پس از تكمیل جمع آوری شد . بعد از گذشت بیست روز پرسشنامه دوم كه فعالیتهای آموزشی استادان را مورد ارزشیابی قرار می داد توزیع و پس از تكمیل جمع آوری شد. از تحلیل داده ها، نتایج زیر حاصل شد: بی

ن محبوبیت اجتماعی استادان از نظر دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 75 درصد وجود داشت. بین نمره مورد انتظار دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 0/174 وجود داشت و همچنین بین معدل دانشگاهی دانشجویان و ارزشیابی آنان ضریب همبستگی 0/99 وجود داشت كه همه در سطح 0/1 معنی دار بودند. همچنین معلوم شد كه دانشجویان مرد در مقایسه با دانشجویان زن و دانشجویان ترم های تحصیلی بالا سبت به ترم های پائین به طور معنی داری استادان را بالاتر ارزشیابی كردند. علاوه بر آن، مشخص شد كه بین ترم تحصیلی دانشجویان و نمرات ارزشیابی آنان همبستگی معنی داری وجود نداشت.
(گرجی، 1373)

8- منصوری، مهشید، مقایسه نظرات دانشجویان كارشناسی ارشد و كارشناسی رشته كتابداری دانشگاه های دولتی شهر تهران در مورد یك استاد خوب دانشگاهی.
در پژوهش حاضر كه به روش پیمایش توصیفی انجام شده، ویژگی های یك استاد خوب دانشگاهی از چهار جنبه، دانش پژوهی، روش تدریس، توانایی ایجاد ارتباط و مشاوره، و شخصیت فردی از دید 245 نفر از دانشجویان كارشناسی و كارشناسی ارشد كتابداری دانشگاههای دولتی شهر تهران با روش درصد گیری و محاسبه میانگین امتیازات هر جنبه بررسی و مقایسه شده است. با تائید فرضیه های پژوهش مشخص شد كه دانشجویان مقطع كارشناسی از میان چهار جنبه یاد شده، اولویت را به تدریس و دانشجویان مقطع كارشناسی ارشد اولویت را به دانش پژوهی می دهند. در پاسخ به سوالات پژوهش دانشجویان

كارشناسی خصوصیات یك استاد خوب را به ترتیب:روش تدریس، دانش پژوهی، توانایی ایجاد ارتباط و مشاوره، روش تدریس و شخصیت فردی می دانند. بیش از نود درصد دانشجویان كتابداری تسلط استاد در درس مورد تدریس را بسیار مهم دانسته اند در حالی كه شوخ طبعی و آراستگی ظاهر از دید دانشجویان كم اهمیت بوده است. در پایان براساس یافته های تحقیق پیشنهاداتی شده و نیز چند پیشنهاد برای پژوهش های آینده آمده است. (منصوری، 1372)
9- عزیزی علویجه، حسن، تجزیه و تحلیل تدریس اساتید دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای شهر تهران.

تدریس یكی از اركان اصلی آموزش و پرورش به شمار می ورد كه كارایی درونی هر نظام آموزش بستگی به آن دارد. یكی از مشكلات نظام تعلیم و تربیت در كشور ما مربوط به عدم آشنایی و عدم استفاده الگوها و روش های پیشرفته تدریس است. مشاهدات مكرر نشان می دهد كه متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاهها هنوز از روشهای سنتی استفاده می كنند. این تحقیق نیز به منظور بررسی تدریس اساتید در دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای تهران و بر مبنای شاخص های چهار خانواده الگوهای تدریس صورت گرفته است. فرضیه های اصلی این تحقیق عبارت است از این كه: اساتید دروس برنامه ریزی آموزشی شاخص های الگوهای تدریس (الگوهای اجتماعی، اطلاعات پردازی، فردی و رفتاری) را رعایت می كنند. جامعه آماری این تحقیق شامل كلیه اساتید و

دانشجویان مقطع كارشناسی دروس برنامه ریزی آموزشی دانشگاههای شهر تهران در نیمسال دوم سال 1372- 73 است. تعداد نمونه اساتید برنامه ریزی آموزشی 6 نفر ( كلیه اساتید جامعه آماری) و تعداد نمونه دانشجویان 84 نفر ( به ازای هر استاد یك كلاس و در مجوع 6 كلاس) به طور تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از یك پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از روش شورای داوران (panel of judge) استفاده شد كه دارای 70 سوال است. اطلاعات بدست آمده در دو وضعیت موجود و مطلوب بكارگیری شاخص های تدریس موفق مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت و نتایج حاصله حاكی از این است كه بین وضعیت موجود (از نظر دانشجویان) و وضعیت مطلوب (از نظر 5 استاد روش تدریس) تفاوت معنا داری وجود دارد. بنابراین اساتید دروس برنام

ه ریزی اموزشی شاخص های خانواده های الگوهای تدریس را رعایت نمی كنند و این مطلب بیانگر این واقعیت است كه اساتید جامعه آماری مورد نظر آموزش های كافی را در این زمینه ندیده اند و به اهمیت استفاده از شاخص های تدریس موفق ( براساس چهار خانواده الگوهای تدریس) چندان واقف نیستند. گرد آوری و ارائه 15 نوع طبقه بندی از روش های تدریس شناخته شده و همچنین تهیه و تنظیم شاخص های تدریس موفق براساس چهار خانواده الگوهای تدریس، از جمله كارهای بدیع در این تحقیق به شمار می روند و این به معنی شروع راهی است كه می تواند به تحولات چشمگیری در آموزش و پرورش منجر گردد.
(علویجه، 1373)

10- شمس، خوبچهر، بررسی عقاید دانشجویان دانشگاه شیراز درباره یك استاد ایده آل.
هدف این تحقیق بررسی عقاید دانشجویان دانشگاه شیراز دریاره مشخصات و صفات شایسته ای است كه یك استاد باید دارا باشد و همچنین صفات و مشخصاتی كه در خور مقام یك استاد دانشگاه نیست. آزمودنی ها از بین دانشجویان زن و مرد دانشكده های ادبیات و علوم، مهندسی، كشاورزی دانشگاه شیراز انتخاب شدند برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه باز استفاده شد. عقاید دانشجویان طبقه بندی شده و فروانی و درصد هر كدام از عقاید طبقه بندی شده محاسبه گردید نتایج حاصله نشان داد كه: 1- ایجاد ارتباط دوستانه بین استاد و دانشجو یكی از مهمترین صفات مشخصه یك استاد خوبست و سپس به ترتیب اهمیت صفات و خصوصیات پسندیده دیگری از قبیل تسلط كامل بر موضوع مورد تدریس، توانایی، تشویق دانشجو به اندیشیدن، عدالت در ارزشیابی

درس و نمره دادن، مطرح كردن موضوعات درسی به نحوی زنده و با روح، تكرار مطالب درسی مشكل، شمرده صحبت كردن، علاقه مند و پرحرارت نسبت به موضوع درسی، در نظر گرفتن توانایی و كشش دانشجو در مقابل تكالیف درسی، تجربه كافی در تدریس، علاقه مند كردن دانشجو نسبت به موضوع درسی، در نظر گرفتن اوقاتی برای سوال و بحث و گفتگو، و صرف وقت بعد از كلاس به منظور كمك به دانشجو. 2- در قسمت صفات و خصوصیات ناپسندیده عدم رعایت اصول اخلاق و ادب ذكر شده اند. عدم ارتباط دوستانه، تبعیض، تاكید بیش از حد بر روی نمره و آن را به عنوان سلاحی در مقابل دانشجو به كار بردن، نداشتن تجربه در تدریس، بی سوادی و نداشتن معلومات كافی در رشته مورد تدریس و بالاخره نداشتن خط خوب و خوانا.

(شمس، 1375)
11- مقدم، مهدی، مقایسه نتایج خود سنجی و ارزشیابی دانشجویان از عملكرد اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان در نیمسال اول.
ارزشیابی به علت ماهیت و عملكرد خاص خود در هر گونه نظام آموزشی یكی از گسترده ترین مباحث فرآیند آموزش است و علیرغم اهمیت فراوان آن و نیز اختصاص دادن حجم عظیمی از مباحث تربیتی به خود، نتایج آن به مقدار كمی مورد استفاده قرار می گیرد. به واقع می توان گفت تا كنون بیشتر از ضرورت اجرای ارزشیابی صحبت به میان آمده تا به كارگیری آن روشها ارزشیابی استاد بر حسب هدف ارزشیابی و ملاكهای آن متفاوت است. اگر منظور ارزشیابی

دقیق و قابل اعتماد از عملكرد هیات علمی می باشد، لازم است كه روشهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش به صورت یك مطالعه مقطعی تحلیلی می باشد، جمعیت مورد مطالعه كلیه اعضای هیات علمی دانشگاه در نیمه سال تحصیلی 79 بوده اند كه فرم های خود سنجی را تكمیل نموده و نتایج حاصله از ارزشیابی آنها توسط دانشجویان در آن ترم موجود بوده است. حیطه های موجود بررسی در پرسشنامه های جمع آوری اطلاعات شامل: حیطه های تسلط علمی، تاثیر روحی- معنوی و اجتماعی استاد بر دانشجو، فن تدریس و استفاده از امكانات سمعی و بصری. ایجاد انگیزه جهت مطالعه و نحوه كنترل كلاس بوده

اند. نتایج بدست آمده توسط نرم افزار spss و به كمك آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن (SPIARMN) مورد بررسی قرار گفت. در این بررسی از بین 216 نفر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان. 118 نفر دوم خود سنجی را تكمیل نمودند (53%response) به كمك آزمون ضریب همبستگی اسپرمن در تمام حیطه های علمی، معنوی و اخلاقی، تسلط علمی- كنترل كلاس و نظم كلاس بین نتایج خود سنجی با ارزشیابی توسط دانشجو تفاوت معنی داری موجود نبود p) 0/05 ) در این بررسی مشخص شد كه میانگین نمرات ارزشیابی توسط دانشجویان از نمرات خود سنجی كمتر بوده است. در بعضی از مطالعات دیگر نیز به این امر اشاره شده است كه نتایج خود سنجی با نتایج سایر روشهای ارزشیابی تطابق و همخوانی ندارد. علل این امر باید مشخص شوند تا نتایج ارزیابی

ها پایایی (Stability) و روایی (Viability) بیشتری داشته باشند. با توجه به بالاتر بودن نمرات خود سنجی نسبت به ارزشیابی دانشجویان از اساتید، ظاهرا تفسیر نتایج خود سنجی بایستی با احتیاط بیشتری انجام پذیرد. در ضمن بایستی در جهت یافتن راه حلهایی در زمینه دقیق تر شدن نتایج ارزشیابی ها، به ویژه خود سنجی، اقدامات موثری صورت گیرد.
(مقدم، 1380)
12- مرندی، اعظم، بررسی معیار های استاد خوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشكده پزشكی زاهدان در نیمه اول سال تحصیلی 81- 1380
مراكزآموزش عالی برای تعیین شایستگی اساتید خود ملاكهایی را تعیین، تا عملكرد آنها را مورد ارزشیابی قرار دهند و از این طریق استادان نمونه خود را مشخص و با استفاده از آن، سعی می گردد كیفیت آموزش را ارتقا بخشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد. جمعیت مورد مطالعه اساتید و دانشجویان دانشكده پزشكی زاهدان بوده است كه به منظور بررسی و مقایسه نظرات دو گروه در مورد معیارهای یك استاد خوب دانشگاهی در چهار جنبه

شخصیت فردی ، دانش پژوهی، روش تدریس و توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد كه اساتید و دانشجویان از میان چهار جنبه و از ویژگیهای استاد خوب اولویت اول را به جنبه روش تدریس داده اند– اساتید اولویتهای بعدی را به ترتیب توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره، دانش پژوهی و شخصیت فردی دانسته و دانشجویان نیز به ترتیب توانایی در ایجاد ارتباط و مشاوره . شخصیت فردی و دانش پژوهی را اولویت دانسته اند. وی‍ژگی

شیوایی بیان از نظر دانشجویان و علاقمندی به تدریس از نظر اساتید از جنبه شخصیت فردی مهم تلقی شده است. همچنین اكثریت اساتید و دانشجویان در گزینه مهم تسلط استاد در درس مورد تدریس، نحوه سازماندهی و تنظیم دروس و آمادگی برای كمك به رفع مشكل دانشجو را به ترتیب مهمترین ویژگی جنبه شخصیت فردی، دانش پژوهی و توانایی در ایجاد ارتباط مشاوره دانسته اند و هر دو گروه مورد پژوهش ویژگی تسلط استاد در درس مورد تدریس را مهمترین معیار یك استاد خوب می دانند. آنالیز اطلاعات حاصل از این پژوهش نشان داد كه میانگین نظرات اساتید و دانشجویان در مورد معیارهای یك استاد خوب تفاوت معنی داری دارد.
(مرندی، 1380)
13- سرچشمی، رامین و مسعود حسینی، تعیین دیدگاههای دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی قزوین در مورد اولویتهای ارزشیابی اساتید در نیم سال دوم تحصیلی80- 1379 دانشگاه علوم پزشكی قزوین.
جهت انجام این مطالعه توصیفی از پرسشنامه استفاده شده است پرسشنامه های توسط محققین و از طریق واحدهای آموزش دانشگده های مختلف در بین دانجشویان توزیع گردیده و مجددا از همین طریق جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفته است. یافته نشان داد كه از نظر اكثریت دانشجویان (2/85 درصد) مهمترین الویت در ارزشیابی استاد تسلط موضوع درس می باشد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir