توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تفکر سیستمی تحت pdf دارای 7 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تفکر سیستمی تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تفکر سیستمی تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تفکر سیستمی تحت pdf :

تفکر سیستمی

تفكر سیستمی :
از ابتدای تاریخ دو نوع نگرش نسبت به پدیده ها رایج بوده است . به كلامی دیگر دانشمندان و صاحبنظران جوامع هر پدیده ای را به دو شیوه متفاوت مورد توجه خویش قرار می دادند . این دو نوع نگرش عبارت بودند از :
الف – نگرش تجزیه گرا یا مكانیستی
ب – نگرش كل گرا یا سیستمی
هر دو نگرش ریشه در تمدنهای باستانی دارند و در زمانهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و از منافع خود جامعه بشری را بهره مند ساخته اند . نگرش نوع نخست یا تجزیه گرا برخاسته از

اندیشه فلاسفه یونان باستان است . هر پدیده ای را ابتدا به اجزای كوچكتر تقسیم می نماید و می خواهد با مطالعه رفتار هر یك از اجزاء به رفتار پدیده اصلی دست یابد . به عبارتی رفتار پدیده اصلی را حاصل جمع رفتار اجزای آن می داند . رنه دكارت فیلسوف فرانسوی( 1596 تا 1650 ) كه خود از طرفداران و بنیانگذاران این نظریه است اصولی را برای آن و

ضع نموده است .دكارت می گوید شخص در برخورد با هر پدیده ای باید از اصول زیر پیروی كند :
1- تنها چیزی را بپذیرد كه برایش حقیقتی روشن باشد .
2- هر مسأله را حتی الامكان به اجزاء و عناصر كوچكتر تجزیه كند .
3- كار خود را با بررسی ساده ترین عنصر آغاز نماید سپس به تدریج و با شیوه ای منظم به مطالعه عناصر پیچیده تر پردازد . تا سرانجام به ویژگیهای پدیده اصلی پی ببرد یا دلایل رفتار خاص

آن پدیده را دریابد .
نگرش تجزیه گرا در قرن هفدهم نگرشی فراگیر بود ، د ر بسیاری از رشته های علوم طبیعی فیزیك ، شیمی و دیگر رشته های علمی بكار گرفته شد و پیروزیهای چشمگیری را در زمینه علوم برای انسان به ارمغان آورد و منشاء كشفهای تازه ای شد .
نظریه سیستمها :
نظریه سیستمها در سال 1940 بوسیله برتالنفی Von Bertalanffy) (Ludwig مطرح شد. برتالنفی مخالف تقلیل گرایی بود و نظریه خود را تحت عنوان نظریه سیستم های عام (General Systems theory ) منتشر کرد .

عوامل کلیدی در تعریف سیستم
وقتی کلمه (سیستم) دربار عملیات بازرگانی بکار برده می شود، گروهی از اجراء که با خواص مشترک و به منظور دستیابی به اهداف مشترکی گرد آمده اند را مشخص می سازدو عوامل کلیدی این تعریف به شرح زیر توضیح داده خواهد شد.
قصد مشترک برای دستیابی به یک هدف»: یک سیستم برای دستیبای به یک یا چند هدف طراحی شده است. تمام اجزاء بجای دستیابی به اهداف مجزای هر جزء ، برای دستیابی به ا هداف سیستم فعالیت می کنند.
ویژگی های سیستم ها
مفهوم سیستم، شامل مفاهیمی مانند کل گرایی، نظم، به هم پیوستگی، اهداف و تعامل است که رفتار یک سیستم را تشکیل می دهد. هر یک از این مفاهیم به هم وابسته هستند، به گونه ای که تعریف یکی از مستقل از دیگری نیست.
ویژگیهای سیستم را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
1) هر سیستم حداقل از دو جزء تشکیل می شود.
2) هر جزء حداقل با یک جزء از مجموعه ی اجزای سیستم، در ارتباط و تعامل می باشد (تعامل و وابستگی بین اجزاء)
3) هر گونه تغییری در هر یک از اجزای سیستم، منجر به تغییر (هر چند ناچیز) در کل مجموعه ی سیستم می گردد. (یکپارچگی).
4) مجموعه ی اجزای سیستم خصوصیاتی متفاوت از تک تک اجزای سیستم دارا می باش

ند. (کل گرایی)
5) همه اجزای سیستم هدف واحدی را دنبال می کنند (هدف جو بودن)
6) اجزای سیستم به گونه ای منظم فعالیت می نمایند.(نظم گرایی)
7) همه سیستم ها دارای مرز معین و مشخصی (فیزیکی و ملموس یا غیرفیزیکی و نامحسوس) می باشند.
جزیره ای شدن سیستم :
هنگامی كه سیستمهای فرعی ( زیر سیستمها ) ارتباط متقابل خود را از دست می دهند و سیستم به زیر سیستمهای خود تجزیه می شود ، می گویند سیستم جزیره ای شده است در مجموع می توان گفت جزیره ای شدن الزاماً به ناپایداری سیستم و زیر سیستمهایش منجر نمی شود اما عموماً ناپایداری سیستم از مرحله جزیره ای شدن می گذرد . بازخورد یا پس خورند :
بازخورد یا پس خورند یكی از مكانیسمهایی است كه در اغلب سیستمها بگونه ای موجود است . ترموستاتها ساده ترین دستگاههای مكانیكی هستند كه با مكانیسم بازخورد عمل می كنند . ترموستاتها با افزایش یا كاهش حوادث اقدام به قطع یا وصل دستگاه می نمایند .
نظریه عمومی سیسستم ها
منشأو نحوه ی شکل گیری :
هدف انجمن پژوهشی سیستمهای عمومی توسعه ی آ ن دسته از سیستمهای نظری است که در بیش از یک بخش سنتی دانش، کاربرد دارند : و وظایف عمده ی آن عبارتند از :
1 انتقال یافته های یک حوزه ی علمی به حوزه های دیگر، از طریق بررسی و مطالعه ی شباهتها و میزان همانندی مفاهیم، قوانین، و مدلهای مورد استفاده در رشته های متفاوت علمی؛
2 تشویق به ایجاد و طراحی مدلهای نظری، در حوزه هایی که فاقد تعداد کافی مدل هستند؛
3 به حداقل رساندن تکرار و دوباره کاری در مطلاعات و تلاشهای نظریدر حوزه های علمی گوناگون؛
4 ایجاد وحدت در میان علوم، از طریق بهبود ارتباطات میان متخصصان علوم گوناگون (بلوبرگ، سادور سکی ویودین، 1977، ص 162).
نظریه ی عمومی سیستمها در یک مفهوم ارگانیک و بیولوژیک که معمولاً «انقلاب ارگانیک» نامیده می شود، ریشه دارد. بر تالا نفی این مفهوم را در عبارات ذیل خلا صه کرده است:
«بر خلاف پدیده های فیز یکی، مانند جاذبه و الکتریسیته، پدیده ی حیات فقط در «موجودیتهای منحصر به فرد » به نام«ارگانیسم» یافت می شود. هر ارگانیسم یک سیستم است؛ بدین معنی که اجزاء و فراگردهای آن
در تعاملی طرفینی، نظمی پویا دارند» (برتالا نفی 1950، ص 280).
چگونه سیستمی بیندیشیم ؟
شرط ورود به دنیای سیستم آمادگی ذهنی است . برای اینكه سیستمی بیندیشیم باید چارچوبهای ذهنی خود را به كناری بگذاریم و بی تعصب نسبت به شیوه ها و روشهای از قبل

آزموده خود آماده پذیرفتن نوع تازه ای از تفكر و اندیشه بشویم . غالباً ذهن ما را اندیشه های آشنا پر كرده است شاید به دلیل تكرار نوع خاصی از تفكر ، به درستی یا نادرستی آن فكر نكنیم و شاید ترك نوع خاصی از اندیشه و عمل به سادگی میسر نباشد ، اما برای سیستمی اندیشیدن برداشتن این گام ضروری است . نمونه های بسیاری از تصمیم ها را در جامعه خود می بینیم كه به سبب سیستمی نیندیشیدن حادث شده و هزینه ها و خسارات جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل كرده است . ایجاد و ادامه رشته های تحصیلی در دانشگاهها بی توجه به نیاز بخشهای مختلف

اقتصادی و اجتماعی ، اقداماتی كه به رشد بی رویه جمعیت منجر شد و منابع هنگفتی از جامعه صرف این رشد جمعیت شده و بعد از این نیز خواهد شد . دو نمونه ساده از عدم تفكر سیستمی در جامعه ماست . تجزیه گرایی در یك جامعه بی آنكه به تأثیر هر فعالیت در كل مجموعه و سایر اجزاء توجه گردد سبب می شود منابع عظیمی بی نتیجه تلف شود و فرصتهای بسیاری از دست برود
زبان شبیه سازی Q- GERT
این زبان برای مدل سازی شبکه و خصوصا تحلیل سیستم ها ی صف مناسب است این زبان را پریتسکر در طی دهه 1965 ساخت GERTعلامت اختصاری برای تکنیک ارزیابی و بازنگری با استفاده از نمودار است . تفاوت عمده بین Q- GERT و GERT در این است که Q- GERT توانایی وارد نمودن خدمت دهندگان و صف ها را در مدل شبکه دارد . علاوه بر این به استفاده کننده (کاربر) امکان می دهد که مسیر نهاد های خاصی را در طول جریان سیستم پیگیری کند از زبان هایی که در این قسمت معرفی شد Q- GERT ساده ترین زبان شبیه سازی برای کاربران است .
برنامه ریزی پروژه با PERT/CPM
تكنیك ارزیابی برنامه و بازنگری آن (PERT) و روش مسیر بحرانی (CPM) دو تكنیك كاملا مرتبط و نزدیك به هم می‌باشند كه برای مانیتورینگ یا نظارت پیشرفت پروژه‌های بزرگ كاربرد دارند. یكی از قسمتهای كلیدی PERT/CPM محاسبه مسیر بحرانی می‌باشد. یعنی آنكه، مشخص‌سازی زیرمجموعه‌فعالیتهایی كه می‌بایست فورا بعنوان برنامه اجرا گشته تا آنكه یك پروژه در وقت مقرر خود پایان پذیرد;
PERT به هنگامی كه توسعه یافت و در مدیریت توسعه سیستم موشك بالستیك ناوگان ستاره قطبی برای نیروی دریایی ایالات متحده بكار گرفته شد بعنوان یك سیستم مشهور معروفیت حاصل نمود. اهمیت این پروژه در این نكته بود كه 18 ماه زودتر از برنامه اعلامی پایان پذیرفته و بودجه تخصیص یافته به آن نیز اضافه نگردید. تقریبا در زمان مشابه با این پروژه، شركت دوپونت از CPM جهت مدیریت ساخت و تعمیر دستگاههای تولیدی خود استفاده می‌نمود;
سایبرنتیك :
سایبرنتیك كه علم ارتباطات و كنترل نیز نامیده می شود ، مبنایی برای « مدل سیستمهای زنده » است . برخی آن را علم ارتباط انسان و ماشین و برخی علم سازماندهی ثمر بخش می دانند. ویژگیهای سیستمهای سایبرنتیك را می توان در پیچیدگی ، پویایی ، وابستگی به دیگر سیستمها ، باز بودنو احتمال گرا بودن آنها جستجو كرد . بسیاری مدل سایبرنتیك را پایه ای برای همه فعالیتهای آگاه و ناآگاه كنترل شده ، پایدار و … قرار می دهند .
در جدول زیر دو تفکر مکانیستی و سیستمی با هم مقایسه شده اند :

تفکر مکانیستی تفکر سیستمی
1 پدیده مورد نظر را به اجزاء ان تجزیه کن
2 رفتار و ویژگی های هر جزء را بطور جداگانه شناسایی کن
3 تعاریفی را که از شناخت اجزاء بدست آورده ای ، با یکدیگر ترکیب کن تا تعرف کل را بدست آوری 1 سیستم بزرگتری را که پدیده مورد نظر تو جزئی از آن است ، شناسایی کن
2 رفتار کل مجموعه را بشناس
3 رفتار پدیده مورد نظر را در مفهوم نقش یا کارکرد آن در قالب سیستم بزرگتر تعریف کن
در تفکر مکانیستی در تفکر سیستمی
1 سیستم را از پیرامونش جدا می سازیم و تنها به شناسایی و تعریف عوامل و اجزاء آن می پردازیم 1 سیستم را درون محیطش بررسی می کنیم
2 اهمیت روابط متقابل اجزاء را بررسی می کنیم 2 آثار ناشی از روابط متقابل اجزاء را می بینیم
3 هدف ما روشن ساختن جزئیات است 3 هدف اصلی ما درک کل سیستم است
4 هر بار تنها یک متغیر را تغییر می دهیم 4 هر بار چند متغیر مختلف را با هم تغییر می دهیم
5 سیستم را مجزا و مستقل از زمان می بینیم 5 سیستم را در زمان واقعی بررسی می نماییم
6 نتیجه کار بررسی ما برنامه ریزی جزء به جزء فعالیت هاست 6 نتیجه کار ما ب

رنامه ریزی مجموعه با در نظر گرفتن کل هدفهاست
7 جزئیات را می شناسیم ، هدفها کاملا روشن نیستند 7 هدفها کاملا روشنند و شناخت دقیق جزئیات مطرح نیست

فهرست منابع ومآخذ :
Site:www.itemporl.ir
1- رضائیان ،علی-تجزیه وتحلیل وطراحی سیستمهاوروشها-سمت

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir