توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله ژاپن تحت pdf دارای 47 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ژاپن تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ژاپن تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ژاپن تحت pdf :

ژاپن
ملاحظات تاریخی
تاریخ روشن و واضح ژاپن به سال 660 قبل از میلاد بر می گردد. در این سال امپراطوری ژاپن بوسیله جیموتنو تأسیس شد و از همانزمان امپراطوران ژاپن به خود جنبه الهی دادند.در قرون اولیه میلادی قبایل مختلفی در ژاپن سكونت داشتند كه حكومت هریك از آنان در دست كاهنان بود.در قرن پنجم نفوذ قوم یا ماتو بر سایر اقوام موجب پاگیری كشور ژاپن شد. در قرون ششم تا هشتم ژاپن به سرعت پیشرفت كرده و دارای تمدنی درخشان شد. در همان دوران اقداماتی كه برای تأسیس حكومتی متمركز بعمل آمده بود به نتیجه رسید و رئیس قبیله یا ماتو مقام امپراطوری

یافت.از آغاز قرن نهم دربار، تحت استیلای خاندان فوجی وارا درآمد. و با اینكه امپراطور وجود داشت ولی باطناٌ كاهنان بودائی بر كشور حكومت میكردند. نفوذ این خاندان و چند عامل دیگر سبب ضعف امپراطوری های ژاپن گردید. در ایالات مختلف نیز هریك از افراد این خاندان پرچم استقلال بر افراشتند كه بهمین خاطر در سراسر قرن دوازدهم ژاپن دچار جنگهای داخلی بود. قدرت خاندان فوجی وارا در اواخر قرن دهم و نیمه اول قرن یازدهم به اوج خود رسید. در اواخر قرن داوزدهم خاندان میناموتو بر رقبای خویش پیروزی یافته و رئیس آن یوریتومو با عنوان شوگو (حاكم نظامی) قدرت را در دست گرفت و از آنزمان حكومت واقعی در دست شوگونها افتاده و امپراطوری به مقامی تشریفاتی مبدل شد. یوریتومو قدرت خاندان فوجی وارا را نابود كرد و حكومت نظامیان را برقرار نمود

. پایتخت وی شهر كاماكورا بود.در اواسط نیمه دوم قرن 13 میلادی دوبار مغولات به سركردگی قوبلای قاآن درصدد لشكركشی به ژاپن برآمدند ولی توفیقی بدست نیاوردند.در سالهای 1338 مقام شوگونی به خاندان آشیكاگا رسید و آنان كیوتورا پایتخت خود قرار دادند ولی بعلت ضعف این خاندان، از آن ببعد تا 235 سال ژاپن گرفتار جنگهای داخلی بود. در ایندوران فئودالها و كاهنان بودائی به تأسیس قلمرو و ایجاد ارتش پرداختند. اما در این اوضاع آشفته، صنعت و تجارت ژاپن توسعه فراوان یافت و در همین دوره طبقه متوسط بوجود آمد و شهر اوزاكا بندری آزاد و بین المللی شد.نخستین مردمان اروپایی كه به ژاپن راه یافتند پرتقالیها بودند كه در سال 1542 با این كشور

روابط بازرگانی برقرار نمودند. در اواسط و اواخر قرن شانزدهم مسیحیت به ژاپن وارد شد.در اواخر قرن شانزدهم سه جنگجوی بزرگ یعنی نوبوناگا، هیدیوشی وایباسو یكی بعد از دیگری ژاپن را تحت تسلط خویش درآوردند. ایباسو مؤسس سلسله شوگونی توكوگاوا بود كه در سالهای 1867 – 1603 بر ژاپن فرمانروایی كردند. این خاندان دولتی متمركز در توكیو (آن موقع یدو) تأسیس كرده و گسترش مسیحیت در ژاپن را متوقف ساختند و همچنین هرگونه رابطه با ممالك خراجی را ممنوع كردند و فقط یك پاسگاه تجارتی هلندیان در ناگازاكی باقی ماند.جامعه ژاپنی در دوره خاندان توكوگاوا طبقه بندی شده بود و حدود آنها سخت رعایت میشد. این طبقات به ترتیب عبارت بودند از: فئودالها ، سامورائیها، دهقانان،‌صنعتكاران و تجار. در قرون هفده و هجده شهرها رونق گرفت و در اصل طبقه بازرگانان بر كشور مسلط شدند.در اواسط قرن نوزدهم با سفر دریا سالار پری (امریكایی) به ژاپن، بالاجبار دروازه های ژاپن بر روی غرب گشوده شد و رژیم شوگونی كه از داخل و خارج در معرض تهدید بود از پا درآمد. در سال 1867 شوگون وقت ناچاراٌ استعفاء كرده و در سال 1868 امپراطور موتسوهیتو بعنوان اولین امپراطور پس از 700 سال، خود قدرت را در دست گرفت. در این زمان پایتخت از كیوتو به توكیو منتقل شد و از این زمان دوره معروف به بازگشت میجی آغاز گردید.در دوره بازگشت میجی، فرمانروایان ژاپن بجای خود داری از ورود بیگانان و عدم تجارت با آنان‌، سعی در استفاده از فنون و صنایع و تمدن مغرب زمین كرده و در این راه به پیشرفتهایی فراوان و ارزنده ای نائل آمدند و به خاطر وجود رهبرانی لایق، ژاپن بسرعت به یك مملكت صنعتی نوین و یك قدرت نظامی مبدل شد. در اواسط نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی رژیم فئودالی لغو شد.در سال 1877 شكست شورش ساتسوما (كه مخالف غربی سازی كشور بودند)، مخالفت با اصلاحات امپراطور را پایان داد. در همان دوران م،مورینی جهت فراگیری انواع علوم و فنون به كشورهای غربی اعزام

شدند و در داخل نیز اصلاحاتی در تمام سازمانهای نظامی و اداری بوجود آمده و خدمت نظام وظیفه نیز اجباری گردید.در سال 1889 امپراطور قانون اساسی جدیدی را كه از روی قانون اساسی كشور پروس (آلمان) تدوین شده بود به مورد اجراء‌نهاد.در سالهای 95 – 1894 اولین جنگ چین و ژاپن به سبب رقابت آنها بر سر كره روی داد. در سال 1894 ژاپن پادشاه كره را به خودداری از قبول حاكمیت چین برانگیخت و در جنگی كه بدنبال این امر بین چین و ژاپن درگرفت چینیها به سرعت مغلوب ژاپنیها كه پیشرفته تر و مجهزتر بودند شدند. در پایان جنگ پیمان شیمونوسكی میان طرفین

منعقد شد كه موجب آن، كره ظاهراٌ مستقل شد (ولی در واقع تحت الحمایه ژاپن بود) و چین جزایر فرمز (تایوان )، پسكادور و شبه جزیره لیائوتونگ را به ژاپن واگذار كرد. چندی بعد ژاپن مجبور شد بر اثر فشار دول غربی شبه جزیره لیائوتونگ را به چین مسترد كند.از سالهای اولیه قرن حاضر ژاپن به امپراطوری مقتدری تبدیل گردید ودیری نگذشت كه این كشور كه در آغاز سعی در جلوگیری از نفوذ و تسلط دول غربی بر خویش داشت، خود به كشور گشایی پرداخت.در اواسط دهه اول قرن بیستم بدنبال دستیابی روسها بر بندر ولادیووستوك و قسمتی از سواحل منچوری و جزیره ساخالین و تعرض آنها به چین و بوجود آمدن رقابت میان ژاپن و روسیه، دو كشور به جنگ پرداختند و نیروهای

روسی در خشكی و دریا شكست سختی از ژاپنیها خوردند كه دلیل عمده این واقعه عدم لیاقت فرماندهان روسی و گرفتن رشوه از سرداران ژاپنی بود. بموجب عهدنامه پورتسموت (امریكا) كه در پایان جنگ امضاء شد نیمه جنوبی جزیره ساخالین و بندر پورت آرتور به ژاپن تعلق گرفته و شبه جزیره كره نیز تحت الحمایه ژاپن شد. در سال 1910 ژاپن كره را كاملاٌ به خاك خود الحاق نمود.در جنگ جهانی اول ژاپن امتیازات آلمانها را در شانتونگ بدست آورد ه و از طرف جامعه ملل قیمومی

ت جزایر متصرفی آلمان در اقیانوس آرام به ژاپن واگذار شد.در دهه 30 – 1920 دولتهای حزبی و آزادیخواه بر روی كارآمدند و تا حدی از شدت كشورگشایی ژاپن كاسته شده و پارلمان قدرت یافت.در اواسط نیمه اول قرن حاضر امپراطور فعلی، هیروهیتو به سلطنت رسید. چند سال بعد از به سلطنت رسیدن هیروهیتو، بحران اقتصادی مدتی بعضی از بخشهای اقتصادی را فلج كرد. در دهه بعد از 1930 ، نظامیان بر امور سیاسی ژاپن مسلط شدند. در ایندوره صادرات ژاپن افزایش فوق العاده ای یافت.از سال 1931 جنگی میان ژاپن و چین به سبب توسعه طللبی ژاپن در آسیای شرقی آغاز شد كه تا سال 1945 (تا پایان جنگ جهانی دوم) ادامه یافت. در سال 1931 ژاپن پادگان خود را در منچوری بعنوان حمایت از دارایی ژاپنیها در آن سرزمین تقویت نمود. ژاپن پس از بهانه ای كه بدست آورد تمام سرزمین منچوری و چندناحیه دیگر را اشغال نمود و دولت دست نشانده منچوكوئو را برپا نمود. در سال 1932 جامعه ملل ژاپن را متجاوز شناخت و این كشور از عضویت آن سازمان خارج شد. در سال 1935 نواحی چاهار و هپی نیز تحت تصرف ژاپن درآمدند. در سال 1937 یك درگیری میان سربازان چنین و ژاپنی در پادگان ژاپنی ها (در پكن) روی داد و آنان نیز به این بهانه پكن و تین تسین را اشغال كردند. ماه بعد باز هم ژاپنیها به بهانه ای دیگر شانگهای و سپس نانكن را تصرف نمودند. در سال 1940 تمام شهرهای عمده ساحلی شرق چین و قسمتهائی از جنوب آن كشور در دست ژاپن بود.در سال 1940 تمام احزاب سیاسی ژاپن منحل اعلام شده و این كشور به هند وچین نیرو فرستاد و با آلمان و ایتالیا نیز پیمانی امضاء نمود. در آوریل 1941 پیمان عدم تعرض میان ژاپن و شوروی منعقد شد.در اكتبر سال 1941 ژنرال جوتو به نخست وزیری رسید و ژاپن بكلی تحت استیلای نظامیان درآمد.در هفتم دسامبر 1941 با حمله بمب افكن ها و جنگیده های ژاپنی به پایگاه دریایی پرل هاربر (متعلق به امریكا) در اقیانوس كبیر، ژاپن در جبهه متحدین بر ضد متفقین وارد جنگ جهانی دوم شد. سپس لشكریان ژاپن از تایند به مالزی حمله كرده و پس از آن در فوریه سال 1942 سنگاپور را گرفته و 10 هزار سربازبود. در سال 1942 كشورهای فیلیپین و اندونزی نیز بدست ژاپن سقوط كردند. در ماه مه همان سال قسمت اعظم برمه به دست ژاپن افتاد. در اوائل سال 1943 ژاپنییها كشور پاپوای فعلی را متصرف شدند.از سال های 1942 و 43 شكستهای بزرگی بر ژاپن وارد آمد. از این سالها تا 1945 متفقین بتدریج تمام سرزمینهای اشغالی و بعضی از جزایر ژاپن را همراه با شوروی پس گرفتن كه سرانجام امریكا با بمباران اتمی خود در ماه اوت 1945 با دو بمب اتمی شهرها هیروشیما و ناگازاكی ( ناگاساكی) را تبدیل به مخروبه ای كرد و با این عمل ژاپن را به زانو درآورد. با اعلان جنگ روسیه به ژاپن، سرانجام هیروهیتو در 14 اوت همانسال شرایط متفقین را پذیرفته و قرارداد تسلیم رسمی در دوم سپتامبر در عرضه ناو هواپیما بر میسوری با شركت نمایندگان دولت ژاپن و متفقین امضاء شد و ژاپن بلاشرط تسلیم شد. اشغال ژاپن توسط متفقین ، براساس شرایط مقرر در كنفرانس پوتسدام

(آلمان)، آ‎غاز شد و برطبق آن فرماندهی نیروهای متفقین در ژاپن، و اداره این كشور به ژنرال مك آرتور امریكایی سپرده شد. در این زمان امپراطوری ژاپن موقتاٌ منحل شده و سرزمنیهای متصرفی آن از دستش خارج شد. امپراطوری ژاپن قبل از ورود این كشور در جنگ جهانی دوم علاوه بر جزایر اصلی ژاپن مشتمل بر جزایر كوریل، ریوكیو، فرمز، پسكادور، بونین، كارولین، مارشال، ماریانا و نیمه جنوبی جزیره ساخالین، كره و ناحیه كوانتونگ در منچوری بود. بعلاوه دولت منچوكوئو نیز در منچوری تحت الحمایه ژاپن بود. بعضی از این جزایر بعداٌ به ژاپن مسترد شدند.پس از جنگ قوای ارتشی و

صنایع نظامی ژاپن منحل شد و صنایع آن نیز محدود گشت. امپراطور هیروهیتو نیز در ملاء عام جنبه الهی خود را نقی كرده و حاكمیت مردم را به رسمیت شناخت. در اینزمان وضع سیاسی كشور تره بود و چند حزب سیاسی بوجود آمدند.در سال 1949 یوشیدا به نخست وزیری برگزیده شد و محافظه كاران بر اوضاع مسلط شدند. در همانسال از شدت حكومت نظامی تا حدی كاسته شد و بسیاری از كارها از رف مك آرتور به مقامات محلی ژاپن واگذار شد.درسال 1951 چهل و نه كشور در شهرسان فرانسیسكو امریكا پیمان صلح با ژاپن را امضاء نمودند كه بموجب آن سرانجام ژاپن در سال 1952 حاكمیتش را بدست آورد.
در انتخابات سال 1952 حزب لیبرال محافظه كار یوشیدا بر سركار ماند. در نوامبر 1954 حزب دموكرات ژاپن كه طرفدار گسترش روابط با شوروی و چین بود تأسیس گردید. و در دسامبر همانسال ایچیروها تویاما رهبر حزب دموكرات جایگزینی یوشیدا شد. در نوامبر 1955 احزاب لیبرال و دموكرات یكی شده و ایشییباشی از حزب لیبرال دموكرات بر سركار آمد.ژاپن در دهه 60 – 1950 چندین پیمان و موافقتنامه با كشورهای جهان منعقد ساخت كه موجب مطرح شدن دوباره این كشور در جهان گردید. ژاپن در سالهای پس از جنگ همچون آلمان غربی، همواره رو به پیشرفتهای فراوان اقتصادی بوده و هم اكنون پس از امریكا و شوروی، سومین قدرت اقتصادی جهان است.در سال 1958 امریكا بخاطر انتقادات پردامنه، نیروهای اشغالی خود را از ژاپن خارج كرد ولی پایگاههای خویش را در این كشور باقی گذاشت.در سال 1960 بخاطر مخالفت مردم ژاپن با انعقاد قراردادهای نظامی با امریكا، تظاهرات وسیعی در كشور صورت گرفت كه به سبب یكی از آنها در ژوئن 1960 آیزنهاور رئیس جمهور وقت امریكا سفر خود به ژاپن را لغو كرد. در سال 1960 افراطیو

ن راستگرا یكی از رهبران سوسیالیستهای ژاپن را بقتل رساندند. در سال 1964 ساتو به نخست وزیری ژاپن برگزیده شد.در سال 1972 سرانجام پس از چند سال گفتگو جزایر اوكیناوا كه از سوی امریكا در جنگ جانی دوم اشغال شده بود به ژاپن برگردانده شد. در همانسال تاناكا به نخست وزیری رسید. تاناكا نیز در سال 1974 استعفا داد و تاكنومیكی به جانشینی وی انتخاب شد. در سال 1976 با استعفای میكی، تاكئوفوكودا به نخست وزیری رسید.در 1978 روابط چین و ژاپن بخصوص از نظر اقتصادی پیشرفت فراوانی كرد. در همانسال ماسایوشی اوهیرا در انتخابات حزبی برفوكودا پیروز شد و نخست وزیر ژاپن شد. اوهیرا در سال 1980 فوت كرد و كمی بعد زنگو سوزوكی به نخست وزیری رسید. در سالهای اخیر ژاپن همواره شاهد تظاهراتی بر ضد وجود پایگاههای امریكا در خاكش بوده است.
ملاحظات جغرافیایی
ژاپن با 313 ، 372 كیلومتر مربع وسعت (پنجاه و پنجمین كشور جهان ) در نیمكره شمالی ، نیمكره شرقی، در شرق قاره آسیا، بصورت مجمع الجزایری در شمال غربی اقیانوس كبیر، در كنار دریای ژاپن و در نزدیكی سواحل شوروی و كره جنوبی (درغرب) وقع شده است. ژاپن در كمربند زلزله ای اقیانوس كبیر واقع شده و زلزله های فراوانی در آن روی مدهد. كوهها و نواحی مرتفع كه تعداد زیادی آتشفشان در آنها وجود دارد، قسمت اعظم این كشور را پوشانده اند. با اینحال جلگه های

نیز (بخصوص در جزیره هنشو) (919، 227 كیلومترمربع)، هوكایدو (066،75)، كیوشو (664، 35 ) ، شیكوگو (767، 17 ) و اوكیناوا (748 ، 1) كیلومتر مربع ) هستند. جنگلها قسمت اعظم ژاپن را پوشانده و آب و هوای آن نسبتاٌ گرم و مرطوب و پرباران است. بلندترین نقطه آن قله فوجی با 776، 3 متر ارتفاع ، طویلترین رود، شینانو با 362 كیلومتر درازا، ودریاچه بیوا (675 كیلومترمربع) بزرگترین دریاچه آن میباشد.
ملاحظات سیاسی

حكومت این كشور امپراطوری بوده و امپراطور هیروهیتو و نخست وزیر زنكو سوزوكی میباشد. قوه مقننه از دو مجلس تشكیل یافته یكی مجلس نمایندگان با 511 عضو كه به مدت 4 سال انتخاب شده و دیگری مجلس مشاورین با 252 عضو كه به مدت 6 سال انتخاب میشوند.
قانون اساسی موجود در سال 1947 تدوین شد و براساس آخرین تقسیمات كشوری، ژاپن از 43 ناحیه ( كه هركدام به وسیله یك فرماندار انتخابی و یك شورای محلی اداره می شوند ) 2 ناحیه شهری ، یك ناحیه پایتخت نشین و یك سرزمین تشكیل یافته.
فعالیت احزاب در ژاپن آزاد بوده و احزاب مهم عبارتند از: لیبرال دموكرات،‌سوسیال دموكرات،كومی – تو، سوسیالیست، لیبرال جدید و كمونیست.
روز ملی آن بیست و نهم آوریل است. در سال 1956 به عضویت سازمان ملل درآمده و علاوه بر آن در سازمانهای آدب – آسپاك – سی سی دی – اسكاپ – فائو – گات – یااآ – بانك جهانی – ایكائو – آیدا – ایفك – ایمكو – ایمف – ایتو – اواسی دی – یونسكو – یوپو – ومو- وهو- برنامه كلمبو نیز عضویت دارد.
ملاحظات اقتصادی
واحد پول آن ین ژاپن (Y )معادل 100 سن برابر با 32/0 ریال است كه هر 45/248 ین برابر یك دلار است.میزان تولید ناخالص ملی در سال 1979 حدود 427، 839 میلیارد دلار بوده (درآمد سرانه 245، 7 دلار ) كه 8/36% آن از صنایع ، 1 / 8% از كشاورزی، 23% از تجارت و 11% از خدمات بدست میآید.نرخ سالانه رشد تولید ناخالص ملی حدود 6/3% است. درآمد بودجه ملی در سال 1977 بالغ بر 16/47 میلیارد دلار و هزینه های آن معادل 75/94 میلیارد دلار بوده است.واردات ژاپن در سال 1978 حدود 80 میلیارد دلار بوده كه بیشتر شامل: ماشین آلات ، نفت، سنگ آهن، موادغذایی و خشكبار است كه اكثراٌ از كشورهای امریكا (20%)،‌استرالیا (7%) و كانادا (3/4%) وارد میشود. میزان صادرات این كشور حدود 98 میلیارد دلار بوده كه بیشتر شامل, اتومبیل، آهن و پولاد، وسائل الكترونیكی، نساجی، وسائل پلاستیكی ، كارخانجات پتروشیمی، دارو و منسوجات است و اكثراٌ به كشورهای امریكا (20%)، چین (4%) و استرالیا (3%) صادر میشود.
مهمترین صنایع كشور عبارتند از: فولادسازی، اتومبیل سازی، ساخت ماشین آلات، كشتی سازی، هواپیما سازی، شیمیایی،‌الكترونیكی و الكتریكی.
برنج، غلات،‌سبزیجات، میوه جات، سیب زمینی و توتون نیز مهمترین محصولات كشاورزی كشور را

تشكیل داده و سرانه زمین مزروعی برای هر نفر بالغ بر 4% هكتار میباشد. تولید سالیانه گوشت گاو 900، 297 تن، گوشت خوك 000، 060، 1 تن و صیدماهی 000، 508، 10 تن (رتبه اول در جهان) میباشد. تولید سالانه نیروی الكتریسیته نیز معادل 8/511 میلیارد كیلووات ساعت است.معادن مهم ژاپن عبارتند از: زغالسنگ، مس، طلا، نقر، مس، سرب،‌روی، كرومین، سولفور، نمك، بوكسیت، گوگرد، آهن، منگنز، و نفت. ذخیره زیرزمینی نفت آن حدود 55 میلیون بشكه میباشد. (1980).
ملاحظات علمی
كشورژاپن با داشتن یكی از عالی ترین استاندارد‌های آموزشی، از نرخ باسوادی بالایی برخوردار می‌باشد. در حدود 93 درصد كودكان وارد مقطع تكمیلی متوسطه شده، و تقریباً تمامی آنان فارغ التحصیل می‌شوند. ژاپن در سال 2000، با نرخ 40 درصد بالاترین نرخ تعداد ثبت نام را در جهان توسعه یافته دارا بوده و تعداد كثیری دانشگاه دولتی و خصوصی جهت خدمت به مردم داشته است.ژاپن به طرزی شگفت انگیز با تغییر ساختار جمعیت مواجه می‌شود، با پایین آوردن نرخ زاد و ولد و افزایش انتظارات از زندگی، جمعیت افراد بزرگسال به میزان چشمگیری رو به افزایش گذاشته است. یكی از عواقب این مسئله این است كه دیگر دانشجوی ژاپنی كافی جهت پر كردن تمام دانشگاه‌های ژاپن وجود ندارد، به این معنا دانشگاه‌ها بزودی مجبور می‌شوند در خارج از كشور بدنبال دانشجو باشند و یا باید استاندارد‌های تكمیل كننده بازار داخلی برای دانشجویان را ارتقاء بخشند. به طور كلی میتوان گفت كه تحصیل در ژاپن، برای دانشجویان خارجی روز به روز آسانترمی‌شود.آموزش ابتدایی ومقدماتی متوسطه تادهه1950به نرخ ثبت نام بیش از99%رسیده بودوتقریباَهمان نرخ راتازمان حاضرنگه داشته است.درحالیكه درسال1950تعداددانش‌آموزان راهی آموزش متوسطه تقریباَ6740300نفربود،این رقم دردهه 90 به بیش از105میلیون نفربالغ گردید.تعداد دانش‌آموزان راهی كالج‌هایادانشگا‌ها تاسال 1995،تقریباَبه 600000بالغ میگردید،
درحالیكه این تعداددرسال1950 فقط 770000نفربود.سهم فارغ التحصیلان مدارس متوسطه عازم موسسات آموزش عالی قبل از1990زیر35%بوده است ،اماتاسال 1998به 42%افزایش یافته است.

امروزه ،95% دانش‌آموزان ژاپنی در نوعی از برنامه پیش دبستانی شكل كودكستان و یا در مهد كودك روزانه ثبت نام می‌كنند(پیك 1992، توبین و ووداویدسون1989) دانش‌آموزان پس 6 سال را در مدرسه ابتدایی(شوگاكو)، 3 سال در دوره مقدماتی متوسطه (چوگاكوه)، و3 سال را در دبیرستان (كوتاگاكو)سپری می‌كنند.تقریباً 30% از دانش‌آموزان سطح دبیرستان در مدارس خصوصی ثبت نام می‌كنند (اداره آمار 1993).همچنین مدارس ویژه‌ای در تمام سطوح برای دانش‌آموزان دارای معلولیت‌های جدی ونیز برای تعداد اندكی از نخبگان وجود دارد كه توسط ملت سرمایه گذاری شده و دبیرستان‌‌های 5 ساله هستند. با این وجود، ثبت نام در مدارس ویژه و مدارس 5 ساله درصد اندكی از كل ثبت نام ‌ها را شامل می‌شود.
روند ثبت نامی كودكان در مدارس مختلف طی سال 1996
درصد پسران خصوصی دولتی سطح مدرسه

8/50% 1474661 377522 مراكز پیش دبستانی
2/51% 67609 8515262 مدارس ابتدایی
2/51% 231406 4449760 مدارس مقدماتی متوسطه
3/50% 1457607 3405120 مدارس تكمیلی متوسطه

3/62% 885 86334 مدارس استثنایی
3/82% 484819 38819 آموزش عالی
7/68% 1820407 661398 دانشگاه‌ها
آموزش برای دانش‌آموزان از 6 تا 15 سال اجباری است (یعنی برای دانش‌آموزان سطوح ابتدایی و راهنمایی).
این آموزش رایگان است، اگر چه كه والدین باید وسایل لازم همچون روپوش، كیت‌های ریاضی، ومجموعه ‌های خوشنویسی را تهیه نمایند مدارس ابتدایی معمولاً در مناطق نزدیك به خانه كودك قرار دارند، و در طول سال‌های دبستان گروه‌های كوچكی از كودكان (به راهنمایی دانش‌آموزان بزرگتر یكی از، والدین یا معلم ) را می‌توان دید كه پیاده روانه مدرسه هستند. در پایان سال سوم راهنمایی، دانش‌آموزان باید دبیرستانی را كه خوا‌هان ورود به آن هستند، انتخاب كنند و اغلب باید در امتحانات ورودی آن شركت كنند درحالیكه تقریباً تمام كودكان تا سطح دبیرستان ادامه تحصیل می‌دهند، اما ضمانتی برای قبولی آن‌ها در دبیرستان وجود ندارد.
دانش‌آموزان چند امكان برای ورود به دبیرستان دارند. اول از همه،دبیرستان ‌هایی دولتی، خصوصی، وتعدادی معدودی دبیرستان‌های با سرمایه گذاری ملی وجود ندارند.در بخش خصوصی ودولتی، دبیرستان‌های علمی یا غیر علمی می‌توانند شامل حال دانش‌آموزان شوند. حدود 25% دانش‌آموزان بالاخره وارد بخش غیرعلمی می‌شوند، اگر چه كه بیشتر آن‌ها اصولاً امید دارند كه به دبیرستان‌های علمی وارد شوند (منبوشوMombusho(1993)). آنهایی كه نمی‌توانند وارد دبیرستان ودولتی تمام وقت یا خصوصی شوند ممكن است در دوره ‌های مكاتبه‌ای و آموزشگاه‌هایی وجود ندارند كه آماده پذیرش دانش‌آموزانی هستند كه نتوانست‌هاند جای دیگری در سیستم آموزشی پیدا كنند.

نگاهی به آمارطلاق در ژاپن و ایران
“عوامل زمینه‌ساز رضامندی از زندگی زناشویی” پژوهشی است كه دكتر شهین علیائی‌زند با حمایت دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی آن دسته از رفتارهایی است كه زمینه را برای رضایت مردان و زنان متأهل از زندگی زناشویی فراهم می‌آورد. این رفتارها كه باعث تداوم زندگی و آرامش و بالندگی زنان و مردان می‌شود، در گروه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این گروه‌ها عبارتند از متاهلینی كه حداقل یك سال و حداكثر سه سال از زندگی زناشویی آنان می‌گذرد (تازه متأهلین)، متأهلینی كه حداقل 15 سال است كه ازدواج

كرده‌اند، زنان، مردان، زنان خانه‌دار و زنان متأهلی كه در خارج از خانه نیز به كار اشتغال دارند. جامعه آماری این پژوهش شامل 388 نفر از مردان و زنان متأهل شهر تهران است كه یك سال از عمر زناشویی آنها می‌گذرد و در مناطق جنوب، شرق، غرب و مركز تهران سكنی دارند و به صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده‌اند.
اگرچه آمار طلاق در بسیاری از جوامع، حتی جوامع سنتی رو به افزایش است، اما بر خلاف باورهای رایج، این رویداد نمی‌تواند الزامات، نشان‌دهنده بی‌مهری و كم‌توجهی انسان‌های این ع

صر و زمانه به ازدواج و تشكیل زندگی خانوادگی باشد، بلكه برعكس، انزوا، تنهایی‌ها و بیگانگی‌های ناشی از جوامع صنعتی كه به سرعت، تعامل با ابزار را جایگزین تعامل با انسان‌ها كرده است، از یك طرف و رشد ذهنی و اندیشه‌ زنان و مردان از طرف دیگر، موجب شده است كه آنها در این مقطع زمانی به مراتب بیش از گذشته طالب آن باشند كه همدلی، در آمیختگی عاطف

ی و هم‌اندیشی را در كنار هم تجربه كنند. لكن اینان، چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی خود را مجهز به ابزار لازم برای نیل به این اهداف والا و قابل تأمل نمی‌بینند. از این‌رو، یا از ازدواج روی بر می‌گردانند و یا افسرده و سرخورده، پیوند ناموفق‌شان را ترك می‌كنند كه ضایعات فردی و

اجتماعی جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. این رویداد، ضرورت تحقیقاتی را كه بتواند به دور از تصورات قالبی و با لحاظ كردن دگرگونی‌های اجتماعی به ازدواج و تشكیل نظام خانوادگی بنگرند، كاملاً محسوس می‌كند. از این‌رو، تحقیق حاضر در صدد است كه به جای تأكید بر مسأله طلاق و تعمیم دست‌آوردهای ناهمخوان آن به ازدواج، با بررسی ازدواج‌های پایدار، راه و رسم ماندن را

بیاموزد. بر خلاف باورهای معمول، از زمان پیدایش خانواده تاكنون، در چارچوب تاریخ مكتوب زندگی بشری، دیر زمانی نمی‌گذرد. زیرا به نظر می‌رسد كه تنها از آن زمان كه زندگی قبیله‌ای جای خود را به جوامع مدنی داده است و مدنیت و قوانین اجتماعی جایگزین قوانین قبیله‌ای و طایفه‌ای شده‌اند، ساختاری به نام خانواده شكل گرفته است. اگرچه از زمان شكل‌گیری خانواده، به ویژه بعد از انقلاب صنعتی، ساختار و عملكرد این نهاد تغییرات چشمگیری داشته است، اما مشاهدات و تجربیات برگرفته از تاریخ اجتماعی نشان می‌دهد كه خانواده از زمان پیدایش تا كنون، كوچك‌ترین، اما مهم‌ترین و محكم‌ترین نهاد اجتماعی بوده است. استحكام این نهاد، در گیرودار زمان به گونه‌ای بوده است كه حتی برخی از رویدادهای سیاسی اجتماعی كه در مقاطعی، موانعی را بر سر پایداری زندگی خانوادگی به وجود آورده‌اند و ناموفق مانده‌اند.
آمار و ارقام نشان می‌دهد كه حتی در كشورهای كمتر سنتی، هنوز كه هنوز است، تعداد كسانی كه ازدواج می‌كنند و تشكیل خانواده می‌دهند، به مراتب بالاتر از كسانی است كه تن به ازدواج نمی‌دهند. برای مثال، لاسول گزارش می‌دهد كه 95 درصد مردم بزرگسال ایالات متحده آمریكا، سرانجام ازدواج می‌كنند. گزارش‌های دیگر حاكی از آن است كه در آن سرزمین، حتی بسیاری

از افرادی كه خود را آماده ازدواج نمی‌بینند، بر این باورند ، در صورتی كه بخواهند صاحب فرزندی شوند، رسماً ازدواج خواهند كرد و خود را به زندگی زناشویی متعهد خواهند دانست. این درحالی است كه در همان جامعه، بیش از 40 درصد از افراد متأهل از یكدیگر جدا می‌شوند و طلاق را

تجربه می‌كنند. حائز اهمیت است كه لااقل دو سوم از این افراد، بار دیگر ازدواج می‌كنند. اگرچه آمار طلاق در ژاپن، یك سوم ایالات متحده آمریكاست، اما چنین رقمی برای كشوری سنتی مانند ژاپن چشمگیر است، زیرا در ژاپن یكی از ملاك‌های برخورداری از یك پایگاه اجتماعی محكم‌تر و مطلوب‌تر، تأهل است. در ژاپن نیز، همانند ایالات متحده آمریكا، اغلب افرادی كه از همسر خود جدا می‌شوند، بار دیگر ازدواج می‌كنند. این یافته‌ها بیانگر آن است كه بر خلاف تصور رایج، این ازدواج و تشكیل زندگی خانوادگی نیست كه اخیراً در جوامع مختلف مورد كم‌مهری و بی‌توجهی واقع شده است، بلكه این شرایط و عملكرد بازبینی نشده و الگوهای قالبی زندگی زناشویی است كه نیازها و انتظارات بسیاری از مردان و زنان این عهد و زمانه برآورده نمی‌كند. به عبارتی دیگر، هنوز كه هنوز است زنان و مردان آرامش خود را در قالب یك رابطه پایدار و منسجم جست‌وجو می‌كنند، اما از آنجا كه قالب‌های زناشویی با انتظارات و نیازهای آنها هماهنگ نیستند، بسیاری از این پیوندها گس

سته می‌شوند و در پی آن فجایع فردی و اجتماعی عظیمی به بار می‌نشیند. برای مثال، اگرچه افراد متأهل كمتر از افراد مجرد اقدام به خودكشی می‌كنند، اما آمار خودكشی در میان افراد مطلقه بالاتر از دو گروه متأهل و مجرد است.
با نگاهی به تاریخ اجتماعی دول مختلف، می‌توان مشاهده كرد كه تا چندی پیش، چه در غرب و چه در مشرق، مردان و زنان اغلب با هدف فرزندآوری و حفاظت و صیانت از مایملك خود پیوند زناشویی می‌بستند، این در حالی است كه با صنعتی شدن جوامع، تغییر فاحش نقش زن به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، كنترل جمعیت و مراقبت دولت‌ها از اموال و حقوق شهروندان، این اهداف به سرعت رنگ می‌بازند و در حاشیه قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، اگر در زمانه‌ای نه چندان دور، مردان چینی و ژاپنی حتی با زنان خود برای خوردن غذا هم‌سفره نمی‌شده‌اند و نیاز‌های عاطفی

، هیجانی و فكری خود را همانند همتایان خود در سایر جوامع، در جای دیگر جز در چارچوب زندگی زناشویی، جست‌وجو می‌كرده‌اند و اگر متفكران و اندیشمندان بزرگ غرب، ارسطو ، نیچه و رسو ، زنان را فقط وسیله ای برای فرزندآوری دانسته‌اند و مردان را از تعامل و همفكری با زنان باز داشته‌اند، زنان و مردان این دوره و زمانه، در قالب زندگی زناشویی، توافق، تعامل فكری، مهر و محبت، حمایت و همدلی را در یكدیگر جست‌وجو می‌كنند. این در حالی است كه برای برآورده شدن این نیازهای تازه تولد یافته، ابزار و راهكارهای لازم را نیاموخته اند

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir