توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد اوقات فراغت و نوجوانان تحت pdf دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد اوقات فراغت و نوجوانان تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد اوقات فراغت و نوجوانان تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد اوقات فراغت و نوجوانان تحت pdf :

اوقات فراغت و نوجوانان
اوقات فراغت در كشور جایگاه مشخصی ندارد نظارت خانواده ها بر اوقات فراغت فرزندان آنی وزودگذر است یك محقق و مترجم حوزه ارتباطات از نامناسب بودن جایگاه و شرایط اوقات فراغت در كشور خبرداد و گفت بیشتر افراد در مواجه شدن با این فرصت ها نمی توانند تصمیم گیری درستی انجام دهند.
دكتر غلامرضا آذری می گوید اوقات فراغت در صورت جدی گرفته شدن از پر بارترین لحظات نوجوانان و جوانان می باشد افراد بین سن 21-18 و 24-22 و 28-25 سال دارای بیشترین اوقات فراغت هستند.

اوقات فراغت در كشور تنها به مباحث ورزشی و امور فرهنگی منحصر شده است، نهادهای دولتی می توانند برای جلوگیری از شرایطی كه در آن افراد نمی توانند به تصمیم گیری درست بپردازند پیشگام ایجاد دوره های باز آموزی شوند.
تمایل افراد در فصل فراغت به جذب شدن در گروههای دوستی و هم چنین الگو برداری های نادرست از جمله آسیب های اجتماعی اوقات فراغت محسوب می شوند. نظارت تربیتی خانواده ها در این گونه موارد آنی می باشد عدم نظارت مستمر بزرگسالان بر رفتار فرزندان در این فصل می تواند زمینه روانه شدن آنان به سوی مشكلات بلند مدت نظیر اعتیاد و جذب شدن به سمت گروههای منحرف را فراهم سازد . از این رو خانواده ها باید در این راستا مراقبت های تربیتی غیر مستقیم خود را به كار گیرند.

نقش امور تربیتی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان
اوقات فراغت را می توان مهم ترین و دلپذیرترین اوقات انسانها دانست. این اوقات برای مومنین لحظه های نیایش با معبود ، برای عالمان دقایقی تفكر و تأمل و برای هنرمندان زمان ساختن و ابداع و اختراع است، در عین حال برای عده ایی نیز اوقات فراغت ملال آورترین و خستگی ترین لحظه هاست.
اوقات فراغت برای عالمان ، جامعه شناسان و دانشمندان به حدی مهم است كه معتقدند، موجودیت و اصالت فرهنگهای جامعه بر مبنای فرصتها و اوقات فراغت افرادی است كه در آن جامعه زندگی می كنند پی ریزی شده است. چنانچه كار كردهای فراغت را نشاط و شادابی ، تفریح و سرگرمی سالم و بالاخره رشد و شكوفایی استعدادها و تكوین شخصیت بدانیم و نظر به اینكه كشور ما در ردیف جوان ترین كشورهای دنیا با میانگین سنی 16 سال می باشد، هدایت و ایجاد امكانات برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان می تواند در شكل گیری شخصیت و هویت آنان و سازندگی جامعه ایرانی و اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. در بسیاری كشورهای در حال توسعه مشكلات عمده گذراندن اوقات فراغت نداشتن امكانات تفریحی سالم، عدم آگاهی ، نداشتن برنامه صحیح و اصولی، اجرای سیاستهای نامناسب فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی می باشد كه حتی موجب انحراف نوجوانان می شود. پژوهشهای انجام شده در ایران حاكی از این مطلب است كه بسیاری از عضلات اخلاقی و فرهنگی در بین نوجوانان و جوانان موازی كاری ارگانها و سازمانهای ذیربط و فقدان برنامه ریزی صحیح جهت گذراندن اوقات فراغت در بین آنان بوده است.
بنابراین شناخت نیازها تمایلات علاقه، گرایشهاو گذشتهای دانش آموزان به انواع فعالیتها ی فوق برنامه و فراغت و برنامه ریزی و تدارك امكانات لازم یك ضرورت برای امور تربیتی علی الخصوص در حیطه آموزش و پرورش می باشد.

تعریف اوقات فراغت:
فراغت در لغت به معنای آسودگی و آسایش اما از نظر اصطلاحی و از دیدگاه جامعه شناسان : گذراندن اوقات فراغت مجموعه فعالیتهایی را در بر می گیرد كه شخص به میل خود خواه برای استراحت ، تفریح، گسترش اطلاعات یا مشاركت آزاد اجتماعی و یا بروز خلاقیت و توانایی در زمان فراغت از تحصیل از خود نشان میدهد
كاركردهای اوقات فراغت:
كاركردهای مستقیم مانند: تفریح، خلاقیت، تعلق و همبستگی
كاركردهای غیر مستقیم مانند: سرمایه اجتماعی، تقویت، هویت دینی و ملی ، كاهش آسیب های اجتماعی،كمك به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
اما در عین حال گذراندن فراغت می تواند با نوعی آسیب های فرد

ی و اجتماعی مثل روی آوردن به مواد مخدر، بزهكاری و ستیزه جویی همراه باشد كه این موضوع را فراغت فعال و غیر فعال روشن می سازد.فراغت فعال را در گروه فعالیتهای سالم از قبیل: فعالیتهای هنری آموزشی، پژوهشی، گروهی داوطلبانه و اجتماعی، سرگرمی و بازیها، مسافرت، سیاحت، دید و بازدید ، شهر گردی و خرید و ; جای داد.مجموعه عوامل و متغیرهای موثر در گذارندن اوقات فراغت را می توان به گروههای زیر تقسیم كرد:تغیرهای اجتماعی و فرهنگی ( تحصیلات، پایگاه اجتماعی، فرهنگ ملی و اعتقادات دینی ، موقعیت طبقاتی)

متغیرهای اقتصادی ( شغل و در آمد، كالاها و خدمات فراغتی، نقش اقتصاد فراغتی و گردشگری )متغیرهای فردی و شخصی ( جنسیت، سن و مرحله زندگی)
متغیرهای خانوادگی‌ ( نقش ازدواج، مراحل مختلف زندگی خانوادگی، هویت و فرهنگ خانوادگی)عوامل محیطی و كالبدی – فضایی (وجود امكانات قابلیت دسترسی آگاهی و اطلاع و ;)عوامل مدیریتی (نقش دولت، نقش بخش خصوصی، نهادهای داوطلب، مدیریت كارآمد ، تبلیغات) مطالعات و تحقیقات انجام شده در خصوص نحوه گذراندن اوقات فراغت در ایران حاكی از آن است كه:
زمان بیدار شدن از خواب برای نوجوانان 14-11 ساله در جامعه شهری:
35% نوجوانان بین 7-30/6 صبح
22% نوجوانان بین 5/10-6
زمان خوابیدن:
56% نوجوانان تا ساعت 10 شب می خوابند
44% بعد از ساعت 10 می خوبند
54% نوجوانان 3-1 در شبانه روز اوقات فراغت دارند.
هر فرد نوجوان بطور متوسط 5/2 ساعت در طول شبانه روز اوقات فراغت دارد. با محاسبه متوسط 14 میلیون دانش آموز در حدود سرانه هر نفر روزی 2 ساعت فراغت، بنابراین آموزش پرورش برای 28 میلیون ساعت نفر روز برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت لازم دارد. 87% گذراندن اوقات فراغت مربوط به تماشای تلویزیون می باشد پس تمایلی پویا باید بین سازمان آموزش پرورش و صدا و سیما لازم است.

64% نوجوانان 14-11 ساله اوقات فراغت خود را به بازی و ورزش می پردازند كه نسبت پسران 86% و دختران 40% است.
علاقه مندی به گذراندن اوقات فراغت:
76% نوجوانان با اولویت ورزشی فوتبال را دوست دارند ( در دختران والیبال)
61% نوجوانان علاقه مند به فیلم های ایرانی هستند ( جنگی و رزومی)
41% نوجوانان علاقه مند به فیلم های ( عاطفی خانوادگی)
متوسط زمان تماشای تلویزیون برای نوجوانان بین دو ساعت و 15 دقیقه برآورده شده است.
نتایج حاصل و پیشنهادها:
1- آموزش و پرورش و امور تربیتی باید هماهنگی و همكاری بسیار نزدیك با ارگانها ،2- نهادهای ذیربط (سازمان تربیت بدنی،3- صدا و سیما ،4- شهرداری و تبلیغات اسلامی) داشته باشد.5- در برنامه ریزی اوقات فراغت نیازها و رغبت های دانش آموزان مد نظر باشد.6- از نتایج پژوهشهای علمی ( روان شناسی- جامعه شناسی) بهره برداری شود.7- با خانواده و اولیای دانش آموزان هماهنگی نسبی داشته باشد.8- مكانها و امكانات مناسب خارج مدرسه اعم از كانون های تربیتی فرهنگی،9- اردوگاهها ،10- اماكن ورزشی و ; برنامه ریزی و انسجام یابند.11- فعالیتهای پرورشی و اوقات فراغت باید در جهت تكمیل برنامه های درسی و رسمی دانش آموزان قرار گیرد.12- برنامه های پرورشی اوقات فراغت باید نشاط آور،13- قابل انعطاف و لذت آور برای همه دانش آموزان شود و با كمترین هزینه بالاترین نشاط را ایجاد كند.
تابستان و گذراندن اوقات فراغت
اوقات فراغت، بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است كه نحوه گذراندن آن هم ممكن است باعث سلامت رشد و كمال خود شود و هم موجب كندی ، انحراف و انحطاط آدمی گردد. به خصوص در دوره نوجوانی ، اوقات فراغت اهمیت زیادی دارد، زیرا نوجوان از یكسو مایل به برقراری ارتباط با دیگران به ویژه همسالان خود است، از یكنواختی گریزان است و در كارها و امور زندگی خود تنوع می خواهد و از سوی دیگر ، هنوز به پختگی كامل نرسیده است. اگر نوجوان برای گذراندن اوقات فراغت، درست راهنمایی نشود ممكن است به انجام اموری گرایش پیدا كند كه آثار نامطلوبی برای اوداشته باشد. والدین باید در داخل منزل فضایی به وجود آورند كه نوجوان، بخشی از اوقات فراغت خود را در كنار پدر و مادر بگذراند. درست است كه او به همسالان و دوستان گرایش بیشتری دارد ولی اگر والدین با وی ارتباط عاطفی واجتماعی مناسبی داشته باشند، نوجوان با آنان هم صحبت می شود، از گفتگو با آنان لذت می برد و در برقراری ارتباط با دیگران نیز افراط یا تفریط نمی كند. از طرف دیگر چون نوجوان در طول روز در مدرسه به سر می برد و در بیرون از مدرسه نیز عمدتا با دوستان خود ارتباط دارد نقش مدرسه در راهنمایی او برای گذراندن اوقات فراغت بسیار موثر است. مدرسه می تواند با هماهنگی والدین فعالیت های فرهنگی و تفریحی سالمی پیش بینی كند و به طور غیر مستقیم رفتارهای دینی اجتماعی و فرهنگی مورد انتظار را در دانشآموزان تقویت نماید، به ویژه در ایام تابستان كه دانش آموزان از درس و بحث و تكلیف رسمی فارغ شده اند. تنظیم برنامه مناسب برای اوقات فراغت آنان، لازمه رشد و كمال ایشان است. نكته دیگر اینكه اگر والدین در گذراندن اوقات فراغت فرزندشان مساله و اشكالی رامشاهده كردند باید آن را بامسئولان مدرس

ه در میان بگذارند و با تبادل اطلاعات تصمیم معقولی بگیرند. البته دراین قبیل موارد نباید طوری رفتار كنند كه عدم اعتماد در نوجوان به وجود آید و او را حساس كند كه از رفتارهای او مطمئن نیستند و دائما مراقب او هستند. والدین و مربیان نباید به طور افراطی در كارهای نوجوان دقیق شوند ولی بررسی قضاوت وداوری درباره رفتار او و نحوه سپری نمودن اوقات فراغت را همیشه مد نظر د

اشته باشند.

اوقات فراغت، فرصتی مناسب برای آموزش های مفید و سرگرم كننده
كشور عزیزما یكی از جوانترین كشورهای جهان است. از سوی دیگر كمبود مراكز تفریحی، هنری و ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت، یكی از معضلات عمده جوانان ماست. امروز روانشناسان اوقات فراغت را به عنوان فرصتی مناسب برای آموزش های مفید و سرگرم كننده ارزیابی می كنند و آن را زمینه مناسبی برای پرورش مسئولیت پذیری، قانونمندی رفتار و روابط اجتماعی و كاری با همسالان و بزرگسالان می دانند. تحقیقات انجام شده در زمینه بررسی علل بزهكاری نوجوانان كانون های اصلاح و تربیت ایران نشان می دهد كه بیكاری و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت، نداشتن تحرك و فعالیت سالم در موردعلاقه نوجوانان، از عوامل اصلی گرایش آنان به بزهكاری است. بنابراین برنامه ریزی در زمینه های مختلف از سوی نهادهای ذی ربط وایجاد تسهیلات لازم در این مورد بسیار

ضرورت دارد تا اوقات فراغت نوجوان غنی شود و از آفات ناشی از بیكاری و بطالت عمر جلوگیری به عمل آید. عادت به مطالعه و كتاب خواندن یكی از شیوه های سالم و سازنده برای گذراندن اوقات فراغت است، ایجاد محیط و سالن های ورزشی، فرهنگی یكی از وظایف مهم مسئولان امردر كشور است. مطالعات نشان داده كه میزان جرائم و فسادهای اجتماعی در محیط های فرهنگی، ورزشی به طور محسوس و چشمگیری كاهش می یابد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir