توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله كارت گرافیك دو پردازنده ای گیگابایت تحت pdf دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله كارت گرافیك دو پردازنده ای گیگابایت تحت pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله كارت گرافیك دو پردازنده ای گیگابایت تحت pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله كارت گرافیك دو پردازنده ای گیگابایت تحت pdf :

كارت گرافیك دو پردازنده ای گیگابایت
مدت ها از معرفی تكنولوژی SLI شركت NVIDIA میگذرد این تكنولوژی امكان استفاده همزمان از دو كارت گرافیك بر روی یك مادربرد را فراهم میسازد . كارت گرافیك هایی كه از SLI پشتیبانی میكنند بر پایه دو پردازنده گرافیكی Geforce 6800 و Geforce 6600 طراحی شده اند . در ابتدای معرفی این تكنولوژی فقدان مادربردهایی كه دو درگاه PCI Express X16 را برای سوار كردن دو كارت گرافیك ارائه كنند موجب سرد شدن بازار و كم شدن استقبال كاربران از SLI شد , پس از اینكه مادربردهای مذكور در حد معقول در بازار توزیع شد بازهم هزینه بالای مادربرد و دو كارت گرافیك كاملا شبیه به هم مانع از آن شده تا SLI جایگاه واقعی خود را بدست آورد .

اگر دو كارت گرافیك برای یك سیستم بسیار گران تمام شود یا به اندازه هزینه, افزایش كارایی را به ارمغان نیاورد كارت جدید گیگابایت شاید ارزش نگاهی متفاوت با آنچه تا كنون توسط SLI دیده ایم را داشته باشد . این كارت گرافیك با نام 3D1 با استفاده از تكنولوژی SLI دو GPU (پردازنده گرافیكی)را بر روی یك كارت گرافیك ارائه میكند , بدین گونه پردازش داده های تصویری میان این دو GPU با توابع تكنولوژی SLI تقسیم شده و كارایی كارت را به طور چشمگیری بالا خواهد برد .
3D1 بر پایه دو GPU , Geforce 6600GT تولید خواهد شد و همانطور كه در تصویر مشاهده میكنید از دو فن قدرتمند برای خنك سازی آنها استفاده میكند نحوه عملكرد سیستم خنك كننده 3D1 به صورتی است كه جریان هوا به كمك یك فن مكیده و به وسیله دیگری از سطح پردازنده ها دمیده شود .
به گفته گیگابایت , 3D1 علارقم استفاده از GPU , Geforce 6600GT در برنامه 3DMark03 توانسته امتیازی بالغ بر 14000 را به خود اختصاص دهد درحالی كه كارت گرافیك های گرانقیمت و پرقدرت دیگر مانند Radeon X850XT Platinum Edition امتیازی در حدود 13000 و Geforce 6800 Ultra امتیازی حدود 12000 را به خود اختصاص داده است .

مهمترین ویژگی های 13D عبارتند از :
اولین كارت گرافیكی كه دو پردازنده گرافیكی NVIDIA بر روی آن سوار شده است .
استفاده از دو پردازنده گرافیكی Geforce 6600GT با فركانس كاری 500 مگاهرتز .
اولین كارت 6600GT كه با 256 مگابایت حافظه DDR III عرضه شده .

اولین كارت 6600GT كه با Memory Interface (عرض باس حافظه) 256 بیتی عرضه شده .
استفاده از سیستم خنك سازی دوگانه برای كنترل جریان مكش هوا و درجه حرارت GPU ها .
بدست آوردن ركورد امتیاز بالای 1400 در نرم افزار تست 3Dmark03 .
پشتیبانی از نرم افزار V-Tuner 2 برای Overclock (تند سازی) دو پردازنده گرافیكی كارت .
ارائه خروجی HDTV .

اساس كار پرینتر لیزر
پرینتر لیزر با كمك الكتریسیته ساكن كار می كند. یك استوانه چرخان الكتریسیته را بوجود می آورد. و یك اشعه نازك لیزر به این استوانه تابیده می شود و به شكل متن یا تصویری كه باید پرینت گرفته شود یك صفحه با نواحی حامل بار های مثبت و منفی تشكیل می شود این صفحه بوسیله تونر كه دارای پودر های با بار مثبت است پوشانده می شود بنابراین آن نواحی از صفحه كه دارای بار منفی هستند این پودرها را جذب می كنند پس از آن كاغذ از روی آن عبور داده می شود تا تصویر مورد نظر روی ان بوجود آید. در مرحله بعد كاغذ باید از غلتك های داغ عبور كند تا پودر روی كاغذ سوخته و دائمی شود. در هر پرینتر لیزر رنگی چند مرحله برای این كار وجود دارد تا رنگهای مختلف را با هم مخلوط كنند.

سرعت و قیمت مناسب نسبت به عملكرد خوب باعث شده است تا پرینتر های لیزر برای حرفه های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. به خصوص نوع سیاه و سفید آن با قیمت نسبتا ارزان در بسیاری از ادارات و شركتها و حتی خانه ها یافت می شود. ولی پرینتر لیزر رنگی هنوز برای بسیاری از افراد گران است و فقط برای كارهای حرفه ای استفاده می شود كه احتیاج به كیفیت بسیار عالی دارند. پرینتر های لیزر زبان فرمان خود را دارند كه اطلاعات دیجیتال دریافتی را به یك فایل تصویری از نوع Bitmap تبدیل می كنند كه در نهایت پرینت گرفته می شوند. قابلیتهای Adobe post script در بسیاری از پرینتر های لیزر یافت می شود كه آنها را برای طراحان گرافیك بسیار مناسب كرده است. زبان PCL شركت HP یكی دیگر از ربانهای معمول است كه در پرینترهای لیزر استفاده می شود.
در سال 1984 كمپانی HP اولین پرینتر لیزر رومیزی را تولید كرد و اكنون پرینتر های لیزر به وفور در بازار یافت می شوند و طرفداران بسیار دارند.

آشنایی با USB
اتصال یك وسیله USB به كامپیوتر ساده است. كانكتور یا سوكت USB را در پشت كامپیوترتان به راحتی می توانید پیدا كنید و كابل USB را به آن وصل كنید.
اگر دستگاه جدیدی را از طریق USB به كامپیوتر وصل كنید. سیستم عامل شما (مثلاً ویندوز) به طور خودكار وجود یك وسیله USB را تشخیص می دهد و از شما دیسك حاوی راه انداز (یا درایو) سخت افزار جدید را می خواهد. ولی اگر دستگاه قبلآ نصب شده باشد كامپیوتر به طور خودكار آ ن را فعال می كند و با آن ارتباط برقرار می كند یك وسیله USB هر موقع می تواند نصب شود (به كامپیوتر متصل شود) یا از سیستم جدا شود.
بسیاری از دستگاههای USB كابل USB خود را به همراه دارند. یعنی كابل از یك سمت به دستگاه وصل است و قابل جدا كردن نیست و از سمت دیگردارای یك سوكت نوع”A” است كه از این سمت به كامپیوتر وصل می شود

سوكت نوع A
ولی اگر كابل به صورت مجزا باشد در سمت دستگاه سوكت نوع “B” وجود خواهد داشت. پس این كابل از یك سمت سوكت نوع “B” (سمت دستگاه) و از یك سمت دارای سوكت نوع “A” (سمت كامپیوتر) است.
سوكت نوع B
استاندارد USB از سوكت های نوع “A”و”B” برای جلوگیری از اشتباه استفاده می كند.
* سوكت نوع “A” “بالا دست” یا “up stream” سمت كامپیوتر

*سوكت نوع “B” “پایین دست یا “down stream” و به تجهیزات دارای پورت USB وصل می شود كه همان سمت دستگاه می باشد.
استاندارد USB ورژن 2 در ماه آوریل سال 200میلادی پایه گذاری شد. این استاندارد در حقیقت یك ارتقا استاندارد USB1.1 بود.
USB2.0 (یا USB پر سرعت) پهنای باند كافی برای انتقال صوت و تصویر و اطلاعات ذخیره شده دارد و سرعت انتقالی 40 برابر سریعتر از USB1.1 دارد تا انتقال اطلاعات به راحتی انجام گیرد. USB2.0 دارای قابلیت انتقال در جهت مستقیم و عكس آن نیز می‌باشد.

USB2.0 سه سرعت را پشتیبانی می كند. (4801215 مگابایت بر ثانیه) USB2.0 با وسایلی كه به پهنای باند (سرعت انتقال اطلاعات) كمتری احتیاج دارند مانندMouse , Keyboard به همان خوبی وسایلی كه به پهنای باند بیشتری احتیاج دارند مانند دوربین های اینترنتی و اسكنرها و پرینترها و وسایل ذخیره سازی پر حجم اطلاعات به خوبی كار می‌كند. همچنان كه صنعت كامپیوتر رشد می كند. استفاده از USB2.0 معمول تر می شود و این نشاندهنده قابلیتهای بالای USB2.0 است.

(UPS (Uninterruptible Power Supplies
امروزه با وجود مادربرد هایی كه خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد كامپیوتر در برابر مشكلات منبع تغذیه ( برق شهر ) استفاده كنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS یا یك منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یا سایر تجهیزات گرانقیمت شما در برابر مشكلات برق حفاظت كند. زمانیكه شما یك سرور یا كامپیوتر گرانقیمت دارید اهمیت وجود UPS بیشتر می شود. UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و كنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است. و برای حل مشكل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از كار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می كند. كه كل این مچموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

اما برای انتخاب یك UPS باید خدمتتان عرض كنم این به خود شما بستگی دارد كه چه میزان می خواهید خرج كنید و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید. مصرف انرژی آنچه محافظت می كنید عامل دیگری است كه در خرید UPS نقش مهمی ایفا می كند. واحدی كه بوسیله آن ظرفیت UPS یا مقدار انرژی كه به شما میدهد بیان می شود عبارت است از آمپر-ساعت. مثلاً یك UPS پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان 2 آمپر به مدت 25 ساعت یا با جریان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذیه كند. توجه داشته باشید كه میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می كند پس زمان تغذیه برای یك UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد. بدیهی است در صورتیكه زمان بحرانی كه به یك منبع تغذیه احتیاج دارید كوتاه باشد می توانید از UPS با آمپر-ساعت كمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده كنید. البته یك محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است كه جریان نامی UPS شما باید از كل برق دستگاههای شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.

نكته دیگری كه در پایان توجه شما را به آن جلب می كنم این است كه هیچگاه از یك محافظ لوازم برقی ( مانند محافظ یخچال یا كامپیوتر ) در خروجی یك UPS استفاده نكنید یا به عبارت دیگر زمانیكه از UPS استفاده می كنید نباید از این محافظ ها به طور همزمان برای یك دستگاه استفاده كنید چون باعث صدمه دیدن دستگاه شده و حتی از نظر ایمنی شما هم می تواند خطرناك باشد.

سنترینو چیست؟
بسیاری از مردم فكر می كنند كه سنترینو یك نوع پرسسور یا چیپ ست ساخت اینتل است. اما در حقیقت سنترینو یك اسم تجاری قراردادی برای كامپیوترهای لپ تاپ است كه نشان می دهد كه این لپ تاپ دارای یك سری مشخصات سخت افزاری است بدیهی است در لپ تاپی كه سنترینو نباشد این ویژگیها وجود ندارد. برای اینكه یك لپ تاپ سنترینو باشد باید از سخت افزارهای زیر در آن استفاده شده باشد:

پرسسور Intel Pentium M
جیپ ست Intel 855 PM یا Intel 855 GM
Intel PRO/Wireless 2100 یا ورژن های جدیدتر آن

چیپ ست PRO/Wireless 2100 باعث مشكلات بسیاری برای برخی سازندگان بزرگ لپ تاپ شده است زیرا بسیاری از آنها از چیپ ستهای Wireless اینتل استفاده نمی كنند بنابراین سنترینو نیستند.
این ویژگی برای سنترینو باعث سر در گمی خریداران لپ تاپ شده است. آنچه در سنترینو برای بیشتر خریداران مهم است چیپ ست اینتل و پروسسور پنتیوم M است كه كارایی آن بسیار خوب بوده در عین حال مصرف انرژی آن پایین است. كه این ویژگی در یك لپ تاپ كه سنترینو نباشد هم می تواند وجود داشته باشد در حالیكه استاندارد های جدیدی برای تكنولوژی بی سیم وضع می شود هنوز بخاطر مسائل امنیتی كه وجود دارد این تكنولوژی بوسیله بسیاری از سازندگان كاملاً مورد قبول واقع نشده است.

نتیجه
رویهم رفته پرسسور پنتیوم M جدید یك جهش بزرگ در دنیای كامپیوترهای قابل حمل و نقل است. كامپیوتر هایی كه از این تكنولوژی استفاده می كنند كارایی بالایی دارند كه در گذشته سیستم های قدیمی به خاطر مصرف بالای این قابلیت را نداشتند. بسیاری از كاربران كامپیوتر در هنگام مقایسه پرسسورها دچار اشتباه هستند زیرا پرسسور پنتیوم M از نظر كارایی از بسیاری از پرسسورهای پنتیوم چهار M كه سرعت Clock بالاتری دارند قوی تر هستند و بسیاری از شركت های سازنده لپ تاپ بر روی عمر زیاد باتری ها تبلیغ می كنند در حالیكه این نتیجه كم شدن مصرف پرسسورهای جدید است به هر حال اگر قصد خرید یك لپ تاپ را دارید بهتر است به پرسسورهای جدید تری پنتیوم M هم نظری داشته باشید.

اسمبل
اگر شما یك اتومبیل مثلاً از كمپانی فورد بخرید انتظار دارید كه شاسی بدنه موتور گیربكس ساخت كمپانی فورد باشد یا لا اقل اختصاصاً برای كمپانی فورد ساخته شده مونتاژ شوند شركتهای كامپیوتری كامپیوترهایی را تحویل شما می دهند این كامپیوترها از قطعاتی تشكیل شده اند كه هر یك ساخت یك كمپانی است و آنها فقط كامپیوتر شما را اسمبل (مونتاژ) كرده اند.

بیشتر قطعات كامپیوتری در آمریكا اختراع می شوند ولی تولید آنها در سراسر جهان صورت می گیرد و این گستردگی از هیچ قاعده ای پیروی نمی كند. كشورهای مختلف هر كدام یكسری قطعات خاص را تولید می كنند كمپانی های آمریكایی cpu را می سازند ( Intel, AMD ) مادربردها از تایوان می آیند. هارد دیسكها در سنگاپور یا هندوستان ساخته می شوند. حافطه های RAM معمولاً در كره ساخته می شوند و یك دو جین كارخانه چینی به تولید كیس مشغول هستند.

قطعات محتلف با پیچها و كابلهای مورد نیاز ارائه می شوند كه برای اسمبل كردن لازم هستند شما می توانید این قطعات را بخرید و كامپیوتر خود را اسمبل كنید. تنها وسیله لازم برای اسمبل كردن كامپیوتر پیچ گوشتی است و شما با چند ساعت مطالعه دفترچه را;هنما می توانید آن را اسمبل كنید البته سرعت شما در برابر كسی كه این عمل را به صورت حرفه ای انجام می دهد بسیار كمتر خواهد بود.

ساخت یك كارگاه ساخت چیپ ست برای اینتل یك میلیارد دلار خرج بر می دارد و از پیشرفته ترین تكنولوژیها استفاده می شود سپس این چیپ ست ( كه ممكن است CPU پنتیوم 4 باشد ) داخل سلفون بسته بندی می شود و به فروشگاه هها ارسال می شود. برای نصب یك CPU روی مادربرد اهرم كنار سوكت CPU را روی مادربرد بلند كنید و CPU را جا بزنید قسمت مارك شده روی CPU را با قسمت مشابه روی سوكت مطابقت دهید و اهرم سوكت را ببندید.
در حدود 12 پیچ مادربرد را به كیس متصل می كنند. چهار پیچ هر یك از درایوها را به كیس متصل می كنند. هر یك از مادربردها شكل خاص خود را دارند و با یكدیگر اشتباه نمی شوند ( به غیر از كابل فلاپی درایو كه برای اولین بار ممكن است اشتباه شود) و علت آن این است كه كلیه قطعات كامپیوتر و كابلهای آن بر اساس یك استاندارد جهانی ساخته می شوند با انواع دیگر قابل تعویض هستند.

راههای ارتباطی بین قطعات اگر سرعت تغییر نكند به همان شكل باقی می مانند باس ارتباطی PCI برای یك دهه است كه بدون تغییر باقی مانده است كی برد از زمانیكه كامپیوتر اختراع شده است عملاً تغییری نكرده است، هر چند اجزایی كه در سرعت نقش اساسی را ایفا می كنند تغییر كرده اند.
از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:

هر چه CPU ها سریعتر می شوند ولتاژ كارشان كمتر، سرعت كلاك آنها بیشتر و احتمالاً تعداد پینهای بیشتری خواهند داشت و احتیاج به سوكتهای جدید دارند.
چیپ های حافطه سریعتر می شوند تا بسته های اطلاعاتی را با سرعت بیشتری به مادربرد انتقال دهند. همانند CPUها آنها با هر تولید جدید ولتاژ كمتری احتیاج دارند سرعت كلاك بیشتری دارند و تعداد پینهای بیشتری دارند.

كارتهای ویدیویی یك اسلات AGP مخصوص خود دارند هر چند استانداردهای AGP با 3 استاندارد آمده اند در هر محصول جدید حداكثر سرعت دو برابر شده است اما ولتاژ از 33 ولت تا 15 ولت و بالاخره 08 ولت رسیده است سه ساختار مختلف برای این سوكتها موجود است اگر شما یك كارت گرافیك 15 ولتی را به یك سوكت 33 ولتی متصل كنید كارت و مادربرد هر دو را خواهید سوزاند البته بعضی از مادربردها بیش از یك استاندارد را قبول می كنند.
هارد دیسكهای جدید سرعت بالا ( Ultra DMA ) را ساپورت می كنند. یك هارد دیسك جدید مادربرد قدیمی را حس می كند و یك مادربرد جدید یك هارد قدیمی را می شناسد و انتقال اطلاعات در هر یك از این شرایط در سرعت پایینی كه هر دو بتوانند ساپورت كنند انجام می گیرند.
بنابراین اگر در فكر ارتقا سیستم باید به این نكات توجه داشته باشید و بدانید كه ممكن است با ارتقا یك یا دو قطعه نتوانید به آنچه می خواهید برسید و خریدن یك سیستم جدید مقرون به صرفه تر باشد.

SATA و IDE چه هستند؟
تكنولوژی دیسك سخت ( HARD DRIVE ) بر پایه پروسس موازی اطلاعات عمل می كنند و بدین معناست كه اطلاعات به صورت بسته هایی به روشهاهی مختلف ( رندوم ) به باس اطلاعاتی فرستاده می شوند. اطلاعات از دیسك سخت در فاصله های زمانی كاملاً تصادفی می آیند و وارد باس اطلاعاتی شده و در نهایت به سمت مقصد نهایی می رود. IDE مخفف Integrated Drive Electronics می باشد همینطور كه می دانید رابط IDE گاهی با عنوان ATA شناخته می شود كه مخفف AT Attachment است.

این تكنولوژی از سال 1990 به عنوان استاندارد كامپیوترهای شخصی (PC ) برای هارد دیسك ها بوده است و این زمانی بود كه تكنولوژی مذكور جای درایوهای ESDI و MFM را گرفت یعنی زمانی كه هارد دیسك ها به طور متوسط حجمی معادل 200 مگا بایت داشتند. در سال 1990 اولین هارد دیسك یك گیگا بایتی وارد بازار شد و قیمتی برابر 200 دلار در بازار آمریكا داشت. از آن پس تا كنون IDE تكنولوژی مورد استفاده بوده زیرا هارد دیسكها را با قیمت پایین در اختیار مصرف كننده قرار می داد، جای كمتری می گرفت و سرعت مناسبی داشت.

همتای IDE در آن زمان SCSI ( كه مخفف Small Computer System Interface است) بود. SCSIكمی از IDE سریعتر است اما بسیار گرانتر است. به علاوه احتیاج به خرید یك ادپتر SCSI كه ارزان هم نیست احتیاج دارید. به عبارت دیگر IDE بازار هارد دیسكهای كامپیوتر های شخصی را در انحصار خود گرفت. آنطر كه به نظر می رسد كارخانه های معتبر حداقل یك تا دو سال دیگر به تولید هارد دیسكهای با تكنولوژی IDE ادامه دهند.

هارد دیسكهای IDE از كابلهای ریبون پهنی استفاده می كنند كه در داخل كامپیوتر بسیار به چشم می آیند و مرتب كردن این كابلها در داخل كامپیوتر خود هنری است.
تكنولوژی هارد دیسك های ساتا ( SATA ) بر اساس پردازش اطلاعات متوالی ( سریال ) است. یعنی انتقال اطلاعات از هارد دیسك به باس دیتا و در جهت عكس به طور منظم و در دورهای زمانی مشخص انجام می گیرد.

هارد دیسكهای ساتا از كابلهای ریبون با پهنای كمتر استفاده می كنند كه برای كسانی كه آنرا اسمبل می كنند باعث بسی خوشبختی است. این كابلهای نازك دارای كانكتورهای بست داری هستند كه كار كردن با آنها را ساده تر می كند.
هارد دیسكهای ساتا اطلاعات را با سرعت متوسط 150Mb بر ثانیه انتقال می دهند. اما مقاله های زیادی روی اینترنت در مورد هارد دیسكهای با سرعت 3Gb در ثانیه خواهید یافت.

اما بیایید این دو را در عمل با یكدیگر مقایسه كنیم و ببینیم چرا صنعت در آینده تكنولوژی SATA را بر خواهد گزید.
تا كنون در مقایسه دو هارد دیسك به قیمت هم توجه داشتیم اما حالا بدون در نظر گرفتن قیمت و تكنولوژی مرسوم كارایی را بررسی می كنیم.آزمایش از این قرار بود. یك كامپیوتر قدیمی را به یك هارد SATA مجهز كردیم. و بعد از آن دو كامپیوتر امروزی ( پنتیوم 4 ) با سرعت متعارف را با هارد دیسك هایIDE برای مقایسه انتخاب كردیم. آزمایش ها و نتایج به قرار زیر بودند.

آزمایش 1
آین آزمایش یك انتقال فایل معمولی بود. برای اینكه در هر سه كامپیوتر انتقال اطلاعات كاملاً مشابه باشد در ویندوز XP شاخه :
c:\windows\system32
انتخاب شد در یك سیستم كه در آن ویندوز XP اجرا می شود این شاخه در حدود 330 مگابایت حجم دارد. و حدود 2000 فایل در آن وجود دارد. یك فولدر جدیر در درایو C (پارتیشن C ) از هارد دیسك ایجاد شد سپس در DOS فرمان
copy>c:>windows> system32>*.*
اجرا شد كه همانطور كه می دانید این دستور همه فایلهای داخل شاخه system32 را در فولدر جدید كپی می كند و نتایج جالب بدست آمده آز این قرار بود:
كامپیوتر و نوع هارد دیسك
زمان انتقال اطلاعات
سیستم جدید اول همراه با IDE 127 ثانیه
سیستم جدید دوم همراه با IDE 151 ثانیه
سیستم قدیمی همراه با SATA 44 ثانیه

آزمایش 2
دومین آزمایش زمان بوت شدن است كه زمانهایی كه مربوط به سخت افزار است حذف شده است. یعنی از لحظه ای كه تصویر آغازین ویندوز به نمایش در می آید تا لحظه ای كه دسك تاپ كامپیوتر به حالت عادی در می آید زمان اندازه گرفته شد نتایج به قرار زیر است
كامپیوتر و نوع هارد دیسك
زمان بوت
سیستم جدید اول همراه با IDE 28 ثانیه
سیستم جدید دوم همراه با IDE 28 ثانیه
سیستم قدیمی همراه با SATA 17 ثانیه

توجه: در این تستها به كارخانه سازنده دیسكها اشاره نشده است مطمئناً با در نظر گرفتن این فاكتور تغییر خواهد كرد ولی هر دو مدل IDE و SATA از هارد دیسك ساخت یك كارخانه استفاده شده است.
اساس كار مانیتورهای LCD :
اساساً سه تكنولوژی كریستال مایع در مانیتورهای LCD استفاده شده است كه عبارتند از TN+film , IPS ,MVA مهم نیست كه از كدام تكنولوژی استفاده شود همه آنها از یك اساس پیروی می كنند.

یك یا چند لامپ نئون روشنایی صفحه را تأمین می كنند برای مدلهای ارزانتر یك لامپ نئون استفاده شده است اما در مدلهای گرانتر ممكن است تا چهار لامپ یا حتی بیشتر پیدا كنید.
تعداد لامپهای نئون تأثیری در كیفیت تصویر ندارند. در عوض لامپ لامپ دوم به عنوان یك پشتیبان عمل می كند اگر برای لامپ اول مشكلی پیش بیاید. در واقع عمر مفید مانیتور افزایش می یابد از آنجا كه یك لامپ نئون معمولاً 50000 ساعت كار میكند در حالیكه وسایل الكترونیكی 100000 تا 150000 ساعت كار می كنند.

برای اینكه از یكنواختی صفحه تصویر اطمینان حاصل شود نور بوسیله یك سیستم منعكس كننده شدت یكسانی پیدا می كند اگر چه ممكن است در نگاه اول به نظر نرسد ولی عملكرد این صفحات فوق العاده پیچیده است در حقیقت 2 پانل وجود دارد یكی در هر طرف ساب پیكسلها كه هر كدام با یك فیلتر قرمز سبز آبی پوشش داده شده است در یك مانیتور 15 اینچ تعداد ساب پیكسلها به “1024x768x3=2359296” میرسد هر سلول RGB بوسیله یك ترانزیستور كه ولتاژ مختص به خودش را دارد كنترل می شود و این ولتاژ كه در محدوده بزرگی تغییر می كند باعث می شود كه كریستالهای مایع در هر ساب پیكسل در یك زاویه خاص بچرخند كه این زاویه تعداد نورهای عبوری از هر ساب پیكسل را تعیین می كند ( منظور سه نور قرمز سبز و آبی است ). كه در حقیقت سبب بوجود آمدن تصویر صفحه نمایش می شود. هدف نهایی كریستالها منحرف كردن نور برای عبور از میان فیلترهای پلاریزه است قبل از اینكه دیده شود اگر كریستالها همه در جهت فیلتر قرار گرفته باشند نور از آن عبور می كنند و برعكس اگر همه آنها عمود بر فیلتر قرار گرفته باشند صفحه نمایش سیاه باقی می ماند.

كریستال مایع:
اصولاً كریستالهای مایع موادی هستند كه به طور فیزیكی دارای خاصیتهای جامد و مایع هر دو هستند. یكی از خاصیتهای جالب آنها توانایی آنها در تغییر موقعیت بسته به ولتاژ اعمالی به آنها است. اجازه دهید نگاه دقیقتری به آنها بیندازیم. در دنیای علم و تكنولوژی كریستالهای مایع همیشه جالب توجه بوده اند.
در سال 1888 «Friedrich Reinitzer» یك گیاه شناس اتریشی در مورد نقشی كه كلسترول در گیاهان بازی می كرد تحقیق می كرد. یكی از آزمایشات او در معرض حرارت قرار دادن ماده بود. او كشف كرد كریستالها در دمای 14/5 درجه تبدیل به سیال و یك حالت ابری می شدند و در دمای 178/5 درجه یك مایع واقعی بودند. او اكتشافش را با اتو لهمان یك فیزیكدان آلمانی كه كشف كرده بود مایعات خواص مشابه كریستال دارند در میان گذاشت. به خصوص راجع به رفتار آن زمانیكه به آن نور تابانده می شد بنابراین نام آن بوسیله اتولهمان به این صورت نام گذاری شد: كریستال مایع.

مانیتور CRT
یك مانیتور CRT قدیمی از یك لوله به شكل Wh استفاده میكند كه شبیه یك بطری شیشه ای بزرگ است. 3 تفنگ الكترونی در سمت باریك آن قرار دارند آنها الكترونها را به سمت صفحه بزرگ مسطحی كه در برابر تماشاگر قرار دارد شلیك می كنند.
در داخل صفحه ای كه ما به آن نگاه می كنیم بوسیله لایه نازكی از فسفر به صورت نقطه ای پو شانده شده است آنها در گروههای 3 تایی مرتب شده اند یك قرمز ، یك سبز و یك نقطه فسفری آبی. آنها با یكدیگر یك پیكسل را می سازند. این نقاط زمانی روشن می شوند كه كه بوسیله الكترونها از طرف تفنگ الكترونی ضربه می زنند. هر كدام از این تك نقطه ها بوسیله یك پرتو الكترون ضربه می خورند

هر چه پرتو الكترون قویتر باشد نقاط نورانی تر می شوند. آنها شروع به سیاه شدن می كنند اما زمانیكه اشعه به تمام قدرت خود رسید نقاط به رنگ قرمز سبز و آبی در می آیند.
اشعه الكترونی بوسیله میدان مغناطیسی هدایت می شود كه به اشعه انحنا می دهند بنابراین آنها دقیقاً به نقطه مطلوب اصابت می كنند.
اشعه های الكترون به سرعت صفحه نمایش را جارو می كنند. هر كدام از سه تفنگ الكترونی باید بدون وقفه تك نقطه های ( هر یك از نقطه های رنگی به تنهایی ) مقصد را از چپ به راست خط به خط از بالا به پایین اسكن كنند و این كار را معمولاً 70 تا 85 بار در ثانیه انجام می دهند. شدت اشعه هر تفنگ الكترونی برای هر تك نقطه می تواند تنظیم شود تا رنگ نهایی را ایجاد كند.

یك صفحه معمولی یك مانیتور CRT می تواند از 480000 پیكسل كه به آن تصویر 600*800 می گویند. در هر خط افقی 800 نقطه وجود دارد و 600 خط از بالا تا پایین صفحه مانیتور CRT وجود دارند كه مجموعاً 480000 پیكسل می شود.

رزولوشنهای بالاتر:
تعداد پیكسلهای بیشتر در صفحه نمایش برای ما امكان رزولوشنهای بالاتر را فراهم می كند و با یك رزولوشن بالاتر ممكن است تصویر واضح تر شود.
پایین ترین رزولوشن در كامپیوترهای شخصی كه برای مصارف بر اساس متنهای DOS مورد استفاده قرار می گیرد 480*680 پیكسل است و به آن یك تصویر VGA می گویند. VGA یك تصویر استاندارد بود تا اینكه وارد بازار شد قبل از آن استانداردهای پایین تری هم وجود داشت مانند CGA.

همانطور كه كامپیوتر های شخصی قدرتمند تر می شدند حوالی سال 1990 تقاضا برای صفحه نمایش با رزولوشن بیشتر افزایش یافت. ویندوز یك محیط گرافیكی است و به خوبی در رزولوشنهای بالا كار میكند همچنین بازیهایی زیادی وجود داشتند كه احتیاج به رزولوشن بالایی داشتند. به هر حال آخرین استاندارد واقعی كه روی كامپیوترهای شخصی به كار گرفته شد VGA بود. و بهینه ساریهای كه در رزولوشن انجام گرفت بر اساس VGA بود و اصطلاحات SVGA یا SUPER VGA كه بعدها استفاده شد بر همین اساس بود بعدها XGA و نامهای دیگری آمدند كه هر كدام رزولوشنهای متفاوتی را تعریف می كردند.

در حقیقت اصطلاحات SVGA , XGA خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. در عوض ما به رزولوشن، فركانس تصویر و رنگ توجه می كنیم. اما اجازه بدهید در مورد رزولوشن بحث كنیم. رزولوشن با اندازه صفحه مانیتور رابطه دارد هر چه مانیتور بزرگتر باشد امكان دستیابی به رزولوشن بالاتر بیشتر است .
صفحه نمایش و رزولوشن باید با یكدیگر مطابقت داشته باشند هر چه رزولوشن بالاتر باشد جزئیات بیشتری در صفحه نمایش دیده می شود در یك دسك تاپ ویندوز اندازه آیكونها را در رزولوشن 800در 600 2 یا 3 برابر بزرگتر نسبت به رزولوشن 1280 در 1024 است.
یك مانیتور بخصوص می تواند در رزولوشن های مختلف پاسخگو باشد اگر چه همه رزولوشن ها مناسب نیستند در یك مانیتور با صفحه نمایش كوچك در رزولوشن خیلی بالا آیكونها خیلی كوچك می شوند.

بنابراین رزولوشن و اندازه صفجه باید با یكدیگر مطابقت كنند.
شما نمی توانید درباره یك مانیتور فقط از روی رزولوشن آن قضاوت كنید سرعت refresh ( فركانس ) و عمق رنگ به همان اندازه مهم هستند.

پرتو الكترونی:
در مانیتورهای قدیمی CRT تفنگ الكترونی بدون وقفه و دقیقاً الكترونها را از پیكسلی به پیكسل دیگر پرتاب می كرد. در حقیقت همانطور كه اشعه صفحه نمایش را جارو می كرد تغییر مكان می داد. هر نقطه در صفحه نمایش یك تابش آنی الكترونها را دریافت می كرد قبل از اینكه اشعه به نقطه بعدی بتابد و شدت اشعه از نقطه ای به نقطه دیگر تغییر می كرد.

صفحه مانیتور پوشیده شده از فسفر دارای خاصیت نور افشانی بود زمانیكه الكترونها به سمت آنها شلیك می شدند در حقیقت باید دوباره نقاط را نورانی می كردند قبل از اینكه نور آنها محو شود.
و نتیجه این می شود كه ما یك تصویر پایدار و نسبتاً یكنواخت می دیدیم. ولی در حقیقت تصویر لرزشهایی داشت.
مانیتورهای CRT امروزی:
در مانیتورهای امروزی هر پیكسل 60 ، 70 ، 75 یا 80 بار در ثانیه refresh یا تازه سازی می شوند. بنابراین تفنگ الكترونی باید خیلی سریع حركت كند تا 18 میلیون شلیك در ثانیه یا بیشتر انجام دهد اگر یك تصویر 75 بار در ثانیه تازه سازی شود می گوییم فركانس تازه سازی یا refresh برابر 75 هرتز است كارت گرافیك سیگنالهای refresh را صادر می كند بنابراین سرعت تازه سازی را كنترل می كند پس كارت گرافیكی باید با مانیتور سازگاری داشته باشد بنابراین این دو واحد باید بوسیله یك رابط مناسب برای انتقال سیگنال به یكدیگر متصل شوند
اجازه بدهید تصور كنیم مانیتوری با رزولوشن 1280 در 1024 و سرعت تازه سازی (refresh ) برابر 75 هرتز در اختیار داریم. برای این منظور به مانیتوری با تفنگ الكترونی كه قادر به 98 میلیون شلیك در ثانیه باشد احتیاج داریم این مانیتور در یك سرعت خیلی بالا كار می كند كه بعضی مواقع می تواند سبب آلودگی بوسیله پرتوها شود.
سرعت تازه سازی ( refresh ) یا فركانس بالا:
زمانیكه سرعت تازه سازی بالا رود صفحه مانیتور دارای ظاهر پایدار و نرم تری است. این اختلاف را در تلوزیونهای قدیمی كه فركانس آنها فقط 50 هرتز است می توان به خوبی مشاهده كرد. بعضی از كمپانها تلوزیونهایی تولید می كنند كه فركانس تازه سازی برابر 100 هرتز دارند. اگر شما یكبار از سرعت تازه سازی 100 هرتز استفاده كنید برای شما دیگر بسیار مشكل خواهد بود كه با فركانس 50 هرتز كار كنید مانیتورهای قدیمی و بدون كیفیت از فركانس حداكثر 60 هرتز پشتیبانی می كردند و كیفیت پایینی داشتند كه تصویر آنها لرزش داشت و برای ویندوز مناسب نبودند یك فركانس معمول برای مانیتور كه قابل قبول باشد 70 هرتز است به نظر بنده 75 هرتز قابل قبول است ولی اگر مدت زیادی با كامپیوتر كار میكنید شاید 80 یا 85 هرتز را استفاده كنید. شما باید همه این فركانسها را امتحان كنید تا بهترین فركانس مورد قبولتان را پیدا كنید. در اینجا یك تصویر از تنظیمات كنترلر گرافیك ATI Radeon را میبینید این گرافیك می تواند 11 سرعت تازه سازی مختلف در اختیار شما بگذارد ( از 43 تا 160 هرتز ) در رزولوشن 1280 در 1024

توجه: سرعت تازه سازی همچنین فركانس عمودی یا سرعت تازه سازی عمودی هم گفته می شود هر چه سرعت تازه سازی بیشتر بخواهید آنگاه مانیتور با كیفیت تری لازم خواهید داشت اگر شما سرعت تازه سازی بالا و هم رزولوشن بالا می خواهید احتیاج به یك مانیتور كیفیت بالا و یك كارت گرافیك كیفیت بالا احتیاج دارد. مانیتورها معمولاً در رزولوشن پایین می توانند سرعت تازه سازی بالا داشته باشند.

برای اینكه تصویر به سرعت تازه سازی مورد نظر دست پیدا كند باید مانیتور و كارت گرافیك هر دو برای سرعت مورد نظر مناسب باشند ( قابلیت آن را داشته باشند ) معمولاً مانیتورها خصوصیتی دارند كه به آن Multi Sync گفته می شود این بدان معناست كه انها به طور اتوماتیك خود را با سیگنالی كه از طرف كارت گرافیك می آید وقف می دهند یك مانیتور خوب معمولاً گران است مانیتورهای ارزان شاید بتوانند یك سرعت تازه سازی فركانس بالا داشته باشند اما تصویر خوبی نخواهند داشت. همیشه تصویر یك مانیتور را قبل از خرید آن چك كنید. و بخاطر داشته باشید كه مانیتورتان را بیش از 5 سال ( بیش از عمر كامپیوتر ) استفاده می كنید پس یك مانیتور كیفیت بالا بخرید!

كارت صدا
كارت های صدا حداقل 4 وظیفه را در كامپیوتر بر عهده دارد. آنها بعنوان synthesizer رابط MIDI و مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) در حال ضبط كردن و مبدل دیجیتال به آنالوگ (D/A) در حال پخش عمل می كنند. اكنون به توضیح هر كدام می پرداریم:

The Synthesizer:
Synthesizer رساننده صدایی است كه كارت صدا تولید كرده است. در اینجا ما سه نوع سیستم داریم:
FM Synthesiz,Ware tables Sampling,Physical Modeling
FM Synthesiz:
ارزانترین كارتهای صدا از تكنولوژی FM برای مدل كردن آلات موسیقی متفاوت استفاده می كنند. این كارتهای صدا واقعاٌ Synthesizer هستند. كارت صدا اصواتی تولید می كند كه از تركیب یك سری صداهای مصنوعی ساخته شده است.
Ware tables Sampling:
Ware table بهترین وگرانترین تكنولوژی در كارتهای صدا است. این بدان معنی است كه صدا در كارتهای صدا از دستگاههای واقعی ضبط می شود. بعنوان مثال از روی یك پیانو یك نمونه كوچك ضبط و ذخیره می شود و زمانی كه موزیك اجرا می شود در حقیقت شما به این اصواتی كه بصورت نمونه ضبط شده است گوش می دهید، لذا زمانی كه این نمونه های صوتی دارای كیفیت بالایی باشند كارت صدا اصوات دل انگیزتری تولید می كند. در این حالت صدای پیانو مانند یك پیانو واقعی شنیده می شود. سیستم Ware table در كارت صداهای Blasters AWE بكار رفته است.
Physical Modeling:
در این حالت اصوات تولیدی در نتیجه نرم افزار مدل شده اند. در این حالت به نظر می آید كه پروسسور باید كار طاقت فرسایی انجام دهد.كارت صداهای Orginal مارك Gold شامل صدای 14 دستگاه هستند كه بدین روش مدل شده اند.

آزمایش صدا:
كیفیت اصلی كارت صدا را بوسیله اجرای یك فایل MIDI می توان امتحان كرد. در این حالت براحتی می توانید تفاوت را احساس كنید. همچنین در تعداد نت هایی كه در یك لحظه می تواند اجرا شود هم، تفاوت وجود دارد.
اگر شما می خواهید موزیك خود را در كامپیوتر خود بسازید، الزاماٌ برای ساختن این موزیك از صداهای موجود در كامپیوتر خود استفاده كرده اید و هرچه كار شما بزرگتر باشد نمونه صداهای بیشتری احتیاج دارید.

بعضی كارتهای صدا نمونه های صداهای جدید را می پذیرند و شما می توانید نمونه های جدید خود را ذخیره سازید. در این حالت كارت صدا یك RAM بعنوان حافظه در خود دارد تا بتوانید صداهای مورد نظر را روی آن دانلود كنید.

مبدل آنالوگ به دیجیتال:
زمانیكه در حال ضبط صداهای آنالوگ هستید(مثلاٌ هنگام ضبط صدا از میكروفن) به یك مبدل آنالوگ به دیجیتال احتیاج دارید و مبدل دیجیتال به آنالوگ نیز زمانی استفاده می شود كه صدای دیجیتال باید مجدداٌ برای آمپلی فایر اسپیكرهای شما به سیگنال آنالوگ تبدیل شود.
امواج صدا پس از این كه از طریق میكروفن به كارت صدا منتقل می شوند، در آنجا به یكسری پالسهای دیجیتال تبدیل می گردند كه هر از چند گاهی در یك فایل ذخیره می شوند. بنابراین ضبط یك صوت در كامپیوتر شامل یك فرآیند تبدیل آنالوگ به دیجیتال میباشد. اما در حالت اجرای یك فایل صوتی جریان بیتهای صفر و یك اطلاعاتی تبدیل به سیگنالهای آنالوگی می شوند كه در نهایت به بلندگوی اسپیكر شما ختم می گردد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir