توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات word :

کارآموزی زراعت و اصلاح نباتات word

فهرست مندرجات

عناوین صفحه

ترویج و آموزش كشاورزی 4
رابطه ترویج با تحقیق 6
رابطه تحقیق با آموزش 7

كمك مروج از طریق ارتباط با محقق 8
روشها و وسایل كمك آموزشی 9
نكات ایمنی هنگام سمپاشی 10
عوامل مؤثر در كاهش بازدهی كود و زراعت و باغبانی 11
هورمون Pix و كاربرد در پنبه 11
ارزش مبادله یك كیلو پنبه محلوج با سایر محصولات 12
كرم قوزه پنبه 12
كنه پنبه 13
رقم ساحل 14
بیماری بلاست برنج 15
سوختگی غلاف برنج 16
خسارت موشها به برنج 17
خسارت پرندگان به برنج 17
سیاهك دروغی برنج 18
پوسیدگی غلاف برنج 18
پوسیدگی ساقه برنج 19

پروانه كرم ساقه خوار برنج 19
اختلاف بین برنج و سوروف 20
پوسیدگی طوقه برنج 20
منابع و مأخذ 22

ترویج و آموزش كشاورزی
بطوركلی فعالیتهای ترویجی را كه در غالب كشورهای جهان پذیرفته شده می توان به چنداصل استوار دانست:اصول اقتصادی ، اصول آموزشی و اصول اداری.

كه در اینجا بطور اجمالی به اصول آموزشی ، اشاره خواهد شد:
برای اینكه سطح میزان بیشتر خواهی در بین جامعه روستائی بالا رود، و برای اینكه اندیشه های نو و شیوه های نوین كشاورزی در روستا رواج پیدا كند و برای اینكه حس همیاری و خودیاری در روستا ها فزونی یابد و سرانجام برای اینكه بتوان به هدفهای نهائی ترویج كه همانا افزایش سطح درآمد

روستائیان و رسیدن به كمال مطلوب در مظاهر مختلف زندگانی آنها دست یافت باید از لاقیدی ها و توكل داشتن روستائیان به طبیعت كاسته ، شك و تردید ها و اتكاء به غیر از میان آنها برطرف نموده و بالاخره حس همكاری و مأنوس شدن بكار های دسته جمعی را در آنها بطور شایسته ای بالا برد.یگانه عاملی كه ما را در این مسیر به مقصود می رساند ، آموزش و تعلیم همگانی روستائیان می باشد و نمی توان از آن در هیچ مرحله ای از مكان و هیچ نوع فعالیتی صرفنظر كرد.
با آگاهی به این مسئله و در كل با توجه به اینكه روستائیان بدون آموزش قادر نخواهند بود فعالیتهای فنی ، اجتماعی و اقتصادی را به طرز پسندیده ای به انجام برسانند . ترویج اساس و ركن اصلی خود را بر پایه آموزش استوار كرده است.

ترویج یك آموزش غیر رسمی است چون آموزش در ترویج وابسته به تدریس و تعلیم مدرسه ای و با برنامه رسمی نمی باشد. ترویج آموزش است چون هدفش یاد دادن ، فهماندن و مدرن كردن مردم به روشهای بهتر می باشد . و به هیچ وجه هدفش مجبور كردن و مطیع كردن آنها نمی باشد. مروجین با روشهای ترویجی به روستائیان می آموزند كه چگونه با افزایش عملكرد ، پول بیشتری بدست آورند و در عین حال چگونه از درآمد بیشتر، استفاده مطلوب بعمل آورند.
اگر به مردم روستائی ، راه ها و روش های حل مشكلات آنها آموخته شود آنها هم می

توانند تصمیم بگیرند و عاقلانه اقدام كنند ترویج به مردم یاد می دهد كه چگونه از منایع طبیعی خود استفاده كنند تا در نتیجه روشهای غیر فنی زراعی آنرا نابود نكنند ، بلكه در بهبود شرایط و استعدادهای این منابع نیز اقدام شود . رفتار ، عقاید و مختصات خانواده ، جامعه و محیط زندگی ، در زندگی فردی بسیار مؤثر است و عامل مهمی در عوض شدن رفتار ، عقاید و فعالیتهای فردی محسوب می شوند . بنابراین در آموزش ترویجی ، فرد نیز بایستی مورد نظر قرار گیرد.

مراكز تحقیقاتی باید خود را سریعا به مروجین انتقال دهند و مروجین با آموزش به روستائیان می توانند نقش ارزنده ای در بالا بردن معلومات كشاورزی روستائیان بازی كنند ، فلوئیت زیر بیان كننده این مطلب می باشد.

رابطه ترویج با تحقیق
در تماس مروجین با كشاورزان ، مروج می تواند محقق كشاورزی منطقه ، محدودیتهای كاری كشاورزان و وضعیتی كه آنها دارند آشنا سازد.
حتی بهتر است كه مروج جهت اطمینان از مناسب بودن توصیه های ترویجی و انطباق آنها با نیاز كشاورزان زمینه تماس مستقیم كارشناسان را با كشاورزان فراهم نماید.

اجرای آزمایش در شرایط كشاورزان موقعیت خوبی جهت بررسی كاربرد نتایج تحقیقات در سطح مزرعه و همچنین كسب اطلاعات لازم از اشكالات و معایب توصیه ها توسط محققین بدست می دهد.

بدین ترتیب برداشت عمومی از فلسفه هدف و كار ترویج را می توان به این صورت ساده و خلاصه كرد : ترویج پلی است میان مردم روستائی و مراكز تجقیقاتی ، كه البته این پل بایستی نوعی معبر دو سویه باشد. یعنی از یك سو توصیه ها و دستور العمل های فنی تحقیقات را به روستا برده و از طرف دیگر مسائل و مشكلات روستائیان را باید به محققین انتقال دهد.

كشاورزی مركز تحقیقات

پــــــُــــــــــــــــل

با توجه به اینكه اشاعه ایده های علمی و فنی جدید كه نوعا پیشرفته ترین روش و یا آخرین توصیه های فنی می باشد در منطقه مورد عمل به مهارتی بسیار احتیاج دارد ، لذا با توجه به هدف آموزش ترویج كه ترویج نوعی آموزش غیر رسمی داوطلبانه در خارج از مدرسه است. مروج بایستی برای تحقق اهداف خود از مهارتهای آموزشی خاصی برخوردار باشد. نكات آموزشی را بدقت رعایت نموده و هدف آموزشی را بشناسد تا كارش عملا در جامعه پیشرفت كند ؛ الزاماً مروج بایستی

ابتدا یك آموزشگر شود و بعد عهده دار كار ترویج گردد. در همین رابطه است كه آموزش از نوعی كه مطلب ترویج است ، یكی دیگر از مبانی این امر به حساب آمده و لازم است به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد ، تا منظور از آن در كار ترویج به روشنی مشخص شود.
رابطه تحقیق با آموزش
همانطور كه می دانیم نتایج داده های تحقیقاتی محققین بایستی بصورت ایده های نو همواره با آموزش آموزشگران در مسیر تلفیق گردد تا بصورتی قابل پذیرش و مأنوس به روستائی ارا

ئه شود.
این نكته نوعی ارتباط بین بخشهای تحقیقاتی و بخشهای آموزشی می باشد كه ارتباط دهنده آنها مروجین هستند .
نهادهای آموزشی از طرفی مسئول پرورش محققین هستند و از طرف دیگر آموزشهای پژوهشگرانه ارائه می دهند . از طریق آموزش است كه كاربر و نكات علمی مشخص و مفهوم می گردد . ضمناً اولین مهارتهای لازم برای انجام امور تحقیقی و ترویجی آنها ار طریق آموزش دیدن و كسب اطلاعات لازم مورد نیاز میسر می شود .
رابطه بین تحقیق و آموزش امریست غیر قابل انكار .

ترویج با آموزش نیز در رابطه است ، و در اینجا به همین نكته بسنده می كنیم كه :
ترویج بدون آموزش ، خصوصیات و مشخصات خود را از دست می دهد و اسا ساً این دو لازم و ملزوم یكدیگرند . جدی كه هیچ نظام ترویجی بدون وجود آموزش نمی تواند توفیق یابد و یا حداقل از توفیق مداوم برخوردار شود . به همین جهت است كه آموزش را پایه اصلی و جزء لاینفك ترویج دانسته اند .
كمك مروج از طریق ارتباط با محقق
همانطور كه می دانیم ترویج پلی است بین تحقیقات و زارعین ، اطلاعات علمی را به زارعین می رساند مسائل آنها را درك می كند ، مسائل یا راه حل های علمی را به محقق می رساند ، محقق برای یافتن راه حل تجسس می كتد و نتیجه را به مروج می رساند و سپس او آن را به زارعین منتقل می كند .
اگر مروج نتواند زبان زارع و محقق را درك كند ، مروج خوبی نخواهد شد . نتیجه آنكه یا مسائل به تحقق نمی رسد و یا راه حل آن به زارع ، و در این صورت این پل
شكسته است .
در اینجا به اختصار به روشهای آموزشی در ترویج اشاره می شود ، كه در انجام آنها در بالا بردن راندمان عمل آموزشی ترویج موثر است .

روش آموزشی انفرادی :
در این روش آموزشی ، مروج به سراغ تعداد محدودی از افراد مختلف می رود و از طریق دیدار در مزرعه ، محل كار یا دفتر مروج یا تما سهای تلفنی ، نامه و مانند اینها آموزشهای لازم را به آنها می دهد .
روش آموزشی گروهی :
غالباً این روش زمانی مطرح می شود كه افراد محدودی یا جمعیت كوچك مسائل مشتركی داشته باشند ، به نحوی كه تعداد فراگیر آن امكان آموزشهای ان

فرادی را دشوار یا غیر ممكن می سازد .
در این خالت روشهایی مانند نمایش طریقه ای یا نمایش روش ، نمایش نتیجه ای ، سخنرانی ، اسلاید ، فیلم ، گردشها و بازدیدهای گروهی ، كنفرانسها ، سمینارهل و انواع دیگر گردهمائیها مورد استفاده قرار می گیرند .
روش آموزش انبوه یا جمعی :
در حالتی مورد استفاده قرار می گیرد كه اولاً مسائل عمومی در برنامه آموزشی مطرح باشد و ثانیاً آموزش آموزش همزمان افراد در مكانهای مختلف و در سطح وسیع میسر و مقدور نباشد .
در این حالت انواع بولتن ها ، پوسترها ، نشریات ترویجی ، مجلات ، روزنامه ها ،
برنامه های رادیوئی و برنامه های تلویزیونی و از قبیل ، روشهای مناسبی برای ارائه خدمات آموزشی می باشند .
به هرحال بایستی مروج هدف ، امتیازات ، محدودیتها و مناسبترین طریقه بكار بردن هر یك از روش های ترویجی را بداند و آنگاه به كار نبرد .

روشها و وسائل كمك آموزشی در ترویج :
با روستایین ارتباط متقابل برقرار نموده و مطالب آموزشی بین آنان مطرح شود .

نامه نمایشگاه تلویزیون

چارت سخنرانی نشریات ترویجی

پوستر رادیو تابلو های نمایشی

اطلاعیه جلسات ترویجی
عكس مجامع و مجالس
نمایش نتیجه ای

نمایش طریقه ای
گردش دسته جمعی

ملاقات در دفتر كار در حین نمایش

قبل از نمایش داستانهای ترویجی
بعد از نمایش
اسلاید و فیلم استریپ

ملاقات درخانه و مزرعه.

نكات ایمنی در موقع سمپاشی مزارع كشاورزی
هرگز سم را در دسترس اطفال قرار ندهیم .
سموم را باید در محلهای در بسته و دور از دسترس نگهداری كنیم .
هرگز نباید محلول سم را با دست مخلوط كنیم یا بهم بزنیم .
همیشه محلول سم را با دستكش و یك قطعه چوب بهم بزنیم .
بدون كلاه سمپاشی نكرده و برای باز كردن لوله سمپاش آنرا فوت نكنیم .

برای باز كردن سوراخ سر لوله سمپاش از یك سوزن استفاده كنیم .
هرگز در موقع وزش باد شدید سمپاشی نكنیم .
در موقع وزش باد ملایم پشت به باد سمپاشی كنیم .
جهت جلو گیری از مسمومیت اشخاص و حیوانات ، ظروف خالی سم را هیچگاه یه حال خود رها نكنیم .
ظروف خالی سم را له كرده و در چاله نسبتاً عمیق دفن كنیم .
هیچ وقت در موقع سمپاشی غذا نخوریم و سیگار نكشیم .
بعد از سمپاشی لباس كار را در آورده ، دست و صورت خود را با آب و صابون بشوئیم .

عوامل موثر در كاهش بازدهی كود در زراعت و باغبانی :
نا مساعد بودن خاك در هنگام كاشتن بذر 20 تا 25%
نا مساعد بودن خاك واریته و نژاد گیاه زراعتی 20 تا 40%
دیر كاشتن بذر 20 تا 40%
مقداركمی بذر 10 تا 25%
آبیاری ناكافی 10 تا 25%

تأثیر علف های هرز 15 تا 50%
نا صحیح بودن تعادل كودی 5 تا 10%
گسترش و پخش نا صحیح كودها در زمانهای نا مساعد
نا مساعد بودن خصوصیات فیزیكی و شیمیایی خاك
خاك های شور – قلیا و شور قلیا ( قلیا – سندیك )

خاكهای آهكی
خاكهای باتلاقی

هورمون Pix و كاربران آن در زراعت پنبه
در مزرعه نمایشی و ترویجی و تحقیقی پنبه شهرستان علی آباد كتول واقع در روستای مزرعه كتول از هورمون Pix استفاده گردید ، مقدار دز مصرفی این هورمون یك و نیم لیتر همراه با دویست لستر آب در هكتار و زمان اجرای آن هنگامی است كه گیاه وارد مرحله گلدهی می شود و گاهاً تا حدود ده درصد مزرعه وارد فاز گلدهی می كردد .

استفاده از هورمون Pix در مزرعه پنبه باعث می گردد كه رشد رویشی پنبه كاهش یابد و تا اندازه قابل توجهی رشد زایشی را افزایش می دهد به علاوه چون پنبه رشد رویشی كمتری پیدا می كند عملیات برداشت پنبه آسان تر و پنبه زود رس می گردد ، و عملیا ت لازم برای كشت بعدی سهل تر انجام می گردد .
استفاده از هورمون Pix با عث تیرگی رنگ در پنبه گردیده و برگها رنگ تیره تری پیدا می كند ، لذا این یرگها بیشتر نور خورشید را جذب می كنند و ساخت تولید مواد اولیه را بهتر انجام می دهند در حالی كه متوجه گردیده شد كه پنبه هایی مه هورمون Pix روی آنها پاشیده شده است كمتر در معرض آفات و بیماری های گیاهی قرار گرفته اند ، استفاده از این هورمون مثمرثمر بوده و در آینده سعی بر آن است كه تمامی مزارع پنبه از این روش پیروی نمایند و هورمون Pix در تمام مزارع پنبه گسترش یابد .
ارزش مبادله یك كیلو پنبه محلوج در مقایسه با سایر محصولات در بازار بین المللی
یك كیلو پنبه محلوج
12 كیلو گندم

15كیلو ذرت
18 الی 10 كیلو برنج
6 تا 7 كیلو سویا

كرم قوزه پنبه
پروانه شفیره لارو تخم
كرم قوزه پنبه به غنچه و قوزه پنبه حمله كرده و خسارت وارد می سازد .
مبارزه زراعی :

از بین بردن بوته های پنبه پس از برداشت – شخم عمیق زمستانه – غرقاب مزرعه حداكثر تا دی ماه .
مبارزه شیمیایی :
استفاده از ، یكی از سموم موثر یه شرح زیر :
1- پودر سویل
2- محلول انرو سولفات
موقع سمپاشی :
قبل از ظهور گل و غنچه : وقتی درهرده بوته یك تخم با كرم دیده شد .
بعد از ظهور گل و غنچه : وقتی درهرصد بوته یا غنچه با قوزه یك یا چند كرم دیده شد.
بهترین زمان سمپاشی صبح زود و غروب می باشد .
كنه پنبه Tetranychas urticae

كنه بالغ وره سن سه پوره سن دو پوره سن یك تخم
این آفت پلی فاژ بوده و در كلیه نقاط پنبه خیز كشور وجود دارد و در زیر برگ های شاداب ایجاد یك میكروكلبما می نماید ، و پشت برگ ها زندگی كرده و تارهایی مانند تار عنكبوت می تند .
طغیان این آفت بیشتر به خاطر استعمال بی رویه سموم كلره یه خصوص توك فن ، اندرین ، آلدرین ، ددت در پنبه كاریها می باشد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir