توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد سکه های ساسانیان word دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد سکه های ساسانیان word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد سکه های ساسانیان word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد سکه های ساسانیان word :

سکه های ساسانیان

مشخصات سكه های ساسانی
سكه های ساسانی اسناد و مدارك گرانبهایی از تاریخ ، فرهنگ ، هنر و مذهب ایران به شمار می روند . همان طور كه كتیبه ها و نقش برجسته های ساسانی بسیاری از مسائل تاریحی را مجسم می كنند ، سكه ها هنر و فرهنگ ساسانی را دقیقتر و كاملتر جلوه گر می سازند . سكه های ساسانی از جنس طلا، نقره ، برنز و آلیاژی از قلع و سرب هستند .
سكه های طلا ، دینار و نقره را در هم می گفتند . هریك از انواع سكه ها دارای واحدهای بزرگتر و كوچكتر بودند، مثلا سكه های نقره علاوه بر درهم شامل چهاردرهمی ونیم درهمی و درهم كه دانگ نامیده می شد ، بوده اند . یكی از خصوصیات سكه های ساسانی تصویر نیم تنه شاه در حالی كه به سمت راست می نگرد ،نقش گردیده است .

هركدام از شاهان دارای تاج مخصوص به خود بود ، اما بعضی از آنان مانند اردشیر ، شاپور و پیروز دارای چند تاج مختلف بوده اند . در بعضی سكه های ساسانی نقش شاه و جانشین او و بعضی از سكه های بهرام دوم تصویر سه گانه شاهنشاه ، بانوی بانوان و جانشین شاه نقش می شد . در نوشته دایره ای شكل اطراف سكه های گرد ، معمولا نام و عنوان رسمی شاه نقر می گردید . در پشت سكه اردشیر نقش آتشدانی دیده می شود و دارای سه پایه است ، اما از زمان شاپور اول شكل آتشدان تغییر یافته و عبارت است از تصویر

ستونی با سر ستون و پای ستون به شكل چند قطعه راست گوشه و زبانه های آتش و در دو سوی آتشدان تصویر شاه و ملكه پادشاه و ولیعهد یا شاه و اهورا مزدا یا یكی از ایزدان مثل مهر و آناهیتا دیده می شود ، اما در اواسط دوره ساسانی به بعد در طرفین آتشدان تصویر دو موبد حك شده است . بندرت در پشت بعضی از سكه های شاپوردوم ، اردشیر دوم ، شاپور سوم ، بهرام چهارم ویزدگرد اول نقش آتشدان منفرد دیده می شود.

از روزگار پادشاهی هرمز دوم بر شعله های آتشدان تصویری از سرایزدان پدیدار می گردد كه این نقش كم و بیش تا زمان بلاش ادامه دارد . بر تاج اغلب شاهان ساسانی مظاهر ایزدان مقدس زرتشتی دیده می شود ، مثلا نقش اهورا مزدا برتاج شهریاری بعضی از سكه های اردشیر و شاپور اول ؛ مهر بر تاج شهریاری بهرام اول ، آناهیتا بر تاج شهریاری نرسی و شاپور سوم و ورثرغن بر تاج بهرام دوم ، هرمز دوم ، بهرام چهارم . از دوره شاپور اول به بعد بر پشت سكه ها نام شهری كه سكه در آن ضرب شده به صورت اختصار دیده می شود ، در دوره هرمز دوم علایم اختصاری ضرابخانه ها افزایش یافته ، از دوره بهرام چهارم اغلب سكه ها دارای علامت ضرابخانه است و این روش تا انقراض سلسله در سكه ها ادامه می یابد . خطوط

روی سكه ها یكی از انواع خطوط پهلوی ساسانی است كه به گفته این مقفع ‹‹ گشته دبیره ›› نامیده می شد . این خط در ابتدا بسیار پیچیده و درهم بود .اما با گذشت زمان تحول یافته ، از زمان خسرو اول به صورت خواناتر و مرتب تری در روی سكه ها دیده می شود . بر روی سكه های اردشیر وشاپور اول القاب آنها بدین صورت ذكر گردیده است . ‹‹ مزدا پرست خدایگان ( نام فرمانروا) شاهنشاه ایران ایزدی نژاد››.

از زمان هرمز اول القاب كاملتر شده است : ‹‹ مزدا پرست خدایگاه (نام فرمانروا) شاهنشاه ایران و غیر ایران ، ایزدی نژاد) به مرور زمان این القاب كوتاهتر شده ، از زمان خسرو اول فقط به ذكر نام فرمانروا بسنده می گردد . بر پشت و روی اغلب سكه های ساسانی شعارهای مذهبی یا كلماتی در بزرگداشت و تحسین پادشاه از قبیل راست به معنای عادل ، افزود و افزون به معنی فراوانی ، پیروز و پیروزان به معنی فاتح دیده می شود .
نقشها : سكه های ساسانی از لحاظ نقوش بسیار متنوع هستندوبا مطالعه دقیق تصاویر سكه ها می توان بدرستی از چهره واقعی شهریاران ساسانی ، وضع لباس و طرز آرایش مو و ریش و وسایل زینتی كه به كار می بردند ، اطلاع حاصل نمود . از شهریاران ساسانی كه بیش از چهار قرن حكومت داشتند سكه های متنوعی به دست آمده است ، حتی آنانی كه دوران كوتاهی سلطنت نموده اند ، مانند هرمز اول(272-273م) ، شیرویه (628م)، پوراندخت ، آزرمیدخت،خسرو سوم . در تصاویر شاهانی كه دوران سلطنت آنان دراز بوده است تغییراتی كه در اثر گذشت زمان در چهره وقیافه ؛ حتی آرایش ریش و موی آنان پدیدار شده بخوبی مشاهده می شود .
با توجه به نقش سكه های خسرو اول انوشیروان(531-579م) می توان به وضوح تغییراتی را كه با گذشت سالها در قیافه و چهره وی روی داده است تمیز داد . خمیدگی زیاد بینی ، آثار كهولت در چهره و سایر تغییرات در سكه هایی كه در سنوات مختلف ضرب شده دیده می شود. همچنین بر سكه های متنوع شاپور دوم( 309-379 م) و قباد اول كه سالیان دراز بر ایران سلطنت نموده اند آثار جوانی یا كهولت پدیدار است .نقش و تصویر روی سكه های شاپور دوم شاهد معتبری بر ابهت و زیبایی او است كه در آثار مورخان رومی وصف شده است و گفته آنان را تایید می نماید . سكه هایی از ملكه پوراندخت موجود است كه تصویر زیبای او را گیسوانی بلند و حلقه وار ، مزین به گلهایی از گوهرهای باشكوه نشان می دهد . شاهان ساسانی به آرامیش مو و ریش خود توجه بسیاری داشتندو هریك به سلیقه خاص مو و ریش را آرایش می دادند . از نقوش سكه ها می توان با طرز آرایش مخصوص هریك از انان آشنایی پیدا كرد . در گردن تمام شاهان گردنبندهایی با مروارید های درشت وسایر گوهر ها و بر گوش آنها گوشواره دیده می شود. تحقیق و مطالعه نقوش روی سكه های ساسانی معرف ارزش والای هنر ساسانی است . سكه نقش مهمی در تاریخ هنر داشته ، نقوش ظریف و طرحهای بدیع به دست صنعتگران وهنرمندان چیره دست آن روزگار ساخته و پرداخته شده اند.
نمادهای مذهبی : ساسانیان از خاندان روحانی بوده؛ اردشیر بنیانگذاری سلسله ، نگهبان و پریستار معبد آناهیتا درشهر استخر بود كه یكی از جایگاههای مقدس آن زمان به شمار می آمد . ساسانیان از آغاز فرمانروایی ماهیتی مذهبی برای حكومت خود قایل شدند . آنها بر خلاف اشكانیان كه پیرو حكومت ملوك الطوایفی بودند ، وحدت ایران را تامین و دولتی تشكیل دادند كه قدرت كشور را درخود تمركز داده ، با اقتدار بسیار بر همه مناطق كشور نظارت داشتند. اردشیر پس از درهم كوبیدن دشمنان و وحدت و استقرار كشور ، دین و دولت را با هم در آمیخت و حكومت مركزی ونیرومندی ایجاد نمود. فردوسی وصیت اردشیر به شاپور را در مورد اداره مملكت چنین بیان می كند :
چو بر دین كند شهریار آفرین برادر شود شهریاری و دین
دو دیباست یك در دگر بافته برآورده پیش خرد تافته
و در كتاب اندرزنامه (عهد اردشیر) كه به اردشیر منسوب است و به احتمال زیاد در اواخر دوران ساسانیان نگارش یافته چنین می گوید : ‹‹شهریاری ازدین پایه و دین از شهریاری نیرو گیرد››بدین ترتیب ایجاد حكومت مركزی و آیین رسمی ، تغییرات بزرگی در اوضاع اجتماعی ، فرهنگی وهنری این دوره ایجاد كرد ، به طوری كه بدون در نظر گرفتن بافت و ساختار حكومت در این عصر ، درك و شناخت مفاهیم هنری بسیار مشكل و گاهی غیر ممكن به نظر می رسد . در هنر ساسانی اندیشه مذهبی به نحو دقیقی مجسم شده به طوری كه بررسی و پژوهش هنر این دوره در نهایت به تصویر شناسی مذهبی می انجامد . آثار هنری ایران در دورانهای پیشتر هیچ گاه با چنین اطمینانی وحدت واتخاذ دین و دولت را بیان نكرده است .

هنر ساسانی نمودار احترام و تعلق ساسانیان به آیین مزدیسنا و زرتشت است.برای مثال در پشت سكه های سراسر این دوران نقش آتشكده به چشم می خورد. بر روی سكه های ساسانی و نقش برجسته ها و مهر ها و ظروف این دوران تصویر رسمی شاهان با نشانه های ویژه شهریاری ، تاج و زیورهای خاص( نوارها ، گوشواره و گردنبند) به چشم می خورد ؛این نشانه ها و مهمتر از همه تاج شهریاری جنبه سمبولیكی پیچیده ای دارند كه با آیین زرتشت پیوند ناگسستنی خود را نشان می دهند . مظاهر ایزدان كه مخصوصا بر تاج شاهان ساسانی تصویر شده با نقش فرمانروا آمیختگی زیبایی به وجود آورده است . نقش هلال ماه ، مظهر آناهیتا و پرتور خورشید سمبل مهر در این تصاویر به چشم می خورد . ابوریحان

بیرونی در كتاب آثارالباقیه می گوید:‹‹;شاهان ساسانی تاج بر سر می گذاشتند كه بر آن نقش گردونه خورشید بود;›› بدین روال به هنگام حكومت ساسانیان مظاهر ایزدانی چون ورثرغن ، مهر ، آناهیتا و تشتری به طور آگاهانه و منضبط در هنر ساسانی تجلی می كند و فقط با درك وشناخت این سمبلهاست كه درك مفاهیم هنری ومذهبی امكان پذیر می گردد .
تاج: افسر یا تاج كلاهی مزین است كه شاهان بر روی سر می گذاشتند . افسر ، یعنی روی سر ، بر سر ، به سر .

انواع آتشدان و نگهبانان آتش در سكه های ساسانی

ادامه تصویر 1

زبهر تو دولت ، نه تو بهر دولت زبهر سر افسر نه سر بهر افسر(عنصری)
تصاویر مهرها ، جامها ، نقش برجسته ها و سكه های ساسانی نشان می دهد كه شاهان ساسانی هریك تاج مخصوص داشته اند و تاج در حقیقت سمبل پیوند فرمانروا با نیروهای آسمانی بوده ، علایم و تزئینات آن نیزاین مطلب را تایید می كند . چنانكه بالهای برافراشته بر فراز افسر شهریاران نماد ورثرغن ، اشعه و پرتوها نماد مهر ، هلال ماه مظهر آناهیتا بوده است . سنت ساختن تاجهای اختصاصی شاهان بسیار مهم و استوار بود ؛ زیرا افسرفرمانروایی نماد فر ایزدی به شمار می رفت و فقط در اثر رویدادهایی ، مانند فتوحات بسیار مهم یا شكستهای ناگوار ، پادشاه ممكن بود تاج جدیدی اختیار كند . در میان شاهان ساسانی اردشیر موسس سلسله و شاپور اول و شاپور دوم و فیروز به دلایل مذكور ، دارای تاجهای متنوعی بودند . نكته جالب توجه دیگر در مورد تاجهای شاهان ساسانی این است كه تاجهای آنها از قانون بازنمایی از روبه رو پیروی می كند ، در حالی كه تصاویر روی سكه ها از نیم رخ تصویر شده اند .

خط سكه ها : زبان ایرانیان در دوره ساسانیان زبان پارسی یا پهلوی ساسانی و خط در این زمان ماخوذ از خط آرامی بوده است . این ندیم در كتاب الفهرست از قول ابن مقنع دانشمند بزرگ ایرانی می نویسد كه ایرانیان برای نویسندگی در رشته های گوناگون هفت خط داشتند كه متاسفانه بیش از سه نوع از آن خطها باقی نمانده است .
1) دین دبیره كه برای نوشتن اوستا به كار می رفته و می رود
2) آم دبیره یا هام دبیره كه خط عمومی كتابها و نامه ها بوده است و
3) گشته دبیره كه برای نوشتن روی سكه ها ، سنگنوشته ها ، مهر ها و قباله ها; به كار می رفته است . الفبای گشته دبیره به ترتیب زیر بوده است :

در طول زمان در دوران ساسانی ، تغییراتی در شكل و نگارش حروف الفبا بر روی سكه ها ایجاد شده است . برای مثال حرف (ب ) به شكل (ی ) و حرف (ك ) به شكل(د) در اواخر ساسانی نوشته می شد كه قرائت یكسان آنها برای محققان ایجاد اشكالات و اشتباهی مخصوصا در خواندن شهرهایی كه سكه در آن ضرب شده و نامشان در پشت سكه نقر گردیده است می نماید . بنابراین برای خواندن صحیح نوشته سكه ها باید این تغییرات را كه در طول بیش از چهار قرن ایجاد شده مورد توجه و دقت قرار داد . اززمان اردشیر اول (224-241م) تا بهرام چهارم (388-399م) در این خط تغییرات بسیاری ایجاد نشده اما از آن به بعد هرچه به اواخر این دوران نزدیكتر می شویم تغییرات محسوستر
می گردد .

تصویر 2 تاج فرمانروایان ساسانی

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir