مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
نگاهی اجمالی بر وضعیت هنرجو در ایران
اولین نشست و دیدار رسمی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان عرصهی موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی، شامگاه گذشته ـ 22 فروردین ماه ـ در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این مراسم هنرمندان نقطهنظرات و دغدغههایشان را پیرامون وضعیت هنرجویان در ایران مطرح و سپس حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت ارشاد سخنرانی كرد.
دكتر سریر: موسیقی موضوع درجه دوم شده است
مدیرعامل خانهی موسیقی كه در این مراسم حضور یافته بود در سخنانی گفت:من و موسیقی گاه با هم درددل میكنیم و قصهی غصههایمان را به هم میگوییم. دیروز دیدم كه او ناراحت است و گفت كه اصلا به من توجه ندارند و من موضوع درجه دو هستم.
محمد سریر ادامه داد: موسیقی گفت كه چرا من كه در زندگی همه و در خلوت و لذت همه طبقات و مسوولین هستم به من بیتوجهی میشود، خیلیها در خلوت به من علاقه دارند، اما در عمل به من اصلا اهمیتی نمیدهند.
این هنرمند مطرح كرد: موسیقی در دردودلهایش به من گفت كه حتی ابزاری كه من به وسیلهی آن خود را نشان میدهم در حصر خانگی است و نمیتوانم آن را نشان بدهم. بهعلاوه ذات من مادرانه است و احساسی هستم، اما من را مردانه میخواهند و برای خشونت، طلب میكنند.
سریر با اشاره به وضعیت موسیقی ادامه داد: موسیقی میگوید كه گاهی وقتها چیزیهایی او را بدنام میكند. صداهایی تولید میشوند كه اصلا نام موسیقی ندارند. چون هر صدایی كه
موسیقی نیست، اینها تنها اصواتی هستند كه تولید میشوند و بیخود نام مرا خراب كردهاند. بهعلاوه از شعرها هم گلهمند هستم، شعرها هم وضع مرا خراب میكنند و گاه آبروی مرا میبرند.
مدیر عامل خانه موسیقی در پایان سخنانش گفت: موسیقی گفت؛ این ذكر مصیبتها را زیاد میكنم، اما كسی گوش نمیدهد. من هم به او گفتم كه باش تا صبح دولتت بدمد.
مدیرعامل خانه تئاتر:
جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست
در ادامهی مراسم ایرج راد مدیرعامل خانهی تئاتر در سخنانی گفت: هر مدیری كه میآید علاقه دارد كه كار مثبتی انجام دهد تا حداقل نامش به عنوان كسی كه برای پذیرفتن مسوولیتی توانمندی داشته است، باقی بماند. اما متاسفانه نمیدانم كه چرا هیچگاه نمیشود و مشكلات فراوانی همیشه وجود دارند.
او با اشاره به وضعیت تئاتر ادامه داد: با كمبودهای بسیاری روبهرو هستیم كه مهمترین آنها كمبود سالن نمایش است. بهعلاوه سفرهی تئاتر كشور تنها برای 200 تا 300 هنرمند امكانات دارد، اما شاید بیش از سه یا چهار هزار نفر بر سر این سفره نشستهاند و با این شرایط مشكلات بسیاری پیش میآید و بسیاری از هنرمندان تئاتر بدون اینكه هیچ كدورتی با هم داشته باشند نسبت به یكدیگر بدبین میشوند، چرا كه فكر می
مدیرعامل خانه تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه، جایگاه هنرمندان تئاتر مشخص نیست تصریح كرد: جایگاه حرفهایها، آماتورها و دانشجویان حتی سالنها هم تعریف نشده است و این معضل بزرگی است.
او ادامه داد: تعداد فارغالتحصیل دانشگاهها در رشتهی تئاتر سالانه 700 نفر است، بهعلاوه آموزشگاههای هنری آزاد هم هنرجویان تئاتر تربیت میكنند، اما آیا توان داریم كه برای این تعداد كثیر ایجاد شغل كنیم و آیا از ضربه و لطمهای كه به این جوانان میرسد با خبریم و جایی برای پاسخ گفتن به آنها داریم؟! آیا به تاثیرات منفی افسردگی، گوشهگیری و بسیاری از ناهنجاریهایی كه در كمین آنها نشسته است توجه میكنیم؟ آیا آماری داریم كه به كمك آن برای نیازهای مملكت سرمایهگذاری كنیم؟
ایرج راد با اشاره به اجرای تئاتر ایران در عرصهی بینالمللی تصریح كرد: تئاترهایی كه از ایران به خارج از كشور میروند بازتابهای عمیق بینالمللی دارند و این نشانگر توانمندی هنرمندان ایران است، اما متاسفانه بهدلیل كمبود امكانات بسیاری از آنها در داخل كشور روبه خاموشی میروند.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت: ما هنرمندان باز هم آمدیم با امیدواری، برای اینكه دستبهدست هم بدهیم و انتظاراتی كه از یك مسوول داریم، مطرح كنیم تا مشكلاتی كه پیشرو هست تا حد امكان از میان برداریم.
امیدواری به گامهای جدید در عرصهی هنرهای تجسمی
در ادامهی مراسم محمدعلی رجبی نمایندهی هنرمندان هنرهای تجسمی در سخنانی گفت:هنرهای تجسمی مانند دریایی است كه رشتههای مختلف هنری ایرانیان و تاریخ و فرهنگ مردم كشور در آن آشكار است. هنرمندان ایرانیآوازهی جهانی داشتند و افتخارات جهانی را برای كشور به ارمغان آوردهاند و اگر در گذشته كمالالدین بهزاد را داشتیم، امروز استاد فرشچیان را داریم كه به عنوان یك هنرمند بینالمللی شناخته میشود.
رجبی از انجمن هنرهای تجسمی به عنوان بزرگترین انجمن فرهنگی كشور با بیش از 15 هزار عضو یاد كرد و افزود: باید به هنرهای تجسمی توجه بیشتری داشته باشیم، چون این هنر با زندگی مردم آمیخته است و زیر پای همهی ایرانیان فرش گسترده است كه نقشی از عرش دارد و همهی مردم با آن آشنا هستند.
وی تصریح كرد: هنرهای تجسمی گسترده است و با نقاشی، هنرهای دیگر حتی ادبیات در ارتباط است و این روند به گستردگی این هنر كمك میكند.
رجبی بیان كرد: اگر در دانشگاههای ما بیشترین ظرفیت آموزش هنری به بخش تجسمی اختصاص دارد، باید متناسب با شان و گستردگی آن امكانات فراهم شود.
این هنرمند هنرهای تجسمی خاطرنشان كرد: اگر میخواهیم در كنار میراث بزرگی كه در زمینهی هنرهای تجسمی داریم، همهی هنرمندانمان در عصر پستمدرن حرفی برای گفتن در جهان داشته باشند باید نگاه عمیقی به هنرهای اصیل خود داشته باشیم. اگر هنر وجه اجتماعی خود را در جامعه حفظ كند، مشكل چندانی نداریم. هنر به آقا بالاسر نیاز ندارد، چطور مردم آثار هنری را از سالیان گذشته پیش خود نگه داشتهاند و سالهایی طولانی از آنها صیانت كردهاند.
رجبی در پایان سخنانش گفت:باید دقت كنیم كه در جامعهی هنری تا چه اندازه نگاهمان به مردم است و اگر هنر ما حرف دل مردم باشد پایندگی خواهد داشت، اما مسائلی هست كه مسوولین میتوانند به آن توجه كنند و امیدوارم كه شاهد گامی جدید و تحولاتی بیشتر در زمینهی هنرهای تجسمی باشیم.
معاون هنری وزارت ارشاد:
برای پیشبرد اهداف هنری باید چشمانداز روشن داشته باشیم
به گزارش ایسنا، در ادامه پس از سخنان هنرمندان، حمید شاهآبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه چندی است بهجای محمدحسین ایمانیخوشخو عهدهدار این مسئولیت است، در سخنانی گفت: دههی چهارم انقلاب را باید دههی عدالت و پیشرفت بدانیم و نقش هنر در این دهه برای ملتی كه داعیهدار میراث گرانبهای هنری است باید با برنامههای متعددی همراه باشد و جامعهی هنری كشور در كنار مسوولین اجرایی باید تلاش كنند.
او تاكید كرد: باید برای پیشبرد اهداف هنری كشور یك چشمانداز روشن داشته باشیم و مشخص كنیم كه نقش دولت و جامعهی هنری در این مسیر چیست.
شاهآبادی ادامه داد: دولت را نباید فقط به شكل یك قُلكی دید كه حمایت كند و یا یقه معاون هنری را گرفت كه چرا صندلی سالنها كم است، بلكه باید ببینیم با این منابع مالی محدود، چگونه میتوانیم بهترین كارها را انجام بدهیم.
او با اشاره به اقتدار فرهنگی در ایران تصریح كرد: اقتدار هنری بخشی از اقتدار فرهنگی است و ما ملتی هستیم كه به حق باید بهترینها را داشته باشیم. ما در این حوزه مدعی هستیم و باید چشمانداز روشنی را برای دستیابی به اقتدار فرهنگی و بازگشت آن به كشور داشته باشیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرد: سالیان سال ملت ایران پرچمدار فرهنگ و هنر بوده است و ملت ما را اینگونه میشناسد و اگر ایرانیان آیین اسلام را پذیرفتند، این نشانهی ظرفیت فرهنگ و تمدن آنهاست كه توانستند این آیین را دریابند و از آن بهره ببرند.
شاهآبادی ادامه داد: ریشهی هنر ایران از یكسو در آداب، سنن، فرهنگ و تمدن ایرانی است و از سوی دیگر با آموزههای دینی و سنت نبوی آمیخته شده است و هنر در كشور ما نیز باید چنین ویژگی را داشته باشد چرا كه تكیه بر این دو عنصر، برای هنر كشور ما امری ضروری است و معتقدم كه در دههی پیشرفت و عدالت كه هنرمندان پیشگامان هستند باید به هنر از این زاویه نگاه شود. هنر چشمهی جوشان تخیل آزاد است و باید ببینیم كه در این تخیل به چه معتقد هستیم و هنر در راستای اخلاق است كه مطلوب میشود.
وی با بیان اینكه باید جایگاه هنر را سرلوحهی ماموریتها قرار داد، تصریح كرد:باید صحنهی هنر از یكسو عرصهای برای همت مضاعف و كار مضاعف و از سوی دیگر بزرگراه پیشرفت مضاعف باشد. امسال را كه سال همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاری شده است، سنگ بنایی قرار میدهیم تا به كمك آن به اقتدار هنری برسیم و این انتظار هم از معاونت هنری هست تا مشكلات هنری كشور را حل كند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قدردانی از هنرمندان و مسوولانی كه تاكنون عرصهی هنر كشور را مدیریت كردهاند از اولویتها دانست و ادامه داد: باید همهی نگاهها، سلیقهها و افرادی كه با معیارهای جامعه همراهی دارند، حمایت كنیم.
او تصریح كرد: برنامهریزیهای كوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای عرضهی هنر كشور نیز از اقدامات مهم است و اگر همراهی همه را به همراه داشته باشد، قطعا به نتایج خوبی خواهد رسید.
شاهآبادی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت: پژوهش و بررسی كارهای انجام شده در گذشته و دلایل شكست برخی از طرحها، بهصورت جدی باید انجام شود تا فعالیتهای امروز بازدهی لازم را داشته باشد و اشتباهات گذشته تكرار نشود.
معاون هنری وزارت ارشاد، تغییر در نظام یارانههای هنری كشور را یك ضرورت دانست و گفت: یارانهها به دو بخش تولیدات و جشنوارهها اختصاص دارد، اما باید در این بخش حوزهی سومی یعنی معرفی كارها به مردم هم تعریف شود.
او ادامه داد: باید این امر بهصورت جدی پیگیری شود تا آثار هنری تعامل جدیتری را با مردم برقرار كنند. به علاوه تامین، ساماندهی و آموزش نیروی انسانی از اساسیترین مقولاتی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد.
شاهآبادی گفت:به جای حمایتهای مستقیم باید بهدنبال حمایتهایی برویم كه كلیت رشتهها را در بر بگیرد وقتی بنیهی مالی محدودیت خاصی دارد، باید به همهی مجموعه هنرهای تجسمی توجه شود. چرا در مجلس شورای اسلامی یك مادهی واحده كه بار مالی زیادی هم برای دولت نداشت به تصویب نرسید؟ این بهدلیل ناآشنایی با این هنر است و اگر جدیتر كار كنیم چنین اتفاقاتی نمیافتد.
معاون هنری وزارت ارشاد حمایت از هنرمندان شهرستانی را از محوریترین برنامههایش دانست و گفت: ظرفیتهای زیادی در شهرستانها وجود دارد، بهعلاوه با تشكیل كارگروه فرهنگ و هنر در استانها، بودجه برای شهرستانیها هم فراهم است و باید بدانیم از تمام امكاناتی كه در حوزهی فرهنگ و هنر كشور موجود است، بهره ببریم.
وی در سخنانش به حوزهی موسیقی اشاره كرد و افزود: اگر موسیقی كشور، متولی جدی و سیاستگذار منظم و تاثیرگذار داشته باشد، میتواند سره را از ناسره جدا كند و نباید موسیقی نازل آنقدر گسترش پیدا كند كه نماد كشور شود.
شاهآبادی ساماندهی هنرستانها را از دیگر اولویتهای عرصهی هنر كشور دانست و گفت: اگر هنرجویان در هنرستانها آموزشهای تخصصی ببینند، مراكز تخصصی هم با تربیت این نیروها، كارآمد و سطح بالا خواهند شد.
معاون هنری وزارت ارشاد در پایان سخنانش،حوزه هنر را نیازمند یك كلاننگری است و افزود: اینجا مجلس یا هیات دولت نیست كه با یكدیگر سر بیپولی چانه بزنیم. اینجا مكانی برای درددل هنرمندان و مدیران داخلی است و باید با همفكری یكدیگر از امكانات موجود استفاده كنیم.
دراین مراسم هنرمندانی چون حسن ریاحی، هوشنگ كامكار، منوچهر صهبایی، محمد سریر، مجید اخشابی، هوشنگ ظریف، بهروز بقایی، اسماعیل خلج، مصطفی كمالپور تراب، هادی منتظری، هنگامه اخوان، قباد شیوا، پری صابری، هادی مرزبان، بهرام شاهمحمدی، رازمیك اوحانیان، میلاد
عمرانلو، فرشید ابراهیمیان، محمدحسین ناصربخت، محمد میرزمانی، احمد ابراهیمی، مریم معترف، محمدرضا خاكی، ایرج راد، امرالله فرهادی، شهرام كرمی، رضا مهدوی، سید جواد هاشمی، محمدعلی رجبی، سید عباس میرهاشمی، احمد اسفندیاری، لوریس چكناواریان، عبدالحسین مختاباد، بابك رضایی، سیاوش تهمورث، حمیدرضا نوربخش و; حضور داشتند. حسین پارسایی مدیر مركز هنرهای نمایشی و محمود شالویی مدیر دفتر هنرهای تجسمی ، علیاصغر امیرنیا مدیر بنیاد رودكی از مسئولان حاضر در این برنامه بودند.
نگاهی بر مشکلات و نارسایی های هنرجویان ایرانی
نامه سرگشاده جمعی از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا (هنرهای تجسمی)
به مدیر كل محترم اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه
همان طور که اطلاع دارید هنرستان هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا) که تحت مدیریت وجزءواحدهای آن اداره محترم می باشد قریب به25سال است که درحال فعالیت می باشد ودراین مدت به جذب، پرورش و تربیت هنرجویان بسیاری در رشتههای نقاشی و گرافیک و سینما پرداخته و بسیاری از هنرمندان فعال کرمانشاه در عرصه گرافیک، نقاشی، سینما و همچنین تعدادی از مدیران ارشد آن اداره محترم فارغ التحصیل این هنرستان می باشند.
بسیاری از این هنرمندان در کرمانشاه فعال بوده و برخی نیز در تهران و دیگر شهر های ایران در حال خلق آثار هنری و خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم می باشند.تربیت این هنرمندان قطعا حاصل سالها کار و تلاش اساتید و دیگر دستاندرکاران این مکان هنری وآموزشی می باشد. اما جریانی که توانسته از بدو تاسیس هنرستان تا به حال هنرمندانی خلاق، آگاه و شاخص به وجود بیاورد جو هنری و پرنشاط حاکم بر این مکان آموزشی بوده که آنرا را از سایر هنرستانها و دبیرستانهای دیگر در جایگاهی ارزشمند قرار داده است بطوری که علاقمندان به رشته ی موسیقی نیز با مدرک دیپلم هنرهای تجسمی از این هنرستان فارغ التحصیل شدهاند. زیرا این مکان را عرصه ای برای فعالیت آزاد و خلاقانه یافته اند.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0