توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مونوگرافی و بررسی روستای حصاربن فایل ورد (word) دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مونوگرافی و بررسی روستای حصاربن فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

فصل اول: (تعریف مونوگرافی)   
مقدمه    2
تاریخچه مونوگرافی در جهان و ایران    4
موضوع تحقیق    6
روش تحقیق    6
هدف پژوهش    7
تعریف واژه‏ها و مفاهیم    7
فصل دوم: جغرافیا   
موقعیت جغرافیایی    10
آب و هوا    11
پوشش جانوری    12
پوشش گیاهی    12
وجه تسمیه    12
ناهمواری ها شامل كوه ها    13
تاریخچه    13
آثار باستانی    13
فصل سوم: موقعیت اجتماعی   
اوقات فراغت     17
مهاجرت    17
جمعیت    18
راه های ارتباطی    18
امكانات شامل (تلفن- شركت تعاونی- شوار بیمارستان، مدرسه، مهدكودك)    19
فصل چهارم: ساختار فرهنگی   
مذهب   
زبان    23
زیارت    23
شیوه حل اختلافات    14
خویشاوندی     25
محدودیت ها و اجبارها    26
فصل پنجم: سیمای روستا   
محله ها    28
مسكن    29
فصل ششم: كشاورزی و دامداری   
كشاورزی    32
گردوزنی- چیدن زردآلو (درست كردن لب لبو)    32
دامپروری    34
تهیه انواع لبنیات (ماست-كره-قره قورت-پنیر و ……)    35
واحدهای اندازه گیری    38
فصل هفتم: خوراك   
انواع نانها و شیرینیهای محلی    40
انواع غذاهای محلی    41
انواع ترشی    43
انواع مربا و شربتها    44
وعده‏های غذا    45
سفره آرایی    46
فصل هشتم: پوشاك   
پوشاك    48
(مردان و زنان و كودكان)   
فصل نهم: مراسم گذار   
مراسم گذار    53
الف: تولد    54
چشم روشنی بردن برای طفل و نامگذاری    54
ختنه سوران    55
ب: ازدواج    56
خواستگاری    57
قول گیران (قند شكنی)    57
مراسم عقد كنان    58
دونه پاك كنی (پاك كردن برنج)    59
شب اول عروسی (حنابندان)    59
شب دوم عروسی    60
كله قند زنی    61
پاتختی    62
ج: مرگ و اعتقادات مربوط به آن    62
فصل دهم : مراسم در طول سال شمسی و قمری   
شب یلدا    67
چهارشنبه سوری    68
عید نوروز    69
سال تحویل    71
سیزده بدر    71
عید فطر    72
عید قربان    72
عید غدیر    72
مراسم در ایام محرم   
تاسوعا و عاشورای حسینی    73
فصل یازدهم: اعتقادات و باورها   
سنت ها (اعتقادات و باورها)    77
صدای كلاغ    77
چشم زخم    77
طب سنتی    779
داروهای گیاهی    82
بازیهای محلی شامل:    85
بازی خم پل    85
آغوز بازی (گردو بازی)    86
توپ بازی    87
لی لی بازی    87
شمع و گل و پروانه    87
فصل دوازدهم: فرهنگ و فولكولور   
ضرب المثل ها    90
آوازها    91
موسیقی    92
نتیجه گیری    93
منابع و ماخذ    94

 

فصل اول
تعریف مونوگرافی
مقدمه:
اصطلاح مردم شناسی Ethnologie همان كاربرد سنت فرانسوی آن است كه در مكاتب آمریكایی و انگلیسی به «انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی»
(Antropoloqiesocialeet Culturelle) تعبیر می‌شود.
«ماری- كلود شامها» انسان شناس فرانسوی می گوید. عبارت انسان شناسی یا در آنتروپولوژی» به معنای «علم انسان» آمده است. تا قرن نوزدهم انسان شناسی همان مطالعه خصوصیات و طبیعت انسان بوده كه خطوط جسمانی – نشانه های فرهنگی، فكری و ذهنی را در برمی‏گیرد. بعدها با پیشرفت علوم و كاوشهای اصولی انسان شناسان علم انسان شناسی نیز توسعه بیشتری یافت و تنها به خصوصیات طبیعی انسانها محدود نشد بلكه به دو شاخه مشخص یعنی انسان شناسی فرهنگی یا مردم شناسی و انسان شناسی جسمانی تبدیل گشت كه شاخه نخستین (مردم شناسی) این علم خطوط تمدن و فرهنگ یا خصیصه‏های فرهنگی گروههای انسانی را بررسی می كند و انسان شناسی جسمانی یعنی واژه‏ای كه بیش از همه در كشور فرانسه از آن صحبت شده است و امروز جای خود جای خود را به در انسان شناسی زیستی Antropoloqie Biologique داده است طبیعت، دنیای تغییرات و دلایل تحولات زیستی و تكامل گروههای انسانی را مورد مطالعه قرار می دهد. (عسگری خانقاه/1373 و ص 12و11)
شناخت محیط و حوادث پیرامون از آغاز زندگی مورد توجه انسان قرار می گیرد و نخستین انسانها هم از آن مستثنی نبوده اند. آنان در باب جهان می اندیشیدند و تا حوادث را تبیین نمی‏كردند آرام نمی گرفتند. آرام آرام بشر ازشناخت های مبتنی بر حجیت،پر رمز و راز و حتی منطقی راه به سوی شناخت علمی گشود و اینجا خود را در تجربه، تحقیق مشاهده به آزمایش و تعقل یافت (ساروخانی/ 1377 / ص 26)
تاریخچه مونوگرافی درجهان و ایران:
این نوع تحقیقات البته به صورتی تجربی برای اولین بار توسط جان هاروارد انگلیسی در سال 1774 در مورد یك گروه از زندانیان صورت گرفت كه لازم به تذكر است كه به این تحقیقات هیچ نوع اهمیتی داده نشده و مورد استقبال قرار نگرفت. (پورافكاری/-/صص 12و11/
بعد از آن دانشمندان فرانسوی به نام كوپله در قرن 19 میلادی یكسری تحقیقات را انجام داد و مونوگرافی را با محاسبات آماری تلفیق نمود. این تحقیقات در اواسط قرن 19 ریشه ای روستایی و دهقانی پیدا كرد كه بنابر دلایلی نظیر حركات سریع و تحولات گوناگون بود كه متعاقب به بررسی بودجه اقتصادی خانواده‏های كارگران پرداخت مونوگرافی‏هایش را جهت این تحقیقات بكارگرفت ودر سال 1855 میلادی آنها را به چاپ رسانید.
و در قرن 20 میلادی مطالعه و تحقیقات گروههایی اجتماعی و قشرهای اجتماعی به صورت دقیق تر و با كندو كاو بیشتر دراروپا بخصوص در فرانسه تحقیقات وسیعی به شكل مونوگرافی صورت گرفت در ایران مطالعه درباره ده و مناطق روستایی در دوره‏های اخیر در حدود 90 سال پیش در دوره قاجاریه توسط اعتقاد السلطنه انجام گرفت وی در كتابی به نام مطلع الشمس(3جلدی)
تعدادی از دهات شمالی ایران رامونوگرافی كرده است پس از بین مطالعاتی كه درباره روستاها انجام شده جالب ترین آنها كتاب «فرهنگ روستایی»
دكتر بهرامی می باشد كه هنوز اهمیت خود را دارد. و در بین جنگ جهانی دوم و پس از آن بخصوص در سالهای 32-21 پاره ای مطالعات روی زندگی دهقانان ایرانی توسط بعضی از گروهها انجام گرفت.
این تحقیقات از دیدگاه جامعه شناسی ضعیف بوده و تنها به جنبه های سیاسی آن توجه شده بود تحقیقات روستایی از دیدگاه جامعه شناسی با سایر تحقیقات اجتماعی از حدود سال 1337 در دانشگاه تهران، موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی آغاز شده است و از همان سال. تدریس جامعه شناسی روستایی و تحقیق بخصوص مونوگرافی دهات آغاز شده است و به دنبال آن بخش تحقیقات روستایی موسسه تاسیس گردید.
در چند سال اخیر مطالعات و آموزش مسائل روستایی وتحقیقات در چند شهر و دانشگاههای دیگر ایران مانند شیرازان تبریز – دانشگاه ملی و اصفهان نیز شروع شده (فردی/1355/ صص2-1)
 
موضوع تحقیق:
روستاهای ایران دارای فرهنگی بسیار غنی می باشند زیرا نخستین تجمع انسانها تجمع در قدیم همین روستاها بوده است و برای اینكه به فرهنگ كلی جامعه پی ببریم باید فرهنگ و روابط اجتماعی و اقتصادی روستاها را بررسی كنیم.
هر روستا بویژه در ایران واحدی است مستقل و مجموعه ای است كامل از لحاظ جغرافیای علمی جدید. ده در ایران كوچكترین واحد جمعیت واقتصادی و جغرافیای است و در نهاد آن نوعی كولكتیوم اقتصادی و اجتماعی و عمرانی قابل تصدیق است.
از قدیمیترین زمانها دهكده یك واحد تشكیلاتی بوده كه اساس حیات اجتماعی ایران را تشكیل می داده است و جایی بوده كه در آن دسته‏هایی ازمردم خود را برای همكاری اقتصادی و سیاسی متشكل می كرده اند واهمیت ده به خاطر اینكه یك واحد تشكیلاتی درزندگی روستایی است و در قرون وسطی و از ان پس تا امروز برقرار بوده است.
روش تحقیق
الف: مطالعات پهنانگر:
منظور تحقیقاتی است كه بر روی جمعیتی وسیع صورت می گیرند. گاه كل جامعه آماری در نوع پژوهش مطالعه می‌شود. بنابراین در این تحقیق بیشتر مباحث عینی و با عمق كم مطرح می شوند.این نوع پژوهش از این رو ضروری است كه قدرت تعمیم پذیری داده‏ها را فراهم می سازد. یعنی می توان در نهایت هنجارها رابازیافت.
ب: مطالعات ژرفانگر:
منظور تحقیقاتی است كه پدیده های عمق بشكافند، از علل و عوامل سخن بگویند و بار كیفی ارزشی و ذهنی پدیده ها را باز نمایند.
این نوع پژوهشها نیز طیفی گسترده دارند برخی صرفاً در مقایسه با تحقیقات پهنانگر، عمیق به شمار می آیند، اما برخی دیگر بواقع از عمق زیادی برخوردارند نظیر مطالعات موردی، یا تك نگاری‏ها كه در آن یك مورد نظیر روستا، یك خانواده، یك واحد كار یا حتی یك فرد مورد مطالعه قرار گیرد (ساروخانی/1377/ص68)
هدف پژوهش:
هدف من از این تحقیق شناخت خصوصیات اجتماعی – فرهنگی اقتصادی – جغرافیای مردم این منطقه می باشد و در لابلای تحقیقات اشاره ای كوتاه به جنبه‏های مادی ومعنوی اقتصادی هم می‌شود.
در این تحقیق سعی بر این است تا از تمامی امكانات استفاده شود ومن نیزبا امكانات محدود توانستم به جمع آوری یك سری اطلاعات دست پیدا كنم تا قدمی در راه شناسایی یكی از مناطق میهنمان بردارم.
تعریف واژه‏ها و مفاهیم:
مونوگرافی Monography
مونوگرافی كه ترجمه آن تك نگاری است یكی از شیوه هایی است كه در روش ژرفایی برای مطالعه جوامع محدود مورد استفاده قرار می گیرد در تك نگاری جوامع كوچك و محدود به طور همه جانبه مورد بررسی قرار می گیرد به عبارت دیگر تك نگاری توصیفی است ژرف و همه جانبه از یك ده یا یك خانوار یا طایفه به عنوان مثال در تك نگاری یك ده اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نهادها، هنجارها به طور كلی جزئیات زندگی مردم روستا مورد بررسی قرار می گیرد. (وثوقی، 1376 ص 107)
تعریف واژه  روستا یا ده:
ده واحدی اقتصادی – اجتماعی، جغرافیایی و مركز تجمعی از مردم یكجا نشین است كه قسمت اعظم در آمد آنها از كشاورزی تامین می‌شود و شرایط بالقوه خودكفایی را نیز در خود دارد (وثوقی/ 1377، ص 20)
تعریف فرهنگ
فرهنگ عبارت است از كلیه یافته ها، آموخته‏ها، ساخته‏ها و پرداخته‏های یك جامعه در زمینه‏های مادی و معنوی از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می كند.(گلشن فومنی، 1375، ص 55).
فصل دوم
جغرافیا
موقعیت جغرافیای:
روستای حصاربن جزء شهرستان فیروزكوه و استان تهران می باشد و یكی از روستاهای تهران محسوب می‌شود استان تهران با رشته كوههای البرز از استانهای شمالی ایران جدا می‏شود بخش مرتفع البرز در مرز شمال استان 1500 متر می رسد كه به سمت شمال غربی كشیده شده است. در شمال شرقی استان تهران كوههای سواد كوه و فیروزكوه قراردارد و به ارتفاعات شهمیرزاد در شرق می پیوندد- از شهرستانهای وابسته به استان تهران می توان به ورامین – شمیرانات – شهرستان كرج – شهرستان فیروزكوه – شهرستان اسلامشهر اشاره كرد.
استان تهران را می توان به سه بخش اقلیمی زیر تقسیم كرد:
الف اقلیم ارتفاعات شمالی:
كه بر دامنه های جنوبی بلندی های البرز مركزی در ارتفاعی بالای 3000 متر قرارگرفته و آب و هوای مرطوب ونیمه مرطوب و سردسیر زمستانهای بسیار سرد و طولانی دارد و بارزترین نقاط این اقلیم، دماوند و توچال است.
ب: اقلیم كوهپایه‏ها: این اقلیم در ارتفاع دو تا سه هزار متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای نیمه مرطوب و سرد سیر با زمستانهای به نسبت طولانی دارد. آب علی، فیروزكوه، دماوند، گلندوك، سد امیر كبیر و دره طالقان در این اقلیم قراردارد دمای متوسط سالانه درمناطق كوهپایه‏ای استان میان 10 تا 15 و در دشت های مجاور آن 15 تا 20 درجه سانتی گراد است.
ج-اقلیم نیمه خشك و خشك كه زمستانهای گرم دارد و در ارتفاعات كمتر از 2000 متر است وضعیت اقلیمی تهران در مناطق كوهستانی از نوع آب و هوای متعدل است و در دشتها از نوع نیمه بیابانی با ویژگی‏هایی است كه بیشتر از موقعیت جغرافیای آن كه بین دو ناحیه متفاوت قرار گرفته ناشی می‌شود تهران در مرز شرایط جوی بری و اقیانوس قرار گرفته و تمایل آن به موقعیت بری بیش از موقعیت اقیانوس است. وضعیت اقلیمی شهرستان فیروز كوه و دماوند در زمستان بسیار سرد و در تابستانها خنك است بطور كلی اقلیم شهرستان فیرزكوه كوهپایه ای است اقلیم در ارتفاع 2 تا 3 هزار متری از سطح دریا قرار گرفته نیمه مرطوب و سرد سیر با زمستانهای به نسبت طولانی.
آب و هوای روستا:
شهرستان فیروز كوه بدلیل همجوار بودن با كوههای البرز و نزدیكی به شمال ایران از آب و هوای معتدل و مرطوب برخوردار است و این شهرستان نسبت به شهرستانهای شمالی ایران از رطوبت كمتری برخوردار است. روستای فیروز كوه بدلیل محاصره شدن در میان كوهها و نزدیكی به كوههای البرز كه درشمال این منطقه قرار دارد از آب و هوای سرد و كوهستانی برخوردار است در فصل پاییز بارندگی بسیار زیاد است و در فصل بهار از آب و هوای معتدل و مرطوب و در تابستان آب و هوای نسبتاُ گرم و مرطوب برخودار است. به طور كلی آب و هوای این روستا و روستا های همجور به دلیل نزدیكی به كوههای البرز و مناطق شمالی ایران و دریای مازندران دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است و این رطوبت با توجه به فصول سال كم و زیاد می‌شود ((مصاحبه با آقای غندالی 63 ساله))
پوشش جانوری:   
جانوران به دو دسته اهلی و وحشی تقسیم می‌شود.
جانوران وحشی عبارتند از:
1-    گرگ. شغال. روباه. مار. قورباغه. عقرب. سوسك. هزارپا. خرگوش. كك. كلاغ. موش. ملخ. سنجاقك. عنكبوت.
جانوران اهلی عبارتند از:
گوسفند. گربه. مرغ. خروس. الاغ. سگ. اسب. گاو. گوسفند. اردك. غاز. بوقلمون. بز.
پوشش گیاهی به دو دسته تقسیم می‌شود:
1-    باغداری و مركبات كه شامل درختان مختلف میوه مركبات است مثل گردو- زردآلو- سیب- توت- آلبالو- گیلاس- آلو –گلابی و … است.
2-    صیفی جات : كه شامل خیار- كدو- لوبیا سبز- سیب زمینی- گندم- جو است.
((مصاحبه با آقای خدام 35 ساله))
وجه  تسمیه:
حصار: درلغت به معنی دیوار، بارو، دژ، دیوار دور قلعه و جائی كه از دشمن به آن پناه می برند
بن:
در لغت به معنی بیخ، بنیاد، پایان – بیخ چیزی، نسبت و بنه و بون هم گفته می‌شود(bun)
نام این روستا حصاربن است كه در اصطلاح محلی به آن حصاربن می گویند و به این علت حصاربن نام دارد كه توسط كوه‏ها محاصره شده است و در كوهپایه كوهها قرارگرفته است.
ناهمواریها:
تپه‏ها و كوههای متعددی روستای حصاربن را احاطه كرده است و این روستا میان كوههای شمال دره – انار كوه – سیاه كوه – كبود كوه- سرخ كوه قرارگرفته است.
((مصاحبه خانم رودافشانی 26 ساله))
تاریخچه:
از گذشته مردم این روستا اطلاعات دقیق و موثقی در دست نیست و نمی توان گفت ساكنین اولیه این روستا در چه زمانی وارد این منطقه شدند ولی این امر روشن است كه ساكنین اولیه آن گروهی از كوچ نشینان بودند كه از اطراف شمالی ایران وارد این روستا و روستاهای همجوارآن شدند و در اینجا سكنی گزیدند قدمت روستا چندان روشن و معلوم نیست البته به زمان قبل از سلطنت پهلوی بر می گردد و در زمان رضاخان خط راه آهن به این روستا كشیده شد و باعث شد مردم این منطقه با دیگرنقاط ایران بخصوص تهران و مناطق اطراف آن ارتباط داشته باشند.
((مصاحبه با آقای خدام 65 ساله))
جاذبه های تاریخی:
كشور ما ایران از لحاظ آثار تاریخی و جغرافیایی جاذبه‏های متنوع و فراوانی برای جهانگردی و ایرانگردی دارد این جاذبه ها را می توان به دو گروه 1- جاذبه‏های طبیعی 2-جاذبه‏های تاریخی و فرهنگی تقسیم كرد.
یكی ازجاذبه‏های جغرافیایی آب گرم است: آب گرم از نوع آبهای معدنی است و یكی از عوامل توسعه جهانگردی درهر ناحیه محسوب می‌شود و آبهای معدنی دارای املاح معدنی است و معمولاً از چشمه و نقاط حفر شده درطبقات زیر زمینی بدست می آید. برخی از این آبها دارای خواص بهداشتی و درمانی هستند در معالجه امراض پوستی و سایر بیماریها موثر می افتد از این رو به آنها آبهای درمانی می گویند چون آب برخی از چشمه ها گرم است عده ای به آنها آبهای گرم می گویند و برخی از چشمه ها نیز آب سرد دارد كه به آنها آبهای سرد گویند.
خوشبختانه كشور پهناور ایران به میزان زیادی از این موهبت خدادادی برخوردار است و روستای حصاربن نیز دارای این جاذبه است.
آب چمن یا آب سرد:
 آب چمن یا آب سرد یكی از مراكز تفریحی و درمانی امن روستا و روستاهای همجوار آن است. این آب كه از چشم‏های درونی زمین می جوشد در درمان بیماریها موثر است و همواره بیمارها و مردم نقاط مختلف تهران فیروز كوه و ورامین و … به این منطقه می‏آید آب این چشمه برای گرمی، زردی بخصوص زردی كودكان تازه متولد شده جوشهای صورت و ……موثر است.
آب گرم:
آب گرم از یكی از كوههای این منطقه می جوشد و این منطقه نیز هر ساله بخصوص در تابستانها مردم بسیاری را از اطراف به گرد خود جمع می كند.
آب گرم كه در درمان بیماریهای مانند – پا درد، دردهای مفاصل، سردی و سرد فراجی و ….. موثر می افتد.
(مشاهدات ضمن تحقیق)
فصل سوم
موقعیت اجتماعی
اوقات فراغت:
گذراندن اوقات فراغت یك پدیده فرهنگی اجتماعی است چرا كه از یك طرف چگونگی سپری كردن اوقات فراغت از آداب و رسوم یك جامعه تبعیت می كند و وضع فرهنگ یك جامعه را نمایان می سازد و از طرفی دیگری در متن جامعه غیبت پیدا می كند و به وجود آمدنش دلایل اجتماعی دارد و برنامه ریزی در مورد آن نیز در جامعه تحقق می یابد اوقات فراغت در میان اهالی این روستا در تابستان معنا و مفهوم ندارد زیرا افراد این روستا در تابستانها كه مدارس تعطیل شد.
و می توان گفت اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان و جوانان آغاز شود كار كشاورزی بسیارزیاد می‌شود و آنها در روی زمین به خانواده خود كمك كرده و یا برای دیگران كار می كنند.
ولی با توجه به شغل كشاورزی در زمستانها مردم این ناحیه اكثراً بیكار هستند و تنها به مغز كردن گردو می پردازند.
((مصاحبه با آقای خدام 35 ساله))
مهاجرت:
مهاجرت در میان مردم این روستا مانند سایر روستاهای ایران بسیار زیاد است. و این امر بخاطر نبودن امكانات تفریحی- ارتباطی- بهداشتی- آموزشی و …. مناسب می باشد. از طرفی به علت كمبود زمین كشاورزی و اینكه همه خانواده ها دارای زمین كشاورزی نیستند وتنها باید بر روی زمین دیگران كاركنند.
و این خود باعث می‌شود منبع درآمد كامل و مناسبی نداشته باشند و این عوامل خود باعث می‌شود كه مهاجرت در میان این مردم به شهرهای اطراف بسیار زیاد باشد این مهاجرت ها بیشتر به شهرهای ورامین، گرمسار و یا فیروزكوه می باشند.
و مهاجرت در میان قشر جوان و نوجوانان بسیار چشمگیر است.
((مصاحبه با آقای خدام 35 ساله))
جمعیت:
تعداد خانوار ساكن در روستا 250 خانوار است و تعداد خانوارهای پیوسته به آبادی 45 خانوار است.
راههای ارتباطی:
راههای كه این روستا از طریق آن به شهرهای فیروزكوه – ورامین – تهران و گرمسار متصل میشود عبارت است از 1-راه شوسه 2- راه آهن
1-راه آهن:
راه آهن از راههای ارتباطی بسیار مهم مردم این ناحیه است زیرا اكثر مردم برای رفت و آمد به شهرهای گرمسار- ورامین – تهران و فیروزكوه ازاین وسیله استفاده می كنند اهالی روستا برای استفاده از این وسیله باید به روستای سیمین دشت كه در فاصله    كیلومتری حصاربن قرار دارد بیایند قطار در طول روز به صورت رفت و برگشت وجود دارد كه مردم تنها از این قطار می توانند استفاده كنند برای رفتن به ایستگاه ازمینی بوس استفاده می كنند با توجه به اینكه مسافران بسیار زیاد هستند مسافران 2 تا 3 بار انها را به طرف سیمین دشت می برد در مواقعی كه مینی بوس خراب شده است مردم مجبور هستند پیاده به روستا بیایند.
2-راه شوسه
راه شوسه كه تا سال 1375 از فیروزكوه به طرف روستای حصاربن و روستاهای اطراف آن به صورت خاكی و مالرو بوده است ولی با توجه به تلاش شوراهای روستاها و شهرداری فیروزكوه در این سال اقدام به آسفالت كردن راه نمودن ولی این تا روستای مشهد در نزدیكی روستای حصاربن متوقف شد و می توان اذعان كرد راههای این روستا و كوچ‏هایش تماماً خاكی و مالرو است.
مصاحبه با آقای صدریان 52 ساله
امكانات روستا:
مخابرات:
در سال 1365 مخابرات عمومی در روستای حصاربن افتتاح شد این مخابرات در وسط روستا احداث گردید و در احداث آن شركت مخابرات شهرستان دخیل بوده است و یك خط تلفن به این روستا متصل می باشد كه این خط تلفن از طریق مخابرات به تمام كشورها و داخل كشور متصل می باشد. احداث این مخابرات در حل مشكلاتی كه نیاز به وقت زیادی داشت.
بسیارموثر بوده است در ضمن در سال 1379 با كمك و پیشنهاد اكثر اهالی روستا توسط اداره مخابرات فیروزكوه به بیشتر خانه های روستا خط تلفن شخصی كشیده شده است كه اكثر خانوارهای روستا دارای تلفن شخصی هستند.
شركت تعاونی:
روستای حصاربن دارای شركت تعاونی مستقل است و كشاورزان برای گرفتن وام، كود شیمیایی و ابزارآلات كشاورزی به شركت تعاونی روستا می روند.
و این شركت به كلیه مسائل كشاورزان و مردم روستا رسیدگی می كند.
شورا:
سابقاً در قدیم این روستا توسط كدخدا اداره می شده و مالك نفوذ زیادی بر روی آن داشت امروزه این شكل عوض شده و ساختار آن در سال 1361 به صورت شورا در آمده و شورا توسط 3 نفر به مسائل اجتماعی و اقتصادی عمومی مردم رسیدگی می كنند و كلیه كارهای آنان به دلیل نداشتن ساختمان درمسجد محل انجام می‌شود این روستا فاقد انجمن است و كلیه كارها توسط اعضای شورا انجام می‌شود.
بیمارستان:
بیمارستان روستا به صورت بسیار كوچك است كه بیشتر می توان گفت یك كلینیك درمانی كوچك است تا بیمارستان و در آنجا كارهایی مانند پانسمان – تزریقات و … انجام می‌شود البته بیمارستان دارای یك دكتر می باشد. كه به مریض ها رسیدگی می‏كند و دارای همچنین یك داروخانه كوچك و یك آمبولانس می باشد.
مدرسه: روستا دارای یك مدرسه ابتدایی است كه به صورت مختلط می باشد و دو مدرسه راهنمایی پسرانه و دخترانه و برای ادامه تحصیل نوجوانان و جوانان به شهرهای اطراف می روند و این روستا دارای یك مهدكودك نیز می باشد كه كودكان قبل از مدرسه در آنجا به یادگیری نقاشی و ….. می پردازند.
دارای حمام عمومی است و 4 مسجد در این روستا وجود داردمركزفروش نفت یك عدد است دارای 2 مغازه عمده فروشی و همچنین2 قصابی می باشد.
((مصاحبه با آقای مشهدی 40 ساله))
فصل چهارم
ساختار فرهنگی
مذهب:
مذهب مردم این روستا شیعه است. و توسل به دوازده امام دارند.
زبان:
زبان اصلی مردم این روستا گیلكی بوده است كه در اثر فرسایش و دگرگونی بصورت امروزی در آمده - البته زبانی كه مردم این روستا امروزه به آن تكلم می كنند گیلكی است ولی با گیلكی شمالی و مازندرانی تفاوت بسیارزیادی دارد و می توان گفت از یك مصدر مشتق نمی شود.
((مصاحبه با آقای خدام 35 ساله))
زیارت:
زیارت مردم روستا در گذشته شامل زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد حضرت معصومه (س) در قم و امامزاده‏ها بود. تعداد كمی از آنها كه تمكن مالی داشتند به مكه مكرمه ومرقد مطهر سید الشهداء(ع) در كربلا معلی مشرف می شدند.
در سالهای اخیر زیارت مرقد مطهر حضرت زینت (س) درد مشتق، شاه چراغ در شیراز و مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) نیز مرسوم شده است.
مردم این روستا اعتقاد داشتند در گذشته كه حجاج واقعی بعد از رجعت از سفر مكه در فاصله ای كمتر از یكسال فوت خواهند كرد.
((مصاحبه با آقای حسن آبادی 60 ساله))
شیوه حل اختلافات:
قسم: مهمترین وجه پایبندی مردم این روستا به باورها و عقاید مذهبی است قسم علاوه بر اینكه نشان از باورها و اعتقادات مذهبی مردم است كاركرد ویژه ای در مناسبات فرهنگی و اجتماعی آنها دارد. قسم بیشتر در مواردی به كار می رود كه طرفین دعوی بدون توسل به مقامات حاكمه و قضایی بخواهند در حضور یك نفر از ریش سفیدان و با قضاوت او به دعوا خاتمه ببخشند اهمیت قسم بخاطر اینكه اغلب معاملاتی شفاهی است و طبق قول و وعده انجام می گیرد بسیار می باشد.
اما امروز بیشتر اختلافات را برای حل به دادگاه فیروزكوه می برند و در آنجا به اختلاف آنها رسیدگی می‏شود.
((مصاحبه با آقای حسن آبادی 60 ساله))
خویشاوندی:
از نظر ازدواج و خویشاوندی بیشتر درون گروه بوده اند و در گذشته افراد سعی می كردند كه با افراد فامیل ازدواج كنند و اعتقاد داشتند كه فامیل ها اگر گوشت هم را بخورند استخوان هم را دور نمی اندازند و اینكه نان سفره خودشان را به دیگران نمی دهند.
ولی امروزه انتخاب همسر از گروههای غریبه بیشتر انجام می گیرد
((مصاحبه با خانم غندالی 49 ساله))
محدودیت ها واجبارها:
بایدها و نبایدها كه در این محله وجود دارد اینكه در قدیم صحبت كردن پسر و دختر قبل از ازدواج ممنوع است و عروس و داماد نباید در كنار هم برای غذا خوردن می نشستند و همچنین آنها در مقابل پدر و مادرشان نباید هرگز با هم صحبت می كردند و اینكه مادران در حضور پدر و مادر همسر همچنین پدر و مادر خودشان به كودكان شیر نمی دادند. ولی امروزه این موانع برداشته شده و افراد آزادی بیشتری دارند ولی تا حدودی آن موانع گذشته را سعی می كنند رعایت كنند.
((مصاحبه با خانم حصاربنی 56 ساله)) ...

 

منابع و ماخذ
1-    عسگری خانقاه / اصغر /مردم شناسی روش، بینش، تجربه/ انتشارات شب تاب 1373 ص 159-155
2-    ساروخانی / باقر/ روشهای تحقیق در علوم اجتماعی / ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی –1377 ص 26
3-    پورافكاری /نصرت الله / جامعه شناسی روستایی / انتشارات آذربایجان ص 12 و 11
4-    خسروی/ خسرو- جامعه شناسی روستایی در ایران /انتشارات پیام نور 1355/ص 2 و 1
5-    وثوقی / منصور/ مبانی جامعه شناسی/ انتشارات خردمند / 1376 ص18
6-    وثوقی/ منصور/ جامعه شناس روستایی/ انتشاات كیهان/1377 ص20
7-    گلشن فومنی / محمد رسول/ جامعه شناسی آموزش و پرورش/ نصر شیفته 1375 ص 55
8-    فرهنگ لغت/ حسن / عید/ یك جلدی چاپ امیر كبیر/تهران 1363
9-    محمدی اصل/ عباس/ نظریه های مردم شناسی- انتشارات آوای نور /1377 ص 7

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir