توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی تاثیر رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه 6 آموزش و پرورش فایل ورد (word) دارای 51 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تاثیر رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه 6 آموزش و پرورش فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی تاثیر رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه 6 آموزش و پرورش فایل ورد (word)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی تاثیر رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه 6 آموزش و پرورش فایل ورد (word) :

 

مقدمه:
رضایتمندی شغلی معلمان از عوامل مهمی است كه پیوسته در توسعه تكنولوژیك مورد توجه قرار می‌گیرد، مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع تكنولوژیك نشان می‌دهد كه رضایتمندی شغلی نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیل جوامع به جوامع تكنولوژیك تاثیر انكارناپذیری داشته است.

از آنجا كه هر فردی سعی دارد شغلی را انتخاب كند كه علاوه بر تامین نیازهای مادی از نظر فردی- اجتماعی و روان شناختی نیز او را ارضاء نماید. بدین لحاظ برای نیل به این هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب مطالعه خصوصیات فردی و اجتماعی و روان‌شناختی نیروی انسانی لازم و ضروری است. در غیر این صورت، با سپردن مشاغل به افرادی كه یا علاقه‌ای به انجام شغل مورد نظر ندارند و یا فاقد رضایتمندی شغلی لازم برای انجام آن هستند علاوه بر آنكه فردی ناشایست بر سر كاری گمارده می شود، بلكه موجب تغییر در سطح آموزشگاه نیز می گردد.

تحول در آموزش مشكلات فراوانی را در تصمیم گیری مناسب شغلی و حرفه ای به وجود می آورد. به عنوان مثال می توان گفت تنوع و تعدد حرف و مشاغل و نیز پیچیده بودن روابط بین افراد، طرح ریزی حرفه ای و انتخاب شغل و رضایتمندی شغلی مفاهیمی هستند كه معطوف به آموزش اند.

از آنجا كه كار قسمت اعظمی از اوقات زندگی هر فرد را به خود اختصاص می دهد حتی در جوامع بدوی نیز هر كس مجبور به انجام كاری است و باید قسمتی از وظایف محوله در جامعه خود را بر عهده گیرد. گروهی معتقدند انسان به خاطر ارضای نیازهای مادی خود بالاجبار به كار تن می دهد در حالیكه گروهی دیگر كار كردن و اشتغال را بالاجبار توام نمی دانند و معتقدند اجبار نمی تواند عامل مهمی در ادامه اشتغال به شمار رود.

به نظر این گروه گرچه انسان از طریق كار نیازهای زندگیش را برطرف می سازد. در حین حال از كار نیز لذت می برد و به خاطر كار كردن زندگی می كند كار از سوی دیگر علاوه بر رفع نیازهای مادی برای جسم و ذهن تمرین و ممارستی طبیعی محسوب می شود و ارضاء كننده فعالتیها و تلاشهای جسمی و ذهنی انسان است.

ارضای نیازهای جسمانی كه از طریق كسب پول در مقابل انجام كار حاصل می شود، نمی تواند تنها علت لازم و كافی برای كار كردن محسوب گردد. ارضای نیازهای روانی- اجتماعی نیز از تعیین كننده های مهم در اشتغال و نوع آن به شمار می روند. هیچ عاملی به اندازه انجام كاری كه درست انتخاب شده باشد، برای انسان لذت‌آور و رضایتمندیبخش نیست.

از طریق كار كردن انسان خود را با دیگران مقایسه می كند. توانایی ها و مهارت های خود را می شناسد و همچنین محدودیتهایش را كشف می كند. تعامل بین انسان و پدیده های محیط شغلی ساختار رضایتمندی و در نهایت سطح عملكرد را به تصویر می كشد.

تحقیق حاضر به بررسی تاثیر رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی اختصاص دارد. اگر رضایتمندی شغلی به شكل صحیح مطالعه و بررسی شود و با توجه به نتایج به دست آمده برای دستیابی به آن، طرح ریزی شده و بر اجرای طرحها نظارت شود، منافع چندگانه عام و خاص برای آموزش و پرورش، به همراه خواهد داشت.

بیان مساله:
در دنیایی كه هر روز به سوی تكنولوژی گام بر‌می‌دارد و در دنیایی كه هر فردی برای داشتن زندگی در آن نیاز به كار كردن دارد، آیا ضروری است كه مدیران و برنامه‌ریزان بخش آموزش، با خواستها و ملاكهایی كه یك فرد در زمینه عوامل رضایتمندی شغلی با آن روبروست آشنا شوند؟

آیا شناخت خواستهای معلمان می‌تواند منجر به تغییر سطح پیشرفت آموزش و تحصیلی دانش‌آموزان گردد؟ آیا وقتی معلمی برای شغل خود ارزش و اعتبار قائل شود و یا اهمیت آن را واقعاً دریابد، این فرایند به تغییر سطح رضایتمندی شغلی او و تغییر سطح پیشرفت آموزش و تحصیلی دانش‌آموزان می‌انجامد؟ و از همه مهمتر اینكه آیا همیشه رضایتمندی شغلی موجب پیشرفت آموزش بالا می شود یا خیر؟

مهمترین مسأله تلاش در جهت انجام مطالعه هدفمند و معطوف به رضایتمندی شغلی در راستای پیشرفت تحصیلی است. یعنی شناخت علمی فرایند متغیر مستقل، بر متغیر وابسته، در شرایط تعدیل كننده و… دربحث رضایتمندی شغلی و پیشرفت دانش‌آموزان.

آنچه در پی‌ می‌آید جزئیات كوشش پژوهشگر است برای شناسایی و سنجش میزان رضایتمندی شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی و در نهایت ارائه استراتژیهای مناسب برای بهبود وضعیت موجود در خصوص جامعه هدف تحقیق.

هدف از تحقیق و علت انتخاب موضوع:
هدف پژوهش حاضر مطالعه شرایط رضایتمندی شغلی معلمان بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است. نتایج تحقیق، منعكس كننده بخشی از رضایتمندی یا نارضایتمندی گروههای خاصی از كاركنان است و به عبارت دیگر بیانگر احساسات كاركنان در خصوص كارشان است كه این احساسات مربوطه به كدام بخش از رضایتمندی شغلی می‌شود،

پیشرفت تحصیلی بیشتر از كدام بخش از رضایتمندی تاثیر خواهد پذیرفت و به چه عاملی مربوط می‌شود. جنبه‌های وابسته به ابزار سنجش عبارتند از كار، سرپرست، همكار، ترفیع و دستمزد كه مبانی رضایتمندی شغلی را شامل می‌شود.

این رو هدف اساسی از انجام پژوهش حاضر مطالعه ارتباط رضایتمندی شغلی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است.

گرچه رضایتمندی شغلی همواره ذهن مدیران را به سوی خود معطوف داشته، اما همیشه مورد تجزیه و تحلیل دقیق و كندو كاو علمی قرار نگرفته است.

مهمترین هدف این پژوهش سنجش میزان رضایتمندی شغلی و در نهایت كاربرد موثر رضایتمندی شغلی معطوف به پیشرفت تحصیلی است.
با وجود آنكه مقصود اصلی این پژوهش بررسی رضایتمندی شغلی اعم از شناخت عواملی مانند كار، سرپرستی شغل، حقوق مزایا، امكان ترفیع و رشد در شغل و نقش همكاران در این حوزه از یكسو و درك عوامل معطوف به سطح واحد (میزان نیل به هدف نسبت به نیروی انسانی و میزان رضایتمندی ذینفعان اصلی نسبت به نیروی انسانی) از سوی دیگر است.

اما در این میان ایجاد حساسیت در مدیران شركت از ناحیه درك بیشتر پیامدهای عدم رضایتمندی شغلی و همچنین بسترسازی جهت اثرگذاری بر ادراك و طرز تلقی كاركنان نسبت به تلاشهای شركت در جهت اهمیت دادن به منابع انسانی و اولویت بندی رضایتمندی شغلی معطوف به پیشرفت تحصیلی است.

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق:
رضایتمندی شغلی معلمان مفهومی است كه به مشخص كردن برنامه ریزی های مهم جامعه و وضعیت اجتماعی، سبك زندگی و ضوابط خانوادگی، بهداشت و درمان و نیازهای آموزشی تاثیرگذار است. از آنجا كه رفتار فرد توسط تعامل میان شغل او یا ویژگیهای محیطی- شغلی تعیین می شوند، چنین تعاملات فرهنگی میان افراد و محیط آنها به انتخاب شغلی با ثبات تر، پیشرفت شغلی بیشتر، دست یابی به رضایتمندی بیشتر و سرانجام آموزش موثر منجر می شود.

اغلب بزرگسالان بیشتر اوقات خود را در محل كار می گذرانند، پس تعجب آور نیست كه مشاغل یا حرفه ها منبع مهم در بهداشت روانی- اجتماعی نقش موثر ایفا كنند بنابراین بررسی رضایتمندی شغلی علیرغم اهمیت در آموزش برای بهداشت روانی معلمان از اهمیت بالای پژوهشی برخوردار است.

از سوی دیگر، رضایتمندی شغلی نیروی انسانی بعنوان استراتژیك ترین عامل سازمانی آموزش و پرورش نقش ویژه ای در آموزش دارد. به طوریكه متون جدید ارزش هر سازمان را معادل ارزش كاركنان آن می دانند. اگربا نگرشی واقع بینانه به سازمانهای موفق نظری بیفكنیم متوجه خواهیم شد كه تنها و تنها سازمانهای تكنولوژیك كه به منابع انسانی توجهی عمیق داشته اند. به توفیق واقعی دست یافته‌اند.

امروزه منابع انسانی چه به لحاظ مهارت ها و توانایی ها و چه به لحاظ تفكرات، ارزشها، نیازها و خواسته ها با گذشته متفاوت است و دیگر نمی توان با همان انگیزاننده‌های ساده و غیرپویای گذشته.

انسان پیچیده امروزی را به تحرك و پویایی ترغیب نمود. بنابراین درك میزان رضایتمندی كاركنان از سازمانها و شناسایی عوامل انگیزاننده و نگهدارنده در دنیای امروز برای هر سازمانی متناسب با شرایط خاص خود، مهم به نظر می رسد كه این اهمیت، ضرورت انجام این تحقیق را ایجاب نموده است.

از آنجا كه رضایتمندی شغلی در آموزش مفهومی پیچیده و چند بعدی است و عوامل موثر بر رضایتمندی شغلی در كار و آموزش تكنولوژیك به علت فقدان تعاریف و مفاهیم روشن از یكسو و تكثر و تفاوت فرهنگ ها و محیط ها متفاوت تكنولوژیك از سوی دیگر بسیار گسترده و فراوانند،

از این رو انجام پژوهش عملیاتی براساس مفاهیم نظری و دستمزدن به شاخصهای آن در فرایند علمی و تجربی فعالیتی تازه محسوب می شود.

مطالعه موردی پیشرفت تحصیلی، زاویه ای دیگر از آموزش به حساب می آید كه پژوهش در حیطه آن گامی مهم تلقی می شود. از جهت دیگر پاسخ به سوالات كارشناسان آموزش ابهامات فرایند نظامدار در زمینه تغییر سطح آموزش و افزایش آن را مرتفع خواهد ساخت.

زیرا دستمزدن به این بخش آموزش، زمینه های بسط و توسعه پژوهش در سایر منابع تحقیقی نیروی انسانی و پیشرفت و آموزش را امكان‌پذیر می سازد. در بخش مبانی نظری پژوهش، هدف پژوهشگر ذكر مهمترین تعاریف، مفاهیم و نظریه های رایج و عوامل و روشهای ارزیابی رضایتمندی شغلی معلمان بوده است.

فرضیه تحقیق:
بین رضایتمندی شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی رابطه آماری معناداری وجود دارد.
تعریف واژه ها (اصطلاحات):
رضایتمندی شغلی: به نمره حاصل جمع ارزشیابی مجموع معیارهای پنجگانه پرسشنامه سنجش رضایتمندی شغلی (JDI) ویسوكی و كروم اتلاق می شود.

معیار اول (كار): كه طراحی شغل در خصوص غنی سازی،‌ توسعه شغلی و به مجموعه امتیازهایی استناد دارد كه پیچیدگی، غیرتكراری و خلاقانه بودن، شیفته بودن، خوب، محترمانه، مفید و ارزشمند، مطبوع و سودمند همراه با احساس موفقیت و رسیدن به هدف را می سنجد.

معیار دوم (سرپرستی): كه به كاربرد در روابط انسانی و مواردی همچون شایستگی، هوش، در دسترس بودن، مورد پسند بودن، میانه روی، انعطاف پذیری، عدم دخالت در كار، بازخورد دهی سرپرست را مورد سنجش قرار می دهد.

معیار سوم (حقوق و مزایا): به مجموعه ارزیابی عملكرد و ارزشیابی شغل و ملاك‌های خوب بودن، امنیت شغلی، دستمزد بالا، مكفی و متناسب و توانمند بودن حقوق را اندازه گیری می نماید.
معیار چهارم (امكان ترفیع و رشد در شغل): كه برنامه ریزی كارراهه را با ملاك های ترفیع مناسب، منظم و براساس توانایی، مستمر همراه با فرصت پیشرفت را مورد سنجش قرار می دهد.

معیار پنجم (همكاران در شغل): كه مجموعه روابط انسانی، مشاغل گروهی و حلقه‌های كیفیت را با زیر مجموعه انگیزه دهنده، وفادار، سریع، مسئولیت پذیر، زیرك، فعال، مراعات كننده، خوشایند، دوستانه و پرجاذبه بودن را می سنجد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir