توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کار اموزی اداره كل دارایی pdf دارای 49 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار اموزی اداره كل دارایی pdf  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی اداره كل دارایی pdf،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کار اموزی اداره كل دارایی pdf :

چكیده :
نظر به اینكه اینجانب در اداره ثبت اسناد و املاك استان كردستان مشغول فعالیت كارآموزی بوده ام و در این اداره بخشهای مختلفی از فعالیتهای مربوط به حسابداری وجود دارد و من نیز در قسمت حسابداری مشغول فعالیت بوده ام به صورت كلی و چكیده در حسابداری ثبت اسناد وهزینه های زیر محاسبه می گردد .

1 حق ثبت ملك .
2 هزینه تفكیك ماده 150 اصلاحی قانون تجارت .
3 هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 1365 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه 1370 .
4 هزینه مربوط به اسناد مالكیت موضوع ماده 104 مكرر آئین نامه قانون ثبت .
5 هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی قانون اصلاحات ارضی .
6 هزینه رو نوشت نقشه املاك و گواهی مالكیت .
7 هزینه فروش اوراق بهادار .

مقدمه :
كار كلی قسمت حسابداری در ثبت اسناد رسیدگی به حسابهای ارسال شده توسط اداره های ثبت اسناد توابع و زیر مجموعه استان و همچنین دفتر های ثبت اسناد و املاك در سطح شهر سنندج می باشد و از كارهای دیگر این قسمت محاسبه حقوق ودستمزد كاركنان ثبت اسناد و همچنین محاسبه هزینه ثبت شركتها برای مراجعین و دریافت وجه آن یا تهیه كردن فیش بانكی برای بانك جهت پرداخت وجه مراجعین حساب ثبت اسناد می باشد و همچنین با توجه تقاضای افراد در این قسمت اوراقهای بهادار ( نیم برگی و دفترها ویك برگی و;) صادر و در اختیار دفتهای ثبت ازدواجها نیز قرار می گیرد و همچنین در این قسمت برای زمین و خانه های مسكونی سند مالكیت تهیه و تسلیم مراجعین می گردد و همچنین اوراقی مانند شركتنامه شركتهای سهامی خاص وسهامی عام و تقاضانامه ثبت شركت و اظهار نامه مالیاتی و چك و;..نیز صادر می شود و در سیستم كامپیوتر دریافتها و پرداختها در قسمت حسابداری ثبت می شود .
توجه به اینكه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور كه به اقتضای طبع كارش با مجموعه ای از قوانین و مقررات و آئین نامه و بخشنامه های مربوط به خود در زمینه های مختلف از قبیل امور املاك و اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و ثبت شركتها و مالكیت صنعتی و دفاتر اسناد رسمی و

ازدواج و طلاق همچنین به لحاظ گستردگی طیف وظایفش با قوانین و مقررات جاریه و مصوبه سایر دستگاه های اجرایی و قضائی كشور سر و كار مدام و مستمر دارد لزوم بازنگری در قوانین ومقررات آن كه اغلب مصوب سالهای 1310 و بعد از آن می باشد از هر دستگاه دیگری ضروری تر به نظر می رسد. ولی به علت كمبود نیروی انسانی كارشناس و متخصص در این دستگاه و با باز نشسته

شدن تعدادقابل توجهی از كاركنان با تجربه و متبحر آن در سالهای اخیر و افزایش حجم كارها در سازمان و عدم استخدام پرسنل جدید نه تنها توان تخصصی این سازمان كاهش یافته بلكه توفیق چندانی هم برای انجام كارهای حاصل نگردیده است .
اكنون بعد از گذشت 12 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی كه بپاس و حرمت خون شهیدان و ایثار و مجاهدات رزمندگان و صبر آزادگان و دعای خیر امام راحل

و شب زنده داران صالح روز به روز بر اعتلا و عظمت آن افزوده می شود بر آن شدیم تا بحول و قوه

الهی با برداشتن گامهائی مؤثر درصدد ایجاد تحولی اساسی در ساختار نظام اداری و تشكیلاتی

ثبت برآمده و ضمن تهیه كتاب و نمودار مراحل عملی كارهای تخصصی ثبت كه در ان از روشهای

انجام بعنوان مكمل ان به حاصل تلاش و زحمات عده ای از مدیران و كارشناسان متعهد و متخصص دستگاه می باشد در فرصت زمانی كوتاه با هدف آموزش مقدماتی روشهای عملی كار در مشاغل تخصصی ثبت برای استفاده كاركنان جدیدالاستخدام و سایرین تدوین گردیده ارئه می شود تا با مطالعه دقیق آن آشنایی های اولیه را فرا گرفته و با كار عملی تجربه لازم را تحصیل نمایند.

از آنجائیكه طبع كار ثبت اسناد و املاك فنی و حقوقی و تخصصی و امور مختلف آن دارای ابعاد و حالات و اشكال متفاوتی می باشد طبیعی است كتاب حاضر با عنایت به اینكه اولین تجربه تحقیقی عده ای از دست اندركاران ثبت است كه با استفاده از تجربیات سالهای طولانی خدمت و اندوخته های علمی وتجارب عملی خود آن را تدوین نموده اند وجود نقایص و نارسایی در آن دور از انتظار نیست. لذا از عموم كاركنان ثبت و صاحبنظران دعوت می شود پیشنهادات و نظرات خود را به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ارسال دارند.

قبل از مشاهده اطلاعات این بخش اطلاع از موارد زیر ضروری است:

1-گرچه در موردهر یك از صورتمجلس های مختلفی كه طی عملیات اجرایی نیاز به تنظیم آن است شرح كافی داده شده ولی بمنظور آشنایی بیشتر همكاران جوان نمونه ای از صورتمجلس های یا

د شده و نمونه فرمهای چاپی و دفاتری كه عملیات اجرایی در آنها منعكس می شود در پایان این جزوه آمده است.
2-در این جزوه هر جا كه عبارت “آئین نامه اجرا” اشاره شده منظور ” آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب سال 1300 می باشد.”

3-برای جلوگیری از طول كلام و تكرار مطالب و همچنین عدم نیاز به آن از تكرار عملیاتی كه در هر یك از عملیات اجرایی اسناد رسمی لازم الاجرا مشترك بوده خودداری گردیده است
((‌ كارهائی كه بر اساس پرس و جو و استفاده از اطلاعات كاركنان به دست آمده است . ))
حسابداری :
حسابداری ثبت املاك شامل حقوق ثبتی وصولی ذیل میباشد :
حق الثبت ملك _ تا قبل از سال 74 حق الثبت ملك به دو قسمت تقسیم و وصول می گردد كه شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود ( پس از تصویب قانون وصول برخی در آمدهای دولت و مصرف آن در مواردمعین ) در سال 76 با تصویب ماده واحده ای حذف گردید. هزینه مقدماتی در حق الثبت ادغام وتنها یك قلم به عنوان حق الثبت و به میزان معین بر اساس تعرفه وصول می گردد .
هزینه تفكیك ( ماده 150 اصلاحی قانون تجارت )
هزینه های مربوط به اجرای مواد 147 و 148 اصلاحی قانون ثبت مصوب سال 65 و اصلاحی آن مصوب شهریور ماه سال 70 .
هزینه مربوط به اسناد فسق های زراعتی (قانون اصلاحات ارضی )
هزینه مربوط به اسناد وام مالكیت مربوط به ماده 104 مكرر آئین نامه قانون ثبت و هزینه كارشناسی وخبرگان ثبتی .
هزینه رونوشت نقشه املاك و گواهی مالكیت .
هزینه فروش اوراق بهادار .

حسابداری ثبت اسناد :
حق الثبت اسناد رسمی اعم از قطعی منقول ، قطعی غیر منقول ، رهنی ، شرطی ، صلح نامه ، شركت نامه ، اجاره نامه (انتقال منافع ) واسناد متفرقه از قبیل وكالتنامه ، اقرارنامه ، تقسیم نا

مه ، هبه نامه ، وقف نامه ، وصیت نامه و;..( موضوع ماده 123 ق.ت )
حق الاجرا ( نیم عشر اجرائی ، حق حراج ، حق الحفاظه و سایر هزینه های اجرایی – هزینه موضوع ماده 34 اصلاحی و 34 مكرر ق . ت .
بهای اوراق بهادار .
حق الثبت شركتها و موئسسات دولتی .

1 _ شرح حق الثبت ملك :
نظر به اینكه بها و ارزش املاك برواتی ودر موقع تنظیم اظهار نامه ثبتی و پذیرش درخواست ثبت و متعاقب آن بعد از ادغام عملیات ثبتی و صدور سند مالكیت وصول می شود به عنوان حقوق دولتی ( حق الثبت ملك وصول و ایصال می گردد ) لذادر موقع تنظیم اظهارنامه یك نفر ارزیاب ثبت در معین نماینده به محل اعزام و قیمت ملك را تعیین می نماید لكن با توجه به اینكه طبق ماده 18 آئین نامه ق . ت ارزیابی املاك برای وصول حق الثبت طبق قیمت منطقه بندی ارزش معاملاتی كه در قانون بر اساس ماده 64 قانون مالیاتها مصوب 1367 معین خواهد شد نماینده ثبت نیز می تواند با توجه به جداول مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی هر سال خود نسبت به تعیین ارزش ملك اقدام نماید و در نقاطی كه قیمت منطقه بندی تعیین نگردیده است طبق شرایط محل وقوع ملك تعیین و مشخص می نماید همچنین سابق بر این برای تشویق و ترغیب مردم و مالكین در خصوص تقاضای ثبت املاك نماینده ثبت به اظهار متقاضی قیمت ملك را در اظهار نامه قید می نمود و حق الثبت بر همان میزان وصول می گردید سپس در موقع تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد رسمی و نهایتا در موقع صدور سند مالكیت نسبت به ارزیابی بر اساس ارزش معاملاتی اقلام و حق الثبت وصول می گردد .
پس از ثبت ملك در دفتراملاك و تا موقع تسلیم سند مالكیت ممكن است بنا به عمل سالهای متوالی برای اخذ سند مالكیت مراجعه كنند . چنانچه بعد از سالها مراجعه نمودند بر اساس آخرین قیمت منطقه بندی حق الثبت ملك وصول خواهد شد . و همچنین ممكن است قبل از ثبت ملك در دفتر املاك این نوع املاك مورد نقل و انتقال واقع گردد . لذا ثبت محل مكلف است در موقع پاسخ

استعلام میزان حق الثبت وصول را اعلام و در دفتر اسناد رسمی نیز موظف است بر اساس ارزش معاملاتی مابه تفاوت حق الثبت ملك را وصول و به ادارهثبت ارسال نماید .
همانگونه كه قبلا بیان شد تا سال 1373 به ازای هر 10000ریال ارزش ملك 554 ریال وصول می گردید كه این مبلغ شامل حق الثبت و هزینه مقدماتی بود و پس از تصویب قانون وصول برخی از در آمدهای دولت و مصرف آن در مواقع مین مصوب اسفند ماه 73 مبلغ حق الثبت به میزان هر100م اظهارنامه ثبتی 5000000 ریال در اظهارنامه قید شده باشد نحوه وصول حق الثبت بدین شرح

است :

1000 * 5000000
————————————- = 500000
10000
حال چنانچه ملك مورد درخواست پس از مدتی مثلا 5 سال بعد مورد معامله قرار گیرد دفتر اسناد رسمی تنظیم كننده سند بر اساس قیمت تقویمی اداری ( منطقه بندی ) ملك را مورد معامله قرار می دهد . مثلا اگر در مقع معامله اخیر ملك مذبور 120 میلیون ریال تقویم شده باشد دفر اسناد رسمی بر اساس ما به تفاوت قیمت اعلام شده حق الثبت را وصول و به اداره ثبت ارسال می دارد 5 سال بعد :
1000 * 115000000
11500000 = ——————————-
10000
115000000 = 5000000 – 120000000
به همین ترتیب تا زمان خاتمه جریان مقدماتی ثبت ملك وصدور سند مالكیت هر بار ملك مذبورمورد معامله واقع شود نسبت به ما به تفاوت ارزش ملك حق الثبت وصول می گردد . و چنانچه ارزش ملك تغییر نیابد بیش از حق الثبت وصولی حقوق دیگری به ملك تعلق نمی گیرد .
– چنانچه ملكی دوبار از تحدیدحدود به عللی خارج شود مشمول دو بار حق الثبت خواهد بود .

2 _‌ هزینه تفكیك :
براساس ماده 150 اصلاحی قانون ثبت در موقع تفكیك هر ملكی حقوق دولتی وصول خواهد شد این هزینه نیز مانند حق الثبت ملك بر مبنای ارزش معاملاتی زمان تفكیك تعیین می گردد .
چنانچه مسئول اداره ثبت اقدامات انجام شده نسبت به تفكیك را كافی تشخیص دهد صورتجلس

ه تفكیك جهت گواهی عدم بازداشت و اخذ هزینه تفكیك به ترتیب به دفتر بازداشتی و حسابداری ارجاع میدهد پس ازگواهی دفتربازداشتی مبنی برعدم باز داشت پرونده به حسابداری ارسال و مسئول حسابداری هزینه های تفكیك را طبق بهای مندرج در برگ ارزیابی كه به وسیله ارزیاب تلیم می دارد . متقاضی پس از واریز هزینه تفكیك فسخ لازم را به ثبت مربوط اعاده تا ضمیمه پرونده شود . مسئول حسابداری پس از ضمیمه نمودن قبض گواهی وصول آن قبض پرونده را جهت ادام

ه عملیات تفكیك نزد مسئول اداره ارسال و هزینه تفكیك بر اساس هر 10000 ریال 200 ریال وصول می گردد.

200 * 500000000
10000000 = ————————–
10000
هزینه افراض :
مانند وصول هزینه تفكیك به همان طریقی كه در ماده 150 اصلاحی قانون ثبت آمده و بر اساس ماده 3 قانون افراض املاك مشاع و پس از صدور تصمیم رئیس ثبت برابر برگ ارزیابی و به میزان مقرر در تفكیك وصول خواهد شد . در اینجا تفاوت زمان وصول هزینه تفكیك و هزینه افراض مشخص می گردد بدین ترتیب كه هزینه تفكیك قبل از امضاء در تخمین تفكیك و تصمیم رئیس ثبت وصول می گردد.
تفكیك یعنی جدا كردن یك قسمت از ملك می باشد در تفكیك ممكن است یك نفر مالك شش دانگ بوده و آن را به قطعاتی تفكیك نماید و یا چند نفر مالك مشاعی سهام خود راجدا نمایند اما افراد هم جداكردن سهم مشاعی شریك یا شركا درملك معین است یعنی اگر چند نفر و هر كدام مقدار مشاعی از ملك را مالك باشند بخواهند سهم خود را جدا نمایند تا مستقیمااز ملك خود بهره برداری نمایند در تفكیك لزوم مشاغی بودن در ملك نیست ام در افراض الزاماملك باید مشاع باشد .
هزینه افراض بوسیله چه كسی پرداخت می شود ؟ در این خصوص در واحدهای ثبتی اختلاف نظر وجود دارد كه چنانچه فقط متقاضی افراض برای اجرای حكم در مورد قطعه افرازی خود به اداره ثبت مراجعه كند مسئول پرداخت هزینه افراز كل ملك مورد افراز بوده یا نسبت به قطعه ( حصه )‌ خودباید هزینه پرداخت كند . در اینجا باید گفت متقاضی مسئول پرداخت هزینه افراز سهم خود می باشد ودیگران هر زمان برای اجرای حكم یا تصمیم افراز نسبت به سهم خود مراجعه نمایند . هزینه افراز سهم آنها وصول خواهد شد .

معافیت ها از حق الثبت املاك :
ماده 109 قانون شهرداریها مصوب سال 1345 . شهرداریها از پرداخت حق الثبت املاك و مالیات معاف می باشند .
ماده 1 قانون معافیت دستگاههای دولتی : دولت از پرداخت حق الثبت املاك معاف هستند .
ماده 30 قانون ثبت : مخارج ثبت موقوفات از عایدات آن پرداخت خواهد شد : – مساجد ، اماكن متبركه ، مدارس قدیمه ، تكایا و آب انبارهای عمومی ، كاروانسراهای عباسی و رباط ها از پرداخت حق الثبت معاف می باشند . چنانچه موضوعات وجوهی بابت عایدات نداشته باشند مانند مجهول المصرف از پرداخت حق الثبت معاف اند .
ماده 29 ق . ت املاكی كه درآمد نداشته باشند از پرداخت حق الثبت معاف اند مانند كلیساها ، معابد و اموال غیر مسلم .
بنیاد علوی : ( پهلوی سابق ) از كلیه هزینه های ثبتی معاف می باشند منظور از هزینه های ثبتی كلیه حقوق ثبتی است مانند حق الثبت ، هزینه تفكیك ، حق الثبت تنظیم اسناد ، حق الاجرا و هزینه های دولتی موضوع مواد 147و148
به موجب تبصره 3 ماده یك قانون الحاق 8 ماده به آئین نامه قانون اصلاحات ارضی سازمان امور اراضی بابت ثبت اراضی ازپرداخت حق الثبت معاف اند.
ماده 29 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع كشور و سازمان جنگلبانی از پردخت حق الثبت معاف اند .

ماده 20 سازمان مسكن : زمینهای انتقالی به سازمان مسكن از پرداخت حق الثبت معاف اند . همچنین به موجب مصوبه سال 58 شورای اسلامی جمهوری اسلامی بنیاد مسكن و بنیاد جانبازان از پرداخت هر گونه حق الثبت نقل و انتقال معاف اند .
به موجب قانون مصوب 38 نمایندگی های سیاسی و كنسولی دولت بیگانه در مورد محلهای مسكونی نمایندگی های سیاسی و كنسولی و یا اقامت رئیس ماموریت از پرداخت حق الثبت معاف اند .
سازمان بیمه های اجتماعی روستائیان كه از پرداخت نیم عشر اجرایی معاف اند .
سازمان برق ( وزارت نیرو )از حق الثبت شركتها معاف اند .
كلیه دانشجویان بورسیه واعضای هیات علمی كه جهت تحصیلات عالی به خارج
سازمان حج و اوقاف و امور خیریه و موقوفات عالم ، بقاع متبركه ، اماكن مذهبی اسلامی ، مدارس علوم دینی ، موئسسات و بنیادهای خیریه از پرداخت مخارج و هزینه های دادرسی و ثبتی و اجرائی معاف می باشند ( تبصره ماده 9 قانون اوقاف ) نسبت به وجه التزام ، وجه الضمان ، خواه راسا موضوع سند باشد و یا در ضمن معامله و عقد دیگری شرط شده باشد و برای تامین آن هم مالی به وثیقه گرفته نشده باشد حق الثبت وصول نخواهد شد همچنین هر نوع انتقال بلاعوض ، وقف ، حبس و وصیت كه به نفع موئسسات مذهبی و خیریه و سازمانهای فرهنگی و بهداشتی مطرح در مواد مربوط به قانون مالیاتها صورت می گیرد از پرداخت حق الثبت معاف اند .

3 _ اجرای قانون اصلاح مواد و حذف بعضی مواد دیگر :
در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 1و2و3 و قانون حذف و اصلاح موادی از قانون ثبت مواد 147 و 148 هزینه هایی از جمله هزینه تشكیلا پرونده ثبت وصول خواهد شد . طبق آخرین اصلاح كه در تاریخ 22/8/81 به تصویب ریاست محترم قوه قضائیه رسیده بابت هر پرونده به شرح ذیل وصول كه بر عهده متقاضی می باشد :
الف_ مبنای وصول هزینه های این ماده بابت هر پرونده 2% ارزش منطقه ای ملك می باشد كه در هر صورت از 150000 ریال كمتر نخواهد بود .
ب_ از متقاضیان مقرر در ماده 10 قانون و متقاضیانی كه برابر گواهی صادره زیر پوشش كمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی می باشند به میزان هزینه های مندرج در ماده 39 آئین نامه اخذ می گردد.
حق الحضور و حق الزحمه هریك از اعضای هیات های حل اختلاف برای هر پرونده12000 ریال می باشد .
حق الحضور و حق الزحمه هریك از اعضای هیات های حل اختلاف برای پرونده های موضوع ماده 21 آئین نامه 10 ریال می باشد .
حق الزحمه دبیر هیات حل اختلاف برای هر پرونده 6000 ریال می باشد و برای هر پرونده موضوع قسمت اخیر ماده ماده 21 آئین نامه 500 ریال می باشد .

حق الزحمه سایر كاركنان و مستخدمین كه تا صدور سند مالكیت متقاضیان مشمول وظایفی را عهده دار هستند مبلغ 30000 ریال می باشد كه مطابق دستورالعمل موضوع تبصره ماده 39 تقسیم و پرداخت می گردد .
حق الزحمه كاركنان اداره كل امور املاك و سایر ادارات ستادی كه در ارتباط با اجرای این قانون و آئین نامه آن وظایفی را عهده دار هستند مطابق دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاك كشور پرداخت می گردد.

4_ هزینه كارشناسی یا هیات كارشناسی و خبرنگاران ثبتی :
بر عهده متقاضیان است كه باید قبل از انجام كارشناسی و پس از محاسبه آن بر مبنای
زیر به حساب سپرده ثبت محل واریز و قبض آن تحویل اداره ثبت گردد تا ضمیمه پرونده شود .
الف_ دستمزد كارشناسی ساختمانها و تاسیسات مربوط مطابق ارزش معاملاتی نسبت به عرصه و اعیان به شرح ذیل وصول می گردد :
تا 5000000 ریال ارزش معاملاتی مقطوع 60000 ریال .
نسبت به مازاد هر 5000000 ریال بر اساس ارزش معاملاتی 002/0
ب_ دستمزد كارشناسی اراضی كشاورزی و نسق های زراعتی اعم از شهری و غیر شهری :
تا یك هكتار به طور مقطوع 75000 ریال .
از یك هكتار و یك متر تا 5 هكتار كلا به طور مقطوع 85000 ریال .

از5 هكتار و یك متر تا 10 هكتار كلا به طور مقطوع 95000 ریال .
از هر 10 هكتاربه بالا به ازای هر هكتار 10000 ریال اضافه گردد .
ج_ دستمزد كارشناسی باغات اعم از شهری و غیر شهری به میزان 20% مبالغ بند ب و ردیفهای ذیل آن اضافه می گردد
دستمزدهای مذكور به سویه بین كارشناسان تقسیم می گردد .
15% از دستمزد كارشناسی موضوع بندهای الف وب در اختیار رئیس ثبت قرار می گی

رد تا به تشخیص وی به سایر كاركنان درهمان واحد ثبتی درامر تسهیل كارشناسی .
از هر یك از متقاضیان استفاده از مقررات این قانون به هنگام صدور و تسلیم سند
مالكیت علاوه بر بهای دفترچه و هزینه های مر بوط به هیات ها و كارشناسی معادل 50 در 1000 بر مبنای ارزش منطقه ای و در نقاطی كه ارزش منطقه ای معین نشده بر مبنای برگه ارزیابی اخذ و به حساب دولت واریز می شود .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir