توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد توسعه اجتماعی در کشور ایران دارای 36 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد توسعه اجتماعی در کشور ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد توسعه اجتماعی در کشور ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد توسعه اجتماعی در کشور ایران :

توسعه اجتماعی در کشور ایران

خلاصه :
كشور ما، رشد جمعیت نزدیك به 2 درصد، دركمتر از 38 سال شاهد دو برابر شدن جمعیت خود خواهد بود. تمركز در شهرهای بزرگ نظیر تهران حدود 7569906 نفر، مشهد حدود 2113893 نفر، اصفهان حدود 1418000 نفر وتبریز حدود 1334300 نفر به حدود بالایی رسیده است و افزایش تراكم در آنها توصیه نمی شود. علاوه بر این محدود بودن امكان گسترش افقی شهرها از یك سو و پر هزینه بودن گسترش عمودی آنها از سوی دیگر، سبب می شود كه ساخت شهرهای جدید بعنوان یكی از راه حل های مطلوب مطرح گردد. و نیز به همین دلیل توسعه شهرهای كوچك و متوسط وساخت شهرهای جدید به صورت یك ضرورت درآمده است.
شهرهای جدید می توانند بصورت حومه های تازه شهرهای كوچك ومتوسط و یا درمكان های دورتری از قطب های تمركز جمعیتی و یا مگاپولیس ساخته شوند.
واژه های كلیدی: سرزمین آرایی-انرژی –بهینه سازی- كلان شهر

مقدمه
توسعه اجتماعی جوامع برگرفته از برنامه ریزی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است واین برنامه ریزی عموما براساس مطالعاتی انجام می گیرد كه بر روند تحول جامعه ای خاص در یك دوره مشخص صورت یافته باشد وبا استفاده از روش مدل سازی و فرا افكنی تلاش می شود. آینده نگری های لازم جهت تدوین آمایش سرزمین كه از حدود سال های دهه 50 میلادی ابتدا در كشورهای اروپایی و با فاصله كمی در خط مشی ها وسیاست ها وراهكارهای اقتصادی- اجتماعی برای توسعه شهرها وایجاد شهرها جدید یافته شوند. به ویژه به این نكته تاكید میشد كه در ایجاد شهرهای جدید بر مجموعه ای از معیارهای اقلیمی، اقتصادی- اجتماعی و فنی بهترین مكانیابی انجام گیرد.
درنهایت هدف غایی برنامه ریزی آن است كه با بازنگری به پیشینه تاریخی از یك سو آینده قابل تصور از سوی دیگر، مهمترین شاخص ها و راه كارها برای بهینه سازی مصرف انرژی

در ساخت شهرهای جدید و یا توسعه شهرهای كوچك ومتوسط و بازسازی شهرهای بزرگ ارائه گردد.
مطالعات مربوط به برنامه ریزی و آمایش سرزمین از ابتدا دهه 50 میلادی در كشورهای اروپایی كه در طول جنگ جهانی دوم به شدت تخریب شده بودند آغاز شد.
در كشور ما سابقه طرح های كالبدی تحت عناوینی چون عمران كشوری و آمایش فضای اقتصادی و … از نیمه دهه 1350 ابتدا بر عهده سازمان برنامه و بودجه وسپس بر عهده وزارت آبادانی ومسكن وبعد وزارت مسكن و شهرسازی گذاشته شد.
در این برنامه ها نیز اهداف اصلی عبارتند از تعیین محل شهرها و مراكز جمعیت پذیر آینده تعیین حدود توسعه و ظرفیت شهرهای كنونی وآتی مكانیابی برای شهرك های صنعتی، تعیین كاربری های گوناگون برای فعالیت های كشاورزی، صنعتی، جهانگردی و سرانجام تعیین سیاست ها وخط مشی ها و ضوابط لازم برای هدایت وكنترل شهرنشینی.
این طرح ها تا به امروز ادامه یافته و در حال حاضر اهداف جدیدتری چون بهینه سازی الگوی توزیع فعالیت های انسانی وبهینه سازی فضای شهری و پرسپكتیو شهری و باغ شهرهای مدرن در كلیه فضاها اعم از شهر، روستا و شبكه های ارتباط و همچنین توجه بیشتر به حفاظت از محیط زیست و توجه به پیامدهای كالبدی سوانح طبیعی. در دستور كار آنها قرار گرفته اند.
در مورد شهرهای جدید مطالعاتی نیز در قالب پروژه های تحقیقاتی مهندسین مشاور( ایتك، شارستان و…) در سال 1371 وهمچنین سمینارهایی در وزارت مسكن و شهرسازی، به بررسی مفهوم شهر جدید و تجربه كشورهای گوناگون در این زمینه اختصاص داشته است. اما در این مطالعات كمتر توجهی به موضوع مدیریت مصرف انرژی شده است.
با توجه به پیش بینی افزایش جمعیت كشور در افق سال 1400 تا حدود 100 میلیون نفر وا فزایش شهرهای كشور به بالای 1000 شهر كه برای آن نیاز به آمایش چیزی بیش از 700 هزار هكتار زمین شهری جدید وجود دارد بررسی راه كارهای مناسب در طراحی وآماده سازی شهرهای جدید امری ضروری شمرده میشود.
تمركز وپراكنش شهری
دینامیسم اساسی جدیدی كه بر پیش زمینه توسعه شهری قرار میگیرد و تا اندازه زیادی تعیین كننده آن است از عملكرد همزمان 3 پارامتر محیط زیست، روابط اجتماعی و روابط اقتصادی /تكنولوژیك است دینامیسم تمركز زدایی است.
توسعه به همراه خود سبب رشد مصرف انرژی می شود. شاخص مصرف سرانه انرژی امروزه یكی از شاخص های معتبر برای اندازه گیری توسعه است با این حال توسعه مناسب یعنی یافتن تمركز مناسب خود را بصورت كاهش ویژه یا شدت انرژی مصرف شده برای هر واحد محصول نشان میدهد.

در نخستین پارامتر باید به این نكته توجه داشتكه اصل توسعه پایدار حكم می كند كه توسعه یك نسل نباید به بهای هزینه های جبران ناپذیر برای نسل های آتی انجام گیرد. از این نظر دو اصل اساسی مطرح هستند، نخست جلوگیری از اتلاف منابع زیستی از طریق استفاده مناسب از آنها و دوم جلوگیری از تخریب و آلوده سازی محیط زیست. تمركز های جمعیتی منبع آلایندگی محیط زیست هستند، اما نكته مهم در این زمینه آن است كه این تمركز ها در عین حال امكان كنترل آلودگی را نیز فراهم میكنند و از پراكنده شدن منابع آلاینده جلوگیری می نمایند.

دومین پارامتر الزام اجتماعی افراد به تمركز یافتن در شهرهاست. رشد جمعیتی و افزیش تراكم سبب آن می گردد كه تقسیم وظایف اجتماعی هر چه بیشتر افزایش یافته و جامعه شكل پیچیده تر و بافت متراكم تری بیابد. در این بافت اجتماعی پیچیده نابرابریهای اجتماعی ناشی از افزایش ثروت بیشتر شده وپتانسیل تنش های اجتماعی نیز بالا می رود. و نیز تمركز جهت سازماندهی اجتماعی و ایجادنظم اجتماعی می باشد.
سومین پرامتر، الزام اقتصادی/ تكنولوژیك افراد به زندگی شهری است. رفاه اجتماعی امروزه به بهای افزایش امكانات تكنولوژیك بوجود می آید. كه خود وابسته ای از مصرف منابع بویژه منابع انرژی هستند.
این امكانات عمدتا در آماده سازی زمین وایجاد كاربرهای خاص بوجود می آیند اما هزینه های آن بسیار سنگین بوده و تنها در شكل تمركز یافته توجیه اقتصادی می یابند.
به طور كلی این سه پارامتر گسترش افقی شهرها (پراكندگی جغرافیایی) را محدود می كند و هزینه گسترش آنها را در هر سه جنبه فوق چنان بالا می برد كه نه دولت و نه بخش خصوصی قادر به تامین هزینه آن نیست و اگر شاهد پدید آمدن كلان شهرها هستیم باید به این نكته توجه كنیم كه رشد این شهرها اغلب به صورت برنامه ریزی نشده و بزرگ سری بوده و همه آنها منشا مشكلات بسیار بزرگی هستند كه به دلیل كنارهم قرار گرفتن اقشار وموقعیت های بسیار نابرابر به وجود آمده اند.
محدودیت گسترش افقی طبعا سبب مرتفع شدن شهرها می شود كه افزایش شمار ساختمان های بزرگ مرتفع در كشورهای توسعه یافته وگذار تدریجی از خانه نشینی به آپارتمان نشینی در اغلب كشورهی در حال توسعه در طول چند دهه اخیر نمونه بارز آن است. با این همه باید توجه داشته كه الزمات اجتماعی، اقتصادی و تكنولوژیك، رشد ساختمان های شهری را در محور عمودی نیز محدود می كند.
در اغلب كشورها درابتدا تا ارتفاع 4 تا 5 طبقه صورت گرفت كه نیاز به تجهیزات بالا بر و هزینه‌ای ناشی از آن وجود نداشت. در مرحله بعد ارتفاع تا سطح 12 طبق بالا رفت. در این حالت نیز دلیل عمده آن بوده كه هزینه‌های ساخت وبویژه هزینه ای تأسیساتی از این سطح به بالا حدود 30 درصد افزایش می ‌یافتند. از این رو تنها در شرایط كمبود و گرانی بسیار زیاد زمین، چنین ساختمان‌هایی مقرون به صرفه بودند.
محدودیت گسترش افقی و عمودی ساختمان،‌منجر به آن می گردد كه در هر شهر موجود و یا در طراحی شهرهای جدیدبتوان با مطالعات در 3 جنبه فوق‌الذكر به حدودی از بهینه رسید.
زمانی كه گسترش در دو محور محدود شده باشد ادامه توسعه تنها از طریق تراكم هر چه بیشتر بافت و افزایش كاربردهای زمین و چندگانه شدن كاركردها در تقسیم بندی شهری امكان پذیر است كه آن امر خود نیاز به تكنولوژی پیشرفته ای داردكه به شدت بر تمركز می افزاید.
تغییر تكنولوژی تأثیر مستقیم بر مصرف انرژی دارد. كه مهمترین تأثیر آن در حمل و نقل درون

شهری و برون شهری است. بدین معنی كه افرد برا انجام كارهی گوناگون از جمله كار، خرید یا فروش كالاها و خدمات، ایجاد ارتباط با یكدیگر و غیره نیاز بسیار كمتری به جابجایی فیزیكی خواهند داشت. وكلیه این تبادلات می تواند بر روی شبكه رایانه ای انجام بگیرند. این امر تأثیر مستقیم بر حمل و نقل خواهد داشت به صورتی كه در طراحی شهرهای جدید و در تجدید نظر در ساختار شهرهای قدیمی باید كاهش نسبی این گروه از حركات جابجایی پیش بینی شده و برای آن برنامه ریزی شود در صورت برنامه ریزی مناسب، می توان افزایش مطلق جابجایی ها به دلیل افزایش جمعیت شهری و نیز تولید سفرهای درون شهری را با استفاده از امكانات رایانه ای خنثی كر

د و از افزایش حجم بی رویه شهرها و ترافیك شهری جلوگیری نمود.
مدیریت مصرف انرژی و شهرگرایی
برنامه مدیریت انرژی را در برنامه ریزی كلان میتوان در چهار مرحله گوناگون مورد بررسی قرارداد كه عبارتند از:
مكانیابی توسعه شهرهای موجود و ایجاد شهرهای جدید
طراحی در سطح كلان
طراحی در سطح خرد یا معماری
تعمیر و نوسازی
در برنامه ریزی مكان یابی چندین گروه از ملاحظات مورد توجه قرار می گیرند. نخست ملاحظات مسائل زیست محیطی، حفظ توازن زیستی اكوسیستم ها و جلوگیری از افزایش آلودگی در محیط مهم ترین موارد در مكان یابی هستند. ملاحظات اقلیمی از جمله توانایی ها و قابلیت های خاك و هوا وجود منابع طبیعی ضروری بویژه منابع آب از دیگر الزامات در یافتن مكان مناسب برای توسعه شهری هستند.
در بعد دیگر، ملاحظات اقتصادی و تكنولوژیك می باشد كه امكان پذیری و اقتصادی بودن نسبت هزینه/درآمد را در برنامه توسعه شامل می شوند. در این میان مسأله توانایی جذب سرمایه و مسأله وجود زیر ساخت های ضروری بویژه امكانات حمل و نقل باید مطرح شود.
سرانجام موضوع زمینه های فرهنگی و جتماعی كه به تناسب نوع توسعه مربوط می‌شود. مسائلی همچون میزان دسترسی به نیروی انسانی نیز در مكانیابی توسعه شهری باید مد نظر قرار بگیرد. موضوع انرژی در این میان تا كنون جای اندكی داشته است. در این زمینه آنچه در برنامه های مكانیابی مورد توجه است. بیشتر به مكانیابی شهرك های صنعتی، كه وجود انرژی شرط اصلی برای برپایی آنها شمرده می شود. با این وجود در مكانیابی معمولاً بیشتر بر موضوع دسترسی به انرژی تأكید شده است و آن هم بیشتر در مواردی كه مواد انرژی زا به عنوان م

واد اولیه مورد استفاده قرار می گیرند و كمتر توجهی به موضوع مدیریت انرژی شده است.
باید توجه داشت كه در پی سرمایه گذاری های كلان نیروگاهی در دو دهه اخیر و وجود شبكه سراسری توزیع برق، در كنار امكانات دسترسی به سوخت های ارزان بودن هزینه حمل و نقل به دلیل وجود یارانه های انرژی، متأسفانه اغلب سبب شده اند كه مدیریت انرژی

نقش چندانی در برنامه ریزی مكانیابی نداشته باشد.
اما با تغییر رویكردی كه امروزه به دنبال عدم تعادل و ثبات قیمت های جهانی سوخت در كشور ما پیدا شده است، می توان معیار امكان بالقوه انجام پروژه های بهینه سازی و مدیریت انرژی را نیز به عنوان یكی از معیارهای اصلی مكانیابی مطرح نمود/
از سوی دیگر در مكانیابی شهرهای جدید و یا جهت یابی توسعه شهرهای موجود اغلب كمتر توجهی به نقاط استقرار تاریخی می شود. در حالی كه انتخاب محل شهرها به دلیل اقلیم نامساعد ایران در طول تاریخ عمدتاً با دیدگاهی زیست محیطی به مفهوم ایجاد شرایطی مساعد در برابر شرایط نامساعد اقلیمی انجام گرفته است. شهرها در نقاطی قرار می گرفتند كه طبیعت به دلایل مختلف كمترین قدرت را در آسیب رساندن به آنها داشته باشد. از این رو استفاده از امكانات انسان شناسی تاریخی برای مكانیابی ها با توجه به این نكته می تواند مفید باشد.
«طراحی شهری و اقلیم گرایی مصرف انرژی»

در طراحی كلان بر 5 گروه از مسائل تأكید می شود
مسائل حمل و نقل- مسائل بهداشتی و رفاهی- مسائل اقتصادی، اجتماعی- مسائل زیباشناسی- مسائل فرهنگی، وجود نارسایی در هر یك از این موارد، سبب ناهماهنگی و اختلال در سایر موارد خواهد شد. برنامه ریزی شهری در این موارد باید بصورتی تفكیك شده در شهرهای موجود و شهرهای جدید انجام بگیرد.

در شهرهای موجود نیز دو گروه باید از یكدیگر تمیز داده شوند كلان شهرها از یكسو و شهرهای كوچك و متوسط از سوی دیگر. در مورد شهرهای كلان و مگاپولیس باید توجه داشت كه آنها مراكز انرژی بر بسیار بزرگ و زیان باری هستند كه گاه تأمین نیازهای انرژی آنها به بهای محروم كردن مناطق دیگر تمام می شود این نكته را درباره منابع آب در كشور ما بارها شاهد بوده ایم.

شاید مهمترین مواردی كه در اینگونه شهرها بر مصرف انرژی تأثیر می گذارد كاركردی شدن و تفكیك حوزه های درون شهری یا بعبارت دیگر فاصله گرفتن هرچه بیشتر حوزه های مسكونی حرفه ای، اداری، خدماتی و سرانجام تفریحی از یكدیگر است كه سبب افزایش سرسام آور كاربری های زمین شده و با تأثیر سویی كه بر قیمت زمین دارد جدا شدن و فاصله گرفتن حوزه ها از یكدیگر را هرچه بیشتر تقویت می كند.

نتیجه روشن است: افزایش فزاینده تعداد و طول زمانی و جغرافیایی سفرهای شهری كه به همان میزان بر مصرف انرژی و بر میزان آلودگی محیط زیست می افزاید. زمانی كه این شهرها بافت های صنعتی قدیمی را نیز به دلیل گسترش افقی بی رویه درون خود بكشند به شرایطی فاجعه باز نظیر آنچه امروز در مكزیكوسیتی شاهدش هستیم نزدیك می شویم. در شهرهای بزرگ علاوه بر مشكلات تأمین انرژی مشكلات، نظارت اجتماعی و بروز پاتولوژی اجتماعی و افزایش فقر اجتماعی و در نتیجه زاغه نشینی بوجود می‌آید.
در چنین شهرهایی آنچه در زمینه مدیریت انرژی قابل انجام است پیش از هر چیزی، نوعی تمركز زدایی درونی است. به این معنی كه تا حد ممكن از طریق سیاست گذاریهای حساب شده و دخالت دولت یا شهرداری ها در تعیین كاربری های زمین، فاصله حوزه ها از یكدیگر كاهش یافته و تفكیك مطلق آنها از یكدیگر جای خود را به تلفیق نسبی آنها در قالب ناحیه های شهری بدهد. به نحوی كه هر ناحیه دارای نوعی بافت زنده و چند كاركردی باشد تا به این ترتیب بتوان تعداد و طول زمانی/ مكانی سفرها را به حداقل ممكن رساند.
در اغلب كلان شهرها، با گسترش كمی و كیفی شبكه های حمل و نقل عمومی و با افزایش هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی، قدمی دیگر در بهینه سازی مصرف انرژی برداشته شود. ممنوعیت مطق تردد در مراكز شهرها كه در بسیاری از كشورهای اروپایی این مراكز را به فضاهایی سرسبز و دلپذیر برای مردم تبدیل كرده است، از جمله این اقدامات است.

درباره ممنوعیت های نسبی ترافیك در مراكز شهرهای بزرگ نظیر آنچه در تهران وجود دارد، درباره نتایج واقعی آن، با توجه به قابل خرید بودن ورود به طرح و استثنائات بسیار زیاد آن جای تردید وجود دارد و لازم است كه چنین برنامه هایی برای اصلاح مورد بازبینی قرار بگیرند.
از جمله برنامه های دیگری كه در زمینه مدیریت مصرف انرژی در این گونه شهرها می‌توان به اجرا در آورد، باید به ایجاد تمركز در تأسیسات حرارتی برای مصارف گرمایشی و سرمایشی، امكان استفاده همزمان از انرژی حرارتی و الكتریكی با استفاده از تكنولوژی های مربوطه و همچنین استفاده از روشهای دیسپاچینگ یا مدیریت مركزی توزیع و مصرف بار الكتریكی، اشاره كرد.
برای اجرای چنین برنامه ای می توان با تقسیم بندی كلان شهر به ناحیه ها دست به اجرای این گونه پروژه ها زد. تجربه انجام این برنامه ها در شهرهای بزرگ اروپایی و آمریكایی گویای مؤثر بودن آنهاست. در شهرهای كوچك و متوسط امكانات مدیریت انرژی به مراتب بیشتر است زیرا در اینگونه شهرها معمولاً حوزه های بزرگی برای گسترش افقی و عمودی شهر وجود دارد، در نتیجه می توان با آزادی بیشتری دست به طراحی سیستم های مدیریت حمل و نقل و مدیریت بار الكتریكی زد.
سرانجام به شهرهای جدید می رسیم كه بیشتری امكانات را در طراحی مناسب برای مدیریت انرژی عرضه می كنند. در این شهرها طراحی كلان می تواند سیستم حمل و نقل را با برنامه ریزی دقیق كاربری های زمین به منطقی ترین شكل ممكن در آورد. سیستم های تأسیساتی می توانند بطور كامل برای استفاده متمركز طراحی شده و همچنین با استقرار این شهرها در نقاط دارای پتانسیل بازیافت انرژی و استفاده از انرژی های جدید پذیر امكان جایگزینی نسبی حانل های انرژی را بوجود آورد.

استفاده از طراحی اقلیمی و عنایت به دانش سنتی در معماری در این مورد حائز اهمیت خاصی هستند كه آن را در بخش طراحی خرد یا معماری با دقت بیشتری بررسی می كنیم اما در اینجا جای دارد كه بر جهت گیری شهرها برای به حداكثر رساندن استفاده از روشنایی و به حداقل رساندن زیان های ناشی تز گرما در مناطق گرمسیر و كویر، و همچنین استفاده مناسب از جهت ورزش باد كه در شهرهای باستانی ایران بوضوح قابل مشاهده هستند، تأكید كرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir