مقاله عیب یابی خودروهای انژکتوری دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عیب یابی خودروهای انژکتوری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عیب یابی خودروهای انژکتوری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
عیب یابی خودروهای انژکتوری
مقدمه
به دنبال ورود خودروهای انژكتوری به بازار این دغدغه بوجود آمده كه اگر سیستم الكترونیكی این خودروها با مشكل مواجه شود چه كسی با چه تخصصی میتواند نسبت به رفع آن اقدام كند. این سؤالی بود كه بسیاری از خریداران این خودروها با آن مواجه بودند. بطوریكه وقتی برای اولین بار خودرهای انژكتوری بویژه پیكان انژكتوری به بازار عرضه شد بسیاری از خریداران با مشكل عیبیابی و تعمیر آن مواجه بودند و همین موضوع موجب شد تا قیمت خودروهای انژكتوری با وجود تكنولوژی و كارآیی بالاتر از قیمت كمتری برخوردار باشند.
عیب یابی سرخود
OBD (On Board Diagnosis)
مدار كنترل الكترونیك كه امروزه در خودروها بكار میشود، دارای سیستم نرمافزاری و سختافزاری پیشرفته عیبیابی سرخود میباشد. یعنی در مدار كنترل الكترونیكی قسمتهایی اضافه شده كه مانند یك اهممتر – یا حتی اسیلوسكوپ – بوده و مداوم علائم مربوط به كاركرد سنسورها و عملگرها را به واحد پردازنده ارسال میكند. در عین حال نرمافزاری كه در مدار كنترل پیادهسازی شده همواره این علائم را كنترل شده و مراقبت مینماید تا مبادا یكی از سنسورها در اثر معیوب شدن علائم غلط ارسال كند. ضمنا اگر یكی از عملگرها مانند انژكتور یا كوئل معیوب شده باشد به راحتی مشخص شده و به راننده هشدارهای لازم داده میشود.
عیوبی كه تشخیص داده میشود به دو دسته قابل تقسیم است:
o عیوب فیزیكی
o عیوب عملكردی
عیوب فیزیكی ساده ترین نوع تشخیص عیب است كه در صورت بروز خرابی آشكار در هریك از قطعات برقی موتور ظاهر میشود.
عیوب عملكردی عیوبی هستند كه در درجه اول قابل تشخیص نیستند ولی در اثر عملكرد نادرست موتور مدار كنترل به وجود اشكال در قطعه موردنظر پی میبرد. مثلا اگر انژكتور در اثر كثیفی سوخت دچار اشكال شود یك ایراد غیربرقی در آن ظاهر شده و مدار كنترل از كاركرد بد موتور متوجه این نوع اشكال شده و به راننده اعلام میكند.
دستگاه عیب یاب پراید انژکتوری
با خبر شدیم دستگاه عیب یاب انژکتوری برای خودروهای جدید پراید توسط گروهی از مهندسان علاقمند و فعال در صنعت خودرو طراحی و ساخته شد. اخیرا شركت خودروسازی سایپا خودروی پراید با سیستم انژكتوری جدید را به بازار عرضه نموده كه مجهز به كاتالیزور بوده و استاندارد آلودگی EURO II را جوابگو است. مدار كنترل الكترونیك این خودرو از نوع ECU S2000 و ساخت شركت جانسون كنترل امریكا است و نسبت به نوع قبلی مزایای بیشتری دارد و مشابه مدار بكاررفته در خودروهای پژو و سمند میباشد.
دستگاه عیبیاب ساخته شده قادر به عیبیابی خودروی پراید انژكتوری جدید بوده و میتواند در تعمیرگاهها مورد استفاده قرار گیرد. این اولین بار است كه مشاهده میشود دستگاه عیبیاب یك نوع خودرو همزمان با شروع عرضه آن آماده میباشد. هنوز این دستگاه در تعمییرگاههای مجاز سایپا (سایپا یدك) در دسترس نمیباشد، اما امیدواریم با بهرهبرداری سریع از این نوع دستگاه دغدغه خریداریان خودروی پراید انژكتوری جدید رفع شده و خریداران با مشكلی مواجه نباشند.
منشا عیوب در سیستمهای انژكتوری
باید به جرأت خدمت دوستان و كسانیكه گرفتار خودروهای انژكتوری هستند عرض كنم كه خرابی سیستم الكترونیك آخرین خرابی خودروی شما می تواند باشد! مطمئن باشید اگر موتور خودروی شما بد كار می كند ایراد اول آن سیستم انژكتوری نمی باشد.
درباره كاركرد موتور خودرو وسواس نداشته باشید. این نكته را به یاد داشته باشید كه هدف از انژكتوری كردن موتور كاستن از آلودگی آن است هرچند كه در تبلیغات به افزایش قدرت و كاهش مصرف سوخت توجه می شود. زیرا محدودیتهای اعمال شده از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست مانع از تولید خودروهای آلوده می شود. به همین دلیل برای كم كردن آلودگی در دور آرام (آیدل) مقدار سوخت را كاهش داده و همین باعث بد كاركردن موتور می شود درحالیكه این مورد مشكلی نبوده و تنها درصورت داشتن وسواس عیب به نظر می آید.
موتورهای قدیمی مانند پیكان و پراید كه آلودگی پایه آنها زیاد است بعد از نصب سیستم انژكتوری، كامپیوتر آنها طوری تنظیم میشود كه آلودگی آنها در حد استاندارد باشد و چون اساس موتور قدیمی میباشد و به راحتی آلودگی آن كم نمی شود ایراداتی عملكرد آن بوجود می آید كه باید بگویم طبیعی است. زیرا نمی شود شتر را با بارش خرید. یعنی هم آلودگی كم باشد و هم كاركرد موتور عالی باشد. چاره كار تنها در طراحی موتور با تكنولوژی روز است. یعنی موتور اساسا باید مطابق با استاندارد روز طراحی شود بطوریكه مجبور نباشیم موقع تنظیم كامپیوتر كاركرد موتور را فدای آلودگی كنیم.
; عیوبی كه ممكن است در خودروهای انژكتوری اتفاق بیفتد اغلب از كثیفی انژكتور است. بنزینی كه پالایشگاهها تولید و در پمپ بنزینها عرضه می شود فاقد استاندارد لازم برای استفاده در خودروهای انژكتوری است و اغلب گرفتگی فیلتر بنزین و سوزن انژكتورها را به دنبال دارد. پس سعی كنید فیلتر بنزین را به موقع (20000كیلومتر) تعویض كرده و از شستشو دهنده های مسیر سوخت رسانی بویژه نوع خارجی آن استفاده نمایید. شركت سایپا مخصوص خودروهای پراید وسیله مخصوصی دارد كه توسط آن انژكتورها را شستشو می دهد. بهتر است این خدمات را هنگام مرجعه به سایپا یدك درخواست نمایید.
متاسفانه در خدمات پس از فروش ایران خودرو چنین وسیله ای وجود ندارد یا اینكه استفاده نمی شود. ممكن است كسانیكه خودروی 206 دارند از این سرویس باخبر باشند ولی تاكنون خبری از شستشوی انژكتورها در دست نیست. شستشوی انژكتور به این ترتیب است كه مایع مخصوصی را در یك مخزن مانند پمپ سم پاشی ریخته و بعد شیلنگهای بنزین را از فیول ریل جدا و به پمپ شستشو وصل می كنند. بعد موتور را روشن كرده و اجازه می دهند موتور بجای بنزین از ماده شستشو دهنده استفاده كند. این عمل باعث تمیزی انژكتورها خواهد شد. اگر شما ماده تمیزكننده ای را سراغ دارید یا با روشی آشنایی دارید حتما به ما هم بگویید.
بعد از این آخرین جایی كه ممكن است ایراد داشته باشد سیستم الكترونیك موتور است. ولی هیچ وقت به كامپیوتر شك نكنید زیرا خرج شما زیاد میشود و ممكن است ایراد خودرو چیز دیگری بوده باشد;
عیوب مكانیكی مقدم بر عیوب برقی
سیستم الكترونیك كنترل موتور شامل مجموعهای از سنسورها و محركها است كه همگی به یك مغز الكترونیكی به اسم كامپیوتر موتور متصل هستند. سنسورها در یك سیستم استاندارد عبارتند از:
1 سنسور فشار مانیفولد یا مپ سنسور (توسط شلنگ لاستیكی یا مستقیما به مانیفولد هوا متصل است)
2 سنسور دور موتور كه معمولا برروی فلایول وصل میشود (در موتورهای اروپایی)
3 سنسور میل بادامك كه در انتهای میل بادامك وصل میشود (در موتورهای آسیای جنوب شرقی)
4 سنسور دریچه گاز (كه متصل به محور دریچه گاز است و در سمت دیگر قرقره سیم گاز وصل میشود)
5 سنسور اكسیژن یا سنسور دود یا سنسور لامبدا (برروی مسیر مانیفولد اگزوز وصل میشود)
6 سنسور دمای هوا یا فشنگی دمای هوا (كه برروی مانیفولد هوا وصل میشود)
7 سنسور دمای آب یا فشنگی دمای آب ( كه برروی مسیر خروج آب از موتور و كنار ترموستات وصل میشود)
سنسورهای فوق كه ممكن است اشكال مكانیكی پیداكنند عبارتند از:
1 سنسور دریچه گاز: فقط در صورت شتاب گیری خودرو وارد عمل میشود. یعنی موقع شتاب عملكرد موتور بد میشود یا اینكه وقتی پدال گاز را كم یا زیاد میكنیم موتور مثل گذشته رفتار خوبی ندارد. مثلا ریپ میزند یا كم میآورد و امثال آن. ولی وقتی با سرعت ثابت حركت كنیم هیچ علامتی مشاهده نمیشود. در اینصورت این سنسور ممكن است معیوب شده باشد. مفهوم دیگر این سنسور همان پمپ شتاب در كاربراتور است. یعنی هیچ كس در اثر خرابی این سنسور معتل نمیماند و فقط حالت شتاب خودرو دچار اشكال میشود.
2 سنسور فشار هوا یا مپ سنسور: ممكن است درون آن آب نفوذ كرده باشد. دراینصورت موتور بد كار میكند یا به عبارتی سوخت آن زیاد یا كم شده است كه توسط دستگاه تون آپ مشخص میشود. طبق دستور آورده شده در كتابهای راهنما این سنسور باید همواره رو به پایین نصب شود. یعنی سرشلنگی آن به طرف پایین باشد تا ذرات هوا به درون آن وارد نشود. ضمنا وجود سوراخ و پوسیدگی در شلنگ ارتباطی موجب بروز اشكال خواهد شد. اگر دستگاه دیاگ تولز داشته باشید متوجه خواهید شد كه سنسور هنگام كاركردن موتور مقدار فشار را اشتباه نشان میدهد
. دراین صورت موتور ریچ كار میكند. یعنی سوخت آن زیاد شده و ممكن است حتی دود كند. دراین مواقع راننده از قدرت موتور راضی است ولی آلودگی و مصرف سوخت آن غیر قابل تحمل میباشد. خوشبختانه در اثر خرابی این سنسور ممكن است موتور در بدترین شرایط كاری قرار گیرد .لی اگر پدال را كمی بیشتر فشار دهین موتور روشن شده و به هرحال به تعمیرگاه رسانده میشود.
3 سنسور دور موتور: اگر از نوع مغناطیسی باشد (فشنگی دور موتور) در اثر گرم شدن بیش از حد مغناطیس ضعیف شده و سنسور كارآیی خود را از دست میدهد. اگر سنسور بیش از حد به اگزوز نزدید است به این مورد شك كنید. مخصوصا در تابستان كه روشن كردن كولر دمای زیر كاپوت خودرو را چندین برابر میكند. اولین اتفاقی كه براثر خرابی این سنسور پیش میآید: ریپ زدن موتور، روشن نشدن هنگام استارت گرم (یعنی حدود 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش كردن موتور گرم در تابستان بخواهیم آنرا روشن كنیم). اگر سنسور كاملا معیوب باشد موتور هرگز روشن نخواهد شد و باید بكسل شود.
4 سنسور اكسیژن: در اثر معیوب بودن این سنسور چراغ عیب پشت آمپر روشن شده و راننده احساس میكند موتور بد كار میكند.
همچنین محركهایی در یك سیستم استاندارد وجود دارند عبارتند از:
1 انژكتورها (كه برروی مانیفولد هوا و در نزدیكی سرسیلندر نصب میشود.)
2 كوئل خشك (كه برروی موتور در قسمت سرسیلندر یا حتی بدنه خودرو نصب میشود.)
3 محرك تنظیم دور آرام (كه متصل به دریچه گاز یا بروری مانیفولد هوا وصل میشود)
4 پمپ بنزین (درون باك بنزین یا در مسیر لوله انتقال بنزین نصب میشود)
این محركها (بجز كوئل خشك) همگی رفتار الكترومكانیكی دارند. یعنی در آنها عمل مكانیكی با استفاده از تحریك و فرمان الكتریكی انجام میشود. حساسیت بیش از حد این قطعات و بویژه ظرافت بکار رفته در طراحی و ساخت آنها، موجب شده تا بیش از هرچیز دیگری در معرض آسیب باشند. در نتیجه بیش از هر قطعه دیگری نیازمند رسیدگی هستند.
گرفتگی روزنه انژكتور همانطوریكه قبلا نیز توضیح دادم، ایراد مرسومی است. اما راه حل رفع آن بسیار ساده است. به این سادگیها انژكتور را عوض نكنید، مگر آنكه سوخته باشد
خودروهای انژکتوری یا كنترل آلودگی
آیا تاکنون از خود پرسیدهاید كه علت اصلی استفاده از سیستمهای الكترونیك در خودروها چیست؟ آیا میدانید چرا سیستم كنترل الكترونیك موتور یا به عبارت سادهتر سیستم انژكتوری برروی موتور خودروها نصب میشود؟ آیا میدانید منفعت استفاده از سیستمهای پیچیده چیست و در چه شرایطی عملكرد مناسبی خواهند داشت؟
سیستمهای كنترل الكترونیك خودرو و به وپژه سیستم كنترل سوخت خودروها از زمان مورد توجه قرارگرفت كه آلودگی و مصرف سوخت خودروها مشكلاتی را برای مردم بوجود آورد. یك متخصص در امور خودرو بخوبی میداند كه وظیفه سیستم الكترونیك در خودرو چیست. باید بدانید كه هدف از بكارگیری این سیتمها تلاش برای كاهش مصرف سوخت و كنترل آلودگی در خودروها است.
اما این وظیفه را سیستم كنترل الكترونیك و كامپیوتر خودرو به تنها قادر به انجام نیست. در خودروها قطعهای به نام مبدل سه راهه یا كاتالیزور وجود دارد كه گازهای اگزوز حین عبور از آن به گازهای غیرمضر مانند آب و گازكربنیك تبدیل میشود. موتور خودرو ضمن سوزاندن بنزین با هوا مقدار زیادی گازهای سمی منوكسیدكربن، اكسیدهای ازت و هیدروكبنهای نسوخته تولید میكند كه برای سلامت محیط زیست و زندگی موجودات زنده و ازجمله انسانها مضر هستند. مبدل سه راهه كه محتوی مقدار زیادی مواد شیمیایی موسوم به كاتالیزور است ، این گازهای سمی را تحت تاثیر قرار داده و واكنشهای شیمیایی در آنها بوجود می آورد كه موجب تبدیل گازهای سمی مذكور كه گازهای غیرسمی میشود. چون سه نوع گاز سمی در دود اگزوز خودروها وجود دارد، بنابریان سه نوع كاتالیزور در مبدل پیشبینی شده تا همگی آنها را به گازهای غیرسمی تبدیل كند.
مبدل شیمیایی یا مبدل سه راهه مهمترین عضو سیستم کنترل آلودگی خودروها محسوب میشود
در خودروهای امروزی سیستمی در آنها طراحی و پیادهسازی شده كه به سیستم كنترل آلودگی معروف است. این سیستم وظیفه دارد تا میزان گازهای آلاینده خروجی از خودرو را محدود كرده و به گازهای غیرمضر تبدیل كند. همانطوریكه پیشتر گفته شده مهمترین عضو تشكیل دهنده این سیستم مبدل شیمیایی است.
زیرا عمل اصلی واكنش گازهای مضر را این قطعه انجام میدهد. مبدل شیمیایی در مسیر اگزور خودرو نصب میشود و تمامی دود خروجی از موتور مجبور است از لابلای آن عبور كند. گازهای سمی حین عبور از درون روزنههای مبدل شیمیایی، واكنش نشان داده و به تدریج به گازهای غیرسمی تبدیل میشوند. در نتیجه گازهای خروجی از خودرو كم ضررتر خواهند بود. بطوریكه مقدار آنها كمتر از مقدار آلودگی مجاز استاندارد میباشد.
شكل زیر عملكرد مبدل شیمیایی را به وضوح نشان میدهد.
همانطوریكه مشاهده میشود منحنی قرمز رنگ مربوط به گازهای سمی خارج شده از اگزوز موتور است. این گازها وارد مبدل شیمیایی شده و از مقدار گازهای سمی بشدت كاسته میشود، بطوریكه منحنی سبز رنگ مقدار گازهای خروجی را پس از عبور از مبدل شیمیایی نشان میدهد. نكته فنی كه در این منحنیها دیده میشود به كمیت لامبدا یا هوای اضافی مربوط است. با افزایش مقدار لامبدا یا به عبارتی همزمان با كاهش مقدار سوخت، مقدار آلودگی منوكسیدكربن و هیدروكربن نسوخته كم می شود
. همزمان با این شرایط عملكرد مبدل شیمیایی نیز بیشتر شده و گازهای مضر بیشتری را به گازهای غیرسمی تبدیل میكند. برعكس این وضعیت برای گاز سمی اكسیدهای ازت وجود دارد. به این ترتیب كه با كاهش لامبدا یا افزایش سوخت، مقدار گاز سمی اكسیدهای ازت نیز كاهش یافته و همزمان اثر مبدل شیمیایی نیز بیشتر شده و اكسیدهای ازت بیشتری را به گازهای غیر سمی تبدیل میكند. مشاهده میشود كه عملكرد مبدل شیمیایی برای هر سه نوع گاز سمی وقتی بهینه است كه لامبدای برابر با یك باشد.
راندمان مبدل شیمیایی یا مبدل سه راهه هنگامی حداكثر است كه لامبدا یا به عبارتی هوای اضافی برابر با یك باشد. به این شرایط استوكیومتریك گفته میشود.
به همین دلیل با استفاده از سیستمهای الکترونیک کنترل موتور سعی میشود مقدار لامبدا تقریبابرابر با مقدار استوكیومتری تنظیم شود تا همواره بیشترین راندمان تبدیل وجود داشته باشد و كمترین آلودگی وارد محیط زیست شود. آنچه كه استفاده از سیستمهای كنترل الكترونیك را توجیه میكند دقت عمل آنها در تنظیم نسبت هوا به سوخت است. زیرا در مقایسه با سیستمهای مكانیكی مانند كاربراتور از قابلیتهای بسیار بالایی برخوردار خواهیم شد.
وظیفه سیستمهای كنترل الكترونیك سوخت در یك كلمه عبارت است تنظیم دقیق نسبت هوا به سوخت برای كاركرد بهینه مبدل شیمیایی.
به عبارت بهتر استفاده از سیستمهای الکترونیک برای کنترل موتور و به ویژه كنترل سوخت ایجاد شرایط مناسب برای كاركرد بهینه مبدل شیمیایی است.
خودروهای انژكتوری با آلودگی بیشتر!
پیشتر گفته شد كه با پیشرفت تكنولوژی و استفاده از مبدل شیمیایی و سیستمهای كنترل الكترونیك موتور، سعی شده تا حد امكان از آلایندگی و مصرف سوخت خودروها كاسته شود و مردم از هوای پاك بهرهمند باشند. مكررا از رسانهها به گوش مردم رسانده میشود كه ایهاالناس از خودروهای انژكتوری استفاده كنید زیرا كه آلودگی و مصرف سوخت كمتری دارد و به هزار و یك دلیل به نفع شماست. اولین بار شركت ایران خودرو، پیكان را مجهز به سیستم انژكتور نمود، بدون آنكه توجه چندانی به اصل موضوع داشته باشد.
زیرا این خودروها فاقد مبدل شیمیایی بودند. كه اصطلاحا به آن اوپن لوپ (بدون سنسور اكسیژن) گفته میشد. بعد از مدتی شركت سایپا خودروی پراید سیالسی را به بازار عرضه كرد كه كاربراتور (فاقد انژكتور) بود ولی از سنسور اكسیژن استفاده میكرد كه مجهز به مبدل شیمیایی هم بود. به هر حال هر دوی این بزرگواران مدعی بودند كه از روی ناچاری دست به این اقدام زدهاند. حال ببینیم كاركرد این دو سیستم در مقایسه با یكدیگر چگونه است و بعد به اصل موضوع خواهیم پرداخت.
گفته شد كه استفاده از مبدل شیمیایی آلودگی خروجی از اگزوز موتور را به شدت كاهش میدهد. دقت در شكل فوق نشان میدهد كه آلودگی خودرویی كه با لامبدای استوكیومتری استفاده میكند اگر مجهز به مبدل شیمیایی باشد آلودگی آن برابر با نقطه 2 خواهد بود. این وضعیت در خودروهای انژكتوری سالم وجود دارد.
رفتار خودروهای فاقد مبدل شیمیایی نوع دیگری است. این خودروها چون مبدل شیمیایی ندارند، مجبور نیستند كه از لامبدای استوكیومتری استفاده كنند و لامبدا در آنها بزرگتر از یك تنظیم میشود. وضعیت این خودروها با عدد 1 در نمودارها نشان داده شده است. بطوریكه مشاده میشود منحنی قرمز رنگ با افزایش مقدار لامبدا سیر نزولی داشته و به عبارت بهتر مقدار آلودگی خام خروجی از اگزوز كاهش مییابد. بنابراین خودروهای فاقد مبدل شیمیایی (كاربراتور و انژكتور اوپن لوپ) وضعیت خیلی بدی نخواهند داشت. در این میان خودروهایی كه همزمان مجهز به مبدل شیمیایی و سنسور اكسیژن باشند بهترین موقعیت را دارند
. وضعیت این خودروها با عدد 2 در نمودارها نشان داده شده است. و دارای كمترین مقدار آلودگی هستند. خودروهای انژكتوری استاندارد و سالم در این نقطه قرار دارند و كمترین آلودگی را وارد محیط زیست میكنند. ولی اگر مبدل شیمیایی را از این خودروها حذف كنیم شرایطی بوجود خواهد آمد كه غیر قابل تصور خواهد بود. وضعیت این خودروها با عدد 3 در نمودارها نشان داده شده است.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0